eitaa logo
سلمان رئوفی
5.8هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
324 ویدیو
186 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅🔅🔅 📚 21- فی الکافی باسناده عن عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي يَعْفُورٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ : « اتَّقُوا عَلَى دِينِكُمْ فَاحْجُبُوهُ بِالتَّقِيَّةِ فَإِنَّهُ لَا إِيمَانَ لِمَنْ لَا تَقِيَّةَ لَهُ إِنَّمَا أَنْتُمْ فِي النَّاسِ كَالنَّحْلِ فِي الطَّيْرِ لَوْ أَنَّ الطَّيْرَ تَعْلَمُ مَا فِي أَجْوَافِ النَّحْلِ مَا بَقِيَ مِنْهَا شَيْ‏ءٌ إِلَّا أَكَلَتْهُ وَ لَوْ أَنَّ النَّاسَ عَلِمُوا مَا فِي أَجْوَافِكُمْ أَنَّكُمْ تُحِبُّونَّا أَهْلَ الْبَيْتِ لَأَكَلُوكُمْ بِأَلْسِنَتِهِمْ وَ لَنَحَلُوكُمْ‏ فِي السِّرِّ وَ الْعَلَانِيَةِ رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً مِنْكُمْ كَانَ عَلَى وَلَايَتِنَا .» ▫ در کافی با اسنادش از ابن ابى يعفور آمده که گويد : امام صادق عليه السلام فرمود: بخاطر حفظ دينتان تقيه كنيد، و آن را با تقيه زير پرده داريد، زيرا هر كه تقيه ندارد ايمان ندارد، همانا شما در ميان مردم مانند زنبور عسل در ميان‏ پرندگانيد، اگر پرندگان بدانند، در درون زنبور عسل چيست، همه آنها را بخورند، و اگر مردم بدانند آنچه در دل شماست كه ما اهل بيت را دوست داريد، شما را با زبانشان بخورند و در نهان و آشكار ناسزا گويند، (از شما سعايت و سخن چينى كنند و بشما تهمت زنند تا گرفتار زندان و شكنجه و اعدام شويد) خدا بيامرزد آن بنده‏ئى را از شما كه ولايت ما را داشته باشد. @salmanraoofi
باسمه تعالی جناب استاد اکبرنژاد یکی از اساتید سطح عالی حوزه شما را به مناظره دعوت کرده اند آیات متظافره و روایات متواتره و سیره مستمره ائمه علیهم السلام پذیرش احتجاج و ارائه دلیل و به قول امروزی مناظره از جانب هر فردی با هر شانی بوده امیرالمومنین ابتدئا بارها ناکثین، قاسطین و مارقین را دعوت به مناظره در امور دین کرد و خوارج بارها با امیرالمومنین علیه السلام مناظره کردند و حضرت با معاویه بارها در نامه با او محاجّه داشت، امام حسین علیه السلام با سپاه یزید، زینب کبری با عبیدالله، صوفی معروف با امام صادق علیه السلام مناظره داشتند و مناظرات امام رضا علیه السلام از مسلمات تاریخ است شما که فکر می کنید حرفهای متقن می زنید و این حرفها طبق ادعایتان بی جواب است باید مناظره با استادی که از منظرتان حسب ظاهر پایین تر است را با جان و دل بپذیرید و ملتزم به آیات و روایات باشید خصوصا که لابد اثبات صحت ادعایتان در مناظره با کسی که از منظرتان پایین تر از شماست باید راحت تر باشد بنده به عنوان خیرخواه و دوست قدیمی و منتقد اقدم شما عرض می کنم اگر این مناظره را نپذیرید بالاترین دلیل بر عدم التزامتان به شریعت را در این‌مساله ظاهر کرده اید بنابراین بدون هیچ پیش شرطی و کارهایی که بوی بهانه گیری برای فرار از مناظره را می دهد این مناظره را بپذیرید و مدافعان و مخالفان خود را از اتقان تفکر خود مطلع نمایید و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین سلمان رئوفی ۱۳۹۸/۷/۶ پ ن: این چند خط به اصرار بعضی دوستان تحریر شد چراکه از منظر بنده توجه و اهتمام به حرفهای خلاف مصالح اسلام و کشور جناب رئیس جمهور در بعضی مسائل کنونی از اولویت قطعی برخورد است و دمیدن در این فضا به نفع کسانی است که عادت به پرداختن به حواشی برای به حاشیه بردن اولویت های اسلام و مسلمین دارند @salmanraoofi
بسمه تعالی مدیریت محترم موسسه فقاهت سلام علیکم ♦️مرقومه شما در خصوص درخواست مناظره با یکی از اساتید معهدالاجتهاد الفعال پیرامون لباس روحانیت به اطلاع آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله) رسید. ایشان فرمودند: (معهد الاجتهاد  الفعال درخواستی پیرامون مناظره نداشته و اکنون نیز با توجه به اشتغالات علمی مجموعه و حجم بالای برنامه های آموزشی - پژوهشی در ابتدای سال تحصیلی جدید، برنامه خاصی در جهت گفتگوهای علمی پیرامون مسائل مذکور ندارد . لکن فرزند فاضل بنده که از اساتید سطوح عالی هستند چون اعلان آمادگی مناظره در این موضوع داشته اند ، سزاوار بود در این خصوص با ایشان مذاکره نمائید). و السلام علیکم و رحمة الله محمد خلیلی مسئول دفتر آیت الله سیفی مازندرانی @ayatollahseyfi
