#فقه_نظام ۹
📌 حجت الاسلام حاج ابوالقاسم:
✅ ساختارهای غربی با هنجارهای الهی تناسب ندارند
🔅🔅🔅
✅ یکی از اصلی ترین گزاره های اسلام تولی و تبری است دیگر .
تولی و تبری فردی داریم وجمعی هم داریم ،اگر یک جامعه در تعامل با دشمنان اسلام تبری نداشت این جامعه به وظیفه ی اجتماعی خودش پایبند نبوده است پس می شود گفت دین یعنی مجموعه ای از اعتقادات و رفتار ها گرایش ها در سطح فردی و اجتماعی.
اگر قبول کردید این تعریف از دین را در این بخش انوقت شما سوره ی کافرون را بخوانید ببینید چه از ان می فهمید.
قل یا ایهاالکافرون لا اعبد ماتعبدون و لا انتم عابدون ما اعبد ،ولا انا عابد ما عبدتم و لا انتم عابدون ما اعبد،لکم دینکم ولی دینی.
دین شما برای خودتان است و دین من برای خودم است.
این دو دین برخواسته ی از دو معبود است، لا اعبد ما تعبدون، و لا انتم عابدون ما اعبد،عبادت یعنی چه اقایان؟یعنی خضوع .
من در برابر یک حقیقت خاضع هستم و شما در برابر یک حقیقت دیگر پس ارزش ها و هنجار های حاکم بر زندگی فردی و اجتماعی من از ان حقیقتی اتخاذ می شود که من در برابرش خاضع هستم و ارزش ها و هنجار های حاکم بر زندگی شما از ان حقیقتی اتخاذ می شود که شما در برابر ان خاضع هستید.
✅ شما ان حقیقتی که در برابر ان خاضع هستید چیست؟
هوا و هوس است و شیطان است به تعبیر قران،پس ارزش ها و هنجار هایتان متخذ از شیطان است و ارزش ها و هنجار های ما متخذ از خدا است.
🔹 پس مکتبی که من می سازم با مکتب شما متفاوت است پس قوانینی که در جامعه ی دینی حکم فرما می شود با قوانین شما متفاوت است پس سازمان هایی که در جامعه ی دینی شکل می گیرد با سازمان های جامعه ی غیر دینی متفاوت است پس ساختار های جامعه ی دینی با ساختار های جامعه ی غیر دینی متفاوت است پس صنعت و تکنولوژی و بقیه ی مسائلی هم که به دنبال این چرخه تولید می شود در جامعه ی دینی متفاوت با تولیدات جامعه ی غیر دینی خواهد بود اگر لکم دینکم ولی دین را به معنایی که عرض کردم بگیریم می فهمیم که نسبت بین نظامات اسلامی و نظامات غربی تباین است و هیچ نسبتی باهم ندارند.
🔹 حالا ایه ی دیگری برایتان بخوانم.
قران می فرماید که شرع لکم من الدین ما وصی به نوحا ، ان دینی که به شما دادیم ، این مجموعه ای است از انچه که به نوح وصیت کردیم والذی اوحینا الیک،انچه که به تو وصیت کردیم ای پیغمبر.
و ما وصینا به ابراهیم، انچه که به ابراهیم دادیم و به موسی و به عیسی دادیم ان اقیموالدین ولا تتفرقوا فیه،ما از شما خواستیم یا این دین را به شما دادیم برای اینکه این دین را به پا دارید.
🔹 پس این دین را که امیخته ای است از تعالیم نوح و موسی و عیسی و ابراهیم،این را به ما داده که ما اقامه اش کنیم.
بعد می گوید که کبر علی المشرکین ما تدعوهم الیه،برای مشرکین خیلی سخت است انچه که تو انها را به سوی او دعوت می کنی.
🔹 اگر دین به ان معنایی باشد که حداقلی،اعتقادات شخصی و فردی،ایا چنین دینی بر مشرکین پذیرشش سخت است؟ چرا سخت باشد ،بهش بگو اقا تو همینطوری که الان زندگی می کنی با همین فرهنگ و تمد ن و نظام اجتماعی و هیچ چیزی هم دست نخورد ، فقط اعتقاداتت را عوض کن، می گوید چند می دهی عوض کنم؟صد هزار تومان ،باید عوض می کنم،به چیزی دست نمی خورد؟نه
زندگی تو عوض نمی شود،چرا دینش را عوض نکند ،پولی می گیرد و عوض می کند و اصلا پولم نگیرد ، یه خورده خوشش بیاید و بگوید باشد.
