eitaa logo
صالحین حضرت مریم (س)
113 دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
3.3هزار ویدیو
71 فایل
این کانال جهت اجرای برنامه های صالحین حوزه حضرت مریم ناحیه زنجان ایجاد شده است لطفاسرگروه های پایگاهها ی خود را عضو نمایید از این به بعد محتوای بارگزاری شده درکانال مرجع اصلی حلقه ها خواهد بود عملکردحلقه های صالحین با توجه به ارسال گزارش سنجیده خواهد شد
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکمت126 بعد از شش ماه فصل پاییز که شبیه خزان عمر است فرا مى رسد و بار دیگر دوران مرگ و سپس حیات تکرار مى شود. این صحنه را بارها و بارها در عمر خود دیده ایم و بازگشت به زندگى پس از مرگ را آزموده ایم. چرا بیدار نمى شویم؟ در عالم جنین پیوسته تطورات زندگى یکى پس از دیگرى نمایان مى گردد که شبیه حیات پس از مرگ است. وانگهى خدایى که در آغاز، جهان را آفرید باز گرداندن حیات پس از مرگ براى او چه مشکلى دارد؟ از همه اینها گذشته خداوند را حکیم مى دانیم و از سویى نه نیکوکاران در این دنیا غالباً به جزاى خود مى رسند و نه بدکاران. چگونه ممکن است خداوند حکیم و عادل در جهان دیگرى نتیجه اعمالشان را به آنها ندهد؟ در ششمین و آخرین جمله حکیمانه مى فرماید: «تعجب مى کنم از کسى که دار فانى را آباد مى کند ولى دار باقى را ترک مى نماید و به فراموشى مى سپارد»; (وَعَجِبْتُ لِعَامِر دَارَ الْفَنَاءِ وَتَارِک دَارَ الْبَقَاءِ). همه با چشم خود مى بینیم این جهان دار فانى است; همه روز گروهى مى میرند و گروهى به دنیا مى آیند و جاى آنها را مى گیرند. سپس همین گروه جاى خود را به گروه هاى دیگر مى دهند. کاخ هاى زیبا بر اثر گذشت زمان به ویرانه اى مبدل مى شود و باغ هاى پر از گل و گیاه روزى پژمرده خواهند شد. همه چیز در گذر است و همه چیز رو به فنا مى رود. آیا عقل اجازه مى دهد که انسان در آبادى این دار فانى بکوشد; اما سراى آخرت را که در آن حیات جاویدان است فراموش کند و گامى در طریق عمران و آبادى آن از طریق ایمان و اعمال صالح بر ندارد؟ این موارد شش گانه اى که امام(علیه السلام) از همه آنها در شگفتى فرو مى رود بخشى از تناقض هایى است که انسان در زندگى گرفتار آن است و گاه زندگى یک انسان را مجموعه اى از این تناقض ها و تضادها تشکیل مى دهد و عامل اصلى آن پیروى از هواى نفس و گوش فرا ندادن به فرمان عقل است. قرآن مجید درباره دنیا و آخرت تعبیرات بسیار پر معنایى دارد از جمله در آیه ۶۴ سوره عنکبوت مى خوانیم: «(وَمَا هَذِهِ الْحَیَاهُ الدُّنْیَا إِلاَّ لَهْوٌ وَلَعِبٌ وَإِنَّ الدَّارَ الاْخِرَهَ لَهِىَ الْحَیَوَانُ لَوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ); این زندگى دنیا چیزى جز سرگرمى و بازى نیست و فقط سراى آخرت، سراى زندگى (واقعى) است، اگر مى دانستید». در حدیثى از امیرمؤمنان على(علیه السلام) مى خوانیم: «الدُّنْیا مُنْتَقَلَهُ فانِیَهٌ إنْ بَقِیَتْ لَکَ لَمْ تَبْقَ لَها; دنیا منتقل مى شود و فانى مى گردد اگر (فرضا) براى تو باقى بماند تو براى او باقى نمى مانى». درباره حقیقت دنیا و جلوه هاى فریبنده و ناپایدار آن ذیل حکمت ۱۰۳ بحثى داشتیم. ذیل خطبه ۲۰۳ بحث دیگرى درباره دنیا آمده و در ذیل حکمت ۱۳۳ نیز بحث بیشترى خواهیم داشت. ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ادامه شرح دعای سی ام صحیفه سجادیه فراز سوم و محبّتشان متوجّه غير او گشت، و اگر روزى قدمش بلغزد و به يارى آنان نيازمند شود همان مردم، بدترين دوست و پست‌ترين رفيق خواهند بود. در دنياى امروز كه هزاران كودك و مردمان گرسنه، در انتظار پاره‌اى نان و غذا در صف‌ها مى‌نشينند و براى كاميابى خود مانند بردگان كار مى‌كنند، چگونه بشر به خود اجازه مى‌دهد كه منابع طبيعى و نعمت‌هاى الهى را به هدر دهد و براى رسيدن به شهوات نامحدود خود امكانات و سرمايه‌ها را بى‌حدّ و اندازه مصرف كند. آيا دور ريختن نان و خوراك و مصرف بى‌رويّه آب و برق و گاز و ولخرجى‌هاى خودسرانه كه همه آنها با تلاش‌ها و سرمايه‌هاى مردمى و ملّى يك كشور در حال توسعه به دست مى‌آيد؛ اسراف و تبذير نيست و ما هميشه بايد منتظر بلا و حادثه‌اى سهمگين باشيم تا گروهى در غفلت‌ها نابود شوند و عدّه كمى عبرت بگيرند. دو حكايت در اسراف‌ بشر بن مروان از امام صادق (عليه السلام) نقل مى‌كند كه: ما بر حضرت وارد شديم و ايشان دستور داد براى ميهمانانش مقدارى خرماى تازه بياورند، بعضى رطب را مى‌خوردند و هسته آن را به دور مى‌افكندند، حضرت فرمود: اين كار را نكنيد كه اين مصرف بى‌رويّه است؛ خدا فساد را دوست ندارد.«8» پيامبر عزيز اسلام (صلى الله عليه و آله) از راهى عبور مى‌كرد، يكى از يارانش به نام سعد مشغول وضو گرفتن بود و آب زياد بر اعضايش مى‌ريخت، حضرت فرمود: چرا اسراف مى‌كنى اى سعد! عرض كرد: آيا در آب وضو نيز اسراف است؟ حضرت فرمود: بله، هر چند در كنار نهر آب باشى.«9» پی نوشت ها: (1)- غرر الحكم: 353، حديث 8057. (2)- بقره (2): 219. (3)- فرقان (25): 67. (4)- من لايحضره الفقيه: 2/ 64، حديث 1721. (5)- غرر الحكم: 353، حديث 8062؛ مستدرك الوسائل: 13/ 53، حديث 14724. (6)- غرر الحكم: 359، حديث 8118. (7)- نهج البلاغه: خطبه 126. (8)- بحار الأنوار: 72/ 303، باب 77، حديث 5؛ تفسير العياشى: 2/ 288، حديث 58، ذيل آيه 26 سوره اسراء. (9)- تفسير الصافى: 3/ 187، ذيل آيه 26 سوره اسراء؛ مسند احمد بن حنبل: 2/ 221. ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
ادامه شرح دعای سی ام صحیفه سجادیه فراز سوم اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِهِ،وَاحْجُبْنِي عَنِ السَّرَفِ وَالِازْدِيَادِ،وَقَوِّمْنِي بِالْبَذْلِ وَالِاقْتِصَادِ،وَعَلِّمْنِي حُسْنَ التَّقْدِيرِ،وَاقْبِضْنِي بِلُطْفِكَ عَنِ التَّبْذِيرِ،وَ أَجْرِمِنْ أَسْبَابِ الْحَلَالِ أَرْزَاقِي،وَوَجِّهْ فِي أَبْوَابِ الْبِرِّإِنْفَاقِي،وَازْوِ عَنِّي مِنَ الْمَالِ مَا يُحْدِثُ لِي مَخِيلَةً أَوْ تَاَدِّياً اِلَي بَغْيٍ أَوْمَاأتَعَقَّبُ مِنْهُ طُغْيَاناً. خدایا!برمحمّدوآلش درود فرست ومرااز اسراف وزیاده‌خواهی بازدار وبه بخشیدن و میانه‌روی مستقیم سازونیکو اندازه نگاه داشتن را به من بیاموز ومرا به لطف خود از ولخرجی حفظ کن و روزی‌ام را از وسایل حلال جاری فرما و خرج کردنم را در راه‌های خیر و نیکی جهت ده؛و ثروتی که برای من خودبینی ایجاد کند،یا به ستمگری کشاند،یابه دنبال آن دچار طغیان و سرکشی شوم، از من بگیر. اقتصاد و اسراف‌ نعمت‌هاوبركات خداوندى براى جهان آفرينش و گل سرسبد آن آدم و آدميان به اندازه كفايت تقدير شده است.اما به شرط اين كه بيهوده به هدر داده نشود و با زياده روى يا كوتاهى در درست مصرف كردن،به مواهب آسيب وارد نشود و پروردگار در اين برنامه فايده و خير و بركت قرار داده است. امير المؤمنين(ع)دراهميّت ميانه‌روى بدون مصرف گرايى مى‌فرمايد: إِذاأَرادَاللَّهُ بِعَبْدٍخَيْراً أَلْهَمَهُ الْاقتِصادَوَحُسْنَ التَّدْبِيرِوَجَنَّبَهُ سُوْءَ التَّدْبيرِ وَالْاسْرافَ.«۱» هر گاه خداوند خوبى بنده‌اى را بخواهد به او صرفه‌جويى و نيك‌انديشى عطا كند و از بد انديشى و زياده‌روى،دور سازد. حضرت صادق(ع) در فضيلت اعتدال در زندگى مى‌فرمايد: ضَمِنْتُ لِمَنِ اقْتَصَدَ أَنْ لايَفْتَقِرَ وَ قالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ:﴿يَسَلُونَكَ مَاذَايُنفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ﴾«۲»وَالْعَفْوُ الوَسَطُ وَ قالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ: ﴿وَ الَّذِينَ إِذَاأَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكَانَ بَيْنَ ذَٰلِكَ قَوَامًا﴾«۳»وَالْقَوامُ الْوَسَطُ.«۴» من براى كسى كه ميانه روى كند ضمانت مى‌كنم كه فقير نشود.خداوند عزوجل فرموده است:«از تو مى‌پرسند:چه چيز انفاق كنند؟ بگو:از آنچه افزون بر نياز است؛مراد از زيادتى رعايت حد وسط است.و نيز خداوند عزوجل فرموده است:«و آنان كه وقتى انفاق مى‌كنند، نه از حدّ معمول مى‌گذرند و نه تنگ مى‌گيرند، وهمواره ميان اين دو در حدّ اعتدال است قوام به معناى اعتدال و حدّ متوسط است. امام على(ع)مى‌فرمايد: الْاقْتِصادُ يُنْمِى الْقَليلَ.«۵» ميانه‌روى،مال اندك را رشد مى‌دهد. الْإِسْرافُ يُفْنِى الْجَزِيلَ.«۶» اسراف مال زياد را نابود مى‌سازد. ميانه‌روى،كفاف زندگى را تأمين كرده و هزينه امور را بيمه مى‌كند.و موجب فقر و فلاكت هم نمى‌شود،در غير اين صورت نخست براى انسان فقر مادى و نيازمندى مالى پديد مى‌آيد و سپس انسان به فقر معنوى كه تهى شدن از ارزش دينى و درونى است؛دچار مى‌گردد كه از مهمترين آنها از بين رفتن عزّت نفس است. اسراف و تبذير و فرق آن‌ فرق اسراف و تبذير در لغت اين است كه: اسراف به معنى خارج شدن از حدّ اعتدال بدون آنكه انسان چيزى را به ظاهر ضايع كرده باشد و يا غذاى خود را آنچنان گران قيمت تهيه كند كه با قيمت آن بتوان عده زيادى را آبرومندانه يارى رساند. امّا تبذير آن است كه مصرف به صورت ريخت و پاش و بى‌رويه باشد، مثل اينكه براى دو نفر ميهمان غذاى ده نفر را تهيه كنيم كه اين عادت بعضى نابخردان است كه به سادگى و كم‌چرب بودن آن ابراز شرمندگى مى‌كنند و باقيمانده را در زباله‌دان مى‌ريزند و به سخاوت خويش افتخار مى‌كنند. مولا اميرمؤمنان (ع) كه سرآمد عدالت پيشگان جهان است، آنگاه كه به ايشان گفتند: چرا در تقسيم بيت المال ميان همه مساوات مى‌كنى و شرافت ما را در نظر نمى‌گيرى؟ فرمود: الا وَ انَّ اعْطاءَ الْمالِ فى‌ غَيْرِ حَقِّهِ تَبْذِيرٌ وَ اسْرافٌ وَ هُوَ يَرْفَعُ صاحِبَهُ فى‌ الدُّنْيا وَ يَضَعُهُ فِى الآخِرَةِ وَ يُكْرِمُهُ فِى النَّاسِ وَ يُهينُهُ عِنْدَ اللَّهِ. وَ لَمْ‌يَضَعِ امْرُؤٌ مالَهُ فى‌ غَيْرِ حَقِّهِ وَ لا عِنْدَ غَيْرِ اهْلِهِ الَّا حَرَمَهُ اللَّهُ شُكْرَهُمْ، وَ كانَ لِغَيْرِهِ وُدُّهُمْ فَانْ زَلَّتْ بِهِ النَّعْلُ يَوْماً فَاحْتاجَ الى‌ مَعُونَتِهِمْ فَشَرُّ خَدِينٍ وَ الْامُ خَليلٍ.«۷» بدانيد كه پرداخت مال در غير موردش تبذير و اسراف است،و اين كار شخص را در دنيا سربلندى مى‌دهد ولى در آخرت موجب سرشكستگى است،او را در ديده مردم با ارزش اما نزد خداوند خوار مى‌كند.كسى مالش را در برنامه غير حق و نزد غير مستحق صرف نكرد، مگر اينكه خداوند او را از سپاسگزارى همان مردم محروم كرد؛ ادامه در پست بعدی 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دشمن شناسی ویژه ایام الله دهه فجر ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
دشمن شناسی ویژه ایام الله دهه فجر ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
دشمن شناسی ویژه ایام الله دهه فجر ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وبینار با موضوع: روایت امیدآفرینی و پیشرفت سخنران: آقای سید مهدی حسینی معاون سیاسی سپاه استان ۴شنبه ۱۲بهمن ساعت ۱۹ پخش از https://rubika.ir/roshana_zanjan لطفا اطلاع رسانی شودجهت شرکت.
11.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 نماهنگ | رهبرانقلاب: در ایام سالگرد پیروزی انقلاب، سر در هر خانه‌ای بزنید و آذین‌بندی کنید. ⭐ به منزل خانواده شهدا بروید 🌹 🔰 نشر دهید و همراه ما باشید ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج