💢مدیریت فضای مجازی، نیازمند دانش فلسفه است
عبدالله صلواتی
خبرگزاری شبستان
۱۴۰۳/۸/۹
🟣بسیاری از باورها و اداراکات و طرحوارهها و استعارههای مفهومی در منطقه خیال خیمه زدند و علیالقاعده فضای مجازی با نشانه رفتن این منطقه بخش عظیمی از ساحت انسانی را نشانه رفته و با آن کار دارد و طبیعتا مدیریت خیال، مدیریت بخش عظیمی از فضای مجازی و حکمرانی در فضای مجازی است.
🔵 اگر کاربر در فضای مجازی از خویش مراقبت نکند انگارهها و استعارههای مفهومی و به تعبیر پدیدارشناسانه نوئماهای متفاوتی در کاربر شکل می گیرد و تمام شبکه معرفتی و زندگی کاربر بر اساس احکام آن نوئما شکل گرفته و کاربر از منطقه واقعیت نقل مکان کرده و به منطقه نوئمای زندگی خودش رفته و همه چیز را بر اساس آن نوئماهای ذهنی ارزیابی میکند و مداوم دچار اشتباه محاسباتی در خصوص واقعیت میشود.
🟢بیشتر افرادی که در حوزه مدیریت و حکمرانی فضای مجازی زحمت میکشند کسانی هستند که یا از اهالی فلسفه نیستند و یا خیلی با نظریه و دیدگاههای اختصاصی ملاصدرا آشنایی ندارند یا اینکه این آشنایی و حضور هست اما خروجی و برونداد از این تفکر صدرایی را در مدیریت آنها مشاهده نمیکنید.
برای آگاهی تفصیلی از این سخنرانی👇
https://www.shabestan.news/news/1788157/
https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢یحیی سنوار؛ بهشتی که شیفته کربلا بود
عبدالله صلواتی
خبرگزاری فارس
یازدهم آبان ۱۴۰۳
https://farsnews.ir/Mohsensolgi/1730467345617622175
#یحیی_سنوار
#کربلا
#بهشت
#شهید
https://eitaa.com/salavati_hekmatha
86.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢امکان این سینا برای انسان معاصر
عبدالله صلواتی
اصفهان، سمینار بزرگداشت ابن سینا
دوم شهریور ۱۴۰۳
🟣ابن سینا دروازه ورود به حکمت اشراق و حکمت متعالیه است. در عین حال او فیلسوف مستقل است و با آمدن سهروردی و ملاصدرا هنوز زنده و اثرگذار است و حرفها برای شنیدن و امکانات برای استنباط دارد. افزون برآن ابن سینا برای انسان امروز و مناسبات او امکانات متعدد و قدرتمندی دارد. در این سخنرانی به برخی از این امکانات اشاره میشود
#سمینار_بزرگداشت_ابن_سینا
#ابن_سینا
#انسان_معاصر
#انجمن_حکمت_اصفهان
#عبدالله_صلواتی
https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢پدیدارشناسی بهشت
قسمت بیست و یک. تلطیف سر
(به مناسبت روز مازندران)
🟣مازندران خاستگاه فکر اصیل، انگاره های قدرتمند و ریشه های فرهنگ است و توجه به مازندران توجه به فرهنگ اصیل و التفات به زیبایی های ناب و تجربه های وجودی تعالی بخش است.
🟢آواها و نواهای مازندرانی مشحون از شور و سرزندگی و طراوت است. ترانه ها و سروده های مازندرانی برآمده از طبیعت ناب و یکی از عوامل قدرتمند پیوند ما با طبیعت است.
🔵 سرزندگی و حس سرشاری از وجود و گفت و شرح وجود که در مازندران پمپاژ می شود معنای اصیل و ریشه داری از وجود را طرح افکنی می کند و اصالت را هایلایت می کند.
🟣برای برکشیدن از ماده به جهان تعالی به سنخیت نیاز داریم. با این توضیح که جهان تعالی، جهان لطافت است و جان هم برای هم افق شدن با جهان لطافت خود باید لطیف باشد.
🔵طبیعت مازندران و مناظر باشکوه و اتمسفر لطیفش و سخنان حکیمانش، و ابیات، ترانه های فوق العاده زیبایش، و الحان خوش ملکوتی اش، مدام در حال تلطیف سِر انسان های آزاده است و بهشت طالب تلطیف سر است.
🟢فرهنگ و میراث غنی مازنی و کتاب وجودش یکی از منابع ارزشمند در بازتولید معنا و خروج از نهیلیسم است و به انسان معاصر کمک می کند تا زلف روزگارش را به زلف تعالی گره زند. نهیلیسم جهنم سوزان دوره ماست. در مقابل، جایی که معنا هست و نشاط هست تعالی هست بهشت هست.
عبدالله صلواتی
(استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران)
۱۶ آبان ۱۴۰۳
برابر با ۱۷ تیرما ۱۵۳۶ تقویم تبری
#یادداشت
#بهشت
#پدیدارشناسی
#پدیدارشناسی_بهشت
#تلطیف_سر
#مازندران
#عبدالله_صلواتی
https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢لازمه پاسخ به پرسش های مدرن، زمان اندیش کردن فلسفه اسلامی است
عبدالله صلواتی
خبرگزاری مهر
۲۰ آبان ۱۴۰۳
https://www.mehrnews.com/news/6244680/
#گفتگو
#علم_افسرده
#فلسفه_اسلامی
#عبدالله_صلواتی
https://eitaa.com/salavati_hekmatha
❇️گروه فلسفه دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا به مناسبت بزرگداشت علامه طباطبایی با همکاری انجمن علمی دانشجویی فلسفه برگزارمیکند:
🔸نشست تخصصی
تفسیر المیزان و بصیرتی متحول کننده
🌺مدرس: اسداله رحمان زاده
استاد کالج کانتراکاستای آمریکا
🗓چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۳
ساعت: ۱۸:۳۰ الی ۲۰
لینک ثبت نام:
https://theology.alzahra.ac.ir/R-WHRIYlT
📎لینک سامانه مجازی:
https://meeting.alzahra.ac.ir/elahiat
💢انجمن علمی دانشجویی فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه الزهراء (س) و گروه فلسفه برگزار می کند
نشست علمی با موضوع
زیست نوع های انسانی و "دیگری"
✅این نشست، درصدد است تا گفت و گویی میان صدرالدین شیرازی، فیلسوف بزرگ جهان اسلام و فیلسوف فرانسوی با نام ایمانوئل لویناس برقرار کند. زیست نوع های انسانی، مفهوم سازی دکتر عبدالله صلواتی است از انسان سیال ملاصدرا و «دیگری» یکی از مهمترین دلشوره های لویناس است.
✳️«دیگری» لویناس نه یک شخص و نه یک چهره که نامتناهی است و کارت دعوتی است برای خروج از خود؛ زیست نوع های انسانی صدرایی نیز بیانگر عدم ایستایی «من» و «دیگری» است و بیان گر بنیانی وجودی برای تنوع دیگری.
❇️در این وبینار در پرتو گفت و گوی میان این دو فیلسوف، امکانات درونی خاصی در دو فلسفه هایلایت می شود؛ در طرف فلسفة صدرایی، زیست نوع های انسانی ناظر به «دیگری» لویناس، بازطراحی می شوند و از سوی فلسفة لویناس، «دیگری» ناظر به تفکر صدرایی، بنیاد وجودی تازه ای پیدا می کند و نشان داده می شود که جست و جوی حقیقت، قدرت «نفی» دیگری یا «قصد نفی» دیگری را ندارد.
با حضور دکتر عبدالله صلواتی
عضو هیات علمی دانشگاه شهید رجایی تهران
شنبه ۱۰ آذر۱۴۰۳
ساعت ۱۸:۳۰ الی ۱۹:۳۰
لینک نشست
https://www.skyroom.online/ch/alzahrafarhangi/fa4
5.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☫بِسْـــــمِالـلَّـهِالرَّحْـمَنِالرَّحِیـــــمِ☫
عظمت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها✨
یازده حجّت خدا از فاطمه هستند؛اینهمه سادات از فاطمه هستند اینهمه؛شجره ی طیّبه طوبی ست؛اینم تازه نه حرف مثل بنده یا مثل شیخ اکبرمحی الدین عربی در فتوحات! ایشون که کوثر را به طوبی معنا می کند می گوید: تمثّل او،تحقّق او،ظهور او،بیان او،نمایش او که اگر بخواهیم حضرت صدّیقه طاهره را به همه نشانش بدهیم که کیه؛می شود شجره طیّبه طوبی وشجره طیّبه طوبی که هر خانه ای که اهل ولایتند شاخه ای از آن درخت آویخته است به اون خانه.
عـــــلامه ذوفنـــون
ســــالک توحیــــدی
عــــــالـــم ربــــّـانی
نــــــــــــادرۀ دوران
حـضــرت آیــتالله
حســـن زاده آمــلی
رفـــع الله درجـاته
📚متن دروس و شرح دستورالعملهای عرفانی و اخلاقیِ سیر و سلوک علامه ذوفنون 🖌
┏┄┅═ ••••••••••••• ═┅┄┓
@Allamehzolfonoun
┗┄┅═🔍°•🖋•°🔎═┅┄┛
💢انجمن علمی دانشجویی فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه الزهراء (س) و گروه فلسفه برگزار می کند
نشست علمی با موضوع
زیست نوع های انسانی و "دیگری"
✅این نشست، درصدد است تا گفت و گویی میان صدرالدین شیرازی، فیلسوف بزرگ جهان اسلام و فیلسوف فرانسوی با نام ایمانوئل لویناس برقرار کند. زیست نوع های انسانی، مفهوم سازی دکتر عبدالله صلواتی است از انسان سیال ملاصدرا و «دیگری» یکی از مهمترین دلشوره های لویناس است.
✳️«دیگری» لویناس نه یک شخص و نه یک چهره که نامتناهی است و کارت دعوتی است برای خروج از خود؛ زیست نوع های انسانی صدرایی نیز بیانگر عدم ایستایی «من» و «دیگری» است و بیان گر بنیانی وجودی برای تنوع دیگری.
❇️در این وبینار در پرتو گفت و گوی میان این دو فیلسوف، امکانات درونی خاصی در دو فلسفه هایلایت می شود؛ در طرف فلسفة صدرایی، زیست نوع های انسانی ناظر به «دیگری» لویناس، بازطراحی می شوند و از سوی فلسفة لویناس، «دیگری» ناظر به تفکر صدرایی، بنیاد وجودی تازه ای پیدا می کند و نشان داده می شود که جست و جوی حقیقت، قدرت «نفی» دیگری یا «قصد نفی» دیگری را ندارد.
با حضور دکتر عبدالله صلواتی
عضو هیات علمی دانشگاه شهید رجایی تهران
شنبه ۱۰ آذر۱۴۰۳
ساعت ۱۸:۳۰ الی ۱۹:۳۰
لینک نشست
https://www.skyroom.online/ch/alzahrafarhangi/fa4
💢اخلاق گفت و گو
قسمت نخست: بداهتانگاری
🔶 طیفی از مسائل ساده اند و بی نیاز از اثبات اند یا اصلا نمی توان اثباتشان کرد اما طایفه ای از مسائل، نظری و پیچیده اند و نیاز به اثبات دارند. هرگاه ما مرز میان این دو سنخ از مسائل را برداریم و بطور فراگیر از بداهت مسائل سخن گوییم در دام بداهت انگاری افتادیم و پرسش فراروی ما این است: چگونه بداهتانگاری بر روند گفت و گو و هم اندیشی تأثیر می گذارد؟ اگر من در ریل بداهت انگاری حرکت کنم و بداهت انگاری در من درونی شود، می توانم با دیگری گفت و گوی اثربخشی داشته باشم؟
🔺«قیمت بنزین تابعی از ۷۵ متغیر است، نمیتوان ۷۴ متغیر را در نظر نگرفت و فقط با اطلاعات یک متغیر مخدوش درباره قیمت بنزین تصمیم گرفت!» این را یکی از کارشناسان اقتصادی گفت. یکی از تفسیرهای این اظهار نظر این است که وقتی مسأله پیچیده و واجد ابعاد و متغیرهای فراوان را به یک بعد و یک متغیر، فروکاست می دهیم، مسأله به ظاهر، ساده و بدیهی می شود اما از واقعیت دور می شویم و فهم مسأله و حل مسأله را از دست می دهیم.
