game dovom.pdf
413.2K
#گام_دوم_انقلاب
#فتوای_جهاد
بیانیه گام دوم انقلاب، مدرن ترین و متعالی ترین فتوای تاریخ تشیع
بیانیه منتظر اقدام به هنگام است نه تحلیل های بیانی!
تقدیم به روح بلند حضرت #آیتاللهمومنقمی که با آبروی علمی خود از جایگاه رفیع علمی رهبری دفاع کردند.
@lastjihad
@salmanraoofi
ظرفیتهای تمدنی #فقه_شیعه
#فقه بدون #نظام تمدن ساز نیست
#فقه تک ورژنی مهندس #تمدن نمیشود
📌 حجت الاسلام رهدار گفت: اگر #فقه بخواهد زایش تمدنی داشته باشد نیاز به پیچیدگی دارد و #فقه بسیط و فقهی که فقط نسخههای تک ورژنی از آن بیرون میآید، نمیتواند مهندس تمدن باشد.
📝 به گزارش خبرنگار وسائل، نشست هفتم از سلسله نشستهای فقه بدون نظام تمدن ساز نیست / فقه تک ورژنی مهندس تمدن نمیشودمطالعات اسلامی علوم انسانی با عنوان «ظرفیتهای تمدنی فقه شیعه» با حضور #حجت_الاسلام_احمد_رهدار، رئیس موسسه فتوح اندیشه و عضو هیأت علمی دانشکده باقر العلوم (ع) شامگاه چهارشنبه اول اسفند به همت مرکز تخصصی طوبی و دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در محل سالن جلسات دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.
🔸 حجت الاسلام رهدار، در این جلسه به بیان دو رویکرد درباره ظرفیتهای فقه شیعه برای تمدن اسلامی پرداخت، گفت: رویکرد نخست این است که ما از توراث فقهی موجود خودمان استنتاخ تمدنی داشته باشیم که ببینیم چه مقدار میتوان به فقه موجود بار تمدنی داد.
🔸 وی افزود: رویکرد دوم این است که ما نگاه توصیهای به فقه داشته باشیم و بگوییم فقه بایسته و مطلوب ما چه نسبتی با بحث تمدن میتواند داشته باشد و اگر بخواهد نسبت پیدا کند چه پرسش هائی وجود دارد.
🌿🌿🌿
ادامه نشست در👇👇👇
✅ #فقه بدون #نظام تمدن ساز نیست
🔸 رئیس موسسه فتوح اندیشه با اشاره به این مطلب که برای بحث فقه و تمدن یکی از آن دو رویکرد را میتوان اتخاذ کرد، اظهار داشت: در هر کدام از این رویکردها پرسشها و مأمویتهایی طرح میشود و اعتبار سنجی صورت میگیرد.
🔸 عضو هیأت علمی دانشکده باقر العلوم (ع) تصریح کرد: دین اگر بخواهد تمدن بسازد باید نظاممند باشد؛ اگر دین ثبوتا نظاممند نباشد نمیتواند اثباتا یک تمدنی که از اوصاف آن انسجام و نظام است را برای ما تولید کند پس یکی از مفروضات این رویکرد نظام مندی دین به صورت ثبوتا است.
🔸 حجت الاسلام رهدار ادامه داد: وقتی می خواهیم در بحث فقه و تمدن ورود کنیم مفروض دیگر ما امکان کشف این نظام مندی دین توسط فقه است است و به تعبیر دیگر فقه باید قدرت نظام سازی داشته باشد؛ اثباتا اگر فقه نتواند دینی را که ثبوتا نظاممند است به صورت نظاممند ارائه کند این فقه نمیتواند تمدن ساز باشد.
🌿🌿🌿
✅ ظرفیتهای فقه شیعه برای تمدن اسلامی
🔸 وی در ادامه درباره ظرفیتهای فقه شیعه برای تمدن اسلامی بیان داشت: دو ظرفیت ویژه را فقه موجود ما دارد که با تأکید بر این دو ظرفیت میتوان امید داشت که از فقه تمدن استخراج شود که نخستین ظرفیت، ظرفیت توراثی و میراثی است که در این راستا نیاز است که نسبت این ظرفیت با تمدن تبیین شود.
🔸 این محقق و پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: همه تمدنها پیچیده هستند و ما تمدن بسیط نداریم؛ تمدن وضع پیچیده فرهنگ است بدین معنا که فرهنگ وقتی غلیان پیدا میکند و باور و در عین حال تکامل پیدا میکند زایش تمدنی دارد و لذا همه تمدنها پیچیده هستند.
🔸 رئیس موسسه فتوح اندیشه افزود: در این وضعیتهای پیچیده ظاهر و بطن وجود دارد و کثرت الحیل است و برای همین امر سناریوهای متعدد نیاز است تا یک پروژه را بتوان کلید زد و فقط با تک سناریو نمیتوان شروع کرد.
🔸 حجت الاسلام رهدار ابراز کرد: اگر منبع دانشی و معرفتی که برای این مهندسی در اختیار میگیرید به گونهای باشد که امکان استخراج سناریوهای متعدد از آن وجود نداشته باشد به نتیجه نمی رسید.
🔸 وی بیان داشت: این منبع زایش است و متکثر ندارد و تک ورژنی است و یک محصول از آن بیرون میآید که این منبع پیشاپیش حدس زده میشود که نمیتواند کثرتهای تمدنی را برای همه کثرتهای تمدنی نسخه داشته باشد.
🔸 عضو هیأت علمی دانشکده باقر العلوم (ع) ادامه داد: از آنجا که تمدنها پیچیده هستند لذا معرفتها و پایگاههای معرفتی که برای مهندسی این پایگاهها به کار گرفته شده است باید پیچیده باشد و اگر فقه بخواهد زایش تمدنی داشته باشد نیاز به پیچیدگی دارد و فقه بسیط و فقهی که فقط نسخههای تک ورژنی از آن بیرون میآید، نمیتواند مهندس تمدن باشد.
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
- سالروز صدور پیام منشور روحانیت.pdf
123.1K
متن کامل #منشور_روحانیت
#امام_خمینی ره
🔆طلاب برای اینکه با اصل روحانیت اشنا شوند و متوجه بشوند کدام اسلام واقعی و کدام قلابی ست و اسلام ناب محمدی را بشناسید حتما و حتما این منشور را بخوانید.
@salmanraoofi
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴اختصاصی #بیداری_ملت
✡وقتی خط رسانهای یهود در صدا و سیما دنبال میشود!
برنامه #عصرجدید علیخانی، کپی محتوایی و فرمی برنامه America's got talent
به کجا چنین شتابان!؟
🔴به کمپین #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
4_5767215521665646694.pdf
417.3K
✅مأخذشناسی بیانات امام خامنه ای پیرامون فقه حکومتی
🔴قابل توجه طلاب و دانشجویان علاقه مند به موضوع فقه حکومتی:
برای اولین بار مأخذ شناسی بیانات مقام معظم رهبری در موضوع فقه حکومتی
♻️ به گفتمان فقه دولت سازی اسلامی بپیوندید👇
🇮🇷 @feqhedolat
تریبون آزاد.m4a
5.18M
🔆صحبتهای تریبون آزاد
🔆سرخط صحبتها
۱ تشکر از آیت الله اعرافی برای ایجاد تریبون
۲ لزوم بازکردن فضای تدریس و جایگاه سازی برای تدریسهای جدید نخبگان و فضاهای لازم دیگر تبلیغی و ...
۳ لزوم شناسایی نخبگان حوزوی
۴ لزوم سهم خواهی و استقرار نخبگان توسط مرکز مدیریت در مراکز راهبردی
۵ لزوم چهره سازی از نخبگان حوزوی در سیما
۶ انتقاد از شورای عالی در جلوگیری از تحولات حوزوی
۷ درخواست انتخابات برای اعضای شورای عالی
۸ لزوم بازکردن فضا در حوزه برای کنترل فضای طلاب و حفظ احترام به بزرگان
۹ لزوم انتقاد پذیری بزرگان حوزه
۱۳۹۷/۱۲/۶
@salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری فارس
25.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥رهبر انقلاب: مدیران کشور بیحوصلگی و ناامیدی را از خود دور کنند
💠 حضرت آیتالله خامنهای صبح یکشنبه (۱۳۹۷/۱۲/۵) در ابتدای جلسهی درس خارج فقه، به شرح حدیثی از حضرت امام صادق علیهالسلام دربارهی «عاقبتاندیشی در امور و لزوم نشاط در کارها» پرداختند.
🔹ایشان در جریان سخنانشان با استناد به این روایت به مسئولان توصیه کردند «بیحوصلگی» و «ناامیدی» را از خود دور کنند و بدانند انقلاب اسلامی بهپیش خواهد رفت.
@Farsna
📌 گفتاری از آیت الله #میر_باقری؛
✳ در مواجهه با تمدن #غرب، کدام #استراتژی را باید دنبال کنیم؟
🔅🔅🔅
✅ باید با روش «استحاله» با تمدن مدرن مواجه شویم و تلاش کنیم تمدن مدرن را در تمدن اسلامی منحل کنیم. ما در مرحلهٔ اصلِ انقلاب اسلامی و تدوین قانون اساسی این کار را کردیم.
ادامه گفتار👇👇👇
📌 گفتاری از آیت الله #میر_باقری؛
✳ در مواجهه با تمدن #غرب، کدام #استراتژی را باید دنبال کنیم؟
🔅🔅🔅
📝 به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، آیت الله محمدمهدی میرباقری در گفتار زیر با طرح پرسشی مبنی بر اینکه در مواجهه با تمدن غرب، کدام استراتژی را باید دنبال کنیم؟ چهار محور انزوا (کنارهگیری از مدرنیته)؛ مدرنیزاسیون (پذیرشِ کامل مدرنیته)؛ مدرنیته اسلامی (ترکیبِ اسلام و مدرنیته) و تمدن اسلامی (انحلال مدرنیته در تمدن نوین) را مورد بررسی قرا می دهد. متن این گفتار را در ادامه می خوانید؛
❇ «سؤال این است که استراتژیِ انقلاب اسلامی درمقابلِ تمدّن غرب چه باید باشد؟ با این مدنیت مدرن که پیش روی ماست چه باید کرد؟
🔹 جوابهای متفاوتی به این پرسش داده شده است و رویکردهای مختلفی شکل گرفته است.
1⃣ ۱- رویکرد اول این است که ما باید بهطورکلی از این تمدن تبرّی بجوییم و سعی کنیم به هیچ وجه آلودهٔ به آن نشویم و انزوای کامل پیدا کنیم. این یک مدل است که طبیعتاً نمیتواند نسخهٔ اجتماعی باشد و نسخهٔ مقابلهٔ با آن دستگاه نیست. یعنی، اینکه آدم منزوی بشود و بهصورت همان زندگی کاملاً سنتیِ قدیم زندگی کند و از مظاهر تمدنی هم مطلقاً استفاده نکند، تقریباً نشدنی است؛ اگر هم بشود، یک الگوی عمومی نیست و برخورد فعال با واقعه نیست. نمونهاش مدلِ مقلدهای مرحوم میرزا صادق تبریزی است.
2⃣ ۲- رویکرد دوم این است که تمدّن غرب کلاً پدیدهٔ خیلی خوبی است و ما باید آن را بپذیریم و خودمان را با آن تطبیق دهیم، و حَتّی فرهنگ دینی و سنن مذهبی خودمان را به نفع آن تغییر دهیم. این پاسخِ روشنفکرهای سکولار است که تمامیتِ اندیشهٔ غربی را قبول کردهاند و معتقد به تمدّن غرب با همه لایههای آن هستند؛ یعنی از لایههای ایدئولوژیک تا فلسفی و تا لایههای علمی و صنعتی و ساختارهای اجتماعیِ آن را به رسمیت میشناسند؛ میگویند ما باید تمامیت این تمدّن را بپذیریم؛ نمیشود اقتصادش را پذیرفت ولی ایدئولوژی آن را نپذیرفت. اقتصادِ لیبرال با فرهنگِ لیبرال و با سیاستِ لیبرال هماهنگ است و اینها با لایههای عمیقترِ اندیشههای فلسفی و با لایههای عمیقتر ایدئولوژیکی یک مجموعه هستند؛ این مجموعه را بهتمامه باید بپذیریم و سعی کنیم که خودمان را با همهٔ لایههای آن وفق دهیم. من گاهی از این نظریه به «مدرنیزاسیون» و اصلاح تمام ابعاد حیات اجتماعی ازجمله قرائت دینی جامعه تعبیر میکنم؛ چون میگویند در چالش بین دینداری و دنیای مدرن ما باید قرائتِ دینی را در همهٔ عرصهها با دنیای مدرن وفق دهیم. که در دورهای سعی کردند این ادعا را در مقیاس منطق هم تئوریزه کنند. مثلاً نظریهٔ قبض و بسط میخواست پذیرش تمدّن غرب را در مقیاس منطق تئوریزه کند؛ این نظریه میگفت منطقاً معرفتی صحیح است که در دادوستدِ با علوم مدرن باشد؛ حَتّی میگفت معرفت دینی هم باید از علوم مدرن تبعیت کند. به عبارت دیگر، در تعاملِ درونیِ منظومهٔ معرفت، باید متغیر اصلیْ معرفتهای تجربی و علمی و عقلانی باشد و معرفت دینی تابع باشد.
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
ادامه 👇👇👇
📌 گفتاری از آیت الله #میر_باقری؛
✳ در مواجهه با تمدن #غرب، کدام #استراتژی را باید دنبال کنیم؟
🔅🔅🔅
3⃣ ۳- رویکرد سوّم که معمولاً حقیر آن را «مدرنیته اسلامی» یا اسلامی کردن مدرنیته تعبیر میکنم، میگوید لایهای از مدرنیته باید تغییر کند که آن اخلاق است؛ یعنی لایهٔ معنویت و اخلاق باید احیاء شود و به مناسباتِ دنیای مدرن ضمیمه گردد تا جامعهٔ اسلامی درست بشود. مدل آقای هاشمی همین بود و مدلِ برخی مسئولین کنونی هم همین است.
🔹 اما باید توجه کرد که مدرن شدن به این نیست که ما فقط محصولات مدرن را مصرف کنیم؛ باید انسانی که در این فضا زندگی میکند، انسان مدرن بشود؛ انسان مدرن کسی است که احساسش، عواطفش، عقلانیتش و مهارتهایش همه مدرن بشود؛ چون اصل مدرنیته روی دوش انسانهایی سوار است که مدرن شدهاند. لذا بهنظر من، تحول اساسی در دنیای مدرن، تحول انسانی است.
4⃣ ۴- رویکرد چهارم، رویکرد تمدّن اسلامی است؛ یعنی اگر «آرمانِ» ما عصر ظهور است، «افقِ» قابلدستیابیِ ما در قبل از ظهور، تمدنسازی اسلامی است.
🔹 این تمدّن چگونه ساخته میشود؟ رهبر معظم انقلاب میفرمایند اول باید انقلاب کنیم؛ این انقلاب، چون مبتنی بر یک ارزشها و دنبال تحقق یک ارزشهایی است، حتماً با جامعه جهانی درگیر خواهد شد. و این درگیری هم درگیریِ همهجانبهای است. در متن این درگیری باید شما به سمت تمدّن اسلامی حرکت کنید.
🔹 پس باید «انقلاب» کنیم و «نظام» بسازیم. این دو کار را انجام دادهایم. در ادامهٔ مسیر باید «دولت» بسازیم، و بعدش «جامعه» بسازیم و بعد «تمدّن» بسازیم. این پنج مرحلهای است که باید طی کنیم.
🔹 در این پنج گام باید با روش «استحاله» با تمدن مدرن مواجه شویم و تلاش کنیم تمدن مدرن را در تمدن اسلامی منحل کنیم (اقلاً در مقیاس منطقهای). ما در مرحلهٔ اصلِ انقلاب اسلامی این کار را کردیم. در مرحلهٔ تدوین قانون اساسی هم این کار را تجربه کردیم. در مرحلهٔ دولتسازی اسلامی هم باید همین کار را بکنیم.»
🌿🌿🌿
@salmanraoofi