eitaa logo
حکمت (یادداشت ها، برنامه ها و آثار)
235 دنبال‌کننده
45 عکس
7 ویدیو
23 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
شهید سلیمانی اقتدا به ولایت را نسخه نجات‌بخش می‌دانست بازتاب سخنرانی عبدالله صلواتی با عنوان پدیدارشناسی شخصیت سردار مقاومت و مهر در خبرگزاری ایکنا در این سخنرانی آیدوس شخصیت سردار را فقر وجودی مطرح کردم که بر اساس آگاهی از آن، بی نمایی جای هر گونه نمای متعین می نشیند و تهی بودن و ندیدن این تهی بودن است که به همه ویژگی های حاج قاسم اصالت، قدرت، معنا، چگالی، و عمق می دهد و همه ویژگی ها به این مقام بازمیگردد. https://iqna.ir/fa/news/4192067 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
ما با سردار وداع نکردیم بلکه سلامی دوباره کردیم (تحلیلی فلسفی از یک وداع) عبدالله صلواتی خبرگزاری مهر https://www.mehrnews.com/amp/4818491/ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در سلسله وبینارهای بزرگداشت مکتب سردار دل‌ها: 💢شهید سلیمانی اقتدا به ولایت را نسخه نجات‌بخش می‌دانست   🔹ششمین جلسه از سلسله وبینارهای بزرگداشت مکتب سردار دل‌ها با عنوان «پدیدارشناسی شخصیت سردار مقاومت و مهر»، با سخنرانی عبدالله صلواتی استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد. ادامه مطلب را اینجا بخوانید👇👇 http://www.msrt.ir/fa/news/82144 ♻️ با ما همراه باشید http://eitaa.com/msrt_ir 🆔@msrt_iri
برنامه تلویزیونی پیامبر اکرم (ص) از نگاه غربیان (پیامبر اکرم از نگاه کارن آرمسترانگ) نگارش متن: عبدالله صلواتی تهیه کننده: محمد رحیمی گویندگان: آقای سعید مظفری و خانم الیزا اورامی کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه 4 بازپخش هجدهم مهر ۱۴۰۱ https://telewebion.com/episode/0x29a0d6c https://eitaa.com/salavati_hekmatha
نهاد آموزش و عشق به ایران 📍پرسشی بنیادین در ذهن دارم، پرسشی که میوه نسبت میان آموزش رسمی و عشق به ایران است. متون درسی ما در مدارس و دانشگاه چقدر عشق به ایران را رقم می زند یا بدان عمق می بخشد؟ 📌متون درسی که در همه دنیا یکی باشد عشقی به وطن خلق نمی کند فرمول‌ها و تعاریف و اصولی که در اروپا و آمریکا هم آموزش داده می شود مگر قدرت آن را دارد که در ایران به عنوان مثال عشق به ایران را بازتولید کند؟ 📍شاید کسی پاسخ دهد مگر قرار است برای عشق به وطن باید در فرمول ها و تعاریف و اصول علمی جهانی دست برد؟ در پاسخ باید گفت فرمول‌ها و اصول وابسته به زیست بوم خاصی نیست و خصیصه جهانی دارد و قرار هم نیست در آنها دست برد. آنچه متون درسی را کانون عشق به ایران می کند و ضریب چسبندگی را افزایش می دهد حضور قدرتمند علوم انسانی و اجتماعی و بصیرت های دینی در کنار متون درسی و حاضرشده در آنهاست. 📌کنکور به مثابه مثلث برمودا بسیاری از امور را نامریی و بی خاصیت می کند و یکی از آنها بی توجهی به علوم انسانی و اجتماعی در مدارس است. کنکور بنحوی پیشینی مدارس را به سمت و سوی دروس تخصصی هدایت می کند؛ دروسی که لزوما هویت بخش و چسبندگی زا در قبال ایران نیستند. 