eitaa logo
حکمت (یادداشت ها، برنامه ها و آثار)
234 دنبال‌کننده
44 عکس
7 ویدیو
23 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️میلاد با سعادت پیامبر رحمت حضرت رسول (ص) و ولادت با برکت امام جعفر صادق(ع) مبارک❇️ امام صادق (عليه‌السلام): «ما قَضى مُسلِمٌ لِمُسلِمٍ حاجَةً إلاّ ناداهُ اللّهُ تَبارَكَ وتَعالى: عَلَيَّ ثَوابُكَ، ولا أرضى لَكَ بِدونِ الجَنَّةِ:هيچ مسلمانى حاجت مسلمانى را روا نمى‌كند، مگر آن كه خداوند ـ تبارك و تعالى ـ او را ندا دهد: «ثواب تو بر عهده من است و براى تو، به [چيزى]جز بهشت، راضى نمى‌شوم». الكافي : ج ۲ ص ۱۹۴ ح ۷ ، دانشنامه قرآن و حديث جلد ۱۸ ، ص : ۴۶۰ منبع: حدیث نت
💢پدیدارشناسی بهشت قسمت هجدهم: بهشتِ جست و جوگر 🔵انسانی که از ساحت بشری فراروی کرده و آهنگ آدمیت می کند عشق به بهشت در او شعله ور می شود. شعله ای که قرار را از او می رباید و دلش را گم می کند در هیاهوی جذبه و زیبایی و شکوه. 🟢شکوهی که زبان در وصفش توان سخن ندارد مگر آنکه به خدای بهشت متوسل شود و از او بخواهد به مددش واژه ها را بر زبانش جاری سازد تا با او و به زبان او از تجربه لحظه ناب شکوه سخن گوید. 🟣پیامبر رحمت (ص) فرموده است: «هر امری راهی دارد و راه بهشت، دانش است» (میزان الحکمه/حدیث ۱۳۹۰۲) و می فرماید: «هرکه برای آموختن دانش بیرون رود، دری به سوی بهشت به رویش گشوده می شود». (میزان الحکمه/ حدیث ۱۳۹۰۳) در نگاهی می توان گفت مراد از این بهشت، بهشتِ این جهانی نیست، بلکه بهشتی است که در آینده نصیب طالب علم می شود.. 🟠اما از منظری پدیدارشناسانه می توان گفت این بهشت نقد است. زیرا به تعبیر قرآن کریم جزا وفق عمل است: «جَزَاءً وِفَاقًا» (نبا/۲۶) به تعبیر علامه حسن زاده آملی، جزا عین عمل است نه جدای از آن. بنابراین دانش کلید بهشت سرریزشده است. 🔵در روایت دیگری آمده: «هرکه در جست و جوی دانش باشد بهشت در جست و جوی او برمی آید» (میزان الحکمه/ حدیث ۱۳۹۰۴). از منظر پدیدارشناسانه، اهتمام به دانش، ورود به ساحتی شگفت انگیز است؛ ساحتی که برای بهشت هم جذاب است و دوست دارد آدمی را در این ساحت دیدار کند. 🟢به عبارتی، دانش، ویژگی «روی آوردندگی» بهشت را فعال می کند و بهشت می شود طالب و دانش جو می شود مطلوب. در این حالت بهشت دوست دارد در پی طالب دانش بدود و خویش را به آدم عالم برساند همان طور که دیگران دوست دارند به سوی بهشت حرکت کنند و بهشتی شوند. 🟣 نزد طیفی که بهشت شیدای آنهاست بهشت، حجاب و رهزن بهشت آفرین نیست.به دیگرسخن، دانش، حجاب نورانی و ظلمانی را کنار می زند تا هیچ چیز حجاب راه حقیقت نشود. البته اگر دانش زمانی خاصیت حجاب زدایی اش را از دست دهد خود می تواند به حجاب اکبر تبدیل شود. به نظر می رسد بهشت عاشق این خاصیتِ حجاب زدایی دانش و دلالتش به حق و حقیقت است و بنابر اتحاد علم و عالم و معلوم، بهشت عاشق انسانِ عالم است. عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) یکم مهر ۱۴۰۳ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
برنامه تلویزیونی پیامبر اکرم (ص) از نگاه غربیان (پیامبر اکرم از نگاه کارل ارنست-قسمت اول) نگارش متن: عبدالله صلواتی تهیه کننده: محمد رحیمی گویندگان: آقای سعید مظفری و خانم الیزا اورامی کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه 4 بازپخش سوم مهر ۱۴۰۱ https://telewebion.com/episode/0x2995a61 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
عالم چهار فصلست فصلی خلاف فصلی با جنگ چار دشمن هرگز قرار ماند پیش آ بهار خوبی تو اصل فصل‌هایی تا فصل‌ها بسوزد جمله بهار ماند دیوان شمس https://eitaa.com/salavati_hekmatha
طرح واره صدرایی.pdf
372.2K
طرح وارة صدرایی برای علوم انسانی در زمینه و زمانة اسلامی عبدالله صلواتی در زمینه و زمانه علوم انسانی و علوم اجتماعی کنونی، جهان به بخش کوچکی، یعنی دنیا فروکاست شد و انسان با همة پیچیدگی اش به تن و روان تقلیل یافت. اما بنابر زمانة آخرین پیامبر بر این باور است که: زمینه کنونی علوم باید مطابق این زمانه دگردیسی یابد و بجای غوطه ور شدن در برساخت ها و زندانی شدن در ذهن (زمینه معرفت شناسی کنونی) و بجای تقلیل انسانی به آدمک های ابژه شده (زمینه انسان شناسی کنونی) باید به نظم جدیدی اندیشید که در آن، برساخت های اجتماعی، نه شریعت را می بلعد و نه عدالت را زیر چرخ دندنه هایش له می کند. نگارنده بر این باور است که شبکة معرفتی صدرایی با طرح، رهیافت، اهداف، روش، و مسائلی که دارد می تواند بدون آنکه تجربیات بشری را نادیده بگیرد، زمینه ای را فراهم کند تا هم نظریه های نوینی در علوم انسانی و علوم اجتماعی شکل گیرد و هم نظریه های شکل گرفته در علوم انسانی و اجتماعی رایج، سیرتی بومی و الهی بیابند .https://eitaa.com/salavati_hekmatha
5.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔲 انا لله و انا الیه راجعون شهادت سید مکتب مقاومت تسلیت ▪️ وای از غمی که تازه شود با غمی دگر       مرهم نداشت سود، که داغی اثر نکرد
💢پدیدارشناسی بهشت قسمت نوزدهم. شهید (ویژه شهادت سید و حکیم مکتب مقاومت) 🟣زمانی که از ظاهر هستی به باطن سفر می کنی تمام معادلات بهم می ریزد در هیچ معادله ای شما به عنوان مهاجر و مسافر ملکوت حضور نداری، بلکه آنچه در معادلات هست خداست و اسمای او و «دیگری» آیینه خداست. 🟢وقتی اسرار ملکوت را به نظاره می نشینی و با حقیقت پیمان می بندی بدون آنکه اهل حساب و کتاب باشی و شماره کنی یکسره خویش را وقف «حق» میکنی. همه شیدای تو می شوند بهشت هم در پی توست اما تو نه «دیگری» می بینی نه شیدایی آنها و نه بهشت می بینی و نه دوستداری بهشت. آنچه هست بهشت آفرین است که همه چیزت را از تو گرفته تا شایسته میقات و دیدار شوی. 🔵به یک معنا این مسافر خویش را به خدا میسپارد و او را وکیل خویش می گیرد. پس او جانش را به خدا می دهد و خدا هم خریدار او می شود (توبه/۱۱۱) اما او چون یکسره محو چهره دل آرای حق است نه خویش را می بیند و نه جانسپاری اش و نه سرسپردگی اش. 🟢این مسافر محو رخسار حق است و این رخسار همان بهشت است. به قول سعدی: «بهشت است این که من دیدم نه رخسار» و او به مدد این توجه وجودی خود یکسره بهشت می شود به حکم اتحاد ناظر و منظور و نظر. 🔵به تعبیر روایت شهید نظر می کند در وجه الله: «أن ینظر فی وجه اللَّه» مسافرت مردان خدا از این دست است کوله بارشان تعین هستی است و گامهایشان در زمین حق و سرشان سرسپرده حقیقت و در نگاهشان پیروزی از آن خدا: «تَزُولُ الْجِبَالُ وَ لَا تَزُلْ، عَضَّ عَلَى نَاجِذِكَ، أَعِرِ اللَّهَ جُمْجُمَتَكَ، تِدْ فِي الْأَرْضِ قَدَمَكَ، ارْمِ بِبَصَرِكَ أَقْصَى الْقَوْمِ وَ غُضَّ بَصَرَكَ، وَ اعْلَمْ أَنَّ النَّصْرَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ» (نهج البلاغه/خطبه۱۱). 