⚜ امام حسن مجتبی (علیه السلام):
🔅«هر كس خدا را بندگى كند، خداوند همه چيز را بنده او گرداند».
🔅«منْ عَبَدَ اَللَّهَ عَبَّدَ اَللَّهُ لَهُ كُلَّ شَيْءٍ».
📚 تنبيه الخواطر، ج ۲، ص ۱۰۸.
#حدیث
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
حدیث
حضرت امام سجاد علیه السلام فرمودند :
لَوْماتَ مَنْ بَيْنِ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ، لَمَا اسْتَوْحَشْتُ، بَعْدَ اَنْ يَكُونَ الْقُرآنُ مَعى.
اگر همه آنها كه بين مشرق و مغرب هستند بميرند، تا وقتى قرآن با من باشد، احساس تنهائى نمى كنم.
منبع :
اصول كافى، ج ۲، ص ۶۰۲
#حدیث
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻
وَكَذَٰلِكَ نُرِي إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ﴾
[ الأنعام: 75]
بدين سان به ابراهيم ملكوت آسمانها و زمين را نشان داديم تا از اهل يقين گردد.
🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_انعام_آیه_هفتاد_پنج
🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻
#تفسیر:(آيه ٧٥) :دلايل توحيد در آسمانها!
♦️ در تعقيب نكوهشى كه ابراهيم از بتها داشت، قرآن به مبارزات منطقى ابراهيم با گروههاى مختلف بتپرستان اشاره مىكند؛
♦️ نخست مىگويد: «همانطور كه ابراهيم را از زيانهاى بتپرستى آگاه ساختيم همچنين مالكيّت مطلقه و تسلّط پروردگار را بر تمام آسمان و زمين به او نشان داديم» (وَ كَذلِكَ نُرِي إِبْراهِيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ) .
♦️ و در پايان آيه مىفرمايد: «و هدف ما اين بود كه ابراهيم اهل #يقين گردد» (وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ) . شکّ نيست كه ابراهيم يقين استدلالى و فطرى به يگانگى خدا داشت، امّا با مطالعه در اسرار آفرينش اين يقين به سر حدّ كمال رسيد.
#تفسیر:(آيه ٧٥) :دلايل توحيد در آسمانها!
♦️ در تعقيب نكوهشى كه ابراهيم از بتها داشت، قرآن به مبارزات منطقى ابراهيم با گروههاى مختلف بتپرستان اشاره مىكند؛
♦️ نخست مىگويد: «همانطور كه ابراهيم را از زيانهاى بتپرستى آگاه ساختيم همچنين مالكيّت مطلقه و تسلّط پروردگار را بر تمام آسمان و زمين به او نشان داديم» (وَ كَذلِكَ نُرِي إِبْراهِيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ) .
♦️ و در پايان آيه مىفرمايد: «و هدف ما اين بود كه ابراهيم اهل #يقين گردد» (وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ) . شکّ نيست كه ابراهيم يقين استدلالى و فطرى به يگانگى خدا داشت، امّا با مطالعه در اسرار آفرينش اين يقين به سر حدّ كمال رسيد.
خلاصه تفسیر آیه ۷۵ سوره انعام
نشان دادن ملکوت آسمان ها و زمین به حضرت ابراهیم علیه السلام
وَكَذَلِكَ نُرِى إِبْرَهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ وَلِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ
و اینگونه ملكوت آسمانها و زمین را به ابراهیم نشان دادیم تا (یقین پیدا كند و) از اهل یقین باشد.
نکته ها
درباره ملكوت، بزرگان سخنانى گفته اند كه برخى را در اینجا نقل مىكنیم:
كلمه «ملكوت» از «ملك» است و «واو» و «تاء» براى تأكید و مبالغه به آن افزوده شده است. ملكوت آسمانها یعنى مالكیّت مطلق و حقیقى خداوند نسبت به آنها و مشاهده ملكوت یعنى مشاهده اشیا از جهت انتساب آنها با خداوند. دید ملكوتى یعنى درك توحید در هستى و باطل بودن شرك. [395]
عوالم هستى به چهار بخش تقسیم شده است: لاهوت (عالم الوهیّت كه جز خدا كسى از آن آگاه نیست)، جبروت (عالم مجرّدات)، ملكوت (عالم اجسام) و ناسوت (عالم كون و فساد و تغییر و تحوّلات). [396]
عالم ملكوت، عالم اسرار و نظم و شگفتىها و جهان غیب است. [397]
ملكوت آسمانها، عجایب آنها است. [398]
ابراهیم با دیدن ملكوت آسمانها و زمین، بیشتر با سنّت، خلقت، حكمت و ربوبیّت الهى آشنا شد. به فرموده امام باقر علیه السلام خداوند به چشم ابراهیم علیه السلام، قدرت و نورى بخشید كه عمق آسمانها و عرش و زمین را مشاهده مىكرد. [399]
استدلال محكم و برخورد علمى با دیگران، نیازمند ایمان قلبى است. حضرت ابراهیم هم پس از یقین، «لیكون من الموقنین» وارد استدلال مىشود كه در آیات پس از این مىآید. [400]
حرف واو در جمله «ولیكون من الموقنین» رمز آن است كه دید ملكوتى چند هدف داشته كه یكى از آن اهداف، به یقین رسیدن حضرت ابراهیم بوده است.
395) تفسیر المیزان.
396) تفسیر اطیب البیان.
397) قاموس، معجمالوسیط.
398) تفسیر روح المعانى .
399) تفسیر نورالثقلین.
400) تفسیر المیزان.
پيام ها
1- آنكه حقّ را شناخت و به آن دعوت كرد و از چیزى نهراسید، خداوند «دیدِ ملكوتى» به او مى بخشد. (همچون حضرت ابراهیم، به مقتضاى آیه قبل) «و كذلك نُرِى ابراهیم ملكوت...» آرى، یك جوان هم مىتواند با رشد معنوى، به دید ملكوتى دست یابد. چون طبق تفاسیر متعدّد، ابراهیم در آن زمان نوجوان بود.
2- انبیا، از هدایت ویژه خداوند برخوردارند. «و كذلك نُرِى ابراهیم»
3- یقین، عالىترین درجه ایمان است. «و لیكون من الموقنین»
4- به یقین رسیدن، نیاز به امداد الهى دارد. «نُرِى... الموقنین»
تفسیر نور استاد قرائتی
🌻🌻🍃🌻🌻🍃🌻🌻🍃
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_انعام_آیه_هفتاد_پنج
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
#جرعه_ای_از_نهج_البلاغه
#حکمت_های_نهج_البلاغه
حکمت283
جَاهِلُكُمْ مُزْدَادٌ، وَعَالِمُكُمْ مُسَوِّفٌ.
امام علیه السلام فرمود : نادان هاى شما (پيوسته) بر اعمال خلاف خود مى افزايند و دانشمندانتان امروز و فردا مى كنند.
شرح و تفسير
عالم و جاهلِ شما، هر دو خطاكارند
امام علیه السلام در اين گفتار حكيمانه خود كه جنبه گله و اظهار ناراحتى از مردم آن زمان و اطرافيانش دارد و در عين حال بر بسيارى از مردم هر عصر و زمان صادق است مىفرمايد: «(شما چگونه جمعيتى هستيد كه) افراد نادانتان پيوسته بر اعمال خلاف خود مى افزايند و دانشمندانتان امروز و فردا مى كنند»؛ (جَاهِلُكُمْ مُزْدَادٌ، وَعَالِمُكُمْ مُسَوِّفٌ). آنها كه نادانند براثر نداشتن بصيرت به راه خلاف افتاده اند و آنهايى كه عالم هستند گرفتار ترديد و ضعف تصميم گيرى و اراده هستند و به همين دليل جامعه شما از درون تهى شده است.
اين در حالى است كه عالمان بايد قدوه و اسوه باشند و راه تهذيب نفس واصلاح جامعه را به مردم نشان دهند و جاهلان نيز بايد از نور علم عالمان بهره گيرند و در مسير اصلاح خويش و جامعه خود باشند.
همانگونه كه اشاره شد، در كتاب تمام نهج البلاغه اين جمله به شكل ديگرى نقل شده كه حضرت مىفرمايد: «وَعَالِمُهُمْ مُنَافِقٌ، وَقَارِئُهُمْ مُمَاذِقٌ، وَجَاهِلُهُمْ مُسَوِّفٌ مُزْدَادٌ؛ دانشمندانشان (در آن زمان) منافقند و قاريان قرآن شان رياكار وجاهلانشان امروز و فردا مىكنند و پيوسته بر اعمال خود مى افزايند».
در خطبه 233 نيز كلامى شبيه به اين بود. در بسيارى از خطب نهج البلاغه يا نامه ها و كلمات قصار، شكايت امام علیه السلام را از مردم زمان خود مشاهده مى كنيم تا آنجا كه در خطبه قاصعه (خطبه 192) مى فرمايد: «أَلا وَإِنَّكُمْ قَدْ نَفَضْتُمْ أَيْدِيَكُمْ مِنْ حَبْلِ الطَّاعَةِ وَثَلَمْتُمْ حِصْنَ اللَّهِ الْمَضْرُوبَ عَلَيْكُمْ بِأَحْكَامِ الْجَاهِلِيَّةِ؛ به هوش باشيد كه شما دست از ريسمان اطاعت الهى برگرفته ايد و با تجديد رسوم جاهليت دژ محكم الهى را دَرهم شكسته ايد».
سپس ادامه مى دهد: «وَاعْلَمُوا أَنَّكُمْ صِرْتُمْ بَعْدَ الْهِجْرَةِ أَعْرَاباً وَبَعْدَ الْمُوَالاةِ أَحْزَاباً مَا تَتَعَلَّقُونَ مِنَ الاِْسْلامِ إِلاَّ بِاسْمِهِ وَلا تَعْرِفُونَ مِنَ الاِْيمَانِ إِلاَّ رَسْمَهُ؛ بدانيد شما پس از هجرت (از كفر به ايمان) همچون اعراب جاهليت شده ايد و بعد از اخوت و اتحاد و الفت، به گروه هاى پراكنده تقسيم گشته ايد، از اسلام، به نام آن اكتفا كرده و از ايمان جز تصور و ترسيمى نمى شناسيد».
سرچشمه همه اين مصائب و بدبختى ها انحرافاتى بود كه در مسئله خلافت واقع شد، به ويژه در عصر خليفه سوم كه بيت المال به شكل كاملاً نادرستى تقسيم مى شد و مقامات مهم جمهورى اسلامى آن زمان، به افراد نالايق و ناصالح سپرده شد.
ادامه دارد...
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
41.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 حدیث زندگی
۱۲- اهمیت عمل صالح
۱۳۹۳/۰۱/۱۹
#شرح_حدیث
#حدیث_زندگی
#ماه_مبارک_رمضان
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
#عکس_نوشته
💠استاد حسین انصاریان
◽️ائمهٔ ما در بیشتر دعاهای ماه رمضان از پروردگار با اشک چشم (نه عادی) درخواست میکنند و میگویند: خدایا! برای روزهگرفتن ماه رمضان، تو به ما کمک بده. اگر کمک، نگاه، لطف و رحمت پروردگار نباشد،آیا میتوانم با شکم مبارزه کنم؟ آیا میتوانم با شهوت مبارزه کنم؟ آیا میتوانم با مبطلات روزه مبارزه کنم؟
بیشک نمیتوانم!
استاد#انصاریان
#ماه_رمضان
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
استاد جاودان:
حاج آقای حق شناس در ماه رمضان می کوشید حتی غیبت را نشنود.
استاد#جاودان
آیت الله #حق_شناس
#ماه_رمضان
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج