eitaa logo
هوالحکیم🌷محمّدحسین صالحی
1.2هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
379 ویدیو
205 فایل
﷽💫طلبه ای ساده محضر اساتیدعظیم القدر @abedini ⚡لیسانس نرم افزار ⚡ارشد مهندسیIT با پایان نامه برگزیده کشوری درجشنواره علامه حلی ⚡دکترای عرفان اسلامی ⚡ zil.ink/salehi786 💠پاسخها @Salehi786 📲نرم‌افزار @SalehiApps ✅تدریس @Shia_erfan 🔶خصوصی @mSalehi
مشاهده در ایتا
دانلود
هوالحکیم🌷محمّدحسین صالحی
﷽ | *ذکر ساعت آخر جمعه برای دفع بلایا* 🔴 به توصیه علمای ربـّانی، یک ساعت به *غروب جمعه*، *هفت مرتبه
. 📌ذکر ساعت آخر روز جمعه، ٧ مرتبه👇 🔸 *«اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ ، وَ أدْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ ، إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیر»*
Screenshot_۲۰۲۴۰۵۲۴-۲۳۳۸۲۵_Instagram.jpg
902.6K
🔸 چرا تردید کردم؟! (چطور با وجدان‌ها بیدار می‌شود) 🔻پیج اینستاگرام توبه کرده‌ی Darham_Tweet 📌کامنت‌هاش هم خوندنیه مثل این👇
انتخابات و هبوط - پیرامون انتخابات ریاست جمهوری ١۴۰٣ - استاد عابدینی .mp3
3.65M
🔸انتخابات و هبوط 🔻یافتن عزم الهی مانند اولوالعزم، که در پرداختن با مراقبه به امور انتخابات در کثرت‌های آن، از جذبه‌ی وحدت و نفحات ملکوتی شهادت در این روزها خارج نشویم 🇮🇷 اهل ایمان در انتخابات ریاست جمهوری ایران ١۴۰٣ 🔹 📌شنبه ۵ خرداد ١۴۰٣ 🔸 @Abedini @Salehy
بسم الله 🔸خُمِ پنهانِ عشق الهی 🔸 🔸امام روح‌الله خمینی (ره): ⚡ ساقی از آن «خُمِ پنهان» که ز بیگانه نهان است ⚡ باده در ساغر ما ریز، که ما مَحرمِ رازیم 🔹 🔸جناب حافظ (ره) : ⚡ فرشته عشق نداند که چیست ای ساقی ⚡ بخواه جام و گلابی به خاکِ آدم ریز 🔹 🔸جناب عمّان سامانی (ره) : ⚡جرعه‌یی هم ریخت ز آن ساغر به‌خاک ⚡ز آن سبب شد مدفن تن های پاک 🔸🔸 🔸 🔻دیوان امام روح‌الله خمینی, غزل مَحرمِ راز: در غمِ هجر رخ ماه تو، در سوز و گدازیم تا به کی زین غم جانکاه بسوزیم و بسازیم؟ شب هجران تو آخر نشود، رُخ ننمایی در همه دهر تو در نازی و ما گرد نیازیم آید آن روز که در باز کنی، پرده‏گشایی؟ تا به خاکِ قدمت جان و سر خویش ببازیم به اشارت، اگرم وعده دیدار دهد یار تا پس از مرگ به وجد آمده در ساز و نوازیم ‌ گر به اندیشه بیاید که پناهی است به کویت نه سوی بتکده رو کرده، نه راهی حجازیم ساقی از آن «خُمِ پنهان» که ز بیگانه نهان است باده در ساغر ما ریز، که ما مَحرمِ رازیم 🌐 imam-khomeini.ir/fa/c78_99305/کتاب/دیوان_اشعار/مَحرمِ_راز_zwnj; (اشعار بیشتر در لینک) 🔸🔸🔸 🔻دیوان حافظ, غزل٢۶۶: دلم رمیدهٔ لولی‌وَشیست شورانگیز دروغ وَعده و قَتّال وَضع و رنگ آمیز فدایِ پیرهنِ چاکِ ماهرویان باد هزار جامهٔ تقوی و خرقهٔ پرهیز خیالِ خالِ تو با خود به خاک خواهم برد که تا ز خالِ تو خاکم شود عَبیرآمیز فرشته عشق نداند که چیست ای ساقی بِخواه جام و گلابی به خاکِ آدم ریز پیاله بر کفنم بند، تا سحرگهِ حَشر به مِیْ ز دل بِبَرَم هولِ روزِ رستاخیز فقیر و خسته به درگاهت آمدم رحمی که جز وِلایِ تواَم نیستْ هیچْ دست آویز بیا که هاتفِ میخانه دوش با من گفت که در مَقامِ رضا باش و از قَضا مَگریز میانِ عاشق و معشوق هیچ حائل نیست تو خود حجابِ خودی، حافظ از میان برخیز 🌐 ganjoor.net/hafez/ghazal/sh266 🔸🔸🔸 🔻گنجینة الاسرار عمان سامانی، بخش٢: پرده‌ای کاندر برابر داشتند وقت آمد پرده را برداشتند ساقی‌یی با ساغری چون آفتاب آمد و عشق اندر آن ساغر شراب پس ندا داد او نه پنهان، برملا کالصلا ای باده‌خواران الصلا همچو این مِیْ خوشگوار و صاف نیست ترک این مِیْ گفتن از انصاف نیست حبذا زین مِیْ که هر کس مستِ اوست خلقت اشیا مقام پست اوست هرکه این مِیْ خورد جهل از کف بهشت گام اول پای کوبد در بهشت جملۀ ذرات از جا خاستند ساغر مِیْ را ز ساقی خواستند بار دیگر آمد از ساقی صدا طالب آن جام را بر زد، ندا ای که از جان طالب این باده‌ای بهر آشامیدنش آماده‌ای گرچه این مِیْ را دوصد مستی بود نیست را سرمایۀ هستی بود از خمار آن حذر کن کاین خمار از سر مستان برون آرد دمار درد و رنج و غصه را آماده شو بعد از آن آمادۀ این باده شو این نه جام عشرت، این جام ولاست دُرد او دَردست و صافِ او بلاست بر هوای او نفس هر کس کشید یک قدم نارفته پا را پس کشید سرکشید اول به دعوی آسمان کاین سعادت را به‌خود بردی گمان ذره‌یی شد ز آن سعادت کامیاب ز آن بتابید از ضمیرش آفتاب جرعه‌یی هم ریخت ز آن ساغر به‌خاک ز آن سبب شد مدفن تن‌های پاک تر شد آن یک را لب، این یک را گلو وز گلوی کس نرفت آن مِیْ فرو فرقهٔ دیگر به بو قانع شدند فرقه‌ای از خوردنش مانع شدند بود آن مِیْ از تغیّر در خروش در دل ساغر چو مِیْ در خُم به جوش چون موافق با لب همدم نشد آن‌همه خوردند و اصلا کم نشد 🌐 ganjoor.net/omman/ganjinatolasrar/sh3 🔹 🔸 @Salehi786 @Salehy
بسم الله 🔸بیان دو رؤیای صادقه در مورد عظمت شخصیت (رحمة الله علیه) 🔸 🔹خواب مرحوم آیت الله گلپایگانی (ره) در شب رحلت امام 🔹خواب جالب شهید مصطفی خمینی (ره) در مورد پدرش و عکس العمل جالب امام موقع تعریف خواب! 🔸 🔸خواب مرحوم آیت الله گلپایگانی (ره) 🔻آیت‌الله روح الله قرهی: ناقل این قضیه دفتر مرجع عظیم‌الشّأن آیت‌الله العظمی گلپایگانی است؛ یعنی آقازاده‌شان بیان کردند و آقای انصاری کرمانی این مطلب را از ایشان نقل کردند: 🔻آیت الله گلپایگانی معمولاً شب‌ها زود استراحت می‌کردند تا برای نماز شب بلند ‌شوند. در همان شب وفات امام (شام شنبه، سیزدهم خرداد)، مشغول استراحت بودند که ناگهان با حال مضطرب از خواب بلند شدند و به خادم‌شان می‌فرماید: سریعاً با تهران، با آقا سیدعلی (خامنه‌ای) تماس بگیرید و حال امام را جویا شوید. 🔻می‌گویند: آقا! چه شده؟! چرا نگرانید؟! می‌فرمایند: آخر من همین الآن که خواب بودم، در عالم رویا مشاهده کردم که در جلسه‌ای هستم و در آن جلسه رسول اکرم (صلّی اللّه علیه و آله) و ائمه معصومین (علیهم السلام) حضور دارند. بعد از مدّتی در باز شد و دیدم که امام وارد شدند. دیدم آن بزرگواران به احترام ایشان از جای‌شان بلند شدند. پیامبر اکرم(ص) آغوش خودشان را باز کردند و امام خمینی را در آغوش گرفتند و غرق در بوسه کردند. در این حالت مضطربانه ازخواب بیدار شدم. حالا من احساس می‌کنم یک خبری هست. ببینید چه شده؟ 🔻تماس می‌گیرند و می‌گویند: بله، ایشان رحلت کردند! 