eitaa logo
سالکان دلسوخته
1.3هزار دنبال‌کننده
129 عکس
187 ویدیو
79 فایل
سالک یعنی عاشق #استاد_غفاری خادم کانال: @Khademeshgh2
مشاهده در ایتا
دانلود
10.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❤️ در اربعین، مقدمات باور قلبی فراهم شود
⚠️ اطلاعیه ✅ به استحضار می رساند به مناسبت فرا رسیدن ایام رحلت پیامبر اسلام (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) مراسم سخنرانی حضرت استاد و روضه برگزار میگردد. 🦋 زمان : شنبه ( ۲ مهر ماه) ، همراه با نماز مغرب و عشاء. 🔎 مکان : قم ، خیابان ایستگاه راه آهن ، کوچه 18 ، حسینیه الزهرا(س).
1⃣ (صفحه اول) ❓ مقصود از سلام‌هايى كه در قرآن شريف و نماز و يا زيارت‌ها و دعاها نسبت به پيامبران و معصومان-عليهم‌السّلام- وجود دارد چيست‌؟ ✅ ابتدا بايد توجّه داشت كه: 🔰 اوّلاً: «سلام»، به معناى امنيّت و اسمى از اسماى الهى است؛ زيرا خداوند ذاتى است كه از هرگونه ضعف و حاجت و فقر و نقص و محدوديّت به دور و از همه‌ى شوائب و نواقص ممكنات، حتّى از كثرت صفات بر ذات در سلامت و امن است؛ چنان كه اين آيه بدان اشاره دارد: هُوَ اللّهُ‌ الَّذِي لا إِلهَ‌ إِلاّ هُوَ الْمَلِكُ‌ الْقُدُّوسُ‌ السَّلامُ‌ اوست خدايى كه جز او معبودى نيست؛ همان فرمانرواى پاك سلامت. 🔰 ثانياً: «سلام»، همان گونه كه اشاره شد، به معناى«امنيت»مى‌باشد؛ چنان كه اين آيه بدان ناظر است: إِنَّ‌ الْمُتَّقِينَ‌ فِي جَنّاتٍ‌ وَ عُيُونٍ‌* اُدْخُلُوها بِسَلامٍ‌ آمِنِينَ‌ بى‌گمان، پرهيزگاران در باغ‌ها و چشمه‌سارانند.[به آنان گويند:]با سلامت و ايمنى در آن جا داخل شويد. و استعمال اين گونه امنيّت در قرآن، درباره‌ى بندگان الهى بر دو قسم است: 🔅 الف.امنيّت ظاهرى(دنيوى و اخروى) چنان كه آيات بسيارى بر آن دلالت دارد، از جمله: 🔹١. وَ إِذا جاءَكَ‌ الَّذِينَ‌ يُؤْمِنُونَ‌ بِآياتِنا فَقُلْ‌ سَلامٌ‌ عَلَيْكُمْ‌ و چون كسانى كه به آيات ما ايمان دارند نزد تو آيند، بگو:درود بر شما. 🔹٢. قِيلَ‌ يا نُوحُ‌ اهْبِطْ‍‌ بِسَلامٍ‌ مِنّا وَ بَرَكاتٍ‌ عَلَيْكَ‌ گفته شد:اى نوح، با درودى از ما و بركت‌هايى بر تو و بر گروه‌هايى كه با تواند، فرود آى. 🔹٣. وَ نادَوْا أَصْحابَ‌ الْجَنَّةِ‌ أَنْ‌ سَلامٌ‌ عَلَيْكُمْ‌ و بهشتيان را-كه هنوز وارد آن نشده و[لى بدان] اميد دارند-آواز مى‌دهند كه: سلام بر شما. 🔅 ب.امنيّت معنوى و فطرى و عصمت از هر ناهموارى توحيدى و فطرى و بهره‌مندى از شهود جمال و كمال حقّ‌ سبحانه؛ خواه در دنيا و خواه در آخرت، كه اين گونه امنيّت در مرحله‌ى اوّل (به نصّ‌ آيات شريفه‌ى ذيل)شامل پيامبران و معصومان-عليهم‌السّلام- و سپس براى ديگر مؤمنان واقعى(به پيروى از ايشان)است. 🔹١. خداوند درباره‌ى حضرت يحيى-عليه‌السّلام- مى‌فرمايد: وَ سَلامٌ‌ عَلَيْهِ‌ يَوْمَ‌ وُلِدَ وَ يَوْمَ‌ يَمُوتُ‌ وَ يَوْمَ‌ يُبْعَثُ‌ حَيًّا و درود بر او، روزى كه زاده شد و روزى كه مى‌ميرد و روزى كه زنده برانگيخته مى‌شود. 🔹٢. و درباره‌ى حضرت عيسى-عليه‌السّلام-از زبان خود وى مى‌فرمايد: وَ السَّلامُ‌ عَلَيَّ‌ يَوْمَ‌ وُلِدْتُ‌ وَ يَوْمَ‌ أَمُوتُ‌ وَ يَوْمَ‌ أُبْعَثُ‌ حَيًّا و درود بر من،روزى كه زاده شدم و روزى كه مى‌ميرم و روزى كه زنده برانگيخته مى‌شوم. 🔹٣. و درباره‌ى حضرت نوح-عليه‌السّلام-فرموده است: سَلامٌ‌ عَلى‌ نُوحٍ‌ فِي الْعالَمِينَ‌ درود بر نوح در ميان جهانيان. 🔹٤. و نسبت به حضرت ابراهيم-عليه‌السّلام- مى‌فرمايد: سَلامٌ‌ عَلى‌ إِبْراهِيمَ‌ درود بر ابراهيم. 🔹٥. درباره‌ى حضرت موسى و هارون-عليهماالسّلام-مى‌فرمايد: سَلامٌ‌ عَلى‌ مُوسى‌ وَ هارُونَ‌ درود بر موسى و هارون. 🔹٦. و نسبت به حضرت الياس-عليه‌السّلام-فرموده است: سَلامٌ‌ عَلى‌ إِلْ‌ياسِينَ‌ درود بر پيروان الياس. 🔹٧. به صورت عمومى، درباره‌ى پيامبران و بندگان برگزيده و مؤمنان واقعى مى‌فرمايد: الف. وَ سَلامٌ‌ عَلَى الْمُرْسَلِينَ‌ و درود بر فرستادگان. ب. قُلِ‌ الْحَمْدُ لِلّهِ‌ وَ سَلامٌ‌ عَلى‌ عِبادِهِ‌ الَّذِينَ‌ اصْطَفى‌ بگو:سپاس براى خداست، و درود بر آن بندگانش كه [آنان را] برگزيده است. ج. إِنَّ‌ الَّذِينَ‌ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ‌ يَهْدِيهِمْ‌ رَبُّهُمْ‌ بِإِيمانِهِمْ‌ ... دَعْواهُمْ‌ فِيها سُبْحانَكَ‌ اللّهُمَّ‌ وَ تَحِيَّتُهُمْ‌ فِيها سَلامٌ‌ وَ آخِرُ دَعْواهُمْ‌ أَنِ‌ الْحَمْدُ لِلّهِ‌ رَبِّ‌ الْعالَمِينَ‌ كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‌اند، پروردگارشان به پاس ايمانشان آنان را هدايت مى‌كند...نيايش آنان در آن جا سبحانك اللّهم [خدايا! تو پاك و منزّهى] و درودشان در آن جا سلام است، و پايان نيايش آنان اين است كه: رب العالمين [ستايش ويژه‌ى پروردگار جهانيان است]. د. سَلامٌ‌ هِيَ‌ حَتّى مَطْلَعِ‌ الْفَجْرِ [آن شب] تا دَمِ‌ صُبح،صلح و سلام است. 🔽 (ادامه دارد)
2⃣ (صفحه دوم) ✅ اكنون پس از اين مقدّمه‌ى كوتاه بايد ديد مقصود از سلام‌هايى كه در قرآن شريف، نماز، زيارت‌ها و دعاها درباره‌ى پيامبران و معصومان-عليهم‌السّلام-وارد شده، چه معنى دارد؟ 🔆 ١. ممكن است مراد از آن‌ها، مخاطب قرار دادن مقام نورانيّت و ولايت ايشان باشد؛ چنان كه در سلام(استحبابى)نماز گفته مى‌شود: «أَللّهُمَّ‌ أَنْتَ‌ السَّلامُ‌ وَ مِنْكَ‌ السَّلامُ‌ وَ لَكَ‌ السَّلامُ‌ وَ إِلَيْكَ‌ يَعُودُ السَّلامُ‌.» خدايا، تو خود سلامى و سلام از توست و سلام براى توست و سلام به سوى تو باز مى‌گردد. نيز درباره‌ى صلوات بر محمّد و آل محمّد-عليهم‌السّلام- در حديثى آمده است كه امام موسى بن جعفر-عليه‌السّلام- به نقل از پدر بزرگوارش مى‌فرمايد: «مَنْ‌ صَلّى‌ عَلَى النَّبِىِّ‌ وَ آلِهِ‌، فَمَعْناهُ‌ أَنّى أَنَا عَلَى الميثاقِ‌ وَ الوَفاءِ الّذى قُلْتُ‌ حينَ‌ قَوْلِهِ‌: أَ لَسْتُ‌ بِرَبِّكُمْ‌ قالُوا بَلى‌.» هر كس بر پيامبر اكرم-صلّى اللّه عليه وآله وسلّم- و آل او صلوات بفرستد، معناى آن اين است كه من خود، بر همان پيمان و وفايى كه هنگام فرمايش الهى:«آيا پروردگار شما نيستم‌؟ گفتند:بله» گفتم: استوارم. 