💢 دیباج تحریف بر تن تاریخ حوزه علمیه نقدی بر روایت مخدوش جناب آقای از زندگانی آیت‌الله العظمی بروجردی/بخش سوم 💥اختصاصی/پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸جناب آقای علوی روجردی، متولد فروردین ۱۳۳۰ است یعنی در هنگام ارتحال آیت‌الله‌العظمی بروجردی بزرگ، تنها ۱۰ساله بوده است لذا طبیعی است که روایت او از سیره و اندیشه جد مادری اش، بازتکرار شنیده‌هایش از دیگران(اعضای بیت یا تاریخ نویسان) باشد. 🔺مع الاسف در جای جای کتاب دیباج (خصوصا در تبیین رابطه آیت‌الله العظمی بروجردی با آیت‌الله کاشانی) به شخص معلوم الحالی به نام _عنصر خارج نشین و ضد انقلاب_ استناد شده است که دم خروس تاثیر پذیری نویسنده و راوی از کتاب پر از دروغ و تحریف آمیز «نیروهای مذهبی بر بستر حرکت نهضت ملی» را بیرون می زند. 🔻نزدیکی تفکرات یک نویسنده معاند لندن نشین (رهنما) با بیت آیت الله العظمی بروجردی، مسأله مهمی است که نیازمند تأمل فراوان است! با مروری گذرا بر کتاب دیباج و اثر علی رهنما، بدون اغراق می توان ادعا کرد که فصل مربوط به آیت‌الله کاشانی خلاصه شده آرا و تفکرات پرغلط و تحریف شده ای است که رهنما در کتابش دنبال می‌کند! جالبتر آنکه در مرحله تدوین نیز تقریبا تمام پانویس های کتاب رهنما (از جمله کتاب های قلم و سیاست سفری، مصدق و تاریخ افراسیابی و..) عینا بعنوان مأخذ آمده و از برداشت های بی کم و کاست از کتاب علی رهنما نشان دارد. 🔻رهنما در کتابش برای اولین بار ادعای آیت‌الله کاشانی و نواب صفوی در جهت کنار زدن آیت‌الله بروجردی را مطرح می‌کند(نيروهاي مذهبي بر بستر...،ص12)  وی در بخشی دیگر از کتاب خود می گوید: «در بيانيه‌اي كه به تاريخ 17اسفند‭‭‭‭‭‭‭‭1326‬‬‬‬‬‬‬‬ صادر مي‌شود، كاشاني وظيفه ديني مسلمين را تعيين كرده و تيغ حمله خود را بار ديگر تلويحاً متوجه بروجردي مي‌كند...در اين اعلاميه كاشاني در واقع از اخطار به بروجردي فراتر مي‌رود و به نظر مي‌رسد كه استدلالي ارائه مي‌دهد براي عدم كفايت او به عنوان مرجعي كه به يكي از وظايف عمده‌اش كه بايستي كوششي در راه مصالح دنيوي مسلمين باشد، عمل نمي‌كند. از اين نوشته كاشاني چنين استنباط مي‌شود كه از نظر او، بروجردي الگوي مرجعيت نيست... اگرچه كاشاني از كلمه مرجع استفاده نمي‌كند اما ظاهراً نزد او تعريف رهبري ديني الگوبرداري شده از موضع‌گيريها و كنش اجتماعي- سياسي و مذهبي شخص او يعني « زير نظام كاشاني» است.»(همان ص‭‭‭‭‭‭‭‭56-55‬‬‬‬‬‬‬‬) همان‌گونه كه ملاحظه مي‌شود، نويسنده با به كارگيري مكرر عباراتي مانند «تلويحاً»، «به نظر مي‌رسد»، «استنباط مي‌شود» و «ظاهراً» تلاش مي‌كند تا از انگيزه كاشاني براي كنار زدن آيت‌الله بروجردي از مقام مرجعيت تامه و جانشين ساختن خود در آن موقعيت، پرده‌برداري نمايد و اين در حالي است كه در سنت شيعي و حوزه‌هاي علميه هرگز سابقه كنار زده شدن مرجعيت تامه وجود نداشته و لذا به هيچ وجه زمينه‌اي براي به وجود آمدن چنين انگيزه‌اي نزد كاشاني نمي‌توان يافت و از سویی هیچ منبعی جز کتاب رهنما چنین برداشت سبکی را بیان نکرده است. 🔺تأثیر توهات تاریخی رهنما با روایت‌های مندرج در تابدان حد است که خط فکری آیت‌الله‌العظمی بروجردی از تاکتیک دوری از سیاست، به نظریه القا می‌شود(همان،ص‭‭‭‭‭‭‭‭156‬‬‬‬‬‬‬‬) به واقع رهنما هیچ ارادتي به آيت‌الله بروجردي ندارد، بلكه او به تفكري ارادت دارد كه آن تفكر قائل به جدايي دين از سياست است لذا وی بر خلاف آنچه که وی در کتابش ادعا مینماید و مدعی نگارش اثری پژوهشی و سند محور است،در واقع با تحلیل های ماست و دروازه ای که در مورد آیت الله کاشانی به کار می برد، هر پژوهشکر منصفی را متعجب و متأسف می‌سازد. 🔺علی رهنما در کتاب ممنوع‌الانتشارش، با کینه‌ورزی، آیت‌الله کاشانی را فردی غیرمهذب و به جاه‌طلبي سياسي محکوم می‌کند و نتيجه‌ میگیرد كه هر يك از روحانيوني كه پاي در سیاست گذارده‌اند يا خواهند گذارد، نيز داراي چنين خصائصي بوده یا خواهند بود؛ بدين ترتيب رهنما سعي دارد تا جدايي دين و دين‌مداران از سياست را به عنوان يك اصل مسلم مطرح سازد و تمامي روحانيوني را كه به هر نحو دخالتي در سياست كنند را يكسره محكوم سازد. بی شک ایستادگی روحانیت در برابر سلطه خوشایند استعمارگران نیست لذا «سرفرانسس شپرد» سفير وقت انگليس در تهران صریحا چنین می‌نویسد: «عقلائی و منطقی به نظر نمی‌رسد که برای برقراری روابط با اين شخصيت‌های مذهبی، وقتی صرف شود... البته اگر کوچک ترين احتمال نفوذ در کاشانی هم وجود داشته باشد، نبايد آن را از دست داد ولی من تنها اميدی که در مورد کاشانی دارم آن است که بتوانيم او را در افکار عمومی بی‌آبرو و متهم سازيم، تا نفوذ خود را از دست بدهد»(فصلنامه تاریخ و فرهنگ معاصر شماره 6 و 7، مرکز بررسی های اسلامی) @rozaneebefarda ادامه دارد..
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 برای قضاوت درباره جناب مولوی به چه تخصص‌هایی نیاز است؟ حجت‌الاسلام و المسلمین استاد وکیلی: بررسی مولوی و آثارش، بحثی تخصصی و میان رشته‌ای شامل ادبیات فارسی، عرفان، تاریخ و... است. 🔍 لزوم بررسی اعتبار منابعی که درباره‌ی شرح حال جناب مولوی اظهار نظر کرده‌اند 🖇 اشعاری که به دروغ به مولوی نسبت میدهند 📍لزوم توجه به شرایط زمانی و مکانی جناب مولوی برای فهم آثار ایشان 👤لزوم آشنایی با منظومه فکری جناب مولوی برای بررسی آثارایشان 💡مولوی شخصیتی است که دارای تحولات و تکامل زیادی بوده است و برای قضاوت شخصیت او باید برای هر مقطعی از عمر ایشان قضاوت مستقلی داشت. ➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 آیا واقعا «مولوی» صوفی است؟ 🔎 معانی مختلف اصطلاح "صوفی" در طول تاریخ 🕋 بررسی سیره عملی و پایبندی مولوی به شریعت و جایگاه موسیقی و چرخیدن‌های معروف به "رقص سماع" در سیره او ▫️از مجموعه‌ی | حجت الاسلام و المسلمین استاد وکیلی ➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
♨️ رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک، اصل ۱۱۰ قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری را ابلاغ و با توجه به اهمیت موضوع در حاشیه آن مرقوم کردند: «سیاستها به قوای سه‌گانه ابلاغ شود. سه قوه موظفند اقدامات را زمانبندی و پیشرفتها را گزارش نمایند». ✍ متن سیاستهای کلی نظام قانون‌گذاری مصوّب مقام معظم رهبری که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تنظیم شده است، به این شرح است: 🔸بسم الله الرحمن الرحیم🔸 🔴 سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری 🔴 ١- توجه به موازین شرع به عنوان اصلی‌ترین منشاء قانون‌گذاری در تنظیم و تصویب طرح‌ها و لوایح قانونی. ۲- ارزیابی و پالایش قوانین و مقررات موجود کشور از حیث مغایرت با موازین شرعی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ایجاد سازوکار لازم برای تضمین اصل چهارم قانون اساسی. ٣- تعیین سازوکار مناسب برای عدم مغایرت مقررات با قانون اساسی. ۴- نظارت بر عدم مغایرت یا انطباق قوانین با سیاست‌های کلی نظام با همکاری شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و تصویب قوانین لازم برای تحقق هریک از سیاست‌های کلی نظام. ۵- تعیین حدود اختیارات و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات با ارائه تعریف روشن و مشخص از «قانون»، «آیین‌نامه، تصویب‌نامه و بخشنامه موضوع اصل ۱۳۸»، «قانون آزمایشی و اساسنامه موضوع اصل ۸۵»، «برنامه و خط مشی دولت و تصمیمات موضوع اصل ۱۳۴»، «آراء وحدت رویه و ضوابط موضوع اصل ۱۶۱» و سایر مقررات و همچنین طبقه‌بندی و تعیین هرم سیاست‌ها، قوانین و مقررات کشور بر اساس نص یا تفسیر اصول قانون اساسی حسب مورد، از طریق مجلس شورای اسلامی. ۶- تعیین حدود اختیارات مجلس در اصلاح لوایح با رعایت اهداف لایحه. ۷- تعیین محدوده اختیار مجلس در تصویب ساختار و مفاد بودجه سالانه کل کشور (پیش‌بینی درآمدها، هدف‌گذاری‌ها، موارد هزینه و...) با تصویب قانون لازم و اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس. ۸- تعیین وظایف دولت و مجلس در مورد تعداد وزرا و وظایف و اختیارات آنان، وظایف قانونی رئیس جمهور موضوع اصل ۶۰ و ۱۲۴ قانون اساسی و هر گونه ادغام، الحاق، انتزاع و ایجاد سازمان‌های اداری، از طریق تصویب قانون. ۹-رعایت اصول قانون‌گذاری و قانون‌نویسی و تعیین سازوکار برای انطباق لوایح و طرح‌های قانونی با تأکید بر: - قابل اجرا بودن قانون و قابل سنجش بودن اجرای آن. - معطوف بودن به نیازهای واقعی. - شفافیت و عدم ابهام. - استحکام در ادبیات و اصطلاحات حقوقی. - بیان شناسه تخصصی هر یک از لوایح و طرح‌های قانونی و علت پیشنهاد آن. - ابتناء بر نظرات کارشناسی و ارزیابی تأثیر اجرای قانون. - ثبات، نگاه بلندمدت و ملی. - انسجام قوانین و عدم تغییر یا اصلاح ضمنی آنها بدون ذکر شناسه تخصصی. - جلب مشارکت حداکثری مردم، ذی‌نفعان و نهادهای قانونی مردم‌نهاد تخصصی و صنفی در فرآیند قانون‌گذاری. - عدالت محوری در قوانین و اجتناب از تبعیض ناروا، عمومی بودن قانون و شمول و جامعیت آن و حتی‌الامکان پرهیز از استثناهای قانونی. ۱۰- تعیین عناوین قوانین جامع، تبویب، تنقیح و تعیین شناسه قوانین موجود کشور در طول برنامه ششم توسعه. ۱۱- تعیین ساز و کاری از سوی مجلس شورای اسلامی برای تشخیص قابلیت طرح در مجلس (موضوع اصل ۷۵ قانون اساسی) قبل از طرح و اعلام وصول. ۱۲- ضابطه‌مندسازی و تعیین نصاب بالا برای ارجاع به مجمع تشخیص مصلحت نظام در موارد تعارض مصوبه مجلس با نظر شورای نگهبان. ۱۳- بازنگری در مصوباتی که بر اساس مصلحت در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده است از حیث تعیین دوره اعتبار مصلحت. ۱۴- رعایت صلاحیت ذاتی قوای سه گانه در قوانین مربوط به تشکیل نهادهایی از قبیل شوراهای عالی؛ بازنگری در قوانین موجود این نهادها؛ پیش‌بینی ساز و کار کارآمد قانونی لازم برای تضمین عدم مغایرت مصوبات آنها با قوانین عادی. ۱۵- تعیین اولویت‌های قانون‌گذاری با محوریت: گره گشایی از امور اجرایی کشور، اصول اجرانشده قانون اساسی، سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی نظام، برنامه پنج ساله توسعه و مطالبات رهبری. ۱۶- رعایت تدابیر فرماندهی کل نیروهای مسلح در قانون‌گذاری برای نیروهای مسلح. ۱۷- ترویج و نهادینه سازی فرهنگ رعایت، تمکین و احترام به قانون و تبدیل آن به یک مطالبه عمومی. @khabarehowzeh 🔻🔻🔻 ♨️رسانه مستقل خبر حوزه http://eitaa.com/joinchat/3516137473Cc9d671e336
21 🔅🔅🔅 📚21-فی الکافی باسناده عن عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي يَعْفُورٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ : « اتَّقُوا عَلَى دِينِكُمْ فَاحْجُبُوهُ بِالتَّقِيَّةِ فَإِنَّهُ لَا إِيمَانَ لِمَنْ لَا تَقِيَّةَ لَهُ إِنَّمَا أَنْتُمْ فِي النَّاسِ كَالنَّحْلِ فِي الطَّيْرِ لَوْ أَنَّ الطَّيْرَ تَعْلَمُ مَا فِي أَجْوَافِ النَّحْلِ مَا بَقِيَ مِنْهَا شَيْ‏ءٌ إِلَّا أَكَلَتْهُ وَ لَوْ أَنَّ النَّاسَ عَلِمُوا مَا فِي أَجْوَافِكُمْ أَنَّكُمْ تُحِبُّونَّا أَهْلَ الْبَيْتِ لَأَكَلُوكُمْ بِأَلْسِنَتِهِمْ وَ لَنَحَلُوكُمْ‏ فِي السِّرِّ وَ الْعَلَانِيَةِ رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً مِنْكُمْ كَانَ عَلَى وَلَايَتِنَا .» ▫️در کافی با اسنادش از ابن ابى يعفور آمده که گويد : امام صادق عليه السلام فرمود: بخاطر حفظ دينتان تقيه كنيد، و آن را با تقيه زير پرده داريد، زيرا هر كه تقيه ندارد ايمان ندارد، همانا شما در ميان مردم مانند زنبور عسل در ميان‏ پرندگانيد، اگر پرندگان بدانند، در درون زنبور عسل چيست، همه آنها را بخورند، و اگر مردم بدانند آنچه در دل شماست كه ما اهل بيت را دوست داريد، شما را با زبانشان بخورند و در نهان و آشكار ناسزا گويند، (از شما سعايت و سخن چينى كنند و بشما تهمت زنند تا گرفتار زندان و شكنجه و اعدام شويد) خدا بيامرزد آن بنده‏ئى را از شما كه ولايت ما را داشته باشد. @salmanraoofi
👓 هنگامی که خواستم شفا را دو درسه بخوانم، از جناب استاد شعرانی پرسیدم که آیا اجازه میفرمایید شفا را از اول طبیعیات نزد فلانی (یکی از روحانیون نامدار آن روز تهران را نام بردم) بخوانم؟ در جوابم فرمود: این آقا از خارج حرف و مطلب خیلی میداند ولی ملای کتابی نیست، طلبه باید نزد ملای کتابی درس بخواند. 💬 نجم الدین (علامه حسن زاده آملی) @HozeTwit
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆🔆برنامه ریزی سه سطحی یکی از عوامل موفقیت 👈چطور در علوم مختلف بین 🔆تمرکز ذهنی 🔆تتبع و تفکر ♻️تعادل برقرار بکنم @salmanraoofi
اصلاحات نشست یا نشست اصلاحات تحرکات حزبی با تابلو استقلال حوزه! 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸جناب آقای سیدمحمدجواد علوی بروجردی بعنوان یکی از چهره‌های اصلی تشکل حوزوی موسوم به ، با محمدرضا عارف، چهره شناخته شده جریان دیدار کرد. 🔸نشست اساتید که با شعار استقلال حوزه و پرهیز از جناح بندی های سیاسی و دوری از سیاست زدگی حوزه پا به عرصه گذاشت، همواره جریان انقلابی را متهم به وابستگی به حکومت، دولتی بودن و عملکرد جناحی میکرد، آرام آرام برخلاف شعارهای خوش لعاب پیشین، در قالبهای مختلف، از علائق سیاسی خویش پرده بر می دارد. 🔸گویا سیاسی عمل کردن دیگر مثل گذشته قبیح نیست و جناحی عمل کردن همچون سابق مخالف شؤون مرجعیت و روحانیت نیست و اگر دیدار با چهره های نشان دار سیاسی به معنای سیاسی بودن و جناحی عمل کردن نیست پس چه معنایی دارد خصوصا اگر این دیدار از جنس استقبال باشد خاصه اگر در آستانه انتخابات مجلس باشد. 🔹دیدار سرلیست جریان اصلاحات در انتخابات مجلس و کاندیدای مستعفی ریاست جمهوری به نفع رییس جمهور حاضر در شرایط کنونی که کوله باری از مشکلات به واسطه بی تدبیری دولت و بی کفایتی مجلس بر دوش مردم گذاشته است این سوال را ایجاد می کند که مدعیان مردمی بودن در راستای مطالبه حقوق شرعیه مردم مظلوم چه فریادی برآوردند لبخند زدن و پذیرایی کردن از وکیل الدوله هایی که همواره برای خود ژن خوب قائل هستند پشت کردن به مردم نوازی روحانیت و مرجعیت نیست آقایانی که با افرادی از این دست نشست و برخاست می کنند و مدعی مقام مرجعیت اند آیا از نظر واقعی دوستان آقای عارف درباره مرجعیت و امر اجتهاد و تقلید آگاه اند. 🔹در خوش بینانه ترین حالت دیدارهایی از این دست تنها برای مانور تبلیغاتی در آستانه انتخابات است جریان شکست خورده ای که امروز با بی مهری آباء فکری و سیاسی خود در غرب مواجه شده اند و آبروی نداشته خود را به پای قراردادهای خفت بار ریختند امروز بیش از هرچیز نیازمند پمپاژ وجاهت هستند حیات سیاسی کسانی که با از دست دادن سرمایه اجتماعی خود در اغمای تاریخی به سر می برند به شدت در خطر است و تنها راه احیای سیاسی آنان پیوند خوردن با نهادهای آبرومند است. عناصر حوزوی از صدر تا ذیل بدانند که سیاست بازان با کلاه گشادی که برای برخی حوزویان تدارک دیده اند به فکر کیسه های خالی خویش اند. 🔹 حیثیت هزار ساله حوزه امانتی است که در اختیار ما قرار داده شده بکوشیم در حفظ این امانت تا پای جان بمانیم. گفتنی است ملاقات با افراد تابلودار سیاسی از سوی کسانی که از مواضع روشن سیاسی برخوردار نیستند همواره زمینه را برای سوء تفسیر و سوء استفاده فراهم می سازد بنابراین این یادداشت متوجه کسانی که از سوابق سیاسی و مواضع انقلابی برخوردارند نیست. @rozaneebefarda
بازتاب دیدگاه‌های مخاطبان روزنه/۱ 🔸مرتضی اسكندرى : سلام علیکم اولا : نظر آقای علوی بروجردی بر این است که نقش مرجعیت نقش پدری برای امتش است یعنی پدری کردن حتی نسبت به فاسق و گناهکار و بد حجاب و ... . ولذلک هر کسی که به درِ مرجع بیایید او را رد نمیکند و میپذیردش . ثانیا : نشست اساتید و شخص آقای علوی بروجردی هرگز نگفتند که سیاست از شئون مرجعیت نیست و بارها گفتن که ما از نظام حمایت میکنیم که حمایت نظام حمایت شیعه است . ( منبع : مصاحبه سایت مباحثات و سایر مصاحبه ها ) و لکن حرف اینها این است که در بند جناح بازی و فلان گرا و فلان طلب نباشید . در انتخابات شخص معین نکنید ستاد فلانی نروید و کل انتخابات و شرکت در انتخابات را تقویت کنید . ثالثا: آقای عارف با همه دیدار کرده اند مثل آقای نوری همدانی و سایر آقایان . واقعا بی انصافی هست که بگویید ایشان با اصلاحات همراه است . 🔶پاسخ روزنه علیکم السلام ضمن تشکر از لطف تان، چند نکته پیرامون فرمایشات جنابعالی قابل ذکر است؛ ۱)پدری کردن مرجعیت برای مردم امر جدیدی نیست که در تاریخ درخشان روحانیت شیعه بی سابقه باشد. همه بزرگان شیعه چنین می پنداشته اند اما پدر به اقتضای مصالح فردی و اجتماعی افراد عمل می کند که لزوما همیشه خوشایند نیست. ۲)راه دادن افراد و شنیدن مشکلات و دلسوزی برای علاج آن، غیر از باز گذاشتن راه سوءاستفاده برای افراد نشان دار و احیانا بدسابقه است که اگر دلالت بر تأیید و همگرایی نداشته باشد، اقلا حرکت بر مواضع تهم است که پرهیزش واجب است. ۳)حتی اگر چنین رویه ای قابل توجیه باشد بازهم در مورد نامبرده محترم، قابل تطبیق نیست چه اینکه گزینش گری در ارتباطات در اطرافیان ایشان، امر قابل انکاری نیست که مصادیقش بماند برای بعد. تعطیلی درس اخلاق اسوه تقوا و اخلاق، حضرت آیت‌الله خوشوقت، آنهم در آخرین سال حیات مبارک شان، آنهم تنها به خاطر یک اختلاف نظر علمی، توسط چه کسانی انجام شد؟! ۴)حمایت امثال آقای علوی از نظام اسلامی در چهاردهه گذشته، اصلا قابل قبول نیست و هرگز حتی حداقل های ممکن را هم نداشته اند. این است که امروز همزمان طیف سکولارهای مقدس و غرب اندیش داخلی و ضدانقلاب خارج نشین به امثال ایشان برای آینده امید بسته اند. ۵) بر فرض که مشارکت سیاسی انتخاباتی برای طلاب و روحانیون امر ناپسندی باشد (که هم خلاف حقوق اساسی اولیه آنان و هم خلاف دیدگاه امام و رهبری است)، شخص آقای علوی در حمایت از آقای علاءالدین بروجردی، به سان سلیبریتی های سیاسی، با پر کردن کلیپ، وارد میدان شد و نشان داد که پرهیزدادن طلاب و روحانیون از دخالت جزئی در امور سیاسی، تنها یک شعار خوش لعاب و تاکتیک موسمی برای توقف تحرکات متراکم جریان انقلابی است وگرنه عملا خود این حضرات، وقتش که برسد از همه طلاب بیشتر در سیاست دخالت می کنند و به نفع جریان محبوب خود وارد کار می شوند. ۶)بر فرض که گذشته سیاسی ایشان را انکار فرمایید، آیا می توانید منکر اصلاح طلب بودن عارف شوید؟! متن سخنان آقای علوی در دیدار، دلالت بر تأیید صریح طریقه اصلاح‌طلبان نداشت؟! فراموش نفرمایید که مخاطبان حوزوی بسیار هوشمندتر از آن هستند که از تحلیل این امور ساده عاجز باشند و لذا این قبیل تحرکات، و موارد دیگر، از جمله مصاحبه با سایت اصلاح‌طلب ، و رپرتاژ رسانه‌های اصلاح طلب وابسته به دولت در مورد مرجعیت وی، نشان می دهد که ماجرا به این سادگی نیست. خدا کند قرارداد نانوشته‌ای در میان نباشد که حامیان دولت فعلی در ترویج مرجعیت فلان طیف اقدام کنند، و در مقابل از جایگاه مرجعیت و روحانیت برای استفاده های سیاسی و حزبی و جناحی بهره‌برداری کنند. حتی اگر چنین نباشد، بازهم اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان عملا همه حیثیت حوزوی امثال آقای علوی را برای حزب و باند خود خرج خواهند کرد. ۷) دیدار با سایر رجال دینی، قیاس مع الفارق است چرا که اولا پیشینه و اندیشه و سلوک سیاسی آن حضرات برهمگان روشن است خاصه در مورد فتنه ۸۸ ثانیا راه دادن این جماعت مقدمه تذکرات و نصایح است چنانکه آیت‌الله جوادی در ابتدای آغاز به کار مجلس، در دیدار با همین آقای عارف، از سخن به میان آوردند و مخاطب خود را نسبت به این پدیده شوم، انذار دادند. طبیعی است که سوءاستفاده از چنین چهره‌هایی برای جماعت اصلاح‌طلب، موضوع ندارد. @rozaneebefarda
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆کسانیکه میخواهند تفسیر را به طور تخصصی کار کنند بیشتر روی چه درسهایی سرمایه گذاری کنند. 🔆مثلا نقش ادبیات واینکه باید در سطح عالی باشد معلوم است اما نقش اصول و فقه و علوم عقلی کمی مجهول است. ممنون می شوم توضیح بفرمایید @salmanraoofi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆ببخشید حقیر اکثر صوتهای کانالو گوش دادم اما توصیه ای برای زمان ازدواج طلاب ندیدم 🔆از نظر شما به طور متعادل و معمول کی باید تشکیل خانواده بدیم؟؟؟ @salmanraoofi
🔅🔅🔅 📚22-فی الکافی باسناده عن عَنْ حَرِيزٍ عَمَّنْ أَخْبَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏ فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ : «وَ لا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لَا السَّيِّئَةُ قَالَ : «الْحَسَنَةُ» «التَّقِيَّةُ» وَ «السَّيِّئَةُ» «الْإِذَاعَةُ» وَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ : « ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ‏ السَّيِّئَةَ » قَالَ : « الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ» التَّقِيَّةُ « فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ‏ .» ▫️در کافی با اسنادش از امام صادق عليه السلام در باره قول خداى عز و جل : «خوبى و بدى برابر نيست» فرمود : خوبى تقيه است و بدى فاش كردن و راجع بقول خداى عز و جل: «بدى را بآنچه نيكوتر است دفع كن» فرمود: آنچه نيكوتر است تقيه ميباشد «بناگاه آنكه ميان تو و او دشمنى است، مانند دوست صميمى گردد.» @salmanraoofi
🗓سالروز رحلت سلمان/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️در روایت است که امام صادق بسیار یاد سلمان میکرد از حضرت علت اینکار را پرسیدند، فرمود به سه علت، یکی اینکه سلمان میل و خواست امیرالمؤمنین را بر میلِ خود غلبه میداد. ببینید مقام امیرالمؤمنین را؛ البته امثال سلمان گوشه و کنارهای آن عظمت و آن جلالت الهی و ملکوتی و جبروتی است ولی خب، اینها همه، هرکدام یک نشانه است. دوم اینکه فقرا را دوست میداشت؛ بعضیها اصلا از طبقه مستضعف جامعه بدشان میآید، حاضر نیستند طرف آنها بروند، نگاه بکنند به آنها! خودشان را برتر از آنها میدانند؛ اما سلمان فقرا را دوست میداشت، آنها را بر اهل ثروت ترجیح میداد. و سوم اینکه جناب سلمان علم را و علما را دوست میداشت. این سه خصوصیت در این بزرگوار، موجب میشود که امام صادقِ با آن جلالت و عظمت، سلمان را تجلیل کند. ۷۰/۱۰/۵ #نشربامنبع @Jahade_tabeini
🗓سالروز رحلت سلمان/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️درصدر اسلام، آن کسانیکه ممدوح واقع شدند، بیش از آنچه که بخاطر نماز و عبادتشان ممدوح واقع شوند، بخاطر مواضع سیاسی و مجاهدتشان ممدوح واقع شدند. ما سلمان و ابیذر و عمار و مقداد و میثم تمار و مالک اشتر را کمتر به عبادتشان مدح میکنیم. تاریخ، اینها را به آن مواضع، تعیین کننده میشناسد؛ خیلی از بزرگان که مورد مذمت قرار گرفتند، به خاطر شرب خمر و بی‌نمازی مذمت نشدند؛ به خاطر عدم حضور در آنجائی که حضورشان لازم بود، مذمت شدند. تاریخ، اینجوری ثبت کرده؛ نگاه کنید، ببینید! ۸۹/۱/۱۶ ‼️ما شما را دعوت نمیکنیم به زُهد سلمان و ابوذر. بین امثال من و شما با سلمان و ابوذر فاصله خیلی زیادی است. ما هرگز ـ نه من و نه شما ـ طاقت آن چیزها را و آن علوّ و عروج و آن والایی را نداریم که بخواهیم خودمان را به آن چیزها برسانیم. یا مثلاً فرض کنید که آرزوی آن را حتی در دلمان بیاوریم. امّا من این را عرض میکنم که اگر بین ما و آنها، زندگی ما و زندگی آنها، هزار درجه فاصله است، میشود این هزار درجه را، ده درجه، بیست درجه، صد درجه کم کرد. خودمان را به زندگی آنها نزدیک کنیم!  ۷۹/۱۱/۱۷ #نشربامنبع @Jahade_tabeini