ان چیزی که بر مشرکین سخت است چیست و کدام دین است؟
ان دینی است که اگر بخواهد به پا داشته بشود باید خیلی چیز ها عوض بشود و اصلا زندگی مشرکین از صفر تا صدش تحت تاثیر قرار می گیرد.
کبر علی المشکرین ماتدعوهم الیه، اقامه ی دین بر مشرکین سخت است،معلوم می شود اقامه ی دین یعنی به پا داشتن دین یعنی ایجاد یک نظامی که در این نظام بتوانی دین را محقق بکنی و این نظام اگر مت فاوت با نظام غربی نباشد چه سختی برای مشرکین دارد و چرا مشرکین باید مقاومت بکنند،اگر همه ی خواسته های مشرکین را محقق بکند خب معلوم است هم ی خواسته های انها را محقق نمی کند ولذا انها به مجادله و مناقشه بر می خیزند.
خب ان دو ایه و ایات دیگری هم هست.
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
ادامه 👇👇👇
#فقه_نظام ۱۰
📌 حجت الاسلام حاج ابوالقاسم:
✅ ساختارهای غربی با هنجارهای الهی تناسب ندارند
🔅🔅🔅
✅ ببینید ما بعد از انقلابمان امام رضوان الله تعالی علیه یک جا هایی توانستند ساختار ها و سازمان های برخواسته ی از دین را بسازند،ما انجا ها موفق بودیم،تا انجایی که البته این ساختار ها دینی ماندند مثلا فرض کنید همین سپاه را،بسیج را به عنوان نیرو هایی که با تکیه بر ایه ی اعدوا لهم مااستطعتم من قوه در برابر دشمن باید بایستید ،ترحبون به عدو الله و عدوکم ،با قدرت جلو رفتند و امروز هم هرچه موفقیت داریم در همین ساختار ها است.
🔹 بعضی از ساختار ها را امام رضوان الله تعالی علیه خواستند ترمیم بکنند مثلا ساختار های حاکم بر قوه ی اجرایی را،حالا همانی که زمان شاه بوده اوردند با یک تغییر و ترمیمی یعنی یک جاهایی با همان مدل ژاپن اسلامی رفتیم جلو و جاهایی هم با مدل نظام تاسیسی اسلامی رفتیم جلو ،انجا هایی که با مدل ژاپن اسلامی رفتیم جلو موفق نبودیم، چون ان ساختار ها همانطوری که عرض کردم متناسب با ارزش های خودش بود و هرچه رفتیم جلو ان ساختار ها ارزش های حاکم را هم تحت تاثیر قرار داد چون این ساختار ها متناسب با ان ارزش ها است،همان مثال ماشین یکبار دیگر نکت هرا توجه بکنید ،وقتی ماشین های ما شد ماشین های چهار نفری و خانه هایشمان شد خانه های اپارتمانی الان به یک طلبه هم بگویی دو بچه کم است ،می گوید حاج اقا مگر می شود در این جامعه می گویی چرا نمی شود؟
می گوید یک سفر می خواهیم برویم باید دو ماشین دنبال خودم راه بیندازم خب راست می گوید.
می گوید من شش بچه را چطور در خانه جای بدهم ،جا نیست در خانه،راست می گوید،ببینید این ساختار ارام ارام ارزش ها را تحت تاثیر قرار می دهد یعنی حتی برای شمایی که فرزند بیشتر هنجار و ارزش برایتان محسوب می شود به مرور زمان وقتی این ساختار غربی امد حاکم شد ،ارزش هایی که ریشه ی این ساختار است را با خودش می اورد ،کم کم ان ارزش ها برای تو می شود ارزش و دیگر ارام ارام به شک می افتید .
🔹 من الان طلبه دیدم صریحا می گوید من اصلا من شک دارم چیزی که به رای مردم گذاشته نشود مشروعیت داشته باشد یعنی کم کم این مدل دموکراسی که هی خودش را به ما تحمیل می کند ارام ارام ادم را نسبت به هنجار های اصلی خودش هم دچار شک و تردید می کند ولذا ما از اول انقلاب انجاهایی که توانستیم یک ساختار ها و سازمان هایی متناسب با ارزش های خودمان تاسیس بکنیم موفق بوده ایم.
🔸 اگر هم شکست خودیم شاید برای این بوده که قاطی شد ان سازمان دینی و ان ساختار دینی با بعضی از ارزش ها و ساختار های غربی مثلا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا بنیاد مستضعفان که به خاطر اینکه مدل مدیریتش مدل مدیریت غربی بود،مدیریت غربی را اوردیم در یک سازمان اسلامی سوار کردیم،خب مدیریت غربی اصلا بر پایه ی تفاوت و فاصله ی طبقاتی بین مدیر و کارمند بنا شدهخ و اصلا ارزش گذاری بر پایه ی خدمت رسانی نیست ولذا اشخاص تمام تلاششان منفعت بیشتر است یعنی در ان مدل هم باز اسلامی محض نیست.
🔸 ما خب در شرایطی هستیم و در خلا هم که نیستیم ،این نظامات غربی خودبه خود نفوذ می کند در کشور ما و هرچقدر هم که گذشته کار برای ما سخت تر شده،می دانید چون ما در طول این چهل سال کلی دانش اموخته مکتب غرب هم اضافه کردیم.
🔹 قبلا فقط انهایی بودند که می رفتند خارج و یک عده ی کمی که در داشگاه ها درس خوانده بودند و الان دانشگاه ها را هم توسعه دادیم و بعد همین بحث ها و درس ها را هم اوردیم دانشگاه ها به اینها اموزش دادیم و روز به روز کا را بر خودمان سخت تر کردیم.
🔸 الان میلیون ها فارغ التحصیل دانش اموخته ی مکتب غرب که این نظامات غربی را اموخته و جز این هم ذهنش جای دیگری نمی رود ،اماده ی به کار است و وقتی مشغول به کار می شود خود به خود میبرد به ان سمت،کار یک مقدار سخت است که بشود این اشخاص را متوجه این واقعیت کرد البته اگر متوجه بشوند می شود ان هنر و فنشان را در راستای اهداف و مقاصد و هنجار ها و ارزش های اسلامی به کار ببندند.
🔸 ساختن ماشین ده نفری که کاری ندارد،باید این را بفهمد،ساختن اپارتمانی که اندرونی و بیرونی دارد که کاری ندارد و می شود منتهی باید ان مهندس معمار و نقشه کش و شهرساز بفهمد که شهری که هویت اسلامی دارد برای ما بساز.
بعضی هایشان می فهمند این را ولی خیلی هایشان این را نمی دانند.
این کار مقداری سخت است از این جهت که باید اینرا تفهیم کرد به انها.
🔸 شما شهری داردی که این شهر مثل اصفهان قدیم مرکزیتش میدا امام خمینی و مسجد محور است و بازار پیرامون این مسجد شکل می گیرد و شهر هایی هم دارید مثل شهر های حاشیه ی خلیج فارس ،دوبی و جاهای دیگر که محوریت شهر به مراکز مهم اقتصادی است و این شهر هویتش هویت دینی نیست و هویت مادی است.
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
ادامه 👇👇👇
#فقه_نظام ۱۱
📌 حجت الاسلام حاج ابوالقاسم:
✅ ساختارهای غربی با هنجارهای الهی تناسب ندارند
🔅🔅🔅
✳ اینکه پیغمبر فرمود بازار ها خانه ی شیاطین است،خب این می تواند در شهر سازی به ما کمک بکند.
اگر بازار خانه ی شیاطین است نباید بازار را محور شهر قرار بدهیم وگرنه این شهر می شود محور شیاطین که الا دوبی شده شهر شیاطین.
شما مشهد را مقایسه بکنید با دبی و قم را با ابوظبی مقایسه بکنید.
بالاخره این محوریتی که با حرم مطهر علی بن موسی الرضا و حرم حضرت معصومه سلام الله علیها اتفاق افتاده می شود در خیل از شهر های دیگر هم با مراکز دینی این محوریت شکل بگیرد.
🔹 اگر محوریت شهر با مرکز دینی شکل گرفت خب خود به خود زمینه تحقق دین در ان شهر اسان تر می شود.
🔹 چرا باحجاب بودن در قم و مشهد اسان تر از تهران است و چرا زن های باحجاب در قم و مشهد ارامش بیشتری دارند تا در شیراز و اصفهان؟
برای اینکه فضا فضایی است که تحقق احکام دین در این فضا اسان تر است و اینها به مدل شهرسازی مربوط است ،خیلی ها متوجه نیستند و نمی فهمند.
🔸 خب اگر این را به مهندس ما حالی بکنی می تواند یک کاری بکند و یک مدلی با کمک و ارشاد شما و با راهبری شما یک مدلی را طراحی بکند که این مدل زمینه ساز تحقق دین باشد.
🔹 می خواهم عرض کنم هرچه هم رفتیم جلو کار سخت تر شده چون فارغ التحصیلان نظامات اجتماعی غرب روز به روز زیادتر شدند و کسی هم نبوده است که اینها را و فکر غالبی هم نبوده است اینها را سوق بدهد به سمتی که علم و دانش خودشان را در جهت تحقق مکتب و هنجار های اسلامی به کار ببندند.
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
📌 حجتالاسلام #محمدیان بیان کرد:
✳ روند کُند اسلامیسازی علوم/ فرصتهای مطالعاتی بین #حوزه و #دانشگاه ایجاد شود.
✅ عضو شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در ۴۰ سال پس از انقلاب به اندازه ۴۰۰ سال در زمینه اسلامیسازی علوم در حوزه و دانشگاه مطلب تولید شده است، گفت: این روند به کُندی پیش میرود.
🌿🌿🌿
ادامه گفتار👇👇👇
📌 حجتالاسلام #محمدیان بیان کرد:
✳ روند کُند اسلامیسازی علوم/ فرصتهای مطالعاتی بین #حوزه و #دانشگاه ایجاد شود.
📝 به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی #مفتاح؛ حجتالاسلاموالمسلمین محمد محمدیان، عضو شورای #انقلاب #فرهنگی، در گفتوگویی، با اشاره به وضعیت اسلامیسازی علوم در حوزه و دانشگاه بیان کرد: در راستای اسلامیسازی علوم در حوزه و در دانشگاه قدمهای بزرگی برداشته شده و امروزه پژوهشگاههایی که در حوزه و دانشگاه فعالیت میکنند صدها اثر در این زمینه به چاپ رساندهاند.
🔹 وی با اشاره به اینکه پژوهشگاه #حوزه و #دانشگاه و سمت بیش از هزار جلد کتاب در این زمینه نوشتهاند، اظهار کرد: با وجود فعالیتهای بزرگی که در این راستا انجام دادیم، در حد انتظار نیست و فاصله ما با آنچه باید اتفاق بیفتد بسیار زیاد است، اما داشتههای خود را هم نباید فراموش کنیم.
🔹 عضو شورای انقلاب فرهنگی ادامه داد: در این ۴۰ سال پس از انقلاب به اندازه ۴۰۰ سال در زمینه اسلامیسازی علوم حوزه و دانشگاه مطلب به چاپ رسیده، ولی بیش از چهارهزار سال هنوز عقب هستیم و امیدواریم بتوانیم به حد مطلوب و قابل انتظار برسانیم.
🔹 #محمدیان با بیان اینکه روند اسلامیسازی علوم در حوزه و دانشگاه به کُندی پیش میرود، بیان کرد: لازمه اصلاح این روند ایجاد فرصتهای مطالعاتی بین حوزه و دانشگاه در زمینه اسلامیسازی علوم است و در حال حاضر برای بخشهای مختلف فرصت مطالعاتی داریم، اما در این زمینه استفاده نمیکنیم.
🔹 وی در عین حال تأکید کرد: فرایند اسلامیسازی علوم انسانی نیازمند ابعاد مختلف مانند متون درسی، تربیت استادان و محققانی است که بتوانند در مباحث میانرشتهای مسلط شوند و به تحقیق بپردازند. بنابراین پروژهای زمانبر است و کُندی روند تا حدی طبیعی است، ولی با کارهای جهادی میتوانیم تحولات بیشتری را ایجاد کنیم.
🔹 #محمدیان در مورد اهمیت بحث اسلامیسازی علوم انسانی هم تأکید کرد: علوم انسانی نرمافزار پشتیبانیکننده و اندیشهای انقلاب و پیشران حرکتهای علمی است و اگر مورد توجه جدی باشد میتواند در آینده کشور نقش مهمی ایفا کند.
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
نقد یکی از اعضای کانال به سخنان حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه در مورد بیانیه #گام_دوم_انقلاب
🔻🔻🔻🔻🔻
باسمه تعالی
🔆با صدور بیانیه گام دوم از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی چهره های مختلف علمی، فرهنگی و سیاسی به اظهار نظر درباره این بیانیه پرداختند.
🔆تحلیل انواع مواجهات با این بیانیه بسیار حیاتی و نشان دهنده نوعی از سطح نخبگانی و سنجه ای برای تشخیص تراز نخبگان جامعه امروز ایران است.
🔆از لابلای همین تحلیل ها می توان تفاوت و فاصله طولانی بسیاری از نخبگان انقلابی با عمق اندیشه رهبری فرزانه را سوگمندانه دریافت کرد.
🔆در این میان به ذکر و نقد یکی از این نمونه های پرشمار اشاره می کنیم.
یکی از اساتید برجسته، فرزانه، انقلابی، و بسیار مورد اعتماد و اعتنای جبهه انقلاب اسلامی، با بیان پیشنهادی به استقبال این بیانیه رفته است. نگارنده با حفظ احترام نسبت به این استاد فرزانه و گرانقدر تنها از باب نمونه و برشی از سطح و زاویه دید نخبگان به مسائل کلان و تمدنی به نقد پیشنهاد ایشان می پردازم.
بی تردید این نقد ناظر به یک شخص نبوده، بلکه نوعی از تفکر در کشور را نقد می کند.
ایشان در کانال رسمی خود نوشتند:
«... پیشنهاد بنده این است که مراکز علمی و پژوهشی کشور از جمله موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی به تبیین علمی و چگونگی ساختاری و قانونی تحقق این بیانیه بپردازند و سپس در مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان اصول راهبردی به تصویب برسانند و اگر نیاز به مصوبات مجلس شورای اسلامی باشد اقدام قانونی نمایند و مطالب گهربار این بیانیه را عملیاتی کنند و به تکرار گفتاری آن بسنده نکنند که جفای نابخشودنی نسبت به این بیانیه حکیمانه خواهد بود.»
🔆این استاد گرانقدر در جای دیگر در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چگونه می توان انتظار تحول در علوم انسانی به صورت عینی را داشت و حال اینکه دولت ها همراه نیستند، می گوید پاسخی جز سکوت نداشتم.
🔆از تحلیل این واکنش ها می توان دریافت طیفی از نخبگان کشور، تحقق اهداف کلان و تمدنی را تنها در گرو روند های رسمی، سازمانی و نهادی می دانند. این نگرش دارای فاصله ای پر معنا با روش حل مسئله های تمدنی از سوی رهبری فرزانه انقلاب و امام راحل دارد.
پیشنهادهایی که عاقبت آن ها چیزی جز به بایگانی سپردن منویات رهبری در حافظه تاریخ نیست.
در این رویکردها فرهنگ عمومی، گفتمان حاکم، بدنه مردمی، طیف وسیع جوانان مومن انقلابی، یا جایی ندارند و یا دارای چنان وزنی در تحولات اجتماعی نیستند، که بتوان بر آن ها نام «عنصر اثرگذار و پیشران» نهاد.
اما یک پرسش اساسی:
رهبری معظم در بیانیه گام دوم اذعان می کنند انقلاب در گام اول به همه اهداف خود رسیده است، این در حالی است که طی سه دهه رهبری ایشان کمتر از چهار سال، دولتی همسو با اهداف اصیل انقلاب بر سر کار بوده است. پرسش اینجاست: چگونه رهبری در سی سال مدیریت خود همه اهدافش را محقق کرده است در حالی که دولتی همسو و همراه نداشته است؟
🔆پاسخ به این پرسش دارای چندین لایه و سطح است. بی تردید همه دولت ها با تمام زاویه ای که با مکتب امام داشته اند گام هایی در پازل اهداف رهبری برداشته اند،
🔆اما نکته حیاتی این جاست که این اتکا به توده مردم، فرهنگ عمومی، و طیف وسیع جوان مومن و متخصص بوده است که اهداف را به پیش برده است.
🔆مگر تا کنون کم اسناد بالادستی در شورای انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسیده است؟ پس چرا هیچ خروجی و نتیجه ی عینی از آن ها به چشم نمی خورد؟ پس مشکل سند بالادستی نیست.
🔆مشکل در «اراده و عزم انقلابی» برای حل مسئله است.
🔆پیشران و موتور اصلی حرکت انقلاب، اراده و عزم عمومی و اتکا به ظرفیت جوان مومن انقلابی است.
