هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹کنفرانس خبری و مراسم رونمایی از دو کتاب «نظریۀ پولطلا» و «احیای پولطلا» در اصفهان برگزار شد.
در این مراسم ضمن تقدیر از زحمات مرحوم آیت الله حائری شیرازی (رحمه الله علیه) در زمینۀ احیای پول اسلامی، بر ضرورت حرکت به سوی الگوی معیشت تمدن نوین اسلامی تاکید شد.
📖کتاب «نظریۀ پولطلا» به سه موضوع اساسی پرداخته است :
1. رد پول اعتباری از پایگاه #فقه_شیعه و با توجه به وضعیت امروز کشور
2. پیشنهاد «پولطلا» به عنوان الگوی تحریم گریز و تورم ناپذیر
3. ارائۀ طرح عملیاتی در شرایط امروز جمهوری اسلامی ایران🇮🇷
📖کتاب «احیای پولطلا» ترجمۀ کتاب "رویه نقدیه فی ازمه الاموال غیر الحقیقیه" است که توسط دو اقتصاددان مسلمان طرفدار پولطلا تالیف شده است.
🏅ان شاءالله بتوانیم راهی را که مرحوم آیت الله حائری شیرازی (رحمه الله علیه) آغاز کرد، در شرایط امروز جامعه محقق نمائیم.
@haerishirazi
بسم الله
🔸 اخلاص عمل، با فنای انانیت انسان، موجب ظهور نور خدای سبحان
(ظهور نور اراده خدا در اختیار انسان بجهت تبعیت انسان از نظام تشریع الهی)
🔴 آیت الله جوادی آملی (حفظه الله) :
🔻انسان به عنوان مرآت تامّ، آیت صِرف و نشانهی محض خداوند سبحان، می تواند به مقامی بار یابد که ذات اقدس اله، همهی شئون علمی و عملی او را از عالی ترین مرحلهی علمی تا نازل ترین مرتبهی عملی، به خود اسناد دهد.
🔻ا گر خدا کاری را قبول کند، به خودش نسبت می دهد. چون در حقیقت، کار، خدایی می گردد. لذا جملهی «تقبّل الله منکم» که به صورت دعا به یکدیگر می گوییم، در حقیقت بدین معناست که کار شما خدایی گردد.
🔻اگر مؤمنین رفتند و خالصانه جنگیدند و خدا کار آنها را قبول کرد، دیگر مال خودش می داند و به خودش اسناد می دهد. چنان که در جریان جنگ بدر، به جنگجویان میدان نبرد فرمود: این قدرت من بود که در شما ظهور کرد و دست من بود که از آستین شما بیرون آمد: «فَلَم تَقتُلوهُم وَلٰكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُم، وَما رَمَيتَ إِذ رَمَيتَ وَلٰكِنَّ اللَّهَ رَمىٰ» (انفال، ١٧)، یعنی شما آنها را نکشتید، بلکه خداوند آنان را کشت و تو ای پیامبر، تیر را رها نکردی، بلکه خداوند رها کرد.
🔻روشن است که این مطلب اختصاص به جنگ و قتال ندارد بلکه هر کاری این چنین است و جنگ و مبارزه فقط به عنوان نمونه ذکر شده است. بنابراین، اگر خدا کاری را قبول کند، به خودش نسبت می دهد.
🌐{حماسه و عرفان، صفحه ٨٢ و ٨٣}
🔸
@Salehy @Salehi786
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
❓سوال: چطور فرزندم را به نماز خواندن ترغیب کنم؟
✅ پاسخ آیتالله حائری شیرازی:
💎 #نمازتان_را_قشنگ_بخوانید. سجادۀ پاکیزه و مرتب بیندازید. یک اتاقی [یا محل خاصی] برای نمازتان داشته باشید. آنجا معطر باشد.
شما نمازتان را بخوانید، بچه میآید کنارتان نماز میخواند. وقتی نماز خواند، به او جایزه بدهید. نمیخواهد وادارش کنید، خودش، خودش را وادار میکند.
💎 شما همین اندازه که نماز باحالِ شیرینِ خودتان را میخوانید، بچه از نمازتان خوشش می آید. همینطور که خدا خوشش می آید، بچهات هم خوشش می آید. اما تو وقتی نمازت را #زود_زود میخوانی، بچه هم خوشش نمی آید. خدا هم خوشش نمی آید. یک نماز بخوان که #خدا_خوشش_بیاد تا بچهات هم خوشش بیاید. چون بچه، فطرت الهی دارد.
💎 اگر یک توهینی، یک حرف تندی، اشتباهی به بچه ات زدی، صدایش کن و بگو من این رفتار را با شما کردم، الان متوجه شدم که اشتباه بود. من را حلال کن. طبیعتاً می گوید حلال کردم. شما بگویید نه. خدا هم باید من را حلال کند. دو رکعت نماز بخوان و از خدا بخواه که خدا من را ببخشد. من را بخاطر رفتار اشتباهم با تو، مجازات نکند. میدانی بچه چه میگوید؟ پیش خودش میگوید: «#زنده_باد_نماز». اما اگر نکردی، شیطان میرود در ذهنش میگوید نگاه کن بابایت 50 سال نماز میخواند اما حق تو را ضایع کرده. حالا هم که فهمیده، به روی خودش نمی آورد! تو هم 50 سال نماز بخوانی بعدش میشوی مثل این بابا !!
@haerishirazi
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸 نسبت بین «عمل» و «ولایت»/ مسافت بین ظلمت و نور، با «عمل» انسان طی نمی شود🔸
خروج از ظلمات و رسیدن به نور، بوسیلۀ #ولایت محقق می شود؛ می گوییم: «الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور». اول می گوییم «الله ولی الذین آمنوا»، بعد از آن: «یخرجهم من الظلمات الی النور»؛ یعنی اوّل «تحقق ولایت الله» و سپس «خروج از ظلمت به سوی نور».
ولایت کشتی ای است که انسان باید سوار شود و این کشتی حرکت کند و بعد از آن، حرکت از ظلمت به نور انجام می شود. میزان خروج از ظلمت به سوی نور، به اندازۀ مقدار مسیری است که انسان به وسیلة کشتی طی می کند، نه آن مقداری که با پای خودش حرکت میکند.
اوّلین کار، مستقر شدن در کشتی ولایت است، بعد خود کشتی انسان را از ظلمت به سوی نور می برد. مسافت بین ظلمت و نور، با «عمل» انسان طی نمی شود. بلکه با «ولایتی» که انسان در آن قرار دارد، طی می شود؛ به #کاروان ولایتش بستگی دارد.
پس نقش این اعمال و رفتار و نماز و اینها چیست؟! اینها جزء دستورات حضور در کشتی است. میگویند تو اگر نماز نخواندی، اِخراجت میکنیم. پس نماز، روزه، حج، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، جزء مقدمات و #ادب_حضور_در_کشتی است؛ نه راهی برای طی مسیر ظلمت به نور. طی مسافت، فقط به وسیله ولایت است.
یعنی این طور نیست که هر کسی بیشتر نماز خواند، مسافت بیشتری را از ظلمت به سوی نور طی می کند. اصلاً طی مسافت به وسیله عمل انسان انجام نمیشود. اصلاً خود انسان، خودش را خارج نمی کند از ظلمات به سوی نور. آیه میگوید: «الله»، خارجت میکند. «تو» مُخرِج نیستی؛ «خدا» مُخرِج است. خدا با «سازمان ولایت»، این مسأله اخراج را صورت میدهد.
@haerishirazi
🔸انقطاع الی الله
🔸و قانون طلایی الهی
🔸در خودسازی و ساختن عالَمِ خویش بسوی خدا
🔻 رمزهای سلوکی و اسراری از حقایق معرفت نفسی در سیر و سلوک الی الله بر اساس مبانی فطری در همه انسانها
#استاد_صالحی
بخشی از دروس #انسان_شناسی_قرآنی
🔴 شامل ٢ فایل صوتی، و مستندات متنی👇
🔈 بخش1: رمز سلوکیِ انقطاع الی الله
🌐 eitaa.com/salehy/1328 ایتا
🌐 t.me/SalehiBooks/1219 تلگرام
🔈 بخش2: رمز سلوکیِ قانون طلایی الهی
🌐 eitaa.com/salehy/1329 ایتا
🌐 t.me/SalehiBooks/1221 تلگرام
✍ مستندات متنی قانون طلایی الهی👇
🌐 eitaa.com/salehy/1330 ایتا
🌐 t.me/SalehiBooks/1223 تلگرام
#مراقبه #معرفت_نفس #سلوک
🔸
@Salehy @Salehi786
انقطاع و قانون طلایی 1 - بخش اول انقطاع الی الله.mp3
17.74M
💫 به تعداد آدم ها، عالم هست، و هر آدمی در جانش دارد جهان و عالَمِ مخصوصِ خویش را با رنگی که به جان خود میزند میسازد. هر چیزی در هر انسانی، نسخه ای مخصوص جانِ او در ارتباط با روحِ او پیدا میکند.
💫 اگر جان انسان، اهل انس و محبت به خدا و دشمنی با دشمنان خدا و شکرگزار به وسعت بینهایت نعمات الهی باشد، همین رنگ فخر خدایی (صِبغَةَ الله) را به جهانِ جانش زده، و عالَمِ خود را بهشت سلام و عالَمِ اُنس و عشق و نور و روشنبینی و سرور میسازد، و به صعود بینهایت بسوی سعادت میرود.
💫 اگر خدای نکرده، جان انسان اهل بغض به خدا و دشمنی با دوستان خدا و کفر پیشه و در کفرانِ نعمات و محبوس در انانیّت و خودبینیِ و زیر فشار تنگ نظری و ظلم و استکبار خودش باشد، همین رنگ ننگ و شرم را به جهانِ جانش زده، و عالَمِ خود را جهنّم کوبنده و عالَمِ بغض و نفرت و ظلمت و کوری و کدورت میسازد، و به سقوط بینهایت بسوی شقاوت میرود.
مگر آنکه در دنیا تا فرصت باقیست توبه خالص و انقطاع بسوی خدا بیابد، و به جبران حقوقی که ضایع کرده بپردازد.
💫 تمام دستورات دین برای رسیدن تدریجی به همین انقطاع الی الله است.
اینکه تا صدای اذان بلند میشود بلادرنگ «منقطع بشو بسوی خدا»
در خوابِ شب بهنگام سحر، همّت بر انقطاع داشته باش بسوی نماز شب و انس با خدا. از میل تن به خوابیدن منقطع شو بسوی اُنس جان به خدا.
روزه گرفتن هم انقطاع از محرمات و حتی از مشتهیات حلالِ بدنی است تا انقطاعِ جان بسوی خدا ایجاد شود.
حج و انفاق وخمس و زکات هم انقطاع از شهر و دیار و مال ومقام ولباس و زینت های دنیا وتمام مشتهیات دنیویست که انقطاع جان از اغیار و وصالش با خداست.
انقطاع و قانون طلایی 2 - بخش دوم قانون طلایی الهی.mp3
24.83M
💫ولایتِ اسم اعظمِ الهی، یعنی با «خدا باوری» بیابی، که همه کاره خداست، و تمامِ امیدت خدا باشد، و انقطاع بسوی خدا بیابی.
💫 هم صبر در طاعات واجب و مستحب یک انقطاع بسوی خداست،
هم صبر در ترک معصیت ها و محرمات و مکروهات یک انقطاع بسوی خداست،
و هم صبر در مصیبت ها و سختی ها موجب انقطاع قلبی بسوی خداست.
تا انسان برسد به آنچه در مناجات شعبانیه مولا امیرالمؤمنین (علیه السلام) میفرماید:
🌟«الهی هَب لی کمالَ الإنقطاعِ إلیک».
و مولا سیّد الساجدین (علیه السلام) میفرماید:
🌟«اللهم إنّی أخلَصتُ بإنقطاعی إلیک، و أقبلت بکلّی علیک» (دعای ۲۸ صحیفه سجادیه).
و نیز در مناجات ابوحمزه ثمالی میفرمایند:
🌟«یا قرّةَ عینِ مَن لاذَ بک و إنقطعَ الیک»
💫 امام حسین (علیه السلام)، عالَمِ عظیم ترین عشق و شکوه و خلوص و انقطاع برای خدا را در جان و جهانش ظاهر نمود، و هر شیعه ای که در گلستانِ کربلای حسینی شکوفا شود، و همعالَم با عالَمِ عشق خالص الهی سیدالشهدا شود، همان شکر الهی و رضایت به رضای الهی و حُسنِ بینهایت و حرارتِ محبّت بینهایتِ خدا را که در عالَمِ عشقِ حسینی ظهور نموده، در جهانِ جانش ظاهر و شکوفا مینماید.
💫 مولا امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) جانش عظیم ترین جهانِ ولایت مطلق الهی و خلیفة الله مطلق و وصیّ و خلیفه نبیّ خاتم به ظهور تمام مراتب اسم اعظم الهی، و شکوفایی انقطاع تامّ الی الله و مصداق کامل مؤمنِ به خدا و رسولش است. هرکه تحت ولایت او و مطیع در برابر ولایت الهی او باشد، مقرّب به درگاه خدای سبحان شده و تحت محبّت بینهایت الهی قرار میگیرد، و جهانِ جانش هم عالَم و همجوار با بهشت سلام محمّدیین میشود.
بسم الله
#قانون_طلایی_الهی
▫️۱
🔸«كَمَا تَدِينُ تُدَان»؛ این «قانونِ طلایی الهی» است، که انسان با خوبی و خودسازی یا بدی و غفلتش، به ساختنِ جهانِ جانِ خویش مشغلول است. هرطور که عمل کند، همان کارش برخودش در جهانیست که در خودش می سازد. هر صفت و اخلاق و رفتار و باور و اعقادی که داشته باشد، همان صفت و رفتار و باور را بر خودش در عالَمِ ساخته بدست خودش دارد بر خودش وارد مینماید. این معنا، به بیانات متعددی در متون الهی به انسانها تذکر داده شده، و حتی امروزه در مکاشفات عرفا یا تجارب نزدیک به مرگ انسانهای زیادی به شهود رسیده است، که در ادامه به برخی اشاره میشود.
🔻قانونی طلایی در قرآن کریم، کتاب نبی خاتم حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله) در ۱۳ آیه:
💫«إِن أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها»
💫«فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ عَمِيَ فَعَلَيْها»
💫«مَنِ اهْتَدى فَإِنَّما يَهْتَدي لِنَفْسِهِ وَ مَنْ ضَلَّ فَإِنَّما يَضِلُّ عَلَيْها» (۳ آیه)
💫«وَ مَنْ شَكَرَ فَإِنَّما يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَريم»
💫«أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ وَ مَنْ يَشْكُرْ فَإِنَّما يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَميد»
💫«وَ مَنْ جاهَدَ فَإِنَّما يُجاهِدُ لِنَفْسِهِ إِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ عَنِ الْعالَمين»
💫«وَ مَنْ تَزَكَّى فَإِنَّما يَتَزَكَّى لِنَفْسِهِ وَ إِلَى اللَّهِ الْمَصير»
💫«مَنْ عَمِلَ صالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ أَساءَ فَعَلَيْها» (۲ آیه)
💫«مَن كَفَرَ فَعَلَيهِ كُفْرُهُ وَ مَن عَمِلَ صالِحاً فَلِأَنْفُسِهِم يَمْهَدُون»
💫«فَمَن نَكَثَ فَإِنَّما يَنكُثُ عَلى نَفْسِه»
💫«و لا تَيمّموا الخبيثَ منه تُنفقون و لستم بآخذيه إلا أن تُغمِضوا فيه»
🔻قانون طلایی، در بیانات اهل بیت (علیهم السلام):
💫«كَمَا تَدِينُ تُدَانُ وَ كَمَا تَزْرَعُ تَحْصُدُ وَ كَمَا تَصْنَعُ يُصْنَعُ بِك»
💫«كَمَا تُعِينُ تُعَانُ»
💫«لَا تَغْتَبْ فَتُغْتَبْ وَ لَا تَحْفِرْ لِأَخِيكَ حُفْرَةً فَتَقَعَ فِيهَا فَإِنَّكَ كَمَا تَدِينُ تُدَان»
💫« لَاتَزْنُوا فَتَزْنِيَ نِسَاؤُكُمْ، وَ مَنْ وَطِئَ فِرَاشَ امْرِئٍ مُسْلِمٍ وُطِئَ فِرَاشُهُ، كَمَا تَدِينُ تُدَان»
💫«بَرُّوا آبَاءَكُمْ يَبَرَّكُمْ أَبْنَاؤُكُمْ وَ عِفُّوا عَنْ نِسَاءِ النَّاسِ تَعِفَّ نِسَاؤُكُم»
💫«فَنَزَلَ جَبْرَئِيلُ ع عَلَى مُوسَى ع فَقَالَ يَا مُوسَى "مَنْ يَزْنِ يَوْماً يُزْنَ بِهِ"، فَنَظَرَ إِلَيْهِمَا فَقَالَ: عِفُّوا تَعِفَّ نِسَاؤُكُم»
💫«كَمَا تَدِينُ تُدَانُ وَ كَمَا تَعْمَلُ كَذَلِكَ تُجْزَى»
💫«مَن لا يَرحَمْ لا يُرحَمْ، و مَن لا يَغفِرْ لا يُغفَرْ لَه، و مَن لا يَتُبْ لا يَتوبُ اللهُ علَيهِ»
💫«مکتوبٌ فی التوراة: ابْنَ آدَمَ، كُنْ كَيْفَ شِئْتَ؛ كَمَا تَدِينُ تُدَانُ، مَنْ رَضِيَ مِنَ اللَّهِ بِالْقَلِيلِ مِنَ الرِّزْقِ، قَبِلَ اللَّهُ مِنْهُ الْيَسِيرَ مِنَ الْعَمَلِ؛ وَ مَنْ رَضِيَ بِالْيَسِيرِ مِنَ الْحَلَالِ، خَفَّتْ مَؤُونَتُهُ، وَ زَكَتْ مَكْسَبَتُهُ، وَ خَرَجَ مِنْ حَدِّ الفُجُور»
💫«يَا عَلِيُّ فِي التَّورَاةِ أَرْبَع ... مَنْ مَلَكَ اسْتَأْثَرَ، وَ مَنْ لَمْ يَستَشِرْ يَنْدَمْ، كَمَا تَدِينُ تُدَانُ، وَ الْفَقْرُ الْمَوْتُ الْأَكْبَرُ؛ فَقِيلَ لَهُ الْفَقْرُ مِنَ الدِّينَارِ وَ الدِّرْهَمِ؟ فَقَالَ: الْفَقْرُ مِنَ الدِّين»
💫«عَجِبْتُ لِمَنْ يَرْجُو رَحْمَةَ مَنْ فَوْقَهُ كَيْفَ لَا يَرْحَمُ مَنْ دُونَهُ»
💫«مَنْ لَمْ يَرْحَمْ لَمْ يُرْحَمْ»
💫«مَنْ لَمْ يَرْحَمِ النَّاسَ مَنَعَهُ اللَّهُ رَحْمَتَه»
💫امیرالمؤمنین به فرندشان امام حسن (علیهما السلام) فرمودند: «يَا بُنَيَّ اِجْعَل نَفسَكَ مِيزَاناً فِيمَا بَينَكَ وَ بَينَ غَيْرِكَ، فَأَحْبِبْ لِغَيْرِكَ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِكَ وَ اِكرَهْ لَهُ مَا تَكْرَهُ لَهَا، وَ لاَ تَظلِم كَمَا لاَ تُحِبُّ أَنْ تُظلَمَ، وَ أَحسِنْ كَمَا تُحِبُّ أَن يُحْسَنَ إِلَيْكَ، وَ اِسْتَقْبِحْ مِن نَفْسِكَ مَا تَسْتَقبِحُهُ مِن غَيرِكَ، وَ اِرضَ مِنَ اَلنَّاسِ بِمَا تَرضَاهُ لَهُم مِن نَفْسِكَ، وَ لاَ تَقُل مَا لاَ تُحِبُّ أَن يُقَالَ لَكَ»
«اى پسرم، نفس خودت را ميزان و ملاك قرار بده بين خودت و ديگران. َ چيزى را كه براى خودت دوست مىدارى براى ديگران هم دوست بدار. و آن چيزى را كه براى خودت بد مىدانى براى ديگران هم بد بدان. و همان طور كه دوست نمىدارى به تو ظلم شود به ديگران ظلم نكن. و همان طور كه دوست دارى به تو نيكى شود به ديگران نيكى كن. و آن چيزى را كه براى ديگران زشت مىدانى براى خود نيز زشت بدان. و از مردم براى خودت چيزى را بپسند كه از خودت در حق آنان مىپسندى. و آنچه را كه دوست نمىدارى درباره تو بگويند، درباره ديگران مگو.» (خطبه ۳۱ نهج البلاغه)
🔸
💎ادامه👇👇👇
▫️۲
💫پیامبر خدا محمّد مصطفی(صلی الله علیه و آله) فرمودند:
روزی موسی بن عمران (ع) در راه می رفت که خداوند عالم ـ جلّ جلاله ـ او را صدا زد: «ای موسی!». موسی(ع) به راست و چپ برگشت، کسی را ندید. دوباره خداوند صدایش زد: «ای موسی بن عمران!» موسی(ع) باز به راست و چپ برگشت، این بار هم کسی را ندید. بدنش به لرزه افتاد. خداوند سه باره صدا زد: «ای موسی بن عمران! «أنَا اللّهُ لا إلهَ إلاّ أنَا» منم اللّه که هیچ معبودی جز من نیست».
موسی(ع) گفت: لبّیک! لبّیک! و برای خدا به سجده افتاد.
