eitaa logo
صالحین استان البرز
902 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
216 ویدیو
98 فایل
برای تمدن اسلامی، دانش و مهارت های تربیتی را باید توأمان داشت.. در این مسیر همراه شما هستیم .. شبکه تربیتی "صالحین" در استان البرز"
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕ چگونه تنبلی را از بگیریم ؟ ✅برای حل مشکل تنبلی و اصلاح این رفتار در ، میتوان راه حل های زیر را بکار برد : 1⃣ درکمال احترام انجام کاری را از خود بخواهید، درخواست مؤدبانه را همه قبول می‌کنند و در مقابل، برخورد تند باعث لجبازی می‌شود. 2⃣ برکارهای کنید. کاری را که از متربیان خواسته‌اید، به قدری دنبال کنید تا آن را انجام دهد. عدم نظارت باعث تنبلی و کوتاهی در انجام وظایفش می‌گردد. همچنین باید آن را تا آخر پیگیری کنید تا انجام دهد و گرنه اگر وسط کار او را به حال خود رها کنید و او دستور شما را انجام ندهد، را خواهد آموخت. 3⃣ خود را تنظیم کنید. انتظار شما باید براساس توانمندی و سن متربی باشد نه بیشتر. اگر تکلیفی بیشتر از توان او انتظار داشته باشید، به احتمال زیاد نخواهد توانست آن را انجام دهد؛ در نتیجه به دنبال راهی برای فرار می‌گردد و یکی از دم‌دستی‌ترین راه‌ها،❌ ❌گفتن است. طوری شرایط را تنظیم کنید تا متربی از کارش لذت ببرد. کاری که باعث رنج و عذاب باشد، کسی علاقه به انجام آن ندارد و کودکان هم از این قانون با شدت بیشتری پیروی می‌کنند. ➖➖➖➖➖➖➖ ‌‏🇮🇷 صالحين استان البرز 🆔@Salehin_alborz
⭕ریا در تربیت ✅تأثیر باور دینی در تربیت پیش شرط تأثیر امر و نهی این است که خود آن‌ها به مسائل و احکام دینی باشد و پیش شرط عامل بودن مربی، باور قلبی آنها به آموزه‌های الهی است.  در تعالیم دینی آمده است که در یک مورد اجازه‌ی ریا داریم، آن هم هنگام آموزش اخلاق به فرزندانمان است؛ یعنی انجام اعمال دینی در معرض دید متربی باشد تا او نیز به آن سمت و سو تشویق شود؛ مانند خواندن نماز در کنار متربیان.  از همین رو به دیگران نیز توصیه شده است که در طول زندگی، دیگران را با رفتار خود به دین دعوت کنند. امام صادق (ع) در روایتی می‌فرمایند:  کونوا دُعاةَ الناسِ بِغَیرِ اَلسِنَتِکُم  یعنی مردم را با روشی غیر زبانتان، به سوی خدا بخوانید.» پس چنانچه متربی بر خلاف آموزه‌های دینی رفتار می‌کند، باید علت را در خودمان جستجو کنیم و ببینیم کجا اشتباه کرده‌ایم؟  اگر مربی  معتقد نباشد که نماز، کلید رستگاری و خوشبختی آدمی است، در نتیجه برای آموزش نماز به سایرین نیز وقت نمی‌گذارند.  نوجوان باید دین را که در روان‌شناسی، یک اصل مهم تربیتی به شمار می‌آید. هنگام نماز، اگر یک مربی به نماز بایستد، ولی مربی دیگر مشغول کار دیگری باشد، متربی با خود می‌گوید: گویا نماز خیلی مهم نیست،   نقل می‌کنند که فردی در مراجعه به منزل یکی از آشنایان خود، از فرزندش سراغ او را می‌گیرد. او در جواب می‌گوید: پدرم کار دارد. آن فرد می‌پرسد: مشغول نماز خواندن است؟ کودک پاسخ می‌دهد: نه، پدرم اصلاً نماز نمی‌خواند! چند لحظه بعد، پدرش می‌آید. آن شخص با تعجب می‌گوید: پسرت فکر می‌کند تو نماز نمی‌خوانی! او با خنده می‌گوید: درست است، چون نماز خواندن مرا ندیده است. صبح زود که همه خواب هستند، من به مسجد می‌روم و نماز می‌خوانم. ظهر هم سرکار هستم و همان جا نماز می‌خوانم. غروب هم برای نماز به مسجد می‌روم.  از این داستان می‌توان دریافت که اگر فرزندان، نماز خواندن بزرگ‌ترها را نبینند به نماز تشویق نمی‌شوند.   در واقع آنچه که به کوچک‌ترها درس می‌دهد، «رفتار» بزرگ‌ترهاست، نه «گفتار» آن‌ها.  اما به راستی آیا تا به حال از خود پرسیده‌ایم که تا چه اندازه به ارزش‌های اسلامی و اعتقادات باور داریم که بخواهیم آن‌ها را به سایرین منتقل کنیم!؟ یک نمونه از این بی توجهی، این است که وقتی دانشجوی ما کتاب قرآن را باز می‌کند، یاسین را «یِس» می‌خواند! بنابراین باور قلبی مربی به مفاهیم دینی، بسیار مهم است. ➖➖➖➖➖➖➖ ‌‏🇮🇷 صالحين استان البرز 🆔@Salehin_alborz
⭕درنگی در نظام آموزشی، تربیتی «عاشورا محور» یا اباعبدالله إِنِّی أَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَى رَسُولِهِ وَ إِلَى امیرالمؤمنین وَ إِلَى فَاطِمَه‌ وَ إِلَى الْحَسَنِ وَ إِلَیکَ بِمُوَالاتِک مهم‌ترین هدف انسان، تقرب به حضرت حق تعالی است که در زیارت عاشورا، این مسیر تقرب را با محوریت حضرت اباعبدالله(ع) نشان می‌دهد؛ به‌گونه‌ای که برای رسیدن به خداوند، حضرت رسول اکرم، حضرت امیرالمؤمنین، حضرت فاطمه، حضرت امام حسن و خود حضرت امام حسین ‌علیه‌السلام‌ مسیری جز محبت و تبعیت حضرت ابی‌عبدالله نیست. آیا میشود نظام آموزشی- تربیتی داشت؟ به یقین آری! اما چگونه؟ راه تحقق آن چیست؟ آیا مثلا فلسفه، فقه، عرفان و... را میتوان بر محور معارف عاشورایی بازآرایی کرد؟ و در نهایت آیا فلسفه عاشورایی، عرفان عاشورایی و مانند آن را میتوان داشت؟ مدتی است در اندیشه این فراز زیارت مطلقه امام حسینیم: «من اراد الله بدأ بکم»، بالاترین کمالی که هر انسان در تکاپوی آن است رسیدن به خداست از لابلای همه دانشها و چالشها، و در این  سیر از کجا باید شروع کرد؟ «بدأ بکم»، از حضرت حسین! آیا میشود این فراز را یک راهبرد آموزشی کمال محور برای سیر دروس در نظر گرفت؟ و حتی مقدمه ای برای تعریف همه سیاستهای حکومتی؟ ➖➖➖➖➖➖➖ ‌‏🇮🇷 صالحين استان البرز 🆔@Salehin_alborz
#سخن_نگاشت برنامه ریزی برای تشکیلات برای فعالیت های تشکیلاتی و... برنامه ریزی ضروری است و نمی توان انتظار داشت که امور،به خودی خود پیش برود.اگر وظایف مدیریت را حول رئوس هرمی در نظر بگیریم برنامه ریزی در راس آن قرار می گیرد.بخش اعظم کار یک مدیر را برنامه ریزی تشکیل می دهد. امام على عليه السلام : ( أدَلُّ شَى ءٍ عَلى غَزارَةِ العَقلِ حُسنُ التَّدبيرِ ) ( بزرگ ترين دليل بر خردمندى ، حسن برنامه ریزی است ) غرر و درر آمدی – حدیث 3151 ............. 🇮🇷 صالحین استان البرز 🆔@Salehin_alborz
➖➖➖➖➖ ❓❓سلام سرگروه حلقه پیشکسوتان و میانسالان هستم، می خواستم بدانم برای برنامه های تربیتی حلقه، از چه منابعی استفاده کنم و از چه جایی شروع کنیم؟ ➖➖➖➖➖ 🍀🍀با سلام خدمت شما پرسشگر محترم بحث هایی را که می توانید در حلقه پیشکسوتان مطرح کنید، به ترتیب برای شما بیان می کنیم: اول) در زمینه آموزش قرآن تلاش کنید. وضعیت آشنایی اعضا را با قرآن ارزیابی کنید و اگر ضعیف هستند، روخوانی قرآن و صحیح خوانی قرآن را با آنها کار بکنید. در ضمن، نسبت به تصحيح حمد و سوره نمازشان هم اقدام کنید. آیات برگزیده قرآن در زمینه های عاقبت به خیری، توبه و آمادگی برای سفر آخرت را با مراجعه به تفاسیر مناسبی مثل تفسیر نمونه، برای آنها توضیح داده و تفسیر کنید. آنها را تشویق به انس با قرآن و تلاوت روزانه قرآن کنید. دوم) در زمینه مسائل اعتقادی سعی کنید مباحث معاد و قیامت را مطرح و شبهات مربوط به معاد را پاسخ بدهید و اعتقاد آنها را نسبت به قیامت تقویت کنید. سوم) در زمینه تربیتی سعی کنید از بندگی خدا، تقوا و پارسایی، بسیار سخن بگویید و آثار دنیوی و اخروی تقوا را بیان کنید. چهارم) در زمینه احکام، سعی کنید در قدم اول اطلاعات آنها را ارزیابی کنید و سطح | توجه آنها را به احکام شرعی دریابید و بر اساس نتیجه ارزیابی، کار خودتان را شروع کنید. وضعیت تقلیدشان، احکام ضروری، طهارت، نجاست، وضو، غسل، نماز و خصوصأ احکام مالی مثل درآمدها و هزینه ها و نیز وجوهات شرعی مثل خمس، زکات و امثال اینها را پیگیری کنید و تصحیح و تکمیل نمایید. پنجم) در زمینه تاریخ، فرازهای مناسبی از تاریخ اسلام و زندگی امیرالمؤمنین (ع) و سایر ائمه (ع) انتخاب کنید و در حلقه مطرح نمایید. ششم) در زمینه بصیرتی نیز سعی کنید متناسب با سطح تحصیلی افراد حلقه، بحث مناسبی را در رابطه با ولایت فقیه، حکومت اسلامی، وظیفه ما نسبت به حکومت اسلامی، اسلام ناب و اسلام آمریکایی داشته باشید. از کتاب های مناسبی که در زمینه های مختلف وجود دارند و می توانند جهت ارائه مباحث و مطالب در حلقه، به شما کمک زیادی بکند، استفاده کنید. برخی از این كتب عبارتند از: - آموزش احکام از آقای فلاح زاده و رساله عملیه مراجع عظام. - نظریه سیاسی اسلام نوشته آیت الله مصباح یزدی. - چهل حدیث نوشته امام خمینی (ره). ۔ معراج سعاده نوشته ملا احمد نراقی. - کتابهای شهید مطهری (ره). - تفسیر نمونه نوشته آیت الله مکارم شیرازی. - تفسير نور نوشته حجت الاسلام قرائتی. - دو کتاب فروغ ابدیت و فروغ ولایت نوشته آیت الله سبحانی. - سیره پیشوایان نوشته آقای پیشوایی. 🔅موفق و موید باشید. .............. 🇮🇷 صالحین استان البرز 🆔@Salehin_alborz
#سخن_نگاشت سه نوع عبادت پس خود تفكر عبادت است. بنابراين ما سه نوع عبادت خواهيم داشت: عبادت بدنى مثل نماز خواندن، روزه گرفتن؛ عبادت مالى مثل زكات دادن، خمس دادن و به طور كلى انفاقات؛ و عبادت فكرى (عبادت صرفا روحى) كه نامش تفكر است، و تفكر افضل انواع عبادات است. اينكه مىگويند: تَفَكُّرُ ساعَةٍ خَيْرٌ مِنْ عِبادَةِ سَنَةٍ يا سِتّينَ سَنَةً يا سَبْعينَ سَنَةً، معلوم مىشود كه ارزش تفكر، از آن عبادتهاى ديگر خيلى بيشتر است؛ يك ساعتِ اين ممكن است برابر باشد با شصت سال عبادت بدنىِ بدون تفكر. و نبايد سوء تفاهم بشود كه مقصود جانشينسازى است كه آن عبادت را رها كنيد و به اين بچسبيد، مقصود اين نيست. هركدام در جاى خود لازم و ضرورى است. مقصود بيان ضرورت اين امر است. ............. 🇮🇷 صالحین استان البرز 🆔@Salehin_alborz
⭕جذب یا جمع؟ 🔻از آنجا که جریان تربیتی، یک جریان زیربنایی است و با هدف رشد و تعالی انسان‌ها صورت می‌‌پذیرد؛ پس جذب، جذب به معنویت و اخلاق است، جذب به سلوک رفتاری است و از همه مهم‌‌تر جذب به خوبی‌ها و پاکی‌هاست. جذبی که و فطرتاً به آن گرایش دارد و از درون تشنه آن است. چنان‌که در دوران دفاع مقدس و در جبهه هم درست همین‌طور بوده است که مثلاً رزمندگان اسلام در فلان محور عملیاتی و یا فلان دسته، گروهان و گردان جذب نماز شب فرمانده‌شان می‌‌شدند و یا تحت تأثیر اخلاق و مرام او قرار می‌‌گرفتند؛ بنابراین و با این توضیحات؛ کسی که می‌گوید بدون جایزه دادن، بدون شام و ناهار دادن و یا بدون پول خرج کردن، نمی‌‌توان افراد را جذب حلقه‌‌های تربیتی کرد، مسلماً چنین فردی اشتباه می‌کند و در واقع او افراد را می‌‌کند نه . در هر حال، نتیجه قرار گرفتن در این سیکل معیوب تربیتی آن است که اگر سرگروه‌ها به اشتباه افراد را به جای جذب کردن، جمع کنند و پس از آن نیز به جای ، مدام آنها را ببرند تا پراکنده نشوند و به بهانه فوتبال، اردو و امثال آن، حضورشان در حلقه تربیتی ادامه پیدا کند، مسلماً حاصل نهایی این فرایند؛به جای ، خواهد شد؛ زیرا وقتی در یک مجموعه تربیتی جذب درست و مؤثری صورت نپذیرد، به طور قطع و یقین حضور افراد در آن مجموعه، تثبیت نخواهد شد و در نهایت در پایان کار نیز جوانان و نوجوانان، به جای طی دوره رشد از گروه دفع خواهند شد به گونه‌‌ای که کم‌کم نیازهای کاذب آنان جایگزین نیاز‌‌های واقعی خواهد شد؛ نیازهایی که معمولاً بیشتر در محیط خارج از مسجد و کانون و مجموعه برآورده می‌‌شود. ➖➖➖➖➖➖➖ ‌‏🇮🇷 صالحين استان البرز 🆔@Salehin_alborz
🔰رمز اصلی پیشرفت یک جمع 💬اگر من و جنابعالی، من و آن برادر دیگر، شما و آن برادر دیگر، هم را دوست نداشته باشیم، برای هم صادقانه، عاشقانه احترام قائل نباشیم، کارمان پیش نخواهد رفت. رمز اصلی پیشرفت یک جمع این است که دلهای آنها با همدیگر مرتبط باشد؛ و بندگان خدا همین جور هستند: «والمؤمنون والمؤمنات بعضهم أولیاء بعض»، بندگان خدا دوستان هم هستند. این مهربانی، این دوستی، رمز اصلی کار است. من و تو اگر همدیگر را روست بداریم ولو اختلاف فکر هم داشته باشیم، این اختلاف حل خواهد شد. 🔸امام خامنه‌ای 📘کتاب تفسیر سوره مجادله، صفحه۷۳ | | 🇮🇷 صالحين استان البرز 🆔@Salehin_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیانات حضرت ایت الله العظمی امام خامنه ای عزیز (مد ظله العالی)در خصوص زنده نگه داشتن یاد شهدا و دست های مرموز دشمن در پی حذف نام شهدا ‌🇮🇷 صالحين استان البرز 🆔@Salehin_alborz
🔹شهید بهشتی: تشکیلات ما آهنین نیست! 🔸تشکیلات تربیتی کارش رشد و حرکت دادن نیروهای آن است. اصلاً یکی از مهم‌ترین فلسفه‌های ایجاد تشکیلات، به اشتراک‌گذاشتن همین حرکت‌هاست، اشتراک همین رشدهاست؛ وگرنه بعضاً یک نفر پیدا میشود که بخاطر سخت کوشی‌اش، به اندازه ده نفر مرد جنگی(!) کار را جمع میکند ولی بعد از اتمام کار، ما فقط یک نفر داریم با همان توانایی سابقش با کمی تجربه! 🔸هنر، تربیت کادری است که بعد از ما هم بماند و بتواند عَلَم را بالا نگه دارد. 🔹شهید بهشتی می‌فرمایند: «ما از اول گفته بودیم که امتیاز بزرگ اسلام این است که می‌خواهد با حفظ آزادی‌های انسان، انسان‌ها را بسازد؛ تشکیلات ما اتفاقاً آهنین نیست، حالا هم می‌گوییم آهنین نخواهد بود. تشکیلاتی است که انسان‌ها درونش احساس حرکتی خودساز و آزاد کنند. تشکیلاتی است که می‌کوشد تا انسان‌ها را هم‌سو کند نه اینکه انسان را رقابتی بسازد.» 🇮🇷 صالحین استان البرز 🆔@Salehin_alborz
‍ 🔹رهبری یعنی حاکمیت بر قلب‌ها 🔸 تشکیلات کسی است که افراد را به دور یکدیگر جمع کرده و در راستای اهداف مجموعه، می‌کند. 🔸رهبر کسی است که با ایجاد در آدم‌ها و ترغیب و تحریض آنان برای رسیدن به هدف، افراد را از روی میل و علاقه و نه از روی تهدید یا تطمیع، هم جهت نموده و فرایند همکاری آنان را تسهیل می‌نماید. 🔸رهبر برای عینیت بخشی به این نقش حساس و کلیدی، باید قابلیت نفوذ بر افکار و اعمال انسان‌های تشکیلات را داشته باشد. از این نفوذ فراگیر و عمیق رهبر بر آدم‌های تشکیلات، می‌توان تعبیر به نمود. 🔸رهبری زمانی تعیّن می‌یابد که مدیر تشکیلات آنقدر توانمند باشد که بتواند با فکری و رفتاری بر آدم‌ها، آنها را به یکدیگر متصل نموده و بر قلوب آنان حکومت نماید. هیچ مدیری به جایگاه رهبری نمی‌رسد مگر اینکه نیروهای تحت امرش، نه از ترس تنبیه و نه از شوق تشویق، بلکه به دلیل و علاقه درونی به مدیر، اوامر و دستوراتش را اجرا نمایند. 📗سیر تربیتی آدم تشکیلاتی 🇮🇷 کانال صالحین استان البرز رو به ارکان شبکه تربیتی و اعضای حلقات صالحین خود معرفی نمایید . 🆔@Salehin_alborz
🖼 برادران انقلابی فاصله‌ی بین خود را کم کنند؛ ‌ ◀️ ‌امام خامنه‌ای: من توصیه میکنم برادران مسلمان، برادران انقلابی، برادران معتقد به ارزش‌های انقلاب، هرچه میتوانند فاصله بین خودشان را کم کنند؛ با هم دوست و رفیق باشند؛ با هم همکار باشند؛ علیه یکدیگر جوسازی و فعالیت نکنند؛ اما فاصله را با دشمنها زیاد کنند. ۱۳۷۹/۰۸/۲۴ #اخلاق_تشکیلاتی 🇮🇷 صالحین استان البرز 🆔@Salehin_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕ زنگ خطر سرگروه 🔻ارتباط بیش از حد سرگروه وقتی بیش از اندازع با اعضای گروه خود ارتباط داشته باشد، فکر و ذهنش درگیر مسائل فعالیت‌های گروه و اعضای آن خواهد شد، بنابراین وقتی می‌خواهد درس بخواند، بیشتر به فکر درس آنهاست تا درس خودش؛ وقتی می‌خواهد دعا کند بیشتر برای هدایت آنها دعا می‌کند تا برای عاقبت به خیری خودش؛ وقتی می‌خواهد برنامه‌ریزی کند، یاد مشکل خانوادگی یکی از اعضا می‌افتد و مسئله خود را فراموش می‌کند. این