🟣شهید سرش را به عاریه به خدا می دهد تا حیات به دست آورد. حیاتی اصیل و جاودان. آنها نزد خدا روزی می خورند (آل عمران/۱۶۹). تار و پود این حیات اصیل و روزی عبارت است از رحمت و حکمت و مغفرت و رضوان؛ تار و پودی که دقیقا بهشت مشتاق آن است. عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) هفتم مهر ۱۴۰۳ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی تربیت با تاکید بر هویت و امید گفت و گو با دکتر عبدالله صلواتی فیلم و متن گفت و گو👇 https://medu.gov.ir/fa/node/224368 سایت وزارت آموزش و پرورش 23مهر1403 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
در گفت و گو با عبدالله صلواتی مطرح شد: 💢دومین همایش ملی و اولین همایش بین المللی تربیت در زیست بوم جدید با تاکید بر هویت و امید در ۳ آبان ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد. به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، عبداله صلواتی دبیر علمی همایش در این زمینه افزود: در این همایش به دنبال این هستیم که با استفاده از امکانات بتوانیم جریان‌سازی تربیتی را در کل کشور ایجاد کنیم و در نظر داریم یک سری از امکانات خاموش و تعدادی از بحث‌های غیرفعال و یک سری از ظرفیت‌های موجود در کل کشور را از این طریق فعال کنیم. وی افزود: مسئولیت‌های جمعی این را می‌گوید که نهادهای مختلف در رابطه با مسئله تربیت و مسئله آموزش و پرورش مسئول هستند؛یکی از تقلیل‌ها و مغالطات که ممکن هست در امر تعليم و تربيت رخ بدهد این هست که ما آن را ارجاع می‌دهیم صرفا به وزارت آموزش و پرورش، بله آموزش و پرورش مسئولیت مستقیم در رابطه با آموزش و تربیت دارد و این بدان معنا نیست که دیگر وزارتخانه‌های مسئولیتی در این رابطه ندارند. به نظر می‌رسد برخی از مدیران چون این ذهنیت را دارند نمی‌توانند در مسئله تربیت و آموزش به وزارت آموزش و پرورش کمک کنند به هر روی ما این همایش تربیت در زیست بوم جدید را بنیاد نهادیم تا بتوانیم بر اساس آن ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و ادارات کل آموزش و پرورش سراسرکشور و وزارتخانه‌های دیگر را برای مسئله تربیت فعال کنیم. https://medu.gov.ir/fa/node/224368
💢پدیدارشناسی بهشت قسمت بیستم. مقاومت (ویژه شهادت یحیی سنوار سردار مقاومت) 🟣آرامش و وقار و شکوه در موقعیت مرزی دفاع مقدس و گاه شهادت، پیامی است که سنوار به جهان مخابره کرد و فلسطین، سنوار خواهد شد تا بنیاد از خانه رژیم کودک کش برکند. 🔵تو گویی تمام فضایل معرفتی و اخلاقی در زمان شهادت سنوار وجود جمعی یافت تا برای آینده فلسطین و آینده مقاومت چراغ راه باشد و سوختی باشد برای ویرانی رژیمی که ترور و نسل کشی را در دستور کار خود قرار داد. 🟢فقط کسی می تواند این چنین اسوه باشد و این چنین بدرخشد که بهشت را زیست کرده باشد و به اصل بهشت، یعنی انسان کامل در دو مظهر نبی و امامش نزدیک شده باشد و داستان کربلا را بارها در زندگی اش مرور کرده و آن در هسته قدرت وجودش جای داده باشد. از سنوار نقل است: «صلح و مذاکره در کار نیست یا پیروز می شویم یا کربلا رخ می دهد والسلام» 🟠مطلبی درباره مرگ منسوب به امام علی علیه السلام است و یحیی سنوار آن را در سرالسر خویش نهادینه کرد و با آن زندگی کرد: «دو روز در زندگی انسان هست، روزی که در آن مرگ سرنوشت تو نیست، و روزی که مرگ سرنوشت تو ست». 🟤و او نه از روز اولش ترسید و نه روز دوم. از روز اول نمیترسید چون مرگ سرنوشتش نبود پس کسی نمی توانست به او آسیبی برساند. از روز دوم هم نمیترسید چون اگر تقدیرش بود نمی توانست از آن جلوگیری کند. 🟢یحیی کتاب مقاومت را به قوت گرفت و فصل جدیدی از آن گشود او به جهانیان عملا آموخت که بهشت صرفا با ایمان بدون استقامت به دست نمی آید و اینکه الله را خدا قرار دهی نه دنیا را هنوز با بهشت فاصله داری. 🔵بعد این انتخاب بزرگ، باید استقامت بورزی تا بهشت عاری از حزن و خوف و بهشت همراهی با فرشتگان سرریز شود و این بهشت سرریز شده مقدمه بشارت بهشت موعود را رقم زند: «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ» (فصلت/۳۰) 🟣مقاومت، یکی از عوامل قدرتمند زیست بهشتی است. آنان که شهادت، مقاومت، ایثار و فضایل را در همین دنیا زیست نکردند طبیعی است که نه بهشتی در زندگی شان سرریز شده و نه بهشتی با خود دارند که به سرای دیگر حمل کنند. برای عاشقانه زیستن باید بهشت را همچون «دیگریِ» لویناس با خود حمل کنی تا وقارت چون سنوار طوفانی شود در برهم زدن جریان ظلم و تمامیت خواهی و استبداد. عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) بیست و هشتم مهر ۱۴۰۳ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
هویت به مثابه حقیقت استاد اسدالله رحمان زاده مدرس کالج کانتراکاستای آمریکا سوم آبان 1403 نخستین همایش بین المللی و دومین همایش ملی تربیت در زیست بوم جدید با تاکید بر هویت و امید فایل صوتی https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢عبدالله صلواتی در نخستین همایش بین المللی و دومین همایش ملی تربیت در زیست بوم جدید گفت بنیاد این همایش بر هویت و امید پایه‌ریزی شد. دو مولفه‌ای که برای ادامه حیات و دستیابی به حیات طیبه ضرورت راهبردی است. 🟢دنیای امروز دنیای پیشرفت در تکنولوژی و فناوری ولی دنیای پسرفت در روابط انسانی و انسانیت است. ما امروز شاهد نهایت جنایت‌ها در غزه و لبنان هستیم.  🟣این همایش امروز تمام نمی‌شود بلکه کمیته کاربست دستاوردهای همایش تشکیل خواهد شد و با هم‌اندیشی مولفان مقالات منتخب، یافته‌ها و راهکارهای عملیاتی پژوهش‌ها، عملیاتی خواهند شد. 🟡در همایش تربیت در زیست‌بوم جدید از ۲۰ مولف پژوهش‌های برتر تربیتی تقدیر شد. خبرگزاری پانا سوم آبان 1403 https://www.pana.ir/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%B4-52/1512301-%D9%87%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%A8%D9%88%D9%85-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D9%88%D9%84%D9%81-%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%AA%D8%B1-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%AA%D9%82%D8%AF%DB%8C%D8%B1-%D8%B4%D8%AF%D9%86%D8%AF https://eitaa.com/salavati_hekmatha