#دیدگاه_و_نظر
💢 شأن استاد #علیدوست و #مناظرهای که برگزار نشد!
🔹 احتجاج یا همان مناظره و به عبارت لطیفتر گفتوگوی علمی، همواره یکی از روشهای پسندیده و مرسوم بزرگان دین، برای اثبات حق و نشر و گسترش آن، و یا اسکات خصم و نجات بندگان خدا از وسوسههای منحرفان بوده است. از پیامبران الهی گرفته تا امامان معصوم و علمای سلف و خلف همه و همه از این روش استفاده میکردند. قرآن کریم نیز بر این امر تاکید کرده و میفرماید: «و جادلهم بالتی هی احسن».
🔹 ائمه علیهمالسلام، بارها در مجالس «خصوصی و عمومی» با افرادی از مکاتب و مذاهب مختلف به بحث و مناظره نشستند و با بیانی شیوا و رسا، راه حق را بر ایشان و دیگر ناظران روشن ساختند. علاوه بر این برخی از شاگردان خود را به این کار سفارش نموده و آنها را برای این کار تربیت میکردند. علمای اعلام نیز از قدیم تا جدید همین راه را پیموده و هرگاه کیان شیعه یا اعتقادات شیعیان را در خطر دیدهاند، پا به میدان نهاده و به مناظره با پیروان مکاتب ضاله پرداختهاند. حتی گاهی با صاحبان مکاتب علمی مختلف به بحث و تبادل آراء پرداختهاند. اما گویا این سنت حسنه در حال حاضر به شدت متروک شده و در میان علمای معاصر به فراموشی سپرده شده است.
@salmanraoofi
ادامه در👇👇👇
#دیدگاه_و_نظر
📌 چند سالی است در قم شخصی با نام محمدتقی اکبرنژاد ظهور کرده و ادعا دارد بخش اعظمی از اصول فقه موجود زائد است. کتابی نیز بدین مضمون و با عنوان زوائد علم اصول منتشر نموده و در همین راستا جلسات عمومی متعددی نیز ترتیب داده و به تبیین نظریات خود پرداخته است. هر از چندگاهی نیز فریاد «هل من مبارز» سر میدهد و مدافعان علم اصول را به بحث و گفتوگوی علمی دعوت میکند؛ ولی دریغ از یک پاسخ مثبت. اما چرا؟ این سکوت برای چیست؟
🔹 چندی پیش که باز ایشان به مناسبتی آیتالله علیدوست را به مناظره دعوت نمود، برخی از شاگردان آقای علیدوست اما این مسأله را برنتافته و واکنشهایی غریب از خود نشان دادند.
🔹 ایشان همسانی نسبی بین دو طرف مناظره را شرط لازم آن دانستند و با بیان بزرگی استاد خود، طرف مقابل را دانشپژوهی انگاشتند که شأن او، صرفاً پرسش است نه دعوت به مناظره. بر همین اساس، به آقای اکبرنژاد توصیه کردند تا برای حل مشکلات علمی خود مدتی در درس آقای علیدوست شرکت کند یا اینکه با شاگردان ایشان به دور از هیجانات رسانهای، به گفتگوی علمی بنشیند. در پایان نیز گفتند اگر به دنبال هدف دیگری هستید، آن هدف دیگر را آشکارتر مطرح کنید.
🍁🍁🍁
✳ این شیوه برخورد اما نه از امامان معصوم (ع) نقل شده است و نه از اصحاب ایشان. چه بسیار بودند علمای اهل سنت یا بزرگان مسیحیت و دین یهود و حتی ملحدانی که با اغراض مختلف به بحث و مناظره با اهل بیت و شاگردان مکتب ایشان مینشستند و مغلوب و مقهور منطق استوار و بیان شیوای ایشان میشدند. گاهی در میان آنها کسانی بودند که بی قصد و غرض به دنبال کشف حقیقت بودند،گاهی نیز برخی با اغراض شیطانی و برای مغلوب ساختن جبهه حق وارد مناظره میشدند. حتی گاهی دستگاه طاغوت برای تخریب شخصیت ائمه، جلسات بحث و مناظره ترتیب میداد. اما هدف آنها هر چه بود، بزرگان دین هیچگاه میدان مبارزه را به بهانههای واهی خالی نگذاشتند.
🔹 تاکنون نشنیدهایم که مدافعان راستین راه حق، همسانی با طرف مقابل را شرط مناظره کرده باشند و از ورود به این عرصه اجتناب نموده و آنرا دون شأن خود بدانند. که اگر قرار به چنین شروطی باشد، ائمه ما که قطب عالم امکانند، نسبت به دیگران، اولی به این شروط هستند، درحالی که اینچنین نکردند. آری، گاهی امام صادق علیه السلام از اینکه شخصا به بحث بنشینند اجتناب نموده و مخالفان را به اصحاب خود ارجاع میدادند، اما نه به بهانه شأن و منزلت والای خود بلکه برای محک زدن توان شاگردان.
🔹 باری، انتظار از آقای علیدوست و امثال ایشان که مدافعین اصول فقه موجود یا روش علمی شیخ انصاری هستند، این است که پا به عرصه بحث و مناظره بگذارند و به خاطر خدا از شأن و جایگاه خود بگذرند و خدمتی عظیم به طالبان حق و حقیقت بنمایند؛ یا اگر به هر دلیلی از این کار معذورند(گرچه هیچ عذری پذیرفته نیست) لااقل شاگردان مطرح و بارز خود را به این عرصه وارد کنند. چرا که نظریات و انتقادات آقای اکبرنژاد نسبت به اصول، واقعا بدنه طلاب را دچار حیرت و بی اعتمادی به این علم نموده و آنها را در مطالعه کتب درسی بیش از پیش دلسرد نموده است.
🔹 بزرگان حوزه اگر خود را شاگردان مکتب امام صادق علیه السلام میدانند، در این شرایط قطعا موظف به اقدام عملی هستند؛ اما نه اقدامی از جنس حذف یا تکفیر که نشانه ضعف و عجز است، بلکه اقدام متناسب علمی در فضایی آرام و در مقابل چشم طلاب؛ تا همه با چشم خود ببینند و با گوش خود بشنوند و عیار هر ادعایی بر همگان روشن شود و موجبات رفع تحیر ایشان فراهم گردد.
نویسنده: #علی_شیاسی، پژوهشگر #حوزه_علمیه قم
@salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
💠 همایش بزرگ جوانان مقاومت و بزرگداشت شهید جهاد مغنیه؛
باحضور جوانان بیش از پنجاه کشور جهان
سخنرانان:
آیتالله جنتی (رئیس مجلس خبرگان رهبری)
آیتالله اعرافی (مدیر حوزههای علمیه)
آیتالله اراکی (دبیرکل مجمع جهانی تقریب)
حجتالاسلاموالمسلمین هاشمالحیدری (معاون فرهنگی حشدالشعبی عراق)
با حضور خانواده شهید مغنیه
⏰ پنجشنبه، دوم اسفند ۹۷، ساعت۱۹
📌 قم، مدرسه علمیه امام کاظم(ع)
@HawzahNews
هدایت شده از موسسه عالی فقه و علوم اسلامی
موسسه عالی فقه و علوم اسلامی
پذیرش سال تحصیلی 99-98
1.مقطع خارج تخصصی
* فقه اقتصاد
* فقه جزا
* فقه سیاسی
* فقه خانواده
* فقه تربیت
* فقه قضاء
2. مقطع خارج عمومی (برای سالهای اول، دوم و سوم خارج)
3.مقطع تمهیدی (پایه9و10)
ثبت نام: 1اسفند97تا20فروردین98
اطلاعات بیشتروثبت نام
http://www.paziresh.mfos.ir
کانال سروش:http://www.sapp.ir/mfos_ir
کانال ایتا: @mfos_ir
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
آیت الله مومن دار فانی را وداع گفت
حوزه/ نماینده مردم قم در مجلس خبرگان رهبری پس از تحمل یک دوره بیماری ساعتی قبل در بیمارستان درگذشت. http://hawzahnews.com/detail/News/481478
سلمان رئوفی
موسسه عالی فقه و علوم اسلامی پذیرش سال تحصیلی 99-98 1.مقطع خارج تخصصی * فقه اقتصاد * فقه ج
باسمه تعالی
موسسه عالی فقه و علوم اسلامی طرحیست که قبلا به ذهنم رسیده بود
https://eitaa.com/salmanraoofi/2967
https://eitaa.com/salmanraoofi/2969
https://eitaa.com/salmanraoofi/2972
https://eitaa.com/salmanraoofi/2973
این موسسه طرحی را که بنده ۵ سال قبل ارائه کرده بودم و البته طرح بنده از ابتدای طلبگی اجرا می شد، ۲ سال است اجرا می کند
البته با ضعفهایی در جهات علمی و آموزشی حوزوی
البته منظور این نیست که طرح بنده را کپی برداری کرده اند
ولی اصل کار که به لطف خدا به ذهن بنده آمده بود، متفق علیه بین صاحبنظران علوم حوزوی و علوم انسانی است
به هر حال برای علاقه مندان علوم حوزوی و علوم انسانی طرح مغتنم است و آینده دار
گرچه نکات فراوانی درباره اصل این تفکر وجود دارد
و بنده گرچه به این طرح علمی اعتقاد دارم ولی از نظر اجرایی مشکلات امور جای دیگرست
و بنده معتقد نیستم فقه اقتصاد حتی اگر بهترین طرح راهبردی و کاربردی را داشته باشد مشکل گشای امور مملکت خواهد بود
و دلیل بنده همین حرف استاد خسروپناه است
🔻🔻🔻🔻🔻
دیشب جلسه ای با عنوان علوم انسانی و چالشهای نظام برای جمعی استادان کشور داشتم بعد از بیان مهمترین چالشها به پرسشهای استادان پاسخ دادم
ولی با یک سوال عجیبی مواجه شدم که پاسخی نداشتم
پرسیدند همه این چالشهای گفته شده را مردم عادی هم می دانند
اما راهکارهایی که در تعالی علوم انسانی گفتید آیا چالشهای مذکور را حل می کند؟
وقتی دولتها به شدت سیاست بازی می کنند و امور فرعی را با عناصر مشکوک به جای امور اصلی می نشانند آیا مشکلات کشور حل می شود؟
چگونه انتظار دارید با رشد علوم انسانی و این مدیریت فشل اجرایی بر چالشها فایق آییم؟
https://eitaa.com/khosropanah_ir/236
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
سلمان رئوفی
۱۳۹۷/۱۲/۲
@salmanraoofi
ورود در سطح تخصصی حوزه.m4a
4.06M
#سوالات_حوزوی
MOHYEDIN:
شما سال ورود به تخصص رو چه موقع ،احسن ارزیابی می کنید
پایه ۷ حوزه یا پایه ۹ حوزه
@salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
همایش بزرگ جوانان مقاومت و گرامیداشت شهید جهاد مغنیه برگزار شد
➖➖➖
🔻 آیت الله جنتی:
محور مقاومت با تروریستها مقابله میکند/هر چه دشمنان بیشتر فشار بیاورند محور مقاومت قویتر میشود
http://hawzahnews.com/detail/News/481486
🔻آیت الله اراکی:
گام دوم انقلاب را از قم آغاز می کنیم/هر جا آمریکا و طرافدارانش حضور داشته باشند جبهه مقاومت نیز حضور خواهد داشت
http://hawzahnews.com/detail/News/481481
🔻نماینده جبهه مقاومت یمن:
هزاران عماد مغنیه در محور مقاومت وجود دارند
http://hawzahnews.com/detail/News/481485
🔻سید هاشم الحیدری:
جمهوری اسلامی عمود محور مقاومت است
http://hawzahnews.com/detail/News/481487
🔻عضو حزبالوفاء بحرین:
نهال کوچک مقاومت در بحرین تبدیل به شجره بزرگی شده است
http://hawzahnews.com/detail/News/481484
🔻نماینده جبهه مقاومت فلسطین:
امروز نشانه های پیروزی فلسطین ظاهر شده است
http://hawzahnews.com/detail/News/481483
📸 تصاویر:
http://hawzahnews.com/detail/Photo/481502
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
◾️ به مناسبت ارتحال آیتالله مومن، فردا شنبه ۴ اسفند دروس حوزه علمیه #تعطیل است
▪️پیکر آیتالله مومن شنبه ۴ اسفند ساعت ۱۰ صبح در قم از مسجد امام حسن(ع) به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) #تشییع خواهد شد.
🏴 شنبه #عزای_عمومی در قم اعلام شد
@HawzahNews| خبرگزاریحوزه
هدایت شده از 🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
🔆 پياده شدنِ مدل سرمايهداري در ایران، بستر شکلگیریِ شکاف طبقاتی و تحميلِ محروميتهای اقتصادی و فرهنگی و محرومیتهای جنسی است.
🔷 سید منیرالدین حسینیِ هاشمی:
«پياده شدنِ مدل سرمايهداري در ایران بستر تحميل محروميتهاي سياسي و فرهنگي شده، و مشکلات اقتصادی و اختلاف طبقاتی بهوجود آورده است.
در ايران، [فرضا]ً ۲۰ درصد از جامعه، هم پول دارند و هم مقام دارند و هم ارضاء جنسي دارند؛ ۳۰ درصد بهصورت متوسط در فشار هستند ولي اينها را تا حدودی دارا هستند. و ۵۰ درصد هم در فقر اقتصادي، فقر جنسي و فقر هويتي زندگي ميكنند. چون آنها دارند تحقيرشأن ميكنند! جامعه دارد تحقيرشان ميكند!
بَعد، غرب به اين جمعيت بزرگ (به این ۵۰ درصد) ميگويد: شما آزاديد! شما آدم هستيد! اختيار شما به دست خودتان است! اينها چكاره هستند؟! اين ارزشها هستند كه شما را اينطور محدود كردهاند!!
👈 يك بار نميگويد «انگيزش مادي» و «اختلاف طبقاتي» و «نظام سرمايهداري» شما را اينطور كرده است! يك بار نميگويد غلط بودنِ «نظامِ توزيع ثروت، قدرت، اطلاعات»، شما را اينگونه كرده است! مرتب میگويد «وابستگي شما به ارزشها» شما را اينطور كرده است!
بنابراين، طبيعي است كه در جامعه ناهنجارهاي تلخي بهوجود آيد كه براي دشمن مايهٔ اميدواري میشود و او میتواند ارزشهاي اسلامی را، بهدليل محروميتهايي كه خودِ نظام سرمايهداري در عمل براي مردم ايجاد كرده است، مورد هجوم قرار بدهد!»
☑️ @moniroddin
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 حضرت آیت الله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی رحلت فقیه پارسا و عالِم ربانی آیت الله حاج شیخ محمد مؤمن را تسلیت گفتند.
📝 متن پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
◾ بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و اناالیه راجعون
◾ با تأسف فراوان خبر رحلت عالِم ربانی و فقیه پارسا و پرهیزگار آیة الله آقای حاج شیخ محمد مؤمن قمی اعلیالله مقامه را دریافت کردم. این ضایعهئی برای حوزهی علمیه است.
◾ مقام علمی و پرورش شاگردان برجسته در کنار تقوا و اخلاص این عالم بزرگوار، و نیز وفاداری و تعهد انقلابی و اجتماعی، شخصیت جامعی از ایشان ساخته بود. سابقهی مبارزاتی ایشان به پیش از انقلاب برمیگردد و خدمات انقلابی ایشان در تمام دوران چهل ساله مستمراً ادامه داشته است و در دورههای متعدد و متوالی یکی از ارکان مهمّ شورای محترم نگهبان بودهاند. اینجانب درگذشت ایشان را به خاندان گرامی و فرزندان مکرّم و دیگر بازماندگان و نیز به حضرات علمای اعلام حوزهی مقدس قم و بخصوص شاگردان و دوستان ایشان و به عموم مردم عزیز شهر قم تسلیت عرض میکنم و مغفرت و رحمت الهی و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
سید علی خامنهای
۳ اسفند ۱۳۹۷
💻 @Khamenei_ir
📌 چرا #انقلاب_دوم در جمهوری اسلامی وظیفه #جوانان است؟
🔅🔅🔅
📝 به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، میزگرد «#گام_دوم_انقلاب و وظایف #جوانان» با حضور سه تن از کارشناسان جوان در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.
🔹 در این میزگرد، #محمد_مهدی_اسلامی، پژوهشگر تاریخ و نویسنده، #علی_بهادری، حقوقدان و رئیس سابق سازمان بسیج حقوقدانان و #علیرضا_کلانتری استاد دانشگاه و عضو انجمن جامعه شناسی سیاسی ایران حضور داشتند.
🔹 این کارشناسان در این میزگرد به بررسی و تبیین محورهای بیانیه گام دوم پرداختند و وظایفی که رهبر معظم انقلاب به دوش جوانان گذاشتند، تبیین کردند.
🔹 متن زیر بخش اجمالی از این میزگرد است و مشروح این میزگرد را در روزهای آینده در تسنیم میخوانید.
👇👇👇
📌 چرا #انقلاب_دوم در جمهوری اسلامی وظیفه #جوانان است؟
🔅🔅🔅
⏪ کلانتری: جمعیت و نیروی انسانی جوان به عنوان عامل تمدنساز در «گام دوم» مورد خطاب است
🔹 در این میزدگرد، علیرضا کلانتری با بیان اینکه اصل و اساس این بیانیه در چهارچوب نقش رهبران در جامعه یا در چهارچوب سیاست یک جامعه میگنجد، گفت: صدور چنین بیانیهای در دهه چهلم انقلاب اسلامی از این منظر که نقش رهبری در حوزه اجتماعی و سیاسی چیست، قابل تبیین و تحلیل است.
🔹 وی افزود: یک فرض این است که این پیام، پیامی در سلسله بیانات و پیامهای راهبردی مقام معظم رهبری است و حداقل میتوان این را این گونه استدلال کرد که این پیام در ادامه آن پیام تمدن سازی و مراحل تمدن سازی که حضرت آقا فرمودند، هست و هم چنین بحث پیام در راستای لزوم تدوین الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت است.
🔹 کلانتری خاطرنشان کرد: به نظر میرسد این پیام به عنوان یک پیام راهبردی که در چله انقلاب اسلامی صادر شده است، تاکید مجدد بر صورتبندی پیشرفت در جامعه ایران است و قبلاً نیز مورد مطالبه بود. با این تفاوت که این پیام در چهل سالگی متولد میشود یعنی دقیقاً در 40 سالگی انقلاب آن هم در قالب آن مفهومی که عرض کردم، یعنی نقش رهبران در سیاست و نقش رهبران در اجتماع میتوانیم آن را تدوین یا تحلیل کنیم.
🔹 عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه صحبتهایش با اشاره به اینکه در باب زندگی، این پیام هم حاوی رگههایی از این مفهوم است و میتواند نخبگان فکری و سیاسی ما را روی این موضوع متمرکزتر کند، اظهار داشت: از آن جایی که در این پیام اشاره شده جهادی همه جانبه و هوشمندانه باید صورت بگیرد، طبیعتاً در اینجا جمعیت و نیروی انسانی جوان به عنوان عامل تمدنساز مورد خطاب است. این بدین معنا نیست که سایر ابعاد جمعیت مورد توجه نیست اما بدین معنی است که بار اصلی تمدنسازی در دوره اخیر بر دوش جوانان است و طبیعتاً انتظار است که این پیام به صورت جدی توسط کارگزاران سیاسی مورد توجه قرار گیرد.
🔹 وی خاطرنشان کرد: شاهد تمرکز بر جوانان در این سند راهبردی هستیم. شاهد اشاره ضمنی به بحث مسئولان هستیم. به دیگران بیرونی انقلاب اسلامی و ضلع مقابل جریان انقلاب اسلامی که عمدتاً جریان استکبار و بحثهای دیگر است، اشاره شده و به جریان مقاومت به عنوان جریان درون گفتمان به آن اشاره میشود، پس این متن یک متن راهبردی است.
🔹 عضو هیئت علمی دانشگاه تاکید کرد: وقتی میتوانیم به ارزش منشور پی ببریم که تحلیل دقیقی از وضع جاری جامعه خود و وضع جاری جامعه جهانی داشته باشیم. بدون این فرض و بدون تحلیل از وضعیت موجود جامعه ایران و جامعه جهانی در عصر حاضر خیلی نمیتوانیم این متن را تحلیل کنیم و این پختگی متن را از این لحاظ میرساند که با اشراف کامل به وضعیت عصر جدید در جامعه جهانی و همچنین جامعه ایران تدوین شده است.
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
ادامه در👇👇👇
📌 چرا #انقلاب_دوم در جمهوری اسلامی وظیفه #جوانان است؟
🔅🔅🔅
⏪ بهادری: مقام معظم رهبری با «گام دوم» انقلاب دوم را آغاز کردند
🔹 در ادامه این نشست، علی بهادری حقوقدان و پژوهشگر شورای نگهبان درباره بیانیه «گام دوم انقلاب»، با بیان اینکه به نظرم یکی از ویژگیهای بارز و شاخص مقام معظم رهبری این است که ایشان محاط در شرایط و جریانات نمیشوند، گفت: ایشان همیشه محیط بر آنها هستند یعنی تصور من این است که هر نوع شرایط داخلی یا بینالمللی وجود داشته باشد، مقام معظم رهبری آن تدبیری که احساس میکنند در هر برهه تاریخی باید انجام دهند را انجام میدهند.
🔹 وی افزود: تجربه کوتاه مدت من میگوید ایشان از عوامل تاثیر اساسی نمیپذیرند و عوامل را مدیریت میکنند و این هم باعث میشود پیشگامی در اختیار مقام معظم رهبری باشد یعنی همیشه نه تنها داخل، که جهان بینالملل هم با یک شوک مواجه میکند. به گونهای یکباره حتی ممکن است یک فضایی در خیلی جاها فضای شکست تلقی شود را کامل به فضای پیروزی برگرداند.
🔹 بهادری با بیان اینکه عنوان بیانیه برای من جالب است و مقام معظم رهبری بیانیه را خطاب به ملت ایران صادر کردند، خاطرنشان کرد: این نکته کلیدی و قابل تحلیلی است چرا رهبر کشور ما بیانیه را به دولت و مقامات حکومتی صادر نکردند؟ معمولاً روسای کشورها وقتی بخواهند دستور و فرمانی بدهند، مثلاً فرمانهای تاریخی مقابله با فساد را داریم، وقتی میخواهند دستورها و فرمان هایی را بدهند به مقامات حکومتی و قوای سهگانه و مقامات و ارکان اداری و نظامی و سیاسی صادر میکنند.
🔹 وی افزود: تفاوت بنیادین رهبرها با روسای جمهور همین است. اساساً رهبر به ارکان اجرایی کار ندارد. اتفاقاً رهبر بیشتر به عموم مردم و بدنه کار دارد. ما پیوند بین امام و امت را در تئوری ولایت فقیه، در تئوری امامت و امتی که در نظام جمهوری اسلامی پیاده شده همینجا دوباره مشاهده میکنیم. خطاب مقام معظم رهبری آحاد مردم کشور هستند. رئیسجمهور، رئیس قوه مقننه، رئیس قوه قضائیه و هر کدام از مقامات حکومتی هم به عنوان یکی از امت مثل بقیه مردم مخاطب این خطاب هستند و بدیهی است هرکسی به تناسب شرایط و مسئولیتها و توان خود تکالیف متفاوتی خواهد داشت.
🔹 این حقوقدان با بیان اینکه همه در افکار عمومی میشنویم که میگویند، طرف وقتی به 40 سالگی رسید، تمام شده است و هر چه شکل گرفته، شکل گرفته است و بیش از آن نمیتواند کاری کند، گفت: مقام معظم رهبری خیلی به زیبایی وقتی به 40 سالگی انقلاب رسیدیم، مفهوم پویایی انقلاب را نشان دادند یعنی بنظر من انقلاب دوم را آغاز کردند. اسم آن را گام دوم انقلاب میگذاریم ولی به نظر من این بیانیه و این فرمان و این مانیفست، مانیفست انقلاب دومی است که در جمهوری اسلامی صورت خواهد گرفت. این انقلاب دوم هم یک انقلاب از سلسله انقلابهایی است که در جمهوری اسلامی محقق خواهد شد تا ظهور امام زمان اتفاق افتد.
🔹 وی تاکید کرد: اساساً تفاوت تئوری ما با تئوری غربی در این است که در عین استقرار در نظام ثابت، انقلابی هستیم یعنی ما مستمراً باید در حال انقلاب باشیم. مرحوم شهید بهشتی جمله خوبی دارند که انسان مفهومی شدنی است. من از آن برای نظام عاریه میگیرم. نظام اسلامی به زعم ما مفهومی «شدنی» است، یعنی هر لحظه نظام در حال رشد و ارتقا و اسلامی شدن روز به روز است. این هر لحظه و روز به روز بودن، با انقلابهای روز به روز محقق میشود. به نظر من مقام معظم رهبری در دوره زعامت خود خیلی جاها کلیدواژهها را به تناسب فرموده بودند مثلاً سبک زندگی، اقتصاد مقاومتی، اخلاق، معنوت، علم، دانش و این کلیدواژههایی که در این بیانیه میبینیم در ادوار مختلف مقام معظم رهبری بیان کردند یعنی این که مقام معظم رهبری در طول زعامت 30 ساله خود در حال مقدمهسازی و فراهم سازی شرایط انقلاب دوم جمهوری اسلامی بودند.
