eitaa logo
صالحین حضرت مریم (س)
114 دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
3.2هزار ویدیو
71 فایل
این کانال جهت اجرای برنامه های صالحین حوزه حضرت مریم ناحیه زنجان ایجاد شده است لطفاسرگروه های پایگاهها ی خود را عضو نمایید از این به بعد محتوای بارگزاری شده درکانال مرجع اصلی حلقه ها خواهد بود عملکردحلقه های صالحین با توجه به ارسال گزارش سنجیده خواهد شد
مشاهده در ایتا
دانلود
حکمت162 این سخن را با حدیث پربار دیگرى از امیرمؤمنان(علیه السلام) ادامه مى دهیم که فرمود: «جُمِعَ خَیْرُ الدُّنْیَا وَالاْخِرَهِ فِی کِتْمَانِ السِّرِّ وَمُصَادَقَهِ الاَْخْیَارِ وَجُمِعَ الشَّرُّ فِی الاِْذَاعَهِ وَمُوَاخَاهِ الاَْشْرَارِ; خیر دنیا و آخرت در دو چیز جمع شده است: «کتمان سرّ و دوستى با نیکان و تمام شرور در دو چیز جمع شده: فاش کردن اسرار و دوستى با اشرار». البته این قاعده کلى مانند غالب قواعد کلّى استثناى محدودى نیز دارد و آن در موردى است که انسان مى خواهد با شخص عاقل و دانایى مشورت کند و با کلى گویى نمى تواند نظر او را جلب نماید، بلکه باید جزئیات مطلب را با او در میان بگذارد تا بتواند از مشورت او بهره گیرد. هرگاه چنین کسى انسان رازدارى باشد مى توان اسرار را در اختیار او براى رسیدن به اهداف مشورت گذارد. امام صادق(علیه السلام) در حدیثى که درباره شرایط شخص مورد مشورت بیان کرده مى فرماید: «چهارمین شرط (بعد از عقل و دیانت و صداقت) این است: «أَنْ تُطْلِعَهُ عَلَى سِرِّکَ فَیَکُونَ عِلْمُهُ بِهِ کَعِلْمِکَ بِنَفْسِکَ ثُمَّ یُسِرَّ ذَلِکَ وَیَکْتُمَهُ فَإِنَّهُ… إِذَا أَطْلَعْتَهُ عَلَى سِرِّکَ فَکَانَ عِلْمُهُ بِهِ کَعِلْمِکَ تَمَّتِ الْمَشُورَهُ وَکَمَلَتِ النَّصِیحَهُ; چهارمین شرط این است که او را بر سرّ خود آگاه سازى و همان گونه که تو درباره موضوع مورد مشورت آگاهى دارى او هم آگاهى داشته باشد سپس سرّ تو را پنهان و مکتوم دارد… هرگاه او را بر سرّت آگاه ساختى و علم او نسبت به آن موضوع مانند علم تو شد مشورت کامل مى شود و خیرخواهى به کمال مى رسد». نکته: حفظ اسرار و اهداف مهم آن گاه سؤال مى شود که براى چه منظورى ما اسرار را کتمان کنیم و از دیگران پنهان داریم. ادامه دارد... ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح دعای سی و سوم صحیفه سجادیه فراز اول تا سوم اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْتَخِيرُكَ بِعِلْمِكَ،فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِهِ،وَاقْضِ لِي بِالْخِيَرَةِ خدایا!به سبب دانشت که محیط برهمه چیز است،از تودرخواست خیر دارم؛پس بر محمد و آلش درود فرست و به خیر و نیکی در حقّ من حکم فرما. وَأَلْهِمْنَا مَعْرِفَةَ الِاخْتِيَارِ،وَاجْعَلْ ذَلِكَ ذَرِيعَةً إِلَى الرِّضَابِمَا قَضَيْتَ لَنَاوَالتَّسْلِيمِ لِمَا حَكَمْتَ فَأَزِحْ عَنَّارَيْبَ الِارْتِيَابِ،وَأَيِّدْنَابِيَقِينِ الُْمخْلِصِينَ . وشناخت انتخاب کردن و برگزیدن را به ما الهام کن و آن الهام را برای ماوسیله خشنودی به آنچه که برای ما مقرر کردی و تسلیم به آنچه در حقّ ما حکم فرمودی، قرار ده؛پس آلودگی شک و دودلی در تقدیرت را از دل ما پاک کن و ما را به یقین مخلصان تقویت فرما. وَلَا تَسُمْنَا عَجْزَالْمَعْرِفَةِ عَمَّا تَخَيَّرْتَ فَنَغْمِطَ قَدْرَكَ،وَنَكْرَهَ مَوْضِعَ رِضَاكَ،وَنَجْنَحَ إِلَى الَّتِي هِيَ أَبْعَدُمِنْ حُسْنِ الْعَاقِبَةِ ،وَأَقْرَبُ إِلَي ضِدِّ الْعَافِيَةِ و داغ ناتوانی معرفت را نسبت به آنچه برایمان اختیار کردی،بر پیشانی ما نزن؛تا بزرگی و عظمتت را سبک انگاریم و جایگاه خشنودی‌ات را ناپسند شماریم و به چیزی که از حسن عاقبت دورتر و به ضد عافیت و سلامت همه جانبه