🔅سلسله نشست تخصصی فقه مقاصدی
🔅با حضور استاد مکرم حجت الاسلام و المسلمین گرامی پور
⏰زمان: ۱۱ آذر ساعت ۱۲.۳۰ تا ۲.۳۰
🕌محل برگزاری حوزه علمیه امام کاظم(ع)
🔅پ ن: حجت الاسلام والمسلمین گرامی پور متولد ۱۳۵۸ از نخبگان حوزه و دانشگاه هستند که ۵ مدرک دانشگاهی از لیسانس تا دکترا در رشته های مختلف علوم انسانی داشته و مدرک سطح ۴ حوزه را نیز دارا هستند
🔅ایشان بیش از ۱۵ سال سابقه تدریس سطح عالی دارند و امیدوارم به زودی این نخبه بزرگوار اجازه تدریس سطوح بالاتر را نیز اخذ کنند
گرچه بنده حقیقتا قابل نیستم ولی به بنده بسیار لطف داشته و دارند که همینجا از ایشان تشکر می کنم
@salmanraoofi
فقه مقاصد.m4a
1.01M
🔅گوشه ای از ارائه حجت الاسلام والمسلمین گرامی پور
🔅در جلسه اول از سلسله نشست تخصصی فقه مقاصدی که الان در سالن سلمان فارسی در حال برگزاری است
🕌محل برگزاری حوزه علمیه امام کاظم(ع)
@salmanraoofi
صوت کم حجم عصرانه 21.mp3
39.26M
🔅 ارائه حجت الاسلام والمسلمین گرامی پور
🔅در جلسه اول از سلسله نشست تخصصی فقه مقاصدی در سالن سلمان فارسی
🕌محل برگزاری حوزه علمیه امام کاظم(ع)
@salmanraoofi
موسسه عالی فقه و علوم اسلامی با مشارکت مرکز تحقیقات زن و خانواده برگزار می کند.
سلسله نشست های علمی نقد و نظر
موضوع :بررسی فقهی و حقوقی لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت
جهت اطلاعات بیشتر به آدرس مراجعه نمایید.
www.mfos.ir
کانال سروش: http://www.sapp.ir/mfos_ir
🆔 @mfos_ir
🌐 www.mfos.ir
☎️ 02532401545
هدایت شده از بدون توقف
جفری هالورسون و فتنه مذهبی بوسیله جریان شیرازی ها -.pdf
508.5K
نقش فرقه #سید_صادق_شیرازی و منحرفین تابع او در #فتنه
#بدون_توقف
#شیعه_انگلیسی
⏳بدون توقف
🔉https://eitaa.com/bedonetavaghoff
⛔️در ساعات گذشته ویدیویی در رسانه های معاند جمهوری اسلامی ویدیویی از هتاکی یک روحانی علیه جمهوری اسلامی و اصل ولایت فقیه منتشر کرده اند و گفته اند این سخنان توسط یک علامه شیعه علیه اصل #ولایت_فقیه است
❗️اما واقعا این شخص کیست؟
👈این شخص یک روحانی ساده در کویت است که به دلیل ارتباط با جریان #صادق_شیرازی در سال های گذشته به عنوان لیدر جریان شیرازی در کویت فعالیت کرده و طی سال های گذشته نیز به عنوان کارشناس در شبکه های متعلق به صادق شیرازی نیز به سخنرانی پرداخته است
او در حال حاضر نماینده صادق شیرازی در کویت است و جزو اصلی ترین سخنرانان مراسمات ضد جمهوری اسلامی ایران توسط بیت صادق شیرازی در کویت است.
وقتی #جفری_هالورسون جاسوس آمریکایی بعد از فتنه 88 به کارشناسی علّت شکست این #فتنه پرداخت یکی از راهکارهای پیشنهادی او برای فتنه های بعدی موفّق تقویت سیدصادق شیرازی و منحرفین فکری تابع او بود. لطفا فایل بالا رو در پست قبل بخونید.👆
#بدون_توقف
#شیعه_انگلیسی
⏳بدون توقف
🔉https://eitaa.com/bedonetavaghoff
#حدیث_شناسی
#رجال_الحدیث
#رجال_پژوهی
#شیخ_محمد_سند
🔅🔅🔅
📌 استاد شیخ محمد سند در گفتگوی اختصاصی با شبکه اجتهاد:(1)
▫ روش تصحیح حدیث از راه رجال، بسیار خطرناک است
▫ آیتالله خوئی مسیر مشهور بررسی احادیث را منحرف کرد
▪ مرحوم آقای خویی در این زمینه بسیار افراط کرده است. ایشان خودش میفرماید مبانی من خلاف مشهور است. ایشان هیچیک از مبانی مشهور در پذیرش روایات را قبول ندارد و این شاذ از مشهور است. حال این شاذ، مشهور شده است و بالعکس، روش مشهور در میان قدما، شاذ گردیده است. متأسفانه این روش کمکم به علم کلام و شبهات و … هم سرایت کرده است.