📍واژه تحول، تحول نمی آفریند دستگاه تحول خواه، دستگاهی است که به علوم انسانی در نهاد آموزش اهتمام ویژه داشته باشد و برای آن، سیاستگذاری و برنامه ریزی مستمر و اثربخش داشته باشد. 📌بازتولید گسترده عشق به ایران و ارتقای قدرت چسبندگی به ایران در نهاد آموزش زمانی به بار می نشیند که در فقره علوم انسانی در زمینه و زمانه اسلامی، سرمایه گذاری کنیم و در این راستا از اهالی و متخصصان علوم انسانی بهره گیریم. 📌علوم انسانی در کنار هویت بخشی و عشق آفرینی به وطن، کانون معنابخشی و تعمیق معنای زندگی است. سیاست گذاری علم و آموزش هم بدست علوم انسانی است و این همه بخشی از کارکردهای علوم انسانی است و عدم توجه به علوم انسانی در نهاد آموزش به معنای اعلام بی نیازی از «هویت، عشق به ایران، معنای زندگی، و سیاست گذاری علم و آموزش» است. 📌شاید گفته شود اکنون در مدارس و دانشگاه، علوم انسانی و دروس معارفی حضور دارند. پس اشکال کار در جایی دیگر است. در پاسخ می توان گفت بی تردید ممکن است بی رغبتی به ایران عوامل گوناگونی داشته باشد اما آنچه به نظر می‌رسد آن است که وزن علوم انسانی و بصیرت های دینی در قبال دروس تخصصی اندک است و یکی از خروجی های وزن بالای دروس تخصصی، مهاجرت است. مگر آنکه عوامل بیرون از نهاد آموزش همانند خانواده، سبک زندگی، سنخ شخصیتی، و... امر دیگری را رقم زند. عبدالله صلواتی ۲۲ دی ۱۴۰۲ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
فروکاست نظام تعلیم و تربیت به معرفت (معرفت رسمی تنها راه ارتباطی با هستی نیست) 📍آدمی شاهراهی است که جریان هستی از جوانب گوناگون از او می گذرد. ظاهر آدمی آرام اما باطنش مشحون از جریان آگاهی، التفات، شهود، الهام، و حدس است. 📌نظام تعلیم و تربیت وزن زیادی به معرفت رسمی داده و این وزن دهی آنقدر بالا گرفته که نخست راههای دیگر را تنگ کرده و در پایان راه دسترسی به هستی را منحصر کرده به معرفت رسمی. 📍به تعبیر زگزبسکی، عشق یکی از راه های ارتباطی ما با واقعیت است. عشق پیش از واژه و مفهوم و معرفت ما را به بیرون از خودمان پرتاب می کند و بدون میانجی گری امری با هستی ارتباط می گیریم. عشق ناب به خدا یکی از باشکوه ترین راه ارتباطی با خدا به مثابه اصل هستی است: «وَالَّذينَ آمَنوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ» (بقره/۱۶۵) بقول مولانا: عشق اُسطُرلاب اسرار خداست 📌شعر نیز راه دیگر دسترسی ما به هستی است. شعر جنبه هایی از هستی را مکشوف می کند که بقیه امور چنین قدرت انکشافی را ندارند. شاعر بنحوی فیلسوف هستی است و با شیوه خود هستی را به زبان در می آورد. 📍آیات و روایات هم یکی از قدرتمندترین دسترسی ها را به هستی برقرار می کند و آدمی را سرراست و پرشتاب به حقیقت رهنمون می کنند و افزون برآن، نقش میزانی هم دارند و تصحیح می کنند راه های اشتباه را. 📌حدس، فهم، الهام، شهود، و رویای صادقه هم یکی از راه های ارتباطی و تعاملی ما با هستی هستند. هر کدام قدرتی دارد و مقدماتی برای وصول. حدس و رویا عمومی تر و الهام و شهود کمی خصوصی ترند. 