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
ادامه در👇👇👇
📌 چرا #انقلاب_دوم در جمهوری اسلامی وظیفه #جوانان است؟
🔅🔅🔅
⏪ "اسلامی کردن ایران، #اسلامی کردن جهان اسلام و #جهانی شدن اسلام"؛ سه هدف #امام برای #قیام
🔹 #محمد_مهدی_اسلامی پژوهشگر تاریخ و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه در شیوه حکومت در اسلام قانون اساسی میگوید امت اسلامی به خود سازمان میدهد تا در روند تحول فکری و عقیدتی، راه خود را به سوی هدف نهایی و حرکت به سوی الله بگشاید، اظهار داشت: به نظرم این در تکمیل آن مسیر حرکت به سوی الله است که رهبری تبیین کردند. گام دوم در این مسیر است و در ذیل امامت مستمری که برای رهبری در مقدمه قانون اساسی ذکر شده و بیان میکند رهبری در طول مسیر این امامت مستمر را دارند.
🔹 وی با یادآوری یک اشاره تاریخی، تصریح کرد: مرحوم آقای عسگراولادی تعریف میکردند که اواخر اسفند 1341 خدمت امام راحل برای هماهنگی مبارزات رسیده بودیم. یک توفیقاتی نسبی پیش آمد و امام برای آنها یک چشم انداز طولانی مدتی را ترسیم میکنند. ما این اواخر عمر ایشان پرسیدیم میتوانید این را مکتوب کنید و ایشان مکتوب کردند، روز را به یاد نداشتند و گفتند اواخر اسفند 41 ساعت 11 شب بود که خدمت امام بودیم. امام میفرمایند مبارزه ما سه مرحله دارد: اسلامی کردن ایران، اسلامی کردن جهان اسلام و جهانی شدن اسلام! به نظرم میرسد همانطور که در دیگر شئون، امام خامنهای در ادامه مسیر امام خمینی (ره) امامت امت را برعهده گرفتند در این سه مرحله هم این بیانیه حرفهایی برای گفتن دارد و هر سه مرحله را مورد توجه قرار داده است.
🔹 اسلامی با اشاره به اینکه بخش اسلامی کردن ایران اشاره به این دارد که چه مسیر پرثمری را طی کردیم ولی هنوز مطلوب نیست، گفت: در بحث عدالت و بحثهای دیگر اشاراتی که مطرح میکنند اشاراتی نسبت به اسلامی کردن ایران است. در مرحله دوم که اسلامی شدن جهان اسلام است آن موضوعاتی که به جبهه مقاومت اشاره دارد به نظر من تطبیق حرکت جهان اسلام به سوی اسلامی شدن است و این که باید از مسیر جبهه مقاومت به آرمانهای اسلامی برسیم. مرحله سومی که امام فرموده بودند که جهانی شدن اسلام است تغییر دوقطبی شرق و غرب به دوقطبی اسلام و استکبار است که مورد توجه رهبری قرار گرفته است.
🔹 این پژوهشگر تاریخ خاطرنشان کرد: این سه گام را -همانطور که امام آن روز گفته بودند- اگر برداشتیم میتوانیم بگوییم که مولای ما جهان در انتظار قدوم شما است، مقام معظم رهبری در اینجا میفرمایند اینها آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی است. این ادامه همان امامت امت است با یک تفاوت عمده که آن روزی که امام شروع کردند در نقطه آغاز کار بودیم. آن نقطه آغاز، اقتضائات خاص خود را داشت، نگاه امت به آینده نگاه خیلی مبهمی بود و اصل پیروزی را تردید داشت. بعد از سالیان درازی که مبارزه بود و 40 سال از استقرار جمهوری اسلامی گذشته، اقتضائات دیگری با دقت و ریزبینی بیشتر نیاز است.
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
ادامه در👇👇👇
📌 چرا #انقلاب_دوم در جمهوری اسلامی وظیفه #جوانان است؟
🔅🔅🔅
🔹 اسلامی با بیان اینکه جنبش استقلال طلبی هند که اسم از آن برده شده، جنبشی بود که تقریباً 30 سال به طول انجامید تا به توفیقات رسید، خاطرنشان کرد: از نقطهای که گاندی شروع کرد حساب کنیم و مبارزات قبلی را حساب نکنیم و انقلاب ما را از نقطهای که امام شروع کردند حساب کنیم تقریباً 15 سال میشود. طبیعتاً باید موضوع مطالبه عمومی نهادینهتر شده باشد که در جنبش استقلالطلبی هند مطرح شده بود. ما شاهد این هستیم که بعد از گذشت سالیان طولانی سال 2010 دیوید کامرون یک تعبیر خاصی بهکار میبرد و میگوید روابط بریتانیا و هند، روابط خاص جدیدی است. آن آرمانی که جنبش استقلال طلبی هند داشت در خیلی از شئون خود نتوانست به ایدهآلهای خود برسد اگرچه سالهای بسیار طولانی نزدیک به 40 سال همان حزب هدایتکننده جنبش رهبری جامعه را برعهده داشت و اگرچه کارهای بزرگی در هند اتفاق افتاد ولی از مطالبه اصلی فاصله گرفته شد.
🔹 عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با بیان اینکه انگلستان تا اواخر دوره پهلوی همچنان منافع گستردهای در ایران داشت اگرچه امریکا و انگلستان رقابتهای خاص خود را داشتند، اما توانست این منافع خود را تا آخر دوره پهلوی تامین کند، اظهار داشت: امام پای انگلستان، آمریکا و شوروی را از ایران بریدند. مقایسه انقلاب ما از این زاویه با انقلاب هند از نظر من کاملاً معنادار است. ما یک دستاوردهای جدی داشتیم که آنها نتوانستند این دستاوردها را حفظ کنند. مثلا در انقلاب فرانسه اصلیترین مطالبه سقوط نظام پادشاهی بود. نظام پادشاهی در فرانسه که سقوط کرد در یک فاصله 12 ساله یک پادشاه جدید یعنی ناپلئون سربرآورد و دوباره در یک فاصلهای پادشاهی که معروف به پادشاهی ژوئیه است سربرآورد و نتوانستند خواست اصلی انقلاب خود را که برقراری دموکراسی بود تا سالیان درازی تحقق ببخشند. انقلاب ما از این نگاه خیلی جلوتر است و در 40 سال بحث استقلال، آزادی، جمهوریت، اسلامیت یع
نی چهار محور اصلی شعارهای مردم به صورت جدی محقق شده و دنبال شده است.
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
هدایت شده از "کانال رصد" تحلیلهای روز
⭕️ خدا این bbc را از انقلاب نگیرد
✍ جواد موگویی، نویسنده و مستندساز
🔹در این چندسال که به کار تاریخنگاری مفرحم، وجدانا اگر bbc نبود کمیتم لنگ بود!
🔹اگر آرشیوهای bbc نبود "لاتاری در بیروت" را نمیتوانستم بسازم!
🔹اگر bbcنبود "پرونده ناتمام" بدون آرشیو میماند!
🔹اگر bbc نبود ایده کتاب غبار در خرداد به ذهنم نمیآمد!
🔹اگر و هزاران اگر دیگر که مدیون شبکه ملکه ویکتوریای عزیز هستم!
🔹چندی پیشbbc در رسالت تاریخنگاری خود بخشهایی از فیلم جلسه انتخاب آقای خامنهای به رهبری را پخش کرد!
🔹من هم این فیلم را ۸ سال پیش از نهادی دزدیده بودم! به همان معنای واقعی سرقت!
🔹چندبار پیغام داده بودم که بگذارند فیلمی در این باب بسازم، جواب این بود: صلاح نیست!
🔹تا اینکه bbc همان فیلم را تقطیع شده و با دهها شبهه پخش کرد. (نگو bbc هم مثل من دزدیده!)
🔹ناگهان همه نهادها به صرافت افتاده برای پاسخ به شبهات روباه پیر!
🔹تلویزیون بالاخره بعد از ۲۹ سال بخشهای از فیلم انتخاب رهبری را در قالب مستند "روایت رهبری" پخش کرد!
🔹به قول اصغر در آژانس شیشهای: حتما باید زور بالاسرت باشد!
🔹خندهدار است! بعد از ۲۹ سال فهمیدیم چه طور آقا، رهبر شد!
🔹بالاخره دیدیم گیلانی در حضور هاشمی گفت که امام با انتخاب منتظری مخالف بوده اما هاشمی اصرار بر این انتخاب داشته!
🔹بالاخره فهمیدیم که چطور منتظری در مجلس خبرگان عزل شد!
🔹این فهمیدنها به لطف تاریخنگاری bbc بوده و نمیتوان فهم مدیران جمهوری اسلامی خاصه مسئولان نشر بیت رهبری را در آن دخلیل دانست!
🔹خدا این bbc را از انقلاب نگیرد، بلکم به لطف شبههافکنی آنان، ما نسل سوم و چهارمیها هم چیزکهایی از حقیقت تاریخ انقلاب بفهمیم!
🔹هر روز دهها شبه در تاریخ انقلاب طرح میشود. واقعا پاسخ به آنها آسان است. اما چه کنیم که مسئولان نافهم و بیتخصص دستمان را بستهاند!/ صفحه اینستاگرامی جواد موگویی
#سیاسی | 📺 #رسانه
@Rasad_tahlil
4_6007888420733453364.apk.apk
4.98M
#اختصاصی (نشر بدون لینک کانال ممنوع است)
🔆اپلیکیشن «گام دوم انقلاب» کاری از یکی اعضای کانال بحوث
اگر بیانیه مهم رهبری معظم انقلاب حفظه الله بعد از ۲۲بهمن را نخوانده اید با این اپلیکیشن میتوانید این بیانیه را به صورت بخش بندی شده بخوانید
@salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
◾️ درپی ارتحال آیتالله مؤمن
➖➖➖
🔻با صدور پیامی؛ رهبر معظم انقلاب رحلت فقیه پارسا آیت الله محمد مؤمن را تسلیت گفتند
http://hawzahnews.com/detail/News/481516
🔻آیت الله العظمی صافی گلپایگانی:
عمر پربرکت آیت الله مومن در راه خدمت به مردم و تربیت شاگردان گذشت
http://hawzahnews.com/detail/News/481562
🔻آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
آیت الله مومن در اجرای احکام اسلام و مبارزه با عوامل ضدّ انقلاب قاطع بود
http://hawzahnews.com/detail/News/481556
🔻آیت الله العظمی نوری همدانی:
ساده زیستی و صراحت لهجه و دفاع از ولایت فقیه از ویژگی آیت الله مومن بود
http://hawzahnews.com/detail/News/481559
🔻پیام تسلیت حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی بمناسبت رحلت حضرت آیت الله مومن قمی ره
https://eitaa.com/alavigorgani/396
🔻جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:
آیت الله مومن عالمی ولایتمدار و انقلابی بود که با قاطعیت در مقابل انحرافات ایستادگی می کرد
http://hawzahnews.com/detail/News/481557
🔻آیت الله اعرافی در پیام تسلیتی:
خدمات آیت الله مومن به اسلام، مردم و حوزه علمیه قم سرآمد بود/ فردا حوزه قم تعطیل است
http://hawzahnews.com/detail/News/481513
🔻 پیام تسلیت تولیت آستان قدس رضوی درپی درگذشت آیتالله مؤمن
http://hawzahnews.com/detail/News/481551
🔻 حجتالاسلاموالمسلمین شهیدی درگذشت آیتالله مومن را تسلیت گفت
http://hawzahnews.com/detail/News/481536
🔻 امام جمعه تبریز رحلت آیتالله مؤمن را تسلیت گفت
http://hawzahnews.com/detail/News/481532
🔻 پیام وزیر کشور در پی درگذشت آیت الله مؤمن
http://hawzahnews.com/detail/News/481495
🔻آیتالله جنتی: مرحوم آیتالله مؤمن خنثیکننده نقشه دشمنان بود
http://hawzahnews.com/detail/News/481510
🔻 رئیس جمهور ارتحال آیتالله مؤمن را تسلیت گفت
http://hawzahnews.com/detail/News/481494
🔻 رئیس قوه قضاییه: آیت الله مومن در عرصه جهاد و اجتهاد موفق عمل کرد
http://hawzahnews.com/detail/News/481527
🔻 حوزه های علمیه خواهران ارتحال آیت الله مومن را تسلیت گفت
http://hawzahnews.com/detail/News/481561
🔻 ولایتی: آیت الله مومن عمر با برکت خود را در تعالی اسلام صرف کرد
http://hawzahnews.com/detail/News/481528
🔻 کدخدایی: آیتالله مؤمن مبارزی خستگیناپذیر و ایثارگری تمام عیار برای انقلاب و مردم بود
http://hawzahnews.com/detail/News/481511
➖➖➖➖➖
@HawzahNews| خبرگزاریحوزه
هدایت شده از روزنه
💥فوری
#لیبرال_های_معمم و #سکولارهای_معمم در حوزه علمیه قم را بشناسیم
سخنان صریح سید صمصام الدین قوامی (زید عزه) امام جمعه محترم پردیسان قم نسبت به تحرکات جریان غیرانقلابی حوزه قم در خطبه های نماز جمعه 3 اسفند 1397
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸همین الان حوزه انقلابی در تهدید است، عده ای کورس گرفته اند #مرجع بشوند، یک زمانی (علما) از مرجعیت می گریختند٬ چه خبر شده؟ فرهنگ عوض شده؟
🔹این ها می خواهند حوزه علمیه را از انقلاب تهی کنند، 19 دی خدمت امام خامنه ای بودیم، فرمودند که: «یک انگیزه های وجود دارد که حوزه انقلابی نباشد»
ولی کور خواندید؛ این دشمنان بدانند، دشمنان حوزوی بدانند، #لیبرال_های_معمم، #سکولارهای_معمم که دارند زیاد می شوند. اخیرا یک نغمه شومی از این حوزه بلند شده؛ این #مارها گویا از خواب زمستانی گویا بیدار شده اند، دوباره نیش هاشان را آماده کرده اند، گرا به دشمن می دهند.
🔸آن #انگلستانی که (شاه) می برد و می آورد، این ها را تقویت می کند قطعا، کاری ندارد تقویت این ها؛ وجوهات از کجا می آید؟ کی خبر دارد؟ کی میارود؟
این بیت تقویت بشود٬ آن بیت نشود...
🔹امام به ما هشدار داد، حوزه انقلاب را پدید آورده مبادا خودش دچار آنتی تزش بشود و بخواهد خودش را نابود کند؛ اینطور نشود.
🔹ان شاالله بزودی خواهید دید که حوزه دچار یک پالایش خواهد شد، من به این هایی که گول خوردند عرض می کنم، به عنوان طلبه ای حقیر: گول #انگلستان را نخورید، بازی نخورید، نیایند دورتان رو بگیرند، گول تان بزنند، کما اینکه خیلی ها را در تاریخ گول زدند، مواظب باشید، #ساده_لوح نباشید، استادی تان را بکنید، چرا می روید درس می دهید که «با سیاست کاری نداشته باشید»
این حرف، حرف کیست؟
🔸حالا من تا چند خطبه اسم نمی برم و الا می آیم با سند اسم می برم و آبروی تان را می بریم.
🔹چرا به طلبه های می گویید که به سیاست کاری نداشته باشند؟ چرا طلبه ها را از این نظام جدا می کنید؟
روحانیون موجه سکولار بشوند خطرناک اند، امام (خمینی) فرمود.
🔹شاگرد دارد، کرسی درس دارد، سرش شلوغ است٬ شهریه می دهد، بعد این ها را از انقلاب جدا می کند، می گوید این نظام به کجا رسیده...
🔹 اگر این نظام نبود شما ها بودید؟ اگر رضا شاه بود شما ها بودید؟ مگر او وارد نشد که شما نباشید؟ چرا نا شکرید؟ چرا #خائنید؟ به خود بیائید.
🔹حوزه هیچ وقت راضی نمی شود شماها بیایید زمامش را به دست بگیرید، شما ها بیایید مرجعش بشوید.
🔹حوزه، حوزه انقلاب است و این انقلاب هیچ وقت تمام نمی شود و تا انقلاب مهدی(عج) خروشان، جوشان، پیروز ادامه خواهد داشت.
🔸شماهایی که دارید با لطایف الحیل نسل حوزه را از انقلاب و نظام اسلامی جدا می کنید، تاریخ را نخواندید که رضاشاه با چکمه وارد حرم حضرت معصومه(س) شد و مرحوم بافقی را با لگد زد و استخوان های کمرش رو شکست، یادتان رفته؟ یادتان رفته شاه می گفت حوزوی ها مثل کرم می مانند، چه کسی به شما عزت داد؟
همانی که 67 سال بعد آن منشور (روحانیت) را نوشت، به خود بیایید، نواب ها هنوز هستند، بخارایی ها هنوز هستند.
🔸من این را از سر دلسوزی می گویم، همانطوری که رضاشاه رفت، کسانی که بخواهند او را دوباره به نوعی تقدیس اش کنند.
🔸امام بزرگوار، شهید پرور، نظام ساز٬ فرمود: همان موقع (زمان شاه) می گفتند: شاه شیعه است، می گفتند: شما مبادا جلوی شاه بایستید، خون این جوان ها ریخته بشود، کی جواب می دهد؟ حالا دوباره با یک نسل جدیدی که بیائیم تقدیس کنیم (گفته شود): قبلا بهتر بود. چی بهتر بود؟ شماها کم آوردید، شما ضعیف شدید بقول حضرت آقا و ضعیف شدن خودتان را به حساب ضعیف شدن انقلاب و انقلابیون می گذارید.
🔹حالا میگویند اسلام نظام ندارد، عجیب است!! #تنبل نمی تواند اجتهاد کند می گوید اسلام نظام ندارد؛ حرکت کن، اجتهاد کن.
🔸خدایا این حوزه مقدسه که تاریخ گرانی دارد تا به اینجا رسیده است و راه درازی دارد تا به هدف برسد، خدایا این حوزه را همچنان انقلابی، قوی، عالم، مجتهد و نظام ساز تربیت بفرما.
🔸پیاده سازی و تدوین: احمد هاشمی
نشر فقط با منبع لطفا
#نشست_اساتید
#حوزه_سکولار
#حوزه_انقلابی
🔥آخرین تحولات حوزوی را در روزنه پی بگیرید
👇
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥فوری
#لیبرال_های_معمم و #سکولارهای_معمم در حوزه علمیه قم را بشناسیم
سخنان صریح سید صمصام الدین قوامی (زید عزه) امام جمعه محترم پردیسان قم نسبت به تحرکات جریان غیرانقلابی حوزه قم در خطبه های نماز جمعه 3 اسفند 1397
@rozaneebefarda
هدایت شده از بصیرت انقلابی
در همایش بزرگ جوانان مقاومت و گرامیداشت شهید جهاد مغنیه مطرح شد👇
➖➖➖
🔻 آیت الله جنتی:
محور مقاومت با تروریستها مقابله میکند/هر چه دشمنان بیشتر فشار بیاورند محور مقاومت قویتر میشود
http://hawzahnews.com/detail/News/481486
🔻آیت الله اراکی:
گام دوم انقلاب را از قم آغاز می کنیم/هر جا آمریکا و طرافدارانش حضور داشته باشند جبهه مقاومت نیز حضور خواهد داشت
http://hawzahnews.com/detail/News/481481
🔻نماینده جبهه مقاومت یمن:
هزاران عماد مغنیه در محور مقاومت وجود دارند
http://hawzahnews.com/detail/News/481485
🔻سید هاشم الحيدري نماینده حشد الشعبي عراق :
جمهوری اسلامی عمود محور مقاومت است
http://hawzahnews.com/detail/News/481487
🔻عضو حزب الوفاء بحرین :
نهال کوچک مقاومت در بحرین تبدیل به شجره بزرگی شده است
http://hawzahnews.com/detail/News/481484
🔻نماینده جبهه مقاومت فلسطین:
امروز نشانه های پیروزی فلسطین ظاهر شده است
http://hawzahnews.com/detail/News/481483
📸 تصاویر:
http://hawzahnews.com/detail/Photo/481502
گروه مباحثات انقلابی 👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2841968654C1c033152b3
سلمان رئوفی
در همایش بزرگ جوانان مقاومت و گرامیداشت شهید جهاد مغنیه مطرح شد👇 ➖➖➖ 🔻 آیت الله جنتی: محور مقاومت ب
باسمه تعالی
سال قبل #همایش_حوزه_انقلابی به همت طلاب انقلابی و #مدیر_حوزه برگزار شد
نقلهای متعددی شد که آیت الله #استادی اولا درباره سخنران که #آیت_الله_جنتی باشند صحبتهای نامناسبی داشته اند
ثانیا ایشان و بعضی دیگر از افراد عتاب و خطاب هایی به #مدیر_حوزه داشته اند که این همایشها یعنی چه، نکند میخواهید بگویید ما انقلابی نیستیم؟!
لذا خدمت حضرات آیات آقایان #استادی، #حسینی_بوشهری و #مقتدایی عرض می کنم
اولا بله شما حضرات هیچ سوابق انقلابی خاصی در قبل از انقلاب ندارید و بعد از انقلاب صرفا کمک کار انقلاب شدید
ثانیا تمام کارهای شما دهان به دهان بین طلاب انقلابی می چرخد و همه از سنگ اندازیهای شورای عالی برابر طرح های تحول اصیل و صحیح مطلعند
من میترسم طلاب انقلابی کاسه صبرشان لبریز شود و دست به کارهایی بزنند که در حوزه کم سابقه است
ثالثا حضرات آقایان انقلابی مثل آیت الله خاتمی بدانند سیاست سکوت در برابر کارهای خلاف خواست رهبرانقلاب و فضای انقلابی و یکی به نعل و یکی به میخ زدن و با کارهای خلاف نظرات رهبری با وجود ژست انقلابی مخالفت نکردن کارنامه غیرقابل قبولی از شما ارائه می دهد
انتظار از شما این است همانطور که در فضای سیاسی انقلابی جلوه می کنید در فضای شورای عالی هم حامی فرمایشات رهبر معظم انقلاب حفظه الله باشید
رابعا شورای عالی بداند مقصر اصلی مشکلات حوزوی است و اجماع مرکب نارضایتی همه اقشار از فضای مدیریتی حوزه و ریل گذاری آن مستقیما سیاستها و دخالتهای این شوراست و بالاخره روزی می رسد که باید جوابگوی چند صدهزار طلبه ناراضی باشید
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
سلمان رئوفی
۱۳۹۷/۱۲/۳
@salmanraoofi
پیام تشکر حضرت آیت الله سیفی مازندرانی دامت برکاته از حسن مدیریت حضرت آیت الله اعرافی زید عزه و حمایت از ایشان در برابر فشارهای بعضی افراد
۱۸ بهمن ۱۳۹۷
بسم الله الرحمن الرحیم
محضر برادر بزرگوار و بسیار عزیز،
مدیر حوزه های علمیه،
جناب مستطاب آیت الله اعرافی(زیدعزه)
سلام علیکم؛
همانگونه که مستحضرید حوزه علمیه در تمادی اعصار و قرون، پاسدار و حافظ کیان مذهب و
شریعت بوده است، و امروز نیز همواره با تمام توان پشتیبان نظام جمهوری اسلامی می باشد.
🔆بحمدالله پس از مدیریت و سکانداری جنابعالی، حوزه علمیه مقدسه قم در شرف تحول و آستانه شکوفایی قرار گرفته است؛ چرا که شواهد و آثار، گواه این مدعا می باشد.
🔆زحمات و تلاش های بی شائبه ی شما _با توجه به فشارهای کمبود بی سابقه ی بودجه و اعمال نظرهای غیرکارشناسانه و غیر آن_ همواره مایه دلگرمی علماء و بزرگان حوزه بوده و هست،
🔆به فضل الهی روش شما همان روش مطلوب و صحیح علمای سلف بوده و خداوند متعال را شاکرم که پس از سالها روزنه ی امید و نشانه های تحول و رشد علمی و مدیریتی در این حوزه ی مقدسه را شاهد هستیم.
🔆اینجانب بر خود لازم می دانم مراتب تقدیر و تشکر خود را از تلاش های شما مدیر عالم و
انقلابی ابراز نمایم؛ چرا که گام هایی در جهت رشد و بالندگی حوزه ها برداشته اید و آثاری از
طلیعه ی شکوفایی حوزه های علمیه مشهود است.
🔆ضمنا خواستم توجه شما را به این نکته معطوف سازم که: در این مسیر حق و صواب مخالفت و کارشکنی ها، ذره ای شما را خسته و یا خدای ناکرده ناامید نگرداند
🔆چرا که این مرام مردان خدا بوده که در راه خدا هرگز بدون مشکلات نبوده اند و نیز از عموم علماء و فضلاء و طلاب حوزه علمیه انتظار می رود که قدردان تلاش های حضرتعالی بوده و بدانند حوزه علمیه با اشراف مقام معظم رهبری و حمایت های مراجع معظم و با مدیریت جنابعالی ان شاالله به نقطه ی مطلوب خواهد رسید.
🔆امیدوارم تلاش های همه ی ما مرضی رضای امام عصر(عج) بوده و موجبات خشنودی آن
وجود مبارک را فراهم گرداند.
حوزه علمیه قم
علی اکبر سیفی مازندرانی
@salmanraoofi
#فقه
#اصول
🔆نکاتی مهم و کاربردی پیرامون روش تحصیل در درس خارج
🔆زوایایی از منش علمی و اخلاقی امام خمینی
🔆دیدگاه امام خمینی درباره درس خارج
🔆مرحوم آیت الله محمد مومن ره
💠درس خارجی که در حوزه های علمیه رواج دارد، درس خارج مباحث فقهی است؛ یعنی درسی است که استادان در عالی ترین سطح درباره مسائل فقهی مطرح می کنند. بعد از ادبیات، توجه عمده مدیران، استادان، حتی شورای عالی در حوزه ها، چه حوزه برادران چه خواهران، روی مباحث فقه و اصول است. این مرحله را سطح می گویند و بعد از مرحله سطح، مرحله درس خارج آغاز می شود.
💠آقایان فضلا و علمایی که خودشان کار کشته بوده اند و در حدی هستند که میتوانند بر احکام شرع استدلال بکنند، کاملا آیات و روایات را بررسی می کنند و مطالب را به طلاب جوان ارائه می دهند.
💠درس خارج علم اصول، همان مسائل اصولی است که در جلد اول و دوم کفایه یا کتابهای قبلی خواندند و استاد درس خارج، از اول مباحث الفاظ شروع می کند و کار را تا آخر مباحث تعادل و تراجیح پیش می برد که چند سالی طول می کشد البته مقدار زمان، به کیفیت بحث استاد بستگی دارد. خدا امام خود را رحمت کند، یک دوره اصول ایشان، هفت سال طول می کشید. استاد، این مباحث را یکی یکی مطرح، و مباحث را با استدلال بیان می کند و نظریات و استدلال های علمای دیگر را می گوید و چیزی که به نظر استاد صحیح و حق است، با استدلال برای طلبه بیان می کند و طلبه هم از استاد، روش و فرآیند رسیدن به نظر صحیح را می آموزد از این رو، مسائل درس خارج همان مسائل سطح است. چیز جدیدی نیست، منتهی با استدلال درست. اگر پیش از این، یک عالم دیگری، جور دیگری گفته است، این استاد مسئله را برایش تبیین می کند و احیانا دلیلش را هم می گوید. آن وقت طلبه بعد از اینکه پیش استاد این مسئله را آموخت، قهرا خودش باید بتواند در این مسئله وارد بشود و به نظر صحیح برسد. برای نمونه در مباحث امر به نتیجه برسد که "الامر دال على الوجوب"، امر دلالت بر وجوب می کند. فرقی نمی کند که امر به هیئت باشد یا با ماده "يجب". دلیل بر این مطلب چه چیزی است یا بالاخره چه باید گفت.
💠 برخی استادان، مباحث اصول را در طول هفت سال، یک دور می گویند، ولی بعضی آقایان، آن را از ده تا هجده سال طول می دهند و بعضی ها هم مختصر بحث می کنند. مثلا در چهار سال، یک دوره اصول می گویند.
💠در فقه هم به همین نحو هست. حالا رسم بر این است که از مبحث اجتهاد و تقلید آغاز می کنند، بعد هم مباحث طهارت و صلاه را می گویند و ... . استاد این موارد را از طریق قرآن شریف و روایات معتبری که از ائمه به دست می آید یا از طریق اجماع یا حکم عقلی، برای طلبه بازگو و استدلال می کند تا اینکه طلبه به مهارتی می رسد که در آن درسها می فهمد کیفیت استفاده از ادله باید چگونه باشد و در فقه هم همان مباحث را اجرا می کند و کیفیت فهم از قرآن و روایات را آموزش می بیند. این کیفیت کاری است که در درس خارج مرسوم و معروفی که در حوزه هاست، انجام میشود.
💠 حال اگر بخواهیم مقداری درباره درس خارج صحبت کنیم، یک صحبت کلی می توانیم نسبت به مباحث درس خارجی داشته باشیم که آموزش علم اصول فقه است و اینکه چه کاری باید انجام بشود که فراتر از آن چیزی است که الان در حوزه ها رایج است. طلاب باید بدانند آنچه نسبت به این دروسی که مرسوم است-که راجع به مبحث علم فقه و اصول است- چیز جدیدی نیست و در آن ده سال سطح همه آن مطالب را در یک سطح پایین تر دیده اند. این همان مباحث است، منتهی گسترده تر و با استدلال متقن و به صورت جامع.
💠مثلا مباحث کفایه، جلد اول، درباره این است که امر "هیئت افعل"، اگر گفته این کار را انجام بده، این دلالت بر وجوب دارد و حتما باید انجام داد یا دلالت بر صرف مطلوبیت دارد. این موضوع در کتاب معالم و نیز اصول فقه و کفایه بوده است. همین موضوع را هم با ادله اش در درس خارج بررسی می کنند. پس این چیز تازه ای نیست
💠یا مثلا اگر طلبه در علم فقه، در کتاب شرح لمعه، در باب میاه، اقسام آب را می شناسد و میداند آب کر در ملاقات با نجاست، نجس نمی شود، مگر اینکه از نظر بو و رنگ و مزه تغییر بکند، این موضوع را آنجا خوانده، ولی برای این موضوع، استدلال روشنی در شرح لمعه نداشته است. از این رو، در درس خارج، استادی که بحث مياه را مطرح می کند، همان مسائل را می گوید، منتهی دلیل آن را به صورت تام بیان می کند.
💠 هدف درس خارج هم این است که در همین استدلال و استنتاج و رفت و برگشت علمی، طلبه مثل استاد یا قوی تر از استاد بشود، کسی بشود که خودش بتواند از قرآن شریف و روایات حکم خدا را بفهمد. اگر طلبه بخواهد از درس خارج، خوب استفاده کند، قاعده اش این است که در ده سالی که درس سطح را میخواند، درست بخواند. صرف اینکه در آن درسها حضور پیدا بکند و سیاهی لشکر باشد، موجب پیشرفت علمی وی نمیشود.
@almorsalat
@salmanraoofi
#فقه
#اصول
#امام_خمینی ره
💠قاعده کار هم این است که وقتی درس سطح را می خواند، بفهمد صاحب کتاب چه می خواسته بگوید و برایش چه استدلالی آورده است از این رو، توجه به استدلالها مهم است و چه بسا کتاب رسائل و مکاسب مرحوم شیخ، خلاصه درسهای خارجش باشد، درس خارج را گفته و بعد نوشته و در اختیار گذاشته است. علمای بعد هم با توجه به اینکه اینها کتابهای خوبی هستند، اینها را کتاب درسی قرار دادند. صاحب كفایه بعد از اینکه چند دوره اصول گفته، کتاب کفایه را نوشته و در کفایه، به ترتیب، مباحث الفاظ را شروع کرده تا آخر جلد اول کفایه، و به ترتیب مباحث قطع و ظن و شک و تعادل و تراجیح، جلد دوم را نوشته است. از این رو، طلبه در مرحله سطح هم با درس خارج، بیگانه نیست. آن بزرگواران این خلاصه بحث های علمی را گذراندند و در اختیار دیگران گذاشتند. البته تنظیم کفایه بهتر است و طلبه ها بهتر می توانند از آن استفاده کنند. حالا استاد درس خارج هم همان مباحث را مطرح می کند، ممکن است به استدلال کفایه اشکال بکند تا اینکه مطلب جا افتاده، پخته شود و به نتیجه خوب برسد.
💠پس قاعده این است که طلاب محترم که میخواهند به مراحل عالی علمی برسند، وقتی آن ده سال را می گذرانند، حواسشان جمع باشد که محتوای کتابشان را از استاد، خوب یاد بگیرند و طلابی که در ابتدای درس خارج هستند، از همان اول، حواسشان باشد که چیز جدیدی نیست که هنوز مثلش را ندیده باشند. اگر استاد اصول می گوید، معلوم است که چه بحثی را می گوید. قاعده بر این است که طلبه، بحثهایی را که استاد میخواهد فردا مطرح کند، مخصوصا در بحث اصول، پیشتر مطالعه ای داشته باشد و كلمات علمایی را هم ببیند که در آن باره بحث کردند. خودش هم دقت و تأمل کند. اگر کرد، باز به حرفهای علما توجه کند و مباحثه هم داشته باشد. در این صورت، نتیجه می گیرد.
💠توصیه دیگر این است که طلاب دیر به درس نیایند، دیر آمدن، یعنی تلف کردن وقت. خدا حضرت امام را رحمت کند. ایشان می فرمودند: من دلم میخواهد طلبه ها سر وقت بیایند، نه زود و نه دیر؛ به طوری که وقتی در مسجد اعظم، درس را شروع می کنم، در مسجد اعظم تزاحم بشود. مثلا هشت صبح که استاد شروع بکند، این طور نباشد که طلبه از ساعت هفت یا هفت و نیم آنجا آمده و نشسته باشد. برای چی باید اینطور باشد؟
💠درباره مباحثه به نکته ای اشاره می کنم. ما از مباحثه کردن، خیلی استفاده می کردیم و چه بسا میتوانم بگویم استفاده ما از مباحثه، کمتر از استفاده از استاد نبوده است. اگر طلبه این نکات را رعایت کند، هدف درس خارج که رسیدن به اجتهاد است، تأمین می شود.
💠من از امام خمینی استفاده کردم. استفاده من بیشتر از امام(ره) در فقه و اصول بود به درس علمای دیگر، مثل مرحوم آیت الله داماد، گلپایگانی، اراکی و بروجردی هم مقداری رفته ام، ولی بیشتر از امام استفاده کردم. مرحوم حضرت امام(ره)، مردی خوش بیان و متدین بود به هیچ کس هم باج نمیداد. بنده خدا بود. برای خدا حساب باز می کرد. اهل دنیا نبود. اهل این نبود که بخواهد خودش را مطرح کند. وقتی می امد بحث می کرد، به فلک هم باج نمیداد. همه حرف هایش استدلالی بود. یادم می آید یک وقتی ایشان فرمودند: والله شیخ مفید هم باید این حرفها را قبول بکند. ایشان این طور قوی بحث می کرد. با وجود این، بیرون از کلاس، به یک طلبه عادی هم احترام می گذاشت. من سعی می کردم گهگاهی که آقا را در خیابان میبینم، اول سلام کنم. یادم هست یک بار ایشان از مدرسه فیضیه بیرون می آمدند. تقریبا فاصله من با امام، ۲۵ متر بود گفتم صبر کنم تا ایشان نزدیک بشوند و سلام کنم نمیدانم معمم بودم یا نه. ایشان ده - دوازده متر مانده بود که به من برسد، سلام کرد و نگذاشت من سلام کنم. وجود و کیفیت برخورد ایشان با طلبه ها، خودش، درس اخلاق بود و اصلا خودش را نمی گرفت. وقتی میخواست بیاید درس، تنها می آمد. بعد از درس میرفتیم سؤال بکنیم. گاهی بعد از درس، مسجد اعظم تشریف می بردند و در یکی از صفه ها می نشستند و به سؤالات پاسخ می گفتند. ایشان وقت آمدن به درس و وقت بازگشت به خانه، تنها میرفتند. گاهی که میرفتند، به همراهشان می گفتند بفرمایید شما. میگفت یک کاری می خواهید بکنید که من دیگر درس نیایم. این فرد باید هم تک باشد. یک بار، من و یکی از فضلایی که یکی از علمای ارزشمند حوزه است، با حضرت امام کاری داشتیم. ایشان از مسجد اعظم بیرون آمدند و از همان قسمتی که کوچه باغ ملک بود، رفتند. ما از آنجا می آمدیم، امام از طرف مسجد سلماسی می آمدند، آنجا به ایشان رسیدیم و سلام کردیم، ایشان هر دوی ما را می شناخت. فرمودند که بفرمایید. گفتیم: با شما کار داریم. فرمودند: شما بفرمایید، من می آیم نگذاشتند ما همراه ایشان باشیم. یعنی واقعا روش، برخورد، اخلاق و صحبت های ایشان عجیب بود.
@almorsalat
@salmanraoofi
#فقه
#اصول
#امام_خمینی ره
💠آقای خمینی همین آقای خمینی بود که بعد هم که رهبر نظام و انقلاب شد، خودش را هیچ میدانست. می گفت: "همه کارها را خداوند عنایت کرده است. مردم این خدمتها را کردند. کشور، کشور رسول الله است." واقعا اینها را می گفت. صورت سازی نمی کرد. اهل این حرفها نبود. بهترین نهی از منکر و امر به معروف را انجام میداد.
💠اگر واقعا برادران با خواهرانی که در درس خارج شرکت می کنند، با یک پیش مطالعه خوب و دقت خوبی نسبت به مسائل شرکت و بعد هم با هم بحث کنند و بحثشان هم استدلالی باشد و به نقض و ابرام حرف استاد بپردازند، سبب می شود بعد از چهار - پنج سال که خوب در درس استاد شرکت کردند، دیگر نیاز نداشته باشند بیست یا پنجاه سال در درس خارج شرکت کنند.
💠حضرت امام(ره) در این باره می فرمود که به نظر من طلبه ها باید یک کتابی که با قواعد بیشتر سر و کار دارد، مثل بيع مرحوم شیخ را پیش استاد بخوانند، چون درباره قاعده لزوم بيع، صحت بيع و ادله ای که این طرف و آن طرف است، بحث می کند. کتاب را برای تطبیق کردن قواعد در موارد و مصادیق، پیش استاد بخواند. هم چنین استادی پیدا بکند و یک کتاب را که با روایات سر و کار دارد، مثلا کتاب زکات یا کتاب صلاه را بخواند که بیشتر روايات را مطرح و بررسی می کنند؛ چون این گونه نیست که قواعد کلی باشد و مانند بیع، همان ادله ای که برای صحت معاملات در بیع می آید، همان ادله برای نکاح و عاریه بیاید، پس کتابی را باید خواند که بیشتر با روایات سر و کار دارد و این گونه طلبه در فهم روایات و تعارض روایات و جمع ادله، استاد می شود؛ چون انسان در محضر استاد میتواند تبحر پیدا کند، فرمودند که اگر درک و فهم باشد، همین دو تا بس است و بساطش را جمع کند و برای خودش برود، به شرطی که مطالعه و مباحثه داشته باشد.
💠وقتی یک دوره را خواند، دیگر بس است. یک وقت می خواهد استاد حوزه و جزو ارکان تعلیم حوزه شود، باید بیشتر کار کند، ولی افرادی که هدفشان این است که در حوزه، معلومات دینی، کسب و خودشان هم استفاده کنند و هم مردم را در شهرها و روستاهای دیگر بهره مند سازند، به این شکل درس خواندن، مجتهد می شوند، ولی نه حد اعلی از اجتهاد که مرجع تقلید شوند، همین کار را کنند، بس است.
💠این درباره آن قسمتی است که مربوط به بحثهای خارج معروف حوزه است که فقه و اصول است، اما اسلام که فقط فقه نیست. اسلام شامل معارف و تفسیر و مباحث اعتقادی و اخلاقیات هم است. متأسفانه در حوزه ها، کار لازمی که الان در حق فقه و اصول انجام می شود، نسبت به تفسیر به این حد نمیشود. درسی که آیت الله جوادی دارند ادامه می دهند، درس بسیار پر برکتی است، ولی این کار در حوزه کم انجام می شود انسان باید اخلاقیات را یاد بگیرد. باید روی علم کلام، اخلاقیات یا معارف اسلامی، بحث شود. متأسفانه این گونه کارها، هنوز که هنوز است، در حوزه انجام نمی شود.
💠یک قسمت از مسائل فقهی هم آن گونه که احتیاج و حقش است، روی آن کار نشده که یکی از آن مباحث، مباحث ولایت امر است. در مرحله اول، ولایت پیامبر بزرگوار و ائمه معصومین، که قرآن شریف فرموده است، باید تبیین شود. بعد از پیغمبر، ولایت حضرت امیر و ائمه است و بعد از این، در زمان غیبت، ولایت برای فقیه است. اختیارات فقیه و ولایت فقیه یعنی چه؟ حق این مسئله فقهی و بسیاری از مسائل دیگر هم ادا نشده است.
💠اینها کمبودهایی است که امیدواریم با اشراف و برنامه ریزی شورای عالی حوزه و اجرای مدیریت حوزه، این مباحث هم، آن طور که حقش است، در حوزه ها مطرح شود و طلاب ما از همه جهات بتوانند به نیازها پاسخ بگویند. اتفاقا بیشتر نیاز مردم هم به علمایی است که این گونه آیات قرآن، لطايف و معارف اسلامی و اخلاقیات اسلام و این مسائل را کار کرده باشند. نمی گویم مردم به فقه نیاز ندارند. قطعا این طور نیست. مستحبات فقه هم قابل احترام است، ولی همان طور که نسبت به فقه حساب باز شده است، خوب است که به علوم دیگر هم توجه شود و طلاب نسبت به آن علوم هم توجه پیدا کنند تا طلبه ای در حوزه پرورش یابد که قرآن و تفسیر و اخلاقیات اسلام را بداند و با روایات در این باره نیز ارتباط داشته باشد تا مردم در کل کشور و بلکه دنیا، از معارف عمیق دینی استفاده بکنند، ان شاءالله خدا کمک بکند خدمت کنیم.
📚 رهنامه پژوهش، بهار۱۳۹۰، شماره۷ ص۷
@almorsalat
@salmanraoofi
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی برای نخستین بار منتشر کرد:
🔳اظهار نظر مرحوم آیتالله مومن پیرامون امامخمینی(ره) و مقام معظم رهبری:
«امام خمینی فردی استثنایی بود که خداوند او را ذخیرهای قرار داده بود که نظام ستمشاهی از بین برد و حکومت اسلامی را تشکیل داد.
بعد از حضرت امام هم خداوند کاری کرد که خبرگان به حضرت آیتالله خامنهای سلمهالله تعالی توجه پیدا کنند و ایشان هم مثل شیر ایستاده و انقلاب را پیش میبرد.»
⚫️ با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.