🔷گاهی «بداهت انگاری» در ذهن خیمه می زند و بساط پهن می کند و گرد و خاک می کند تا در هیاهوی پدید آمده، شناخت دقیق و واضح از مسألة مورد بحث را از ما برباید.
🔺ذات بسیاری از مسائل در حوزة علوم اجتماعی و اقتصادی و نظامی و فلسفی، پیچیده و تو در تو هستند و حصر نظر به نمایی از مسأله و اعلام شتاب زدة بداهت آن، شناخت مسأله را بی نیاز از دیدن نماها و ابعاد و متغیرهای دیگر نمی کند.
🔸«بداهت انگاری» باتلاق تفکر انتقادی است. کسی که همه امور را نسبتا بدیهی می انگارد نیازی به بررسی عمیق تر مساله از مسیر پرسشگری و هم اندیشی و گفت و گو ندارد. «بداهت انگاری» می تواند ما را همسایه ی جزم اندیشی کند.
🔹زمانی که آدم ها به اشتباه تصور کنند که پاسخها بدیهی هستند، در برابر آرا و اقوال و دیدگاه ها یا نقدهای سازنده دیگران مقاومت میکنند و تمایل دارند از دیدگاه ها و ایدههای خود بهصورت غیرمنطقی دفاع کنند. این افراد نیازی نمی بینند که در پیشفرضهای دیدگاه شان یا در مقدمات دلایل خود بازنگری کنند.
🔸بنابراین اگر در پی گفت و گوی اثربخش هستیم باید مراقبت کنیم تا بداهت انگاری در ما ریشه نگیرد.
عبدالله صلواتی
(استاد دانشگاه تربیت دبیر تهران)
#اخلاق_گفت_و_گو
#بداهت_انگاری
#گفت_و_گوی_اثربخش
#عبدالله_صلواتی
💢پدیدارشناسی بهشت
قسمت بیست و دوم: بهشت نزدیک
(به مناسبت ارتحال دکتر ابراهیم ریحانی)
🟢انگارة آدمی از بهشت این است که بهشت مطلقاً امری نسیه است و بلحاظ زمانی و بحسب دسترسی دور به نظر میرسد. به عبارتی، بهشت, یعنی نسیه؛ بهشت، یعنی دور. اما قرآن کریم در آیاتی درصدد تصحیح این انگاره است.
🔵از یک منظر سه طایفه آیه در این فقره قابل شناسایی است: (1) آیاتی که اظهار میدارد بهشت را برای اهل تقوا نزدیک میکنند: «وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ» (شعرا/ 90)؛ «وَإِذَا الْجَنَّةُ أُزْلِفَتْ» (تکویر/ 13)؛ (2) بهشت را برای اهل تقوا نزدیک میکنند و بهشت بحسب زمانی و مکانی و دسترسی دور نیست: «وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ غَيْرَ بَعِيدٍ» (ق/ 31)؛ (3) خود مومنان مقرب بهشت هستند: «فأمّا اِن کانَ مِنَ المقرّبین*فَرَوْحٌ وَریْحانٌ وَجنَّةُ نعیم» (واقعه/ 88-89).
🟣بنابراین، بهشت برای اهل تقوا خم میشود و همین بهشت بر مومنان مقرب منطبق میشود. این خمشدن و انطباق میتواند بیان اشتیاق بهشت به معنویان و پاکان عالَم باشد. معنویان عالم، خود بهشت هستند و نزدیکی بدانها نزدیکی به بهشت است. مصاحبت با آنها نشستن در باغ های بهشت است.
🟠ریحانی ای که من می شناختم ابراهیم وجودش بیدار بود. آزادگی و وارستگی و فرهیختگی و دین ورزی را در نخستین دیدار با او می توانستید دریابید. مرد میدان علم بود و سرآمد علمی. صداقت در زبان و چشم او موج می زد زلال بود و بی غش. در کنارش، آرامش را حس میکردید. در کارش مصمم بود و به آرمان های انقلاب سخت ایمان داشت. به اهل بیت (ع) ارادت داشت و دلدادة آنها بود و نزدیکی به این ذوات نورانی، یعنی نزدیکی به حکمت و بهشت.
خداوند روح این استاد بزرگوار را قرین رحمت رحیمیه خویش کند.
(استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران)
۱۴ آذر ۱۴۰۳
#یادداشت
#بهشت
#پدیدارشناسی
#پدیدارشناسی_بهشت
#بهشت_نزدیک
#ابراهیم_ریحانی
#عبدالله_صلواتی
https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢پدیدارشناسی بهشت
قسمت بیست و سوم: شجره طوبی
🟣درختی در عالم هست با نام شجرة طوبی که در خانه های دل دوستدارانش شاخه دارد. ریشه اش توحیدی و ساقه اش ولایی و در سراسر آوندهایش، محبت الهی جاری است. سید حیدر آملی، شجره طوبی را معرفت و ملاصدرا، آن را اصول معارف و اخلاق معرفی می کند. آورده اند: خداوند متعال شجره طوبى را به دست خود کاشت.
🟢شجره طوبی رنگ و بوی علوی و فاطمی دارد؛ چنان که در روایتی آمده است اصل شجره طوبی در خانة حضرت علی (ع) است و در خانه هر مومنی شاخه ای از این درخت هست. در این راستا عبدالوهاب شعرانی از عالمان حنفی جهان تسنن، در الیواقیت و الجواهر به نقل از ابن عربی و شیخ ابن ابی منصور اظهار می دارد: اصل شجرة طوبی در منزل امام علی بن ابیطالب (رضیاللهعنه) است، زیرا شجرة طوبی حجاب و مظهر نور فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) است.
🟣او در ادامه می گوید: هیچ بهشتی از بهشتهای هشتگانه، درجهای، خانهای و مکانی نیست مگر آنکه شاخهای از شجرة طوبی در آنجا وجود دارد... سرّ تمام نعمتها در بهشت و تمام بهره های اولیا از آن، از نور فاطمه (سلاماللهعلیها) است. این کلام شعرانی بدان معناست که اولیای الهی سر سفرة حضرت زهرا (س) هستند باذن الله.
🔵در مباحث پیشین آوردیم که فاطمه زهرا (س) شب قدر عالم و حجت خدا بر همه حجت هاست. بنابراین، هر چیز به او قدر می یابد باذن الله. دل که به او التفات کند به باشکوه ترین و نورانی ترین حجت خدا رو کرده است و خود از این روح پاک که کانون ارواح طاهر است نیرو می گیرد.محبت به «ام ابیها» مقدمات رویش سلوکی شاخه ای از شجره طوبی در تو و خانه دلت فراهم می کند؛ شاخه ای که شفیع است شاخه که معنای زندگی است شاخه ای که عدالت و حقیقت و دلشوره «دیگری» را به ارمغان می آورد.
🟢این شاخه روییده شده به مهر، پیوند من و توست با حقیقت و با ولایت. آورده اند این شاخه ما را به یهشت می رساند.
🔵 از منظر پدیدارشناسانه، توجه به حضرت فاطمه (س) «هایلایت کردن» و «استخراج» آزادگی و حقیقت و ظلم ستیزی از سپهر زندگی است. ذکر و یاد او سرنخ بهشت است. اقتدا به منهج او و جاری کردن سیره اش در سیاست گذاری و برنامه ریزی و مدیریت، نشانی بهشت و تحقق آن است. او در «میدان آگاهی»، کانون نوری است که ردپایش به بهشت می رسد. فقط باید خویش را در معرض این نور قرار داد و به برکت این نور، جهان افروز شویم و حی به حیات طیبه.
(استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران)
روز شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)
15 آذر 1403
#یادداشت
#بهشت
#پدیدارشناسی
#پدیدارشناسی_بهشت
#شجره_طوبی
#حضرت_زهرا_س
#عبدالله_صلواتی
https://eitaa.com/salavati_hekmatha