📍گرانیگاه دسترسی به هستی مناسبت است و معرفت رسمی یکی از راههای دسترسی است نه همه راهها. دسترسی معرفت محور تا حدودی همگانی است اما دگر دسترسی ها نیازمند خلق موقعیت و مناسبت هستند و پس از دسترسی نیاز به بیان دارند. چه بسا دسترسی هایی که برایمان باز است اما یاد نگرفتیم آنها را بیان کنیم و چه بسا دسترسی هایی که بر روی ما بسته است و ما یاد نگرفتیم آنها را به روی خود بگشاییم. 📌فروکاست دسترسی به هستی از طریق معرفت رسمی، آفت بزرگ نظام های تعلیم و تربیت است و در این فروکاست، امکانات وجودی آدمی هم فروکاست می یابد به ذهن و این امر بنوعی نادیده گرفتن نظام مند بخش وسیعی از آدمی است و در برهوت این فروکاست، تربیت چندساحتی نمی روید. عبدالله صلواتی ۲۴ دی ۱۴۰۲ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
برنامه تلویزیونی پیامبر اکرم (ص) از نگاه غربیان (پیامبر اکرم از نگاه کارل ارنست-قسمت دوم) نگارش متن: عبدالله صلواتی تهیه کننده: محمد رحیمی گویندگان: آقای سعید مظفری و خانم الیزا اورامی کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه 4 بازپخش چهارم مهر ۱۴۰۱ https://telewebion.com/episode/0x2996f86 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
ارمغان «بیکران» زیست اخلاقی تمام عیار است. عبدالله صلواتی خبرگزاری ایبنا https://www.ibna.ir/news/323419/ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
📋 وبینار اخلاق حرفه ای در آموزش 💎 سخنرانان: دکتر احد فرامرز قراملکی دکتر عبداله صلواتی 📅 زمان برگزاری: یکشنبه 1402/11/8 ⏰ ساعت: 20-18 📍لینک برگزاری جلسه https://webinar.alzahra.ac.ir/edu-meeting
پدیدارشناسی روایت پیشرفت (قسمت نخست: فروکاست ها) 📍روایت در روایت پیشرفت نه صرف انتقال مفاهیم است نه گزارش صرف نه تبیین صرف. روایت چیزی بیشتر از موارد یاد شده است. 📌روایت در اینجا امری ظریف و چند لایه، با تار و پودی از هنرمندی و حکمت است. روایت پیشرفت، توصیف تجربه های زیسته مردم است از ریشه ها، شاخه ها، میوه ها و فرآورده های پیشرفت. 📍روایت پیشرفت را نباید به گزارش پیشرفت فروکاست داد یا به بازدید علمی تقلیل داد یا به روایت محصول فناورانه ردیوس کرد. روایت پیشرفت، روایت عاملان و علل پیشرفت هم هست. روایت پیشرفت روایت فرایندها و دلایل پیشرفت هم هست. روایت پیشرفت روایت باورها و انگاره های قدرتمند پیشرفت هم هست. 📍 در این راستا، روایت با تغییر مداوم زاویه های دید، کلیت تصور و اصل و جوانب معنای ایران، یعنی نوئمای ایران را ویرایش و اصلاح می کند. بازدیدهای علمی کمک می کند تا زاویه دیدمان در قبال پدیده ها و در کل در رابطه با ایران تغییر کند و در پی آن، نماهای جدید و شکوهمندی فراروی ما قرار گیرد. 📌مجموعه بازدیدها و توصیف ها و تبیین ها از کلیت پیشرفت_ نه فقط میوه پیشرفت_ مقدمات ویرایش نوئمایی از ایران قوی را فراهم می کند و مدد می رساند تا ایران در کلیتش سربلند و پرافتخار و بالنده بماند؛ نوئمایی که شبکه ها و رسانه های غربی دست به دست هم دادند برای فروپاشی نوئمای ایران را در ذهن و ضمیر ایرانی تا به مرحله تجزیه ایران دست یابند. اما روایت پیشرفت با قدرت به یکپارچگی ایران و همدلی و اتحاد منتهی می شود. عبدالله صلواتی دهم بهمن ۱۴۰۲ https://eitaa.com/salavati_hekmatha