🔆بدون فرهنگ سازی و گفتمان آفرینی و بدون اتکا به این طیف اجتماعی پیشران، حتی اگر صدها سند بالادستی هم به نگارش درآید، قدم از قدم برنخواهیم داشت.
در این مسئله سخن بسیار است که به اشارتی بسنده شد.
با ارادت و احترام ن.ی
@salmanraoofi
سلمان رئوفی
نقد یکی از اعضای کانال به سخنان حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه در مورد بیانیه #گام_دوم_انقلاب 🔻🔻🔻🔻
باسمه تعالی
اعضای بزرگوار کانال
اگر نوشته ای درباره مسائل حوزوی، فرهنگی، سیاسی یا اجتماعی داشته باشند
و نوشته از قوت خوبی برخوردار باشد در کانال به اشتراک خواهم گذاشت
از اعضای محترم کانال تقاضا دارم در همه زمینه ها به غنای کانال کمک کنند
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
سلمان رئوفی
۱۳۹۷/۱۲/۸
@salmanraoofi
هدایت شده از "کانال رصد" تحلیلهای روز
⭕️ پیام پنهانی سفر رئیس جمهور سوریه به ایران
👤 حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل:
🔹سفر رئیس جمهور سوریه به تهران در این مقطع زمانی پیام پنهان اما بزرگی را در پی داشت از همین رو دیدار بشار اسد با مقام معظم رهبری و رئیس جمهور کشورمان در این مقطع زمانی با چند هدف انجام شد.
🔹هدف اول تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و هدف دوم قدردانی از حمایت های جمهوری اسلامی از مردم سوریه در مقابل یک جنگ تروریستی تحمیل شده به سوریه و موفقیت های مردم با پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران و سایر طرفین ذی ربط بود.
🔹بخش پنهان سفر بشار اسد در مرحله جدید بازی سیاسی دشمنان منطقه آمریکایی ها با سوریه که در تلاشند این پیام را به بشار اسد منتقل کنند که ما آمادگی داریم ریاست جمهوری مادام العمر شما را تضمین کنیم منوط بر اینکه از جمهوری اسلامی ایران و حزب الله فاصله بگیرید، صورت گرفته است.
🔹بشار اسد در واقع در بخش پاسخ پنهان اما با صدای بلندش خواست به آن پیام دهندگان بگوید که جمهوری اسلامی ایران و سوریه در کنار متحدین خود با قدرت از محور مقاومت و ثبات و امنیت منطقه محافظت می کنند.
🔹(درباره استعفای وزیر خارجه) برخی از رسانه ها برای اینکه اثر سفر بشار اسد به تهران را کمرنگ کنند با موضوع استعفایی که شاید برای چندمین بار جناب آقای ظریف به رئیس جمهور داده اند همراه و اینگونه تحلیل می کنند که بخشی از حاکمیت در ایران موافق سفر آقای بشار اسد نبوده است که من به عنوان یک دیپلمات با صراحت و شفافیت می گویم چه در دوره ای که بنده معاون آقای ظریف بودم و چه بعد از آن بارها دکتر ظریف با بشار اسد در دمشق دیدار داشتند و ایشان بارها در جلسات و پیگیری های صورت گرفته از انجام سفر بشار اسد به تهران استقبال می کرد از همین رو هیچ ارتباطی در رابطه با موضوع استعفا و حضور اسد در تهران وجود ندارد./ العالم
🌐 #امور_خارجه | 📍 #غرب_آسیا | #سیاسی
@Rasad_tahlil
هدایت شده از خبرگزاری فارس
بیانیه ۶۰ تشکل انقلابی زنان در مورد گام دوم انقلاب
📝 در بیانیه تشکلهای انقلابی زنان آمده است: این بیانیه تفصیلی که در واقع نقشه راه آینده کشور را به روشن ترین وجه ترسیم کرده است، مسئولیتی بس سنگین بر دوش تمامی آنهایی می گذارد که دلشان به شوق اسلام می تپد و اندیشه آن دارند تا با تمام وجود در مسیر آرمان های الهی این انقلاب حرکت کنند.
👉fna.ir/brycmg
@Farsna
هدایت شده از فارس پلاس
▪️اهداء گل به بانوان تهرانی توسط ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر به مناسبت ولادت حضرت زهرا(س) و روز مادر
-
کانال #فارس_پلاس:
@Fars_plus