💠 آغاز شرح کتاب #سه_دقیقه_در_قیامت شنبه ها، بعد از نماز ظهر دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی فایل صوتی اولین جلسه را از لینک زیر می توانید دریافت نمایید. https://eitaa.com/Aminikhaah_Media/1539 #معرفی_کتاب #اطلاعیه ✅ @Aminikhaah
🔅🔅🔅 📚 23- فی الکافی باسناده عَنْ دُرُسْتَ الْوَاسِطِيِّ قَالَ : « قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ مَا بَلَغَتْ تَقِيَّةُ أَحَدٍ تَقِيَّةَ أَصْحَابِ الْكَهْفِ إِنْ كَانُوا لَيَشْهَدُونَ الْأَعْيَادَ وَ يَشُدُّونَ الزَّنَانِيرَ فَأَعْطَاهُمُ اللَّهُ‏ أَجْرَهُمْ مَرَّتَيْنِ ‏.» ▫ در کافی با اسنادش از درست واسطی نقل شده امام صادق عليه السلام فرمود ، تقيه نمودن كسى بدرجه تقيه اصحاب كهف نرسيد، آنها در اعياد (بت‏پرستها) حاضر ميشدند و زنار ميبستند (با آنكه خداشناس و موحد بودند) از اين رو خدا پاداششان را دو بار داد. 🔅🔅🔅 📚 24- فی الکافی باسناده عَنْ حَمَّادِ بْنِ وَاقِدٍ اللَّحَّامِ « قَالَ: اسْتَقْبَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع فِي طَرِيقٍ فَأَعْرَضْتُ عَنْهُ بِوَجْهِي وَ مَضَيْتُ فَدَخَلْتُ عَلَيْهِ بَعْدَ ذَلِكَ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّي لَأَلْقَاكَ فَأَصْرِفُ وَجْهِي كَرَاهَةَ أَنْ أَشُقَّ عَلَيْكَ فَقَالَ لِي رَحِمَكَ اللَّهُ وَ لَكِنَّ رَجُلًا لَقِيَنِي أَمْسِ فِي مَوْضِعِ كَذَا وَ كَذَا فَقَالَ عَلَيْكَ السَّلَامُ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ مَا أَحْسَنَ وَ لَا أَجْمَلَ‏ .» ▫ در کافی با اسنادش آمده که حماد بن واقد گفت : در ميان راهى از پيش رو بامام صادق عليه السلام برخوردم، و رو گردانيده و گذشتم، سپس خدمتش رسيدم و عرضكردم: قربانت، من شما را ملاقات ميكنم و رو ميگردانم، زيرا نميخواهم شما را برنج اندازم، فرمود: خدايت رحمت كند، ولى ديروز در فلان جا مردى مرا ديد و گفت‏ : عليك السلام يا ابا عبد الله‏ او كار خوب و شايسته‏ئى نكرد. @salmanraoofi
🔆جدایی دیانت از سیاست امام خمینی(ره): اسلام را به مردم معرفى کنید تا نسل جوان تصور نکند که آخوندها در گوشه نجف یا قم دارند احکام حیض و نفاس مى‌خوانند و کارى به سیاست ندارند؛ و باید از جدا باشد. این را که دیانت باید از سیاست جدا باشد و علماى اسلام در امور اجتماعى و سیاسى دخالت نکنند، استعمارگران گفته و شایع کرده‌اند. این را بى‌دین‌ها مى‌گویند. @salmanraoofi
🌸♻️شرکت در جلسه‌ی نشست دوره‌ای؛ آری یا نه؟ ❇️نشسته دوره‌ای اساتید سه سطح دارد که هر یک تحلیل خاص خود را می‌طلبد: 1. عموم اساتید مدعو ؛ 2. حلقه‌ی میانی؛ 3. اعضای اتاق فکر. ❇️مخاطب این سخن، عمدتاً سطح عموم اساتید است. طبعاً انگیزه‌ی اکثریت مطلق آنان بهره‌مندی از فرمایشات مرجع بزرگواری است که در محضر ایشان شرکت می‌کنند. این نیت خالصانه مبارک است و قطعاً جای اشکال نیست. 🌸اما پرسش کلیدی این است که انگیزه‌ یا انگیزه‌های اعضای محوری این نشست که در اتاق فکر آن هستند از تلاش چندین ساله برای برگزاری نشست مزبور و کارآمدی آنان چیست؟ 🌸توجه به شخصیت و انگیزه‌ی آنان، می‌تواند در تصمیم مدعوین محترم تأثیرگذار باشد. 🌸اگر اعضای اتاق فکر بخواهند مدیریت در مدیرت حوزه درست کنند، شرکت در برنامه‌ی مزبور حمایتی از آنان خواهد بود و طبعاً حضور هر بزرگوار در تشتت مدیریتی حوزه سهم خواهد داشت. 🌸چنان‌که، شرکت تعامل‌گرایانه‌ی مدیران پیشین و فعلی حوزه در اتاق فکر مزبور یا نشست عمومی یا ... قطعاً می‌تواند از این منظر تحلیل شود و آنان می‌بایست پاسخ‌گوی تأثیر این قدم‌رنجه‌های قاعدتاً مخلصانه و غیرمحافظه‌کارانه باشند. 🌸مهم‌تر آن‌که، شرکت سروران در این جلسه می‌تواند و بلکه توانسته است در زمینه‌سازی برای قدرت‌گیری برخی مرجعیت‌های خودخوانده یا دلبستگان مرجعیت مؤثر باشد. طبعاً نمی‌توان انتظار داشت که خداوند نسبت به تأثیرات چنین اموری از امثال ما بازخواست نکند. 🌺چند پرسش کلیدی: 1️⃣آیا شرکت مخلصانه سروران در چنین نشستی بی‌تأثیر و خنثی خواهد بود یا آن‌که، به مثابه‌ی تبدیل آن سروران به سیاهی لشکر برای برخی قدرت‌طلبان (البته نه لزوماً همه‌ی اعضای نشست در رده‌های مختلف) نخواهد بود؟ 2️⃣آیا مصلحت بهره‌گیری از فرمایشات مراجع عظام در موازنه با مفسده‌های قطعی یا حتی احتمالی در تلقی برخی سروران ، می‌تواند توجیه‌کننده‌ی ضرورت یا حسن شرکت در چنین نمایش قدرت‌هایی باشد؟ 3️⃣آیا ضرورت ندارد که سروران در حسن، ضرورت و کارآمدی‌های مثبت یا منفی اصل چنین تشکلی بازنگری فردی و بلکه جمعی کنند؟ 4️⃣آیا عدم شرکت برخی سروران در نشست در مؤسسه اسرا به دور از تأثیر کنترل‌کننده‌ و مثبت بر نشست نبود؟ 5️⃣ آیا استمرار این رویکرد،‌نمی‌تواند برخی آسیب‌های معاصر حوزه را کاهش دهد؟ 6️⃣آیا حمایت مالی از اساتید نباید از تنها یک مرکز مدیریت انجام گیرد؟ 7️⃣ آیا مگر وقتی آیت الله العظمی مکارم حمایت مالی خود را از این تشکل قطع کرد، حمایت ایشان از اساتید به پایان رسید؟ و ده‌ها سؤال مهم و نیازمند طرح در این زمینه .... ذبیح الله نعیمیان 💠اسرار پیدا کانال جریان‌شناسی و تاریخ معاصر: 💠 @asrar_p
باسمه تعالی 🔆آدرس کانال متن درس خارج مقام معظم رهبری در ایتا برای علاقه‌مندان https://eitaa.com/joinchat/598736921Cc09d03e4ba پیام رسان سروش: sapp.ir/matnedars پیام رسان بله: ble.im/join/MjU1MzZiNm @salmanraoofi
🗓سالروز ازدواج رهبری/۴ 💠رهبرانقلاب ‼️در دوران مبارزات، خانمها سربازان خط مقدم انقلاب بودند و این را بعنوان یک مبالغه نمیگویم. اگر زنها با انقلاب سازگار نبودند، مطمئنا این انقلاب واقع نمیشد. من به این معنا اعتقاد دارم. اولا، اگر آنها نبودند، نیمی از گروه انقلابیون مستقیما در میدان نبودند. ثانیا، بطور غیر مستقیم روی فرزندان و شوهران و برادران و محیط خانه اثر میگذاشتند. حضور آنها بود که توانست ستون فقرات دشمن را بشکند و مبارزه را بمعنای واقعی کلمه پیش ببرد! ۶۸/۱۰/۲۶ ‼️من درباره زهد همسر صالحه‌ام، تصویرهای بسیاری در ذهن دارم که بیان بعضی آنها خوب نیست، ایشان نه قبل و نه بعد انقلاب هرگز از من درخواستی مثل خرید لباس نکرده‌اند، هیچوقت برای خود زیور آلات نخرید، مقداری زیورآلات داشت که یا هدیه بود و یا از خانه پدری آورده بود که همه آنها را هم فروخت و پولش را در راه خدا صرف کرد، لذا ایشان حتی یک انگشتر معمولی هم ندارند، این رهایی ایشان از زوائد زندگی بیشترین تاثیر را در زندگی من داشته چراکه همین زواید غیر ضروری است که انسان را به بردگی میکشاند! خون دلی که لعل شد ص۱۶۰ #نشربامنبع @Jahade_tabeini
📚بحمدالله کتابچه اربعین مقدمه پیوسته به ظهور به قلم حضرت استاد یزدان پناه (حفظه الله) به همت موسسه آموزشی پژوهشی نفحات و با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام) در سه هزار نسخه منتشر شد. #اربعین_حرکت_جهانی #خبر_نشر_کتاب 👌برای تهیه کتاب با ادمین در ارتباط باشید @Nafahat_admin ما را به دوستان خود معرفی کنید @nafahat_eri
🔅🔅🔅 📚25-فی النوادر للاشعری وَ عَنْهُ ( زراره ) عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: قُلْتُ إِنَّا نَمُرُّ بِهَؤُلَاءِ الْقَوْمِ فَيَسْتَحْلِفُونَّا عَلَى أَمَوَالِنَا وَ لَقَدْ أَدَّيْنَا زَكَاتَهَا فَقَالَ يَا زُرَارَةُ إِذَا خِفْتَ فَاحْلِفْ لَهُمْ بِمَا شَاءُوا فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ بِطَلَاقٍ وَ عَتَاقٍ قَالَ بِمَا شَاءُوا قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع التَّقِيَّةُ فِي كُلِّ ضَرُورَةٍ وَ صَاحِبُهَا أَعْلَمُ‏ بِهَا حِينَ‏ تَنْزِلُ بِهِ‏ .» ◽️در نوادر از زراره روایت شده گفت : گفتم ما به این قوم میگذریم پس آنها ما را بر (دادن مالیات ) اموالمان قسم می¬دهند و ما زکات آنرا پرداخته ایم پس فرمود ای زراره هنگامیکه ترسیدی پس به هر چه خواستند قسم بخور گقتم :فدای تو شوم به طلاق و بنده شدن فرمود : به هرچه خواستند آمده امام باقر عليه السلام فرمود: تقيه هنگام هر بيچارگى است، و تقيه‏كننده خود داناتر بآنست زمانى كه برايش پيش مى‏آيد. 📚26-فی الکافی باسناده عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ : « إِنَّمَا جُعِلَتِ التَّقِيَّةُ لِيُحْقَنَ بِهَا الدَّمُ فَإِذَا بَلَغَ الدَّمَ فَلَيْسَ تَقِيَّةٌ .» ◽️در کافی با اسنادش از محمد بن مسلم آمده امام باقر عليه السلام فرمود: تقيه تنها براى جلوگيرى از خونريزى وضع شده، پس هر گاه به خونريزى رسد تقيه نباشد. @salmanraoofi