نزدیک‌تر است،مایل شویم. حقيقت استخاره‌ استخاره به معناى توسّل و دعا است. استخاره به معناى رو آوردن به پيشگاه حق ودرخواست تحقق خير در انجام امر از حضرت حق است. استخاره توكل به خدا در جميع امور،و اقرار به جهل به مصالح خويش نزد حق و واگذارى تمام جهات زندگى به دست رحمت اوست،وطلب خير براى امر دنيا و آخرت از حضرت حق است. اصل استخاره در اكثر روايات معتبره به اين معناست كه انسان از استبداد به رأى در تمام امورش كه روزنه‌اى براى تسلط شيطان است،واز اعتماد به نظر و عقل خودش بدون رعايت نظر اهل بصيرت و انديشه در امان بماند،كه استبداد به رأى و تنها به نظر و عقل خود تكيه كردن،عين ضلالت،وافتادن در مسير شقاوت،وزمينه سازى براى انواع شرور و ضرر و زيان است. اينگونه استخاره بنابر روايات و عمل اولياى خدا از طريق دعا،يا باز كردن قرآن البته با رعايت شرايط لازم،يا تسبيح يا قرعه يا مشورت با پاكان،عملى مستحب است و در مجموع داراى نتيجه مثبت است.اما فال گرفتن ورمّالى براى درك خير،كارى نامشروع و عملى خلاف عقل و منطق و محل كسب مال براى تنبلان و تن پروران است. حضرت صادق (عليه السلام) فرمود: اذاارادَاحَدُكُمْ امْراًفَلا يُشاوِرْ فِيهِ احَداًحَتّى يَبْدَأَفَيُشاوِرَاللَّهَ عَزَّوَجَلَّ فَقيلَ لَهُ:ما مُشاوَرَةُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؟قالَ:يَسْتَخيرُاللَّهَ فيهِ اوَّلًا ثُمَّ يُشاوِرُ فيهِ،فَانَّهُ اذا بَدَأَ بِاللَّهِ اجْرَى اللَّهُ لَهُ الْخَيْرَعَلى لِسانِ مَنْ شاءَ مِنَ الْخَلْقِ.«1» هرگاه يكى از شما اراده كارى كرد،با احدى قبل از حضرت حق مشورت‌ نكند،ابتداى مشورت خود را با پروردگار قرار دهد.عرضه داشتند:مشاوره با خداوند چگونه است؟ فرمود:به صورت دعا از حضرت حق بخواهد كه آنچه خير اوست پيش آورد،سپس با اهلش مشورت كند،كه هركس از خداوند خير بخواهدحضرت محبوب خيرش را بر زبان هر كه از خلقش بخواهد جارى كند. پس حقيقت استخاره گدايى و درخواست خير از خداوند است، و چون اكرم الاكرمين كسى را از درگاهش نااميد نمى‌كند و استجابت اين گونه دعا را جارى شدن خير به وقت مشورت بر زبان غير براى دعا كننده قرار مى‌دهد. امام صادق (عليه السلام) مى‌فرمايد: حدود مشورت را نيز رعايت كن و آن چهار چيز است: طرف مشورت بايد عاقل، آزاد و مؤمن، رفيق موافق، و نگهدارنده اسرار باشد.«2» حضرت صادق (عليه السلام) مى‌فرمايد: وقتى يكى از شما خواست بخرد يا بفروشد يا وارد كارى شود، با ياد خدا شروع كند و اين گونه از او بخواهد: الهى قصد چنين كارى دارم اگر اين كار برايم در دين و دنيا و آخرت خير است بر من آسان كن، اگر شرّ است از من بگردان. سپس با ده مؤمن يا پنج مؤمن دوبار يا با دو مؤمن پنج بار يا با يك مؤمن ده بار مشورت كند.«3» عبداللَّه بن يعفور مى‌گويد: از حضرت صادق (عليه السلام) در باب استخاره شنيدم: خدا را به عظمت و بزرگى ياد كن، و او را سپاس بگو، سپس بر محمّد و آلش درود فرست آنگاه بگو: اللَّهُمَّ انّى اسْئَلُكَ بِانَّكَ عالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ الرَّحْمنُ الرَّحيمُ، وَ انْتَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ، اسْتَخيرُاللَّهَ بِرَحْمَتِهِ.«4» خداوندا! از تو درخواست مى‌كنم كه داناى پنهان و آشكارى، رحمتت بى‌اندازه و مهربانى‌ات هميشگى است و تو عالم و داناى به غيب و پنهان هستى. مشورت و از خدا به خاطر رحمت بى‌انتهايش طلب خير مى‌كنم. ادامه در پست بعدی 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