📝 اختصاصی شبکه اجتهاد: استاد شیخ محمد سند، علاوه بر پرکاری در تدریس و تألیفات فراوان، بسیار تأمل و تفکر میکند. او چه زمانی که طلبهای ساده بود، چه بعد از آن که استاد مهمی شد و چه اکنون که سودای مرجعیت دارد، تأمل و تفکر را فراموش نکرده است. همین است که هر چند صباح، مبنای مهمی را بیان کرده و منتشر میکند. مدتی است شنیده میشد او روش جدیدی در بررسی صحت روایات به دست آورده که بر اساس آن، تمام فقرات زیارت جامعه کبیره و بسیاری دیگر از متنهای حدیثی را معتبر مینماید. با این استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه نجف در رابطه با روش جدید ابداعیاش گفتگو کردیم. دانشجوی پیشین رشته مهندسی دیوید گیم (david game college) لندن، معتقد است روش مشهور فقها، روش بررسی سندی نیست، بلکه این روشی است که توسط ابنطاووس ابداع شد و بعد از آن، کسانی همچون آیتالله خوئی، آن را نشر دادند و در تأسی به آن، افراط کردند. گفتگوی صریح و جذاب شبکه اجتهاد با این استاد کثیر التألیف و خوشفکر حوزه علمیه نجف، از نگاه شما میگذرد:
📝 اجتهاد: شنیدهها از شما حاکی از این است که مدتی است روش جدیدی را در اعتبارسنجی احادیث به دست آوردهاید که با روشهای پیشین متفاوت هستند و با این روش، احادیث زیادی را تصحیح نمودهاید. این روش چیست و آثار آن در حدیث به چه میزان است؟
🎤 سند: چند سالی ما در نجف کارگاه جنبی برقرار کردیم. سه نفر بودیم که درباره زیارت جامعه تحقیق کردیم. در طول این سه سال، فهمیدیم زیارت جامعه بیش از ده طریق دارد. در همین مدت یک روش عجیبی را در علم حدیث یافتیم. فهمیدیم که زیارت جامعه مثلاً شصت بند است. هر بندی دارای پنج جمله یا کمتر است. ما فقط به بررسی جملات پرداختیم. دیدیم تمام این جملات در زیارات دیگر آمده است. بله زیارت جامعه چینش جدیدی دارد اما مضمون آن در سایر زیارات موجود است.
▫ فقها یا علمای اخلاق، آیا قرآن را در ابواب فقه به ترتیب سور مراعات کردهاند یا به ترتیب مسانید؟ آیا ترتیب قرآن در کتب متکلمین به ترتیب مصحف است یا به ترتیب دیگری است؟ فقیه و مفسر و متکلم، چینش آیات در سوره را مدنظر و غایت اصلی قرار نمیدهد. خود فقها، آیات را تقطیع میکنند. پس این تراث، باید بهطورکلی بررسی شود. فقها در بیان آیات که همه آیات را نقل نمیکنند و آن را قطعهقطعه میکنند. البته سیاق آیه و روایت اثر دارد؛ اما یک فرمول فینفسه موضوعیت دارد که چه کسی گفته منبع این حکم، فلان سند است. این مبنا در زمان ما به فراموشی سپرده شده است.
▫ شما به موضوع حرمت ربا توجه کنید. فقیه چندین آیه را تقطیع میکند و سپس حکم به حرمت میدهد. مفسر و متکلم و دیگران هم همینطور است. پس شما در گروی این چینش خاص نباید باشید. قدما که بزرگترین میزان را کتاب و سنت میگرفتند، منظورشان منظومه کتاب و سنت است. چون سند و منبع اصلی، همین طریق است.
▫ به طور کلی، جعل در یک حدیث ممکن است اما در منظومه احادیث ممکن نیست. مرحوم شیخ مفید و سید مرتضی و اکثر قدما حتی شیخ صدوق در بحث حجیت خبر واحد کلماتی دارند. شیخ انصاری کلمات این بزرگواران را نقل کرده که اگر بحث سندی صرف باشد، فایده ای ندارد. حجیت حدیث به متن روایت است. به تعبیر دیگر وقتی میخواهند ببینند فلان قانون، مطابق با قانون اساسی هست یا نه کاری به سخنگوی دولت ندارند. بلکه به متن قانون اساسی رجوع میشود. ریشه شرعی بودن و مشروعیت، اینها نیست. لذا طریق که مرحله اثبات است، منبع حجیت نیست. متأسفانه سید احمد ابن طاووس مسیر را کج کرد و صحت را در مسیر طریق گذاشته نه در مسیر متن تا به مرحوم خویی رسید که ایشان متأسفانه این روش را به کمال خود رسانید.
@salmanraoofi
May 11
🔆میلاد با سعادت حضرت امام حسن عسکری(علیه السلام) تبریک و تهنیت باد
🔅به یمن میلاد امام حسن عسکری علیه السلام با صلوات بر محمد و آل محمد عکس کانال تغییر یافت
ان شاءالله که بتوانم محتوای بهتری در اختیار بزرگواران قرار دهم
@salmanraoofi
🔅دفتر طلاب استان فارس در گردهمایی روحانیون این استان
🔅در اقدامی نسنجیده حجت الاسلام حسین کرمانی که از نزدیکان آقای سید صادق شیرازی است را به عنوان سخنران گرهمایی خود دعوت کرده است.
🔅این اقدام باعث نگرانی علما، بزرگان و طلاب انقلابی استان فارس شده است
🔅پ ن: دفتر طلاب فارس پاسخگوی این خبط باشد
@salmanraoofi
#ولایت
#امام_خمینی
#مصباح_الهدایه
#فروغ_معرفت
#بازخوانی_کتاب
🔅🔅🔅
📌 نشست «نگاهی به مصباح الهدایه امام خمینی (س)»؛
مقدمه
▪ با خواندن کتاب «مصباح الهدایه» بسیاری از اسرار ولایت حل می شود.
🔸 مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) قم پیش از ظهر پنج شنیه (6 آبان 95) میزبان نشستی با عنوان «نگاهی به مصباح الهدایه امام خمینی (س)» و رونمایی از شرحی از این کتاب به نام «فروغ معرفت»، کار مشترکی از حجج اسلام سید یدالله یزدان پناه و سعید هلالیان بود.
@salmanraoofi
👇👇👇
#ولایت
#امام_خمینی
#مصباح_الهدایه
#فروغ_معرفت
#بازخوانی_کتاب
🔅🔅🔅
📌 نشست «نگاهی به مصباح الهدایه امام خمینی (س)»؛
قسمت اول
▪ با خواندن کتاب «مصباح الهدایه» بسیاری از اسرار ولایت حل می شود.
🍀🍀🍀
📝 متن سخنرانی حجج اسلام سید یدالله یزدان پناه و محمدرضا غفوریان در این نشست به این شرح است:
حجت الاسلام و المسلمین سید ید الله یزدان پناه
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین وصلی الله علی محمد و آله الطاهرین
▪ طبق یک روایت امروز روز شهادت سید الساجدین امام العارفین امام سجاد علیه الصلاة والسلام هست واقعیتش آنچه که افتخار شیعه هست این است که امامانی دارد که از بطنان هستی و از حقایق و عوالم بسیار برتر که گاهی دست همه کوتاست خبرهایی میدهد و اوصافی را برای خداوند سبحان مطرح میکند که از دست احدی بر نمیآید. خدا را شاکریم امامان ما، بزرگان دین ما، اولیای دین ما، همچون امام سجاد هست. صحیفه سجادیه ایشان، دعای سحر ایشان، زیارت امین الله ایشان و بسیاری از آثاری که از این امام همام به دست ما رسیده جای تاملات فراوان عرفانی را طلب میکند. به توفیق الهی این سنت حوزوی که فراهم آمده در باب عرفان و وجود داشت سر این سفره ها که مینشیند تازه میفهمه که حقیقت عرفان چیست. تسلیت میگویم این روز شهادت را به همه عزیزان و سروران.
▪ من واقعیتش به ذهنم آمد آنچه که ما قبلا میخواستیم بگوییم در آن مقدمه عرض کردیم در باب حضرت امام و نوآوریهاش میخواستم از یک منظر دیگری به بحث حضرت امام و به این کتاب مصباح الهدایه. که مشخص بشود اهمیت کار حضرت امام و اهمیت این رساله. هر کس این کتاب را بخواند کتاب مصباح الهدایه را بخواند اهل کار باشد میداند یک مجتهد در عرفان نظری دست به قلم برده. من برای مجتهد در عرفان نظری یک معیارهایی قائلم یعنی به همین شکل عادی هر کس نمیشود مجتهد. هر کسی که بتواند تقریر نو از بحثهای عرفان نظری داشته باشد. از صدر تا ساقة آنچه که در عرفان وجود دارد عرفان نظری، بتواند تقریر داشته باشد. ما گاهی میگوییم عین عبارت کسی را میآید توضیح میدهد میگوید ایشان همین را گفته است. گاهی عین عبارت را بدون هیچ حتی تقلید. در عین اینکه خوب است من انکار نمیکنم، ولی این سطح اجتهاد نیست، سطح اجتهاد این است وقتی میگوید اسم الله خود تحقیق داشته باشد وقتی میگوید فیض اقدس تحلیل داشته باشد وقتی میگوید فیض مقدس تحلیل داشته باشد وقتی صحبت از خلافت میکند تحلیل داشته باشد از هر بحثی باید تحلیل داشت تا فضای اجتهادی باشد. باز هم این مقدار کافی نیست هر جا یک تقدیر نو من به نظرم اجتهاد وقتی بخواهد به ساحت عالیش برسد احتیاج دارد یک دستگاه نظام مندی هم داشته باشد برای کل این فضایی که دارد ازش گزارش میشود. تقدیرهای نو همه باید به هم گره بخورد این دستگاه کامل یک علم را بتواند پوشش بدهد مثل عرفان نظری دستگاه نظام مند هستی شناختی عرفانی است خب این رو باید یک نحوه پوشش بدهد چیزی که ما به عنوان مجتهد میشناسیم این است بتواند افزون بر تقریرهای ما تمام تقریرهای ما در این دستگاه نظام مند خودش جایگاه بدهد هر کدام از اینها را.
