#پرسمان_صالحین
➖➖➖➖➖
❓❓سلام،یکی از متربیان حلقه راهنمایی برادران در حلقه دچار افسردگی شده است. چگونه به او کمک کنم؟
➖➖➖➖➖
🍀🍀 با سلام خدمت شما پرسشگر محترم
افسردگی علل مختلفی می تواند داشته باشد که باید با توجه به منشأ آن برخورد مناسب کرد. اگر منشأ افسردگی فرد در حلقه صالحین، مشکلی در درون خانواده است باید با خانواده فرد صحبت کرد و در حل آن مشکل به آنها کمک کرد؛ چون روال کار در حلقه های صالحین این است که سرگروه با خانواده متربی در صورت لزوم ارتباط دارد و در این مواقع باید از آن ارتباط استفاده کرد. و اگر منشأ افسردگی اتفاق ناگواری در بین دوستان و نگرانی و دلهره وارده از آن است، باید با مشاوره شخصی با فرد و با کمک دوستان وی در حلقه و در مدرسه و نیز اولیای مدرسه آن را برطرف کرد. نیز اگر این افسردگی از حجم بالای درس و عدم تفریحات به وجود آمده است، باید برنامه ای را ترتیب داد تا این مهم مهیا شود؛ مثلا اردو با همه اعضای حلقه یا پیاده روی و کوهنوردی و ...، و اگر از بیماری نشأت می گیرد باید با معرفی به روان کاو مناسب، او را در راه معالجه قرار داد. خلاصه مطلب اینکه افسردگی را نمی توان درمان کرد مگر با شناخت منشأ آن.
🔅موفق و موید باشید.
..............
🇮🇷 صالحین استان البرز
🆔@Salehin_alborz
#پرسمان_صالحین
➖➖➖➖➖
❓❓سلام،برای این که متربیان را به حجاب تشویق کنم چگونه باید برخود کنم؟
➖➖➖➖➖
🍀🍀 با سلام خدمت شما پرسشگر محترم
به نکات زیر توجه کنید:
١- باید به بیان مصالح و مفاسد رعایت حجاب و عدم رعایت آن پرداخت.
۲- باید از سنین کودکی و نوجوانی شروع کنید چراکه، فردا دیر است. با استفاده از روش هایی همچون الگو آفرینی، محبت، تشویق و روش قصه گویی، مؤثرترین روش هایی هستند که والدین و مربیان را در درونی کردن حجاب، در کودکان و نوجوانان یاری می دهند.
٣- تشویق یکی از روش های بسیار مؤثر در نهادینه کردن حجاب و عفاف در کودکان است.
۴- از فرد یا افراد موفق به عنوان الگو استفاده کنید و از رفتار آنان پیروی کنید.
۵- ابزار دیگر، محبت کردن است. والدین و مربیان با محبت کردن، زمینه علاقه مندی به حجاب و سایر عبادات را هموار نموده، آن را نهادینه کنند.
🔅موفق و موید باشید.
🇮🇷 صالحین استان البرز
🆔@Salehin_alborz
🔻تعهد یعنی چه؟
🔸وجدانِ کار یعنی اینکه اگر کاری برعهده گرفتیم و انجام آنرا تعهد کردیم - چه کار برای شخص خودمان یا خانواده خودمان، جهت نان در آوردن باشد و چه کاری اجتماعی و مردمی مربوط به دیگران باشد؛ مثل امور مهم اجتماعی و مسئولیتهای کشوری - آن را خوب و کامل و دقیق انجام دهیم. به تعبیر معروف، برای آن کار سنگ تمام بگذاریم.
🔹امام خامنهای - ۱۳۷۳/۱/۱
#اخلاق_تشکیلاتی
🇮🇷 صالحين استان البرز
🆔@Salehin_alborz
🔵رهبرانقلاب: ما هرگز در دورهی جمهوری اسلامی هیچ جنگی را شروع نکردیم؛ #دفاع، در جای خود محکم و قدرتمندانه؛ امّا حمله و تجاوز، ابداً! در فلسفه و منطق ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلّحِ نظام جمهوری اسلامی ایران تجاوز وجود ندارد./۹۸/۸/۸
🔴امام خمینی(ره): آنها به ما حمله میکنند و ما در حال دفاعیم...ما باید این مطلب را درست توجه به آن داشته باشیم که ما در حال جنگیم. ما تا هر حدی که رفتهایم، همه دفاع بوده. الآن هم دفاع میکنیم/ ۹ شهریور ۱۳۶۱
🇮🇷 صالحين استان البرز
🆔@Salehin_alborz
⭕ حد صمیمت بین مربی و متربی
در اینباره سوالاتی مطرح است:
مساله عدالت در #مواجهه_عاطفی با اعضا، مساله نسل احساسی و نیازها و کمبودهای عاطفی او، مساله حدود #مطلوب صمیمیت با متربیان، مساله شناخت بیشتر از نیازهای مخاطبین که با صمیمیت بدست می آید و …
که در پاسخ این موارد باید گفت:
حس متربی ها در سنین مختلف، بسیار متفاوت است؛ دوران کودکی یک طور است، قبل از بلوغ یک جور است بعدش یک جور دیگر و این کار را دشوار می کند.
حس ذاتا آنی است و پایدار نیست؛ اگر مبنای ارتباط بخواهد حس باشد این عیب را دارد که اگر دیگری آمد و افسار حس فرد را تحت کنترل خودش درآورد می تواند آن را به سمت دیگری ببرد و این خطر است. در حالیکه اندیشه و عقل اینگونه نیست.
حس می تواند به عنوان یک ابزار مقطعی قابل استفاده باشد، منکر این نیستیم ولی یک راهبرد برای ارتباط نمیتواند باشد.
برای یافتن حد صمیمیت بین مربی و متربی باید دقت داشت که #مربی الگوست؛ #الگو همیشه باید یک وجه متمایزی داشته باشد، اگر کاملا شد مثل رفیقش دیگر نمی تواند الگو باشد. لذا حفظ یک حریم ضروری است.
این حریم و احترام بسته به افراد فرق دارد؛ مهم این است که در عین صمیمت، حریم شرع و اخلاق حفظ شود.
حفظ حریم کرامت انسان یک اصل است. حفظ ادب و احترام.
البته حریم ها برای گروه های مختلف فرق دارد. فرد در جمع دوستانش یک حریم دارد و در جمعی که پذیرفته است که مربی باشد یک حریم بسته تری دارد و باید مواظب رفتارهایش باشد.
رابطه مربی و متربی یک سری الزامات دوسویه دارد. اساسا آیا مربی ظرفیت صمیمت و اطلاع از لایه های بعدی مسائل متربی را دارد؟ مثلا مسائل خانوادگی او یا سایر ارتباطاتش و …؟ در بسیاری مواقع ندارد و به همین دلیل نباید دایره صمیمیت به سمت مسائل فردی و شخصی افراد برسد.
ظاهرا اینگونه است که رسول خدا هم به طور کلی یک رابطه مرشدانه با مردم داشت مگر در مواردی که خود مردم مراجعه می کردند. یعنی اصل رابطه مشاوره ای و روانشناسانه نبوده.
لذا مربی نباید در مسائل فردی و لایه های فردی ورود کند؛ اساسا مربی یک تعریف جمعی دارد نه فردی و قرار نیست به مسائل همه افراد رسیدگی کند. بلکه باید جمع را حفظ کند و ورودش به مسائل فردی باید در مواردی باشد که مصلحت جمع خدشه دار می شود و در حد رفع مشکل متربی که بیشتر مواقع به درخواست متربی است.
مسائل فردی افراد نباید برای مربی مشغولیت ذهنی ایجاد کند.
در این مساله اساسا نگاه حداقلی است چون مربی ها حداقلی هستند و خودشان جوان های نپخته کم سن و سال هستند. باید از این حداقل به حداکثر رسید. اگر در همین حد عمومی نقش مربی گری به خوبی انجام شود کم کم پختگی لازم ایجاد می شود.
در مسائل حسی باید دقت داشت که به گونه ایست که اگر مربی ورود کند و پختگی کافی را نداشته باشد می تواند فرد را تا جاهایی ببرد که دیگر امکان بازگشت نیست و حساسیت زیاد است.
شٵن مربی با بقیه افراد فرق دارد. اگر وجه تمایز مربی و یک پله بالاتر بودن او از بین برود دیگر الگو نیست.
باید قواعد و شاخص های کلی را برای حد صمیمیت تعیین کرد و تذکرها هم باید باشد. باید یک حالت چارچوب قابل انعطاف بسته به افراد تعیین کرد. یعنی نه رها و بی قاعده باشد و نه خشک و سازمانی. یک حداقل مجموعه ای البته قابل تعریف است؛ حفظ حریم اخلاق انسانی و شریعت.
#صمیمت نباید در حیطه شخصی باشد، نباید لوس کردن افراد باشد، نباید ترحم باشد.
اینکه صمیمت باعث شناخت بیشتر می شود قابل انکار نیست ولی باید اصول گفته شده را حفظ کرد و الا نباید بخاطر شناخت، آن قواعد را زیرپا گذاشت.
بجای آن باید از روش های علمی برای شناخت نیازها استفاده کنید.
درباره مربی نظر بنده این است که اطلاعات و دانش و مهارت مهم است ولی مهمتر آن حس و #قدرت_ارتباطی فرد است. که این حس و قدرت ارتباطی الزاما مبتنی بر اطلاعات و دانش نیست. برای انتخاب مربی باید این افراد را انتخاب کنید و به تدریج عیب های فرد را اصلاح کنید.
اگر بنا به انتخاب باشد بین فرد با قدرت ارتباط قوی و فرد با قدرت مدیریت قوی و ارتباط ضعیف؛ قدرت ارتباط مهمتر است چون نمی شود آن را آموزش داد ولی مدیریت را می شود.
#مهارتهای_سر_گروه
#حد_صمیمیت
🇮🇷 صالحين استان البرز
🆔@Salehin_alborz
اخلاص در کارهای فرهنگی
استاد قرائتی:
کارهای خالص را مردم میفهمند. کارهای ریایی را میفهمند. هیأتها را میفهمند که چه کسی خالص است و چه کسی خالص نیست. آخوندها را میفهمند که چه کسی خالص است و چه کسی خالص نیست. خوب مردم میفهمند. نه تنها مردم میفهمند، بچهها هم میفهمند. حالا بچهها خیلی میفهمند
هرچه پاکتر باشیم، قرآن قول داده گفته: «إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحات» اگر اهل ایمان و عمل صالح باشید، «سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا» (مریم/۹۶) «وُد» یعنی مودت. مودت و مهرت در دلها مینشیند. امام حسین برای خدا قیام کرد. بعد از هزار و چهارصد سال یک سال نشد که بگویند امسال محرمش کمرنگ تر از پارسال بود. هر سال هیأتش، دیگش، عزاداریاش، خرجش، بیشتر میشود. مهر امام حسین در دلها مانده است.
#اخلاص
#مربی
#مربی_محور
🇮🇷 صالحين استان البرز
🆔@Salehin_alborz
⭕گاهی لازم است کوتاه بیایی
دو قطره آب که به هم نزدیک شوند، تشکیل یک قطره بزرگتر می دهند...
اما دوتکه سنگ هیچ گاه با هم یکی نمی شوند !
پس هر چه سخت تر و قالبی تر باشیم، فهم دیگران برایمان مشکل تر، و در نتیجه امکان بزرگتر شدنمان نیز کاهش می یابد...
آب در عین نرمی و لطافت در مقایسه با سنگ، به مراتب سر سخت تر، و در رسیدن به هدف خود لجوج تر و مصمم تر است.
سنگ، پشت اولین مانع جدی می ایستد. اما آب... راه خود را به سمت دریا می یابد.
در زندگی، معنای واقعی سرسختی، استواری و مصمم بودن را، در دل نرمی و گذشت باید جستجو کرد.
گاهی لازم است کوتاه بیایی...
گاهی نمی توان بخشید و گذشت...اما می توان چشمان را بست و عبور کرد
گاهی مجبور می شوی نادیده بگیری...
گاهی نگاهت را به سمت دیگر بدوز که نبینی....
ولی با آگاهی و شناخت
#تغافل
🇮🇷 صالحين استان البرز
🆔@Salehin_alborz