eitaa logo
حکمت (یادداشت ها، برنامه ها و آثار)
232 دنبال‌کننده
39 عکس
6 ویدیو
22 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
PHM_Volume 6_Issue 16_Pages 35-58.pdf
530.9K
نقد و بررسی نسبی‌گرایی اخلاقی از منظر علامه طباطبایی عبدالله صلواتی تاملات فلسفی سال 6 شماره 16 بهار و تابستان 95 چکیده علامه طباطبایی در المیزان، روایتی از نسبی‌گرایی اخلاقی را مطرح کرده، به نقد و بررسی آن می‌پردازد؛ نسبی‌نگری‌ای که به هیچ اصل اخلاقی جهان‌شمولی باور ندارد و اخلاق را تابع اهداف و شرایط متغیر اجتماعی و فرهنگی می‌داند. پرسش پایة این جستار این است: علامه طباطبایی چگونه و بر پایة چه پایگاه فکری‌ای نسبی‌نگری اخلاقی را  نقد می‌کند؟ دستاورد پژوهش حاضر این است که علامه سه نوع مغالطه را در ادعای نسبی‌گرایان تشخیص می‌دهد که عبارت‌اند از: 1. مغالطة خلط میان اصل اخلاقی و امور ناظر به واقع؛ 2. مغالطة خلط میان اطلاق مفهومی (=کلیت) و اطلاق وجودی (= دوام)؛ 3. مغالطة‌ خلط میان امر عینی و فرضی. همچنین، به نظر می‌رسد: پایگاه فکری علامه طباطبایی در نقد نسبی‌گرایان اخلاقی، شهودگرایی اخلاقیِ مُستنَد به فطرت است؛ شهودگرایی‌ای که از سوی عقل و نقل، تأیید و تفسیر و تبیین شده است و نقل و عقل در حل تعارض میان شهودات متعارض به ما کمک می‌کنند.
تشرف اصیل به کتاب (به بهانه آغاز سال تحصیلی) عبدالله صلواتی ✅ آدمی زمانی که گشوده به بیکران نباشد فروکاست می دهد خویش را به بدن. اقتضای بدن هم مشخص است و دقیقا مطابق با رفتارهایی که محصول این فروکاست است می توان آینده رفتار و آینده این انسان و سقف وجودی او را پیش بینی کرد. ✅ کتاب دریچه ای است بسوی بیکران و گشت و گذار در کتابخانه، نورگردانی و نورخواهی و تفرج در گلستان آگاهی است و لمس جریان خودشکوفایی و بالندگی و ایستادن بر افق تجربه زیسته قرنها مجاهدت و یافتن و کشف کردن. ✅ کتاب، صرفا انتقال دهنده آگاهی نیست کتاب سرآغاز آفریدن است و مبدا تحولات فردی و سازمانی. نور، گمشده را ناجی است و نجات یافته را در راه نگه می دارد و در مواقعی نفوذ پیدا می کند در اعماق و میبرد (از بریدن) و میبرد (از بردن). کتاب نیز چونان نور، خالق و خلاق و هادی است. ✅ کتاب پمپاژ بزرگمنشی و فرهیختگی است و دوستش را همدم می کند با تعالی و فرزانگی. جامعه ای که با کتاب و پژوهش انس ندارد به سختی می توان در آن، نشان از بصیرت و سعادت گرفت. ✅ فهم و حل مسائل و کشف حقایق و واکاوی رازها و به راه افتادن در کوی فرزانگی و تحول دری است که با مفتاح کتاب و استاد مجرب گشوده می شود به سمت و سوی بیکران. ✅ مدیری که بطور منظم و برنامه ریزی شده به بوستان کتاب راه ندارد یا به کتاب نفس خویش سر نمی زند و در رشته تخصصی خود بروز نیست و از تحقیقات حوزه انسانی آگاهی ندارد چگونه می تواند برای انسان برنامه ریزی کند و سازمان انسانی را مدیریت کند؟! بی تردید با کنار رفتن مصباح کتاب، آدمها نخست برای او در حد شی تنزل می یابند و او بعد از این شی وارگی، برنامه می ریزد برای پیچ و مهره نه برای انسان. ✅ مولفان کتاب درسی چه در مدارس و چه دانشگاه باید آن چنان هنرمندانه متون درسی را بنگارند و چینش و نظام دهند که میوه اش تحول باشد و تشنگی به حقیقت، و کتاب به نگارش درآمده دریچه ای باشد به کتاب های دیگر و راهی باشد برای رهایی در مقیاس جهانی و تمدنی؛ و ذهن محصل و دانشجو را مشحون از سرشاری و خلاقیت کند و نهادینه کند سرسپردگی به بیکران؛ و توان این را داشته باشد که با قلم عشق به بیکران بنگارد در جعبه سیاه دل: "فقط انسانهای ضعیف به اندازه امکاناتشان کار می کنند" (سخن سردار شهید حسن طهرانی مقدم) ✅ آغاز سال تحصیلی باید آغازی باشد برای بازگشت به علم و تشرف اصیل به کتاب بدون آنکه کتاب را بخوانیم صرفا برای تدریس یا بخواهیم کتاب را فقط برای انتقال اطلاعات یا بجوییم کتاب را برای تزئین مجالس یا برای امتیاز یا مدرک یا رقابت صرف یا معیشت یا... کتاب را باید از دست همه این حجابها نجات داد و خواست برای تعمیق جریان آگاهی و خواند برای آفرینش افق های نو و جست برای فرزانگی و تعالی و راه پیدا کردن به بیکران و یافت برای کاهش رنج بشر و ارتقای کیفیت زندگی مردم. این یعنی تشرف اصیل به کتاب. 31 شهریور 1402
سلامی دوباره به فارابی/ فلسفه فارابی جنبه زمینی و آسمانی دارد عبدالله صلواتی پایگاه خبری طلیعه http://www.talie.ir/%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%AC%D9%86/
طلیعه ، پایگاه خبری – تحلیلی علوم انسانی » سلامی دوباره به فارابی/ فلسفه فارابی جنبه زمینی و آسمانی دارد http://www.talie.ir/%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%AC%D9%86/
📌رونمایی از تمثال مبارک عارف ذوالفنون حضرت آیت الله علامه حسن حسن زاده آملی توسط هنرمند بابلی استاد حسن قلی پور در شبکه تبرستان برگزار شد. 🔸دوشنبه ۳ مهر ۱۴۰۲
✅ویژه نامه ارتحال علامه حسن حسن زاده آملی به مناسبت بزرگداشت دومین سال ارتحال حضرت علامه حسن زاده آملی تا پایان هفته در این کانال تاملات و یادداشت هایی درباره این شخصیت علمی و عارف عالیقدر بازنشر می شود👇
به یاد شهریار آملی جهان جان عبدالله صلواتی خبرگزاری ایبنا https://www.ibna.ir/fa/note/311419/
RA_Volume 18_Issue 46_Pages 107-128.pdf
396.3K
تمهیدی بر نظریه انکشاف در معرفت نفس با تأکید بر فراروی از قرائت رایج از فلسفه ملاصدرا در دیدگاه علامه حسن زادۀ آملی شهریار غفاری؛ سوسن کشاورز؛ سعید بهشتی؛ رمضان برخورداری؛ عبدالله صلواتی نشریه علمی انسان پژوهی دینی دوره 18، شماره 46، اسفند 1400، صفحه 107-128 نگارندگان این جُستار، با تأکید بر اینکه قرائت رایج از حکمت متعالیه، روایت سفر نفس از خلق به حقّ است روایت نهائی را روایتی مطابق با سفر از حق به خلق معرفی می کنند. برای تدارک این روایت، به روش توصیفی - استنباطی، نشان داده می شود که روایت دوّم که در آثار خود ملاصدرا به صورت ضمنی وجود دارد، در اندیشه علامه حسن زاده در «معرفت نفس» با صراحت بیشتری دنبال می شود، به نحوی که می توان معرفت نفس علامه حسن زاده را تداوم و تکمیل قرائت متأخّر ملاصدرا از حکمت متعالیه دانست. تحلیلها و استنباطها از معرفت نفس علامه حسن زاده، نگارندگان را به پنج اصل فلسفی هدایت کرده که عبارتند از وحدت شخصی وجود، روحانیۀ السّوس بودن نفس، حرکت حبّی، انتشای ادراکات، اتّحاد اندکاکی؛ که به ترتیب جانشین اصول پیشین می شوند. مجموعه این اصول و روایت مبتنی بر آنها، ما را به تصویری از نفس انسانی می رساند که با تصویر اشتدادی کاملاً متفاوت است. «نظریه انکشاف» عهده دار تبیین این تصویر است. این مقاله در مقام تبیین مبانی فلسفی نظریه انکشاف ارائه می شود و پیگیری مدّعا و محتوای اصلی این نظریه، به عنوان نظریه ای در انسان شناسی فلسفی، و مؤلّفه های وجودی نفس در آن را به پژوهش های بعدی موکول می‌کند.