▪ تا اینجا که میرسد فضای اجتهادی مطرح است به ویژه بعد از آن اگر اجتهاد قوی باشد به صورت فروعاتی در میآید تفریعاتی در میآید خودش را در این دستگاه نظام مند تقریرهای نو بعد به صورت فروعات تقریرات در میآید که گاهی نو اصلاً وجود ندارد.
ادامه دارد...
@salmanraoofi
سلمان رئوفی
🔅دفتر طلاب استان فارس در گردهمایی روحانیون این استان 🔅در اقدامی نسنجیده حجت الاسلام حسین کرمانی که
باسمه تعالی
🔅حسب اطلاعات موثق جایی که حجت الاسلام والمسلمین کرمانی را برای سخنرانی دعوت کرده است
🔅دفتر طلاب فارس می باشد که هیات امنای موسس آن آیت الله حسین شب زنده دار ره، آیت الله شرعی ره و افراد دیگر بوده اند، میباشد
🔅دفتر این تشکل در دورشهر مستقر است
و این مجلس نیز در قم برقرار بوده است
🔅نکته مهم دیگر اینکه مجمع نمایندگان فارس هیچ جلسه ای با دعوت سخنران مذکور نداشته
و مساله دیگر اینکه ارتباط سخنران مذکور با بیت شیرازیها محرز نیست
🔅البته حسب نقل مطلعین مسئول فعلی این دفتر دارای گرایشات اصلاح طلبی می باشد ولی نسبت به بیت شیرازیها هیچ تمایلی ندارد
و السلام
@salmanraoofi
🔅اسناد حضور و ارتباط حجت الاسلام والمسلمین کرمانی در بیت شیرازیها
🔅که برای سخنرانی در دفتر طلاب استان فارس از او دعوت شده بود
🔅جایی که حجت الاسلام والمسلمین کرمانی را برای سخنرانی دعوت کرده، دفتر طلاب فارس می باشد که یک تشکل خودجوش است و مجمع نمایندگان استان فارس هیچ جلسه ای با دعوت سخنران مذکور نداشته
@salmanraoofi
#حدیث_شناسی
#رجال_الحدیث
#رجال_پژوهی
#شیخ_محمد_سند
🔅🔅🔅
قسمت اول مصاحبه
https://eitaa.com/salmanraoofi/6973
🔅🔅🔅
📌 استاد شیخ محمد سند در گفتگوی اختصاصی با شبکه اجتهاد:(2)
▫ روش تصحیح حدیث از راه رجال، بسیار خطرناک است
▫ آیتالله خوئی مسیر مشهور بررسی احادیث را منحرف کرد
▫ این روشی که ما بیان می کنیم، روش بسیار مهم و مؤثری است. فقیه گاهی مسئله را با ابزار فقه حلاجی میکند ولی گاهی فقه را با ابزار رجالی بررسی میکند. مثلاً روایات را بررسی میکند و برخی را تضعیف میکند و بعد تعارض میشود و بعد یکی را بر دیگری ترجیح میدهد. متأسفانه علاج مسئله فقهی را با علم رجال انجام میدهند.
▫ روش مرحوم خویی این اشکال را دارد. مرحوم صاحب جواهر مسائل فقهی را با متن حدیث حلاجی میکند. باید مشخص شود که این آقا فقیه است یا رجالی است؟ بیشتر شاگردان مرحوم خویی بحث رجالی را مطرح میکنند. بله، فقط مرحوم روحانی خود را از بند رجال آزاد کرد. لذا ایشان به فقه رضوی بها و اعتبار میداد چون متن آن قوی بود. اگر روش حلاجی فقه، به علم رجال باشد، بسیار خطرناک خواهد بود. آیا علم رجال به علم فقه تکیه دارد یا فقه تکیه به رجال دارد؟ مرحوم نجاشی که استاد شیخ مفید است، وقتی کلمه صحیح را که استفاده میکند، به دنبال طریق صحیح است یا متن قوی؟ قطعا دومی مراد است.
▫ بزرگترین شاخص اعتبار حدیث، کتاب و سنت است که کار فقیه است و رجالی چنین توانایی ندارد. این روش فعلی که فقط به رجال بهاداده میشود بسیار خطرناک است و درد بیدرمان است.
▫ مرحوم آقای خویی در این زمینه بسیار افراط کرده است. ایشان خودش میفرماید مبانی من خلاف مشهور است. ایشان هیچیک از مبانی مشهور در پذیرش روایات را قبول ندارد و این شاذ از مشهور است. حال این شاذ، مشهور شده است و بالعکس، روش مشهور در میان قدما، شاذ گردیده است. متأسفانه این روش کمکم به علم کلام و شبهات و … هم سرایت کرده است. مثلاً اعتبار کتاب تحف العقول فقط به سند تنهاست یا اعتبار آن به متن است؟ آقا بزرگ تهرانی که یک کتابشناس قوی است، تحف العقول را معتبر میداند.
▫ این روشهای مختلف فقهی که وجود دارد، در کتابی جمعآوریشده است و مراحل استنباط نیز نگاشته شده است که بهزودی منتشر خواهد شد.
📝 اجتهاد: به نظر می رسد با روش اعتبار سندی صرف، بسیاری از مسائل مستحدثه بیجواب میماند؛ زیرا طبق این روش، لازم است روایات زیادی کنار گذاشته شوند.
🎤 سند: بله، این روشی که مرحوم خویی آن را مشهور کردند، شذوذاتی دارد که بیان شد. باید این مطالبی را که عرض کردم منتشر کنید تا حوزه از خواب بیدار شود. آنچه اهمیت دارد، متن است. متکلم باید به متن نگاه کند. علم رجال به علوم دیگر دینی تکیه دارد نه اینکه سایر علوم به علم رجال تکیه داشته باشند. علم حدیث از علم رجال مهمتر است. علم حدیث، مواد است. اینکه بفهمیم شخصی کثیر الروایه هست یا نه، از علم حدیث استفاده میشود. شیخ مفید و صدوق و دیگران محدث هستند. با احترام شایان به مرحوم آقای خویی، اما روش ایشان بسیار خطرناک است. تکیه اهلبیت علیهمالسلام نیز بر متن بوده است کما اینکه فرمودهاند: «حدیث تدریه خیر من الف حدیث ترویه» فهمیدن حدیث مهم است و آن آگاهی از متن است و کاری به سند ندارد. بله سند خوب است اما پایه اصلی و رکن نیست.
@salmanraoofi
🔅بیانیه اعتراضی جمعی از طلاب و فضلای استان فارس نسبت به دعوت چهره نزدیک به جریان شیرازی توسط دفتر طلاب فارس
بسم الله الرحمن الرحیم
🔅در آغاز دهه پنجم استقرار جمهوری اسلامی و در آستانه سالگرد صدور بیانیه گام دوم، شایسته نیست که برخی جریانهای سادهاندیش یا مرموز، چون موریانه بر تن ستون خیمه انقلاب اسلامی در قم المقدسه افتاده باشند و روز به روز بتوانند در بدنه طلاب و روحانیون نفوذ کنند.
🔅شایسته نیست که همزمان با اعلان جنگ جریان #تشیع_لندنی علیه مرجعیت اعلای عراق، افراد نزدیک و مرتبط با رهبران این فرقه در قم، با غصب عناوین فریبنده چون آیتالله و استاد اخلاق و ... بتوانند فرصت شستشوی مغزی طلاب بیدار فارس را بیابند و متولیان امر با بی توجهی به هشدارها و انذارهای برادرانه طیف وسیعی از روحانیون فاضل و متعهد، همچنان بر تصمیم غلط خود پای فشاری داشته باشند.
🔅ما فرزندان انقلابی شهر مجاهدپرور شیراز فراموش نمی کنیم که فرزند تشیع لندنی چه اهانت بزرگی به رهبری عزیز و مظلوم و رزمندگان دفاع مقدس روا داشته و شاید صبر انقلابی انقلابیون موجب شد که اکنون با تلاش برای شبکهسازی و جریان سازی، بر تفکرات انحرافی فرقه گرایانه و ضداسلامی خود پای فشاری می نمایند.
🔅متأسفانه علیرغم اعتراضات جمعی از طلاب استان فارس، دفتر طلاب استان فارس در گردهمایی روحانیون این استان در جلسۀ بعد از ظهر پنجشنبه، با کمال تعجب، «شیخ حسین کرمانی» را به عنوان سخنران گردهمایی خود دعوت کرده است. نام برده، از افرادی است که با «بیت سید صادق شیرازی» و شخص ایشان در ارتباط است و این مطلب، بر کسی که ذره ای در مورد ایشان پرس و جو کرده باشد پوشیده نیست.
🔅ما ضمن محکوم کردن این اقدام جاهلانه، اعلام می داریم که ضمن رصد همه تحرکات انحرافی، از مجریان این امر در دفتر طلاب استان فارس، انتظار داریم که ضمن توبه و اصلاح گذشته، به فاصله گذاری با جریانات انحرافی و مشکوک بپردازد و بجای دامن زدن به حواشی بیهوده و انجام اقدامات نسنجیده، رسیدگی به مشکلات مادی و معنوی مردم نجیب و شریف و انقلابی استان فارس را در اولویت قرار دهد.
14آذر98/قم مقدسه
جمعی از طلاب و روحانیون استان فارس:
سید مهدی هاشمی،محمدعلی افضلی،سیدعلی سیادت،اسلام نطاق،وحید تابنده،سیدعلی فیروزی،سیدمحمد هاشمی ،مهدی کشتکاران،علیرضا حشمتی،مجتبی امیری،مرتضی محمدی،علی کشکول،علیرضا ارجی،علی اصغر زارعی،مصطفی شاپور جانی،رسول لطفی
@salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 فیلم| جزئیات همایش هوش مصنوعی و علوم اسلامی
این همایش در روز ۲۸ فروردین سال ۹۹ در قم برگزار خواهد شد.
🔆پ ن: کاش حوزه با کار رسانه ای بر روی خبر این همایش به روز بودن خود را به فرهیختگان نشان می داد
@HawzahNews
@salmanraoofi
#ولایت
#امام_خمینی
#مصباح_الهدایه
#فروغ_معرفت
#بازخوانی_کتاب
🔅🔅🔅
📌 نشست «نگاهی به مصباح الهدایه امام خمینی (س)»؛ قسمت دوم
▪️ با خواندن کتاب «مصباح الهدایه» بسیاری از اسرار ولایت حل می شود.
🍀🍀🍀
▪️چیزی که برای من خیلی شگفت آور است در باب حضرت امام این رساله را ایشان در 28 سالگی نوشتند و حتی ما میتوانیم حدس بزنیم ایشان از کی شروع کردند فلسفه را و چه زمانی عرفان را خواندند. این که دارند این را مینگارند دو سال است که خدمت مرحوم آقای شاه آبادی هست دقت میکنید این حدودها است. سرمایه قبلیشان هم منظومه ای است که خواندند و بعد اندکی از اسفار که خدمت آقای رفیعی قزوینی خواندند. این مقدار. برای من اینی که شگفت آور است این است. تمام آن معیارهای اجتهادی که میگوییم در همین رساله ما میتوانیم پیدا کنیم. برام خیلی خیلی تعجب آور است که در 28 سالگی که ایشان الان وقتی شما نگاه کنید در باب فیض اقدس تحلیل خاصش را دارد. بنده تا آخر بحثهای ایشان بودم همه کتابها تا این اواخر کار که داشتند و هر جایی تقریر که هست کتابها نگاه کردم دیدم همان که بعدها به صورت تقریرات گفته میشود در همین کتاب وجود دارد. تقریرهای نوی ایشان در مورد فیض اقدس مخصوص خودشان است. کسانی که کار قیصری را دیده باشند میدانند فیض اقدس اصلاً این تحلیل در آنجا به این شکل وجود ندارد. در باب مشیت مطلقه گرچه از سفرة اندیشههای صدرایی استفاده شده ولی میتوانیم باز بگوییم چیز عجیبی دارد اینجا روی میدهد حالا من نمیخواهم وارد جزئیات بشوم.
▪️ از این جهت هم تقریرهای نو، هم آن نظام منسجمی که عرض کردم لذا منسجم و ما میتوانیم در همین کتاب ببینیم. یعنی از اول دست بر قضا یکی از این کتابهایی که حضرت امام تمام دیدگاه هایش را به شکل نظام مند گفته همین کتاب است یعنی این کتاب مصباح الهدایه از مقام ذات شروع میکند و احدیت و فیض اقدس و به یک لحاظ مطرح میکند و میرسد به اسم الله و اعیان ثابته و مشیت مطلقه و عقل اول و به همین شکل میآید تا پایینترین ساحت است. این کتاب از این جهت خیلی مغتنم است. یعنی یک دستگاه نظام مند اندیشه حضرت امام میتوانید شما پیدا کنید. بعدها حضرت امام همین را در جاهای دیگر گزارش کرده یعنی چند جای دیگر هم هست. در چهل حدیث هست تو جاهای دیگر هم دیده ام حتی در کتاب به اصطلاح تعلیقات و مصباح و فصوص هم هست. آنجا لابلایش میتوانیم پیدا کنیم و اینجا مفصل تر است.
▪️عرضم این است این نگاه اجتهادی که بتواند هم تقریر نو باشد هم دستگاه نظام مند باشد و هم تفریعات باشد چنین چیزی برای من شگفت آور است. در کار ایشان میبینم در همین مصباح الهدایه در 28 سالگی یعنی مجتهد در عرفان نظری به معنای دقیقش در 28 سالگی هستند. هر چند شرح دیگر را افزود. من خیلی از بزرگواران را میبینم در عینی که در عرفان نظری قوی هستند قلمشان قلم ساحت عرفان نظری نیست. ولی در مورد حضرت امام این را همیشه گفت و خیلی هم شگفت آور است اصلاً هیچ کوتاه نیامدند قلم همان قلم عرفان نظری است که میتواند داشته باشد. یعنی هیچ جا حتی از بحثهای فلسفی سوم و دوم از فضای عرفان نظری در نیامدند و قلم عرفان نظری، این هم یکی از ویژگیهای حضرت امام است. این یک نکته...
ادامه دارد...
@salmanraoofi
▫️▫️▫️▫️▫️
🔻انگیزه تأسیس این کانال🔺
مدتها ذهن اینحقیر درگیر این مسأله بود که "چرا طلاب عزیز، زمانیکه شروع به خواندن کفایةالاصول مرحوم آخوند خراسانی میکنند، فهم آن را دشوار میبینند، و چنین تلقّیای پیدا میکنند که کتاب کفایه، کتابی دشوار و بهاصطلاح سنگین است؛ و بهدلیل همین تلقّی، و بهجهت فهم کفایه، علاوه بر حضور در درس، به حواشی و شروح متعددی مراجعه میکنند تا فهم این کتاب اصولی، برایشان آسان گردد.
اهمیت کفایةالاصول، بدینجهت است که محور دروس خارج (سطح عالی) است.
اینحقیر با توجه به اینکه مدتها در مراکز تخصصی فقه و اصول، تحصیل نمودهام و اکنون نیز در یکی از همین مراکز تخصصی، مشغول تدریس #اصول_فقه هستم، با قاطعیت اینرا به شما عرض میکنم که #بهترین_شرح و #پیش_نیاز کفایةالاصول، کتاب اصول فقه مرحوم علامه مظفر است.
با توجه به دغدغه مذکور که شرح آن گذشت، به لطف خداوند متعال و عنایت حضرت ولیّعصر (عجّل اللّٰهتعالی فرجه الشریف)، اینحقیر توفیق یافتهام که #شرح_نموداری اصول فقه را، با توجه به #منابع_متعدد، و #مقایسه_تطبیقی با کفایةالاصول، و ذکر #ثمرات و کاربردهای هر بحث (حتیالمقدور)، به رشته تحریر و تدوین درآورم و اکنون طلاب عزیز علاقهمند را دعوت میکنم آنرا ملاحظه کنند؛ باشد که مورد قبول و استفاده قرار بگیرد إنشاءاللّٰه🌼
📢 کانال شرح اصول فقه
🔰 @osoul_mozaffar 👈
🔘 شرح تحقیقی و روان اصول فقه علامه مظفر ره
🆔 @PoorAli 👈 ارتباط با ادمین
✅ دومین نشست #روش_شناسی_اجتهاد حضرت آیت الله #خامنهای
بر اساس کتاب غنا
🔹سخنران: استاد #مبلغی
🔹 زمان و مکان:
یکشنبه ۱۷ آذر، ساعت ۱۸
قم، بلوار جمهوری اسلامی، موسسه عالی فقه و علوم اسلامی
@Qom_khamenei_ir
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)👇
🆔http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
@salmanraoofi
#ولایت
#امام_خمینی
#مصباح_الهدایه
#فروغ_معرفت
#بازخوانی_کتاب
🔅🔅🔅
📌 نشست «نگاهی به مصباح الهدایه امام خمینی (س)»؛ قسمت سوم
▪️ با خواندن کتاب «مصباح الهدایه» بسیاری از اسرار ولایت حل می شود.
🍀🍀🍀
▪️یک نکتة دیگر در باب این کتاب که میشود به آن اشاره کرد یک مسئله ای بود ما در دوره دوم عرفان نظری با آن روبرو شدیم. دوره دوم عرفان نظری از ابن عربی شروع میشود تا جامی تقریباً. یعنی تقریباً از قرن هفتم تا نهم. این سه قرن بزرگانی آمدند و مطالبی دارند. آنجا یک چیز روی داد برای خیلیها سوال شد این از کجاست چی است این وسط پیدا شد؟ چیزی است به اسم مباحث ولایت در عمیقترین ساحتهایش. آنجا پیدا شد یعنی بحث توحید دارد بحث موحد دارد، آن موحد را که بحث میکنند و انسان کامل را یک ظرفیتی وجود دارد ظرفیت سنگینی است آنجا وجود دارد. آن ظرفیت سنگین برای کسانی که میروند در کار کتابها را میخوانند میفهمند. من خیلی ها را دیدم وقتی آن کتابها را میخوانند به راحتی مسئله ولایت شیعه با عمیق ترین ساحت ها برایشان معنادار است، خیلی راحت، نور اهل بیت همه جا را گرفته. مثلاً همین تعبیر حضرت امام در تعلیقات مصباح الهدایه، مصباح الانس و فصوص آنجا یک تعبیر دارد این بیانی که از زیارت جامعه نفوسهم فی النفوس وارواحکم فی الارواح خب واقعاً حل این مسئله تمام ارواح را جمع کند اهل بیت در دل همه ارواح هست. تمام نفوس در دل همه اینها هست. ابدانهم فی الابدان اینها خیلی حلش سخت است. کسانی که با ظرفیت عرفان نظری دور دوم داشته باشند یک بحث ولایت عمیقی آنجا وجود دارد و برخیها اخیرا این سوال را مطرح میکنند. چرا این ظرفیت بعداً آمد در حوزههای شیعی یعنی بعداً تدریس این کتابها مثل فصوص میآید در حوزة شیعی قرار میگیرد. برخیها این سؤال را دارند. چطور شد آمد اینها در حوزههای شیعی قرار گرفت خب برخی از اینها را ما میگوییم که در بستر اهل سنت هستند. چی باعث شده اینجا آمد. یکی از دلایلش همین ظرفیت امامتی است که آنجا وجود دارد ظرفیت ولایتی است که آنجا وجود دارد ظرفیت اندیشه عمیق ولایی است که آنجا وجود دارد. توضیح دارد برای خودش وقت نیست که در این جلسه مطرح کنیم.
▪️این ظرفیت که آنجا وجود داشت بعد از اینکه در بستر شیعی قرار گرفت در همین کتاب هم گفته شد در دورة سوم عرفان نظری کلاً بعد از صدرا دیگر آمد در فضای شیعی قرار گرفته تدریس میشده این کتاب به اصطلاح فصوص و اینها. این ظرفیت شناخته شد و کنارش حواشی خورد. نکتههایی گفته شد. روایات اهل بیت را از این به بعد بهتر فهمیدند.
▪️بگذارید من یک مثالی بزنم واضح بشوید. این کتاب الحجه کافی که دست ما هست، از اول دست ما بود دیگر. شروحی هم بر آن زدهاند. بر این کتاب الحجه کافی. ببینید کتاب الحجه از قبل هم شرح داده شد. شما نگاه کنید بعد از اینکه عرفان نظری دور دوم آمد به صحنه و این تحلیلها را داشت از آن به بعد شما نگاه کنید اصلاً میبینید بحثهای ما در فهم روایات تغییر کرده. الان یکی از آنها شرح صدراست. شرح اصول کافی صدرا نگاه کنید اندکی از بحثهای کتاب الحجه را ایشان توضیح دادند بعدش که به رحمت خدا رفتند. نگاه کنید، این ظرفیت خیلی عمیق شده. شرح همه روایات. روایات هم قبلاً بود. چطور قبلاً معنا نمیکردند. ولی بعد از صدرا دارد شروع میشود.
ادامه دارد...
@salmanraoofi
#فقه_حکومتی
#احادیث_فقه_حکومتی
#حفاظت33
🔅🔅🔅
📚33-فی الإحتجاج عن مُعَاوِيَةُ بْنُ وَهْبٍ عَنْ سَعِيدِ بْنِ السَّمَّانِ قَالَ: «كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِذْ دَخَلَ عَلَيْهِ رَجُلَانِ مِنَ الزَّيْدِيَّةِ فَقَالا لَهُ أَ فِيكُمْ إِمَامٌ مُفْتَرَضٌ طَاعَتُهُ قَالَ فَقَالَ لَا فَقَالا لَهُ قَدْ أَخْبَرَنَا عَنْكَ الثِّقَاتُ أَنَّكَ تَقُولُ بِهِ وَ سَمَّوْا قَوْماً وَ قَالُوا هُمْ أَصْحَابُ وَرَعٍ وَ تَشْمِيرٍ وَ هُمْ مِمَّنْ لَا يَكْذِبُ فَغَضِبَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع وَ قَالَ مَا أَمَرْتُهُمْ بِهَذَا فَلَمَّا رَأَيَا الْغَضَبَ بِوَجْهِهِ خَرَجَا الْخَبَرَ .»
◽️در احتجاج از معاوية بن وهب، از سعيد سمان كه گفت: نزد امام جعفر صادق عليه السلام بودم كه ناگاه دو نفر از طايفه زيديه بر آن حضرت داخل شدند، و به آن حضرت گفتند كه: آيا در ميان شما امامى هست كه طاعت او واجب باشد؟ حضرت فرمود: «نه». گفتند كه: چند نفر از معتمدين ما را از جانب تو خبر دادند كه تو به آن فتوا مىدهى، و به آن اقرار و اعتقاد دارى، و ما نامهاى ايشان را براى تو ذكر مىكنيم فلانى و فلانى، و ايشان اصحاب ورع و پارسايىاند، و در عبادت، دامنهاى خويش را بر زده، كمال جد و جهد دارند، و از كسانى هستند كه دروغ نمىگويند.
پس حضرت غضبناك شد و فرمود كه: «من ايشان را به اين امر نكردهام». چون آثار غضب در روى مبارك آن حضرت ديدند، بيرون رفتند ادامه خبر ... .
ادامه دارد...
@salmanraoofi