در مقدمه دعاى سى و سوم«صحيفه سجاديه»فيض‌الاسلام آمده است كه شيخ مفيد فرموده است: شايسته نيست كسى كه از خداى تعالى استخاره مى‌نمايددرچيزى باشدكه او را از آن نهى كرده يا بر او واجب نموده است، استخاره در اممباح و چيزى است كه روا باشد،مانندرفتن به يكى از دو مجلس كه جمع بين هر دو ممكن نباشد. ازجمله آداب كسى كه استخاره مى‌كند آن است كه ظاهر و باطن و آشكار و نهان او پاك و پاكيزه باشد،ظاهر او از نجاسات ظاهرى و باطنش از شك و دودلى. امام صادق(ع)مى‌فرمايد:پدرم هرگاه مى‌خواست در كارى استخاره كند وضو مى‌گرفت و دو ركعت نماز مى‌خواند،واگر خادمه‌اى با حضرت سخن مى‌گفت آن بزرگوار مى‌فرمود:سبحان اللَّه و حرف ديگر نمى‌زدتافراغت مى‌يافت.«5» استخاره در كلام بزرگان‌ از مجموع روايات و گفتار بزرگان استفاده مى‌شود كه استخاره بر چهار نوع است: ۱.استخاره به دعا ۲.استخاره به قرآن‌ ۳.استخاره به رقاع‌ ۴.استخاره به تسبيح‌ 1- استخاره به دعا جابربن عبداللَّه مى‌گويد:رسول خدا(ص) استخاره را به ما آموخت چنانكه سوره‌اى از قرآن را آموخت،و مى‌فرمود:هرگاه يكى از شما قصد كارى كند دو ركعت نماز غير از نماز واجب بجا آورد سپس بگويد: الهى!من از تو به دانائيت خيرونيكى درخواست مى‌كنم،وبه توانائيت مى‌خواهم كه خير را بهره من گردانى،واحسان بزرگ تو را مى‌طلبم زيراتوتوانائى ومن ناتوانم،و تو مى‌دانى و من نمى‌دانم، و تو به نهانى‌ها عالِمى، بار خدايا! اگر مى‌دانى اين كار در دين و زندگى و پايان كارم براى من خير و نيكى است پس آن را برايم مقدر و آسان و مبارك و نيكو گردان.اگر مى‌دانى اين كار در دين و زندگى و پايان كارم براى من شر و بدى است پس‌ آن را از من و مرا از آن دور فرما،وآنچه كه خير من است برايم مقدر كن،سپس مرا به آن خشنود نما.(۶) ۲.استخاره به قرآن‌ استخاره به قرآن به فرموده حضرت صادق (ع)بدين صورت است.هرگاه خواستى از كتاب عزيز استخاره كنى پس از بسم‌اللَّه الرحمن الرحيم بگو: بار خدايا!اگردرقضا وقدر توست كه بر پيروان آل محمّد(ص)به فرج ولى و حجتت بر خلقت منّت گذارده خير و نيكى بخشی پس آيه‌اى از كتاب خود را براى ما بيرون آور كه آن را بر منت نهادن تو دليل آوريم. حضرت مى‌فرمايد:سپس قرآن را مى‌گشايى و۶ورق مى‌شمارى واز ورق۷، ۶سطر،وآنچه در آن است مى‌انديشى. ۳.استخاره به رقاع‌امام صادق (ع)فرمود: استخاره به رقاع به اين نحو است:روى ۳ قطعه كاغذ بنويس:بِسْمِ اللَّهِ الرّحمن الرّحيم،خِيَرَةٌ مِنَ اللَّهِ الْعَزيزِالْحَكِيمِ لِفُلانِ بْنِ فُلانَةَ،افْعَلْ.و روى۳قطعه ديگر بنويس: بِسْمِ اللَّهِ الرّحمن الرّحيم،خِيَرَةٌ مِنَ اللَّهِ الْعَزيزِ الْحَكِيمِ لِفُلانِ بْنِ فُلانَةَ،لاتَفْعَلْ. آنگاه هر۶قطعه رازيرجانمازبگذار،سپس۲ ركعت نمازبجاى آور،چون از نماز فارغ شدى به سجده برو و صد مرتبه بگو:اسْتَخيرُاللَّهَ بِرَحْمَتِهِ خِيَرَةً فى عافِيَةٍ.پس بنشين وبگو: اللَّهُمَّ خِرْلى وَاخْتَرْلى فى جَميعِ امُورى فى يُسْرٍ مِنْكَ وَ عافِيَةٍ.آنگاه ۶قطعه را با دست خود مخلوط كن و تك تك برداراگر۳مرتبه پشت سرهم «افعل»آمد آن كار را انجام بده،واگر۳ بار پشت سر هم«لا تفعل»آمد آن را ترك كن،واگر يكى افعل بود و ديگرى لاتفعل وقتى قطعه‌ها به۵ رسيدبه آنچه كه درآن اكثريت داردعمل كن و ۶كاغذ را رها نموده توجّه مكن.«8» ۴.استخاره با تسبيح‌ حضرت صادق(ع)در باب استخاره با تسبيح فرمود:«۱بارسوره حمد را،و ۳بارتوحيد را بخوان،و۱۵مرتبه صلوات فرست آنگاه بگو:اللَّهُمَّ انّى اسْألُكَ بِحَقِّ الْحُسَيْنِ وَجَدِّهِ وَ ابيهِ وَامِّهِ وَاخيهِ وَالاْئِمِّةِ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ انْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمّدٍوَآلِ مُحَمَّدٍ،وَانْ تَجْعَلَ لِىَ الْخِيَرَةَ فِى هذِهِ‌ السَّبْحَةِ،وَانْ تُرِيَنى ماهُوَ الاْصْلَحُ فِى الدِّينِ وَالدُّنْيا.اللَّهُمَّ انْ كانَ الاْصْلَحُ لى فِى دينى وَدُنْياىَ وَعاجِلِ امْرى وَآجِلِهِ فِعْلَ ماانا عازِمٌ عَلَيْهِ فَأْمُرْنِى،وَالّا فَانْهَنِى،انَّكَ عَلى كُلِّ شَىْ‌ءٍ قَديرٌ. بارخدايا!به حق حسين و جد و پدر و مادر و برادروامامان از فرزندان او،ازتومى‌خواهم كه برمحمدوآلش درود فرستى،وبراى من در اين تسبيح خير و نيكى قرار دهى،و آنچه را كه در دين و دنيا براى من شايسته‌تر است مقدر فرمائى. بارخدايا!اگر كارى راكه تصميم دارم در دين و دنيايم وهم اكنون و پس از اين براى من شايسته است مرا به آن امر كن واگر نه نهى فرما،زيرا تو برهرچيز توانايى. سپس يك مشت ازتسبيح را مى‌گيرى و مى‌شمارى و مى‌گوئى: سُبْحانَ اللَّهِ وَالْحَمْدُ للَّهِ ولا الهَ الَّااللَّهُ. پس اگردانه آخرسبحان اللَّه بوددربجا آوردن ونياوردن آنكار مختارى،واگر الحمدللَّه بود آن امر است،بجاى آور،واگر لااله‌الّا اللَّه بودنهى است،آنرابجا نياور«9» ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
حضرت صادق(عليه السلام)در باب استخاره با تسبيح فرمود: «يك بار سوره حمد را، و سه بار توحيد را بخوان، و پانزده مرتبه صلوات فرست آنگاه بگو:اللَّهُمَّ انّى اسْألُكَ بِحَقِّ الْحُسَيْنِ وَجَدِّهِ وَ ابيهِ وَ امِّهِ وَ اخيهِ وَ الاْئِمِّةِ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ انْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ،وَانْ تَجْعَلَ لِىَ الْخِيَرَةَ فِى هذِهِ‌ السَّبْحَةِ، وَ انْ تُرِيَنى ما هُوَ الاْصْلَحُ فِى الدِّينِ وَ الدُّنْيا.اللَّهُمَّ انْ كانَ الاْصْلَحُ لى فِى دينى وَ دُنْياىَ وَ عاجِلِ امْرى وَ آجِلِهِ فِعْلَ ما انا عازِمٌ عَلَيْهِ فَأْمُرْنِى،وَالّا فَانْهَنِى،انَّكَ عَلى كُلِّ شَىْ‌ءٍ قَديرٌ. بار خدايا!به حق حسين و جد و پدر و مادر و برادر و امامان از فرزندان او،از تو مى‌خواهم كه بر محمدوآلش درود فرستى،وبراى من در اين تسبيح خير و نيكى قرار دهى،و آنچه را كه در دين و دنيا براى من شايسته‌تر است مقدر فرمائى. بار خدايا!اگر كارى را كه تصميم دارم در دين و دنيايم و هم اكنون و پس از اين براى من شايسته است مرا به آن امر كن و اگر نه نهى فرما، زيرا تو بر هر چيز توانايى. سپس يك مشت از تسبيح را مى‌گيرى و مى‌شمارى و مى‌گوئى: سُبْحانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ للَّهِ وَ لا الهَ الَّا اللَّهُ. پس اگر دانه آخر سبحان اللَّه بود در بجا آوردن و نياوردن آن كار مختارى، و اگر الحمدللَّه بود آن امر است،بجاى آور،واگر لااله‌الّا اللَّه بودنهى است،آن را بجا نياور«9» پی نوشت ها: ۱.بحارالأنوار:88/ 252،باب6،حديث1؛فتح الابواب:137. ۲.بحارالأنوار:88/ 253،باب 6،ذيل حديث 4؛مكارم الأخلاق:318. ۳.بحارالأنوار:88/ 252،باب 6،حديث3؛ مستدرك الوسائل:6/ 256،باب4،حديث 6815. ۴.بحارالأنوار:88/ 256،باب7،حديث1؛فتح الابواب:255. ۵.بحارالأنوار:88/ 262،باب7،ذيل حديث 14؛وسائل الشيعة:8/ 66،باب1،حديث 10100. ۶.بحارالأنوار:88/ 265،باب7،ذيل حديث 18؛مستدرك الوسائل:6/ 236،باب1، حديث6795. ۷.بحارالأنوار:88/ 246،باب4،ذيل حديث 5؛ مستدرك الوسائل:6/ 260،باب 5،حديث 6821. ۸.بحارالأنوار:88/ 228،باب2،ذيل حديث 4؛ فتح الابواب:155. ۹.بحارالأنوار:88/ 250،باب5،حديث5؛ مستدرك الوسائل:6/ 246،باب7،حديث 6828. ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠نکات کلیدی و تفسیری جزء بیست و هشتم قرآن کریم💠 ❇️فراز اول:حقانیت گفتار و کردار پیامبر را خدا امضاء کرده است: 🔸مَا ءَاتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نهََاکُمْ عَنْهُ فَانتَهُواْ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ(7- حشر) 🔹[از اموال و احکام و معارف دینی] آنچه را پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به شما عطا کرد بگیرید و از آنچه شما را نهی کرد، باز ایستید و از خدا پروا کنید زیرا خدا سخت کیفر است. 🔹این جمله هر چند در ماجرای غنائم بنی نضیر نازل شده، ولی محتوای آن یک حکم عمومی در تمام زمینه‌ها و برنامه‌های زندگی مسلمانها است، و سند روشنی است برای حجت بودن سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم. 🔹بر طبق این اصل همه مسلمانان موظفند اوامر و نواهی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را به گوش جان بشنوند و اطاعت کنند، خواه در زمینه مسائل مربوط به حکومت اسلامی باشد، یا مسائل اقتصادی، و یا عبادی، و غیر آن، به خصوص اینکه در ذیل آیه کسانی را که مخالفت کنند به عذاب شدید تهدید کرده است.(1)بر این اساس اطاعت از دستور رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، اطاعت از خدا و قرآن است و بر هر مسلمانی واجب. آن حضرت نیز در غدیر امر به تبعیت از علی بن ابی طالب علیهما السلام کرد و در روایاتی مانند حدیث ثقلین به پیروی از اهل بیت علیهم السلام امر نمود پس با تکیه بر آیه مورد بحث و روایت غدیر و ثقلین به راحتی می‌توان حقانیت مکتب شیعه را ثابت کرد. ❇️فراز دوم:دو تقوایی که قرآن به آن سفارش می‌کند: 🔸یَأَیهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ لْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ(18- حشر) 🔹ای اهل ایمان! از خدا پروا کنید و هر کسی باید با تأمل بنگرد که برای فردای خود چه چیزی پیش فرستاده است، و از خدا پروا کنید یقیناً خدا به آنچه انجام می‌دهید، آگاه است. ✅این آیه مؤمنین به رعایت دو تقوا سفارش می‌کند: ✳️تقوای اول اینکه: خدای سبحان را فراموش نکرده و همواره مراقب اعمال خود باشند که کدام صالح است و کدام معصیت؛ چون سعادت زندگی آخرتشان به این اعمالشان بستگی دارد. و نیز مراقب باشند که جز عمل صالح انجام ندهند و آن را هم فقط برای رضای خدا به جای آورند و همواره این مراقبت را ادامه دهند و از نفس خود حساب بکشند. هر عمل نیکی که در کرده‌های خود یافتند خدا را شکرگزارند و هر عمل زشتی دیدند خود را توبیخ نموده و نفس را مورد مؤاخذه قرار داده و از خدای تعالی طلب مغفرت کنند. ✳️تقوای دوم اینکه: در مقام محاسبه و نظر در اعمال، خداترس باشید؛ یعنی چنان نباشد که عمل زشت خود را و یا عمل صالح غیر خالص خود را به خاطر اینکه عمل شما است زیبا و خالص به حساب آورید.(2) ❇️فراز سوم:قانون روابط بین الملل در قرآن: 🔸لا یَنْهَاکمُ‌ُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوکُمْ فیِ الدِّینِ وَ لَمْ یخُْرِجُوکمُ مِّن دِیَارِکُمْ أَن تَبرَُّوهُمْ وَ تُقْسِطُواْ إِلَیهِْمْ إِنَّ اللَّهَ یحُِبُّ الْمُقْسِطِینَ(8)إِنَّمَا یَنهَْاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ قَاتَلُوکُمْ فیِ الدِّینِ وَ أَخْرَجُوکُم مِّن دِیَارِکُمْ وَ ظَاهَرُواْ عَلیَ إِخْرَاجِکُمْ أَن تَوَلَّوْهُمْ وَ مَن یَتَوَلهَُّمْ فَأُوْلَئکَ هُمُ الظَّالِمُونَ(9- ممتحنه) 🔹خدا شما را از نیکی کردن و عدالت نسبت به کسانی که درکار دین با شما نجنگیدند و شما را از دیارتان بیرون نکردند باز نمی‌دارد زیرا خدا عدالت پیشگان را دوست دارد. خدا فقط شما را از دوستی با کسانی نهی می‌کند که در کار دین با شما جنگیدند، و از دیارتان بیرون راندند، و در بیرون راندنتان به یکدیگر کمک کردند. و کسانی که با آنان دوستی کنند، پس دوستی کنندگان همان ستمکارانند. 🔹بر اساس این آیات رابطه عادلانه و بر پایه احترام متقابل و رعایت قراردادهایی که بین شما و آنها وجود دارد امری روا و جایز است؛ اما این رابطه حسنه تا زمانی است که آنها نسبت مسلمانان و حکومت اسلامی توطئه نکرده باشند و به صورت علنی و یا پشت پرده؛ تنهایی و یا گروهی در صدد ضربه زدن به مسلمانان و نظام اسلامی نباشند که اگر این گونه شد ارتباط یا آنها قطع و پاسخ قاطع و مناسبی به آنها داده می‌شود ✅یک سوال بر اساس این آیات شریفه: ⁉️به نظر شما رابطه حکومت اسلامی ایران با دولت انگلستان که دشمنی پنهان و آشکار او با دولت و ملت مسلمان ایران بر کسی پوشیده نیست و رهبری اسلامی هم حضرت امام (ره) وهم مقام معظم رهبری بارها و بارها بر خباثت و دشمنی این رژیم تاکید کرده اند چگونه باید باشد؟ ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
❇️ فراز چهارم:تجارتی که نجات دهنده است: 🔸یَأَیهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ هَلْ أَدُلُّکمُ‌ْ عَلیَ‌ تجَِارَةٍ تُنجِیکمُ مِّنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ(10) تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تجَُاهِدُونَ فیِ سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِکمُ‌ْ وَ أَنفُسِکُمْ ذَالِکمُ‌ْ خَیرٌْ لَّکمُ‌ْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ(11) یَغْفِرْ لَکمُ‌ْ ذُنُوبَکمُ‌ْ وَ یُدْخِلْکمُ‌ْ جَنَّاتٍ تجَْرِی مِن تحَْتهَِا الْأَنهَْارُ وَ مَسَاکِنَ طَیِّبَةً فیِ جَنَّاتِ عَدْنٍ ذَالِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ(10-12/صف) 🔹ای اهل ایمان! آیا شما را به تجارتی راهنمایی کنم که شما را از عذابی دردناک نجات می‌دهد؟ به خدا و پیامبرش ایمان آورید و با اموال و جان‌هایتان در راه خدا جهاد کنید. این ایمان و جهاد اگر به منافع فراگیر و همیشگی آن‌ معرفت و آگاهی داشته باشید برای شما از هر چیزی‌ بهتر است؛ چرا که خداوند متعال در اثر آن گناهتان را می‌آمرزد و شما را وارد بهشتی می‌کند که از زیر درختان آن نهرها جاریند و در خانه‌هایی منزل می‌دهد که پاکیزه اند و در بهشت‌های جاویدان قرار دارند؛ این است کامیابی بزرگ. 🔹«تجارة» به معنای تصرف در سرمایه به منظور به دست آوردن سود است.(3) ‌ در این آیه شریفه ایمان و جهاد، تجارت به حساب آمده که سرمایه‌اش جان آدمی و سود آن نجات از عذاب دردناک است. 🔹خدای عز و جل با نکره آوردن کلمه تجارت (تجَِارَةٍ) آن را تجارتی مهم و عظیم و جلیل القدر معرفی کرده است و در بیان سود آن که همان نجات از عذاب است، نوع عذاب را هم بیان نکرد تا بفهماند آن قدر بزرگ است که در بیان نمی‌گنجد. آنگاه در آیه دوازده به بیان مصادیق این نجات می‌پردازد که همان مغفرت و جنت است. بنابراین آیات یازدهم و دوازدهم در مقام تفسیر کلمه «تجَِارَةٍ» است.(4) ✅دو نکته: 2⃣در آیه مورد بحث کلمه «ذنوبکم» مطلق آمده؛ یعنی نفرموده است که کدام گناه آمرزیده می‌شود. از این اطلاق می‌توانیم نتیجه بگیریم که تمامی گناهان با شرایطی که ذکر شده آمرزیده می‌شود. از اینکه آمرزش را مقدمه داخل شدن در بهشت جاودان ذکر فرموده نیز می‌توان دریافت که تمام گناهان بخشیده می‌شود؛ زیرا معنا ندارد که کسی داخل چنین بهشتی بشود، در حالی که هنوز پاره‌ای از گناهانش آمرزیده نشده باشد.(5) 2⃣بر اساس این آیه شریفه، آنچه مؤمن به خدا می‌دهد متاع ناچیز این دنیای ناپایدار است و آنچه خدا به مؤمن وعده داده تا او را بهره مند سازد، نعمت‌ها و زندگی جاودان است؛ به همین جهت و برای تاکید بر این مطلب بود که در پایان آیه فرمود:«ذلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ؛ این پیروزی عظیمی است».(6) ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
❇️فراز پنجم:پنج لطف ویژه که مخصوص متقین است: 🔸مَن یَتَّقِ اللَّهَ یجَْعَل لَّهُ مخَْرَجًا(2)وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یحَْتَسِبُ … (3) … وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یجَْعَل لَّهُ مِنْ أَمْرِهِ یُسْرًا(4) … وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یُکَفِّرْ عَنْهُ سَیَِّاتِهِ وَ یُعْظِمْ لَهُ أَجْرًا(5- طلاق) 🔹هر که از خدا پروا کند، خدا برای او راه بیرون شدن [از مشکلات و تنگناها را] قرار می‌دهد و او را از جایی که گمان نمی‌برد روزی می‌دهد … و هر که از خدا پروا کند برای او در کارش آسانی قرار می‌دهد … و هر کس از خدا پروا کند، گناهانش را محو می‌کند و پاداش او را بزرگ می‌دارد. (5- طلاق) ✅در این آیات، پنج اثر برای تقوا نامبرده شده که خداوند متعال آنها را به شکل ویژه نصیب کسی می‌کند که تقوای الهی را رعایت کند. این پیامدهای خوشایند که خداوند متعال به او عنایت می‌کند عبارتند از: 1⃣برایش راه نجاتی از تنگنای مشکلات زندگی فراهم می‌کند. 2⃣از جایی که احتمال آن را هم نمی‌داد به او روزی می‌رساند. 3⃣اموری که به آن اشتغال دارد را برایش آسان می‌کند. 4⃣گناهانی که از او سر زده می‌بخشد. 5⃣بیش از آنچه عمل کرده به او اجر و پاداش داده می‌دهد. ❇️فراز ششم:خود و خانواده تان را از آتش حفظ کنید: 🔸یَأَیهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ قُواْ أَنفُسَکمُ‌ْ وَ أَهْلِیکمُ‌ْ نَارًا (6- تحریم) 🔹ای مؤمنان! خود و خانواده خود را از آتشی که هیزم آن انسان‌ها و سنگ‌ها است حفظ کنید. 🔹در این آیه تاکید جدی و صریحی بر لزوم حفظ خود و خانواده از آتش به چشم می‌خورد. همانگونه که از ادامه آیه روشن است این آتش همان آتش جهنم است که باطن و حقیقت گناه در دنیاست. 🔹بر اساس این آیه، هر کس وظیفه دارد با رعایت تقوای الهی و پرهیز از ارتکاب آنچه خدا نهی کرده است خود را از آتش جهنم حفظ کند و نیز وظیفه دارد تا دامنه این مراقبت را گسترش داده و مراقب خانواده خود نیز باشد تا آنها نیز با رعایت دستورات الهی از گزند آتش جهنم مصون و محفوظ بمانند. 🔹والدین به خصوص پدرانی که به حلال و حرام کارهای اهل خانه خود توجه ندارند؛ به این آیه عمل نکرده و مسئولند. 🔹تفسیر نمونه می‌نویسد: نگهداری خویشتن به ترک معاصی و عدم تسلیم در برابر شهوات سرکش است و نگهداری خانواده به تعلیم و تربیت و امر به معروف و نهی از منکر و فراهم ساختن محیطی پاک و خالی از هر گونه آلودگی، در فضای خانه و خانواده است. 🔹این برنامه‌ای است که باید از نخستین سنگ بنای خانواده، یعنی از مقدمات ازدواج و سپس نخستین لحظه تولد فرزند آغاز گردد و در تمام مراحل با برنامه‌ریزی صحیح و با نهایت دقت تعقیب شود. 🔹به تعبیر دیگر حق زن و فرزند تنها با تامین هزینه زندگی و مسکن و تغذیه آنها حاصل نمی‌شود، مهمتر از آن تغذیه روح و جان آنها و به کار گرفتن اصول تعلیم و تربیت صحیح است.(7) 📚پی نوشتها: (1) نمونه ج23 ص508 و نیز المیزان ج19 ص204: و الآیة مع الغض عن السیاق عامة تشمل کل ما آتاه النبی من حکم فأمر به أو نهی عنه. (2) المیزان ج19 ص217-219 (3) التِّجَارَة: التصرّف فی رأس المال طلبا للربح. المفردات ج1 ص164 (4) ر.ک: المیزان ج19 ص258-259 (5) همان (6) همان (7) نمونه ج4 ص287 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 دعای روز بیست و هشتم ماه 🔹 اللّهُمَّ وَفِّرْ حَظِّی فِیهِ مِنَ النَّوَافِلِ وَ أَکرِمْنِی فِیهِ بِإِحْضَارِ الْمَسَائِلِ وَ قَرِّبْ فِیهِ وَسِیلَتِی إِلَیک مِنْ بَینِ الْوَسَائِلِ یا مَنْ لایشْغَلُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحِّینَ. 🔸 خدایا بهره‌ام را در این ماه از مستحبات فراوان کن و مرا با تحقق درخواست‌ها اکرام فرما و از میان راه‌ها، راهم را به سویت نزدیک گردان، ای که پافشاری مردمان مشغولش نسازد. ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
💢↶ شرح دعای روز بیست و هشتم ✍آیت اللہ مجتهدی تهرانی ره 【اَللَّهُمَّ وَفِّرْ حَظِّی فِیهِ مِنَ النَّوَافِلِ】 خدایا توفیق نوافل و اعمال مستحبی بدہ و بهره من را از نوافل زیاد کن ↫◄ دعا موجب کمال انسان است دعا خواندن برای رسیدن به کمالات می‌باشد برخلاف تصور عموم مردم که فکر می‌کنند هدف از خواندن دعا رسیدن به ثواب الهی است مضامین ادعیه سراسر پر از درس‌های اخلاق و حکمت است که توجه به آن معانی سبب کمال انسان می‌گردد اگر هم کسی با زبان عربی آشنا نیست به ترجمه ادعیه مراجعه کند و به مضامین و نکات آموزندہ ادعیه توجه کنند تا به برکت آن به کمالات والای انسانی برسد امثال دعای ابوحمزہ ثمالی و ... برای کمال یافتن من و شما می‌باشد اینکه در دعای ابوحمزہ امام سجاد علیه‌السلام می‌فرمایند: خدایا آیا بدتر از من هم بنده‌ای داری؟ این برای کمال است و درس مبارزہ با عُجب و غرور را به ما می‌دهد جائی که امام معصوم چنین حرفی می‌زند دیگر تکلیف من و شما روشن است و جائی ندارد که ما بخاطر دو رکعت نافله و نماز شب دچار عجب بشویم باز دعای ابوحمزہ می‌فرماید: خدایا اگر من با این حال بمیرم چه کنم؟ امروز داشتم فکر می‌کردم که خدایا اگر من امروز دست خالی بمیرم چه کنم؟ گفتم خدایا یک موقعی بمیرم که آمادہ باشم و الآن آمادہ نیستم آیت اللہ العظمی خوانساری ره با آن مقام و عظمت می‌فرمود: از این دنیا می‌روم در حالی که دست خالی هستم ⬅️ امام ره دربارہ ایشان فرمودہ بودند: آیت اللہ خوانساری مرجع متقین بود و ایشان را صاحب نفس قدسیه می‌دانستند وقتی از عدالت آیت اللہ خوانساری سؤال شد امام گفتند: ما در عصمت ایشان مشکوک هستیم و شما از عدالت ایشان می‌پرسید؟! در عمر خود مرجعی مثل آیت اللہ خوانساری ندیده‌ام و درباره ایشان مطالب زیادی دارم که الآن فرصت گفتن آن مطالب نیست این مرجع عظیم می‌گفت: من از این دنیا می‌روم در حالی که دست خالی هستم ایشان می‌فرمود: فقط به یک عملم امید دارم که باعث نجاتم شود آن هم به اشک‌هائی است که در مجالس عزای اهل بیت می‌ریختم مثل پیرزن‌ها به دنبال مجالس روضه بگردید و گریه برای امام حسین علیه‌السلام را کوچک نشمارید وقتی حبیب بن مظاهر را در رؤیا دیدند ایشان فرمودہ بودند: خیلی دوست دارم که به دنیا برگردم و در مجالس عزای اباعبداللہ گریه کنم ⬅️ استاد من آقای برهان ره می‌گفتند:  گاهی اوقات انسان باید مستحبات را هم نوبر کند همانطوری که اگر میوہ جدید به بازار می‌آید می‌خرید و نوبر می‌کنید گاهی اوقات نماز شب را هم نوبر کنید دعای مجیر را هم نوبر کنید آدمی که اهل مستحبات نیست به درد نمی‌خورد اگر همیشه هم توفیق ندارید لااقل گاهی اوقات مستحبات را نوبر کنید 【وَ أَکرِمْنِی فِیهِ بِإِحْضَارِ الْمَسَائِلِ】 خدایا من را گرامی بدار تا مسائل شرعی‌ام را بدانم ↫◄ انسان باید مسائل دین خود را بداند مخصوصاً طلبه که باید مشتش پر باشد و بتواند جواب مسائل مردم را بدهد 【وَ قَرِّبْ فِیهِ وَسِیلَتِی إِلَیک مِنْ بَینِ الْوَسَائِلِ】 خدایا در بین وسائل آن وسیله‌ای که من را زودتر به تو می‌رساند به من نزدیک کن ↫◄ بهترین وسیله هم اهل بیت هستند یکی از علماء به من یاد دادند که برای مشکلاتم متوسل شوم به حضرت نرجس خاتون سلام اللہ علیها مادر امام زمان علیه‌السلام اگر به ایشان توسل داشته باشید امام زمان به حرمت مادر بزرگوارشان توسل شما را اجابت می‌کنند و از خواص این توسل سرعت اجابت آن است 【یا مَنْ لاَ یشْغَلُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحِّین】 ای کسی که سماجت و الحاح بندگان تو را باز نخواهد داشت اگر همه عالم با خدا حرف بزنند خدا را از دیگری غافل نمی‌کند و در آن واحد به همه بندگان توجه دارد از تو می‌خواهیم که دعاهای من را مستجاب کنی ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج