eitaa logo
صالحین حضرت مریم (س)
113 دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
3.2هزار ویدیو
71 فایل
این کانال جهت اجرای برنامه های صالحین حوزه حضرت مریم ناحیه زنجان ایجاد شده است لطفاسرگروه های پایگاهها ی خود را عضو نمایید از این به بعد محتوای بارگزاری شده درکانال مرجع اصلی حلقه ها خواهد بود عملکردحلقه های صالحین با توجه به ارسال گزارش سنجیده خواهد شد
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💜آثار صلوات 🌸 💕 (ع) ؛ همیشه میان دعا و پذیرفته شدنش حجاب و پرده اے قرار دارد تا اینکه دعا کننده بر محمد ص و آل آن حضرت صلوات فرستد🌸 📒 اصول کافی ح ۳۱۵۰ 🌸اللّهُمَّ‌صَلِّ‌عَلي 💜مُحَمَّدوَآلِ‌مُحَمَّد 🌸وَعَجِّل‌فَرَجَهُــم ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
💠 امام جواد (ع): هر كه كار زشتی را تحسین و تأیید كند، در آن کار شریک می باشد. 📚كشف الغمّه، ج ۲ ، ص ۳۴۹ ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🍂🍃🌹🍃🍂🍃 سوره آل عمران ــ آیه ۷ هُوَ الَّذِيٓ أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ ۖ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَآءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَآءَ تَأْوِيلِهِ ۗ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُٓ إِلَّا اللَّهُ ۗ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّآ أُولُو الْأَلْبَابِ اوست كه این كتاب را بر تو نازل كرد كه بخشی از آن كتاب، آیات محكم است [كه دارای كلماتی صریح و مفاهیمی روشن است‌] آنها اصل و اساس كتاب‌اند، و بخشی دیگر آیات متشابه است [كه كلماتش غیر صریح و معانی‌اش مختلف و گوناگون است و جز به وسیله آیات محكم و روایات استوار تفسیر نمی‌شود] ولی كسانی كه در قلوبشان انحراف [از هدایت الهی‌] است برای فتنه‌انگیزی و طلب تفسیرِ [نادرست و به تردید انداختن مردم و گمراه كردن آنان‌] از آیات متشابهش پیروی می‌كنند، در صورتی كه تأویل درست و حقیقی آنها را جز خدا و ثابت قدمان در دانش نمی‌دانند «چیره‌دستان در علم» می‌گویند: ما به آن ایمان آوردیم، همه [آیات چه محكم، چه متشابه‌] از سوی پروردگار ماست. و [این حقیقت را] جز صاحبان خرد متذكّر نمی‌شوند. 🍃🍂🍃🌹🍃🍂🍃 🍃🍂🍃🌹🍃🍂🍃 💟(آيه ٧) شأن نزول: 💟در حديثى از امام باقر «عليه السّلام» نقل شده كه: چند نفر از يهود به اتّفاق «حىّ بن اخطب» و برادرش خدمت پيامبر اسلام «صلّى اللّه عليه و آله» آمدند و حروف مقطعۀ «الم» را دستاويز خود قرار داده گفتند: طبق حساب ابجد الف مساوى يك و لام مساوى ٣٠ و ميم مساوى ٤٠ مى‌باشد و به اين ترتيب خبر داده‌اى كه، دوران بقاى امّت تو بيش از هفتاد و يك سال نيست! . 💟 پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» براى جلوگيرى از سوء استفادۀ آنها فرمود: شما چرا تنها «الم» را محاسبه كرده‌ايد مگر در قرآن «المص و الر» و ساير حروف مقطّعه نيست، اگر اين حروف اشاره به مدّت بقاء امّت من باشد، چرا همه را محاسبه نمى‌كنيد؟ ! (در صورتى كه منظور از اين حروف چيز ديگرى است) سپس آيۀ مورد بحث نازل شد. 🍃🍂🍃🌹🍃🍂🍃 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
🍃🍂🍃🌹🍃🍂🍃 💟تفسير: محكم و متشابه در قرآن: در آيات پيشين سخن از نزول قرآن به عنوان يكى از دلايل آشكار نبوّت پيامبر اسلام «صلّى اللّه عليه و آله» به ميان آمده بود، و در اين آيه يكى از ويژگيهاى قرآن و چگونگى بيان مطلب در اين كتاب بزرگ آسمانى آمده است. 💟 نخست مى‌فرمايد: «او كسى است كه اين كتاب را بر تو نازل كرد كه بخشى از آن آيات محكم (صريح و روشن) است كه اساس و شالودۀ اين كتاب است (و آيات پيچيدۀ ديگر را تفسير مى‌كند) و بخشى از آن متشابه است» آياتى كه به خاطر بالا بودن سطح مطلب يا جهات ديگر، در آغاز پيچيده به نظر مى‌رسد (هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ) . 💟 اين آيات متشابه مَحَكى است براى آزمايش افراد كه عالمان راستين و فتنه گران لجوج را از هم جدا مى‌سازد، لذا به دنبال آن مى‌فرمايد: «امّا كسانى كه در قلوبشان انحراف است پيروى از متشابهات مى‌كنند تا فتنه انگيزى كنند و تفسير (نادرستى بر طبق اميال خود) براى آن مى‌طلبند (تا مردم را گمراه سازند) در حالى كه تفسير آن را جز خدا و راسخان در علم نمى‌دانند» (فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْوِيلِهِ وَ ما يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَ الرّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ) . 💟سپس مى‌افزايد: آنها هستند كه بر اثر درك صحيح معنى محكمات و متشابهات «مى‌گويند ما به همۀ آنها ايمان آورده‌ايم (چرا كه) همه از سوى پروردگار ما است» (يَقُولُونَ آمَنّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا) . آرى! «جز صاحبان فكر و خردمندان، متذكّر نمى‌شوند» (وَ ما يَذَّكَّرُ إِلاّ أُولُوا الْأَلْبابِ) . 💟از آيۀ فوق چنين استفاده مى‌شود كه: آيات قرآن بر دو دسته هستند. مفهوم قسمتى از آيات آن چنان روشن است كه جاى هيچ گونه انكار و توجيه و سوء استفاده در آن نيست، و آنها را «محكمات» گويند و قسمتى به خاطر بالا بودن سطح مطلب يا گفتگو در بارۀ عوالمى كه از دسترس ما بيرون است مانند عالم غيب، و جهان رستاخيز و صفات خدا، چنان هستند كه معنى نهايى و اسرار و كُنْه حقيقت آنها نياز به سرمايۀ خاصّ علمى دارد كه آنها را «متشابهات» گويند. 💟 افراد منحرف معمولاً مى‌كوشند اين آيات را دستاويز قرار داده و تفسيرى بر خلاف حقّ براى آنها درست كنند، تا در ميان مردم، فتنه انگيزى نمايند، و آنها را از راه حقّ گمراه سازند، امّا خداوند و راسخان در علم، اسرار اين آيات را مى‌دانند و براى مردم تشريح مى‌كنند. 💟 البتّه آنها كه از نظر علم و دانش در رديف اوّلند (همچون پيامبر و ائمه هدى) از همۀ اسرار آن آگاهند. در حالى كه ديگران هر يك به اندازۀ دانش خود از آن چيزى مى‌فهمند، و همين حقيقت است كه مردم حتّى دانشمندان را به دنبال معلّمان الهى براى درك اسرار قرآن مى‌فرستد. 🍃🍂🍃🌹🍃🍂🍃 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
🌷🌷🌾🌷🌷🌾🌷🌷🌾 سوره آل عمران ــ آیه ۸ رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً ۚ إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ (و میگویند) پروردگار ما! دل‌هایمان را پس از آنكه هدایتمان فرمودی منحرف مكن، و از سوی خود رحمتی برما ببخش؛ زیرا تو بسیار بخشنده ای. 🌷🌷🌾🌷🌷🌾🌷🌷 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
🌷🌷🌾🌷🌷🌾🌷🌷🌾 💠(آيه ٨) -رهايى از لغزشها! از آنجا كه آيات متشابه و اسرار نهانى آن ممكن است لغزشگاهى براى افراد گردد، و از كورۀ اين امتحان، سِيَه روى در آيند، راسخون در علم و انديشمندان با ايمان، علاوه بر به كار گرفتن سرمايه‌هاى علمى خود در فهم معنى اين آيات به پروردگار خويش پناه مى‌برند و اين آيه و آيۀ بعد كه از زبان راسخون در علم مى‌باشد روشنگر اين حقيقت است آنها مى‌گويند: 💠 «پروردگارا! دلهاى ما را بعد از آن كه ما را هدايت نمودى، منحرف مگردان، و از سوى خود رحمتى بر ما ببخش زيرا تو بسيار بخشنده‌اى» (رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنا وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهّابُ) . 🌷🌷🌾🌷🌷🌾🌷🌷🌾 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکمت171 َکمْ مِنْ أَکْلَه مَنَعَتْ أَکَلاَت. امام(علیه السلام) فرمود: بسیار مى شود که یک وعده غذا (غذاى نامناسب) از وعده هاى فراوان غذا (غذاى خوب) جلوگیرى مى کند. شرح و تفسیر نتیجه پیمودن راه ناصواب امام(علیه السلام) در این کلام حکیمانه به نکته اى اشاره مى کند که در همه شئون زندگى سارى و جارى است مى فرماید: «بسیار مى شود که یک وعده غذا (غذاى نامناسب) از وعده هاى فراوان غذا (غذاى خوب) جلوگیرى مى کند»; (کَمْ مِنْ أَکْلَه مَنَعَتْ أَکَلاَت). چه بسا انسان غذایى را که دوست دارد بیش از حد تناول مى کند و بیمار مى شود و روزهاى متوالى یا میل به غذا ندارد و یا این که طبیب، او را از غذاهاى مختلف چرب و شیرین باز مى دارد، بنابراین در هیچ کار نباید افراط کرد که این افراط ممکن است او را از همان کار در آینده به کلى باز دارد. این سخن ضرب المثلى است براى تمام کسانى که راه افراط را پیش مى گیرند; مثلاً کسى که آنقدر در دوستى پافشارى مى کند، آن دوست از او منزجر مى شود و براى همیشه از وى فاصله مى گیرد و یا این که دیگرى را آنقدر به عبادت دعوت مى کند که براى همیشه از عبادت بیزار مى گردد. شبیه این سخن گفتار حکیمانه دیگرى است که از آن حضرت نقل شده که مى فرماید: «کَمْ مِنْ شَهْوَه ساعَه أوْرَثَتْ حُزْناً طَویلاً; چه بسا یک ساعت هوس رانى که موجب اندوه طولانى (براى سالیان دراز) مى شود». جمعى از شارحان نهج البلاغه یا محدثان این گفتار حکیمانه امام(علیه السلام) را به عنوان دستورى طبى مطرح کرده و حتى آن را جزء مجموعه هایى که مربوط به دستورات طبى است آن را قرار داده اند. اگر منظورشان این است که معنى مطابقى این سخن دستورى طبى است هرچند معانى التزامى آن شامل تمام مسائل مربوط به زندگى مادى انسان مى شود، بحثى نیست ولى اگر بخواهند آن را منحصر به دستور طبى کنند اشتباه روشنى است و ازاین رو بسیارى از محققان این جمله را ضرب المثلى تلقى کرده اند که در موارد مختلف از آن استفاده مى شود حتى بعضى گفته اند که این ضرب المثل در میان عرب در عصر جاهلیت نیز بوده است و امام(علیه السلام) آن را اقتباس فرموده همان گونه که گاه از اشعار شعرا نیز امام(علیه السلام) در سخنان خود استفاده مى کند. شاعر عرب مى گوید: وَکَمْ مِنْ أکْلَه مَنَعَتْ أخاها * بِلَذَّهِ ساعَه أکَلاتِ دَهْرِى وَکَمْ مِنْ طالِب یَسْعى بِشَىْء * وَفیهِ هَلاکُهُ لَوْ کانَ یَدْرِى و چه بسیار که یک وعده غذایى از وعده غذایى دیگر منع مى کند و چه بسیار که لذت یک ساعت یک عمر انسان را محروم مى سازد. و چه بسیار کسانى که براى رسیدن به چیزى تلاش مى کنند در حالى که هلاکشان در آن است. ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🇮🇷 🖼سخن‌نگاشت | دفاع مقدس در بیانات مقام معظم رهبری 🍃🌹🍃 | | ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
🇮🇷 🖼سخن‌نگاشت | دفاع مقدس در بیانات مقام معظم رهبری 🍃🌹🍃 | ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج