💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃
🍃سوره البقرة ــ ۸۹
وَلَمَّا جَاءَهُمْ كِتَابٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَهُمْ وَكَانُوا مِنْ قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُوا فَلَمَّا جَاءَهُمْ مَا عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْكَافِرِينَ
و چون ايشان را از جانب خدا كتابى آمد، و او را شناختند، هر چند كتابشان را هم تصديق كرده بود، و با آنكه زان پيش خواستار پيروزى بر كافران بودند، به او ايمان نياوردند، كه لعنت خدا بر كافران باد.
💐🍃💐🍃💐🍃💐
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_بقره_آیه_هشتاد_نه
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃
🍃تفسير:
🍃خود مبلّغ بوده، خود كافر شدند!
يهود با عشق و علاقۀ مخصوصى براى ايمان به رسول خدا «صلّى اللّه عليه و اله» در سرزمين مدينه سكنى گزيده بودند و با بىصبرى در انتظار ظهورش بودند «ولى هنگامى كه از طرف خداوند كتابى (قرآن) به آنها رسيد كه موافق نشانههايى بود كه يهود با خود داشتند با اين كه پيش از اين جريان خود را به ظهور اين پيامبر «صلّى اللّه عليه و اله» نويد مىدادند و با ظهور اين پيامبر «صلّى اللّه عليه و اله» اميد فتح بر دشمنان داشتند.
🍃آرى! هنگامى كه اين كتاب و پيامبرى را كه از قبل شناخته بودند، نزدشان آمد نسبت به او كافر شدند» (وَ لَمّا جاءَهُمْ كِتابٌ مِنْ عِنْدِ اللّهِ مُصَدِّقٌ لِما مَعَهُمْ وَ كانُوا مِنْ قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُوا فَلَمّا جاءَهُمْ ما عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ) . «لعنت خداوند بر كافران باد» (فَلَعْنَةُ اللّهِ عَلَى الْكافِرِينَ) . آرى! گاه انسان عاشقانه به دنبال حقيقتى مىدود، ولى هنگامى كه به آن رسيد و آن را مخالف منافع شخصى خود ديد بر اثر هوىپرستى به آن پشت پا مىزند.
💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_بقره_آیه_هشتاد_نه
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃
🍃(آيه ٩٠) -امّا در حقيقت يهود معاملۀ زيانآورى انجام دادهاند، لذا قرآن مىگويد: «آنها در برابر چه بهاى بدى خود را فروختند» ؟ (بِئْسَمَا اشْتَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ) . «آنها به آنچه خداوند نازل كرده بود به خاطر حسد كافر شدند، و معترض بودند چرا خداوند آيات خود را بر هر كس از بندگان خود بخواهد به فضل خويش نازل مىكند» (أَنْ يَكْفُرُوا بِما أَنْزَلَ اللّهُ بَغْياً أَنْ يُنَزِّلَ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ عَلى مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ) .
🍃 و در پايان آيه مىگويد: «لذا شعلههاى خشم خداوند يكى پس از ديگرى آنها را فرو گرفت و براى كافران مجازات خوار كنندهاى است» (فَباؤُ بِغَضَبٍ عَلى غَضَبٍ وَ لِلْكافِرِينَ عَذابٌ مُهِينٌ) .
💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_بقره_آیه_نود
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃
🍃آيات ٨٩ و ٩٠
🍃شأن نزول:
از امام صادق عليه السّلام ذيل اين دو آيه چنين نقل شده كه: يهود در كتابهاى خويش ديده بودند هجرتگاه پيامبر اسلام بين كوه «عير» و كوه «احد» (دو كوه در دو طرف مدينه) خواهد بود، يهود از سرزمين خويش بيرون آمدند و در جستجوى سرزمين مهاجرت رسول اكرم «صلّى اللّه عليه و اله» پرداختند، در اين ميان به كوهى به نام «حداد» رسيدند، گفتند: «حداد» همان «احد» است در همانجا متفرّق شدند و هر گروهى در جايى مسكن گزيدند. بعضى در سرزمين «تيما» و بعضى ديگر در «فدك» و عدهاى در «خيبر» . آنان كه در «تيما» بودند ميل ديدار برادران خويش نمودند، در اين اثنا عربى عبور مىكرد مركبى را از او كرايه كردند، وى گفت من شما را از ميان كوه «عير» و «احد» خواهم برد، به او گفتند: هنگامى كه بين اين دو كوه رسيدى ما را آگاه نما. مرد عرب هنگامى كه به سرزمين مدينه رسيد اعلام كرد كه اينجا همان سرزمين است كه بين دو كوه عير و احد قرار گرفته است، سپس اشاره كرد و گفت اين عير است و آن هم احد، يهود از مركب پياده شدند و گفتند:
🍃ما به مقصود رسيديم ديگر احتياج به مركب تو نيست، و هر جا مىخواهى برو. آنها در سرزمين مدينه ماندند و اموال فراوانى كسب نمودند اين خبر به سلطانى به نام «تبع» رسيد با آنها جنگيد، يهود در قلعههاى خويش متحصّن شدند، وى آنها را محاصره كرد و سپس به آنها امان داد، آنها به نزد سلطان آمدند. تبع گفت: من اين سرزمين را پسنديدهام و در اين سرزمين خواهم ماند، در پاسخ وى گفتند: اين چنين نخواهد شد، زيرا اين سرزمين هجرتگاه پيامبرى است كه جز او كسى نمىتواند به عنوان رياست در اين سرزمين بماند. تبع گفت: بنابراين، من از خاندان خويش كسانى را در اينجا قرار خواهم داد تا آن زمانى كه پيامبر موعود بيايد وى را يارى نمايند، لذا او دو قبيله معروف اوس و خزرج را در آن مكان ساكن نمود. اين دو قبيله هنگامى كه جمعيّت فراوانى پيدا كردند به اموال يهود تجاوز نمودند، يهوديان به آنها مىگفتند هنگامى كه محمّد« صلّى اللّه عليه و اله» مبعوث گردد شما را از سرزمين ما بيرون خواهد كرد!
🍃 هنگامى كه محمّد «صلّى اللّه عليه و اله» مبعوث شد، اوس و خزرج كه به نام انصار معروف شدند به او ايمان آوردند و يهود وى را انكار نمودند. اين است معنى آيه «وَ كانُوا مِنْ قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُوا» .
💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_بقره_آیات_هشتاد_نه_نود
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
#جرعه_ای_از_نهج_البلاغه
#حکمت_های_نهج_البلاغه
حکمت65
فَقْدُ الاَْحِبَّهِ غُرْبَهٌ.
امام(علیه السلام) فرمود: از دست دادن دوستان غربت است!
شرح و تفسیر
غربت واقعى
امام(علیه السلام) در این گفتار بسیار کوتاه و پرمعنایش به اهمیت دوستان صمیمى اشاره کرده مى فرماید: «از دست دادن دوستان غربت است»; (فَقْدُ الاَْحِبَّهِ غُرْبَهٌ). روشن است که انسان در وطن علاقه هاى فراوانى دارد; که در مسائل مادى و معنوى از آنها بهره مى گیرد و احساس تنهایى نمى کند چون در وطن خویش است و در مشکلات بدون پناه نیست، آرامش خاطر دارد و احساس امنیت مى کند; ولى در غربت و دورى از وطن همه اینها را از دست مى دهد، خود را تنهاى تنها مى بیند; بدون یار و یاور و بى پناه و بدون آرامش. امام مى فرماید: انسان اگر در وطن خویش هم باشد ولى دوستان را از دست دهد گویى در غربت و دور از وطن است. همین مضمون در نامه ۳۱ که اندرزنامه امام به فرزند دلبندش امام حسن مجتبى(علیه السلام) است به صورت دیگرى نقل شده فرمود: «الْغَریبُ مَنْ لَیْسَ لَهُ حَبیبٌ; غریب کسى است که دوستى ندارد». در حدیث دیگرى از مستدرک الوسائل از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) نقل شده است که فرمود: «الْمَرْءُ کَثیرٌ بِأخیهِ; انسان به وسیله برادران (دینى) خود کثرت و فزونى مى یابد». اضافه بر اینها، انسان داراى روح اجتماعى است و جوامع بشرى در سایه همین روح به وجود آمد. تمدن ها، پیروزى هاى علمى و پیشرفت صنایع و علوم همه مولود این روح اجتماعى است. به همین دلیل انسان پیوسته تلاش و کوشش مى کند دوستان بیشتر و بهترى پیدا کند و آنها که علاقه به انزوا دارند و از انتخاب دوست عاجزند در واقع بیمارند. حال اگر دوستانش را از دست دهد گرفتار حالتى مى شود که گویى بخشى از وجود خود را از دست داده است. پیام این کلام حکمت آمیز این است که هر مسلمانى باید بکوشد و دوستان بیشترى براى خود فراهم سازد ولى مسلم است که هر کسى شایسته دوستى نیست بلکه باید دوستانى انتخاب کرد که کمک بر دین و دنیا باشند.
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
#جرعه_ای_از_نهج_البلاغه
#حکمت_های_نهج_البلاغه
حکمت66
فَوْتُ الْحَاجَهِ أَهْوَنُ مِنْ طَلَبِهَا إِلَى غَیْرِ أَهْلِهَا.
امام(علیه السلام) فرمود: از دست رفتن حاجت بهتر از طلب کردن آن از نااهلان است!
شرح و تفسیر
طلب از نااهل
امام(علیه السلام) در این کلام پربار حکمت آمیز به نکته اى اشاره مى کند که سبب عزت و سربلندى هر انسانى است، مى فرماید: «از دست رفتن حاجت بهتر از آن است که آن را از نااهل طلب کنى»; (فَوْتُ الْحَاجَهِ أَهْوَنُ مِنْ طَلَبِهَا إِلَى غَیْرِ أَهْلِهَا). بى شک انسان ها در زندگى فردى و اجتماعى به یکدیگر نیازمند اند و اصولاً فلسفه زندگى اجتماعى و مدنىّ بالتبع بودن انسان همین تعاون و برطرف ساختن حاجت و نیازهاى یکدیگر است، زیرا هر کس قدرت محدودى دارد که با آن نمى تواند همه نیازهاى خود را برطرف سازد ولى با کمک دیگران مى تواند بر مشکلات غلبه کند. کسانى که انسان دست حاجت به سوى آنها دراز مى کند دو گروه اند: گروه اهل و نااهلان; اهل کسى است که داراى سخاوت و انسان دوستى و مهر و محبت و علو طبع باشد. نااهلان آنها که بخیل اند و تنگ نظر و منت گذار. بدیهى است هرگاه انسان دست طلب به سوى نااهل دراز کند از یک سو خود را حقیر کرده و از سوى دیگر، احتمال امتناع با توجه به بخل و تنگ نظرى طرف کاملاً وجود دارد و از سوى سوم، اگر اقدام به رفع نیاز و حاجت کند ممکن است ماه ها یا سال ها دست از منت گذارى بر ندارد، پس چه بهتر که قناعت ورزد و علو همت و شخصیت خود را حفظ نماید و از دست رفتن حاجتى را تحمل کند و دست نیاز به سوى این گونه افراد دراز نکند. در حدیثى از پیغمبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم که امیر مؤمنان در محضرش عرضه داشت: خداوندا مرا به احدى از خلقت نیازمند نکن. رسول خدا(صلى الله علیه وآله)فرمود: اى على! این سخن را مگو، زیرا هر انسانى نیازمند به دیگران است. امیر مؤمنان عرض کرد: اى رسول خدا! چگونه بگویم فرمود بگو: «قُلْ اللَّهُمَّ لاَ تُحْوِجْنِی إِلَى شِرَارِ خَلْقِکَ; خدایا مرا به انسان هاى شرور نیازمند مکن». على(علیه السلام)عرض کرد: «یَا رَسُولَ اللَّهِ وَمَنْ شِرَارُ خَلْقِهِ; شرار خلق کیانند؟» فرمود: «الَّذِینَ إِذَا أَعْطَوْا مَنُّوا وَإِذَا مَنُّوا عَابُوا; کسانى که اگر چیزى ببخشند منت مى گذارند و هنگامى که منت مى گذارند بر انسان عیب مى گیرند». آرى شرار خلق و به تعبیر امیر مؤمنان، نااهلان ممکن است نیاز مادى انسان را برطرف سازند ولى صدمات روحانى و معنوى به وى وارد کنند که تحمل آن بسیار سخت و سنگین است. گاه به منت گذاردن اکتفا نمى کنند بلکه عیب ها بر انسان مى گیرند که فلان کس ضعیف و ناتوان و بى عرضه و حقیر است، ازاین رو به ما نیازمند شده است. در روایات اسلامى حاجت خواستن از تازه به دوران رسیده ها نهى شده است که قطعاً با منت و ذلت همراه است; در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم که به یکى از یارانش فرمود: «تُدْخِلُ یَدَکَ فِی فَمِ التِّنِّینِ إِلَى الْمِرْفَقِ خَیْرٌ لَکَ مِنْ طَلَبِ الْحَوَائِجِ إِلَى مَنْ لَمْ یَکُنْ لَهُ وَکَانَ; دست خود را تا مرفق در دهان اژدها کنى براى تو بهتر از آن است که حاجت از کسى بطلبى که چیزى نداشته و سپس به نوایى رسیده است». این گونه اشخاص اگر چیزى به انسان بدهند سرمایه گرانبهاترى را از بین مى برند، آبى مى دهند و آبرویى مى برند. سعدى شیرازى در کتاب گلستان خود بعد از ذکر داستانى مى گوید: حکیمان گفته اند: آب حیات اگر فروشند فى المثل به آبروى، دانا نخرد که مردن به علت به از زندگى به ذلت. هرچه از دونان به منت خواستى *** در تن افزودى و از جان کاستى!
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
فراز دوم
و اذا هممنا بهمين يرضيك اءحدهما عنا و يسخطك الآخر علينا، فمل بنا الى ما يرضيك عنا و اءوهن قوتنا عما يسخطك علينا، و لا تخل فى ذلك بين نفوسنا و اختيارها، فانها مختاره للباطل ، الا ما وفقت ، اءماره بالسوء الا ما رحمت . خدايا هرگاه همت به يكى از دو كار داشته باشيم كه يكى موجب سخط و ديگرى موجب رضاى تو است آن را كه جلب رضاى تو نمايد نصيب ما گردان و اراده و قوه ما را نسبت به آنچه غضب تو مى باشد سست گردان و ما را به حال خود رها مكن ؛ زيرا نفس چون به خود واگذار شود سعى در باطل كند و نفس ميل زيادى به كارهاى نكوهيده دارد مگر آنكه تو ترحم فرمايى .
شرح :
ميل به طاعت موجب مى شود تا خداوند متعال حسنه اى را در نامه اعمال ما ثبت فرمايد.
از امام صادق عليه السلام نقل شده كه آن حضرت فرمود : المومن ليهم بالحسنه و لا يعمل بها فتكتب له حسنه ، فان هو عملها كتبت له عشر حسنات ، و ان المومن ليهم بالسيئه اءن يعملها فلا بعملها فلا تكتب عليه . (423)
از اين روايت چنين فهميده مى شود كه خطور در نفس نسبت بر معاصى و عزم بر آن ها موجب گناه نيست ، البته بعضى از معاصى ؛ همانند سوء ظن و بدگمانى كه خود عملى باطنى است ، موجب پستى نفس و كمبود مراتب متعالى انسان مى شود و مانع ارتقاء نفس خواهد شد، ولى مادام كه بر حسب آنان ترتيب اثرى ندهد، موجب عصيان و عذاب الهى نخواهد شد.
و گاهى قدرت بر ترك گناه اگر چه موجب ترفيع درجه نيست ، ولى همين مقدار كه از انجام معصيت در امان است ، خود مطلوب مى باشد، اگر چه احتمال دارد معنى اين جمله اءوهن قوتنا عما يسخطك علينا عبارت باشد از آن كه خداى منان بنده خود را دوست داشته بر سر راه عصيان و طغيان او مانع ايجاد كرده و بنده او قهرا آلوده نخواهد شد.
چنان كه گاهى هم او را نعوذ بالله به خود واگذار مى كند و نفس اماره بر او مسلط گرديده و آنچه را نبايد بجا آورد انجام مى دهد و در مهلكه دشمنى با خدا قرار مى گيرد؛ زيرا انسان تركيبى از طبيعت و فطرت است ؛ طبيعت انسان هواخواه شهوات و اميال جسمانى بوده و در صدد طغيان است ، بر خلاف فطرت انسان كه خداخواه و از گناه بيزار است . و غرض آيه شريفه ى ان النفس لاءماره بالسوء الامارحم ربى همين حال طبيعى انسان است كه بايد هرگز از او غافل نشد كه كهن ترين دامگاه شيطان است .
#صحیفه_سجادیه
#شرح_دعای_نهم_فراز_دوم
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
اللهم صل على محمد و آله ، و صيرنا الى محبوبك من التوبه ، و اءزلنا عن مكروهك من الاصرار. اءللهم و متى وقفنا بين نقصين فى دين اءودنيا، فاءوقع النقص باءسر عهما فنآء، و اجعل التوبه فى اءطولهما بقاء .
و اذا هممنا بهمين يرضيك اءحدهما عنا و يسخطك الآخر علينا، فمل بنا الى ما يرضيك عنا و اءوهن قوتنا عما يسخطك علينا، و لا تخل فى ذلك بين نفوسنا و اختيارها و فانها مختاره للباطل ، الا ما وفقت ، اءماره بالسوء الا ما رحمت .
اللهم و انك من الضعف خلقتنا و على الوهن بنيتنا، و من ماء مهين ابتداتنا، فلا حول لنا الا بقوتك و لا قوه لنا الا بعونك . فايدنا بتوفيقك و سددنا بتسديدك .
و اعم ابصار قلوبنا عما خالف محبتك ، و لا تجعل لشى ء من جوارحنا نفوذا فى معصيتك .
اللهم فصل على محمد و آله ، و اجعل همسات قلوبنا، و حركات اعضائنا، و لمحات السنتنا فى موجبات ثوابك ، حتى لا تفوتنا حسنه نستحق بها جزاءك ، و لا تبقى لنا سيئه نستوجب بها عقابك .
فراز اول
اللهم صل على محمد و آله ، و صيرنا الى محبوبك من التوبه ، و اءزلنا عن مكروهك من الاصرار. اءللهم و متى وقفنا بين نقصين فى دين اءودنيا، فاءوقع النقص باءسرعهما فنآء، و اجعل التوبه فى اءطولهما بقاء . خدايا بر محمد و آلش درود فرست و ما را به توبه كه مرتبه محبوب در نزد تو است برسان و از اصرار بر گناه كه مبغوض تو است برهان . خدايا هرگاه يكى از دو نقصان (يكى در دين و يكى در دنيا) به ما روى كند آن را كه زودتر مرتفع شود، نصيب ما گردان و از بليه اى كه بقاى بيشترى دارد، توفيق توبه عنايت بفرما.
شرح :
توبه به معنى بازگشت از گناه و سركشى ، و پشيمان شدن از كردار ناپسند قبل است كه داراى دو شرط اساسى است : شرط اول پشيمانى از عمل و ندامت از كار سابق ناهنجار، و شرط دوم ، تصميم قطعى بر انجام ندادن مجدد آن عمل غلط و ناصواب است ، كه اين اعراض از گناه بسيار مورد عنايت و رحمت خداست ، آن چنان كه در روايت آمده خداوند ناله توبه كنندگان را بيش از مناجات عابدان دوست دارد.
و درست به عكس آن خداوند از رفتار تبه كارى كه بر رفتار ناپسند خود اصرار مى ورزد بيزار است ؛ زيرا اصرار در عمل ناپسند، ناديده گرفتن عظمت و قدرت حضرت حق متعال است كه لازمه آن بازتاب شديد غضب الهى خواهد بود.
و در قسمت بعد امام عليه السلام دو قضيه صد در صد عقلانى را ذكر مى كند : يكى اين كه هرگاه دوران امر بين دو چيز باشد، نقصان در يك جريان تمام شدنى ، يا در مدتى غير متناهى ، هيچ گاه عقل نمى پذيرد كه نقصان غير متناهى را انتخاب كند و دلگرم به انتخابى شود كه داراى منقصت ابدى است .
اينك دنيا و آخرت هر دو با هم در دو طرف خط مستقيم هستند كه يكى كوتاه و ديگرى ابدى است . از اين رو عقل در انتخاب اصلح مستقل است . و نيز در قسمت اخير فرموده و اجعل التوبه فى اءطولهما بقاء .
يعنى امام عليه السلام بازگشت نمودن و روى آوردن به آن سو كه تمام شدنى نيست ، و اعراض از عاريه ها و پديده هاى تمام شدنى را از خداوند متعال درخواست نموده است .
اين كه امام صادق عليه السلام فرمود : العقل ما عبد به الرحمن و اكتسب به الجنان همين واقعيت عقلانى است كه مورد درخواست حضرت سجاد الائمه قرار گرفته است ؛ يعنى عقل ابديت را مى پذيرد و نسبت به امور عاريه اى بدبين و گريزان است .
#صحیفه_سجادیه
#شرح_دعای_نهم_فراز_اول
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
.
🌺🌺 تقویم شیعه/ ۳ شعبان
🌺 ۱. ولادت حضرت امام حسین (ع)
💢 در این روز در سال 4 ه’ آقای شهیدان و سرور و سالار شیعیان و دلباختگان، اشک هر مؤمن، امام امام زاهد عابد، شهید غریب، عطشان نینوا حضرت اباعبداللَّه الحسین الشهید علیه السّلام عالم را به نور خود منور فرمود.
📚 اعلام الوری: ج ۱، ص ۴۲۰.
💢 پدرشان مولانا و مقتدانا أمیر المؤمنین علیبن ابی طالب علیه السّلام و مادرشان حضرت ولیة اللَّه و حبیبه خاتون دو سرا صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام اللَّه علیها است.
💢کنیه آن حضرت ابو عبداللَّه و کنیه خاص آن حضرت ابوعلی است.
📚 بحار الانوار: ج ۴۳، ص ۲۳۷
🌺القاب حضرت الشهید، السعید، السبط الثانی، الامام الثالث، الرشید، الطیب، الوفی، السید، الزکی، المبارک، تابع لمرضات اللَّه است.
📚 بحار الانوار: ج ۴۳، ص ۲۳۷
🌺🌺 پیامبر پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله در ولادت امام حسین علیه السّلام هنگامی که خبر ولادت آن حضرت به پیامبر گرامی پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله رسید، به خانه أمیر المؤمنین علیه السّلام آمدند و به اسماء فرمودند تا مولود را بیاورد. اسماء حضرت را در پارچه ای سفید پیچید و خدمت رسول اکرم پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله آورد. پیامبر پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله در گوش راست آن حضرت اذان و در گوش چپ اقامه خواندند.
📚 امالی شیخ طوسی: ج ۱، ص ۳۷۷
🌺🌺روز اول یا هفتم ولادت امین وحی الهی جبرئیل فرود آمد و عرض کرد: «سلام خداوند بر تو باد ای پیامبر، این نوزاد را به نام پسر کوچک هارون شبیر نام بگذار، که به عربی حسین گفته می شود. چون علی علیه السّلام برای شما بسان هارون برای موسی بن عمران است، جز آنکه شما خاتم پیامبرانی. »
📚 معانی الاخبار: ص ۵۷
🌺🌺 به این ترتیب نام پر عظمت «حسین» از جانب پروردگار برای دومین فرزند فاطمه سلام اللَّه علیها انتخاب شد. در این روز ملائکه آسمانها برای عرض تهنیت به مناسبت این ولادت خدمت پیامبر پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله رسیدند و از خاک قبر آن بزرگوار برای پیامبر پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله آوردند و به آن حضرت تعزیت نیز گفتند.
🌺🌺 یکی از معجزات روز ولادت آن حضرت این بود که فطرس ملک یا دردائیل پناه به آن امام مظلوم برد و خداوند او را بخشید و او را به مقام قبلیاش باز گردانید.
📚 فیض العلام: ص ۳۳۷
💢 دوران زندگی امام حسین علیه السّلام:
💢 آن حضرت شش سال و چند ماه با جد گرامی خود رسول اکرم پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله بود. مدت سی سال با پدر بزرگوار خود مولای متقیان امیر مؤمنان علیه السّلام زندگی کرد، و در جمل، صفین و نهروان شرکت داشت.
📚 الاصابه: ج ۱، ص ۳۳
💢بعد از شهادت أمیر المؤمنین علیه السّلام همراه و شریک رنجهای امام حسن علیه السّلام بود، و شاهد بود که معاویه و دیگر منافقین و کافران چگونه دهان آلوده خود را به بدگوئی پدر بزرگوارش أمیر المؤمنین و برادرش امام حسن علیهماالسّلام می گشایند.
♦️پس از آنکه امام مجتبی علیه السّلام را مظلومانه شهید کردند، امامت به آن وجود سراپا جود رسید، و بعد از مصائب و اذیتها و زخم زبانها، در روز عاشورا آن حضرت را به شهادت رسانیدند.
📚 ترجمه امام حسین علیه السّلام از تاریخ دمشق ابن عساکر: ص ۱۴ - ۲۵۸
۲. ورود امام حسین علیه السّلام به مکه
💢در شب جمعه سوم شعبان سال 60 ه’ امام حسین علیه السّلام وارد مکه شدند و تا ذی الحجه در آنجا اقامت داشتند.
📚 ارشاد: ج ۲، ص ۳۵
#میلاد_امام_حسین
#امام_حسین
#ماه_شعبان
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
💠نامگذاری امام حسین علیهالسلام💠
⭐️شیخ طوسی رحمهاللّه و دیگران به سند معتبر از حضرت امام رضا علیهالسّلام نقل کردهاند که چون امام حسین علیهالسّلام متولد شد، حضرت رسول صلیاللهعلیهوآله به اسماء بنت عُمیْس فرمود: ای اسْماء! فرزند مرا بیاور.
💐اسماء گفت: آن حضرت را در جامه سفیدی پیچیده به خدمت حضرت رسالت صلیاللّه علیهوآلهوسلّم بردم.
🌹حضرت او را گرفت و در دامن گذاشت و در گوش راست او اذان و در گوش چپش اقامه گفت، پس جبرئیل نازل شد و گفت: حق تعالی تو را سلام میرساند ومیفرماید که چون علی علیهالسّلام نسبت به تو، به منزله هارون است نسبت به موسی علیهمالسّلام پس او را به اسم پسر کوچک هارون نام کن که شبیر است و چون لغت تو عربی است او را #حسین نام کن.
📙منتهی الامال ج۱، ص۶۷۵
#امام_حسین علیهالسلام
#پیامبر صلیاللهعلیهوآله
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
🅾 شیخ صدوق در کتاب امالی در حدیثی از امام صادق(ع) نقل میکند:
♦️فُطرُس، یکی از فرشتگان حامل عرش در انجام وظیفهاش سُستی کرد، بالهایش شکسته و به جزیرهای در زمین تبعید شد!
♦️ وی ۷۰۰ سال به عبادت خدا مشغول بود تا #امام_حسین(ع) به دنیا آمد. جبرئیل با هفتاد هزار فرشته جهت تبریک این میلاد به زمین نازل شدند، وقتی از کنار فطرس گذشتند او از علت نزول آنان جویا شد و از آنان خواست تا وی را با خود ببرند. جبرئیل نزد پیامبر(ع) برای وی میانجیگری کرد
♦️ با پیشنهاد پیامبر(ص)، فطرس خود را به قنداقه #امام_حسین (ع) مالید و خداوند بالهایش را بهبود بخشیده و او را به جایگاه اولیهاش بازگرداند
♦️ فطرس پس از بهبودی و عروج به آسمان به رسول خدا خبر از شهادت فرزندش حسین داده و میگوید به جبران این شفاعت، زیارت هر زائر و سلام و صلوات هر سلام دهندهای را به امام حسین(ع) برساند
♦️در برخی روایات از فطرس به نام «عَتیقُ الحسین» یعنی آزاد شده حسین یاد شده است.
گویا این لقب را خودش گذاشته است زیرا در دعایی می گوید:
«مَنْ مِثْلی وَ اَنا عَتیقُ الْحُسَینِ وَ اَبوهُ عَلِی بْنُ اَبی طالبٍ(ع) وَ اُمُّهُ فاطمةُ وَ جَدُّهُ رسول الله صلّی اللّه علیه و آله و سلّم.»
چه کسی مثل من است، من آزاد شده حسینیم، حسینی که پدرش علی بن ابی طالب و مادرش فاطمه و پدربزرگش رسول خداست ...
ابن قولویه، کامل الزیارات، ۱۳۵۶ش، ص۶۶
از فطرس ملک به همه پر شکستهها
حی علی کرامت گهوارۀ حسین ...
#ميلاد_امام_حسين مبارک
🍀
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
💎 #اصطلاحات | امام حسین علیه السلام
🌸 امام حسین (ع)، امام سوم از امامان دوازده گانه شیعه امامیه و یکی از چهارده معصوم میباشد.
🌸 امام حسین (ع) سوم شعبان سال ۴ قمری در مدینه متولد شد.
🌸 به اتفاق همه منابع، نام و نسب او حسین بن علی بن ابیطالب بن عبدالمطلب بن هاشم است. جد مادریاش پیامبر اکرم (ص)، پدرش امیرمؤمنان علی (ع) و مادرش فاطمه (س) دختر رسول خداست.
🌸 پیامبر او را به نام پسر دوم هارون، شَبیر، حسین نامید. در برخی روایات تأکید شده است که نامهای حسن و حسین از اسامی بهشتی بوده و پیش از اسلام سابقه نداشتهاند.
🌸 کنیه امام حسین در تمام منابع ابوعبداللّه ذکر شده است و به امام حسین (ع) القاب فراوانی نسبت داده شده که بسیاری از آنها با القاب برادرش، امام حسن (ع)، مشترک است.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید.
📥 wikifeqh.ir/امام_حسین_(علیهالسلام)
📎 #اصطلاحات
📎 #امام_حسین
📎 #اهلبیت
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
🌹 راه و رسم زندگی در کلام #امام_حسین (ع)
🦋 گرفتاریهای دیگران را برطرف کن تا خداوند گرفتاریهای دنیا و آخرتت را برطرف کند.
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
🕌 زیارت مجازی و سه بُعدی حرم حضرت #امام_حسین علیه السلام
🌏 با استفاده از لینک زیر
http://app.imamhussain.org/tour/
وارد حرم شوید و در هر صحن باچرخش و عقب جلو کردن میتوان هر جای حرم را زیارت کنید.
التماس دعا
🌴💙🌹💙🌴
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
#کلام_امام
#روز_پاسدار
نگاهی به جایگاه والا و سوابق پرافتخار #سپاه_پاسداران_انقلاب_اسلامی :
✅فرزندِ انقلاب، مظهرِ اقتدار 💪
جملات برگزیدهای از #امام_خامنهای دربارهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جایگاه، نقش و اثرات مهم آن در تاریخ انقلاب و کشور :
🔷 سپاه ولید و فرزند انقلاب است؛ تربیت شدهی دامان انقلاب است و به گردن انقلاب هم حق دارد؛ درعینحال رابطه متقابل است. ۱۳۷۶/۰۶/۲۶
🔶 سپاه در تاریخ شناختهشدهی ما، یک پدیدهی کمنظیر، شاید هم بینظیری است؛ یعنی موجودی است که ولادت و رشد و نمای آن، در صحنهی انقلاب، آن هم در عرصهی دشوارترین آزمونهای انقلاب بود. ۱۳۷۰/۰۶/۲۷
🔷 در طول جنگ، سپاه عنصر مؤثر و تعیینکنندهی جنگ بود و اکثر فتوحاتی که ما از اول تا آخر جنگ داشتیم، با نام سپاه همراه است؛ یا منحصراً متعلق به سپاه بود، یا سپاه در آنها نقش اصلی و مهم را ایفا کرده است. ۱۳۷۰/۰۲/۲۱
🔶 سپاه باهوشترین و قویترین فرماندهان نظامی را تربیت کرد؛ این کسانی که در سنین جوانی و کمتر از سی سال، طرّاحان و به تعبیر فرنگیها استراتژیستهای برجستهی میدان جنگ در سپاه شدند، هیچ دانشگاه نظامی ندیده بودند؛ این تربیت سپاه بود. ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
🔷 سپاه پاسداران امروز بحمداللَّه فهرست بلندی از افتخارات و تجارب و نوآوریهای نظامی و فنی و نیز مجموعهیی از نیروهای مخلص و متعهد و کارآمد و حزباللهی را در اختیار دارد. ۱۳۷۶/۰۶/۱۹
🔶 سپاه مظهر اقتدار میدانی است؛ خصوصیّت سپاه بودن این است. اقتدار در عرصهی سیاسی، در عرصهی تبلیغات یک حرف است، اقتدار بر روی زمین در میدان، یک حرف دیگر است. اقتدار میدانی موجب میشود که اقتدار سیاسی هم بهوجود بیاید. ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
🔷 سرگذشت پاسداری در کشور ما، یک واقعیت شبیه به افسانه است... در حالی که افسانه نیست؛ واقعیت است؛ اما این واقعیت آنقدر برتر از سطح عادی زندگی مردم مادی است که برای بشر امروز به آسانی قابل باور نیست. ۱۳۷۰/۱۱/۱۸
🔶 یکی از بخشهای مهمّ کارنامهی سپاه، انقلابی زیستن و انقلابی ماندن سپاه است؛ یعنی حوادث، جریانات نتوانست این تشکیلات مستحکم و قویبنیه را از مسیر اصلی و درست، به بهانهی اینکه دنیا تغییر کرده، زندگی تغییر کرده، منحرف کند.۱۳۹۲/۰۶/۲۶
🔷 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای دفاع از انقلاب، تمامیت انقلاب و هدفهای انقلاب و برای مقابله با دشمنان انقلاب به وجود آمده است. انقلاب هرچه دشمن دارد و دشمنی دارند، بهطور طبیعی در مقابل سپاه پاسداران صف بستهاند و حضور دارند؛ چون پاسدار انقلاب است. ۱۳۷۸/۰۶/۲۴
🔶 سپاه یکی از مؤلّفههای قدرت است؛ سپاه را روزبهروز باید اعتلاء و کیفیّت بخشید. ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
🇮🇷
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
✨ پیام امام حسین(ع) ✨
⚜رهبر انقلاب
🌼منطق حسینبنعلی (علیهما السّلام) منطق دفاع از حق و ایستادگی در مقابل ظلم و طغیان و گمراهی و استکبار است...
امروز دنیا شاهد حاکمیّت کفر و استکبار و فساد و ظلم است؛
این پیام #امام_حسین، پیام نجات دنیا است.🌼
#میلاد_امام_حسین (ع) 🌼
۱۳۹۸/۰۶/۲۷ 🍂
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌠☫﷽☫🌠
📹 جایی که دعا حتما مستجاب میشود
♨️ شفا در تربت #امام_حسین علیهالسلام
🔹 برشی از سخنرانی حجت_الاسلام_راجی به مناسبت سالروز ولادت امام حسین علیه السلام
#میلاد_امام_حسین تبریک به#امام_زمان
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
مداحی_آنلاین_دردانه_ی_خدا_استاد_عالی.mp3
3.94M
🔉 #بشنوید
🌸 #میلاد_امام_حسین(ع)
♨️دردانه ی خدا
👌 #سخنرانی بسیار شنیدنی
🎤حجت الاسلام #عالی
🇮🇷
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
دعای امام عسکری در روز سوم شعبان.mp3
2.07M
💠 دعای #امام_حسن_عسکری_علیه_السلام در روز سوم شعبان
🔸 شیخ طوسی در کتاب «مصباح» فرموده:
در این روز حضرت حسین بن علی(علیهالسلام) متولّد شد و در توقیع شریف حضرت امام حسن عسکری(علیهالسلام) به قاسم بن علاء همدانی، وکیل آن حضرت آمده است که:
🔅 مولایمان امام حسین(علیهالسلام) در روز پنجشنبه سوم شعبان متولّد شد، پس آن روز را روزه بگیر و این دعا را بخوان:
▫️ اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِحَقِّ الْمَوْلُودِ فِى هٰذَا الْيَوْمِ الْمَوْعُودِ بِشَهادَتِهِ قَبْلَ اسْتِهْلالِهِ وَوِلادَتِهِ،
بَكَتْهُ السَّماءُ وَمَنْ فِيها، وَالْأَرْضُ وَمَنْ عَلَيْها، وَلَمَّا يَطَأْ لابَتَيْها ، قَتِيلِ الْعَبْرَةِ، وَسَيِّدِ الْأُسْرَةِ،
الْمَمْدُودِ بِالنُّصْرَةِ يَوْمَ الْكَرَّةِ، الْمُعَوَّضِ مِنْ قَتْلِهِ أَنَّ الْأَئِمَّةَ مِنْ نَسْلِهِ، وَالشِّفاءَ فِى تُرْبَتِهِ،
وَالْفَوْزَ مَعَهُ فِى أَوْبَتِهِ، وَالْأَوْصِياءَ مِنْ عِتْرَتِهِ بَعْدَ قائِمِهِمْ وَغَيْبَتِهِ، حَتّىٰ يُدْرِكُوا الْأَوْتارَ، وَيَثْأَرُوا الثَّارَ،
وَيُرْضُوا الْجَبَّارَ، وَيَكُونُوا خَيْرَ أَنْصارٍ، صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِمْ مَعَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَالنَّهارِ . ....
#میلاد_امام_حسین
🇮🇷
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج