🔶برگزیده تفسیر نمونه 🔶
(سوره اعراف _ آیه ۵۶ )
در این آیه اشاره به حکمی شده است که در واقع یکی از شرایط تأثیر دعا است، میفرماید:
«در روی زمین فساد مکنید بعد از آن که اصلاح شده است»
(وَ لا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها). بنا براین هیچ گاه دعای افراد مفسد و تبهکار به جایی نخواهد رسید.
در روایتی از امام باقر علیه السّلام میخوانیم:
«زمین فاسد بود و خداوند به وسیله پیامبر اسلام آن را اصلاح کرد».
باز دیگر به مسأله دعا میپردازد و یکی دیگر از شرایط آن را بازگو میکند، میگوید:
«و خدا را با ترس و امید بخوانید»
(وَ ادْعُوهُ خَوْفاً وَ طَمَعاً).
نه آن چنان از اعمال خود راضی باشید که گمان کنید هیچ نقطه تاریکی در زندگی شما نیست که این خود عامل عقبگرد و سقوط است،
و نه آن چنان مأیوس باشید که خود را شایسته عفو خدا و اجابت دعا ندانید،
بلکه با دو بال «بیم» و «امید» به سوی او پرواز کنید،
امید به رحمتش و بیم از مسؤولیتها و لغزشهای خود.
و در پایان آیه
برای تأکید بیشتر روی اسباب امیدواری به رحمت خدا، میگوید: «رحمت خدا به نیکوکاران نزدیک است»
(إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِیبٌ مِنَ الْمُحْسِنِینَ).
در این دو آیه اشاره به
پنج قسمت از شرایط قبولی دعا شده است:
نخست این که از
روی تضرع و در پنهانی باشد،
دیگر این که از
حدّ اعتدال تجاوز نکند،
سوم این که
با تولید فساد و تبهکاری همراه نگردد،
چهارم این که
توأم با بیم و امید متوازن باشد، پنجم این که
با نیکوکاری توأم گردد.
#سوره_اعراف_آیه_پنجاه_شش
#تفسیر_سوره_اعراف_آیه_پنجاه_شش
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
🔷تفسیر اهل بیت علیهم السلام🔷
(سوره اعراف آیه ۵۶)
🔹الباقر (ع)-عَنْ مُیَسِّر، عَنْ أبِیجَعْفَر(ع) قَالَ: قُلْتُ: قَوْلُ اللهِ عَزّوَجَلّ: وَ لاَ تُفْسِدُواْ فِی الأَرْضِ بَعْدَ إصْلَاحِهَا؟ قَالَ: فَقَالَ: یَا مُیَسِّرُ إِنَّ الْأَرْضَ کَانَتْ فَاسِدَهًًْ فَأَصْلَحَهَا اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ بِنَبِیِّهِ (صلی الله علیه و آله) فَقَالَ وَ لا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها.
امام باقر ( میسّر گوید: از امام باقر (دربارهی آیه: وَ لاَ تُفْسِدُواْ فِی الأَرْضِ پرسیدم. فرمود: «ای میسّر! همانا که زمین تباه و فاسد بود، پس خدای عزّوجلّ بهوسیلهی پیامبرش (آن را اصلاح کرد و فرمود: وَ لاَ تُفْسِدُواْ فِی الأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاَحِهَا».
🔹الرّضا (علیه السلام)- فِی قَوْلِهِ خَوْفاً وَ طَمَعاً قَالَ خَوْفاً لِلْمُسَافِرِ وَ طَمَعاً لِلْمُقِیمِ.
امام رضا (ع) خَوْفاً وَ طَمَعاً؛
ترس نسبت به مسافر
و طمع نسبت به مقیم است.
🔹الصادق (ع)- جَاءَ رَجُلٌ إِلَی أَبِیذَرٍّ (ره) فَقَالَ یَا بَا ذَرٍّ مَا لَنَا نَکْرَهُ الْمَوْتَ فَقَالَ لِأَنَّکُمْ عَمَرْتُمُ الدُّنْیَا وَ أَخْرَبْتُمُ الْآخِرَهًَْ فَتَکْرَهُونَ أَنْ تُنْقَلُوا مِنْ عُمْرَانٍ إِلَی خَرَابٍ فَقَالَ لَهُ فَکَیْفَ تَرَی قُدُومَنَا عَلَی اللَّهِ فَقَالَ أَمَّا الْمُحْسِنُ مِنْکُمْ فَکَالْغَائِبِ یَقْدَمُ عَلَی أَهْلِهِ وَ أَمَّا الْمُسِیءُ فَکَالْآبِقِ یَرِدُ عَلَی مَوْلَاهُ قَالَ فَکَیْفَ تَرَی حَالَنَا عِنْدَ اللَّهِ قَالَ اعْرِضُوا أَعْمَالَکُمْ عَلَی الْکِتَابِ إِنَّ اللَّهَ یَقُولُ إِنَّ الْأَبْرارَ لَفِی نَعِیمٍ وَ إِنَّ الْفُجَّارَ لَفِی جَحِیمٍ قَالَ فَقَالَ الرَّجُلُ فَأَیْنَ رَحْمَهًُْ اللَّهِ قَالَ رَحْمَةُ اللهِ قَرِیبٌ مِنَ الْمُحْسِنِینَ.
امام صادق (ع)فرمودند:
مردی نزد ابوذر آمد و گفت:
«ای ابوذر!
چرا ما مرگ را نمیخواهیم»؟
ابوذر گفت:
«زیراشما دنیای خود را آباد کرده اید و آخرت خود را خراب نموده اید».
به همین سبب از اینکه از خانه آبادان به خانه خراب بروید، بیزارید». آن مرد پرسید:
«رفتن ما به سوی خداوند چگونه خواهد بود»؟
ابوذر گفت:
«رفتن انسان نیکوکار از میان شما مانند رفتن مسافری است که به خانه خود بر میگردد.
و رفتن انسان بدکار
مانند غلام گریزپای خواهد بود که او را به سوی صاحب خود بر میگردانند».
باز پرسید:«حال ما نزد خدا چگونه خواهد بود»؟ ابوذر فرمود:
«اعمال خود را به کتاب خدا عرضه کنید. خداوند می فرماید: بهیقین نیکان در نعمتی فراوانند.و بدکاران در دوزخند. (انفطار/۱۴۱۳)»
آن مرد گفت:«پس رحمت خدا کجاست»؟ ابوذر گفت:
«رحمت خدا به نیکوکاران نزدیک است».
🔹السجاد (ع)- قَالَ طَاوُسُ یَمَانی: رَأَیْتُ رَجُلًا یُصَلِّی فِی الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ تَحْتَ الْمِیزَابِ یَدْعُو وَ یَبْکِی فِی دُعَائِهِ فَجِئْتُهُ حِینَ فَرَغَ مِنَ الصَّلَاهًِْ فَإِذَا هُوَ عَلِیُّبْنُالْحُسَیْنِ(ع) فَقُلْتُ لَهُ یَا ابْنَرَسُولِ اللَّهِ(ع)رَأَیْتُکَ عَلَی حَالَهًِْ کَذَا وَ لَکَ ثَلَاثَهًٌْ أَرْجُو أَنْ تُؤْمِنَکَ مِنَ الْخَوْفِ أَحَدُهَا أَنَّکَ ابْنُ رَسُولِ اللَّهِ(ع)وَالثَّانِی شَفَاعَهًُْ جَدِّکَ وَ الثَّالِثُ رَحْمَهًُْ اللَّهِ فَقَالَ یَا طَاوُسُ أَمَّا أَنِّی ابْنُ رَسُولِ اللَّهِ(ص)فَلَا یُؤْمِنُنِی وَ قَدْ سَمِعْتُ اللَّهَ تَعَالَی یَقُولُ فَلا أَنْسابَ بَیْنَهُمْ یَوْمَئِذٍ وَ لا یَتَساءَلُونَ وَ أَمَّا شَفَاعَهًُْ جَدِّی فَلَا تُؤْمِنُنِی لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَی یَقُولُ وَ لا یَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضی وَ أَمَّا رَحْمَهًُْ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَی یَقُولُ إِنَّهَا قَرِیبٌ مِنَ الْمُحْسِنِینَ وَ لَا أَعْلَمُ أَنِّی مُحْسِنٌ.
امام سجاد(ع) فرمودند:
طاوس گوید: دیدم مردی مشغول نماز است و زیر ناودان خانهی خدا دعا میکند و اشک میریزد پس از پایان نمازش پیش او رفتم دیدم علیّبنالحسین (است.عرض کردم:
«ای پسر رسول خدا(تو را در چنین حالتی دیدم با اینکه شما دارای سه امتیاز هستی که هریک از آنها مایهی امید نجات است.
یک؛فرزند پیامبری
دو؛شفاعت جدت
سه؛رحمت خدا».
فرمود:
«اینکه فرزند پیامبرم مایهی امیدی نیست
زیرا خداوند میفرماید:
هیچیک از پیوندهای خویشاوندی میان آنها در آن روز نخواهد بود و از یکدیگر تقاضای کمک نمیکنند[چون کاری از کسی ساخته نیست]!(مومنون/۱۰۱)
شفاعت جدم نیز امیدوارکننده نیست؛
زیرا خداوند میفرماید:آنها جز برای کسی که خدا راضی [به شفاعت برای او] است شفاعت نمیکنند.(انبیاء/۲۸)
امّا رحمت خدا خودش
میفرماید:
إِنَّ رَحْمَتَ اللهِ قَرِیبٌ مِنَ المُحْسِنِینَ ولی من
نمیدانم از نیکوکاران هستم یا نه».
#سوره_اعراف_آیه_پنجاه_شش
#تفسیر_سوره_اعراف_آیه_پنجاه_شش
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
#جرعه_ای_از_نهج_البلاغه
#حکمت_های_نهج_البلاغه
حکمت327
وقال علیه السلام : مَا ظَفِرَ مَنْ ظَفِرَ الاِْثْمُ بِهِ، وَ الْغَالِبُ بِالشَّرِّ مَغْلُوبٌ.
امام علیه السلام فرمود : كسى كه با توسل به گناه پيروز شود پيروز نيست و كسى كه با ستم غلبه كند(درواقع) مغلوب است.
شرح و تفسير
پيروزى با گناه، پيروزى نيست
امام علیه السلام در اين گفتار حكيمانه به مطلب مهمى اشاره كرده و به ظالمان ومفسدان هشدار مى دهد و مى فرمايد: «كسى كه با توسل به گناه پيروز شود، پيروز نيست و كسى كه با ستم غلبه كند درواقع مغلوب است»؛ (مَا ظَفِرَ مَنْ ظَفِرَ الاِْثْمُ بِهِ، وَالْغَالِبُ بِالشَّرِّ مَغْلُوبٌ).
بسيارند كسانى كه براى رسيدن به پيروزى بر دشمن از اسباب نامشروع استفاده مى كنند، ظلم و ستم روا مى دارند و مرتكب انواع گناهان مى شوند. آنها مى خواهند به هر قيمت ممكن به هدف خود برسند، امام علیه السلام به آنها هشدار مى دهد كه اين نوع پيروزى، پيروزى نيست، بلكه درواقع در چنگال گناه مغلوب شدن است و همچنين كسانى كه با استفاده از شر، غلبه مى كنند ظاهرآ غالبند ودرواقع مغلوب شيطان و شر و هواى نفس هستند. اين سخن، هم ازنظر ظاهرى پذيرفتنى است و هم ازنظر معنوى.
جنبه معنوى آن آشكار است كه اينگونه پيروزى ها و غلبه ها مايه گرفتارى هاى شديد روز قيامت است و بدترين زاد و توشه براى سفر آخرت به شمار مى آيد و در آنجا بايد پاسخگو باشد.
ازنظر ظاهرى نيز بسيار ديده ايم يا در تاريخ خواندهايم كه اينگونه افرادى كه با ظلم و ستم و گناه پيروز مى شوند سرانجام گرفتار عواقب شومى گشته و در بسيارى از موارد دشمنانشان با همان روش، آنها را دَرهم كوبيده و مغلوب ساخته اند و مقامى را كه ناجوانمردانه به دست آورده بودند با حملات ناجوانمردانه دشمن از دست مى دهند و اگر ظالمان و ستمگران در عواقب مادى و معنوى كار خود بينديشند به سراغ آن نخواهند رفت.
در حديثى آمده است كه دو نفر خدمت امام صادق علیه السلام رسيدند تا درباره اختلافى كه درمورد معامله اى داشتند با آن حضرت صحبت كنند و دستور بخواهند.
هنگامى كه امام علیه السلام سخنان آن دو را شنيد به نصيحت آن دو پرداخت وفرمود: بدانيد هركس كه به وسيله ظلم پيروز شود به خير و خوبى نخواهد رسيد و بدانيد آنچه را مظلوم از دين ظالم مى گيرد بيش از آن است كه ظالم از مال مظلوم دريافت مى دارد. سپس فرمود: كسى كه به مردم بدى كند اگر ديگران از همين روش استفاده كنند و به او بدى كنند نبايد آن را بد بشمرد.
بدانيد انسان بذرى را كه كاشته درو مى كند و هيچكس از نهال تلخ، ثمره شيرين نمى گيرد و از نهال شيرين ميوه تلخ نمى چيند (امام علیه السلام چيزى بر اين جمله ها نيفزود) ولى آن دو مرد پيش از آنكه از جا برخيزند با هم صلح كردند (در پرتو سخنان حكيمانه امام علیه السلام از خواب غفلت بيدار شدند و راه صحيح را انتخاب كردند).
در ارشاد القلوب حديث پرمعنايى در اين زمينه ذكر شده است كه پيغمبر اكرم صلی اله علیه و آله فرمود: «خَمْسُ ]اربع[ كَلِماتٍ فِى التَّوْراةِ وَيَنْبَغي أنْ تُكْتَبَ بِماءِ الذَّهَبَ : أوّلُها حَجَرُ الْغَصْبِ فِى الدّارِ رَهْنٌ عَلى خَرابِها وَالْغالِبُ بِالظُّلْمِ هُوَ الْمَغْلُوبُ وَما ظَفَرَ مَنْ ظَفَرَ الاْثْمُ بِهِ وَمِنْ أقَلِّ حَقِّ اللهِ عَلَيْکَ أنْ لا تَسْتَعينَ بِنِعَمِهِ عَلى مَعاصِيهِ؛ پنج ]چهار[ جمله در تورات آمده كه سزاوار است با آب طلا نوشته شود (و پيوسته در برابر انسان باشد):
اول اينكه بودن يك قطعه سنگ غصبى در خانه، گروگانِ خرابى آن است وآنكس كه به وسيله ستم غلبه كند درواقع مغلوب است وكسى كه با گناه پيروز شود هرگز به پيروزى نرسد و كمترين حق خدا بر تو اين است كه با استفاده از نعمتهايش به سراغ معصيتش نروى».
اين گفتار حكيمانه امام علیه السلام تأكيد ديگرى است بر اينكه افراد باايمان براى رسيدن به اهداف خود هرگز از وسايل نامشروع استفاده نمى كنند.
در دستورات جنگى اسلام نيز بر اين امر تأكيد شده كه از ابزار غير انسانى براى پيروزى بر دشمن بهره نگيريد؛ بر دشمن شبيخون نزنيد، آب آشاميدنى آنها را مسموم نكنيد، درختان بارور را به آتش نكشيد، افراد غير نظامى را هدف قرار ندهيد و با اسيران جنگى خوشرفتارى نماييد.
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
💐موضوع : #حجاب
💐اسلام انسان را شناخته است که حکم #حجاب را داده‼️
⬅️قسمت ۵۷ :
❤️رهبر عزیزمان در تاریخ «۱۳۹۴/۰۸/۲۰»، فرمودند :
💥یک روزی به ما میگفتند که در اروپا - (آن روز اروپا را مطرح میکردند) - حجاب نیست و زن و مرد با هم قاطیاند،
💥 هوس و شوق #جنسی هم در آنجا طبعاً کنترلشده است‼️
💥 خب، حالا شما نگاه کنید ببینید همینجور است؟!!
⁉️ آیا #هوسها کنترلشده است یا هوسها تحریکشده است؟!!
💥 اینهمه #جنایت_جنسی امروز دارد در آمریکا و در اروپا اتّفاق میافتد؛ به جنس مخالف هم دیگر حالا اکتفا نمیکنند‼️
🔥و از این بدتر هم خواهد شد‼️
✅ #اسلام انسان را شناخته است که حکم #حجاب را داده،
🌹حکم عدم اختلاط زن و مرد را داده.
🌹اسلام من و شما را شناخته؛
❌[انسان] مال خدا است و [او] آفرینندهی ما است.
⁉️اردوی #مختلط یعنی چه؟!!
💥 #کوهنوردی مختلط‼️
💥 #اردوی مختلط‼️
💥گاهی حتّی خارج از کشور‼️
❌ نه‼️
✅ #کار_فرهنگی ماهیّت دیگری دارد،مفهوم دیگری دارد.
💥 #مسئولین_فرهنگی دانشگاهها بفهمند چهکار میکنند‼️
#حجاب
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
💐موضوع : #حجاب
⛔️اگر آن روز به وظیفه عمل کرده بودیم؛ امروز شاهد #کشف_حجاب نبودیم‼️
⬅️قسمت ۵۸ :
❌ببینید «۳۰ سال قبل »
❤️رهبرعزیز، چه فرموده اند ؟
💥عدّهای خیال کردهاند که وقتی ما به #تهاجم_فرهنگی غرب حمله میکنیم، فقط مسألهمان ایناست که یک نفر در خیابان #حجابش را درست رعایت نکرده است.
💥...اصل قضیه آن است که داخل خانههاست و از مجامع جوانان سرچشمه میگیرد و دشمنان آنجا کار میکنند‼️
💥آنکه آشکار نیست، آنکه پنهان است،
خطر آنجاست.
🌹 #جوانان ما شهوات را دور انداختند، راحتی و لذّت را دور انداختند؛
🌹رفتند در میدان مبارزه و توانستند دشمن را به زانو درآورند.
💥حال دشمن از جوانان ما انتقامش را میگیرد‼️
⁉️انتقامش چیست؟!!
⚠️انتقام دشمن این است که #جوانان ما را به لذّات و شهوات سرگرم کند.
🔥پول خرج میکنند،
🔥عکس مبتذل چاپ میکنند و مجّانی بین جوانان منتشر میکنند.
🔥ویدئو درست میکنند و فیلمهای مهیّج شهوت را مجّانی به این و آن میدهند که نگاه کنند.
💥.... این، هجومِ یک #مهاجم است.
(بیانات معظم له در دیدار جمعی از کارگران و معلمان _۱۳۷۲/۰۲/۱۵ )
#حجاب
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بیان_مهدوی
🟢 علاقه امام زمان (عج الله) به شیعیان
🎙 علامه امینی
📎 #امام_زمان
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
9.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#بیان_مهدوی
♨️چقدر بار از دوش امام زمان(عج) برداشتیم؟
🎙حجت الاسلام عالی
#منتظران_ظهور
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
8.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #بیان_مهدوی
🎤#حجت_الاسلام_رفیعی
🔸 محبت امام زمان (عج) را در دلها ایجاد و شکوفا کنیم...
#️⃣ #امام_زمان
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج