eitaa logo
صالحین تهران بزرگ
2.7هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
1.6هزار ویدیو
477 فایل
📚محتوای تربیتی معرفتی و مهارتی ویژه مربیان تربیتی
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 عشق واقعی به امام زمان(عج) 💭 استاد عالی 🌙💖الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج💖 @salehintehran
✅نمایی از اتفاقات پس از ظهور ✍️پیامبر اکرم (ص)فرمودند: خداوند مردی از اهل بیت من را بسوی آنان میفرستد که زمین را پر از عدل می کند. ساکنان زمین و آسمان دوستش دارند، زمین گیاهان خود را می رویاند و چیزی در خود نگه نمیدارد. زندِگان آرزو میکنند کاش مُردگانِشان بودند. این آرزو بخاطر خوبی هایی است که خدا در آن عصر به مردم زمین می کند. 📚 کتاب احقاق الحق @salehintehran
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰 آيا امام زمان عليه السلام درهر لحظه علم به اعمال ما دارد؟ ✍️ پاسخ: ✅در زمينه علم امامان معصوم (ع) چند پاسخ وجود دارد: ✍️پاسخ اول: هر چند ائمه (ع) از علم غيب برخوردارند و به وقايع گذشته و حوادث حال و آينده آگاهي دارند. اما تكليف آنان مانند ساير افراد بشر بر اساس علم عادي است. علم غيب براي آنان تكليفي به دنبال نمي آورد. به همين دليل علم غيب ائمه (ع) از نحوه شهادت خود براي آنان تكليف آور نيست. امام بر اساس علم عادي خود ميوه هایي را پيش روي خود ميبيند كه مانعي از خوردن آن نيست. بر همين اساس تناول آن ميوه جايز است. اگر چه بر اساس علم غيب از مسموم بودن آن آگاهي دارد. براي علي (ع) بر اساس علم عادي بشري شب نوزدهم رمضان سال چهلم هجري مانند ساير شب هاست.به همين جهت به سمت مسجد حركت ميكند. علم غيبي كه به اذن خداوند در مورد شهادت خود دارد،براي ايشان تكليفي ايجاد نميكند. او مأمور است كه بر اساس علم عادي عمل نمايد. برخي از كساني كه اين پاسخ را ذكر كرده اند، در تأييد اين مطلب كه ائمه (ع) بر اساس علم عادي خود مكلف هستند، دو دليل ذكر ميكنند: 1- عمل بر اساس علم غيب با حكمت بعثت انبيا و نصب ائمه منافات دارد، زيرا در اين صورت جنبه اسوه و الگو بودن خود را از دست خواهند داد. افراد بشر از وظايف فردي و اصلاحات اجتماعي به بهانه برخوردار بودن ائمه از علم غيب و عمل بر اساس علم خدادادي از وظيفه خود سرباز خواهند زد. 2- عمل براساس علم غير عادي موجب اختلال در نظام عالم هستي است زيرا مشيت و اراده خداوند به جريان امور بر اساس نظام اسباب و مسببات طبيعي و علم عادي نوع بشر تعلق گرفته است. به همين جهت پيامبر و ائمه (ع) براي شفاي بيماري خود و اطرافيان خويش از علم غيب استفاده نميكردند. شايد يكي از حكمتهاي ممنوع بودن تمسك به نجوم، تسخير جن، براي غيب گويي و كشف غير عادي حوادث آينده، اختلال در نظام عالم هستي باشد.(1) ✍️پاسخ دوم: هر چند طبق روايات فراوان ائمه (ع) نسبت به همه آنچه كه در گذشته واقع شده و در آينده حادث خواهد شد و در زمان حاضر در حال رخ دادن است ،علم و آگاهي دارند.