JAP_Volume 14_Issue 82_Pages 82-88.pdf
308.1K
پانوشتی بر دفتر عقل و آیت عشق دکتر دینانی
نگارش: عبدالله صلواتی
آینه پژوهش
دوره 14، شماره 82، مهر و آبان 1382
https://eitaa.com/salavati_hekmatha
امروز، بازتاب یادداشت «دنیای نظاره گر و ذبح حقیقت در غزه» در روزنامه جوان
۱۴۰۲/۸/۳۰
https://www.javanonline.ir/fa/news/1199604/
#غزه
#روزنامه_جوان
#عبدالله_صلواتی
لینک کانال👇
https://eitaa.com/salavati_hekmatha
استاد در دوگانه انس و نسیان بر پایه نظریه زیست نوعهای انسانی
📍می گویند بحسب لغت، انسان مشتق از ا، ن، س یا ن، س، ی است. کسانی که اولی را انتخاب کردند حیات آدمی را با انس به دیگری معنا کردند و آنان که دومی را برگزیدند، بر فراموشی آدمی در قبال عهدها بویژه عهد الست تاکید دارند.
📌انس با تذکر قرین است و از این جهت در تقابل با نسیان است. به همین دلیل، می توان گفت آمیان بر دو دسته اند: کسانی که اهل انس هستند انس به حقیقت و اصول و عهدها و طیفی که اهل نسیان هستند.نسیان در قبال حقیقت و اصول و عهدها.
📍اما به نظر نگارنده می توان میان دوگانه متقابل انس و نسیان جمع کرد؛ با این توضیح که با توجه به تفاوت در متعلقات انس و نسیان می توان مطرح کرد آدمی با انس به حقیقت، حواشی و مقابل حقیقت را فراموش می کند.
📌بر اساس نظریه زیست نوعهای انسانی نگارنده، می توان طرح دیگری بر اساس دوگانه انس و نسیان درانداخت؛ طرحی که اظهار می دارد؛ طیفی از زیست نوعها نخست ماسوی الله را فراموش می کنند و در مرحله بعد عمیقأ با حقیقت و الله انس می گیرند و طایفه ای از زیست نوعها نخست در پرتو جذبه با حقیقت انس می گیرند و سپس ماسوای حقیقت را فراموش می کنند.
📍همچنین، بر اساس نظریه زیست نوع ها می توان گفت آیدوس در زیست نوعهایی، انس است و در زیست نوعهایی دیگر، نسیان مرکز ثقل است و در دسته سوم زیست نوع، آدمیانی قرار دارند که نه انس، آیدوس شان است نه نسیان، بلکه دسته سوم در تردد دائمی میان انس و نسیان هستند.
📌آنچه در نگرش وجودی، در فقره اخلاق مهم است قرار گرفتن در زیست نوع با آیدوس انس است. آدمی که در زیست نوع انس گام نهاده، بایدها و نبایدهای اخلاقی را بنحو اصیل پیاده می کند نه از سر ریا و نمایش و منت و تحقیر و ...
📍زیست نوعی که در قلمرو انس جای گرفته، در محیط ۳۶۰ درجه پمپاژ انس می کند. آموزش او هم اصیل و انس مدار است. این زیست نوع در هر زمینه دانشی که باشد میوه آموزش او، انس شاگردان و مخاطبان اوست به حقیقت.
📍استادی را فرض کنید که دانشجویان را به ابطال و اثبات موضوعی یا تشریح مسأله ای یا به آزمون گذاشتن فرضیه ای یا کد زدن فرا می خواند. اگر این استاد در زیست نوع انس مدار قرار داشته باشد منش والای استادی اش، نگاهش، سخنش، سلوک و تعاملش، همگی دعوت به انس و وقار و آرامش و تعالی است و فراخوان به نسیان در قبال هرآنچه آدمی را از کمال و حیات طیبه باز می دارد.
عبدالله صلواتی
دوم آذر ۱۴۰۲
#انس
#نسیان
#حقیقت
#زیست_نوع
#آموزش_اصیل
#عبدالله_صلواتی
https://eitaa.com/salavati_hekmatha
نقدی بر کتاب «ذهن و همهچیز؛ طرحوارههایی برای زیستن» تالیف دکتر مقصود فراستخواه
بررسی و نقد: عبدالله صلواتی
https://farasatkhah.com/2019/11/article-608/
#ذهن
#ذهن_و_همه_چیز
#فراستخواه
#عبدالله_صلواتی
https://eitaa.com/salavati_hekmatha
JITP_Volume 50_Issue 2_Pages 225-243.pdf
291.4K
JITP_Volume 50_Issue 2_Pages 225-243.pdf
نظریۀ غایت به مثابۀ قرینه ای بر
خودگروی روانشناختی در فلسفۀ صدرایی
عبدالله صلواتی
https://eitaa.com/salavati_hekmatha
خودکشی در غیبت معنا
عبدالله صلواتی
| فرهیختگان آنلاین
۱۳۹۶
https://farhikhtegandaily.com/amp/12795/
#معنای_زندگی
#خودکشی
#عبدالله_صلواتی
https://eitaa.com/salavati_hekmatha
معناشناسی، وجودشناسی و کارکردهای نامتناهی در حکمت متعالیه .pdf
359.1K
معناشناسی، وجودشناسی و کارکردهای نامتناهی در حکمت متعالیه
عبدالله صلواتی
#مقاله
#فلسفه
#نامتناهی
#ملاصدرا
#عبدالله_صلواتی
https://eitaa.com/salavati_hekmatha
طیفی انگاری انسان در حکمت صدرایی بنیان فلسفی دارد
عبدالله صلواتی
خبرگزاری مهر
https://www.mehrnews.com/amp/4639541/
#همایش
#طیفی_انگاری_انسان
#حکمت_صدرایی
#حکمت_سهروردی
#عبدالله_صلواتی
https://eitaa.com/salavati_hekmatha
برنامه تلویزیونی پیامبر اکرم (ص) از نگاه غربیان
(پیامبر اکرم از نگاه هانری کربن)
۲۵ مهر ماه ۱۳۹۹
https://telewebion.com/episode/0x1b863a4
نگارش متن: عبدالله صلواتی
تهیه کننده: محمد رحیمی
گویندگان: آقای سعید مظفری و خانم الیزا اورامی
کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه 4
#پیامبر_اکرم_ص
#اندیشمندان_غربی
#شبکه_چهار
#عبدالله_صلواتی
https://eitaa.com/salavati_hekmatha
20120327143713-3023-245.pdf
166.1K
حکمت اشراق از نگاه شهرزوری
عبدالله صلواتی
کتاب ماه فلسفه سال دوم مرداد 1388 شماره 23
#حکمت_اشراق
#شهرزوری
#کتاب_ماه_فلسفه
#عبدالله_صلواتی
https://eitaa.com/salavati_hekmatha
پدیدارشناسی معماری. قسمت نخست
(چشمی که لمس می کند)
⏺ در عرف میان حواس پنجگانه تقسیم کار شده، چشم می بیند و گوش میشنود و ...اما کسی که چشمش فقط می بیند معمار نمی شود. معمار باید بتواند با چشمانش هم خوب لمس کند همانطورکه با دستش می تواند لمس کند.
↙️معمار می تواند نرمی و سختی سطوح را ببیند و نسبت میان فراز و فرود سطوح را دریابد و با گوشش لبه های موقعیت های مکانی را بشنود.
🔽یوهانی پلاسما می گوید چشم نیز لمس می کند؛ نگاه متضمن لمس و تماسی ناآگاهانه و تقلیدی کالبدی است. بساوایی، ناآگاه بینایی است. نگاه ما فاصله سطوح و لبه ها را لمس می کند و حس ناخودآگاه بساوایی، سازگاری با ناخوشایندی یک تجربه را معین می کند...معماری خوب، اشکال و سطوحی را ارائه می دهد که برای لمس لذت بخش چشم شکل گرفته اند.
⏹از گوشی که فقط می شنود و چشمی که فقط می بیند آب معماری گرم نمی شود گوش صرفا شنوا و چشم صرفا بینا توان منزوی کردن ما را دارند. در حالی که ما در معماری، نیاز به مشارکت و چندکارکردی بودن یک حس داریم.
🔁حواس یک معمار، اثری را خلق می کند تا ناظر را بتواند از جا بکند و از کثرت زرق و برق ها و شلوغی های بیرون از اثر، به درون اثر پرتاب کند و این توانمندی را در اثر پدید آورد که زمان را درون اثر حبس کند و با فراخواندن ناظر به خویشتن خویش، کانون زیبایی را در ناظر بیدار و جوشان کند و آرامش را برای ناظر به ارمغان آورد.
🔄 معمار متعهد به مدار وجود، عقل را تا سرحد حواس خویش حضور می دهد و عقل حضوریافته در سرحد حس، همه کار می کند با چشمش می شنود و با گوشش لمس می کند و ... و این اوج کثرت در وحدت می تواند ناظر را هم نخست از کثرت بیرون اثر به وحدت اثر و سپس از وحدت اثر به وحدت انفسی ناظر رهنمون کند و چشم ناظر در این وحدت انفسی همانند معمار، لمس می کند و گوشش لبه های اثر را می بیند...
عبدالله صلواتی
۱۷ آذر ۱۴۰۲
#پدیدارشناسی_معماری
#معماری
#کثرت_در_وحدت
#عبدالله_صلواتی
https://eitaa.com/salavati_hekmatha