eitaa logo
صالحین حضرت مریم (س)
113 دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
3.2هزار ویدیو
71 فایل
این کانال جهت اجرای برنامه های صالحین حوزه حضرت مریم ناحیه زنجان ایجاد شده است لطفاسرگروه های پایگاهها ی خود را عضو نمایید از این به بعد محتوای بارگزاری شده درکانال مرجع اصلی حلقه ها خواهد بود عملکردحلقه های صالحین با توجه به ارسال گزارش سنجیده خواهد شد
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹🌹🌹🌹🍃🌹🌹🌹🌹 🌸سوره مبارکه: بقره آیه شماره: ۱۶ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَىٰ فَمَا رَبِحَتْ تِجَارَتُهُمْ وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ آنان کسانی هستند که «هدایت» را به «گمراهی» فروخته‌اند؛ و (این) تجارت آنها سودی نداده؛ و هدایت نیافته‌اند. 🌹🌹🌹🌹🍃🌹🌹🌹🌹 _🍃🌷🍃________🍃🌷🍃_____ _🍃🌷🍃_________🍃🌷🍃____ ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• @saleheinmaryam313114 ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌹🌹🌹🌹🍃🌹🌹🌹🌹 🌸 (آيه ١٦) -اين آيه، سرنوشت نهائى آنها را كه سرنوشتى است بسيار غم انگيز و شوم و تاريك چنين بيان مى‌كند: «آنها كسانى هستند كه در تجارتخانۀ اين جهان، هدايت را با گمراهى معاوضه كرده‌اند» (أُولئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلالَةَ بِالْهُدى) . و به همين دليل «تجارت آنها سودى نداشته» بلكه سرمايه را نيز از كف داده‌اند (فَما رَبِحَتْ تِجارَتُهُمْ) . «و هرگز روى هدايت را نديده‌اند» (وَ ما كانُوا مُهْتَدِينَ) . خلاصه دوگانگى شخصيّت و تضادّ برون و درون كه صفت بارز منافقان است پديده‌هاى گوناگونى در عمل و گفتار و رفتار فردى و اجتماعى آنها دارد كه به خوبى مى‌توان آن را شناخت. 🌹🌹🌹🌹🍃🌹🌹🌹🌹 _🍃🌷🍃________🍃🌷🍃______ _🍃🌷🍃__________🍃🌷🍃____ ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• @saleheinmaryam313114 ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌹🌹🌹🌹🍃🌹🌹🌹🌹 🌸 وسعت معنى نفاق؛ گرچه نفاق به مفهوم خاصّش، صفت افراد بى‌ايمانى است كه ظاهراً در صف مسلمانانند، امّا باطناً دل در گرو كفر دارند، ولى نفاق معنى وسيعى دارد كه هر گونه دوگانگى ظاهر و باطن، گفتار و عمل را شامل مى‌شود هر چند در افراد مؤمن باشد كه ما از آن به عنوان «رگه‌هاى نفاق» نام مى‌بريم. 🌸 مثلاً در حديثى مى‌خوانيم: سه صفت است كه در هر كس باشد منافق است هر چند روزه بگيرد و نماز بخواند و خود را مسلمان بداند: 🌸 كسى كه در امانت خيانت مى‌كند، و كسى كه به هنگام سخن گفتن دروغ مى‌گويد، و كسى كه وعده مى‌دهد و خُلف وعده مى‌كند» . مسلّماً اين گونه افراد رگه‌هائى از نفاق در وجود آنها هست، مخصوصاً در بارۀ رياكاران از امام صادق عليه السّلام مى‌خوانيم كه فرمود: «ريا و ظاهر سازى، درخت (شوم و تلخى) است كه ميوه‌اى جز شرك خفىّ ندارد و اصل و ريشۀ آن نفاق است». 🌸 فريب دادن وجدان؛ آيۀ فوق، اشارۀ روشنى به مسألۀ فريب وجدان دارد و اينكه بسيار مى‌شود كه انسان منحرف و آلوده، براى رهائى از سرزنش و مجازات وجدان، كم كم براى خود اين باور را به وجود مى‌آورد كه اين عمل من نه تنها زشت و انحرافى نيست بلكه اصلاح است و مبارزۀ با فساد (إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ) . تا با فريب وجدان آسوده خاطر به اعمال خلاف خود ادامه دهد. 🌹🌹🌹🌹🍃🌹🌹🌹🌹 _🍃🌷🍃________🍃🌷🍃_____ _🍃🌷🍃__________🍃🌷🍃____ ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• @saleheinmaryam313114 ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌸🌿🌿🌸🌿🌿🌸🌿🌿 🌸 سوره مبارکه: بقره آیه شماره: ۱۷ مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَا يُبْصِرُونَ آنان [= منافقان‌] همانند کسی هستند که آتشی افروخته (تا در بیابان تاریک، راه خود را پیدا کند)، ولی هنگامی که آتش اطراف او را روشن ساخت، خداوند (طوفانی می‌فرستد و) آن را خاموش می‌کند؛ و در تاریکیهای وحشتناکی که چشم کار نمی‌کند، آنها را رها میکند. 🌸🌿🌿🌸🌿🌿🌸🌿🌿 _🍃🌷🍃________🍃🌷🍃______ _🍃🌷🍃__________🍃🌷🍃____ ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• @saleheinmaryam313114 ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌸🌿🌿🌸🌿🌿🌸🌿🌿 🌸(آيه ١٧) -دو مثال جالب براى ترسيم حال منافقان. 🌸١-در مثال اوّل مى‌گويد: «آنها مانند كسى هستند كه آتشى (در شب ظلمانى) افروخته» تا در پرتو نور آن راه را از بيراهه بشناسد و به منزل مقصود برسد» (مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ ناراً) «ولى همين كه اين شعلۀ آتش اطراف آنها را روشن ساخت، خداوند آن را خاموش مى‌سازد، و در ظلمات رهاشان مى‌كند، به گونه‌اى كه چيزى را نبينند» (فَلَمّا أَضاءَتْ ما حَوْلَهُ ذَهَبَ اللّهُ بِنُورِهِمْ وَ تَرَكَهُمْ فِي ظُلُماتٍ لا يُبْصِرُونَ) . آنها فكر مى‌كردند با اين آتش مختصر و نور آن مى‌توانند با ظلمتها به پيكار برخيزند، امّا ناگهان بادى سخت بر مى‌خيزد و يا باران درشتى فرو مى‌ريزد، و يا بر اثر پايان گرفتن موادّ آتش افروز، آتش به سردى و خاموشى مى‌گرايد و بار ديگر در تاريكى وحشتزا سرگردان مى‌شوند. اين نور مختصر، يا اشاره به فروغ وجدان و فطرت توحيدى است و يا اشاره به ايمان نخستين آنهاست كه بعداً بر اثر تقليدهاى كوركورانه و تعصّبهاى غلط و لجاجتها و عداوتها پرده‌هاى ظلمانى و تاريك بر آن مى‌افتد. 🌸🌿🌿🌸🌿🌿🌸🌿🌿 _🍃🌷🍃________🍃🌷🍃_____ _🍃🌷🍃_________🍃🌷🍃___ ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• @saleheinmaryam313114 ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴 حکمت_18 وقال عليه السلام : في الذين اعتزلوا القتال معه: خَذَلُوا الْحَقَّ، وَلَمْ يَنْصُرُوا الْبَاطِلَ. درباره كسانى كه از نبرد كردن همراه او خوددارى كردند فرمود: حق را تنها گذاشتند و باطل را يارى نكردند. شرح حکمت هیجدهم: سخن امام مربوط به بعضی افراد سرشناش از مسلمانان مانند " سعد بن ابی وقاص " و " عبدالله بن عمر"" است که در جنگ جمل و صفین با مولا همراهی نکردند و به دشمنان او نیز نپیوستند بلکه بی طرف ماندند و به عذرهای واهی متوسل شدند «حق را تنها گذشتند و باطل را یارى نکردند» اشاره به این که گرچه آنها به یارى باطل نشتافتند و در صف مقابل ما قرار نگرفتند، ولى چون به یارى حق برنخاستند و به پیام قرآن که مى گوید: (فَقاتِلُوا الَّتى تَبْغى حَتّى تَفىءَ إِلى أَمْرِ اللّه) ؛ ( به آن گروه ظالمى که بر ضد پیروان حق و امام مسلمین برخاسته بجنگید تا به فرمان گردن نهند ) عمل نکردند درخور هر گونه سرزنش و ملامتند. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• @saleheinmaryam313114 ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌴 حکمت_19 وقال عليه السلام : مَنْ جَرَى فِي عِنَانِأَمَلِهِ عَثَرَ بِأَجَلِهِ كسى كه در مسير آرزوها بشتابد در مرگ خواهد افتاد. مولای متقیان در حکمت نوزدهم نهج البلاغه به مساله طول آرزوها و سرنوشتی که دامان انسان رو میگیره ، اشاره میفرماید: أمل به معناى ⬅️ هر نوع آرزو است، خواه آرزوى معقول باشد یا نامعقول، از این رو این واژه در مورد معصومان و اشخاص برجسته نیز به کار رفته آنها را کعبه آمال مى نامند و حتى خداوند به عنوان «منتهى الأمل» شمرده شده که همان آخرین نقطه آرزو است. زیرا آرزوهاست که انسان را به تلاش و کوشش براى رسیدن به اهداف برتر و بالاتر وا مى دارد. ولى همین آرزو هرگاه به صورت نامعقول درآید و تبدیل به آرزوهاى دور و دراز و دست نیافتنى شود انسان را چنان به خود مشغول مى دارد که از همه چیز حتى خداوند و مرگ و معاد غافل مى شود و چنان سرگرم مى گردد که ناگهان مرگش فرا مى رسد در حالى که دستش از همه چیز تهى است.👌 ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• @saleheinmaryam313114 ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌴 حکمت_20 وقال عليه السلام : أَقِيلُوا ذَوِي الْمُرُوءَاتِ عَثَرَاتِهِمْ فَمَا يَعْثُرُ مِنْهُمْ عَاثِرٌ إِلاَّ وَيَدُهُ بِيَدِ اللهِ يَرْفَعُهُ. از لغزش مردم نيك و با شخصيت چشم پوشى كنيد چرا كه هيچ يك از آنها لغزش نمى كند مگر اينكه دست خدا بدست او است و او را بلند مى نمايد. بعضی اوقات برای همه ی ما پیش اومده که یه لغزش و یا خطایی از اطرافیانمون سر زده که اصلا از اون شخص انتظار همچین خطایی نداشتیم وبرامون باور نکردنی بوده! چرا این شخص باید همچین اشتباهی بکنه مولا به ما یاد میده در این مواقع چطور رفتار کنیم مولا در این کلمه حکمت آمیز به لغزش هایى اشاره دارد که گاه از اشخاص با شخصیت سر مى زند و همگان را توصیه مى کند از آن چشم بپوشند. از لغزش هاى افراد با شخصیت و جوانمرد چشم پوشى کنید، چرا که هیچ کس از آنها گرفتار لغزش نمى شود مگر این که دست خدا به دست اوست و او را بلند مى کند روشن است که هر انسانى ، به جز معصومان علیهم السلام ، در زندگى خود گرفتار لغزش یا لغزش هایى مى شوند. اگر آنها افراد با شخصیت و نیکوکارى باشند باید به موجب حسن اعمال و رفتارشان از این لغزش ها چشم پوشى کرد، هر گونه نقل آن براى دیگران یا سرزنش یا بزرگ نمایى کارى است خطا و بر خلاف انصاف و جوانمردى، زیرا خدا هم مدافع این گونه افراد است. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• @saleheinmaryam313114 ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فراز شانزدهم شرح: پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: بعثت بالحنيفيه السهله السمحه: من به ديني مبعوث شدم كه بسيار آسان و قابل عمل است. سبك قانون گذاري در اين آيين مقدس به گونه اي است كه تكاليف در حد توان انسان مي باشد و انجام دستورات آن ساده و آسان است ؛ مثلا در شبانه روز نماز واجب 17 ركعت است، روزه در سال فقط يك ماه واجب گشته و حج در تمام عمر فقط يكبار لازم است. اين سهولت در تمام احكام مالي و عبادي ديگر نيز ملاحظه گشته كه اگر دقيق ملاحظه كنيم خواهيم ديد كه آيين مقدس اسلام بر هيچ كس سخت و سنگين نمي باشد، بلكه هر فردي بيش از آنچه بر او واجب و يا انجام آن حرام است داراي توان تكليف پذيري است و خداي متعال بر امت اسلامي اين منت را گذارده كه اين آيين مقدس به صورتي سهل در اختيار مردم قرار بگيرد. در سوره بقره آيه 185 فرمود: يريد الله بكم اليسر و لا يريد بكم العسر.[25] هم چنين خداوند با امر به توبه: فتوبوا توبه نصوحا از گذشته سياه و آلوده تبهكاران مي گذرد، ولي در امت هاي سابق اين چنين نبوده، زيرا جزاي گنهكاران را جريمه هاي كلان قرار مي داد. مثلا در آيه 60 سوره نسا فرمود: فبظلم من الذين هادوا حرمنا عليهم طيبات احلت لهم: پس به سبب ظلم يهوديان، امور پاكيزه اي را كه بر ايشان حلال كرده بوديم حرام نموديم. و نيز در آيه 157 اعراف مي فرمايد: و بضع عنهم اصرهم و الاغلال التي كانت عليهم: و بار سنگين آن ها را بر زمين گذاشتيم و غل هايي كه بر خود داشتند. يعني از امت پيامبر اسلام آن سلسله از اموري كه قوم بني اسرائيل را از خيرات منع مي كرد و تمامي آن چيزهايي كه آنان را مقيد مي ساخت و محدود مي كرد برداشته شده است. در قوم يهود آن گاه كه مجرمان به گناهي آلوده مي شدند، كيفرهاي سختي براي آن ها مقرر مي شد، به طوري كه بسياري از چيزهايي كه براي آن ها حلال بود ممنوع مي شد؛ همانند منع از صيد ماهي كه فقط در روزهاي خاصي مي بايست به صيد ماهي مي پرداختند. اما در اسلام به وسيله توبه كه به معني بازگشت از كارهاي ناسزاي قبلي است، خداي متعال از جرم ما مي گذرد. اين دين يك سلسله تكاليف كه از حدود قدرت و توانايي ما نه تنها خارج نيست، بلكه بسيار كمتر از درجه توانايي ما است بر ما مقرر فرموده و از اين باب عذري براي ما باقي نگذاشته است. پس اگر فردي به گمراهي افتاد، در روز جزا خواهد فهميد كه تنها مقصر خود اوست و با تمرد از تكاليف آسان، خود را به عذابي اليم مبتلا گردانده است. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• @saleheinmaryam313114 ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•