#حدیث
#دنیا
امیرالمؤمنین #امام_علی عليه السلام:
✍️ من خَدَمَ الدُّنيَا استَخدَمَتهُ، ومَن خَدَمَ اللّهَ سُبحانَهُ خَدَمَتهُ
🔴 هر كه به خدمت دنيا در آيد، دنيا او را به خدمت خويش مىگيرد و هر كه خدمت خداوند سبحان كند، دنيا به او خدمت مینمايد.
📚 غررالحكم حدیث ۹۰۹۱
🌷🌾🌷🌾🌷🌾
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@saleheinmaryam313114
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌹🌹🌹🌹🍃🌹🌹🌹🌹
🌸سوره مبارکه: بقره آیه شماره: ۱۶
أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَىٰ فَمَا رَبِحَتْ تِجَارَتُهُمْ وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ
آنان کسانی هستند که «هدایت» را به «گمراهی» فروختهاند؛ و (این) تجارت آنها سودی نداده؛ و هدایت نیافتهاند.
🌹🌹🌹🌹🍃🌹🌹🌹🌹
#تفسیر_قرآن
#سوره_بقره_آیه_شانزدهم
_🍃🌷🍃________🍃🌷🍃_____
_🍃🌷🍃_________🍃🌷🍃____
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@saleheinmaryam313114
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌹🌹🌹🌹🍃🌹🌹🌹🌹
🌸 (آيه ١٦) -اين آيه، سرنوشت نهائى آنها را كه سرنوشتى است بسيار غم انگيز و شوم و تاريك چنين بيان مىكند: «آنها كسانى هستند كه در تجارتخانۀ اين جهان، هدايت را با گمراهى معاوضه كردهاند» (أُولئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلالَةَ بِالْهُدى) . و به همين دليل «تجارت آنها سودى نداشته» بلكه سرمايه را نيز از كف دادهاند (فَما رَبِحَتْ تِجارَتُهُمْ) . «و هرگز روى هدايت را نديدهاند» (وَ ما كانُوا مُهْتَدِينَ) . خلاصه دوگانگى شخصيّت و تضادّ برون و درون كه صفت بارز منافقان است پديدههاى گوناگونى در عمل و گفتار و رفتار فردى و اجتماعى آنها دارد كه به خوبى مىتوان آن را شناخت.
🌹🌹🌹🌹🍃🌹🌹🌹🌹
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_بقره_آیه_شانزدهم
_🍃🌷🍃________🍃🌷🍃______
_🍃🌷🍃__________🍃🌷🍃____
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@saleheinmaryam313114
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌹🌹🌹🌹🍃🌹🌹🌹🌹
🌸 وسعت معنى نفاق؛
گرچه نفاق به مفهوم خاصّش، صفت افراد بىايمانى است كه ظاهراً در صف مسلمانانند، امّا باطناً دل در گرو كفر دارند، ولى نفاق معنى وسيعى دارد كه هر گونه دوگانگى ظاهر و باطن، گفتار و عمل را شامل مىشود هر چند در افراد مؤمن باشد كه ما از آن به عنوان «رگههاى نفاق» نام مىبريم.
🌸 مثلاً در حديثى مىخوانيم: سه صفت است كه در هر كس باشد منافق است هر چند روزه بگيرد و نماز بخواند و خود را مسلمان بداند:
🌸 كسى كه در امانت خيانت مىكند، و كسى كه به هنگام سخن گفتن دروغ مىگويد، و كسى كه وعده مىدهد و خُلف وعده مىكند» . مسلّماً اين گونه افراد رگههائى از نفاق در وجود آنها هست، مخصوصاً در بارۀ رياكاران از امام صادق عليه السّلام مىخوانيم كه فرمود: «ريا و ظاهر سازى، درخت (شوم و تلخى) است كه ميوهاى جز شرك خفىّ ندارد و اصل و ريشۀ آن نفاق است».
🌸 فريب دادن وجدان؛
آيۀ فوق، اشارۀ روشنى به مسألۀ فريب وجدان دارد و اينكه بسيار مىشود كه انسان منحرف و آلوده، براى رهائى از سرزنش و مجازات وجدان، كم كم براى خود اين باور را به وجود مىآورد كه اين عمل من نه تنها زشت و انحرافى نيست بلكه اصلاح است و مبارزۀ با فساد (إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ) . تا با فريب وجدان آسوده خاطر به اعمال خلاف خود ادامه دهد.
🌹🌹🌹🌹🍃🌹🌹🌹🌹
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_بقره_آیه_شانزدهم
_🍃🌷🍃________🍃🌷🍃_____
_🍃🌷🍃__________🍃🌷🍃____
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@saleheinmaryam313114
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌸🌿🌿🌸🌿🌿🌸🌿🌿
🌸 سوره مبارکه: بقره آیه شماره: ۱۷
مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَا يُبْصِرُونَ
آنان [= منافقان] همانند کسی هستند که آتشی افروخته (تا در بیابان تاریک، راه خود را پیدا کند)، ولی هنگامی که آتش اطراف او را روشن ساخت، خداوند (طوفانی میفرستد و) آن را خاموش میکند؛ و در تاریکیهای وحشتناکی که چشم کار نمیکند، آنها را رها میکند.
🌸🌿🌿🌸🌿🌿🌸🌿🌿
#تفسیر_قرآن
#سوره_بقره_آیه_هفدهم
_🍃🌷🍃________🍃🌷🍃______
_🍃🌷🍃__________🍃🌷🍃____
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@saleheinmaryam313114
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌸🌿🌿🌸🌿🌿🌸🌿🌿
🌸(آيه ١٧) -دو مثال جالب براى ترسيم حال منافقان.
🌸١-در مثال اوّل مىگويد: «آنها مانند كسى هستند كه آتشى (در شب ظلمانى) افروخته» تا در پرتو نور آن راه را از بيراهه بشناسد و به منزل مقصود برسد» (مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ ناراً) «ولى همين كه اين شعلۀ آتش اطراف آنها را روشن ساخت، خداوند آن را خاموش مىسازد، و در ظلمات رهاشان مىكند، به گونهاى كه چيزى را نبينند» (فَلَمّا أَضاءَتْ ما حَوْلَهُ ذَهَبَ اللّهُ بِنُورِهِمْ وَ تَرَكَهُمْ فِي ظُلُماتٍ لا يُبْصِرُونَ) . آنها فكر مىكردند با اين آتش مختصر و نور آن مىتوانند با ظلمتها به پيكار برخيزند، امّا ناگهان بادى سخت بر مىخيزد و يا باران درشتى فرو مىريزد، و يا بر اثر پايان گرفتن موادّ آتش افروز، آتش به سردى و خاموشى مىگرايد و بار ديگر در تاريكى وحشتزا سرگردان مىشوند. اين نور مختصر، يا اشاره به فروغ وجدان و فطرت توحيدى است و يا اشاره به ايمان نخستين آنهاست كه بعداً بر اثر تقليدهاى كوركورانه و تعصّبهاى غلط و لجاجتها و عداوتها پردههاى ظلمانى و تاريك بر آن مىافتد.
🌸🌿🌿🌸🌿🌿🌸🌿🌿
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_بقره_آیه_هفدهم
_🍃🌷🍃________🍃🌷🍃_____
_🍃🌷🍃_________🍃🌷🍃___
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@saleheinmaryam313114
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#جرعه_ای_از_نهج_البلاغه
#حکمت_های_نهج_البلاغه
🌴 حکمت_18
وقال #امام_علی_علیه_السلام عليه السلام :
في الذين اعتزلوا القتال معه:
خَذَلُوا الْحَقَّ، وَلَمْ يَنْصُرُوا الْبَاطِلَ.
درباره كسانى كه از نبرد كردن همراه او خوددارى كردند فرمود:
حق را تنها گذاشتند و باطل را يارى نكردند.
شرح حکمت هیجدهم:
سخن امام مربوط به بعضی افراد سرشناش از مسلمانان
مانند " سعد بن ابی وقاص " و " عبدالله بن عمر"" است
که در جنگ جمل و صفین با مولا همراهی نکردند
و به دشمنان او نیز نپیوستند
بلکه بی طرف ماندند و به عذرهای واهی متوسل شدند
«حق را تنها گذشتند و باطل را یارى نکردند»
اشاره به این که گرچه آنها به یارى باطل نشتافتند و در صف مقابل ما قرار نگرفتند، ولى چون به یارى حق برنخاستند و به پیام قرآن که مى گوید:
(فَقاتِلُوا الَّتى تَبْغى حَتّى تَفىءَ إِلى أَمْرِ اللّه) ؛
( به آن گروه ظالمى که بر ضد پیروان حق و امام مسلمین برخاسته بجنگید تا به فرمان گردن نهند )
عمل نکردند درخور هر گونه سرزنش و ملامتند.
#نهج_البلاغه
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@saleheinmaryam313114
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#جرعه_ای_از_نهج_البلاغه
#حکمت_های_نهج_البلاغه
🌴 حکمت_19
وقال #امام_علی_علیه_السلام عليه السلام :
مَنْ جَرَى فِي عِنَانِأَمَلِهِ عَثَرَ بِأَجَلِهِ
كسى كه در مسير آرزوها بشتابد در مرگ خواهد افتاد.
مولای متقیان در حکمت نوزدهم نهج البلاغه به مساله طول آرزوها و سرنوشتی که دامان انسان رو میگیره ،
اشاره میفرماید:
أمل به معناى ⬅️ هر نوع آرزو است،
خواه آرزوى معقول باشد یا نامعقول،
از این رو این واژه در مورد معصومان و اشخاص برجسته نیز به کار رفته آنها را کعبه آمال مى نامند و حتى خداوند به عنوان «منتهى الأمل» شمرده شده که همان آخرین نقطه آرزو است.
زیرا آرزوهاست که انسان را به تلاش و کوشش براى رسیدن به اهداف برتر و بالاتر وا مى دارد.
ولى همین آرزو هرگاه به صورت نامعقول درآید و تبدیل به آرزوهاى دور و دراز و دست نیافتنى شود انسان را چنان به خود مشغول مى دارد که از همه چیز حتى خداوند و مرگ و معاد غافل مى شود و چنان سرگرم مى گردد که ناگهان مرگش فرا مى رسد در حالى که دستش از همه چیز تهى است.👌
#نهج_البلاغه
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@saleheinmaryam313114
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#جرعه_ای_از_نهج_البلاغه
#حکمت_های_نهج_البلاغه
🌴 حکمت_20
وقال #امام_علی_علیه_السلام عليه السلام :
أَقِيلُوا ذَوِي الْمُرُوءَاتِ عَثَرَاتِهِمْ فَمَا يَعْثُرُ مِنْهُمْ عَاثِرٌ إِلاَّ وَيَدُهُ بِيَدِ اللهِ يَرْفَعُهُ.
از لغزش مردم نيك و با شخصيت چشم پوشى كنيد چرا كه هيچ يك از آنها لغزش نمى كند مگر اينكه دست خدا بدست او است و او را بلند مى نمايد.
بعضی اوقات برای همه ی ما پیش اومده که یه لغزش و یا خطایی از اطرافیانمون سر زده که اصلا از اون شخص انتظار همچین خطایی نداشتیم وبرامون باور نکردنی بوده!
چرا این شخص باید همچین اشتباهی بکنه
مولا به ما یاد میده در این مواقع چطور رفتار کنیم
مولا در این کلمه حکمت آمیز به لغزش هایى اشاره دارد که گاه از اشخاص با شخصیت سر مى زند و همگان را توصیه مى کند از آن چشم بپوشند.
از لغزش هاى افراد با شخصیت و جوانمرد چشم پوشى کنید، چرا که هیچ کس از آنها گرفتار لغزش نمى شود مگر این که دست خدا به دست اوست و او را بلند مى کند
روشن است که هر انسانى ، به جز معصومان علیهم السلام ، در زندگى خود گرفتار لغزش یا لغزش هایى مى شوند.
اگر آنها افراد با شخصیت و نیکوکارى باشند باید به موجب حسن اعمال و رفتارشان از این لغزش ها چشم پوشى کرد،
هر گونه نقل آن براى دیگران یا سرزنش یا بزرگ نمایى کارى است خطا و بر خلاف انصاف و جوانمردى، زیرا خدا هم مدافع این گونه افراد است.
#نهج_البلاغه
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@saleheinmaryam313114
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فراز شانزدهم
شرح:
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: بعثت بالحنيفيه السهله السمحه: من به ديني مبعوث شدم كه بسيار آسان و قابل عمل است. سبك قانون گذاري در اين آيين مقدس به گونه اي است كه تكاليف در حد توان انسان مي باشد و انجام دستورات آن ساده و آسان است ؛ مثلا در شبانه روز نماز واجب 17 ركعت است، روزه در سال فقط يك ماه واجب گشته و حج در تمام عمر فقط يكبار لازم است. اين سهولت در تمام احكام مالي و عبادي ديگر نيز ملاحظه گشته كه اگر دقيق ملاحظه كنيم خواهيم ديد كه آيين مقدس اسلام بر هيچ كس سخت و سنگين نمي باشد، بلكه هر فردي بيش از آنچه بر او واجب و يا انجام آن حرام است داراي توان تكليف پذيري است و خداي متعال بر امت اسلامي اين منت را گذارده كه اين آيين مقدس به صورتي سهل در اختيار مردم قرار بگيرد.
در سوره بقره آيه 185 فرمود: يريد الله بكم اليسر و لا يريد بكم العسر.[25]
هم چنين خداوند با امر به توبه: فتوبوا توبه نصوحا از گذشته سياه و آلوده تبهكاران مي گذرد، ولي در امت هاي سابق اين چنين نبوده، زيرا جزاي گنهكاران را جريمه هاي كلان قرار مي داد.
مثلا در آيه 60 سوره نسا فرمود: فبظلم من الذين هادوا حرمنا عليهم طيبات احلت لهم: پس به سبب ظلم يهوديان، امور پاكيزه اي را كه بر ايشان حلال كرده بوديم حرام نموديم.
و نيز در آيه 157 اعراف مي فرمايد:
و بضع عنهم اصرهم و الاغلال التي كانت عليهم: و بار سنگين آن ها را بر زمين گذاشتيم و غل هايي كه بر خود داشتند.
يعني از امت پيامبر اسلام آن سلسله از اموري كه قوم بني اسرائيل را از خيرات منع مي كرد و تمامي آن چيزهايي كه آنان را مقيد مي ساخت و محدود مي كرد برداشته شده است.
در قوم يهود آن گاه كه مجرمان به گناهي آلوده مي شدند، كيفرهاي سختي براي آن ها مقرر مي شد، به طوري كه بسياري از چيزهايي كه براي آن ها حلال بود ممنوع مي شد؛ همانند منع از صيد ماهي كه فقط در روزهاي خاصي مي بايست به صيد ماهي مي پرداختند. اما در اسلام به وسيله توبه كه به معني بازگشت از كارهاي ناسزاي قبلي است، خداي متعال از جرم ما مي گذرد. اين دين يك سلسله تكاليف كه از حدود قدرت و توانايي ما نه تنها خارج نيست، بلكه بسيار كمتر از درجه توانايي ما است بر ما مقرر فرموده و از اين باب عذري براي ما باقي نگذاشته است.
پس اگر فردي به گمراهي افتاد، در روز جزا خواهد فهميد كه تنها مقصر خود اوست و با تمرد از تكاليف آسان، خود را به عذابي اليم مبتلا گردانده است.
#صحیفه_سجادیه
#شرح_دعای_اول_فراز_شانزدهم
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@saleheinmaryam313114
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فراز هفدهم
و الحمدلله بكل ما حمده به ادني ملائكته اليه، و اكرم خليقته عليه، و ارضي حامديه لديه، حمدا يفضل سآئر الحمد كفضل ربنا علي جميع خلقه. و حمد و سپاس خدا را به تمام آنچه كه مقرب ترين فرشتگان و گرامي ترين خلايق و بهترين ستايشگران سپاس گذارده اند باشد، بلكه حمدي او را سزاست كه نسبت به ساير حمدها همانند نسبت برتري خداي متعال به تمام بندگان باشد.
شرح:
در دعاهاي بسياري به چشم مي خورد كه خداي متعال را بدين صورت حمد مي كنند: الحمدلله الذي يفضل حمد الحامدين حمدا فضلا كثيرا قبل كل احد.
از اين گونه عبارات فهميده مي شود كه حمد فقط تكرار لفظ حمد نيست، زيرا اگر فقط لفظ بود، براي همگان حمد يكسان بود و حمد كسي بر كسي ديگر هرگز برتري نداشت.
پس حمد حالتي است كه از كمال و معرفتي سرچشمه مي گيرد و آن معرفت با جان شخص متحد است. پس نسبت به كمالات افراد و معرفت آنان به جناب حق - جل و علا - حمد و ستايش آنان نيز فرق مي كند و بالاترين حمد فقط از عهده كسي ساخته است كه نزديك ترين افراد خلق نسبت به خالق باشد.
لذا امير مؤ منان عليه السلام در فرازي بلند مي فرمايد كه خداي متعال برتر از حمد هر حامد است: الحمدلله الذي لا يبلغ القائلون و لا يحصي نعمائه العادون.[26] اين بيان خود كاشف از معرفت فوق العاده حضرت امير مؤ منان است كه عظمت و تعالي حق را آن چنان شناخته كه هر ستايشي را كمتر از عظمت و قدرت خداوند متعال دانسته و بر همين اساس فرموده است: لا يبلغ مدحته القائلون.
امام سجاد عليه السلام نيز حمدي را در اين فراز براي حق سزاوار دانسته كه همانند حمد نزديك ترين ملائكه و نزديك ترين خلق الهي به او باشد. از اين فرمايش معلوم مي شود كه معرفت حق براي ملائكه و پيامبر اكرم و ائمه عليهم السلام نسبت به معرفت سايرين، همانند فضيلت حق بر همه خلق است ؛ يعني آنان داراي معرفت كاملي هستند كه بيشتر از آن براي احدي ميسور نيست، زيرا آنان تمام امتياز و كمالات حق را شناخته و بر حسب همان، او را ستايش مي كنند كه آن شناخت به طور دقيق نسبتش مطابق را برتري حق از خلق است. خود اين كلام معجزه آسا، دليل بر عظيم ترين مراتب قرب و معرفت آن امام همام به خداوند متعالي مي باشد.
مسلما حمد آنان سزاوار حضرت رب مي باشد و چون سزاوار حق است، فرق آن با حمد سايرين در حد معرفت آنان به خداي متعال است و فضل آن نسبت به حمد سايرين، همانند فضل خدا نسبت به مخلوقين خود است. صاحب مثنوي مي گويد:
نعمت آرد غفلت و شكر آن تباه
صيد نعمت كن به دام شكر شاه
گر سر هر موي تو گردد زبان
شكرهاي او نيايد در بيان
وقت نعمت شكر حق را دار ياد
تا خدا بر تو كند نعمت زياد
#صحیفه_سجادیه
#شرح_دعای_اول_فراز_هفدهم
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@saleheinmaryam313114
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
tajvid-sotodeh-nia (15).mp3
5.56M
#آموزش_تجوید
🎤استاد #ستوده_نیا
✴️جلسه پانزدهم
┏━━━━━━━━🌺🍃━┓
┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@saleheinmaryam313114
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
16.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#آموزش_روخوانی
#آموزش_روانخوانی
💠 دوره آموزش درست خوانی و روانخوانی قرآن کریم
🎤استاد قاسمی
#درس_سیزدهم
🌹کسب مهارت در خواندن حروف ساکن
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@saleheinmaryam313114
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تربیت_فرزند
🎙 سخنران: استاد تراشیون
🔻 موضوع : اعتماد به نفس در فرزندان
💠
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@saleheinmaryam313114
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
17.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تربیت_فرزند
🎙 سخنران: استاد تراشیون
🔻 موضوع : اطاعت و حرف شنوي فرزندان
💠
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@saleheinmaryam313114
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تربیت_فرزند
🎙 سخنران: استاد تراشیون
🔻 موضوع : جداخوابي فرزندان قسمت چهارم
💠
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@saleheinmaryam313114
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
18.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#مهارت_های_زندگی
⭕️ موضوع : 09-وظایف مشترک بین زن و مرد اصل معنویت
🎙 سخنران : استاد رفیعی
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@saleheinmaryam313114
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
19.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#مهارت_های_زندگی
⭕️ موضوع : 10-وظایف مشترک بین زن و مرد اصل تجمل
🎙 سخنران : استاد رفیعی
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@saleheinmaryam313114
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#سبک_زندگی
#سبک_زندگی_فاطمی
#سیره_فردی
#مبارزه
#گریه_فاطمه
🌹 گریه بر فراق پدر یا بر ظلم دشمن؟
🌿 همان طوری که قبلاً گفته شد، حضرت فاطمه مرضیّه یکی از چهار نفر گریه کنندگان عالم به شمار آمده است. آن مظلومه پس از رحلت پدرش رسول گرامی اسلام صلّی اللّه علیه و آله به قدری مورد انواع ظلم ها و مصائب جسمی و روحی قرار گرفت که چاره ای جز، گریستن نداشت و آن قدر گریست که روزی بزرگان مدینه، محضر امام علی علیه السلام شرف حضور یافتند و عرضه داشتند:
فاطمه زهرا شب و روز گریان می باشد، و آسایش را از ما و از خانواده هایمان سلب نموده است؛ لذا تقاضامندیم که از او بخواهی که یا در شب و یا در روز گریه کند.
و امام علی علیه السلام پس از شنیدن این سخنان دلخراش، وارد منزل شد و کنار حضرت زهرا نشست و مشغول توصیه و دلداری آن بانوی مظلومه گردید و پس از گذشت لحظاتی با دلداری های مناسب، حضرت زهرا اندکی سکوت نمود.
🌿 در این هنگام، امام علی علیه السلام اظهار داشت: ای فاطمه! بزرگان مدینه از من خواسته اند تا به شما بگویم که یا شب را برای گریه انتخاب نمائی و یا روز را؟
حضرت زهرا علیهاالسلام پاسخ داد: یا علی! جور و جفای زمانه چنان بر من هجوم آورده است که تاب و توان را از من ربوده و بی اختیار می گِریَم، لیکن به مردم شهر مدینه بگو که از عمر من چند صباحی بیش باقی نمانده است و در همین روزها از میان ایشان رحلت می کنم.
به همین جهت امام علی علیه السلام کنار قبرستان بقیع، سایه بانی به عنوان بیت الاحزان خانه غم و اندوه و ناله برای همسر مظلومه اش بر پا نمود.
و حضرت زهرای مظلومه هر روز صبح به همراه دو فرزندش حسن و حسین از خانه اش با حالت گریه رهسپار قبرستان بقیع می شد، تا بتواند با خدای خود با حالتی آسوده راز و نیاز نماید.
و چون، شب فرا می رسید، امام علی علیه السلام به قبرستان می آمد و همسر دل شکسته و ستمدیده اش را به همراه دو نور دیده اش به خانه باز می گرداند.
📚 [تلخیص از بحارالا نوار: ج 43، ص 175 و 177]
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@saleheinmaryam313114
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#سبک_زندگی
#سبک_زندگی_فاطمی
#سیره_فردی
#ساده_زیستی
#زندگی_مشترک
🌷 دست های پینه بسته
💠 شیخ صدوق، از امیرمؤمنان علیه السلام روایت كرده است كه فرمود:
«فاطمه سلام الله علیها آن قدر با مشك آب مى آورد كه بند مشك در سینه اش اثر نهاد، و آن قدر دستاس مى كرد كه دستش زبر شد و پینه بست، و آن قدر خانه را جارو می زد كه لباس هایش گردآلود مى شد، و آن قدر آتش در زیر دیگ مى افروخت كه لباس هایش دودآلود و سیاه مى شد...»
📚 [هدایتگران راه نور، زندگانی صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها، آیت الله محمدتقی مدرسی، م: محمدصادق شریعت]
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@saleheinmaryam313114
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#سبک_زندگی
#سبک_زندگی_فاطمی
#سیره_فردی
#ادب
#انس_با_قرآن
🌷 ادب فاطمه
🌿 آن حضرت در عمل به اسلام و تطبیق یكایك احكام آن بر خودش به مرتبه والایى دست یافته بود.
چون آیه: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ وَ لاَ تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ...؛ و رسول را در میان خود، آن چنان كه یكى از شما، دیگرى را مى خواند، صدا نزنید» (حجرات، 2) نازل شد، مسلمانان وظیفه یافتند كه خطابشان را نسبت به پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله تغییر دهند، و دیگر آن حضرت را «یا محمّد» صدا نزنند! بلكه به وى بگویند: «یا رسول اللَّه». این كلمه اى بود كه پس از نزول آیه درباره رسول اكرم، شیوع یافت.
🌿 در واقع این دستور براى كسانى بود كه به خاطر تحقیر نام پیامبر، بدون اداى هیچ گونه احترامى نسبت به نام وى، او را صدا مى زدند.
فاطمه سلام الله علیها نیز، با شنیدن این آیه، شیوه صدا زدن پیامبر را تغییر داد. او پیش از این، آن حضرت را «ابتاه؛ اى پدر» صدا مى زد. امّا با نزول این آیه، او را همواره «یا رسول اللَّه!» خطاب مى كرد.
🌿 چون پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله، كلمه رسول اللَّه را از دهان فاطمه شنید، از او در این باره سؤال كرد، زهرا سلام الله علیها گفت: چون مى خواهم فرمان خدا را اطاعت كنم. پیامبر صلّی الله علیه و آله فرمود: من دوست دارم از دهان تو، همان كلمه «پدر» را بشنوم.
📚 [هدایتگران راه نور زندگانی صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها، آیت الله محمدتقی مدرسی، م: محمد صادق شریعت]
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@saleheinmaryam313114
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#سبک_زندگی
#سبک_زندگی_فاطمی
#سیره_فردی
#اذان_بلال
🌷 اذان و تجلّی خاطرات پدر
🌿 پس از گذشت مدّتی از رحلت و شهادت جانگداز پیغمبر اسلام صلّی اللّه علیه و آله، دخترش فاطمه زهرا چنین اظهار داشت: دلم تنگ شده است و آرزو دارم، که آوای اذان بلال اذان گوی پدرم را بشنوم.
و چون بلال متوجّه آرزوی حضرت زهرا شد، مشغول گفتن اذان گردید؛ و چون گفت: «اللّه اکبر، اللّه اکبر». حضرت فاطمه زهرا به یاد خاطرات دوران پدرش افتاد؛ و نتوانست خود را کنترل نماید و با صدای بلند شروع به گریستن نمود.
🌿 تا آن که اذان بلال رسید به: «أشهد أنّ محمّداً رسول اللّه»، که در این هنگام حضرت زهرا صیحه و فریادی کشید و با حالت بیهوشی بر صورت، روی زمین افتاد.
مردم گفتند: ای بلال! ساکت شو، چیزی نمانده است که دختر رسول اللّه دار فانی را وداع گوید. پس بلال ساکت شد و باقی مانده اذان را ادامه نداد.
🌿 و چون حضرت به هوش آمد درخواست ادامه اذان را داشت. بلال قبول نکرد و گفت: ای سرور زنان! بر تو می ترسم که مشکلی برای شما پیش آید، به همین جهت حضرت از او گذشت کرد و ساکت ماند.
🌿 همچنین در روایتی دیگر، از امام علی علیه السلام آمده است که فرمود:
«هر گاه فاطمه زهرا چشمش به لباس و پیراهن پدرش، رسول خدا می افتاد و یا آن را می دید و می بوئید، گریان می شد و حالت بیهوشی به آن بانوی مجلّله دست می داد.»
📚 [اعیان الشّیعه: ج 1، ص 320]
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@saleheinmaryam313114
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•