شرایط باعث می‌شود سرگروه کمتر در مسائل خودش متمرکز باشد و دچار غفلت گردد. گاهی اوقات سرگروه به بهانه اینکه «برنامه‌های گروه، روی زمین می‌ماند» از توجه به امور تحصیلی و معنوی و اجتماعی خویش باز می‌ماند. بهترین و بیشترین وقت خود را صرف برنامه‌های گروه می‌کند. حتی برخی ازسرگروه‌ها پای خود را از حدود کار گروهی فراتر گذاشته‌اند و به سایر بخش‌ها و واحدهای مسجد و پایگاه نیز کمک می‌کنند. ➖➖➖➖➖➖➖ ‌‏🇮🇷 صالحين استان البرز 🆔@Salehin_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕ ولایت پذیر تربیت کنیم به جای ولایت گریز 🔻همیشه به یاد داشته باشیم در کار تشکیلاتی نظم و انضباط حرف اول و آخر را میزند. اگر نظم حاکم نباشد میشود همان قایقی که هرکسی برای خود در جهت مخالف پارو میزند. حالا چگونه این را به وجود آوریم و تثبیت کنیم؟ تنها یک راه ممکن است ، و آن هم ولایت پذیر باشیم. باید کسی را به عنوان مدیر بپذیریم و از فرمانش اطاعت کنیم. نوجوان و متربی اگر با این تفکر آشنا شد ، هیچگاه ساز مخالف نمیزند. تفکر ولایت پذیری باید یک اصل در برنامه ی مجموعه قرار بگیرد. اگر در جامعه ی کوچک کسی ولایت پذیری را پذیرفت و آن را هضم کرد ، آن وقت در جامعه ی کنونی نیز همیشه گوش به فرمان رهبرش میماند. ولایت پذیری مهم است ، مخصوصا اگر بخواهیم آن را به کسی یاد دهیم. زمانی میتوانیم ولایت پذیری را یاد دهیم که خود نیز ولایت پذیر باشیم. اگر بزرگتر خود دستور یک کاری را داد ، باید خود را موظف به انجام آن به نحو احسن بدانیم. متربی با دیدن این صحنه ها ، در ضمیر ناخودآگاه خود، قسمتی را به نام مدیریت و حرف شنوی فعال میکند؛ بیاد داشته باشیم اگر قرار است استکبار ستیز تربیت کنیم ، در گام اول باید ولایت پذیر تربیت کنیم. اگر ما کسی را ولایت پذیر تربیت کنیم ، فهماندن خیلی از مسائل برایش آسان میشود. 👈ولایت پذیری یک اصل کار تشکیلاتی است... ➖➖➖➖➖➖➖ ‌‏🇮🇷 صالحين استان البرز 🆔@Salehin_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚪️مربی، رفیق متربی نیست... 🔻مرزهای ارتباط با مربی  باید توجه داشته باشیم که هیچکدام از ما رفیق نیستیم، بلکه مربی دلسوز و ناصحی هستیم که برای هدایت از در دوستی با او وارد می شویم و درست به همین دلیل است که باید مواظب باشیم هیچگاه رابطه عاطفی ما و متربی به مرحله تنزل پیدا نکند. نوجوان تا وقتی در عالم فیلم های هندی سیر می کند، کل رفاقت را در این می داند که "یک دوست" حتی حاضر باشد جانش را فدای دیگری نماید. اما کار تربیت یعنی خروج از دنیای تخیل و آرزوهای بی پایه و اساس و ورود به دنیای واقعیت ها. در دنیای تربیت، دوستی برای دوستی معنا ندارد بلکه در این وادی، هدف از دوستی رشد، تعالی و هدایت انسان هاست.  مربی باید در دایره ارتباط کلامی خود با متربی به مرور زمان، انتظارات، هنجارها و ارزش های گروه را به متربی انتقال دهد تا او را از سردرگمی و بلاتکلیفی خارج نموده و با اهداف گروه آشنا نماید. در ارتباط شناختی هم هنر مربی به آن است که در روح و روان متربی  نفوذ کند و ضعف ها و توانمندی های او را بشناسد تا بتواند برای هرکس نسخه ای منحصر به فرد و مناسب روحیات وتوانمندی های او را تدوین کند. وبالاخره از آنجا که تشویق، تقویت کننده رفتار مثبت در متربی است مربی به ناچار با اعضای گروه ارتباط تشویقی و تنبیهی نیز دارد. تشویق می تواند در گروه با بذل توجه به فرد صورت پذیرد. اما یادمان باشد که مرز ارتباط تشویقی با افراد آن است که آنان را دچار توهم خود برتر بینی نسبت به سایرین نکند. برای امور پیش پا افتاده، ابتدایی و تکراری صورت نپذیرد و به گفتار و رفتار متربی نسبت داده شود و نه شخصیت او. همچنین برای موفقیت در بکارگیری ابزار تشویق باید مراقب بود که در دام "خطای هاله ای" گرفتار نشویم یعنی دلیل ما برای تشویق فرد، داشتن صدای خوب، صورت نیکو، هوش سرشار، خانواده متدین و موفق و توان مالی و از این دست نباشد. به هر حال اگر تاکنون نتوانسته اید رفتار مورد نظر خاصی را در فرد نهادینه نمایید و در رفتار سازی موفق نبوده اید حتماً برای یک بار هم که شده تشویق فرد در حضور جمع را تجربه کنید. ➖➖➖➖➖➖➖ ‌‏🇮🇷 صالحين استان البرز 🆔@Salehin_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 " " از نظر رهبر انقلاب...؟! 🔸رهبر انقلاب: بعضیها نظرات کارشناسی میدهند، با نظر رهبری مخالف است، میگویند آقا این ضد ولایت است. من به شما عرض بکنم؛ هیچ نظر کارشناسی ای که مخالف با نظر این حقیر باشد، مخالفت با ولایت نیست؛ دیگر از این ؟! نظر کارشناسی، نظر کارشناسی است. کار کارشناسی، کار علمی، کار دقیق به هر نتیجه‌ای که برسد، آن نتیجه برای کسی که آن کار علمی را قبول دارد، معتبر است؛ به هیچ وجه مخالفت با ولایت فقیه و نظام هم نیست. به هر حال هیچگاه اعلام نظر کارشناسی و نظر علمی، معارضه و مبارزه و مخالفت و اعلام جدائی از رهبری و ولایت و این حرفها به حساب نمی‌آید و نباید بیاید. (16 مرداد 91) 🔹رهبرانقلاب: مراقب باشيد، مواظب باشيد، نمي شود هر كسی را به مجرد يك خطائی يا اشتباهی گفت منافق؛ نميشود هر كسی را به مجرد اينكه يك كلمه حرفی برخلاف آنچه كه من و شما فكر ميكنيم، زد، بگوئيم آقا اين ضد ولايت فقيه است. در تشخيصها خيلي بايد مراقبت كنيد... در تشخيصها و در مصداقهای مختلف دقت بشود. بی‌دقتی در مصداقها، گاهی اوقات ضررها و لطمات بزرگی خواهد زد. (14 آذر 88) 🔸رهبرانقلاب: اين برادر عزيزمان ميگويد «ضد ولايت فقيه» را معرفی كنيد. خوب، «ضد» معلوم است معنايش چيست؛ ضديت، يعنی پنجه در افكندن، دشمنی كردن؛ نه معتقد نبودن. اگر بنده به شما معتقد نباشم، ضد شما نيستم؛ ممكن است كسی معتقد به كسی نيست. البته اين ضد ولايت فقيه كه در كلمات هست، آيه مُنزل از آسمان نيست كه بگوئيم بايد حدود اين كلمه را درست معين كرد؛ به هر حال يك عرفی است. اعتراض به سياستهاي اصل ۴۴، ضديت با ولايت فقيه نيست؛ اعتراض به نظرات خاص رهبری، ضديت با رهبري نيست. دشمنی، نبايد كرد. دو نفر طلبه كنار همديگر مينشينند؛ خيلي هم با هم رفيقند، خيلي هم با هم باصفايند، همدرس هستند، مباحثه ميكنند، حرف همديگر را رد ميكنند؛ اين حرف او را رد ميكند، آن حرف اين را رد ميكند. ردكردن حرف، به معنای مخالفت كردن، به معنای ضديت كردن نيست؛ اين مفاهيم را بايد از هم جدا كرد. (۸۶/۷/۱۷) ┈••✾•🌿🌺🌿•✾•• 🇮🇷 صالحین استان البرز 🆔@Salehin_alborz
💠 به رسم هر روز💠 ✨السَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِاللهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتي حَلَّتْ بِفِنائِكَ عَلَيْكَ مِنّي سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقيتُ وَبَقِيَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّي لِزِيارَتِكُمْ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَعَلى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَيْن✨ ◾️◈◆--💎--◆◈◆--💎--◽️ 💠 السلام علیک یا امام الرئوف 💠 ✨ﺍﻟﻠَّﻬُﻢَّ ﺻَﻞِّ ﻋَﻠَﻰ ﻋَﻠِﻲِّ ﺑْﻦِ ﻣُﻮﺳَﻰ ﺍﻟﺮِّﺿَﺎ ﺍﻟْﻤُﺮْﺗَﻀَﻰ ﺍﻟْﺈِﻣَﺎﻡِ ﺍﻟﺘَّﻘِﻲِّ ﺍﻟﻨَّﻘِﻲِّ ﻭَ ﺣُﺠَّﺘِﻚَ ﻋَﻠَﻰ ﻣَﻦْ ﻓَﻮْﻕَ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﻭَ ﻣَﻦْ ﺗَﺤْﺖَ ﺍﻟﺜَّﺮَﻯ ﺍﻟﺼِّﺪِّﻳﻖِ ﺍﻟﺸَّﻬِﻴﺪِ ﺻَﻠَﺎﺓً ﻛَﺜِﻴﺮَﺓً ﺗَﺎﻣَّﺔً ﺯَﺍﻛِﻴَﺔً ﻣُﺘَﻮَﺍﺻِﻠَﺔً ﻣُﺘَﻮَﺍﺗِﺮَﺓً ﻣُﺘَﺮَﺍﺩِﻓَﺔً ﻛَﺄَﻓْﻀَﻞِ ﻣَﺎ ﺻَﻠَّﻴْﺖَ ﻋَﻠَﻰ ﺃَﺣَﺪٍ ﻣِﻦْ ﺃَﻭْﻟِﻴَﺎﺋِﻚَ✨ ◾️◈◆--💎--◆◈◆--💎--◽️ 🌾 ألـلَّـهُـمَــ عَـجِّـلْ لِـوَلـیِـکْ ألْـفَـرَج 🇮🇷 صالحین استان البرز 🆔@Salehin_alborz
💠دلیل برخی مسئولین در مقابل اگر بخواهید بی خوف و هراس در مقابل باطل بایستید و از حق دفاع کنید و ابرقدرتان و سلاح های پیشرفته آنان و شیاطین و توطئه های آنان در روح شما اثر نگذارد و شما را از میدان به در نکند خود را به عادت دهید و از تعلق قلب به مال و منال و جاه و مقام بپرهیزید . مردان بزرگ که خدمت های بزرگ برای ملت های خود کرده اند اکثر ساده زیست و بی علاقه به زخارف دنیا بوده اند. 📚صحیفه نور،جلد ١٩،صفحه ١١ پیام امام خمینی(ره) به مناسبت گشایش دومین دوره مجلس شورای اسلامی 📆مورخ: ١٣۶٣/٠٣/٠٧ 🇮🇷 صالحين استان البرز 🆔@Salehin_alborz
💠عدالت را اجرا کنید عدالت رابرای دیگران نخواهید خودتان هم بخواهید.دررفتار دررفتار دررفتار دررفتار عدالت داشته باشید،درگفتار عدالت داشته باشید، تشریفات را کم کنید و این ملت را خدمتگزار باشید. 📚صحیفه نور،ج۱۹،ص۲۲۶ 🇮🇷 صالحین استان البرز 🆔@Salehin_alborz
#سخن_نگاشت شناخت نسبت تکلیف و نتیجه در تشکیلات برای بررسی اجمالی نسبت تکلیف و نتیجه پیش روی یک تشکیلات کافی است به یک سوال اساسی پاسخ دهیم. «رابطه تکلیف مداری » با «دنبال نتیجه بودن» چیست؟ امام فرمودند ما دنبال تکلیف هستیم. آیا این معنایش این است که امام دنبال نتیجه نبود؟ امام بزرگوار با آن شدت، با آن حدت، در سنین کهولت، این همه سختی ها را دنبال کرد، برای اینکه نظام اسلامی را بر سر کار بیاورد و موفق هم شد، می شود گفت که ایشان دنبال نتیجه نبود؟ حتما تکلیف گرایی معنایش این است که انسان برای رسیدن به نتیجه مطلوب ، بر طبق تکلیف عمل کند؛ برخلاف تکلیف عمل نکند،ضد تکلیف عمل نکند، کار نامشروع انجام ندهد؛ و الا تلاشی که اولیای دین کردند، همه برای رسیدن به نتایج معینی بود. البته آن کسی که برای رسیدن به نتیجه، بر طبق تکلیف عمل میکند اگر یک وقتی هم به نتیجه مطلوب نرسید ، احساس پشیمانی نمی کند ؛ خاطرش جمع است که تکلیفش را انجام داده. .............. 🇮🇷 صالحين استان البرز 🆔@Salehin_alborz
➖➖➖➖➖ ❓❓سلام پسر ۱۶ ساله ای که در منزل آنها ماهواره وجود دارد و خانواده او نیز اهل منطق نیستند، برای دفع مضرات وضع کنونی چه راهکارهایی پیشنهاد می فرمایید؟ ➖➖➖➖➖ 🍀🍀 با سلام خدمت شما پرسشگر محترم به او توصیه کنید، لزومی ندارد بحث و جنجال در خانواده ایجاد کند و اولویت او فعلا حفظ خودش است تا زمانی که به جایگاه مناسب تر و اثرگذارتری در خانواده برسد. برای مراقبت از خود، ساعاتی که اعضای خانواده معمولا مشغول تماشای ماهواره می شوند، خودش را سرگرم کارهای مفید دیگر مانند مطالعه یا ورزش بکند و یا آن ساعات را تا جایی که می تواند در بیرون از خانه و با همسالان متدین خود بگذراند. البته اگر برخی از اعضای خانواده اش مثل برادر و خواهر کوچکتر او نسبت به این مسئله عناد کمتری دارند و یا از وی حرف شنوی دارند، آنها را به صورت خصوصی و نه در جمع والدین، نسبت به خطرات ماهواره آگاه کند. همچنین می تواند از روش های غیر مستقیم برای جذب و مطلع کردن دیگر اعضا استفاده کند؛ مثلا کتابچه ای در رابطه با مضرات ماهواره را به منزل بیاورد و به نحوی در دسترس آنها قرار دهد. البته باز هم یادآور می شویم که حتی این روش های غیر مستقیم هم نباید مانع حفظ خود متربی، در مقابل خطرات ماهواره بشود که در این صورت چنین اقداماتی هم ضرورت نخواهد داشت. 🔅موفق و موید باشید. .............. 🇮🇷 صالحین استان البرز 🆔@Salehin_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
➖➖➖➖➖ ❓❓سلام با افراد مغرور که در حلقه حاضر می شوند چگونه برخورد کنیم؟ ➖➖➖➖➖ 🍀🍀 سلام خدمت شما پرسشگر محترم راهکار های زیر را انجام دهید: الف) توجه دادن به ضعف های انسان و همچنین توجه دادن به گذشته خود که مثلا از مرتبه پایین تری از لحاظ علمی و... بوده است. از وی بخواهید که اعمال متواضعانه انجام دهد، تفکر در مورد عظمت خداوند، توجه دادن وی به عیوب خود، تذکر به موقع سرگروه به وی. ب) باید به صورتی غیرمستقیم، این نکته را به وی گوشزد کرد که غرور، انسان را از اهداف عالی باز می دارد. علت آن روشن است؛ چون انسان مغرور به خودش اجازه مشورت و استفاده از نظرات و دیدگاههای دوستان، سرگروه و بزرگ ترها را نمی دهد و همین امر کافی است که او را از بسیاری از ارزش ها عقب بیندازد. انسان مغرور پیوسته نظر خود را بر دیگران ترجیح داده و استبداد رأی پیدا می کند و در نتیجه از واقع بینی و حقیقت یابی به دور خواهد ماند. حضرت امام باقر (علیه السلام) فرموده اند: «دو ملک در آسمان هستند که موکل بندگانند، هرکه تواضع کند، او را بلند مرتبه کنند و هر که تکبر نماید، او را پست مرتبه سازند.» (کافی، ج ۲، ص ۱۲۲) برای اینکه انسان دچار عجب و غرور نشود، توجه به این نکته کلیدی در کنار سایر راهکارها ضروری است؛ اگر به خدا توجه داشته باشد و بداند همچنان که وجود انسان از اوست، امکانات را نیز او به انسان عطا کرده است و می تواند با اندک اشارهای این نعمت را از او بگیرد. 🔅موفق و موید باشید. .............. 🇮🇷 صالحین استان البرز 🆔@Salehin_alborz
✨السَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِاللهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتي حَلَّتْ بِفِنائِكَ عَلَيْكَ مِنّي سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقيتُ وَبَقِيَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّي لِزِيارَتِكُمْ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَعَلى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَيْن✨ ◾️◈◆--💎--◆◈◆--💎--◽️ 💠 السلام علیک یا امام الرئوف 💠 ✨ﺍﻟﻠَّﻬُﻢَّ ﺻَﻞِّ ﻋَﻠَﻰ ﻋَﻠِﻲِّ ﺑْﻦِ ﻣُﻮﺳَﻰ ﺍﻟﺮِّﺿَﺎ ﺍﻟْﻤُﺮْﺗَﻀَﻰ ﺍﻟْﺈِﻣَﺎﻡِ ﺍﻟﺘَّﻘِﻲِّ ﺍﻟﻨَّﻘِﻲِّ ﻭَ ﺣُﺠَّﺘِﻚَ ﻋَﻠَﻰ ﻣَﻦْ ﻓَﻮْﻕَ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﻭَ ﻣَﻦْ ﺗَﺤْﺖَ ﺍﻟﺜَّﺮَﻯ ﺍﻟﺼِّﺪِّﻳﻖِ ﺍﻟﺸَّﻬِﻴﺪِ ﺻَﻠَﺎﺓً ﻛَﺜِﻴﺮَﺓً ﺗَﺎﻣَّﺔً ﺯَﺍﻛِﻴَﺔً ﻣُﺘَﻮَﺍﺻِﻠَﺔً ﻣُﺘَﻮَﺍﺗِﺮَﺓً ﻣُﺘَﺮَﺍﺩِﻓَﺔً ﻛَﺄَﻓْﻀَﻞِ ﻣَﺎ ﺻَﻠَّﻴْﺖَ ﻋَﻠَﻰ ﺃَﺣَﺪٍ ﻣِﻦْ ﺃَﻭْﻟِﻴَﺎﺋِﻚَ✨ ◾️◈◆--💎--◆◈◆--💎--◽️ 🌾 ألـلَّـهُـمَــ عَـجِّـلْ لِـوَلـیِـکْ ألْـفَـرَج🌾 🇮🇷 صالحين استان البرز 🆔@Salehin_alborz
⭕ زنگ خطر سرگروه 🔻ایجاد بدبینی برخی از مردم و جوانان یک ذهنیتی نسبت به مجموعه‌های مسجدی و خودجوش دارند و آن این است که این افراد کم ‌سواد و بیکاری هستند.  اینکه برخی از فعالان این حوزه فقط به فکر برگزاری برنامه‌های مسجد و مجموعه هستند و نسبت به سایر وظایفشان غافلند؛ موضوع غیرقابل انکاری است. عملکرد همین تعداد افراد باعث می‌شود که این حکم را بر همه افراد فعال در مساجد و پایگاه‌ها و مجموعه ها بارکنند. یعنی با دیدن چند فرد غافل، یک حکم کلی برای همه فعالان بدهند؛ بلکه از این بالاتر بگویند که: «مسجد و فعالیت‌هایش مانع پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان است!!» شاید این کلام امام صادق (ع) که فرمود: «معاشر الشیعه کونوا لنا زیناً و لاتکونوا علینا شیناً» یعنی:‌ای جماعت شیعیـان! موجب زینت و آبروی ما باشید، کاری نکنید که برای ما ننگ و عار فراهم کنید. (امالی شیخ صدوق) برای این باشد که همین بدبینی و تلقی غلط نسبت به همه شیعیان و خود حضرات معصومین (علیهم السلام) در جامعه به ‌وجود نیاید و دیگران با دیدن چند نفر که نسبت به رشد و پیشرفت خود غافل هستند، به حضرات معصومین (علیهم السلام) و قاطبه شیعیان بدبین نشوند. گرچه بر سرگروه‌های عزیز پوشیده نیست که از درون همین فعالان مساجد و مجموعه های خودجوش، ستاره‌های درخشان علمی و معنوی بسیاری در جامعه درخشیده‌اند. اما هرگز نباید از جلوگیری از ایجاد بدبینی در عامه مردم غافل بود. ادامه دارد.. ➖➖➖➖➖➖➖ ‌‏🇮🇷 صالحين استان البرز 🆔@Salehin_alborz