(2) اما به موجب روايات متعدد ديگر كه در زمينه علم غيب امام (ع) آمده است، استفاده ميشود كه اين علم به صورت بالفعل نيست، بلكه شأني است؛ يعني هر گاه اراده كنند و بخواهند كه چيزي را بدانند ؛خداوند سبحان آنان را عالم و آگاه خواهد كرد: «اذا اراد الامام ان يعلم شيئا اعلمه الله ذالك ؛هر گاه امام اراده كند كه چيزي را بداند، خداوند او را آگاه خواهد كرد»(3) در اين موضوع روايات بسياري در كافي وارد شده و باب مستقلي نيز براي آن وجود دارد كه بيشتر روايات بيانگر همين مسئله اند. علم غيب امام (ع) شأني است ،نه فعلي.(هر وقت خودشان بخواهند مي دانند ) بر اساس همين نكته ممكن است نسبت به نحوه شهادت خود علم نداشتهاند ،چون اراده نكردهاند كه بدانند.(4) در واقع آنان مطيع خواست الهي هستند و خواست الهي آن است كه اينان در چنين اموري علم غيب را اراده نكنند. پاسخ سوم: اساساً پيامبر اكرم و ائمه (ع) تكاليف و وظايف مخصوص به خود دارند .به همين جهت آنان در عين اين كه ميدانستند در فلان جنگ دشمن غلبه خواهد كرد، وظيفه داشتهاند اقدام كنند يا ميدانستند كاري كه انجام ميدهند، منجر به شهادتشان خواهد شد، مثل خوردن ميوه مسموم يا رفتن علي (ع) به مسجد كوفه در شب نوزدهم رمضان، با اين حال وظيفه داشتهاند اين كارها را انجام دهند. اين اعمال هر چند براي ما به هلاكت انداختن نفس و حرام است. اما براي آنان وظيفهاي مخصوص است مثل نماز شب كه براي رسول اكرم (ص) واجب بوده اما براي ساير مسلمانها مستحب است.(5) بنابراين از اين پاسخ ها به اين جمع بندي مي رسيم كه امامان معصوم نسبت به اعمال بندگان علم غيب دارند و همه اعمال ما به حضور آنها مي رسد. اما نسبت به برخي امور ديگر مثل دانستن نحوه شهادتشان اراده مي كنند كه به نحو عادي باشد و از علم غيب در اين زمينه استفاده نمي كنند. 🌎منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @salehintehran
آینه‌ها سه نوع‌اند: «ساده» که تصویر هر چیز را همان گونه که هست نشان می‌دهد؛ «محدب» یا «کوژ» که تصویر راکوچک و «مقعر» یا«کاو» که تصویر را بزرگ نشان می‌دهد. عقل، آینه ساده‌ای است و هر چیز را همان گونه که هست نشان می‌دهد. اما نفس انسان، آینه‌ای است که در آنِ واحد هم مقعر و هم محدب است؛ آنچه را خود می‌پسندد، بزرگ جلوه می‌دهد و آنچه را نمی‌پسندد، کوچک نمایش میدهد. #سخن_نگاشت 🆔 @salehintehran
#پوستر 🔹 مجموعه گرافیکی «برداشتی از کلام امام رضا(ع)» بر گرفته از احادیث امام رضا علیه السلام #بسته_محتوایی 🆔 @salehintehran
مجموعه_پوستر_برشی_از_کلام_امام_رضا.rar
5M
🔹 مجموعه گرافیکی «برداشتی از کلام امام رضا(ع)» بر گرفته از احادیث امام رضا علیه السلام @salehintehran
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎵نماهنگ امام رضایی ام💐 ✅امام رضا قربون کبوترات یه نگاهی ام بکن به زیر پات😢 #به امام رضایی ها ارسال کنید #کلیپ_صوتی 🆔 @salehintehran
17.pdf
1.95M
✅بسته محتوایی قطره_ای_از_معارف محتوای خلاصه ( درسنامه_های_یک_دقیقه_ای ) 22تیر الی 28تیر موضوع : امام رضا علیه السلام ............. 🆔 @salehintehran
💾 «47» 🌍 (ره) 📚 سوق دادنِ خيال به وادي تفكّر در نعمات الهي : 🔸 حالا چه طوري خيال را ضبط كنيم ؟ اينجا است كه مي‌گويند اولين منزل ، منزل تفكّر است . ميگويند خيال را به وادي تفكّر بكش . تفكّر نسبت به چه چيز ؟ نگاه كنيد گام به گام پيش مي‌روم . تفكر نسبت به آلاء الهي و خلقت خودم . در روايت هم دارد : «تفكر في آلاء الله» يعني تفكّر در نعمتهاي خدا . فكر كن كه خدا چه قدر به تو نعمت داده است ؟ خيال را به اين وادي بكش . انسان فطرياتي دارد و اين تفكّر در نعمتهاي خدا در زمينه‌هاي خاصّي بروز و ظهور پيدا مي‌كند ، از جمله اين كه تفكر نسبت به نعمت‌هايي كه خدا به من داده است موجب يك مسأله فطري در من مي‌شود كه : «الانسان عبيد الاحسان»[3] . آيا سزاوار است كه در عوضِ اين احساني كه خدا به من كرده است بيايم و مقابل مُحسن و مُنعمم بايستم ؟ آيا سزاوار است عملي را كه او گفته نكن ، بكنم ؟ 🔸 چون بحث ما بحث است و هم روش گفتاري و رفتاري است ، البته گفتار هم بخشي از رفتار است . همين تفكّر و مسأله فطري يك مقدار انسان را از تندروي ها و بهره برداري‌هايي كه قوّه خيال مي‌خواهد از غضب و شهوت انسان بكند ، باز مي‌دارد و جلويش را ميگيرد . از اين گذشته تفكّر نسبت به اين كه آيا من فقط براي اين در اين عالم خلق شده ام كه مثل حيوانات ، خودم ، شهوتم و غضبم را اشباع كنم يا نه غرض از خلقت من چيز ديگري بوده است ، موجب ضبط قوّه خيال ميشود كه جلسه گذشته به اشاره كردم . 📊 [3] . بحارالأنوار، ج71، ص117 📚مربیان تربیتی انقلابی نخبه تهران📚 ╔═.🍃.🍃═══════╗ 🕹🆔 @salehintehran ┗━🍃🌺🍃━━ 🌺 ╚══════.🍃🍃.══╝
🌟وَ قَالَ عَلِيٌّ (علیه السلام): المَعرِفَهُ بِالنَّفسِ أَنفَعُ المَعرِفَتَینِ 📍خودشناسی نافع ترین دو معرفت است (معرفت آفاق و معرفت انقس) 📌 سؤال : آیا می دانید در خواب و بیداری ، در دنیا و آخرت تا ابد ، با قوّۀ خیالمان محشوریم؟ ✅ جواب این سوال را در جلسه نهم خودشناسی دنبال نمایید. 🆔 @salehintehran
💥قسمت نهم از آموزش کتاب 🌟خودشناسی گام اول در تربیت اسلامی 🔈همراه با متن و صوت آموزشی(15 جلسه) 📍تذکر: این دوره اصلی ترین دوره ویژه مربیان و سرگروه های صالحین می باشد که از سوی تعلیم تربیت سپاه تهران آماده شده و بعد از اتمام این جلسات آزمون متمرکز این دوره برگزار می شود مربیان صالحین حتما به گذراندن این دوره اهتمام داشته باشند. #خودشناسی #تربیت_اسلامی 🆔 @salehintehran
9.pdf
211K
📖 متن کتاب خودشناسی گام اول در تربیت اسلامی 📌قسمت نهم: قوای ادراکی #خودشناسی #تربیت_اسلامی @salehintehran
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏯ صوت آموزش کتاب خودشناسی گام اول در تربیت اسلامی 📍قسمت نهم: قوای ادراکی #خودشناسی #تربیت_اسلامی @salehintehran
امام سجّاد عليه السلام: همه خوبیها را در بریدن طمع از آنچه در دست مردم است دیدم رَأَيتُ الخَيرَ كُلَّهُ قَدِ اجتَمَعَ في قَطعِ الطَّمَعِ عَمّا في أيدِي النّاسِ الكافی جلد 2 صفحه 148 🆔 @salehintehran
حجاب.ppsx
10.11M
✅ #پاورپوینت حجاب ویژه مقطع ابتدایی 👌بسیار جذاب وکاربردی برای مربیان ومبلغان @salehintehran
18.pdf
961.6K
✅بسته محتوایی قطره_ای_از_معارف ویژه گروه کودک 29تیر الی 4مرداد موضوع : دوست خوب ............. 🆔 @salehintehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ تصویری: «مگر امکان دارد کسی به ما اهل‌البیت پناه بیاورد و ما او را پناه ندهیم!» بیان خاطره‌ای از مرحوم آیت‌الله فِهری و آیت‌الله بهجت رحمهما‌الله از زبان حجت‌الاسلام والمسلمین عالی @salehintehran
💾 «48» 🌍 (ره) 📚 محور ، خود شخص : 🔸 در رابطه با شاخه‌هاي تفكر براي ضبط خيال ، تفكّر في آلاء الله را گفتم ، حالا سراغ يك تفكر ديگر ميآيم كه ما از آن به موازنه تعبير مي‌كنيم . من قبل از آن كه وارد مسأله موازنه شوم ، مطلبي را عرض ميكنم كه البته در گذشته هم اين مطلب را عرض كرده ام ؛ يك امر تحميلي از غير به انسان نيست . همه اينطور فكر مي‌كنند كه يعني در خدمت يك باشيد و تحت او قرار بگيريد و او هم به شما روش رفتاري و گفتاري بدهد . غالباً اينطور فكر مي‌كنند و حال اينكه اين اشتباه است ، اين نيست . اگر انسان به طور عميق وارد شود ، ميفهمد كه اين امور و روش دادن كه ما مي‌گوييم ، ريشه در عقل عمليِ انسان دارد . 🔸 عقل عملي يعني چه ؟ يعني آن نيرويي كه انسان با آن خير و شرّ را در اعمال تشخيص مي‌دهد ، بحث عمل است . حسن و قبح اعمال را تشخيص ميدهد ، به اصطلاح ما عقل عملي تشخيص ميدهد كه اين كار قبيح است و آن كار حسن است ، اين شرّ است و آن خير است . انسان ، خودش خير و شرّ را تا حدّي نسبت به اعمالش تشخيص مي‌دهد ، لذا اينطور نيست كه حتماً بايد كسي بيايد من را كند . البته غير هم مي‌تواند ، امّا بعد برايتان مي‌گويم كه او چه كار مي‌كند . آن كسي كه اساس كار است ، خودِ من هستم . خودم بايد خودم را كنم . به وسيله چه چيزي ؟ عقلم . اين كه مي‌گويم تفكّر ، مي‌خواهم اين بحث را جا بيندازم . 📚مربیان تربیتی انقلابی نخبه تهران📚 ╔═.🍃.🍃═══════╗ 🕹🆔 @salehintehran ┗━🍃🌺🍃━━ 🌺 ╚══════.🍃🍃.══╝
💥قسمت دهم از آموزش کتاب 🌟خودشناسی گام اول در تربیت اسلامی 🔈همراه با متن و صوت آموزشی(15 جلسه) 📍تذکر: این دوره اصلی ترین دوره ویژه مربیان و سرگروه های صالحین می باشد که از سوی تعلیم تربیت سپاه تهران آماده شده و بعد از اتمام این جلسات آزمون متمرکز این دوره برگزار می شود مربیان صالحین حتما به گذراندن این دوره اهتمام داشته باشند. 🆔 @salehintehran
8.pdf
211K
📖 متن کتاب خودشناسی گام اول در تربیت اسلامی 📌قسمت دهم: قوای تحریکی انسان @salehintehran
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏯ صوت آموزش کتاب خودشناسی گام اول در تربیت اسلامی 📍قسمت دهم: قوای تحریکی انسان #خودشناسی #تربیت_اسلامی @salehintehran
🔹آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه🔹 🔸به خورشید خیره نشو!🔸 هر‌کدام از شما یک‌عمر به‌وسیلۀ خورشید همه‌چیز را دیده‌اید. حال اگر کسی پنج دقیقه به خورشید نگاه کند چه می‌شود؟ کور می‌شود. اما اگر کسی به‌وسیلۀ خورشید عالم را نگاه کند، بصیر می‌شود و همه چیز را می‌بیند. دنیا نیز همین‌طور است. مَنْ نَظَرَ إِلَيْهَا أَعْمَتْهُ وَ مَنْ نَظَرَ بِهَا بَصَّرَتْهُ هركه چشم به‌دنيا بدوزد كورش می‌كند و هركه بينش از دنيا بخواهد بينايش می‌كند. اگر در دنیا از چیزی خوشت آمد، کارت تمام است. از خودت خوشت بیاید، از سخنرانی‌ات، از جمعیت پای منبرت خوشت بیاید، همۀ اینها باعث کوری می‌شود. همین خوش آمدن بینایی و بصیرت انسان را می‌گیرد. گاهی انسان در جلسه‌ای، بینا وارد می‌شود اما نابینا خارج می‌شود! چرا؟! چون از خودش خوشش آمده! 🆔 @salehintehran
شیوه اردوداری.pdf
1.2M
