eitaa logo
سلمان رئوفی
5.8هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
324 ویدیو
186 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 آیا واقعا «مولوی» صوفی است؟ 🔎 معانی مختلف اصطلاح "صوفی" در طول تاریخ 🕋 بررسی سیره عملی و پایبندی مولوی به شریعت و جایگاه موسیقی و چرخیدن‌های معروف به "رقص سماع" در سیره او ▫️از مجموعه‌ی | حجت الاسلام و المسلمین استاد وکیلی ➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
♨️ رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک، اصل ۱۱۰ قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری را ابلاغ و با توجه به اهمیت موضوع در حاشیه آن مرقوم کردند: «سیاستها به قوای سه‌گانه ابلاغ شود. سه قوه موظفند اقدامات را زمانبندی و پیشرفتها را گزارش نمایند». ✍ متن سیاستهای کلی نظام قانون‌گذاری مصوّب مقام معظم رهبری که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تنظیم شده است، به این شرح است: 🔸بسم الله الرحمن الرحیم🔸 🔴 سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری 🔴 ١- توجه به موازین شرع به عنوان اصلی‌ترین منشاء قانون‌گذاری در تنظیم و تصویب طرح‌ها و لوایح قانونی. ۲- ارزیابی و پالایش قوانین و مقررات موجود کشور از حیث مغایرت با موازین شرعی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ایجاد سازوکار لازم برای تضمین اصل چهارم قانون اساسی. ٣- تعیین سازوکار مناسب برای عدم مغایرت مقررات با قانون اساسی. ۴- نظارت بر عدم مغایرت یا انطباق قوانین با سیاست‌های کلی نظام با همکاری شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و تصویب قوانین لازم برای تحقق هریک از سیاست‌های کلی نظام. ۵- تعیین حدود اختیارات و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات با ارائه تعریف روشن و مشخص از «قانون»، «آیین‌نامه، تصویب‌نامه و بخشنامه موضوع اصل ۱۳۸»، «قانون آزمایشی و اساسنامه موضوع اصل ۸۵»، «برنامه و خط مشی دولت و تصمیمات موضوع اصل ۱۳۴»، «آراء وحدت رویه و ضوابط موضوع اصل ۱۶۱» و سایر مقررات و همچنین طبقه‌بندی و تعیین هرم سیاست‌ها، قوانین و مقررات کشور بر اساس نص یا تفسیر اصول قانون اساسی حسب مورد، از طریق مجلس شورای اسلامی. ۶- تعیین حدود اختیارات مجلس در اصلاح لوایح با رعایت اهداف لایحه. ۷- تعیین محدوده اختیار مجلس در تصویب ساختار و مفاد بودجه سالانه کل کشور (پیش‌بینی درآمدها، هدف‌گذاری‌ها، موارد هزینه و...) با تصویب قانون لازم و اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس. ۸- تعیین وظایف دولت و مجلس در مورد تعداد وزرا و وظایف و اختیارات آنان، وظایف قانونی رئیس جمهور موضوع اصل ۶۰ و ۱۲۴ قانون اساسی و هر گونه ادغام، الحاق، انتزاع و ایجاد سازمان‌های اداری، از طریق تصویب قانون. ۹-رعایت اصول قانون‌گذاری و قانون‌نویسی و تعیین سازوکار برای انطباق لوایح و طرح‌های قانونی با تأکید بر: - قابل اجرا بودن قانون و قابل سنجش بودن اجرای آن. - معطوف بودن به نیازهای واقعی. - شفافیت و عدم ابهام. - استحکام در ادبیات و اصطلاحات حقوقی. - بیان شناسه تخصصی هر یک از لوایح و طرح‌های قانونی و علت پیشنهاد آن. - ابتناء بر نظرات کارشناسی و ارزیابی تأثیر اجرای قانون. - ثبات، نگاه بلندمدت و ملی. - انسجام قوانین و عدم تغییر یا اصلاح ضمنی آنها بدون ذکر شناسه تخصصی. - جلب مشارکت حداکثری مردم، ذی‌نفعان و نهادهای قانونی مردم‌نهاد تخصصی و صنفی در فرآیند قانون‌گذاری. - عدالت محوری در قوانین و اجتناب از تبعیض ناروا، عمومی بودن قانون و شمول و جامعیت آن و حتی‌الامکان پرهیز از استثناهای قانونی. ۱۰- تعیین عناوین قوانین جامع، تبویب، تنقیح و تعیین شناسه قوانین موجود کشور در طول برنامه ششم توسعه. ۱۱- تعیین ساز و کاری از سوی مجلس شورای اسلامی برای تشخیص قابلیت طرح در مجلس (موضوع اصل ۷۵ قانون اساسی) قبل از طرح و اعلام وصول. ۱۲- ضابطه‌مندسازی و تعیین نصاب بالا برای ارجاع به مجمع تشخیص مصلحت نظام در موارد تعارض مصوبه مجلس با نظر شورای نگهبان. ۱۳- بازنگری در مصوباتی که بر اساس مصلحت در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده است از حیث تعیین دوره اعتبار مصلحت. ۱۴- رعایت صلاحیت ذاتی قوای سه گانه در قوانین مربوط به تشکیل نهادهایی از قبیل شوراهای عالی؛ بازنگری در قوانین موجود این نهادها؛ پیش‌بینی ساز و کار کارآمد قانونی لازم برای تضمین عدم مغایرت مصوبات آنها با قوانین عادی. ۱۵- تعیین اولویت‌های قانون‌گذاری با محوریت: گره گشایی از امور اجرایی کشور، اصول اجرانشده قانون اساسی، سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی نظام، برنامه پنج ساله توسعه و مطالبات رهبری. ۱۶- رعایت تدابیر فرماندهی کل نیروهای مسلح در قانون‌گذاری برای نیروهای مسلح. ۱۷- ترویج و نهادینه سازی فرهنگ رعایت، تمکین و احترام به قانون و تبدیل آن به یک مطالبه عمومی. @khabarehowzeh 🔻🔻🔻 ♨️رسانه مستقل خبر حوزه http://eitaa.com/joinchat/3516137473Cc9d671e336
21 🔅🔅🔅 📚21-فی الکافی باسناده عن عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي يَعْفُورٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ : « اتَّقُوا عَلَى دِينِكُمْ فَاحْجُبُوهُ بِالتَّقِيَّةِ فَإِنَّهُ لَا إِيمَانَ لِمَنْ لَا تَقِيَّةَ لَهُ إِنَّمَا أَنْتُمْ فِي النَّاسِ كَالنَّحْلِ فِي الطَّيْرِ لَوْ أَنَّ الطَّيْرَ تَعْلَمُ مَا فِي أَجْوَافِ النَّحْلِ مَا بَقِيَ مِنْهَا شَيْ‏ءٌ إِلَّا أَكَلَتْهُ وَ لَوْ أَنَّ النَّاسَ عَلِمُوا مَا فِي أَجْوَافِكُمْ أَنَّكُمْ تُحِبُّونَّا أَهْلَ الْبَيْتِ لَأَكَلُوكُمْ بِأَلْسِنَتِهِمْ وَ لَنَحَلُوكُمْ‏ فِي السِّرِّ وَ الْعَلَانِيَةِ رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً مِنْكُمْ كَانَ عَلَى وَلَايَتِنَا .» ▫️در کافی با اسنادش از ابن ابى يعفور آمده که گويد : امام صادق عليه السلام فرمود: بخاطر حفظ دينتان تقيه كنيد، و آن را با تقيه زير پرده داريد، زيرا هر كه تقيه ندارد ايمان ندارد، همانا شما در ميان مردم مانند زنبور عسل در ميان‏ پرندگانيد، اگر پرندگان بدانند، در درون زنبور عسل چيست، همه آنها را بخورند، و اگر مردم بدانند آنچه در دل شماست كه ما اهل بيت را دوست داريد، شما را با زبانشان بخورند و در نهان و آشكار ناسزا گويند، (از شما سعايت و سخن چينى كنند و بشما تهمت زنند تا گرفتار زندان و شكنجه و اعدام شويد) خدا بيامرزد آن بنده‏ئى را از شما كه ولايت ما را داشته باشد. @salmanraoofi
👓 هنگامی که خواستم شفا را دو درسه بخوانم، از جناب استاد شعرانی پرسیدم که آیا اجازه میفرمایید شفا را از اول طبیعیات نزد فلانی (یکی از روحانیون نامدار آن روز تهران را نام بردم) بخوانم؟ در جوابم فرمود: این آقا از خارج حرف و مطلب خیلی میداند ولی ملای کتابی نیست، طلبه باید نزد ملای کتابی درس بخواند. 💬 نجم الدین (علامه حسن زاده آملی) @HozeTwit
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆🔆برنامه ریزی سه سطحی یکی از عوامل موفقیت 👈چطور در علوم مختلف بین 🔆تمرکز ذهنی 🔆تتبع و تفکر ♻️تعادل برقرار بکنم @salmanraoofi
اصلاحات نشست یا نشست اصلاحات تحرکات حزبی با تابلو استقلال حوزه! 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸جناب آقای سیدمحمدجواد علوی بروجردی بعنوان یکی از چهره‌های اصلی تشکل حوزوی موسوم به ، با محمدرضا عارف، چهره شناخته شده جریان دیدار کرد. 🔸نشست اساتید که با شعار استقلال حوزه و پرهیز از جناح بندی های سیاسی و دوری از سیاست زدگی حوزه پا به عرصه گذاشت، همواره جریان انقلابی را متهم به وابستگی به حکومت، دولتی بودن و عملکرد جناحی میکرد، آرام آرام برخلاف شعارهای خوش لعاب پیشین، در قالبهای مختلف، از علائق سیاسی خویش پرده بر می دارد. 🔸گویا سیاسی عمل کردن دیگر مثل گذشته قبیح نیست و جناحی عمل کردن همچون سابق مخالف شؤون مرجعیت و روحانیت نیست و اگر دیدار با چهره های نشان دار سیاسی به معنای سیاسی بودن و جناحی عمل کردن نیست پس چه معنایی دارد خصوصا اگر این دیدار از جنس استقبال باشد خاصه اگر در آستانه انتخابات مجلس باشد. 🔹دیدار سرلیست جریان اصلاحات در انتخابات مجلس و کاندیدای مستعفی ریاست جمهوری به نفع رییس جمهور حاضر در شرایط کنونی که کوله باری از مشکلات به واسطه بی تدبیری دولت و بی کفایتی مجلس بر دوش مردم گذاشته است این سوال را ایجاد می کند که مدعیان مردمی بودن در راستای مطالبه حقوق شرعیه مردم مظلوم چه فریادی برآوردند لبخند زدن و پذیرایی کردن از وکیل الدوله هایی که همواره برای خود ژن خوب قائل هستند پشت کردن به مردم نوازی روحانیت و مرجعیت نیست آقایانی که با افرادی از این دست نشست و برخاست می کنند و مدعی مقام مرجعیت اند آیا از نظر واقعی دوستان آقای عارف درباره مرجعیت و امر اجتهاد و تقلید آگاه اند. 🔹در خوش بینانه ترین حالت دیدارهایی از این دست تنها برای مانور تبلیغاتی در آستانه انتخابات است جریان شکست خورده ای که امروز با بی مهری آباء فکری و سیاسی خود در غرب مواجه شده اند و آبروی نداشته خود را به پای قراردادهای خفت بار ریختند امروز بیش از هرچیز نیازمند پمپاژ وجاهت هستند حیات سیاسی کسانی که با از دست دادن سرمایه اجتماعی خود در اغمای تاریخی به سر می برند به شدت در خطر است و تنها راه احیای سیاسی آنان پیوند خوردن با نهادهای آبرومند است. عناصر حوزوی از صدر تا ذیل بدانند که سیاست بازان با کلاه گشادی که برای برخی حوزویان تدارک دیده اند به فکر کیسه های خالی خویش اند. 🔹 حیثیت هزار ساله حوزه امانتی است که در اختیار ما قرار داده شده بکوشیم در حفظ این امانت تا پای جان بمانیم. گفتنی است ملاقات با افراد تابلودار سیاسی از سوی کسانی که از مواضع روشن سیاسی برخوردار نیستند همواره زمینه را برای سوء تفسیر و سوء استفاده فراهم می سازد بنابراین این یادداشت متوجه کسانی که از سوابق سیاسی و مواضع انقلابی برخوردارند نیست. @rozaneebefarda
بازتاب دیدگاه‌های مخاطبان روزنه/۱ 🔸مرتضی اسكندرى : سلام علیکم اولا : نظر آقای علوی بروجردی بر این است که نقش مرجعیت نقش پدری برای امتش است یعنی پدری کردن حتی نسبت به فاسق و گناهکار و بد حجاب و ... . ولذلک هر کسی که به درِ مرجع بیایید او را رد نمیکند و میپذیردش . ثانیا : نشست اساتید و شخص آقای علوی بروجردی هرگز نگفتند که سیاست از شئون مرجعیت نیست و بارها گفتن که ما از نظام حمایت میکنیم که حمایت نظام حمایت شیعه است . ( منبع : مصاحبه سایت مباحثات و سایر مصاحبه ها ) و لکن حرف اینها این است که در بند جناح بازی و فلان گرا و فلان طلب نباشید . در انتخابات شخص معین نکنید ستاد فلانی نروید و کل انتخابات و شرکت در انتخابات را تقویت کنید . ثالثا: آقای عارف با همه دیدار کرده اند مثل آقای نوری همدانی و سایر آقایان . واقعا بی انصافی هست که بگویید ایشان با اصلاحات همراه است . 🔶پاسخ روزنه علیکم السلام ضمن تشکر از لطف تان، چند نکته پیرامون فرمایشات جنابعالی قابل ذکر است؛ ۱)پدری کردن مرجعیت برای مردم امر جدیدی نیست که در تاریخ درخشان روحانیت شیعه بی سابقه باشد. همه بزرگان شیعه چنین می پنداشته اند اما پدر به اقتضای مصالح فردی و اجتماعی افراد عمل می کند که لزوما همیشه خوشایند نیست. ۲)راه دادن افراد و شنیدن مشکلات و دلسوزی برای علاج آن، غیر از باز گذاشتن راه سوءاستفاده برای افراد نشان دار و احیانا بدسابقه است که اگر دلالت بر تأیید و همگرایی نداشته باشد، اقلا حرکت بر مواضع تهم است که پرهیزش واجب است. ۳)حتی اگر چنین رویه ای قابل توجیه باشد بازهم در مورد نامبرده محترم، قابل تطبیق نیست چه اینکه گزینش گری در ارتباطات در اطرافیان ایشان، امر قابل انکاری نیست که مصادیقش بماند برای بعد. تعطیلی درس اخلاق اسوه تقوا و اخلاق، حضرت آیت‌الله خوشوقت، آنهم در آخرین سال حیات مبارک شان، آنهم تنها به خاطر یک اختلاف نظر علمی، توسط چه کسانی انجام شد؟! ۴)حمایت امثال آقای علوی از نظام اسلامی در چهاردهه گذشته، اصلا قابل قبول نیست و هرگز حتی حداقل های ممکن را هم نداشته اند. این است که امروز همزمان طیف سکولارهای مقدس و غرب اندیش داخلی و ضدانقلاب خارج نشین به امثال ایشان برای آینده امید بسته اند. ۵) بر فرض که مشارکت سیاسی انتخاباتی برای طلاب و روحانیون امر ناپسندی باشد (که هم خلاف حقوق اساسی اولیه آنان و هم خلاف دیدگاه امام و رهبری است)، شخص آقای علوی در حمایت از آقای علاءالدین بروجردی، به سان سلیبریتی های سیاسی، با پر کردن کلیپ، وارد میدان شد و نشان داد که پرهیزدادن طلاب و روحانیون از دخالت جزئی در امور سیاسی، تنها یک شعار خوش لعاب و تاکتیک موسمی برای توقف تحرکات متراکم جریان انقلابی است وگرنه عملا خود این حضرات، وقتش که برسد از همه طلاب بیشتر در سیاست دخالت می کنند و به نفع جریان محبوب خود وارد کار می شوند. ۶)بر فرض که گذشته سیاسی ایشان را انکار فرمایید، آیا می توانید منکر اصلاح طلب بودن عارف شوید؟! متن سخنان آقای علوی در دیدار، دلالت بر تأیید صریح طریقه اصلاح‌طلبان نداشت؟! فراموش نفرمایید که مخاطبان حوزوی بسیار هوشمندتر از آن هستند که از تحلیل این امور ساده عاجز باشند و لذا این قبیل تحرکات، و موارد دیگر، از جمله مصاحبه با سایت اصلاح‌طلب ، و رپرتاژ رسانه‌های اصلاح طلب وابسته به دولت در مورد مرجعیت وی، نشان می دهد که ماجرا به این سادگی نیست. خدا کند قرارداد نانوشته‌ای در میان نباشد که حامیان دولت فعلی در ترویج مرجعیت فلان طیف اقدام کنند، و در مقابل از جایگاه مرجعیت و روحانیت برای استفاده های سیاسی و حزبی و جناحی بهره‌برداری کنند. حتی اگر چنین نباشد، بازهم اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان عملا همه حیثیت حوزوی امثال آقای علوی را برای حزب و باند خود خرج خواهند کرد. ۷) دیدار با سایر رجال دینی، قیاس مع الفارق است چرا که اولا پیشینه و اندیشه و سلوک سیاسی آن حضرات برهمگان روشن است خاصه در مورد فتنه ۸۸ ثانیا راه دادن این جماعت مقدمه تذکرات و نصایح است چنانکه آیت‌الله جوادی در ابتدای آغاز به کار مجلس، در دیدار با همین آقای عارف، از سخن به میان آوردند و مخاطب خود را نسبت به این پدیده شوم، انذار دادند. طبیعی است که سوءاستفاده از چنین چهره‌هایی برای جماعت اصلاح‌طلب، موضوع ندارد. @rozaneebefarda
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆کسانیکه میخواهند تفسیر را به طور تخصصی کار کنند بیشتر روی چه درسهایی سرمایه گذاری کنند. 🔆مثلا نقش ادبیات واینکه باید در سطح عالی باشد معلوم است اما نقش اصول و فقه و علوم عقلی کمی مجهول است. ممنون می شوم توضیح بفرمایید @salmanraoofi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆ببخشید حقیر اکثر صوتهای کانالو گوش دادم اما توصیه ای برای زمان ازدواج طلاب ندیدم 🔆از نظر شما به طور متعادل و معمول کی باید تشکیل خانواده بدیم؟؟؟ @salmanraoofi
🔅🔅🔅 📚22-فی الکافی باسناده عن عَنْ حَرِيزٍ عَمَّنْ أَخْبَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏ فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ : «وَ لا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لَا السَّيِّئَةُ قَالَ : «الْحَسَنَةُ» «التَّقِيَّةُ» وَ «السَّيِّئَةُ» «الْإِذَاعَةُ» وَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ : « ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ‏ السَّيِّئَةَ » قَالَ : « الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ» التَّقِيَّةُ « فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ‏ .» ▫️در کافی با اسنادش از امام صادق عليه السلام در باره قول خداى عز و جل : «خوبى و بدى برابر نيست» فرمود : خوبى تقيه است و بدى فاش كردن و راجع بقول خداى عز و جل: «بدى را بآنچه نيكوتر است دفع كن» فرمود: آنچه نيكوتر است تقيه ميباشد «بناگاه آنكه ميان تو و او دشمنى است، مانند دوست صميمى گردد.» @salmanraoofi
🗓سالروز رحلت سلمان/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️در روایت است که امام صادق بسیار یاد سلمان میکرد از حضرت علت اینکار را پرسیدند، فرمود به سه علت، یکی اینکه سلمان میل و خواست امیرالمؤمنین را بر میلِ خود غلبه میداد. ببینید مقام امیرالمؤمنین را؛ البته امثال سلمان گوشه و کنارهای آن عظمت و آن جلالت الهی و ملکوتی و جبروتی است ولی خب، اینها همه، هرکدام یک نشانه است. دوم اینکه فقرا را دوست میداشت؛ بعضیها اصلا از طبقه مستضعف جامعه بدشان میآید، حاضر نیستند طرف آنها بروند، نگاه بکنند به آنها! خودشان را برتر از آنها میدانند؛ اما سلمان فقرا را دوست میداشت، آنها را بر اهل ثروت ترجیح میداد. و سوم اینکه جناب سلمان علم را و علما را دوست میداشت. این سه خصوصیت در این بزرگوار، موجب میشود که امام صادقِ با آن جلالت و عظمت، سلمان را تجلیل کند. ۷۰/۱۰/۵ #نشربامنبع @Jahade_tabeini
🗓سالروز رحلت سلمان/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️درصدر اسلام، آن کسانیکه ممدوح واقع شدند، بیش از آنچه که بخاطر نماز و عبادتشان ممدوح واقع شوند، بخاطر مواضع سیاسی و مجاهدتشان ممدوح واقع شدند. ما سلمان و ابیذر و عمار و مقداد و میثم تمار و مالک اشتر را کمتر به عبادتشان مدح میکنیم. تاریخ، اینها را به آن مواضع، تعیین کننده میشناسد؛ خیلی از بزرگان که مورد مذمت قرار گرفتند، به خاطر شرب خمر و بی‌نمازی مذمت نشدند؛ به خاطر عدم حضور در آنجائی که حضورشان لازم بود، مذمت شدند. تاریخ، اینجوری ثبت کرده؛ نگاه کنید، ببینید! ۸۹/۱/۱۶ ‼️ما شما را دعوت نمیکنیم به زُهد سلمان و ابوذر. بین امثال من و شما با سلمان و ابوذر فاصله خیلی زیادی است. ما هرگز ـ نه من و نه شما ـ طاقت آن چیزها را و آن علوّ و عروج و آن والایی را نداریم که بخواهیم خودمان را به آن چیزها برسانیم. یا مثلاً فرض کنید که آرزوی آن را حتی در دلمان بیاوریم. امّا من این را عرض میکنم که اگر بین ما و آنها، زندگی ما و زندگی آنها، هزار درجه فاصله است، میشود این هزار درجه را، ده درجه، بیست درجه، صد درجه کم کرد. خودمان را به زندگی آنها نزدیک کنیم!  ۷۹/۱۱/۱۷ #نشربامنبع @Jahade_tabeini
💠 آغاز شرح کتاب #سه_دقیقه_در_قیامت شنبه ها، بعد از نماز ظهر دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی فایل صوتی اولین جلسه را از لینک زیر می توانید دریافت نمایید. https://eitaa.com/Aminikhaah_Media/1539 #معرفی_کتاب #اطلاعیه ✅ @Aminikhaah
🔅🔅🔅 📚 23- فی الکافی باسناده عَنْ دُرُسْتَ الْوَاسِطِيِّ قَالَ : « قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ مَا بَلَغَتْ تَقِيَّةُ أَحَدٍ تَقِيَّةَ أَصْحَابِ الْكَهْفِ إِنْ كَانُوا لَيَشْهَدُونَ الْأَعْيَادَ وَ يَشُدُّونَ الزَّنَانِيرَ فَأَعْطَاهُمُ اللَّهُ‏ أَجْرَهُمْ مَرَّتَيْنِ ‏.» ▫ در کافی با اسنادش از درست واسطی نقل شده امام صادق عليه السلام فرمود ، تقيه نمودن كسى بدرجه تقيه اصحاب كهف نرسيد، آنها در اعياد (بت‏پرستها) حاضر ميشدند و زنار ميبستند (با آنكه خداشناس و موحد بودند) از اين رو خدا پاداششان را دو بار داد. 🔅🔅🔅 📚 24- فی الکافی باسناده عَنْ حَمَّادِ بْنِ وَاقِدٍ اللَّحَّامِ « قَالَ: اسْتَقْبَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع فِي طَرِيقٍ فَأَعْرَضْتُ عَنْهُ بِوَجْهِي وَ مَضَيْتُ فَدَخَلْتُ عَلَيْهِ بَعْدَ ذَلِكَ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّي لَأَلْقَاكَ فَأَصْرِفُ وَجْهِي كَرَاهَةَ أَنْ أَشُقَّ عَلَيْكَ فَقَالَ لِي رَحِمَكَ اللَّهُ وَ لَكِنَّ رَجُلًا لَقِيَنِي أَمْسِ فِي مَوْضِعِ كَذَا وَ كَذَا فَقَالَ عَلَيْكَ السَّلَامُ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ مَا أَحْسَنَ وَ لَا أَجْمَلَ‏ .» ▫ در کافی با اسنادش آمده که حماد بن واقد گفت : در ميان راهى از پيش رو بامام صادق عليه السلام برخوردم، و رو گردانيده و گذشتم، سپس خدمتش رسيدم و عرضكردم: قربانت، من شما را ملاقات ميكنم و رو ميگردانم، زيرا نميخواهم شما را برنج اندازم، فرمود: خدايت رحمت كند، ولى ديروز در فلان جا مردى مرا ديد و گفت‏ : عليك السلام يا ابا عبد الله‏ او كار خوب و شايسته‏ئى نكرد. @salmanraoofi
🔆جدایی دیانت از سیاست امام خمینی(ره): اسلام را به مردم معرفى کنید تا نسل جوان تصور نکند که آخوندها در گوشه نجف یا قم دارند احکام حیض و نفاس مى‌خوانند و کارى به سیاست ندارند؛ و باید از جدا باشد. این را که دیانت باید از سیاست جدا باشد و علماى اسلام در امور اجتماعى و سیاسى دخالت نکنند، استعمارگران گفته و شایع کرده‌اند. این را بى‌دین‌ها مى‌گویند. @salmanraoofi
🌸♻️شرکت در جلسه‌ی نشست دوره‌ای؛ آری یا نه؟ ❇️نشسته دوره‌ای اساتید سه سطح دارد که هر یک تحلیل خاص خود را می‌طلبد: 1. عموم اساتید مدعو ؛ 2. حلقه‌ی میانی؛ 3. اعضای اتاق فکر. ❇️مخاطب این سخن، عمدتاً سطح عموم اساتید است. طبعاً انگیزه‌ی اکثریت مطلق آنان بهره‌مندی از فرمایشات مرجع بزرگواری است که در محضر ایشان شرکت می‌کنند. این نیت خالصانه مبارک است و قطعاً جای اشکال نیست. 🌸اما پرسش کلیدی این است که انگیزه‌ یا انگیزه‌های اعضای محوری این نشست که در اتاق فکر آن هستند از تلاش چندین ساله برای برگزاری نشست مزبور و کارآمدی آنان چیست؟ 🌸توجه به شخصیت و انگیزه‌ی آنان، می‌تواند در تصمیم مدعوین محترم تأثیرگذار باشد. 🌸اگر اعضای اتاق فکر بخواهند مدیریت در مدیرت حوزه درست کنند، شرکت در برنامه‌ی مزبور حمایتی از آنان خواهد بود و طبعاً حضور هر بزرگوار در تشتت مدیریتی حوزه سهم خواهد داشت. 🌸چنان‌که، شرکت تعامل‌گرایانه‌ی مدیران پیشین و فعلی حوزه در اتاق فکر مزبور یا نشست عمومی یا ... قطعاً می‌تواند از این منظر تحلیل شود و آنان می‌بایست پاسخ‌گوی تأثیر این قدم‌رنجه‌های قاعدتاً مخلصانه و غیرمحافظه‌کارانه باشند. 🌸مهم‌تر آن‌که، شرکت سروران در این جلسه می‌تواند و بلکه توانسته است در زمینه‌سازی برای قدرت‌گیری برخی مرجعیت‌های خودخوانده یا دلبستگان مرجعیت مؤثر باشد. طبعاً نمی‌توان انتظار داشت که خداوند نسبت به تأثیرات چنین اموری از امثال ما بازخواست نکند. 🌺چند پرسش کلیدی: 1️⃣آیا شرکت مخلصانه سروران در چنین نشستی بی‌تأثیر و خنثی خواهد بود یا آن‌که، به مثابه‌ی تبدیل آن سروران به سیاهی لشکر برای برخی قدرت‌طلبان (البته نه لزوماً همه‌ی اعضای نشست در رده‌های مختلف) نخواهد بود؟ 2️⃣آیا مصلحت بهره‌گیری از فرمایشات مراجع عظام در موازنه با مفسده‌های قطعی یا حتی احتمالی در تلقی برخی سروران ، می‌تواند توجیه‌کننده‌ی ضرورت یا حسن شرکت در چنین نمایش قدرت‌هایی باشد؟ 3️⃣آیا ضرورت ندارد که سروران در حسن، ضرورت و کارآمدی‌های مثبت یا منفی اصل چنین تشکلی بازنگری فردی و بلکه جمعی کنند؟ 4️⃣آیا عدم شرکت برخی سروران در نشست در مؤسسه اسرا به دور از تأثیر کنترل‌کننده‌ و مثبت بر نشست نبود؟ 5️⃣ آیا استمرار این رویکرد،‌نمی‌تواند برخی آسیب‌های معاصر حوزه را کاهش دهد؟ 6️⃣آیا حمایت مالی از اساتید نباید از تنها یک مرکز مدیریت انجام گیرد؟ 7️⃣ آیا مگر وقتی آیت الله العظمی مکارم حمایت مالی خود را از این تشکل قطع کرد، حمایت ایشان از اساتید به پایان رسید؟ و ده‌ها سؤال مهم و نیازمند طرح در این زمینه .... ذبیح الله نعیمیان 💠اسرار پیدا کانال جریان‌شناسی و تاریخ معاصر: 💠 @asrar_p
باسمه تعالی 🔆آدرس کانال متن درس خارج مقام معظم رهبری در ایتا برای علاقه‌مندان https://eitaa.com/joinchat/598736921Cc09d03e4ba پیام رسان سروش: sapp.ir/matnedars پیام رسان بله: ble.im/join/MjU1MzZiNm @salmanraoofi
🗓سالروز ازدواج رهبری/۴ 💠رهبرانقلاب ‼️در دوران مبارزات، خانمها سربازان خط مقدم انقلاب بودند و این را بعنوان یک مبالغه نمیگویم. اگر زنها با انقلاب سازگار نبودند، مطمئنا این انقلاب واقع نمیشد. من به این معنا اعتقاد دارم. اولا، اگر آنها نبودند، نیمی از گروه انقلابیون مستقیما در میدان نبودند. ثانیا، بطور غیر مستقیم روی فرزندان و شوهران و برادران و محیط خانه اثر میگذاشتند. حضور آنها بود که توانست ستون فقرات دشمن را بشکند و مبارزه را بمعنای واقعی کلمه پیش ببرد! ۶۸/۱۰/۲۶ ‼️من درباره زهد همسر صالحه‌ام، تصویرهای بسیاری در ذهن دارم که بیان بعضی آنها خوب نیست، ایشان نه قبل و نه بعد انقلاب هرگز از من درخواستی مثل خرید لباس نکرده‌اند، هیچوقت برای خود زیور آلات نخرید، مقداری زیورآلات داشت که یا هدیه بود و یا از خانه پدری آورده بود که همه آنها را هم فروخت و پولش را در راه خدا صرف کرد، لذا ایشان حتی یک انگشتر معمولی هم ندارند، این رهایی ایشان از زوائد زندگی بیشترین تاثیر را در زندگی من داشته چراکه همین زواید غیر ضروری است که انسان را به بردگی میکشاند! خون دلی که لعل شد ص۱۶۰ #نشربامنبع @Jahade_tabeini
📚بحمدالله کتابچه اربعین مقدمه پیوسته به ظهور به قلم حضرت استاد یزدان پناه (حفظه الله) به همت موسسه آموزشی پژوهشی نفحات و با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام) در سه هزار نسخه منتشر شد. #اربعین_حرکت_جهانی #خبر_نشر_کتاب 👌برای تهیه کتاب با ادمین در ارتباط باشید @Nafahat_admin ما را به دوستان خود معرفی کنید @nafahat_eri
🔅🔅🔅 📚25-فی النوادر للاشعری وَ عَنْهُ ( زراره ) عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: قُلْتُ إِنَّا نَمُرُّ بِهَؤُلَاءِ الْقَوْمِ فَيَسْتَحْلِفُونَّا عَلَى أَمَوَالِنَا وَ لَقَدْ أَدَّيْنَا زَكَاتَهَا فَقَالَ يَا زُرَارَةُ إِذَا خِفْتَ فَاحْلِفْ لَهُمْ بِمَا شَاءُوا فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ بِطَلَاقٍ وَ عَتَاقٍ قَالَ بِمَا شَاءُوا قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع التَّقِيَّةُ فِي كُلِّ ضَرُورَةٍ وَ صَاحِبُهَا أَعْلَمُ‏ بِهَا حِينَ‏ تَنْزِلُ بِهِ‏ .» ◽️در نوادر از زراره روایت شده گفت : گفتم ما به این قوم میگذریم پس آنها ما را بر (دادن مالیات ) اموالمان قسم می¬دهند و ما زکات آنرا پرداخته ایم پس فرمود ای زراره هنگامیکه ترسیدی پس به هر چه خواستند قسم بخور گقتم :فدای تو شوم به طلاق و بنده شدن فرمود : به هرچه خواستند آمده امام باقر عليه السلام فرمود: تقيه هنگام هر بيچارگى است، و تقيه‏كننده خود داناتر بآنست زمانى كه برايش پيش مى‏آيد. 📚26-فی الکافی باسناده عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ : « إِنَّمَا جُعِلَتِ التَّقِيَّةُ لِيُحْقَنَ بِهَا الدَّمُ فَإِذَا بَلَغَ الدَّمَ فَلَيْسَ تَقِيَّةٌ .» ◽️در کافی با اسنادش از محمد بن مسلم آمده امام باقر عليه السلام فرمود: تقيه تنها براى جلوگيرى از خونريزى وضع شده، پس هر گاه به خونريزى رسد تقيه نباشد. @salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆وحدت وجود به معنای همه‌خدایی نیست!‌ 🔆وجه عرفانی شعر #حافظ در بیان رهبر انقلاب:‌ ‌ «‌در مباحث #عرفان-نظری، وحدت وجود که یکی از اصلیترین مباحث عرفان است، در کلمات حافظ فراوان دیده میشود. ‌ ‌ 🔆البته باز هم نمی توانم خودداری کنم از اظهار تأسّف، از این‌که بعضی از نویسندگان و ادبای محقّقی که با وجود مقام والای تحقیق در ادبیات، از عرفان - عرفان نظری - اطلاعی ندارند و در آن کاری نکردند! 🔆وحدت وجود را که به حافظ نسبت داده شده، به معنای همه‌خدائی که ناشی از عدم درک درست مسأله است، تعبیر کردند‌، ‌🔆و آن را جزو شَطَحیاتی دانستند که بر زبان حافظ - مثل بعضی از عرفای دیگر - صادر میشده و نه یک بینش و طرز فکر و جهان‌بینی!» ۱۳۶۷/۰۸/۲۸‌ ‌ 📆 ۲۰ مهر، روز بزرگداشت خواجه حافظ شیرازی ‌ @salmanraoofi
❇️اندر حکایت دست‌بوسی برخی مراجع مجازی ❗️ برادران راه را سدّ نکنید. مانع خیر نشوید. ❗️اگر دست من و شما را نمی‌بوسند، مانع بوسیدن دست مراجع بالفعل یا بالقوه، مراجع بلاقوه، مراجع حقیقی، مراجع مجازی، اولیاء بالفعل یا بالقوه الهی، و ... نشوید. 💢 اندونزی‌ها با حالند. لذا اگر شبی یا روزی دست شما را بوسیدند فکر نکنید شما از اولیای الهی یا از زمره‌ی مراجع هستید. دست سنی‌ها را هم می‌بوسند. 🔹ظاهراً اهل اندونزی خیلی دست‌بوسی می‌کنند. چند سال پیش چند اندیشمند معمولی اهل سنت از اندونزی آمده بودند قم. در تقریب مذاهب طلبه‌های اندونزیایی مدرسه‌ی امام خمینی(ره) دست آنها را می‌بوسیدند.❗️ ♻️چند سؤال ساده: چرا دست من و شما را نمی‌بوسند؟ آیا بی‌معنویتیم؟ آیا چون سید نیستیم؟ چرا معنویتمان آن قدر کم است که به فکر مردم هم نمی‌رسد که دست من و شما را ببوسند؟ همه مشکل که در بدبینی مفرط مردم و سوء تبلیغات نیست. پس چرا این همه درس و بحث معنویت نیاورده یا کم آورده؟ مشکل کجاست؟ 🌸سؤال مهم‌تر: اگر دست من و شما را بوسیدند چه حسی خواهیم داشت؟ 🔹عبرت تاریخ: نگران مرجعیت هم نباشید، شیخ حسینعلی منتظری قائم مقام بود و کرسی مرجعیت فراگیر هم در انتظار او، اما چند نفر سر قبر او فاتحه می‌فرستند و چند اصلاحاتی از او حاجت و حداقل حاجت پیروزی در انتخابات می‌خواهند؟! اما آیت الله بهجت که مرید چندانی نداشت، آخر عمر مرجع شد. اما چند نفر سر مقبره‌ی او برای فاتحه و گرفتن حاجت حاضر می‌شوند؟ ذبیح الله نعیمیان 💠اسرار پیدا کانال جریان‌شناسی و تاریخ معاصر: 💠 @asrar_p
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#معصوم_پنداری 1⃣در فضای حوزه، یک معصوم پنداری عجیبی وجود دارد. در حوزه با عده ای رو برو هستیم که معتقدند بی عیب اند. 2⃣ #تالی_تلو_معصوم، یکی از اشتباه ترین تعابیری است که در تاریخ شیعه وجود دارد. 3⃣ برخی سعی دارند همه چیز را توجیه کنند حتی سکوت یک مرجع تقلید در فتنه ۸۸ را !! بخشی از سخنان "استاد اکبرنژاد" در مراسم افتتاحیه سال ۹۸ @salmanraoofi
۱ باسمه تعالی چند نکته درباره این فیلم به نظر می رسد 1⃣ این مبالغه خلاف واقع است که حوزویان خود را معصوم می دانند حال اینکه اولین ناقدان حوزه، حوزویانند که از طلبه تازه وارد تا بزرگان حوزه را شامل می شود و کسی که یک سال در حوزه تنفس کند این نقّاد بودن حوزویان به حوزه را به روشنی حس می کند 2⃣ درباره نظام آموزشی حوزه فی الجمله نظام آموزشی متن محور حوزه، بعلاوه مباحثه و تحقیق و تدریس از مسلمات هر نظام آموزشی است، حتی نظام آموزشی فنی و حرفه ای هم متن دارد و از مسلمات است که مباحثه کردن فراگیری را بهتر می کند و تحقیق و تدریس هم که لاریب فیه اما درباره تاریخ متون و نوع تدوین منتقدین را به صوت های ابتدایی بحث رسائل و مکاسبی که دو سال قبل گفته شد و نوع شبهات شما را جواب دادم ارجاع می دهم اگر نقدی بود پاسخگو هستم. (۱) 3⃣ تالی تلو معصوم از عبارات ائمه علیهم السلام برداشت می شود و بعضی بازهم در وادی اعتنا به دسته ای از روایات و بی اعتنایی به دسته ای دیگر افتاده اند ۱ روایات فضیلت سلمان سلام الله علیه از این جمله است. سلمان منّا یعنی از آل محمد است، سلمان یدرک علم الاولین و الاخرین که درباره معصوم به کار رفته، کرامات شبه معجزه سلمان که مورد تایید ائمه علیهم السلام قرار گرفت هم از این دست است و مجموعه روایات سلمان سلام الله علیه اگر در یک کلمه خلاصه شود به روشنی تالی تلو معصوم بودن را می رساند منتقدین را به روایات کثیره کتاب "نفس الرحمن فی احوال سلمان" حاجی نوری ارجاع می دهم. ۲ به این فراز عبارت زیارت عاشورا و بعضی دیگر از ادعیه توجه بفرمائید که درخواست می کند: "اسئلک ان یبلغنی المقام المحمود" و آیه قرآن به پیامبر ص می فرماید: "و من اللیل فتهجد به نافله عیب ان یبعثک مقاما محمودا" بنابراین رسیدن به مقام محمود که از مقامات رسول الله ص است امکان پذیر است که در دعا درخواست شده البته مراتب طولی این مقام محفوظ است ۳ بعض تعبیراتی که درباره زنانی چون زینب کبری و فاطمه معصومه به کار رفته و زیارت نامه هایی که برای افراد غیر معصومی چون عبدالعظیم حسنی، حضرت عباس، حضرت معصومه، مسلم بن عقیل و سلمان علیهم السلام وارد شده و کراماتی که از این قبور مطهر ظاهر می شود نشان می دهد تالی تلو معصوم بودن امکان پذیر است بلکه افرادی به این مقام رسیده اند ۴ اضافه کنید روایات متواتر در شرکت مومنان در بعضی مقامات معصوم مثل دفع عذاب از قم به دلیل وجود یک مومن که شبیه دفع عذاب از بغداد به دلیل وجود معصوم بود ادامه دارد (۱): https://eitaa.com/salmanraoofi/6714 https://eitaa.com/salmanraoofi/6713 https://eitaa.com/salmanraoofi/6716 https://eitaa.com/salmanraoofi/6712 @salmanraoofi
باسمه تعالی طلابی که دنبال اجتهاد هستند و دنبال بهتر فهمیدن مکاسب شیخ انصاری حتما جلسات مکتب شناسی را گوش کنند این مباحث ادامه دارد و در کانال بارگزاری خواهد شد 🔻🔻🔻🔻🔻 🔆لینک دروس مکتب شناسی فقهی شیخ انصاری ره 🔆🔆کلیات بحث مکتب شناسی فقهی 1⃣معانی و اطلاقات مکتب شناسی فقهی و معنای مختار 2⃣معانی و اطلاقات مکتب فقهی و معنای مختار مکتب فقهی 3⃣تفاوت مکتب شناسی فقهی و ١/ اجتهاد و استنباط ٢/ بحث مهندسی استنباط ٣/ مکتب شناسی اصولی 4⃣نکته ای در عدم خلط ١/ روش تحقیق، ٢/ روش طرح بحث ٣/ روش تدریس در تشخیص مکتب فقهی 5⃣نکته ای در تعامل و تاثیر روش تدریس و روش تحقیق با مکتب فقهی 6⃣اقسام مکتب شناسی فقهی 7⃣مدلهای ممکن در مکتب شناسی فقهی 8⃣عوامل پیدایش مکاتب فقهی و علل کم بودن مکاتب فقهی 9⃣نگاهی به پیشینه مکتب شناسی فقهی 0⃣1⃣مبانی نامگذاری مکتب شناسی فقهی 1⃣1⃣فواید مکتب شناسی فقهی 🔆🔆مباحث مکتب شناسی فقهی 🔆یک: مباحث مربوط به موضوع شناسی 1⃣روش ما در مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری ره 2⃣امور کلی که مکتب شیخ ممکن است تحت تاثیر آنها باشد 3⃣روش شیخ در ورود به مباحث ١/ عبادات ٢/ معاملات 4⃣بررسی مبانی موضوع شناسی شیخ انصاری 5⃣نحوه طرح بحث در موضوع شناسی ١/موضوعات صرفه ٢/ مستنبطه لغوی ٣/ مستنبطه شرعی 6⃣کارهای شیخ اعظم ره هنگام موضوع شناسی 7⃣روشهای شیخ اعظم ره برای تعیین موضوع 8⃣نکات مستفاد از کارهای شیخ اعظم ره 🔆دو: مراحل و مباحث حکم شناسی 1⃣اثبات حجیت مصداقی 2⃣استظهار 3⃣استدلال 4⃣تعادل و تراجیح 5⃣فقه الاقوال 6⃣ذوق فقهی 7⃣تعامل منابع فقهی؛ عقل قرآن و سنت در مکتب شیخ اعظم ره 8⃣تعامل فقه و اصول در مکتب شیخ اعظم ره 🔆مطالب پایانی نقاط قوت و ضعف مکتب شیخ اعظم ره 🔻🔻🔻🔻🔻 جلسه ۱ مکتب شناسی https://eitaa.com/salmanraoofi/27 جلسه ۲ https://eitaa.com/salmanraoofi/29 جلسه ۳ https://eitaa.com/salmanraoofi/32 جلسه ۴ https://eitaa.com/salmanraoofi/34 جلسه ۵ https://eitaa.com/salmanraoofi/35 جلسه ۶ https://eitaa.com/salmanraoofi/36 جلسه ۷ https://eitaa.com/salmanraoofi/37 جلسه ۸ https://eitaa.com/salmanraoofi/38 جلسه ۹ https://eitaa.com/salmanraoofi/39 جلسه ۱۰ https://eitaa.com/salmanraoofi/44 جلسه ۱۱ https://eitaa.com/salmanraoofi/51 جلسه ۱۲ https://eitaa.com/salmanraoofi/55 جلسه ۱۳ https://eitaa.com/salmanraoofi/56 جلسه ۱۴ https://eitaa.com/salmanraoofi/57 جلسه ۱۵ https://eitaa.com/salmanraoofi/152 جلسه ۱۶ https://eitaa.com/salmanraoofi/157 جلسه ۱۷ https://eitaa.com/salmanraoofi/159 جلسه ۱۸ https://eitaa.com/salmanraoofi/161 جلسه ۱۹ https://eitaa.com/salmanraoofi/162 جلسه ۲۰ https://eitaa.com/salmanraoofi/1210 جلسه ۲۱ https://eitaa.com/salmanraoofi/1211 جلسه ۲۲ https://eitaa.com/salmanraoofi/1319 جلسه ۲۳ https://eitaa.com/salmanraoofi/1334 جلسه ۲۴ https://eitaa.com/salmanraoofi/1339 جلسه ۲۵ https://eitaa.com/salmanraoofi/1340 جلسه ۲۶ https://eitaa.com/salmanraoofi/1341 جلسه ۲۷ https://eitaa.com/salmanraoofi/1349 جلسه ۲۸ https://eitaa.com/salmanraoofi/1350 جلسه ۲۹ https://eitaa.com/salmanraoofi/2170 جلسه ۳۰ https://eitaa.com/salmanraoofi/2171 جلسه ۳۱ https://eitaa.com/salmanraoofi/2172 جلسه ۳۲ https://eitaa.com/salmanraoofi/2833 جلسه ۳۳ https://eitaa.com/salmanraoofi/2834 جلسه ۳۴ https://eitaa.com/salmanraoofi/2887 جلسه ۳۵ https://eitaa.com/salmanraoofi/2941 جلسه ۳۶ https://eitaa.com/salmanraoofi/4874 جلسه ۳۷ https://eitaa.com/salmanraoofi/4875 جلسه ۳۸ https://eitaa.com/salmanraoofi/5896 جلسه ۳۹ https://eitaa.com/salmanraoofi/5965 @salmanraoofi