خداوند فرمود: «سرت را بلند کن ای موسی بن عمران!». او سرش را بلند کرد. خدا فرمود:
🌟«یا موسی، إن أحبَبتَ أن تَسکنَ فی ظِلِّ عَرشی یومَ لا ظِلَّ إلاّ ظِلّی، یا موسی، کن لِلیتیمِ کالأَبِ الرَّحیمِ، وکن لِلأَرمَلَةِ کالزَّوجِ العَصوبِ، یا موسَی بنَ عِمرانَ، ارحَم تُرحَم، یا موسی، کما تَدینُ تُدانُ»
«ای موسی! اگر دوست داری که در آن روزی که سایه ای جز سایه من نیست، در سایه عرشم باشی، پس ای موسی! برای یتیم چون پدرِ مهربان باش و برای بیوه زن، چون شوهر دلسوز. ای موسی بن عمران! رحم کن تا رحم بینی. ای موسی! از هر دست دهی با همان دست پس می گیری».
(حلیة الأولیاء ج ۳ ص ۳۷۵، دانشنامه قرآن و حدیث ج۱۸ ص۳۲۴)
🔻قانون طلایی (Golden Rule) در تورات حضرت موسی و وحی بر حضرت داود (علیهما السلام) :
💫«مَكْتُوبٌ فِي التَّوْرَاة ... "كَمَا تَدِينُ تُدَان"»
💫«یا موسَی بنَ عِمرانَ، ارْحَمْ تُرْحَم»
💫«ואהבת לרעך כמוך»: «همسایه خود را مانند خود دوست داشته باشید»؛ «و هر آنچه را که نمیخواهید برای شما اتفاق بیافتد، با دیگری انجام ندهید»؛ «אני ה'»: «من خداوند هستم» (تورات، سِفر لاویان، فصل 19 آیه 18)
“You shall love your neighbor as yourself, and whatever you would not want to happen to you, do not do to another, I am the LORD.” (Leviticus 19:18)
www.mechon-mamre.org/p/pt/pt0319.htm
💫«كَانَتِ امْرَأَةٌ عَلَى عَهْدِ دَاوُدَ يَأْتِيهَا رَجُلٌ يَسْتَكْرِهُهَا عَلَى نَفْسِهَا فَأَلقَى اللَّهُ عزوجل فِي قَلْبِهَا فَقَالَتْ لَهُ إِنَّكَ لَا تَأْتِينِي مَرَّةً إِلَّا وَ عِنْدَ أَهْلِكَ مَنْ يَأْتِيهِمْ، قَالَ فَذَهَبَ إِلَى أَهْلِهِ فَوَجَدَ عِنْدَ أَهْلِهِ رَجُلًا، فَأَتَى بِهِ دَاوُدَ ع- فَقَالَ يَا نَبِيَّ اللَّهِ وَجَدْتُ هَذَا الرَّجُلَ عِنْدَ أَهْلِي، فَأَوْحَى اللَّهُ تَعَالَى إِلَى دَاوُدَ ع قُلْ لَهُ: "كَمَا تَدِينُ تُدَانُ"»
🔻قانون طلایی در انجیل حضرت عیسی (علیه السلام) :
💫«فِیمَا وَعَظَ الله عزوجل بِهِ عِیسَی ع: ... یا عِیسَی… مَا لَا تُحِبُّ أَنْ یصنَعَ بِک فَلَا تَصنَعْهُ بِغَیرِک»
💫«قالَ عِیسَی ابنُ مَرْیمَ ع لِبَعضِ أَصحَابِهِ مَا لَا تُحِبُّ أَن یفعَلُ بِک فَلَا تَفعَلْهُ بِأَحَدٍ»
💫«با دیگران آنگونه رفتار کن، که میخواهی با تو رفتار کنند.» (انجیل متی 7:12)
“treat people the same way you want them to treat you” (Bible, Matthew 7:12)
💫«همانطور که دوست دارید انسان ها با شما رفتار کنند، شما هم همانطور با آنها رفتار کنید» (انجیل لوقا 6:31)
"And as ye would that men should do to you, do ye also to them likewise" (Bible, Luke 6:31)
💫عیسی(علیه السلام) گفت: «اگر میخواهی با شکیبایی با تو رفتار شود، با شکیبایی با دیگران رفتار کن. هربار که با مهربانی برادر خود را اصلاح کنی خدا هم با تو مهربانی خواهد کرد و سخنان تو (برای اصلاح خطای برادرت) ثمر خواهد داد. اما اگر با خشونت آن را انجام دهی عدل خداوند نیز با خشونت تو را مجازات خواهد کرد و نتیجه ای هم بدست نمی آوری. بشر با مهربانی اصلاح میشود». پترس گفت چند بار از برادر خود چشم پوشی کنم ای آقای من؟ عیسی ع جواب داد: «همان تعداد دفعه که دوست داری از خودت چشم پوشی شود (از برادرت چشم پوشی کن). زیرا هرکس ببخشد خود نیز بخشیده میشود، و کسی که جزا دهد خود نیز جزا داده خواهد شد (کما تدین تدان). برنابا گفت پس وای بر حاکمان (و قاضیان در جزا دادن به مجرمان). عیسی ع او را توبیخ نمود و فرمود: «برنابا! آیا احمق شده ای که چنین میگویی! به راستی که حمام برای تن، و لگام برای اسب، و سکان برای کشتی، ضروری تری از حاکم برای حکومت نیست، و به چه دلیل خداوند به موسی، یوشع، سموئیل، داوود و سلیمان و جماعتهای دیگر که حکم الهی را صادر میکنند اجازه این حاکمیت را داد؟ خداوند به امثال اینها شمشیر داد تا رذالت را از بین ببرند. فقط قاضی است که رواست دیگران را سزا دهد (طبق حکم خدا) ای برنابا. و قاضی باید همانگونه مجرم را مجازات کند که پدر امر میکند عضو فاسد فرزندش بریده شود تا تمام تنش فاسد نشود».
(متن کامل انجیل برنابا، ص۵۳۷ و۵۳۸، باب ۸۸ سوره العادل. چاپ پژوهشگاه علوم انسانی_۱۳۹۳، بر اساس دو نسخه ایتالیایی و اسپانیایی)
🔸
💎 ادامه👇👇👇
▫️۳
🔻قانون طلایی در وحی بر حضرت آدم (علیه السلام) :
💫 «أَوْحَی اللَّهُ إِلَی آدَمَ ع أَنِّی سَأَجْمَعُ لَک الْکلَامَ (الْخَیرَ کلَّهُ) فِی أَرْبَعِ کلِمَاتٍ… وَ أَمَّا الَّتِی بَینَک وَ بَینَ النَّاسِ فَتَرْضَی لِلنَّاسِ مَا تَرْضَی لِنَفْسِک وَ تَکرَهُ لَهُمْ مَا تَکرَهُ لِنَفْسِک»
🔻قانون طلایی، در حکمت های لقمان (علیه السلام) :
💫«قَالَ لُقْمَان الْحَکیمِ لِابْنِهِ فِی وَصِیتِهِ: یا بُنَی أَحُثُّک عَلَی سِتِّ خِصَالٍ لَیسَ مِنْهَا خَصْلَةٌ إِلَّا تُقَرِّبُک إِلَی [رِضْوَانِ] اللَّهِ وَ تُبَاعِدُک عَنْ سَخَطِهِ… وَ الرَّابِعَةُ أَنْ تُحِبُّ لِلنَّاسِ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِک وَ تَکرَهُ لَهُمْ مَا تَکرَهُ لِنَفْسِک»
🔸
🔸قانون طلایی در گزارش شهودی تجارب نزدیک به مرگ:
🔻تجربه خانم «رانل والاس» (RaNelle Wallace) در سال ۱۹۸۵م (از کتاب «سوختنِ درون» : “The Burning Within”، که بخشی از آن در کتاب «بازگشت» نشر ابراهیم هادی در سال ۱۳۹۹ چاپ شده) :
💫مادربزرگم حدود دو سال پیش مرده بود، و تا این فکر از سرم گذشت ناگهان با خود گفتم «من اینجا چکار میکنم؟ پس من هم مرده ام!» ناگهان همه چیز منطقی به نظر آمد، مرور زندگی، تونل، نور، همه به نظر طبیعی میآمدند. مادر بزرگم دستش را بهطرف من دراز کرد و گفت: «با من بیا، چیزهای زیادی هست که باید ببینی» ... در حالی که ما در آن باغ قدم میزدیم، او از بعضی از اصول و علتهای آمدن ما به زمین برای من سخن گفت: کمک به یکدیگر؛ نیاز به منجی؛ نیاز به ایمان؛ خوب بودن؛ توبه. او گفت باید از قانون طلایی پیروی کنیم: «با دیگران آن گونه رفتار کنیم که میخواهیم با ما رفتار شود»
neardeath.org/lifereview/nde_26
🔻دکتر «کنث رینگ» (Kenneth Ring) در کتاب خود داستان تجربه نزدیک به مرگ مردی به نام «توماس سایر» (Thomas Sawyer) را بازگو میکند. توماس در مرور زندگی خود بهطور خاص به صحنه ای اشاره می کند:
💫مردی را به خاطر اینکه به ماشینم برخورد کرده بود بهشدت کتک زده بودم. تمام این صحنه را دوباره تجربه کردم؛ ولی از دو دیدگاه مختلف دیگر! یکی از دید شخص سوم و شاهدی بیطرف، و دیگر از دید مردی که کتک خورده بود. من هر یک از ضربات مشتی که به آن مرد وارد نمودم را در خودم حس کردم، تکتک ۳۲ ضربهای را که زده بودم تا وقتی که آن مرد از پا درآمد و بیهوش در پیاده رو افتاد.
دکتر رینگ در این قسمت در مورد مرور زندگی توماس میگوید: «شاید مهمترین بصیرتی که از مرور زندگی برای ما حاصل می شود دیدی کاملاً متفاوت به قانون طلایی است. بیشتر ما به آن به این چشم نگاه می کنیم که باید با دیگران همان گونه رفتار کنیم که می خواهیم آنها با ما رفتار کنند… ولی واقعیت بالاتر آن قانون طلایی این است که "آن طور که ما با دیگران رفتار میکنیم، در حقیقت داریم با خودمان رفتار می کنیم"»
neardeath.org/lifereview/lifereview-discussion/
🔻تجربه نزدیک به مرگ «مِی ایولت» (May Eulitt) در پائیز سال ۱۹۷۱م وقتی ۲۲ ساله بود:
💫آن ارواح گفتند که من (در دنیا) عصر جدیدی از مدارا و پذیرش را خواهم دید که در آن روحها و قلبهای بشریت به هم ملحق خواهند گشت، همانطور که هر سه ما اینجا به هم ملحق شدهایم. همه ما بندگان یک خدا هستیم و به هم متصلیم و قانون طلایی، قانون حقیقی خداست که: «با دیگران آنگونه رفتار کن که دوست داری با تو رفتار شود».
"do unto others as you would have them do unto you."
ما باید با دیگران طوری برخورد کنیم که گویی آنها پارهای از روح ما هستند، زیرا (واقعا) هستند. تمام موجودات زنده در تمامی هستی به یکدیگر متصلاند. آنها گفتند که به زودی بشریت به اندازه کافی (رشد) خواهد داشت تا بتواند جایگاه بالاتری را در نظام هستی درک کند. ولی تا آن موقع ما باید قبول کردن و مدارا و محبت و عطوفت به یکدیگر را یاد بگیریم. آنها گفتند که عصر جدیدی فرا خواهد رسید که در آن انسانها نمیتوانند دیدن یک هم نوع خود که بی خانمان یا گرسنه است را تحمل کنند و ما خواهیم فهمید که تنها با کمک به یکدیگر میتوانیم حقیقتا به خودمان کمک کنیم.
www.near-death.com/experiences/group/may-eulitts-nde.html
💎 ادامه👇👇👇
▫️۴
🔻تجربه نزدیک به مرگ پیتر بالدوین پاناگر (Peter Baldwin Panagore) در سال ۱۹۸۰، که در کتابش با نام «بهشت زیباست؛ چگونه مردن به من آموخت که مرگ فقط آغاز کار است» در سال ۲۰۱۵ به چاپ رسده است:
💫 سپس جهنم به سراغم آمد. من وارد جهنم خویشتن شدم، یا بهتر است بگویم که جهنم من وارد من شد و مرا در بر گرفت. این جهنمی بود که خود برای خود خلق کرده بودم. این یک جهنم شخصی بود، زیرا دیدم که در طول عمرم خودم آن را برای خویش بنا کرده بودم و این جهنم ترسناک بود. خدا این جهنم را به وجود نیاورده بود. در دنیا اصلا نمی دانستم که در حال صرف کردن عمرم برای ساختن یک جهنم برای خود هستم، یک به یک با عمل، فکر، و حرف خود! نمی دانستم که جهنم را مانند یک گنج گران بها با خود حمل کرده ام. جهنمی که من را دربر گرفت، تجربه و احساس آنچه در دنیا در حق دیگران انجام داده بودم، از دیدگاه و نقطه نظر آنها بود. من خود دردهایی که در دیگران ایجاد کرده بودم را با خود حمل کرده و اکنون به سوی دیگر آورده بودم. چقدر برایم غیرمنتظره بود!
تمام دردی که آگاهانه یا ناآگاهانه و عمدا یا سهوا در دیگران ایجاد کرده بودم را در خودم حس کردم؛ به خصوص دردهایی را که به دوستان، اطرافیان و عزیزان خود وارد کرده بودم. تحمل آن بسیار دردناک بود؛ مانند یک آتش سوزاننده در درون روحم، ولی با این حال این آتش من را پاک می ساخت. اکنون می فهمیدم که «گناه» چیست: گناه ایجاد درد و آزار در «دیگری» است. بسیاری از گناهانم غیرعمدی بودند. ولی اکنون نه تنها تمام ابعاد و آثار رفتار و اعمال خود را می دیدم و حس می کردم، بلکه دلایل ناکافی و بی ارزشی که برای توجیه کارهای خود آورده بودم را نیز در کنار آنها می دیدم. من خود قاضی خویشتن بودم و ترازوی اعمالم در دست خودم بود. طبق قضاوت خودم گناه کار بودم و بی نهایت احساس شرم می کردم. مدارک و شواهد بر علیه من در درون خود من بود و هیچ دفاعی برای عرضه نداشتم. تمام توجیهات و دلایل من مثقالی سنگینی کارهایم را کاهش نداد.
جهنم خارج از من نبود و مکانی نبود که به آنجا بروم، بلکه چیزی در درون من بود. این جهنم، عشق، سرور، امید، زیبایی، حقیقت، ایثار، محبت و شفقتی که در درونم بود را می پوشاند و تنها احساسی که برایم باقی ماند شرم و درد بود. جهنم دردناک است و هیچ زیبایی و عشقی در آن نیست.
با این وجود، در حالی که من اعمالم را از این دیدگاه می دیدم، دیدگاه سومی نیز وجود داشت. صدای خدا با عشق با من حرف می زد تا در حین عبور از جهنم خویشتن به من آرامش ببخشد. صدای خدا مرتبا به من اطمینان می داد: «پیتر، من تو را دوست دارم. من تو را خلق کرده ام و کاملاً می شناسم. هیچ چیزی از من پنهان نیست. من همیشه همه چیز را راجع به تو می دانستم و می دانستم که تمام این ها از تو صادر شده است. من تمامی وجود تو و همه چیز را می بینم. من تو را دوست دارم و می بخشم. تو مخلوق من هستی. من تو را می بخشم. من تو را می بخشم. من تو را می بخشم.»
ناگهان به طور کامل و آنی بخشیده شدم؛ بخششی که لیاقت آن را نداشتم، زیرا خود را گناه کار و مستحق تنبیه می دانستم. سپس تمام دردی که حس می کردم ناپدید شد و جهنم من به پایان رسید. بار دیگر با عشق، امید، سرور، زیبایی، حقیقت، ایثار و زیبایی پر شدم. جهنم و بهشت درون خود ما خلق می گردد. جهنم و بهشت من در درون روح و وجود من اتفاق می افتاد.
... خدا گفت: «تو را دوست دارم و عشقم به تو بیشتر از آن است که هرگز در تصورت بگنجد. من تو را می شناسم و دوست دارم، پیتر. تو مخلوق من هستی. اکنون که اینجایی می بینی که چقدر دوستت دارم و تا چه اندازه عشق من بزرگ است. همیشه اینگونه تو را دوست داشته ام و خواهم داشت. این را می دانی! اینگونه که من اکنون تو را دوست دارم، و می دانی همیشه دوست داشته ام، همۀ انسان ها را دوست دارم، تک تک انسان های روی زمین را، اکنون و برای همیشه.»
می دانستم که این حقیقت داشت. عشق خدا عمیق و وسیع، کامل و فراشمول، و امن و ابدی بود. می دانستم که خدا من را به شکلی شخصی و منحصر بهفرد دوست داشت؛ گویی تنها کسی بودم که در تمام جهان برای او اهمیت داشتم. ولی هم زمان می فهمیدم که عشق عظیم الهی منحصر و مختص به من نیست، بلکه خداوند تک تک انسان ها را همینگونه دوست دارد. احساس می کردم که خدا عشق است و عشق خداست.
neardeath.org/peter_b_panagore
“Heaven Is Beautiful: How Dying Taught Me That Death Is Just the Beginning”, by Peter Baldwin Panagore, Hampton Roads Publishing (October 1, 2015).
#عشق_الهی
🔸
💎ادامه👇👇👇
▫️۵
🔻تجربه نزدیک به مرگ یک سرباز مدافع امنیت ایرانی در سال ۱۳۹۳ش، منتشر شده در کتاب «شنود» (نشر ابراهیم هادی_۱۳۹۹) :
💫 من از کودکی آموخته بودم که از کسی جز دشمنان اسلام، کینه به دل نداشته باشم. لذا بسیاری از افرادی که فکر میکردند زرنگ هستند و در زمینه حق الناس به من بدهکار میشدند را میبخشیدم، البته نه اینکه دست روی دست بگذارم تا هرکه هر کاری میخواهد انجام دهد، بلکه کینه ای از کسی نداشتم و علاقه نداشتم کسی در آنسوی هستی بخاطر حق الناس نسبت به من، معطل و گرفتار باشد. لذا همه را بخشیدم. در لحظات بررسی اعمال (در آنسوی هستی)، همین مطلب به من نمایان شد. من دیدم که «هرچه دیگران را بخشیدهام، باعث بخشش گناهان من شده، و همین مطلب بار مرا سبک کرده» (شنود، ص۵۴).
- در بررسی اعمال، جملهای دیدم که برایم جالب بود. نوشته شده بود: «جان در مقابل جان». به من فهماندند که تو در مسجد و هیئت، «جان» بسیاری از افراد را از اینکه آلوده به فساد و گمراهی و مواد بشوند نجات دادی، ما هم «جان» تو را از حوادث و گرفتاریها حفظ کردیم. من آنجا معنای آیه «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُم» را کاملا متوجه شدم. شما «دین» خداوند را یاری کنید، خدا نیز شما را یاری میکند. خدا میخواهد که ما «خالصانه» وارد میدان عمل برای «رضای خدا» شویم و هرچه در توان داریم در راه او بکار گیریم، و برای حفظ نظام اسلامی قدمی برداریم، آنگاه خداوند او را بهترین نحو یاری خواهدکرد. (شنود، ص۶۶)
- تعداد بسیار زیادی از ملائک خداوند را دیدم که کاملا مسلح و زره پوشیده و آماده رزم بودند! پشت سرم هم یک شخص با ابهت با دهها محافظ ایستاده بود، گفت سوالی داری؟ گفتم این همه مبارز و رزمنده در آسمان چه میکنند؟ گفت: «این ها ملائک الهی هستند. امر خدا به دست اینهاست. هرجا خداوند بخواهد کاری انجام دهد که به مردم مرتبط باشد، توسط این ملائک انجام میشود». پرسیدم چرا مسلح هستند؟، گفتند: «هرجا شیعیان (و مسلمانان) "فقط برای رضای خداوند" قیام کنند و تمام توان خود را بکار گیرند و "خالصانه" (با حال «انقطاع الی الله») از خدا کمک بخواهند، خداوند گروهی از این فرشتگان مسلح را مأمور میکند که به یاری آنها بروند... شما اگر خودتان را آماده کنید و خالصانه جهاد کنید و خداوند را بخوانید، عنایت پروردگار متعال را خواهید دید. این ملائک سالهاست منتظر استغاثه خالصانه شیعیان و حرکتی مخلصانه از آنها هستند تا وارد عمل شوند.»
با تعجب گفتم یعنی اگر کسی حرکتی نکند این ملائک کمکی نمیکنند؟، گفت: «فقط در یک صورت، امام حاضر و معصوم ع میتواند امر خدا را ابلاغ کند. اگر او بخواهد همه چیز تغییر میکند. اما در دوران غیبت، ولیّ امر مسلمین نیز میتواند به آن ملائک دستور دهد.» در همین افکار بودم که منظور از ولیّ امر مسلمین کیست، یکباره در میان فوج ملائکه تصویر بزرگی را دیدم که شمایل حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری امام خامنهای نمایان بود. (شنود، ص۶۷_۷۴).
والسلام.
eitaa.com/salehy/1327
🔸
🔈 صوت توضیح دو جلسه مربوط به بحث مذکور از سلوک الهی با «ملکه انقطاع» بسوی خدا، و قانون طلایی الهی «کما تدین تدان»👇
🔻بخش١: رمز سلوکیِ «انقطاع الی الله»👇
🌐 eitaa.com/salehy/1328
🔻بخش٢: رمز سلوکیِ «قانون طلایی الهی»👇
🌐 eitaa.com/salehy/1329
🔸
@Salehy @Salehi786