📙کتاب "شیوه اردوداری"🎪 🔰شامل فصلهای👇 ⛳️کلیات اردو ،مانند :تعریف اردو ،ارکان وعناصر اردو، انواع اردو،اهداف وفواید اردو و.. 🚌 در مسیر اردو 🚴بازی وسرگرمی های اردو 🎧شعر وسرود های اردویی 🆔 @salehintehran
۱۸.pdf
2.37M
قطره_ای_از_معارف ویژه گروه جوان 29تیر الی 4مرداد موضوع : آسیب شناسی دوستی در سنین جوانی 🆔 @salehintehran
💾 «49» 🌍 (ره) 📚 مربّي حضرت عيسي كه بود ؟ 🔸 در موازنه مي‌خواهم اين نكته را بگويم كه فكر كنيد ، ما ميتوانيم فكر كنيم و مثل حيوانات نيستيم ، فكر كنيد داريد چه كار مي‌كنيد . در درونتان از خودتان سؤال كنيد كه اگر كسي با شما چنين كاري كند مي‌پسنديد ؟ اين مطالب خيلي زيبا است كه در روايات هم آمده است . ببينيد اگر كسي اموالِ شما را بخورد ، مي‌گوييد زشت است ، مالِ مردم خوري ظلم است ، پس چرا مال مردم را مي‌خوريد ؟ خيلي صريح گفتم . اين سخنان را قبل از همه به خودم ميگويم . 🔹 در روايتي داريم كه از حضرت عيسي (عليه السلام) سؤال شد كه چه كسي شما را كرد : «وَ قِيلَ لِعيسَي ابنِ مَريم َمَنْ أَدَّبَكَ» در فكرشان همين بوده كه بايد كسي بيايد ديگري را ادب كند . سؤال بر محور همين تفكّر است : «وَ قِيلَ لِعيسَي ابنِ مَريم َمَنْ أَدَّبَكَ قَالَ مَا أَدَّبَنِي أَحَدٌ» هيچ كسي من را نكرد ، بلكه «رَأَيْتُ قُبْحَ الْجَهْلِ فَجَانَبْتُه»[4] زشتيِ جهل و نفهمي و بي‌شعوري را كه ضدّ عقل است ، ديدم و آن را ترك كردم ، يعني جنبه دروني دارد ، اين را براي اهلِ عملش مي‌گويم ، ديدم اين كار واقعاً كار زشتي است ، جاهلانه است ، لذا تركش كردم ،خودم خودم را كردم . 🔸 روايتي از علي (علیه السلام) است كه حضرت فرمود : «وَ مُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَ مُؤَدِّبُهَا أَحَقُّ بِالْإِجْلَالِ مِنْ مُعَلِّمِ النَّاسِ وَ مُؤَدِّبِهِمْ»[5] كسي كه دارد خودش را مي‌كند ، براي احترام سزاوارتر است از كسي كه مي‌خواهد مردم را تعليم بدهد و كند . يعني از يك نيروي دروني مي‌جوشد كه آن عقل عملي است . بله از بيرون هم داريم ، خيلي هم داريم ، اما اينطور نيست كه شخصي از بيرون به من چيزي بگويد و من هم تعبداً از او قبول كنم و عمل كنم ، در باب ، تعبّد نيست . ممكن است كه افراد در مانند طفل باشند و قبول كنند ، امّا بعد سِرّ قضيه را به آنها يادآور مي‌شوند ، آنهايي كه واقعي هستند اين كار را مي‌كنند . حتّي براي بچّه مثال‌هاي ساده مي‌زنند تا همان عقلِ عملي‌اش شكوفا شود و خودش در درونش بفهمد كه كار بدي كرده است . 🔹 در قرآن ميفرمايد : «وَ ذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرى تَنْفَعُ الْمُؤْمِنين»[6] تذكّر ، يادآوري است ، يادآوري ، يعني روي عقل عملي پرده غفلت كشيده شده و شخص دست به عمل زشتي زده است كه عقلاً هم قبيح بوده است ؛ اينجا به او يادآوري كن ، يعني او مي‌دانست كه كارش زشت بوده امّا يادش رفته است ، تو اين را به يادش بياور . آيه مي‌گويد : «فَإِنَّ الذِّكْرى تَنْفَعُ الْمُؤْمِنين» . مسأله ، مسأله يادآوري است ، يعني اينطور نيست كه از خارج گفته شود و امر تحميلي بر انسان باشد ، بلكه امر درونيِ انسان است . 📊 [4] . بحارالأنوار، ج14، ص326 📊 [5] . نهج البلاغة، ص480 📊 [6] . سوره الذاريات، آيه 55 📚مربیان تربیتی انقلابی نخبه تهران📚 ╔═.🍃.🍃═══════╗ 🕹🆔 @salehintehran ┗━🍃🌺🍃━━ 🌺 ╚══════.🍃🍃.══╝