20120327143611-3023-180.pdf
276.4K
حسن حسن زاده آملی ، عارف ربانی و شارح صدرایی عبدالله صلواتی کتاب ماه فلسفه دوم اسفند 1387 ش 18
20120327143844-3023-342.pdf
296.8K
حکمت به روایت حکیم (معرفى دروس شرح اشارات و تنبیهات حضرت علامه حسن حسن زاده آملی) عبدالله صلواتی کتاب ماه فلسفه سال سوم اردیبهشت 1389 شماره 32
عبدالله صلواتی تبیین کرد: استفاده از آیات و اقوال عرفانی در فلسفه توسط آیت‌الله حسن‌زاده / پیوند برهان، عرفان و قرآن برای رسیدن به حقیقت خبرگزاری ایکنا https://iqna.ir/fa/news/4001327
اوصاف بهشتی فقط از آن دنیای دگر نیست عبدالله صلواتی خبرگزاری مهر https://www.mehrnews.com/amp/3868578/
آدمی به مثابه نوع منحصر بفرد و مساله "دیگری" ✅ "هر گل ویژگی منحصر بفرد خود را دارد و همین باعث شده اکثر مردم گل را دوست داشته باشند" این بخشی از مطلبی بود که امروز دخترم در تمرین بارش فکری منفرد (نه جمعی) درس انشا نوشت. ✅ با خودم فکر کردم اگر همین طرز نگاه در حوزه انسانی حاکم شود و هر آدمی را نوع منحصر بفرد بدانیم آن چنان که فیلسوفان وجودی چون ملاصدرا می گویند آن وقت دنیا گلستان میشود و همین منحصر بفرد بودن آدمی را جذاب می کند و" دیگری" می شود" دیگری" دوست داشتنی. به ویژه اگر نگاه الهیاتی به آدمی به مثابه نوع منحصر بفرد داشته باشیم که در این حالت، آدمی یکی یه دونه خداست و این نما، یعنی ربط و نسبتش با خدا، معانی جذابی را رقم می زند. ✅ ناظری که روزگار وجودش خوش و اوضاع روانش رو به راه است از شاخه و ساقه گل، گل می بیند و زیبایی و طراوت و شادابی و رایحه خوش. اما آنی که از اختلالی در وجودش رنج می برد به تناسب این رنج، از گل، رنجوری و خار و زخم و درد برایش تداعی می شود. آدمی که خرم باشد به بارقه های مراقبه و مبتهح به شکوه عالم، در پی کمالات و محاسن و نماهای زیبای "دیگری" است. اما آنکه نفسش، قوایش را رها کرده، و متخیله میدان دار کشور وجودش شد مدام در جستجوی عیب "دیگری" می گردد و دائم کژی می بیند و کاستی. ✅ آدمی را که منحصر بفرد ببینی دیگر تکراری نیستند و یکی در ردیف دیگری و یکی مثل دیگری نیستند و دیگر نمی توانی بی تفاوت باشی به این تنوع شاهکار الهی و نمی توانی همه را فروکاست دهی به انسانی تهی از تمایز و ظرافت و جذابیت. در این رویکرد، بزرگ و کوچک و زن و مرد و پیر و جوان و دکتر و دانش آموز، فقیر و غنی، همگی نوع منحصر بفرد هستند و انحصارشان از سر تمایزات اعتباری جنسیت و پست و سن و موقعیت و ثروت نیست، بلکه دقیقا انحصارشان از تمایز جوهری نشأت می گیرد و این تمایز جوهری مفتاح جهان هر شخص است و برای تفاهم اثربخش باید به این جهان پر از رمز و راز و شکوه و جذابیت نزدیک شد و سرسری دفتر وجود آدمها را ورق نزد. عبدالله صلواتی نهم مهر 1402 لینک ورود به این کانال👇 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
امام رضا علیه السلام به مثابه قطب کرامت ✅گاهی امامان معصوم علیه السلام را در ردیف عالمان و فاضلان دنیا تقلیل می دهیم در حالی که این بزرگواران اصل و ریشه علم و فضیلت و بنیان هر نیکی و ستون ابرار هستند. ✅کرامت نیز نه یک فضیلت در کنار فضایل دیگر بلکه بنیاد هر فضیلت است و دقیقا به همین دلیل کار با کریمان دشوار نیست. کریمان کانون صداقت و مهرورزی و نیکی هستند. ✅ امام رضا علیه السلام شرقی ترین جغرافیای ایران را به مرکزی ترین شهر دل ایرانیان مبدل ساخت و میدان مغناطیسی اش هماره جذب کننده دلهای شیدا و عاشق است و زمانی که به کانون این مهرورزی بحسب جغرافیایی تقربی حاصل میشود به فشردگی زمان و معنا و فضیلت و قطبیت امام برای دلها خودآگاهی عمیق تری پیدا می شود. ✅دامنه نفوذ این میدان مغناطیسی جهان جان، بیکران است اما این بیکران بحسب استعداد و توفیقات افراد، متفاوت میشود. طیفی فقط در نزدیکی حرم تحت نفوذ این بارقه های معنوی امام هستند و طایفه ای کمی دورتر در شهر مشهد رایحه این جذب الهی را لمس می کنند و گروهی کمی دورتر از شهر، گرمی عشق امام را با تمام دل حس می کنند و برخی نه مشهد و نه خراسان و نه ایران که جهان را میدان دلربایی هشتمین آفتاب عشق می دانند فقط کافی است غبار ره بنشانی و دل صاف کنی و با تمام وجودت اورا بخواهی و بخوانی. ✅پیرمردی را دیدم چونان جوانان می دوید تا در حرم یار، یاری گر کسانی باشند که سن و سال یا حادثه، نقصی را تحمیل کرده و نیازمند ویلچر بودند. می دوید تا تعداد بیشتری از زوار را یاری رساند با چه عشقی! و بدون منت و عجب و.. ✅او دریافت که امام رضا علیه السلام محور کرامت است و هر چه کند او می بیند و صدچندان بازمی گرداند و هوایش را سخت دارد برای همین با عشق کار می کند و خدمت می رساند بی روی و ریا. ✅اگر مدیر ما استاد ما و هر مسئول پایه بلند یا کمی پایه کوتاهتر همین نکته را به دل دریابد که امام به مثابه انسان کامل و قطب عالم امکان ضریب نفوذ بی انتهایی در جهان معنا دارد و هر کاری کنیم در حرم او و در مقابل دیدگان اوست او باذن الله آگاه و به اذن الهی ناظر است (وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ) (105 توبه) . در این حالت بارقه های مراقبه رضوی اجازه خطور خطا را هم نمی دهد چه برسد به حضور خطا. اجازه کم کاری و منت گذاری نمی دهد چه برسد به پرکاری در مسیر تباهی؛ و بحسب ایجابی هم خدمت بصورت اصیل و کرامت بنیان و عاشقانه صورت می گیرد. عبدالله صلواتی یازدهم مهر 1402 مشهد مقدس ورود به این کانال👇 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
تبیین عرفانی و حکمی حدیث «من عرف نفسه فقد عرف ربه» ‏از دیدگاه امام خمینی، صدر المتألهین و ابن عربی‏ عبدالله صلواتی کنگره اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (ره) سال 1382 http://www.imam-khomeini.ir/fa/c78_64057/ لینک ورود به کانال 👇 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
کتاب تبیین فلسفی انواع انسانی در حکمت صدرایی، 1397 عبدالله صلواتی https://www.mehrnews.com/news/4450146/ لینک ورود به کانال 👇 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
آسیب شناسی جریان روشنفکری در ایران مناظره حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه با دکتر صادق زیباکلام با اجرای عبدالله صلواتی 1391 https://www.aparat.com/v/mlKpa لینک ورود به کانال 👇 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
عبدالله صلواتی: عرفان اسلامی ایرانی ما هنوز زنده است خبرگزاری مهر https://www.mehrnews.com/news/4045381/ مناظره و گفت و گو http://www.monazereh.ir/vb-7392.htm لینک ورود به کانال 👇 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
کتاب پیشرو دانایان مروری برزندگی و آثار شیخ طوسی تالیف عبدالله صلواتی 1388 https://taaghche.com/book/124699/%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D9%88-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86 لینک ورود به کانال 👇 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
فیلسوف عقل را زنده می‌کند/ تفاوت‌های دینانی با متفکرین غرب دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی دکتر سید مصطفی محقق داماد علی اوجبی دکتر عبدالله صلواتی نشست رونمایی از کتاب «وحدت هستی و هستی واحد» 1397 خبرگزاری مهر https://www.mehrnews.com/news/4462122/ لینک ورود به کانال 👇 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
پیروی از سیره پیامبر (ص) باید عملی باشد نه شعاری عبدالله صلواتی رادیو گفت و گو http://radiogoftogoo.ir/NewsDetails/?m=176110&n=806208 لینک ورود به کانال 👇 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
didare2.pdf
2.82M
نقد و بررسی معاد جسماني در حكمت متعاليه نقدهای دکتر عبدالله صلواتی و پاسخهای دکتر پویان، نویسنده کتاب سلسله نشست‌های ديدار (نقد و بررسي آثار برگزيده جشنوارههاي فرهنگي) صفحات 33_62 لینک ورود به کانال 👇 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
فلسفه یونانی یکی از منابع فلسفه اسلامی است نه همه آن! عبدالله صلواتی https://hawzah.net/fa/Discussion/View/81600/ لینک ورود به کانال 👇 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
اندیشه‌های فقهی و اصولی شیخ طوسی/ عبدالله صلواتی برگرفته از کتاب پیشروی دانایان عبدالله صلواتی 1390 شبکه اجتهاد http://ijtihadnet.ir/%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%D9%87%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D9%82%D9%87%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84%DB%8C-%D8%B4%DB%8C%D8%AE-%D8%B7%D9%88%D8%B3%DB%8C%D8%B1%D9%87-%D8%B9%D8%A8/ لینک ورود به کانال 👇 https://eitaa.com/salavati_hekmatha