eitaa logo
سلمان رئوفی
5.8هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
324 ویدیو
186 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅🔅🔅 📚22-فی الکافی باسناده عن عَنْ حَرِيزٍ عَمَّنْ أَخْبَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏ فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ : «وَ لا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لَا السَّيِّئَةُ قَالَ : «الْحَسَنَةُ» «التَّقِيَّةُ» وَ «السَّيِّئَةُ» «الْإِذَاعَةُ» وَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ : « ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ‏ السَّيِّئَةَ » قَالَ : « الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ» التَّقِيَّةُ « فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ‏ .» ▫️در کافی با اسنادش از امام صادق عليه السلام در باره قول خداى عز و جل : «خوبى و بدى برابر نيست» فرمود : خوبى تقيه است و بدى فاش كردن و راجع بقول خداى عز و جل: «بدى را بآنچه نيكوتر است دفع كن» فرمود: آنچه نيكوتر است تقيه ميباشد «بناگاه آنكه ميان تو و او دشمنى است، مانند دوست صميمى گردد.» @salmanraoofi
🗓سالروز رحلت سلمان/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️در روایت است که امام صادق بسیار یاد سلمان میکرد از حضرت علت اینکار را پرسیدند، فرمود به سه علت، یکی اینکه سلمان میل و خواست امیرالمؤمنین را بر میلِ خود غلبه میداد. ببینید مقام امیرالمؤمنین را؛ البته امثال سلمان گوشه و کنارهای آن عظمت و آن جلالت الهی و ملکوتی و جبروتی است ولی خب، اینها همه، هرکدام یک نشانه است. دوم اینکه فقرا را دوست میداشت؛ بعضیها اصلا از طبقه مستضعف جامعه بدشان میآید، حاضر نیستند طرف آنها بروند، نگاه بکنند به آنها! خودشان را برتر از آنها میدانند؛ اما سلمان فقرا را دوست میداشت، آنها را بر اهل ثروت ترجیح میداد. و سوم اینکه جناب سلمان علم را و علما را دوست میداشت. این سه خصوصیت در این بزرگوار، موجب میشود که امام صادقِ با آن جلالت و عظمت، سلمان را تجلیل کند. ۷۰/۱۰/۵ #نشربامنبع @Jahade_tabeini
🗓سالروز رحلت سلمان/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️درصدر اسلام، آن کسانیکه ممدوح واقع شدند، بیش از آنچه که بخاطر نماز و عبادتشان ممدوح واقع شوند، بخاطر مواضع سیاسی و مجاهدتشان ممدوح واقع شدند. ما سلمان و ابیذر و عمار و مقداد و میثم تمار و مالک اشتر را کمتر به عبادتشان مدح میکنیم. تاریخ، اینها را به آن مواضع، تعیین کننده میشناسد؛ خیلی از بزرگان که مورد مذمت قرار گرفتند، به خاطر شرب خمر و بی‌نمازی مذمت نشدند؛ به خاطر عدم حضور در آنجائی که حضورشان لازم بود، مذمت شدند. تاریخ، اینجوری ثبت کرده؛ نگاه کنید، ببینید! ۸۹/۱/۱۶ ‼️ما شما را دعوت نمیکنیم به زُهد سلمان و ابوذر. بین امثال من و شما با سلمان و ابوذر فاصله خیلی زیادی است. ما هرگز ـ نه من و نه شما ـ طاقت آن چیزها را و آن علوّ و عروج و آن والایی را نداریم که بخواهیم خودمان را به آن چیزها برسانیم. یا مثلاً فرض کنید که آرزوی آن را حتی در دلمان بیاوریم. امّا من این را عرض میکنم که اگر بین ما و آنها، زندگی ما و زندگی آنها، هزار درجه فاصله است، میشود این هزار درجه را، ده درجه، بیست درجه، صد درجه کم کرد. خودمان را به زندگی آنها نزدیک کنیم!  ۷۹/۱۱/۱۷ #نشربامنبع @Jahade_tabeini
💠 آغاز شرح کتاب #سه_دقیقه_در_قیامت شنبه ها، بعد از نماز ظهر دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی فایل صوتی اولین جلسه را از لینک زیر می توانید دریافت نمایید. https://eitaa.com/Aminikhaah_Media/1539 #معرفی_کتاب #اطلاعیه ✅ @Aminikhaah
🔅🔅🔅 📚 23- فی الکافی باسناده عَنْ دُرُسْتَ الْوَاسِطِيِّ قَالَ : « قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ مَا بَلَغَتْ تَقِيَّةُ أَحَدٍ تَقِيَّةَ أَصْحَابِ الْكَهْفِ إِنْ كَانُوا لَيَشْهَدُونَ الْأَعْيَادَ وَ يَشُدُّونَ الزَّنَانِيرَ فَأَعْطَاهُمُ اللَّهُ‏ أَجْرَهُمْ مَرَّتَيْنِ ‏.» ▫ در کافی با اسنادش از درست واسطی نقل شده امام صادق عليه السلام فرمود ، تقيه نمودن كسى بدرجه تقيه اصحاب كهف نرسيد، آنها در اعياد (بت‏پرستها) حاضر ميشدند و زنار ميبستند (با آنكه خداشناس و موحد بودند) از اين رو خدا پاداششان را دو بار داد. 🔅🔅🔅 📚 24- فی الکافی باسناده عَنْ حَمَّادِ بْنِ وَاقِدٍ اللَّحَّامِ « قَالَ: اسْتَقْبَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع فِي طَرِيقٍ فَأَعْرَضْتُ عَنْهُ بِوَجْهِي وَ مَضَيْتُ فَدَخَلْتُ عَلَيْهِ بَعْدَ ذَلِكَ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّي لَأَلْقَاكَ فَأَصْرِفُ وَجْهِي كَرَاهَةَ أَنْ أَشُقَّ عَلَيْكَ فَقَالَ لِي رَحِمَكَ اللَّهُ وَ لَكِنَّ رَجُلًا لَقِيَنِي أَمْسِ فِي مَوْضِعِ كَذَا وَ كَذَا فَقَالَ عَلَيْكَ السَّلَامُ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ مَا أَحْسَنَ وَ لَا أَجْمَلَ‏ .» ▫ در کافی با اسنادش آمده که حماد بن واقد گفت : در ميان راهى از پيش رو بامام صادق عليه السلام برخوردم، و رو گردانيده و گذشتم، سپس خدمتش رسيدم و عرضكردم: قربانت، من شما را ملاقات ميكنم و رو ميگردانم، زيرا نميخواهم شما را برنج اندازم، فرمود: خدايت رحمت كند، ولى ديروز در فلان جا مردى مرا ديد و گفت‏ : عليك السلام يا ابا عبد الله‏ او كار خوب و شايسته‏ئى نكرد. @salmanraoofi
🔆جدایی دیانت از سیاست امام خمینی(ره): اسلام را به مردم معرفى کنید تا نسل جوان تصور نکند که آخوندها در گوشه نجف یا قم دارند احکام حیض و نفاس مى‌خوانند و کارى به سیاست ندارند؛ و باید از جدا باشد. این را که دیانت باید از سیاست جدا باشد و علماى اسلام در امور اجتماعى و سیاسى دخالت نکنند، استعمارگران گفته و شایع کرده‌اند. این را بى‌دین‌ها مى‌گویند. @salmanraoofi
🌸♻️شرکت در جلسه‌ی نشست دوره‌ای؛ آری یا نه؟ ❇️نشسته دوره‌ای اساتید سه سطح دارد که هر یک تحلیل خاص خود را می‌طلبد: 1. عموم اساتید مدعو ؛ 2. حلقه‌ی میانی؛ 3. اعضای اتاق فکر. ❇️مخاطب این سخن، عمدتاً سطح عموم اساتید است. طبعاً انگیزه‌ی اکثریت مطلق آنان بهره‌مندی از فرمایشات مرجع بزرگواری است که در محضر ایشان شرکت می‌کنند. این نیت خالصانه مبارک است و قطعاً جای اشکال نیست. 🌸اما پرسش کلیدی این است که انگیزه‌ یا انگیزه‌های اعضای محوری این نشست که در اتاق فکر آن هستند از تلاش چندین ساله برای برگزاری نشست مزبور و کارآمدی آنان چیست؟ 🌸توجه به شخصیت و انگیزه‌ی آنان، می‌تواند در تصمیم مدعوین محترم تأثیرگذار باشد. 🌸اگر اعضای اتاق فکر بخواهند مدیریت در مدیرت حوزه درست کنند، شرکت در برنامه‌ی مزبور حمایتی از آنان خواهد بود و طبعاً حضور هر بزرگوار در تشتت مدیریتی حوزه سهم خواهد داشت. 🌸چنان‌که، شرکت تعامل‌گرایانه‌ی مدیران پیشین و فعلی حوزه در اتاق فکر مزبور یا نشست عمومی یا ... قطعاً می‌تواند از این منظر تحلیل شود و آنان می‌بایست پاسخ‌گوی تأثیر این قدم‌رنجه‌های قاعدتاً مخلصانه و غیرمحافظه‌کارانه باشند. 🌸مهم‌تر آن‌که، شرکت سروران در این جلسه می‌تواند و بلکه توانسته است در زمینه‌سازی برای قدرت‌گیری برخی مرجعیت‌های خودخوانده یا دلبستگان مرجعیت مؤثر باشد. طبعاً نمی‌توان انتظار داشت که خداوند نسبت به تأثیرات چنین اموری از امثال ما بازخواست نکند. 🌺چند پرسش کلیدی: 1️⃣آیا شرکت مخلصانه سروران در چنین نشستی بی‌تأثیر و خنثی خواهد بود یا آن‌که، به مثابه‌ی تبدیل آن سروران به سیاهی لشکر برای برخی قدرت‌طلبان (البته نه لزوماً همه‌ی اعضای نشست در رده‌های مختلف) نخواهد بود؟ 2️⃣آیا مصلحت بهره‌گیری از فرمایشات مراجع عظام در موازنه با مفسده‌های قطعی یا حتی احتمالی در تلقی برخی سروران ، می‌تواند توجیه‌کننده‌ی ضرورت یا حسن شرکت در چنین نمایش قدرت‌هایی باشد؟ 3️⃣آیا ضرورت ندارد که سروران در حسن، ضرورت و کارآمدی‌های مثبت یا منفی اصل چنین تشکلی بازنگری فردی و بلکه جمعی کنند؟ 4️⃣آیا عدم شرکت برخی سروران در نشست در مؤسسه اسرا به دور از تأثیر کنترل‌کننده‌ و مثبت بر نشست نبود؟ 5️⃣ آیا استمرار این رویکرد،‌نمی‌تواند برخی آسیب‌های معاصر حوزه را کاهش دهد؟ 6️⃣آیا حمایت مالی از اساتید نباید از تنها یک مرکز مدیریت انجام گیرد؟ 7️⃣ آیا مگر وقتی آیت الله العظمی مکارم حمایت مالی خود را از این تشکل قطع کرد، حمایت ایشان از اساتید به پایان رسید؟ و ده‌ها سؤال مهم و نیازمند طرح در این زمینه .... ذبیح الله نعیمیان 💠اسرار پیدا کانال جریان‌شناسی و تاریخ معاصر: 💠 @asrar_p
باسمه تعالی 🔆آدرس کانال متن درس خارج مقام معظم رهبری در ایتا برای علاقه‌مندان https://eitaa.com/joinchat/598736921Cc09d03e4ba پیام رسان سروش: sapp.ir/matnedars پیام رسان بله: ble.im/join/MjU1MzZiNm @salmanraoofi
🗓سالروز ازدواج رهبری/۴ 💠رهبرانقلاب ‼️در دوران مبارزات، خانمها سربازان خط مقدم انقلاب بودند و این را بعنوان یک مبالغه نمیگویم. اگر زنها با انقلاب سازگار نبودند، مطمئنا این انقلاب واقع نمیشد. من به این معنا اعتقاد دارم. اولا، اگر آنها نبودند، نیمی از گروه انقلابیون مستقیما در میدان نبودند. ثانیا، بطور غیر مستقیم روی فرزندان و شوهران و برادران و محیط خانه اثر میگذاشتند. حضور آنها بود که توانست ستون فقرات دشمن را بشکند و مبارزه را بمعنای واقعی کلمه پیش ببرد! ۶۸/۱۰/۲۶ ‼️من درباره زهد همسر صالحه‌ام، تصویرهای بسیاری در ذهن دارم که بیان بعضی آنها خوب نیست، ایشان نه قبل و نه بعد انقلاب هرگز از من درخواستی مثل خرید لباس نکرده‌اند، هیچوقت برای خود زیور آلات نخرید، مقداری زیورآلات داشت که یا هدیه بود و یا از خانه پدری آورده بود که همه آنها را هم فروخت و پولش را در راه خدا صرف کرد، لذا ایشان حتی یک انگشتر معمولی هم ندارند، این رهایی ایشان از زوائد زندگی بیشترین تاثیر را در زندگی من داشته چراکه همین زواید غیر ضروری است که انسان را به بردگی میکشاند! خون دلی که لعل شد ص۱۶۰ #نشربامنبع @Jahade_tabeini
📚بحمدالله کتابچه اربعین مقدمه پیوسته به ظهور به قلم حضرت استاد یزدان پناه (حفظه الله) به همت موسسه آموزشی پژوهشی نفحات و با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام) در سه هزار نسخه منتشر شد. #اربعین_حرکت_جهانی #خبر_نشر_کتاب 👌برای تهیه کتاب با ادمین در ارتباط باشید @Nafahat_admin ما را به دوستان خود معرفی کنید @nafahat_eri
🔅🔅🔅 📚25-فی النوادر للاشعری وَ عَنْهُ ( زراره ) عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: قُلْتُ إِنَّا نَمُرُّ بِهَؤُلَاءِ الْقَوْمِ فَيَسْتَحْلِفُونَّا عَلَى أَمَوَالِنَا وَ لَقَدْ أَدَّيْنَا زَكَاتَهَا فَقَالَ يَا زُرَارَةُ إِذَا خِفْتَ فَاحْلِفْ لَهُمْ بِمَا شَاءُوا فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ بِطَلَاقٍ وَ عَتَاقٍ قَالَ بِمَا شَاءُوا قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع التَّقِيَّةُ فِي كُلِّ ضَرُورَةٍ وَ صَاحِبُهَا أَعْلَمُ‏ بِهَا حِينَ‏ تَنْزِلُ بِهِ‏ .» ◽️در نوادر از زراره روایت شده گفت : گفتم ما به این قوم میگذریم پس آنها ما را بر (دادن مالیات ) اموالمان قسم می¬دهند و ما زکات آنرا پرداخته ایم پس فرمود ای زراره هنگامیکه ترسیدی پس به هر چه خواستند قسم بخور گقتم :فدای تو شوم به طلاق و بنده شدن فرمود : به هرچه خواستند آمده امام باقر عليه السلام فرمود: تقيه هنگام هر بيچارگى است، و تقيه‏كننده خود داناتر بآنست زمانى كه برايش پيش مى‏آيد. 📚26-فی الکافی باسناده عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ : « إِنَّمَا جُعِلَتِ التَّقِيَّةُ لِيُحْقَنَ بِهَا الدَّمُ فَإِذَا بَلَغَ الدَّمَ فَلَيْسَ تَقِيَّةٌ .» ◽️در کافی با اسنادش از محمد بن مسلم آمده امام باقر عليه السلام فرمود: تقيه تنها براى جلوگيرى از خونريزى وضع شده، پس هر گاه به خونريزى رسد تقيه نباشد. @salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆وحدت وجود به معنای همه‌خدایی نیست!‌ 🔆وجه عرفانی شعر #حافظ در بیان رهبر انقلاب:‌ ‌ «‌در مباحث #عرفان-نظری، وحدت وجود که یکی از اصلیترین مباحث عرفان است، در کلمات حافظ فراوان دیده میشود. ‌ ‌ 🔆البته باز هم نمی توانم خودداری کنم از اظهار تأسّف، از این‌که بعضی از نویسندگان و ادبای محقّقی که با وجود مقام والای تحقیق در ادبیات، از عرفان - عرفان نظری - اطلاعی ندارند و در آن کاری نکردند! 🔆وحدت وجود را که به حافظ نسبت داده شده، به معنای همه‌خدائی که ناشی از عدم درک درست مسأله است، تعبیر کردند‌، ‌🔆و آن را جزو شَطَحیاتی دانستند که بر زبان حافظ - مثل بعضی از عرفای دیگر - صادر میشده و نه یک بینش و طرز فکر و جهان‌بینی!» ۱۳۶۷/۰۸/۲۸‌ ‌ 📆 ۲۰ مهر، روز بزرگداشت خواجه حافظ شیرازی ‌ @salmanraoofi
❇️اندر حکایت دست‌بوسی برخی مراجع مجازی ❗️ برادران راه را سدّ نکنید. مانع خیر نشوید. ❗️اگر دست من و شما را نمی‌بوسند، مانع بوسیدن دست مراجع بالفعل یا بالقوه، مراجع بلاقوه، مراجع حقیقی، مراجع مجازی، اولیاء بالفعل یا بالقوه الهی، و ... نشوید. 💢 اندونزی‌ها با حالند. لذا اگر شبی یا روزی دست شما را بوسیدند فکر نکنید شما از اولیای الهی یا از زمره‌ی مراجع هستید. دست سنی‌ها را هم می‌بوسند. 🔹ظاهراً اهل اندونزی خیلی دست‌بوسی می‌کنند. چند سال پیش چند اندیشمند معمولی اهل سنت از اندونزی آمده بودند قم. در تقریب مذاهب طلبه‌های اندونزیایی مدرسه‌ی امام خمینی(ره) دست آنها را می‌بوسیدند.❗️ ♻️چند سؤال ساده: چرا دست من و شما را نمی‌بوسند؟ آیا بی‌معنویتیم؟ آیا چون سید نیستیم؟ چرا معنویتمان آن قدر کم است که به فکر مردم هم نمی‌رسد که دست من و شما را ببوسند؟ همه مشکل که در بدبینی مفرط مردم و سوء تبلیغات نیست. پس چرا این همه درس و بحث معنویت نیاورده یا کم آورده؟ مشکل کجاست؟ 🌸سؤال مهم‌تر: اگر دست من و شما را بوسیدند چه حسی خواهیم داشت؟ 🔹عبرت تاریخ: نگران مرجعیت هم نباشید، شیخ حسینعلی منتظری قائم مقام بود و کرسی مرجعیت فراگیر هم در انتظار او، اما چند نفر سر قبر او فاتحه می‌فرستند و چند اصلاحاتی از او حاجت و حداقل حاجت پیروزی در انتخابات می‌خواهند؟! اما آیت الله بهجت که مرید چندانی نداشت، آخر عمر مرجع شد. اما چند نفر سر مقبره‌ی او برای فاتحه و گرفتن حاجت حاضر می‌شوند؟ ذبیح الله نعیمیان 💠اسرار پیدا کانال جریان‌شناسی و تاریخ معاصر: 💠 @asrar_p
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#معصوم_پنداری 1⃣در فضای حوزه، یک معصوم پنداری عجیبی وجود دارد. در حوزه با عده ای رو برو هستیم که معتقدند بی عیب اند. 2⃣ #تالی_تلو_معصوم، یکی از اشتباه ترین تعابیری است که در تاریخ شیعه وجود دارد. 3⃣ برخی سعی دارند همه چیز را توجیه کنند حتی سکوت یک مرجع تقلید در فتنه ۸۸ را !! بخشی از سخنان "استاد اکبرنژاد" در مراسم افتتاحیه سال ۹۸ @salmanraoofi
۱ باسمه تعالی چند نکته درباره این فیلم به نظر می رسد 1⃣ این مبالغه خلاف واقع است که حوزویان خود را معصوم می دانند حال اینکه اولین ناقدان حوزه، حوزویانند که از طلبه تازه وارد تا بزرگان حوزه را شامل می شود و کسی که یک سال در حوزه تنفس کند این نقّاد بودن حوزویان به حوزه را به روشنی حس می کند 2⃣ درباره نظام آموزشی حوزه فی الجمله نظام آموزشی متن محور حوزه، بعلاوه مباحثه و تحقیق و تدریس از مسلمات هر نظام آموزشی است، حتی نظام آموزشی فنی و حرفه ای هم متن دارد و از مسلمات است که مباحثه کردن فراگیری را بهتر می کند و تحقیق و تدریس هم که لاریب فیه اما درباره تاریخ متون و نوع تدوین منتقدین را به صوت های ابتدایی بحث رسائل و مکاسبی که دو سال قبل گفته شد و نوع شبهات شما را جواب دادم ارجاع می دهم اگر نقدی بود پاسخگو هستم. (۱) 3⃣ تالی تلو معصوم از عبارات ائمه علیهم السلام برداشت می شود و بعضی بازهم در وادی اعتنا به دسته ای از روایات و بی اعتنایی به دسته ای دیگر افتاده اند ۱ روایات فضیلت سلمان سلام الله علیه از این جمله است. سلمان منّا یعنی از آل محمد است، سلمان یدرک علم الاولین و الاخرین که درباره معصوم به کار رفته، کرامات شبه معجزه سلمان که مورد تایید ائمه علیهم السلام قرار گرفت هم از این دست است و مجموعه روایات سلمان سلام الله علیه اگر در یک کلمه خلاصه شود به روشنی تالی تلو معصوم بودن را می رساند منتقدین را به روایات کثیره کتاب "نفس الرحمن فی احوال سلمان" حاجی نوری ارجاع می دهم. ۲ به این فراز عبارت زیارت عاشورا و بعضی دیگر از ادعیه توجه بفرمائید که درخواست می کند: "اسئلک ان یبلغنی المقام المحمود" و آیه قرآن به پیامبر ص می فرماید: "و من اللیل فتهجد به نافله عیب ان یبعثک مقاما محمودا" بنابراین رسیدن به مقام محمود که از مقامات رسول الله ص است امکان پذیر است که در دعا درخواست شده البته مراتب طولی این مقام محفوظ است ۳ بعض تعبیراتی که درباره زنانی چون زینب کبری و فاطمه معصومه به کار رفته و زیارت نامه هایی که برای افراد غیر معصومی چون عبدالعظیم حسنی، حضرت عباس، حضرت معصومه، مسلم بن عقیل و سلمان علیهم السلام وارد شده و کراماتی که از این قبور مطهر ظاهر می شود نشان می دهد تالی تلو معصوم بودن امکان پذیر است بلکه افرادی به این مقام رسیده اند ۴ اضافه کنید روایات متواتر در شرکت مومنان در بعضی مقامات معصوم مثل دفع عذاب از قم به دلیل وجود یک مومن که شبیه دفع عذاب از بغداد به دلیل وجود معصوم بود ادامه دارد (۱): https://eitaa.com/salmanraoofi/6714 https://eitaa.com/salmanraoofi/6713 https://eitaa.com/salmanraoofi/6716 https://eitaa.com/salmanraoofi/6712 @salmanraoofi
باسمه تعالی طلابی که دنبال اجتهاد هستند و دنبال بهتر فهمیدن مکاسب شیخ انصاری حتما جلسات مکتب شناسی را گوش کنند این مباحث ادامه دارد و در کانال بارگزاری خواهد شد 🔻🔻🔻🔻🔻 🔆لینک دروس مکتب شناسی فقهی شیخ انصاری ره 🔆🔆کلیات بحث مکتب شناسی فقهی 1⃣معانی و اطلاقات مکتب شناسی فقهی و معنای مختار 2⃣معانی و اطلاقات مکتب فقهی و معنای مختار مکتب فقهی 3⃣تفاوت مکتب شناسی فقهی و ١/ اجتهاد و استنباط ٢/ بحث مهندسی استنباط ٣/ مکتب شناسی اصولی 4⃣نکته ای در عدم خلط ١/ روش تحقیق، ٢/ روش طرح بحث ٣/ روش تدریس در تشخیص مکتب فقهی 5⃣نکته ای در تعامل و تاثیر روش تدریس و روش تحقیق با مکتب فقهی 6⃣اقسام مکتب شناسی فقهی 7⃣مدلهای ممکن در مکتب شناسی فقهی 8⃣عوامل پیدایش مکاتب فقهی و علل کم بودن مکاتب فقهی 9⃣نگاهی به پیشینه مکتب شناسی فقهی 0⃣1⃣مبانی نامگذاری مکتب شناسی فقهی 1⃣1⃣فواید مکتب شناسی فقهی 🔆🔆مباحث مکتب شناسی فقهی 🔆یک: مباحث مربوط به موضوع شناسی 1⃣روش ما در مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری ره 2⃣امور کلی که مکتب شیخ ممکن است تحت تاثیر آنها باشد 3⃣روش شیخ در ورود به مباحث ١/ عبادات ٢/ معاملات 4⃣بررسی مبانی موضوع شناسی شیخ انصاری 5⃣نحوه طرح بحث در موضوع شناسی ١/موضوعات صرفه ٢/ مستنبطه لغوی ٣/ مستنبطه شرعی 6⃣کارهای شیخ اعظم ره هنگام موضوع شناسی 7⃣روشهای شیخ اعظم ره برای تعیین موضوع 8⃣نکات مستفاد از کارهای شیخ اعظم ره 🔆دو: مراحل و مباحث حکم شناسی 1⃣اثبات حجیت مصداقی 2⃣استظهار 3⃣استدلال 4⃣تعادل و تراجیح 5⃣فقه الاقوال 6⃣ذوق فقهی 7⃣تعامل منابع فقهی؛ عقل قرآن و سنت در مکتب شیخ اعظم ره 8⃣تعامل فقه و اصول در مکتب شیخ اعظم ره 🔆مطالب پایانی نقاط قوت و ضعف مکتب شیخ اعظم ره 🔻🔻🔻🔻🔻 جلسه ۱ مکتب شناسی https://eitaa.com/salmanraoofi/27 جلسه ۲ https://eitaa.com/salmanraoofi/29 جلسه ۳ https://eitaa.com/salmanraoofi/32 جلسه ۴ https://eitaa.com/salmanraoofi/34 جلسه ۵ https://eitaa.com/salmanraoofi/35 جلسه ۶ https://eitaa.com/salmanraoofi/36 جلسه ۷ https://eitaa.com/salmanraoofi/37 جلسه ۸ https://eitaa.com/salmanraoofi/38 جلسه ۹ https://eitaa.com/salmanraoofi/39 جلسه ۱۰ https://eitaa.com/salmanraoofi/44 جلسه ۱۱ https://eitaa.com/salmanraoofi/51 جلسه ۱۲ https://eitaa.com/salmanraoofi/55 جلسه ۱۳ https://eitaa.com/salmanraoofi/56 جلسه ۱۴ https://eitaa.com/salmanraoofi/57 جلسه ۱۵ https://eitaa.com/salmanraoofi/152 جلسه ۱۶ https://eitaa.com/salmanraoofi/157 جلسه ۱۷ https://eitaa.com/salmanraoofi/159 جلسه ۱۸ https://eitaa.com/salmanraoofi/161 جلسه ۱۹ https://eitaa.com/salmanraoofi/162 جلسه ۲۰ https://eitaa.com/salmanraoofi/1210 جلسه ۲۱ https://eitaa.com/salmanraoofi/1211 جلسه ۲۲ https://eitaa.com/salmanraoofi/1319 جلسه ۲۳ https://eitaa.com/salmanraoofi/1334 جلسه ۲۴ https://eitaa.com/salmanraoofi/1339 جلسه ۲۵ https://eitaa.com/salmanraoofi/1340 جلسه ۲۶ https://eitaa.com/salmanraoofi/1341 جلسه ۲۷ https://eitaa.com/salmanraoofi/1349 جلسه ۲۸ https://eitaa.com/salmanraoofi/1350 جلسه ۲۹ https://eitaa.com/salmanraoofi/2170 جلسه ۳۰ https://eitaa.com/salmanraoofi/2171 جلسه ۳۱ https://eitaa.com/salmanraoofi/2172 جلسه ۳۲ https://eitaa.com/salmanraoofi/2833 جلسه ۳۳ https://eitaa.com/salmanraoofi/2834 جلسه ۳۴ https://eitaa.com/salmanraoofi/2887 جلسه ۳۵ https://eitaa.com/salmanraoofi/2941 جلسه ۳۶ https://eitaa.com/salmanraoofi/4874 جلسه ۳۷ https://eitaa.com/salmanraoofi/4875 جلسه ۳۸ https://eitaa.com/salmanraoofi/5896 جلسه ۳۹ https://eitaa.com/salmanraoofi/5965 @salmanraoofi
باسمه تعالی دلم برای بعضی می سوزد در روز نشست خبری با دستگیری روح الله زم ضرب شستی محکم به مزدوران بی جیره و مواجب بعضی دولتهای استکباری داده شد سرنوشت افراد خائنی مثل بنی صدر رسوایی در دنیا و آخرت است بدبخت منافقینی که از اسلام دل بریدند و به کفر دل بستند و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین سلمان رئوفی ۱۳۹۸/۷/۲۲ @salmanraoofi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله جوادی آملی: 🔆تربيت با گفتن و شنيدن نيست. 🔆آن عالمی که ديدار او شما را عوض نکند لفظش هم عوض کننده نيست. @salmanraoofi
🔆استاد اخلاق و سلوک https://eitaa.com/salmanraoufi/237 https://eitaa.com/salmanraoufi/238 https://eitaa.com/salmanraoufi/239 https://eitaa.com/salmanraoufi/240 🔆هنوز به مکاسب نرسیده ام، دروس مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری ره را گوش بدهم؟ https://eitaa.com/salmanraoufi/327 🔆دانستن فقه و اصول بعلاوه مثلا روانشناسی آیا منتج به روانشناس و روانشناسی اسلامی می شود https://eitaa.com/salmanraoufi/633 🔆برای ورود به عرصه تحول در علوم انسانی اسلامی چه پیش نیازهایی لازم است https://eitaa.com/salmanraoufi/635 🔆کارهای لازم برای شرکت در درس خارج و اجتهاد https://eitaa.com/salmanraoufi/1665 🔆راهنمایی های لازم برای شرکت در درس رسائل و مکاسب https://eitaa.com/salmanraoufi/2130 🔆سوال یکی از طلاب فاضل پاکستانی جامعه المصطفی؛ مطالعه زیاد علمای گذشته چگونه امروز ممکن است https://eitaa.com/salmanraoufi/2216 🔆سوال مهم یکی از طلاب فاضل پاکستانی جامعه المصطفی؛ چطور در علوم مختلف تمرکز ذهنی، تتبع و تفکر تعادل برقرار بکنم https://eitaa.com/salmanraoufi/2217 🔆🔆برنامه ریزی سه سطحی یکی از عوامل موفقیت 👈چطور در علوم مختلف بین 🔆تمرکز ذهنی 🔆تتبع و تفکر ♻️تعادل برقرار بکنم https://eitaa.com/salmanraoufi/2241 🔆برای ورود به تحول در چه پیش نیازهایی غیر از فقه و اصول لازم است https://eitaa.com/salmanraoufi/2242 🔆آیا فراگیری زبانهایی مثل عربی یا انگلیسی لازم یا خوب است؟ https://eitaa.com/salmanraooufi/2283 🔆ادبیات عربم ضعیف است یا ضعیف شده چکار کنم؟ https://eitaa.com/salmanraoufi/2289 🔆کارهای لازم برای ورود در درس خارج اطلاعاتی درباره سبکهای درس خارج کتابهای لازم برای خارج اصول https://eitaa.com/salmanraoufi/2540 🔆سوال بسیار جالب یک طلبه معلم https://eitaa.com/salmanraoufi/2728 🔆سوالاتی درباره معمّم شدن https://eitaa.com/salmanraoufi/2907 🔆فراگیری علوم فلسفی و عرفانی قبل از ورود به فقه و کلام https://eitaa.com/salmanraoufi/3784 🔆سال ورود به تخصص برای طلبه https://eitaa.com/salmanraoufi/4812 🔆استعداد و حافظه خوب و به علوم مختلف علاقه مندم ولی مسیرم را متوجه نشده ام چه کنم https://eitaa.com/salmanraoufi/6478 🔆اشکالات به موسسات فقهی و طرحی برای اجتهاد https://eitaa.com/salmanraoufi/5823 🔆با توجه به اشکالاتتان به موسسات فقهی به موسسه استاد شب زنده دار بروم https://eitaa.com/salmanraoufi/6499 🔆زمان ازدواج برای طلبه چه وقتی است https://eitaa.com/salmanraoufi/6748 🔆کسانیکه میخواهند تفسیر را به طور تخصصی کار کنند بیشتر روی چه درسهایی سرمایه گذاری کنند https://eitaa.com/salmanraoufi/6747 @salmanraoofi
۲ باسمه تعالی 3⃣ علمای دین از نظر وظیفه ی سیاسی به دسته های مختلفی تقسیم می شوند و هر کس طبق شرایط شخصی و عمومی خود در مورد تکلیفش بازخواست می شود که حتی در مورد ائمه علیهم السلام هم صادق است. لذا با وجود اینکه بنی امیه بر سر کار بودند امیرالمومنین علیه السلام فقط قائل به جنگ بودند امام حسن علیه السلام صلح کردند و امام حسین علیه السلام زمانی صلح و زمانی قیام کردند همچنین عدم موضعگیری‌های صریح و تند، جابر بن یزید جعفی، محمد بن مسلم، زراره، ابابصیر و کثیری از شاگردان امام صادق در حالیکه هشام بن حکم و معلی بن خنیس برای دفاع از امامت در برابر ظلمهای بنی العباس شهید شدند و عدم اعتراض امام عصر و ائمه بعدی علیهم السلام به علمای ساکت در برابر فتنه های بنی العباس نشان می دهد از هر کسی طبق شرایط خودش در مسائل اجتماعی و سیاسی انتظار می رود تعریض به ملعون بودن مراجع و بزرگانی که به هر دلیل قدرت تشخیص تقابلِ فتنه گران ۸۸ با اصل دین را نداشتند و فکر می کردند مساله عاشورای ۸۸ به دلیل تقابل سیاسی با نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده و فتنه گران عنادی با اصل دین و اباعبدالله علیه السلام ندارند و لذا موضع نگرفتند از قضاوتهای غلطی است که بعضی افراد دارای ضعف تحلیل و شناخت دارند فلیس من طلب الحق فاخطاه کمن طلب الباطل فوجده افرادی در زمان امیرالمومنین علیه السلام توان تشخیص حق و باطل را نداشتند و حضرت به آنها اذن داد به سرحدات بروند و با کفار مبارزه کنند و آنها را ملعون ندانست گرچه این افراد قاصرند ولی حکم به مقصر بودن موونه ی زیادی دارد که شواهدی ندارد به هر حال چطور این روایات را کنار روایات لزوم اظهار علم هنگام بدعت نمی بینیم نمی دانم بگذریم که فتنه ۸۸ براندازی بود نه بدعت و شرایط و روش تقابل با فتنه و بدعت با براندازی تفاوت دارد به هر حال این نحو قضاوتهای قاطع بی دقت و توهین به علمای صالح دنیا گریز که عمری با زهد به پرورش فقها و اصولیون اشتغال داشته اند و حلقه واسط پرورش فقها هستند اشتباه بزرگی است و البته بنده هم نافی کوتاهی بعضی علما در قبال حوادث فتنه آمیز جمهوری اسلامی، نیستم ولی با یک قضاوت تند و ناقص هم مخالفم و این را درست نمی دانم که همه امور را با نظام تحلیل شخصی و اطلاعات ناقص خود تحلیل کنیم نقد ۱ را اینجا بخوانید https://eitaa.com/salmanraoofi/6765 @salmanraoofi
1 🔅🔅🔅 💢شیعه کتاب رجالی ندارد! ✔️گفتگوی شبکه اجتهاد با حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر ترابی، استاد رجال حوزه علمیه قم: 🔹شیعه کتاب رجالی ندارد. کتاب‌هایی هم که از گذشتگان به ما رسیده هیچ رنگ و بوی رجالی در آن‌ها نیست؛ اما سنیان کتاب‌های رجالی بیشماری دارند مانند لسان المیزان و تهذیب التهذیب ابن حجر عسقلانی یا کتاب ذهبی، میزان الاعتدال و نمونه هایی مثل سیر الاعلام النبلاء ذهبی که بیش از سی جلد است. 🔹اصلا علم رجال را باید موجبه جزئیه گفت. باید گفت اخباریه هم که علم رجال را قبول ندارد موجبات جزئیه را در مباحث تعارض قبول دارد چون یکی از مرجحات ترجیح به صفات است و صفات را از علم رجال می‌گیریم. 🔹بحث سند تشریفاتی مکتبی است که اخیرا هم آقای مددی به آن دامن می زند. البته هر سندی را تشریفاتی نمی‌گویند و طبق نظر آیت الله بروجردی منظور از آن طرق هست. برای تفصیل مبحث در پست های زیر همراه ما باشید👇👇 @salmanraoofi
1 🔅🔅🔅 ▪ مقدمه: در تاریخ شیعه تازمان علامه حلی و سید بن طاووس چندان بهاء به علم رجال داده نمی‌شد. شیعه کتاب رجالی ندارد. کتابهایی هم که از گذشتگان به ما رسیده هیچ رنگ و بوی رجالی در آنها نیست؛ اما سنیان کتابهای رجالی بیشماری دارند مانند لسان المیزان و تهذیب التهذیب ابن حجر عسقلانی یا کتاب ذهبی، میزان الاعتدال و نمونه هایی مثل سیر الاعلام النبلاء ذهبی که بیش از سی جلد است. اختصاصی شبکه اجتهاد: سالروز درگذشت ابن غضائری، رجالی معروف شیعه، فرصت مناسبی برای واکاوی میزان تأثیر علم رجال در دستگاه استنباطی فقه شیعی است. یکی از بهترین افراد برای قضاوت در این باره، حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر ترابی است. استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، هم دارای تألیفات رجالی است و هم سالهاست که در کنار فقه و اصول، به تدریس رجال نیز می پردازد. مدیر مرکز تخصصی مجتمع امین جامعه المصطفی در گفتگو با شبکه اجهاد، تلاش داشت تا میزان دخالت این علم در عملیات استنباط را بیان کرده و شبهاتی که پیرامون میزان این تأثیرگذاری است را پاسخ گوید. مشروح این گفتگو به قرار زیر است: ▪ متن گفتگو 📝 اجتهاد: با توجه به روشهای مختلف بررسی صحت و سقم روایت روایات از جمله روشهای مضمونی نظیر عرض بر کتاب و سنت و …، چرا بیشترین روش مورد استفاده در میان فقها، بررسی سندی روات است؟ ▫ ترابی: اینطور نیست که علمای عصر حاضر بیشتر به مباحث رجالی بپردازند و از این راه احراز صدور روایات کنند. هر چند در عصر ما مکتب أصالة السندی-که اصالت را به سند می‌دهد و قائل به وثوق مخبری هست-توسط مرحوم آیت الله عظمای خویی قدس سره مطرح شد و توسط شاگردان ایشان منتشر گردید و هیمنه این مکتب بر حوزه نجف، قم و حوزه های شهرستانها سایه انداخت، ولی اینطور نیست که همه تحت تاثیر این مکتب واقع شده باشند و در مباحث استدلالیِ فقهی خود از راه بررسی سندی به فتوا دادان به روایت بپردازند. بسیاری از بزرگان در حوزه به احادیثی که در کتب اربعه هست، عمل می‌کنند؛ بدون اینکه به سند آنها بپردازند و صرف وجود روایت در کتاب کافی را دلیل می‌دانند بر اینکه آن روایت صادر شده از معصوم است، یا اگر بزرگان به آن روایت فتوا داده باشند و مورد عمل بزرگانی مثل شیخ انصاری، صاحب جواهر، صاحب ریاض و امثالهم باشد، اصلا مراجعه به سند نمی‌کنند. 🔹 در درسهای خارج اینطور نیست که همه بحث سندی داشته باشند. بله، آنهایی که تحت تاثیر آقای خویی هستند و در زمره شاگردان یا شاگردان شاگردان ایشان به شمار می‌آیند، بحثهای سندی را مطرح می‌کنند اما کسانی که از شاگردان آقای گلپایگانی و مرحوم امام بودند، کمتر به بحثهای سندی می‌پردازند. بزرگانی مثل آقای وحید حفظه الله و تبریزی و … هم عنایت داشتند به اینکه آیا بزرگان قدماء به این روایت عمل کرده‌اند یا نه؟ لذا اصالت را به سند نمی‌دادند، حتی در درس آقای وحید وقتی روایتی از نهج البلاغه مطرح می‌شد ایشان می فرمودند: این مضمون غیر از امیرالمؤمنین(ع) از کسی صادر نمی‌شود و در بسیاری از روایات می‌گفتند: این مضمون بلند فقط از معصوم صادر می‌شود و موافقت با کتاب را دلیل می‌گرفتند بر اینکه این روایت صادر شده است. هرچند روایت از نظر سندی مرسل یا ضعیف‌ بوده باشد. لذا نمی‌توانیم این نسبت را قبول کنیم که بیشتر بحثهای خارج و استدلالی ما بر اساس مبنای أصالة السندی است یعنی وثوق مخبرین را لازم بدانند. برای ادامه مبحث در پست های زیر همراه ما باشید👇👇 @salmanraoofi
﷽ دروس 🔆وابسته به کانال بحوث 🔆صوتهای برگزیده دروس حوزوی 👇👇👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1396113409C53e85734d0
🔅🔅🔅 📝 اجتهاد: آیا اموری نظیر امکان جعل به نام روات، تشریفاتی بودن اسناد، فقدان بسیاری از کتب روایی مشتمل بر اسناد جدید و … موجب لزوم کاهش اعتنا به علم رجال در بررسی روایات نمی شود؟ ▫ ترابی: این سوال صحیحی نیست. وقتی می‌گویید امکان جعل بنام روات بوده پس علمی لازم است که جاعلین را مشخص کند و همین اهمیت علم رجال را مشخص می‌کند نه اینکه ارزش آن را بکاهد. ابن ابی‌العوجاء اعتراف کرده که من بیش از چهار هزار روایت در کتب شما وارد کرده‌ام یا مغیرة بن سعید را امام(ع) می‌فرمود: اصحاب پدرم کتابها را گرفته دست به دست می‌کردند، پس لازم به جعل با اسم دیگران نیست می‌توان با یک «لا» «یجب» را به «لا یجب» و «یحرم» را به «لا یحرم» تبدیل کرد یا سطری به آن اضافه کرد که عام را تخصیص بزند؛ امکان همه اینها هست. 🔹 ما هم قبول داریم که چنین چیزی حتی در زمان رسول الله(ص) اتفاق افتاده و جاعلین روایات را وضع کرده‌اند. مرحوم کلینی درکتاب کافی نقل می‌کند: جناب سُلیم بن قیس به امیرالمؤمنین(ع) عرض می کند که چرا احادیثی که از پیغمبر نقل می‌شود، مختلف و متفاوت هست؟ حضرت فرمودند: «کَثُرَ علیه کذّابَه»؛ کذابه صیغه مبالغه هست، بطوریکه «قام خطیبا» حضرت بلند شده خطبه خواند و فرمود: «کسی که بر من دروغ ببندد خداوند جایگاه او را آتش قرار می‌دهد»، بعنوان مثال حدیث «مَن کذب عليّ متعمّدا فلیتبوأ مقعده من النّار» بیش از هزار نقل دارد چون از حدیثهای متواتر ماست. اگر واضع و جاعل در زمان حضرات معصومین نبودند، معنا نداشت که حضرت رسول و ائمه صلوات الله علیهم أجمعین این قدر تاکید بر صحت و سقم احادیث و روایات کنند. 🔹 پس می‌بینیم که وجود واضعین و جاعلین بر اهمیت علم رجال می‌افزاید چرا که علم رجال اینها را معرفی می‌کند. لذا روایاتی را که خودشان در سند هستند اصحاب آنها را با دقت و تأمل بررسی کرده کنار می‌گذاشتند و می‌گفتند «لا یعبأ به، لا یعتنی به»؛ اینکه روایات را به اسم افراد دیگر جعل کنند در زمان امام باقر و صادق علیهما السلام مخصوصا در زمان امام صادق(ع) اتفاق افتاد؛ اما با هشدارهایی که امام صادق و امام کاظم و امام رضا علیهم السلام دادند، کتب ما تهذیب شد. یوسف بن عبدالرحمن از شاگردان امام هفتم، هشتم و نهم و عده‌ای از شاگردان امام باقر(ع) و تعداد زیادی از شاگردان امام صادق(ع) اخادیث و روایاتی را عرضه داشتند بر امام هشتم علی بن موسی الرضا(ع) و حضرت منکر شد که اینها احادیث پدرانش باشند. بعد از اینکه ابو الخطّاب و سعید بن مغیره ادعاهایی کردند دسته ای قائل به الوهیت ائمه شدند و احادیث را جعل کردند تا اینکه در زمان امام رضا(ع) بالخصوص احادیث زیادی تهذیب شد. 🔹 تا آن زمان احادیث در کوچه و بازار جعل می‌شد؛ اما از زمان این امام، اجازه نقل حدیث و روایت به این مشروط شد که نزد استاد فرا گرفته و سماع و قرائت کنند. در آن دوران تشریفاتی بوجود آمد تحت عنوان تحدیث و خواندن روایت شاگرد بر استاد و استاد بر شاگرد تا نسخه ها را با یکدیگر مقابله کنند، اینها باعث شد که سند از کوچه و بازار به مجامع علمی کشیده شود و احادیث تا حد بسیار زیادی تهذیب شود. 🔹 بیست سال طول می‌کشد تا مرحوم کلینی یک کتاب هفت جلدی بنویسد که همه روایات آن در دسترس و مشخص هستند و در اول کتاب وعده می‌دهد که آثار صحیحه از صادقین(ع) را بیاورد؛ صحیحه در نظر علما اطمینان به صدور و وثوق خبری است نه وثوق مخبری؛ لذا مرحوم کلینی بسیاری از روایات را از کسانی می‌آورد که تضعیفشان کرده‌اند و حتی به آنها کذاب گفته اند. وی از محمد ابن اعین سیمین قریشی شاید ۵۰۰ روایت نقل می کند که واسطه نقل کتاب بوده است. کلینی خود آن کتاب را در دست داشته اما چون نخواسته بگویند احادیث و روایات او مرسل هست در سند به کتب نام او را می‌آورد؛ اما اصل کتاب را خودش داشت و حتی نسخه‌های دیگر کتاب را هم داشته و بیست سال وقت گذاشته تا محموع اینها را از منابع مختلف گرفته و در کتاب کافی جمع‌آوری کرده است. برای ادامه مبحث در پست های زیر همراه ما باشید👇👇 @salmanraoofi
باسمه تعالی حالا که شاه مهره درز اطلاعات کشور گرفتار شده بازخوانی نامه بنده جهت پاسخگویی به حواشی نامه به آیت الله اعرافی خواندنی است بنده بارها در دروس خود گفته ام و در آن نامه هم اشاره کردم که همیشه مسائل فرهنگی تنها و تنها با رویکردهای فرهنگی حل نمی شود بلکه ضربات حساب شده فقهی و اطلاعاتی نیز در کنار کار فرهنگی لازم است و باید مهره های منحرف کلیدی که نوعا توسط سازمانهای اطلاعاتی حمایتهای پنهان می شوند نیز مورد رصد و شکار قرار گیرند مساله حجاب و لباسهای خلاف شرع تولید شده که در طول ۲۰ سال منجر به تولید مانتوهای جلوباز شد مساله نهضت ترجمه مباحث کهنه شده غربی در علوم انسانی مساله تخریب آب، غذا، جنگل، خاک و تراریخته مساله مُرادهای منحرف مثل اقطاب صوفیه و فرق فراوان ساختگی مساله نفوذ در مراکز فرهنگی تصمیم گیر و تصمیم ساز و نفوذ در رسانه های رسمی و غیررسمی و از همه مهمتر مساله نفوذ در حوزه ها و مرجع سازی و فرستادن افرادی مثل فرید مدرسی به حوزه قم از مسائلی است که برای حل این مشکلات رصد اطلاعاتی و تحلیل راهبردی لازم است روایات ذیل مویّد و مستند نظر گفته شده است که به بالاترین روشهای اطلاعاتی اشاره کرده و به طریق اولویت دلالت بر جواز به کارگیری روشهای پائینتر را دارد ۱/ فی رجال الکشی باسناده عن مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى بْنِ عُبَيْدٍ، أَنَ أَبَا الْحَسَنِ الْعَسْكَرِيَّ (ع) أَمَرَ بِقَتْلِ فَارِسِ بْنِ حَاتِمٍ الْقَزْوِينِيِّ وَ ضَمِنَ لِمَنْ قَتَلَهُ الْجَنَةَ، فَقَتَلَهُ جُنَيْدٌ، وَ كَانَ فَارِسٌ فَتَّاناً يَفْتِنُ النَّاسَ وَ يَدْعُو إِلَى الْبِدْعَةِ، فَخَرَجَ مِنْ أَبِي الْحَسَنِ (ع): هَذَا فَارِسٌ لَعَنَهُ اللَّهُ يَعْمَلُ مِنْ قِبَلِي فَتَّاناً دَاعِياً إِلَى الْبِدْعَةِ، وَ دَمُهُ هَدَرٌ لِكُلِّ مَنْ قَتَلَهُ، فَمَنْ هَذَا الَّذِي يُرِيحُنِي مِنْهُ وَ يَقْتُلُهُ! وَ أَنَا ضَامِنٌ لَهُ عَلَى اللَّهِ الْجَنَّةَ» ۲/ فی رجال الکشی قَالَ سَعْدٌ، وَ حَدَّثَنِي جَمَاعَةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا مِنَ الْعِرَاقِيِّينَ وَ غَيْرِهِمْ بِهَذَا الْحَدِيثِ عَنْ جُنَيْدٍ ثُمَّ سَمِعْتُهُ أَنَا بَعْدَ ذَلِكَ مِنْ جُنَيْدٍ: أَرْسَلَ إِلَيَّ أَبُو الْحَسَنِ الْعَسْكَرِيُّ (ع) يَأْمُرُنِي بِقَتْلِ فَارِسِ بْنِ حَاتِمٍ الْقَزْوِينِيِّ لَعَنَهُ اللَّهُ، فَقُلْتُ لَا حَتَّى أَسْمَعَهُ مِنْهُ يَقُولَ لِي ذَلِكَ يُشَافِهَنِي بِهِ، قَالَ، فَبَعَثَ إِلَيَّ فَدَعَانِي فَصِرْتُ إِلَيْهِ، فَقَالَ: آمُرُكَ بِقَتْلِ فَارِسِ بْنِ حَاتِمٍ! فَنَاوَلَنِي دَرَاهِمَ مِنْ عِنْدِهِ، وَ قَالَ: اشْتَرِ بِهَذِهِ سِلَاحاً فَاعْرِضْهُ عَلَيَّ فَذَهَبْتُ فَاشْتَرَيْتُ سَيْفاً فَعَرَضْتُهُ عَلَيْهِ، فَقَالَ: رُدَّ هَذَا وَ خُذْ غَيْرَهُ، قَالَ، فَرَدَدْتُهُ وَ أَخَذْتُ مَكَانَهُ سَاطُوراً فَعَرَضْتُهُ عَلَيْهِ، فَقَالَ: هَذَا نَعَمْ، فَجِئْتُ إِلَى فَارِسَ وَ قَدْ خَرَجَ مِنَ الْمَسْجِدِ بَيْنَ الصَّلَاتَيْنِ الْمَغْرِبِ وَ الْعِشَاءِ، فَضَرَبْتُهُ عَلَى رَأْسِهِ فَصَرَعْتُهُ وَ ثَنَيْتُ عَلَيْهِ فَسَقَطَ مَيِّتاً، وَ وَقَعَتِ الضَّجَّةُ فَرَمَيْتُ السَّاطُورَ بَيْنَ يَدَيَ ، وَ اجْتَمَعَ النَّاسُ وَ أُخِذْتُ إِذْ لَمْ يُوجَدْ هُنَاكَ أَحَدٌ غَيْرِي، فَلَمْ يَرَوْا مَعِي سِلَاحاً وَ لَا سِكِّيناً، وَ طَلَبُوا الزُّقَاقَ وَ الدُّورَ فَلَمْ يَجِدُوا شَيْئاً، وَ لَمْ يُرَ أَثَرُ السَّاطُورِ بَعْدَ ذَلِكَ» و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین سلمان رئوفی ۱۳۹۸/۷/۲۴ 🔅مطالب مرتبط ۱/ https://eitaa.com/salmanraoofi/5756 ۲/ https://eitaa.com/salmanraoofi/5833 ۳/ https://eitaa.com/salmanraoofi/5862 @salmanraoofi