🔹 🌐 mshrgh.ir/180045 🔸🔸🔸 🔸خواب جالب شهید مصطفی خمینی (ره) 🔻نقل شده است در سال‌هایی که حضرت امام به عنوان یک مدرس مطرح دروس در حوزه شناخته می شدند، فرزندشان مرحوم آقا مصطفی خوابی می بیند که حاکی از عظمت شأن پدر در جمع علما و دانشمندان بزرگ تاریخ اسلام بوده است. مرحوم آیت الله علی دوانی این حکایت را که نقل آن در منزل وی اتفاق افتاده است چنین نقل می کند: 🔻در اواخر سال 1328 شمسی به مناسبت ولیمه تولد نخستین فرزندم از امام دعوت کردم که به خانه ما تشریف بیاورند. جمعی از علما در این جلسه حضور داشتند. مهمانان دور کرسی نشسته بودند فقط آقا مصطفی دورتر نشسته بود. قدری از آبادان صحبت شد. 🔻یکی از علمای حاضر رو کرد به مرحوم حاج آقا مصطفی که در آن روز نوجوانی لاغر اندام بسیار ظریف‏الطبع و خنده‏رو و دوست داشتنی بود و گفت: «آقا مصطفی شنیده‏ایم خواب عجیبی دیده‏ای، برای حاج آقا (امام) هم نقل کرده‏ای؟» 🔻مرحوم حاج آقا مصطفی نگاهی به امام کرد و منتظر اجازه ایشان شد. امام با گوشه چشم به وی نگاهی کردند. او گفت: «نه»! آن عالم گفت: «بگو، حاج آقا اجازه می‏دهند.» ولی مرحوم آقا مصطفی در حالی که طبق معمول لبخندی بر لب داشت از گفتن ابا می‏کرد و در واقع با نگاهی که به امام می‏نمود منتظر اجازه ایشان بود. علما اصرار می‏کردند و امام ساکت و آقا مصطفی متحیّر و منتظر بود. 🔻در آخر مرحوم حاج آقا عبدالله آل آقا به امام گفت: «حاج آقا اجازه بدهید بگوید. خواب عجیبی است و شنیدن دارد. خیلی‏ها شنیده‏اند. و این روزها در حوزه مطرح است. شنیده اید؟» امام گفت: «نه»، حاج آقا عبدالله گفت: «اجازه بدهید خودش نقل کند.» 🔻امام همان طور که ساکت و آرام به یک نقطه نگاه می‏کردند تبسمی نموده و به آقا مصطفی فرمودند: «چیه، بگو». 🔻آقا مصطفی خیلی اهل حرف بود. مع الوصف از هیبت پدر خود را جمع و جور کرد و گفت: ⚡«هفته پیش شبی خواب دیدم تمام فلاسفه و حکمای مشهور: سقراط، ارسطو، افلاطون، فارابی، شیخ الرئیس ابن سینا، بهمنیار، ابوریحان بیرونی، فخر رازی، خواجه نصیر طوسی، علامه حلّی، تا صدرالمتألهین و حاج ملاهادی سبزواری، ۱۰ – ۲۰ نفر در یک سالن بزرگ دور تا دور اتاق نشسته اند. من که نام آنها را شنیده بودم و این روزها با افکار آنها در درس سر و کار دارم، با اشتیاق به ترتیب آنها را نگاه می کردم و از نگاه کردن آنها سیر نمی شدم. یک دفعه دیدم همه آنها با هم از جا بلند شده اند و به طرف درِ ورودی نگاه می کنند. من هم نگاه کردم ببینم چه بود که آنها اینطور برخاستند. دیدم شما وارد شدید. همه حکما جلو آمدند و با احترام شما را آوردند و در صدر مجلس نشاندند. بعد خودشان دو زانو در جای خود نشستند و همه به شما نگاه می کردند. در این حال از خواب بیدار شدم». 🔻وقتی آقا مصطفی خواب را با بیان شیرینی که داشت نقل می کرد، حاضران لحظه‌ای به آقا مصطفی و لحظه ای به امام نگاه می کردند. امام طبق معمول سرپایین انداخته بود و گوش می داد. همین که آقامصطفی ساکت شد، امام سر بلند کرد و پرسید: «این خواب را تو دیدی؟» آقا مصطفی گفت: «بله» امام گفت: «تو بیخود چنین خوابی دیدی!» 🔻از این سخن همه به شدت خندیدیم. امام هم تبسمی کرد و گفت: «خواب دیده!» 🔹 📌کتاب سرگذشت‌های ویژه از زندگی امام خمینی، ج۶، ص۵۵؛ 📌 کتاب نقد عمر، ج۲، ص۱۱۵ 🔸 @Salehi786 @Salehy
سلوک سیاسی در جمهوری اسلامی - استاد عابدینی - شنبه ١٢ خرداد ١۴۰٣ .mp3
16.27M
🔸 در 🔸برکت در خدمت، با اخلاص در عبادت رب، و پاک شدن از منیّت‌هاست (بخصوص توجه به آن در ایام فعلی) 🔻طبق آیه ١٩١ آل عمران در بیان قرآن، صاحبان لُبّ و فکر (اولو الالباب) تمام حالات‌شان ذکر است، چه در حال عبادت خدا، چه در حال خدمت به خلق، چون همه برای اطاعتِ خداست 🔻ذکرشان و طاعت الهی‌شان در عبادت خدا و خدمت خلق، آنها را از دنیاگرایی خارج می‌کند تا خود و مردم را با اخلاص‌شان بسوی خدا و وحدت الهی نزدیک کنند 🔻خدمت‌شان وحدت‌آفرین است چون با یک ارتباط عبادی با رب مرتبط است تا دائما خالص برای خدا تنظیم شود. و این برکت در خدمت ایجاد می‌کند 🔻اخلاص در خدمت به خلق وقتی ایجاد می‌شود که در عبادت خداوند مطیع و خالص باشند 🔻کسانی که مسئولیت عمده در پیدا می‌کنند، مقام معظم رهبری به آنها توصیه می‌کنند که از حالا به بعد «رابطه‌شان با خدا» باید یک قدری قوی‌تر از گذشته شود تا این امکان خدمت‌رسانی در مسئولیت، با خلوص الهی محقق بشود و منحرف نشود 🔻چون فقط خدمت دنیایی مقصود نیست، مقصود خدمتی‌ست که مقدمه هدایت و امامتِ جامعه بسوی رابطه با خدا شود 🔻پس کسی می‌تواند نامزد انتخابات ریاست جمهوری باشد که از آن وقتیکه ثبت‌نام می‌کند حالش در عبادت رب هم متفاوت شده باشد تا با «و اركعی مع الراکعین» شدن، مقدمه‌ی «و اصطفاك» شدن او در خدمت به خلق شود 🔻توجه کند که می‌خواهد یک عبادت جمعی را با اخلاص برای خدا محقق کند، نه اینکه بخواهد خودش را متکبرانه مطرح بکند و منیت او بیشتر دیده شود! 🔹 📌برشی از ج۹۴۴ المیزان 🗓۱۲خرداد۱۴۰۳ 🎞تصویری 🔹 @Abedini 🔸 @Salehy
هوالحکیم🌷محمّدحسین صالحی
﷽ | *ذکر ساعت آخر جمعه برای دفع بلایا* 🔴 به توصیه علمای ربـّانی، یک ساعت به *غروب جمعه*، *هفت مرتبه
. 📌ذکر ساعت آخر روز جمعه، ٧ مرتبه👇 🔸 *«اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ ، وَ أدْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ ، إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیر»*
نماز دهه ذی الحجه، بین نماز مغرب و عشاء دو رکعت، هر رکعت یک حمد و یک توحید، و یکبار آیه ۱۴۲ اعراف👆 🕋 وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَ قالَ مُوسى لِأَخِيهِ هارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِين
▪️ إنا للّٰه و إنا إليه راجعون ▪️ عزیز و بزرگوارمان رحلت مادر مکرمه‌تان را تسلیت می‌گوییم. خدای رحیم و رحمن، بحق محبت و مودت محمد و آل محمد (علیهم السلام)، روح بلند مادر عزیزتان را قرین با رحمت بیکرانش کند و در این ایام ملکوتی و ولایی ذی‌الحجه، از چشمه کوثر محمدی و چشمه سلسبیل علوی بچشاند، و مسرور و مشعوف در بهشت برین، همنشین با اولیاء الرحمن قرار دهد. از خداوند منان، برای آن مرحومه مغفرت و رحمتش، و برای شما بازماندگان و داغداران تسکین و تسلایش را تمنا می‌کنیم. همه دوستان هدیه تقدیم کنیم🙏 🔹 @Salehy
▪️مراسمات مربوط به مادر مکرمه ▪️مراسم تشییع و خاکسپاری: یکشنبه ٢٠ خرداد ساعت ١٠:٣٠، بهشت زهرا (قطعه ٢٢٢، ردیف ٧ شماره ۴٩) لوکیشن: 📌 https://nshn.ir/5esbQzVGWx4DiM ▪️مراسم ختم در تهران: پنجشنبه ٢۴ خرداد ساعت ١٧:٣٠، خ میرداماد (مسجد الغدیر) لوکیشن: 📌 https://nshn.ir/2drbv2BmOxu_2C
بسم الله ▪️امشب بخوانیم برای مادر مکرمه ، *مرحومه فاطمه آرامی فرزند علی* 🔹 🔴 : ▪️*برای مرحومه «فاطمه (آرامی) بنت علی»* 👇👇👇 🔸 : « در رکعت اول یک مرتبه سوره حمد و سوره توحید (قل هو اللَّه) و در رکعت دوم یک مرتبه سوره حمد و سوره تکاثر را بخوانند.» و بعد از سلام نماز بگوید: « اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحمّدٍ وَ آلِ مُحمّدٍ وَ ابْعَثْ ثَوابَها اِلی قَبرِ *فاطمه بنت علی* » 🔸🔸🔸 🔸 : «بعد از حمد آیت الکرسی، و رکعت دوم بعد حمد سوره قدر»، بعد نماز : «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحمّدٍ وَ آلِ مُحمّدٍ وَ ابْعَثْ ثَوابَها اِلی قَبرِ *فاطمه بنت علی* » 🏴
▪️مرقد مادر مکرمه‌ی ، مرحومه فاطمه آرامی فرزند علی در قطعه ٢٢٢ بهشت زهرا (سلام الله علیها)، ردیف ۷، شماره ۴٩ 🙏 کیفیت نماز لیلة الدفن برای ایشان
مجلس ختم تهران
هدایت شده از استاد عابدینی
◼️مجلس ترحیم والده ی مکرمه حجت الاسلام و المسلمین استاد عابدینی 🕔 زمان برگزاری: پنج‌شنبه ۲۴ خرداد ماه، ساعت ۱۷ الی ۱۸:۳۰ 📍محل برگزاری: تهران، بلوار میرداماد، مسجد الغدیر مسیریابی: 🌐 https://nshn.ir/2d_bv2BmOxu_2C ✅ مرکزتنظیم‌ونشرآثاراستادعابدینی 🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
اى در رُخ تو پیدا، انوار پادشاهى‌ ⚡در فکرت تو پنهان، صد حکمت الهى‌ ⚡کِلک تو بارک الله، بر مُلک و دین گشاده‌ ⚡صد چشمه آب حیوان، از قطره‌ی سیاهى‌ ⚡بر اهرمن نتابد، انوارِ اسم اعظم‌ ⚡مُلک آنِ توست و خاتم، فرما هرآنچه خواهى‌ ⚡در حکمتِ سلیمان، هرکس که شک نماید ⚡بر عقل ودانش او، خندند مرغ وماهى‌ ⚡تیغى که آسمانش، از فیض خود دهد آب‌ ⚡تنها جهان بگیرد، بى منّتِ سپاهى‌ ⚡گر پرتوى ز تیغت، بر کان ومعدن افتد ⚡یاقوتِ سُرخ رُو را، بخشند رنگِ کاهى‌ ⚡دانم دلت ببخشد، بر اشک شب نشینان‌ ⚡گر حال ما بپرسى، از باد صبحگاهى‌ ⚡ساقى! بیار آبى، از چشمه خرابات‌ ⚡تا خرقه ها بشوییم، ازعُجب خانقاهى‌ ⚡باز، ار چه گاهگاهى بر سر نهد کُلاهى‌ ⚡مرغانِ قاف دانند، آیین پادشاهى‌ ⚡در دودمانِ آدم، تا وضع سلطنت هست‌ ⚡مثل تو کس ندیده است، این علم را کماهى‌ ⚡کِلک تو خوش نویسد، در شأن یار و اغیار ⚡تعویذ جان فزایى، افسونِ عمر کاهى‌ ⚡عمرى است پادشاها، کز مِىْ تهیست جامم‌ ⚡اینک زبنده دعوى، وز محتسب گواهى‌ ⚡اى عنصرِ تو مخلوق، از کیمیاى عزّت‌ ⚡وى دولتِ تو ایمن، از صَدْمَتِ تباهى‌ ⚡جایى که برقِ عصیان، بر آدمِ صفى زد ⚡ما را چگونه زیبد، دعوىِّ بى‌گناهى‌ ⚡یامَلْجَأَ البَرایا! یا واهِبَ العَطایا! ⚡عَطْفاً عَلى مُقِلٍّ، حَلَّتْ بِهِ الدَّواهى‌ ⚡جور از فلک نیاید، تا تو مَلَک صفاتى‌ ⚡ظلم از جهان برون شد، تا تو جهان پناهى‌ ⚡حافظ! چو دوست از تو، گه گاه مى برد نام‌ ⚡رنجش زبخت منما، بازآ به عذر خواهى‌ 🔹 📌غزل۵٢۶ حافظ 🔸 🔻الان عصر جمعه درحرم مولاجان‌مان آقا علی بن موسى الرضا (عليه السلام) نائب‌الزیاره و دعاگوی همه شما هستم🙏 🔸 @Salehy
بسم الله شرح 🔸 انوار پادشاهیِ امام رضا علیه السلام 🔸شرح (ره) در کتاب جمال آفتاب و آفتاب هر نظر (ج‌۹، ص٣٣٣ الی ٣۴۶) : ▫️١اى در رُخ تو پیدا، انوار پادشاهى‌ ⚡در فکرت تو پنهان، صد حکمت الهى‌ 🔻معشوقا! چون در مظاهر که رخ تو هستند مى‌نگرم، نور جمال وسلطه‌ات را بر چهره آنان از ملکوتشان هویدا ونمایان مى بینم؛ 🔻ای ولیّ الهی (و رسول گرامی)، در چهره‌ات انوار بزرگى وعظمت آشکار، ودر افکار وگفتار وکردارت صدها حکمت الهى نهفته؛ 🔹 ⚡کِلک تو بارک الله، بر مُلک و دین گشاده‌ ⚡صد چشمه آب حیوان، از قطره‌ی سیاهى‌ 🔻محبوبا! آفرین بر قلم قدرتت که خلقت دنیا وآخرت را به تجلّیات اسماء وصفاتى‌ات ظهور دادى، وهر کدام را از حیاتت بهره‌مند ساختى؛ که: «ن وَ الْقَلَمِ، وَ ما یَسْطُرُونَ» ونیز: «اقْرَأْ، وَ رَبُّکَ الْأَکْرَمُ الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ»؛ 🔻وممکن است منظور خواجه از بیت، خلقت انسان به تنهایى باشد، واشاره به صورت ملکى وملکوتى، وظاهر وباطن او بنماید؛ و «فَتَبارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِین» بگوید. 🔻ویا به خلقت انسان کامل انبیاء واولیاء (علیهم السلام) به خصوص نبىّ اکرم و اوصیائش (صلوات اللَّه علیهم اجمعین) واثرات حیاتى آنان در عالم اشاره کند که این همه، از «إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَة»، ونیز: «وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها»، و نیز «وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی» وهمچنین «ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ» ظهور یافته است. 🔹 ⚡بر اهرمن نتابد، انوارِ اسم اعظم‌ ⚡مُلک آنِ توست و خاتم، فرما هرآنچه خواهى‌ 🔻اى معشوق حقیقى! تو مالک على الاطلاقى، بندگان خاصّت و اهرمنان (شیطان وبدسرشتان) را تو مالکى، انوارت را بر اهرمن نخواهى تابید، در عین حال هرچه مى خواهى بنما، حکم، حکم توست وبس. 🔻ویا بخواهد بگوید: اى ولیّ الهی و انسان کامل (صلوات الله وسلامه علیک!) خالقت، انوار اسم اعظم را بر تو تابیده و خاتمیّت و خاتمِ سلیمانی (در حکومت مطلقه الهی) را به تو داده و مالک على الاطلاق شده‌اى، هرچه مى خواهى بکن. اى سلیمان! (سلام اللَّه علیک) حضرت داور، تو را اسم اعظم وانگشتر خاصّ عنایت فرموده، هرچه مى خواهى در سلطنت باذن الله بکن؛ لذا مى گوید: 🔹 ⚡در حکمتِ سلیمان، هرکس که شک نماید ⚡بر عقل ودانش او، خندند مرغ وماهى‌تیغى که آسمانش، از فیض خود دهد آب‌ ⚡تنها جهان بگیرد، بى منّتِ سپاهى‌ 🔻این عجب نیست که مقام سلیمانی (علیه السلام) چنان حکمت و حشمتى را دارد، ویا انبیاء واولیاء (علیهم السلام) چنین‌اند؟ زیرا ایشان مدد از حقّ و معشوق حقیقى خویش گرفته‌اند، وفیض خاصّ او به هرکس شامل آید، بى منّتِ لشگر، جهان بگیرد و تصرّف در عالم کند؛ 🔹 ⚡گر پرتویی ز تیغت، بر کان ومعدن افتد ⚡یاقوتِ سُرخ رُو را، بخشند رنگِ کاهى‌ 🔻اى ولیّ الهی (سلام الله علیک) نه تنها تیغ و برندگى گفتار و رفتار شما جهان را بى‌سپاه گرفته، که پرتو تیغ و نظر کیمیاگر شما اگر به معدن یاقوت افتد، آن را مبدّل به طلا خواهد کرد. 🔻و یا به خدای سبحان بخواهد بگوید که: معشوقا! این عجب نیست که انبیاء واولیائت (علیهم السلام) را آن گونه نموده‌اى، چنانچه نظر لطف وعنایت خاصّت به هر یک از بندگانت شامل گردد، آنان را از حالى به حالى دیگر مبدّل، و از نقص به کمال نائل خواهى ساخت؛ 🔹 ⚡دانم دلت ببخشد، بر اشک شب نشینان‌ ⚡گر حال ما بپرسى، از باد صبحگاهى‌ 🔻محبوبا! مى‌دانم اگر نسیم‌هاى صبحگاهى تو را از گریه‌هاى نیمه شب من در فراقت خبر دهند، باز عنایتى به من خواهى فرمود، و از پستى به کمال نائلم مى‌سازى. شاید علّت عدم عنایتت، خود من باشم که هنوز از گناهان وجودى نرسته، تمنّاى دیدارت را مى نمایم. بخواهد بگوید: «أسْتَغْفِرُکَ مِنْ کُلِّ لَذَّةٍ بِغَیْرِ ذِکْرِکَ، وَمِنْ کُلِّ راحةٍ بِغَیْرِ أُنْسِکَ، وَمِنْ کُلِّ سُرُورٍ بِغَیْرِ قُرْبِکَ، وَمِنْ کُلِّ شُغْلٍ بِغَیْرِ طاعَتِکَ». 🔻در جایى مى گوید: چشم آلوده نظر، از رُخِ جانان دور است‌ بر رُخ او، نظر از آینه‌ی پاک انداز چون گُل از نکهت او، جامه قبا کن حافظ! وین قبا، در رَهِ آن قامتِ چالاک انداز لذا مى گوید: 🔹 ⚡ساقى! بیار آبى، از چشمه خرابات‌ ⚡تا خرقه ها بشوییم، از عُجب خانقاهى‌ 🔻معشوقا! از شرابى که خرابان را آباد به مشاهدات، وبهره‌مند از تجلّیاتت مى‌سازد، عنایتم فرما تا از خود بینى ریا وعجب وشرک وگناهان وجودى درآیم وبه خویش راهم دهى. 🔻در جایى مى گوید: باز آى ودل تنگ مرا، مونس جان باش‌ وین سوخته را، محرم اسرارِ نهان باش‌ زآن باده، که در مصطبه عشق فروشند ما را دو سه ساغر بده وگو: رمضان باش‌ خون شد دلم ازحسرت آن لعلِ روانْ بخش‌ اى دُرج محبّت! به همان مهر ونشان باش‌ 🔹
▫️٢ ⚡باز، ار چه گاهگاهى بر سر نهد کُلاهى‌ ⚡مرغانِ قاف دانند، آیین پادشاهى‌ 🔻بخواهد با مصرع اوّل اشاره به مَثَلى کند که گفته‌اند «پرنده‌ی شکاری باز، بر سر هر کسی بنشیند، پادشاه مى‌شود» وبگوید: اگرچه سلاطینى در جهان مى آیند وحکومت بر جمعیّتى مى کنند، امّا سلطنت اینان کجا، وسلطنت انبیاء واولیاء (علیهم السلام) کجا؟ 🔻و بلکه بگوید: هرچند آنها که مقداری به مقامات معنوى راه یافته‌اند، گاه‌گاهى به اذن الهی کلاه شاهى به سر آنها می‌نشیند، و سلطنت معنوى بر عالم می‌یابند، وامور خارق عادت از آنها سر می‌زند؛ ولى آنان کجا و اولیاءالله معصوم و انسان‌های کامل کجا؟! آن مرغان کوه قاف، انبیاء و اوصیاء معصوم (علیهم السلام) که به مقام نیستى خویش راه یافته وخود را فراموش نموده و تمکّن در این امر داشته‌اند، و تاج خلافة اللّهى را بر سر نهاده و همواره عالم در زیر تصرّفشان است، و آیین پادشاهى را بهتر مى دانند، وبه مقتضاىِ‌ «کُنْتُ سَمْعَهُ الَّذى یَسْمَعُ بِهِ، وَبَصَرَهُ الَّذى یَبْصُرُ بِهِ وَلِسانَهُ الَّذى یَنْطِقُ بِهِ، وَیَدَهُ الَّتى یَبْطِشُ بِها» در جهان به اذن الله حکومت مى کنند بى‌آنکه خود را ببینند. 🔻کنایه از اینکه: محبوبا! ما را از عنایاتِ آن بندگان خاصّت بى‌بهره منما. 🔹 ⚡در دودمانِ آدم، تا وضع سلطنت هست‌ ⚡مثل تو کس ندیده است، این علم را کماهى‌ 🔻درست است، اى ولیّ الهی (و ای رسول گرامى) که مرغان کوه قاف، انبیاء و اوصیاء معصوم (علیهم السلام)، آن سلاطین معنوی، آیین پادشاهى را بهتر از دیگران مى‌دانند، ولى تو در میان ایشان هم بى‌نظیرى و «مثل تو کس ندیده است، این علم را کماهى»؛ 🔻به گفته خواجه در جایى: آن سیه چَرده، که شیرینىِ عالم با اوست‌ چشمِ میگون، لبِ خندان، دلِ خُرّم با اوست‌ گر چه شیرین دهنان، پادشهانند؛ ولى‌ آن سلیمانِ زمان است، که خاتَم با اوست‌ روى خوب است وکمالِ هنر و دامنِ پاک‌ لاجرم، همّتِ پاکانِ دو عالم با اوست‌ 🔹 ⚡کِلک تو خوش نویسد، در شأن یار و اغیار ⚡تعویذ جان فزایى، افسونِ عمر کاهى‌ 🔻محبوبا! قلم قدرت و اراده تو گاه به دوستان تعویذ جان فزا عطا مى‌فرماید، وگاه به دشمنانت افسونِ عمرِ کوتاه، کنایه از اینکه: چه شده که در کار عاشقت کوتاهى مى‌کنى و دوام دیدارت را براى او مقرر نمی‌فرمایى. 🔻در جایى مى گوید: اى که انگشتْ نمایى به کَرَم در همه شهر! وه! که در کارِ غریبان، عجبت اهمالى است‌ کوهِ اندوهِ فراقت، به چه طاقت بکشد؟ حافظِ خسته، که از ناله، تنش چون نالى است‌ لذا مى گوید: 🔹 ⚡عمرى است پادشاها، کز مِىْ تهیست جامم‌ ⚡اینک زبنده دعوى، وز محتسب گواهى‌ 🔻معشوقا! دیر زمانى است که در جام جانم از مِیِ عشق الهی و مستی و وجدِ مشاهده‌ی جمالت محرومم، و هنوز هم دعوى محبّت و دیدار دوباره‌ات را می‌نمایم، و زاهدِ محتسب (حسابگر مأمور اجرای احکام شرعی) هم گواهى می‌دهد بر هشیارى و محرومیّتم از دیدارت در عین ادعای محبت و مودّتم. 🔹 ⚡اى عنصرِ تو مخلوق، از کیمیاى عزّت‌ ⚡وى دولتِ تو ایمن، از صَدْمَتِ تباهى‌ 🔻اى ولیّ الهی (و رسول گرامى) که به مقام عزّت حضرت محبوب راه یافته اى ودولت وصالت پایدار است؛ که «إلهى! هَبْ لى کَمالَ الإنْقِطاعِ إلَیْکَ ... فَتَصِلَ إلى‌ مَعْدِنِ العَظَمَةِ، وَتَصیرَ أرْواحُنا مُعَلَّقَةً بِعِزِّ قُدْسِکَ»، و نیز «إلهى! وَألْحِقْنى بِنُورِ عِزِّکَ الأبْهَجِ، فَأکُونَ لَکَ عارِفاً، وَعَنْ سِواکَ مُنْحَرِفاً» 🔻اى معشوقى که دولت وسلطنت وحکومتت زوال ناپذیر است! که: «خَلَقَ جَمیعَ ما خَلَقَ، وَلازَوالَ لِمُلْکِهِ، وَلَاانْقِطاعَ لِمُدَّتِه» 🔻مرا از عصیان وجودى‌ام بگیر وبه وصالت رهنمون شو. 🔹 ⚡جایى که برقِ عصیان، بر آدمِ صفى زد ⚡ما را چگونه زیبد، دعوىِّ بى‌گناهى‌ 🔻محبوبا! چگونه دعوى بى‌گناهى در پیشگاهت مى توانیم بنماییم، آنجایى که آدم برگزیده و مخلَصت (علیه السلام) را، برقِ عصیان و ترک اولى‌ گرفتار نمود؟! که: «وَ عَصى‌ آدَمُ رَبَّهُ، فَغَوى‌» 🔻کنایه از اینکه: از غفلت وعصیان وجودىِ ما درگذر، همان طورى که از آدم ابوالبشر (علیه السلام) درگذشتى؛ و به مقام کمال و منزلت والای‌مان نایل ساز، همان گونه که او را کمال بخشیدى؛ که: «ثُمَّ اجْتَباهُ رَبُّهُ، فَتابَ عَلَیْهِ وَ هَدى‌»؛ لذا مى گوید: 🔹 ⚡یامَلْجَأَ البَرایا! یا واهِبَ العَطایا! ⚡عَطْفاً عَلى مُقِلٍّ، حَلَّتْ بِهِ الدَّواهى‌ 🔻اى محبوبى که همه خلایق در کنف لطف تو پناهنده، واز عطایا ومواهب و نعمتهایت بهره مندند! بر بنده فقیر وخواجه تهیدستت که درد و بلاى هجران به او رو آورده، عنایتى بفرما؛ 🔻وبه گفته خواجه در جایى: بازآى ساقیا! که هوا خواهِ خدمتم‌ مشتاقِ بندگىّ و دعاگوى دولتم‌ زآنجا که فیض جام سعادت، فروغ توست‌ بیرون شدن نماى، زظلمات حیرتم‌ هر چند غرقِ بحرِ گناهم ز شش جهت‌ تا آشناىِ عشق شدم، از اهل رحمتم‌ دریا وکوه در رَهْ و من، خسته وضعیف‌ اى خضر پى خجسته! مدد کن به همّتم‌ 🔹