🔆 ٢. ممكن است مراد، همان امنيّتِ‌ از خطا و اشتباه و عصمت از گناه و غفلت و خطاى در پياده كردن امر رسالت(نسبت به رسول) و وصايت(نسبت به وصىّ‌) باشد، و با خطاب سلام به آنان اظهار بداريم كه: شما از آن امور مبرّا هستيد. چنان كه در يكى از زيارت‌هاى سيّدالشّهدا-عليه‌السّلام- آمده است: «أَلسَّلامُ‌ عَلَيْكَ‌ يَوْمَ‌ وُلِدْتَ‌،وَ يَوْمَ‌ تَمُوتُ‌،وَ يَوْمَ‌ تُبْعَثُ‌ حَيّاً.» سلام بر تو روزى كه تولّد يافتى،و روزى كه جان مى‌سپارى، و روزى كه زنده، مبعوث مى‌شوى. 🔆 ٣. ممكن است مقصود، مخاطب قرار دادن ايشان به سلام-كه اسمى از اسماى الهى است-باشد، به اين ترتيب مى‌خواهند به ما يادآور شوند كه: برجستگان الهى را با تشريف اسم الهى بخوانيد. 🔆 ٤. ممكن است منظور از سلام بر آن بزرگواران، همان معنايى باشد كه براى «صلوات» بر آنان گفته شده، يعنى درخواست رحمت خاصّ‌ الهى براى ايشان، در برابر تلاش‌هايى كه براى هدايت ما انجام داده‌اند، و امنيّت مطلق و عصمت از هر خطا و غفلت هم از رحمت‌هاى خاصّ‌ الهى است (گرچه اين خواسته‌ى ما در مقابل آنان، ناچيز است)، در واقع ما با اين خواسته، رحمت خاصّ‌ الهى را براى خود تمنّا مى‌نماييم؛ زيرا خداوند آنان را در همه‌ى كمالات، بى‌نياز گردانيده است. 🔰 گرچه مى‌توان گفت: همه‌ى احتمال‌هاى مذكور نسبت به پيامبران و اوليا و اوصيا-عليهم‌السّلام- صحيح است، امّا نسبت به سلام‌هاى معمولى مؤمنان به يكديگر و يا در سلام‌هاى نماز و غيره، شايد منظور يكى از وجوه گذشته و يا درخواست امنيّت ظاهرى از بلاهاى دنيوى و ابتلائات اخروى باشد، كه در ابتداى اين بيان، به‌ آن اشاره شد، واللّه اعلم. 📚 کتاب فروغ شهادت (حضرت استاد سعادت پرور) ، ص ۳۸۳ تا ۳۸۸
هدایت شده از سالکان دلسوخته
برطرف کردن حجاب ها و تعلقات قلبی .mp3
3.7M
❤️ زندان تعلقات، مانع مشاهده الطاف الهی ✾•┈┈••✦••┈┈•✾ ❤️ شهد عشق ✅ @ShahdEshgh
سالکان دلسوخته
❤️ زندان تعلقات، مانع مشاهده الطاف الهی #کلیپ_صوتی ✾•┈┈••✦••┈┈•✾ ❤️ شهد عشق ✅ @Shahd
🔆 إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ ⚪ این دعای «یا من ارجوه» در ماه رجب را که خوانده اید، چه با توجه چه بی توجه، یقین بدانید این ثمر خواهد داد. ⚪ بعضی ها جمیع خیر را دریافت کرده اند؛ اما برای یک عده ای نشده؛ این به معنای این نیست که تو درخواست کردی و توجهی به آن نشد. ⚪ شما میتوانید عَرضه بدارید خدایا من همینقدر بلد بودم بیایم بخواهم؛ اگر بیشتر بلد بودم این کار را می کردم. ⚪ خدا هم قبول می کند، یقینا قبول فرموده است، چه با توجه چه بی توجه. ظرف هر دو را پر کرده اند. ❓اما چرا الان این الطاف الهی را مشاهده نمی کنیم؟ آیا اگر به ما عطا کند، از خزائنش کم می شود؟ 🔘 [جواب این است که] فقط یک زندان بُرویی دارد. مال تو هست اما افتادی زندان، نمیتونی استفاده کنی. 🔘 [این زندان] رو میگن تعلقات قلبی؛ یعنی اگر مبدأ میل به این مسائل عوض نشود و تعلقات خاطر از بین نرود، شما در زندان هستی [و با اینکه] مال تو هست ولی نمی توانی استفاده کنی. 🔘 احتمال دارد بعد از یک، دو سال از زندان بیرون بیایی و استفاده کنی. احتمال هم دارد تا ابد در زندان بمانی و هیچوقت به نعمت نرسی، با اینکه اونها داده اند. ◼مانع، خودمان هستیم. این رو به گردن خداوند و اهل بیت(ع) نیندازیم. ♥ اهل بیت فرمودند که مهر به شما داریم، صادقانه فرمودند. «يَا مَنْ يُعْطِي مَنْ لَمْ يَسْأَلْهُ وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ» یعنی منِ خدا دارم دنبال تو می دوم. ◼پس مشکل تو خودمون هست. این گیرها رو با محاسبه شب و مراقبت در روز [درست کنیم] اگر محاسبه کردی [ولی در] روز مراقبت نکردی، گیرت مشخص نمیشود این [گیرها] حجاب است و هرچه هم به تو عطا شده، هِی آنور پرده است و نمی توانی ببینی و استفاده کنی. ▫داستان توبه ی مهندس در کتاب لب اللباب. ⚪ صحبتِ حجاب هست، عنایت یکسان است. ⚪ در اربعین، همه ی ما مشرّف به شرافت اباعبدالله (ع) شده ایم. اما بعضی ها دیدند، چون حجاب رو برطرف کردند. ⚪ امام حسین(ع) به همه یکسان نگاه می کند. [اگه] من باورم نشود که امام حسین(ع) همان نگاه حرّ را به من دارد، یقین بدانم در اعتقادم باخته ام؛ هیچ چی ندارم‌. ⚪ آقا یکسان نگاه کرده و هیچ فرقی بین شما نگذاشته. ولی تو خیلی پشت سرت را خراب کردی. خب بیا یک ذره درست کن ببین به تو هم همین نگاه را دارد یا ندارد. مانع، خودتی. ⚪ [این ماه ها] وقت تغییر هست،اشکال خودت را پیدا کن؛ گردن خدا و ائمه نینداز. نگو خدا برای من کاری نکرد. بی انصافیه! نگو حسین(ع) به من نظر نکرد. مگر میشه؟ 🔰 یک وقت انسان توبه می کند [ولی] یک تعلقات خاطر و اجبار و الزامی توی توبه هست. یک وقت هست که توبه از ته دل هست، اونوقت یک نورانیتی در دلش احساس می کند، اون نورانیت یعنی خدا و اهل بیت در دلت آمد. 🔆 نورانیت دل زمانی است که انسان خالصانه آنها را صدا می زند. ⚪ اباصلت یک سال در زندان بود و شاید هم هِی داد و فریاد میزد که یا امام رضا(ع) کجایی؟ یا امام جواد(ع) کجایی؟ یک روز از ته دل، با اعتقاد و با توجه [صدا زد] {این خیلی مهمه} یک دفعه می بیند امام جواد(ع) حاضر می شود. فرمود تو الان من رو صدا کردی. تو کی ما رو صدا کردی [و] ما جوابتان را ندادیم؟ ⚪ خود آقا [امام جواد(ع)] تو دلش انداخته[که ایشان را صدا بزند]. تا خود آقا نخواهد نمی توانی آقا را صدا بزنی. در واقع این[فرد] صدا نکرده [بلکه] آقا [صدا کرده]. ⚪ امام جواد(ع) یه وقتی می بیند که دلش آماده است. دیگه غیرِ منِ جواد، کسی [در دلش] نیست. [اونوقت] خودش می آید. میگوید الان توجهت به من شد. ⚪ شما هم در هر مجلسی، در هر دعایی، نصف شبی، نماز شبی متوجه حضرت باری تعالی بشوید، اگر ندیدید و نورانیت را حس نکردید! ولی اینکه با این چشم گوشتی دنبال کنیم، خطاست. 🔆 «... ثُمَّ تَابَ عَلَيْهِمْ لِيَتُوبُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ» توبه یعنی رجوع. خدا اول توبه و رجوع می کند به بنده اش[ و] دل بنده اش منقلب می شود، بعد بنده اش [توبه می کند و] خدا را صدا می زند.
⚠️ اطلاعیه ✅ ان شاءالله جلسه حدیث کسا با سخنرانی حضرت استاد برقرار می باشد 🦋 زمان : پنجشنبه ( ۷ مهر ماه) ، همراه با نماز مغرب و عشاء 🔎 مکان : قم ، خیابان ایستگاه راه آهن ، کوچه ۱۸ ، حسینیه الزهرا(س) 🚫 خواهشاً از پارک کردن ماشین در کوچه ۱۸ جداً خودداری فرمایید