eitaa logo
سلمان رئوفی
5.8هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
324 ویدیو
186 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆نکاتی پیرامون بحث دلالت اکثار بر وثاقت ۳ 🔆برگرفته از دروس خارج استاد محقق سیدمحمد جواد شبیری گذشت که اگر راوی ای در منابع رجالی، توثیق شده باشد و مطلبی درباره‌ی نقل او از ضعفاء بیان نشده باشد، همین امر برای اثبات این که او در نقل از ضعفاء اکثار نمی کرده، کافی است؛ چرا که اکثار نقل از ضعفاء نقطه‌ی ضعفی در راوی محسوب می شده که در صورت وجود، به آن تذکر می داده اند. اما این مطلب، در همه‌ی موارد تمام نیست و در برخی از موارد، خصوصیاتی هست که دلیل فوق را مخدوش می کند. به بیان دیگر، تمسک به «توثیق به همراه سکوت از بیان اکثار از ضعفاء» برای اثبات عدم اکثار از ضعفاء، در صورتی صحیح است که شواهدی علیه آن وجود نداشته باشد و الا ممکن است بگوییم که در عدم ذکر اکثار از ضعفاء در منابع رجالی، خطایی رخ داده است. یکی از نمونه های این امر، اکثار محمد بن ابی القاسم ماجیلویه از محمد بن علی ابی سمینه است. نجاشی در ترجمه‌ی محمد بن ابی القاسم می نویسد: «محمد بن أبي القاسم عبيد الله بن عمران الجنابي البرقي أبو عبد الله الملقب ماجيلويه و أبو القاسم يلقب بندار سيد من أصحابنا القميين ثقة عالم فقيه عارف بالأدب و الشعر و الغريب و هو صهر أحمد بن أبي عبد الله البرقي على ابنته و ابنه علي بن محمد منها و كان أخذ عنه العلم و الأدب. له كتب منها: كتاب المشارب قال أبو العباس: هذا كتاب قصد فيه أن يعرف حديث رسول الله صلى الله عليه و آله و كتاب الطب و كتاب تفسير حماسة أبي تمام. أخبرنا أبي علي بن أحمد رحمه الله قال: حدثنا محمد بن علي بن الحسين قال: حدثنا محمد بن علي ماجيلويه قال: حدثنا أبي علي بن محمد عن أبيه محمد بن أبي القاسم» چنانکه مشهود است، مرحوم نجاشی، محمد بن ابی القاسم را صریحا توثیق نموده اند و هیچ مطلبی درباره‌ی نقل او از ضعفاء بیان نکرده اند ولی با این حال، نمی توان به اکثار نقل او از ابی سمینه استناد کرد. مشکلی که در این مورد هست، این است که با توجه به ترجمه‌ی ابی سمینه در رجال مرحوم نجاشی، نجاشی ابو سمینه را ضعیف می دانسته است. از سوی دیگر، در مواردی فراوان و با تعابیر مختلف در خود رجال مرحوم نجاشی، نقل محمد بن ابی القاسم از ابی سمینه ذکر شده است و نمی توان گفت نجاشی متوجه نقل محمد بن ابی القاسم از ابی سمینه نبوده است. پس نجاشی، هم ابو سمینه را ضعیف می دانسته و هم واقف به نقل محمد بن ابی القاسم از او بوده است. در چنین شرایطی، دیگر نمی توان با سکوت مرحوم نجاشی از بیان اکثار محمد بن ابی القاسم از ضعفاء، به نقل محمد بن ابی القاسم از ابی سمینه استناد کرد. اما وجه این که مرحوم نجاشی متعرض نقل محمد بن ابی القاسم از ضعفاء نشده اند چیست؟ یک احتمال این است که از بیان نقل او از ضعفاء غفلت کرده اند. وجه دیگر این است که چون محمد بن ابی القاسم بیشتر در فضای ادبیات و شعر و ... بوده اند (چنانکه از عناوین کتبشان معلوم است)، نقل از ضعفاء چندان اهمیتی نداشته تا به آن تذکر بدهند. به نظر می رسد که تلفیقی از این دو وجه، منشأ بوده یعنی این گونه نبوده است که مرحوم نجاشی تعمدا از بیان نقل محمد بن ابی القاسم از ضعفاء خودداری کرده باشند. بلکه چون جنبه‌ی برجسته‌ی محمد بن ابی القاسم، ادیب بودنش بوده است، مرحوم نجاشی به صورت غیرعامدانه متذکر بیان نقل او از ضعفاء نشده اند. خصوصا این که از تعبیر مرحوم نجاشی بر می آید که محمد بن ابی القاسم شخص بسیار محترمی بوده است (سید من اصحابنا) و همین جایگاه، ممکن است باعث شود که ناخودآگاه به نقاط ضعف او توجه نشود. مضافا این که مرحوم نجاشی در ترجمه‌ی او اشتباهاتی دارند (در معرفی ابی القاسم به عبید الله و در طریق به کتب محمد بن ابی القاسم که پسر او را با برادر زاده اشتباه کرده اند) و پیداست که آگاهی مرحوم نجاشی نسبت به این شخص، چندان قوی نیست. مؤید دیگر، رابطه‌ی زیاد محمد بن ابی القاسم با برقی است که هم داماد او بوده و هم از او اخذ علم کرده است و بعید است که سبک او با سبک برقی متفاوت بوده باشد و سبکی مانند محدثینی چون احمد بن محمد بن عیسی داشته باشند. در مجموع، می توان گفت که استناد به اکثار نقل محمد بن ابی القاسم از ابی سمینه برای اثبات وثاقت ابی سمینه ناتمام است. ۹۶/۸/۱ @Taraaif @salmanraoofi
🔆نکاتی پیرامون بحث دلالت اکثار بر وثاقت ۴ 🔆برگرفته از دروس خارج استاد محقق سیدمحمد جواد شبیری در بحث دلالت اکثار روایت اجلاء بر وثاقت، گاهی به اکثار روایت یک فرد جلیل از راوی استناد می شود و گاهی به اکثار مجموع چند نفر راوی جلیل استناد می شود؛ با این توضیح که اگر چه یک نفر جلیل به تنهایی اکثار روایت از راوی محل بحث ندارد، اما تعدادی از اجلاء از آن راوی نقل دارند و به ملاحظه‌ی روایات مجموع این عده، اکثار حاصل می شود. تقریب هایی که برای دلالت اکثار بر وثاقت طرح شده است، برخی تنها در مورد نحوه‌ی اول جریان دارد؛ ولی برخی در مورد نحوه‌ی دوم نیز جاری می شود. مثلا اگر وجه دلالت اکثار را شهادت فعلی به وثاقت بدانیم، این وجه درباره‌ی اکثار چند جلیل جاری نمی شود. اما اگر وجه آن را احراز اعتماد بر وثاقت راوی و انتفاء احتمال اعتماد بر قرائن خارجی بدانیم، در مورد اکثار چند جلیل نیز جاری می شود. البته تبعا میزان کثرتی که این احراز را حاصل می کند، در اکثار چند جلیل بیشتر از اکثار یک جلیل است. با توجه به این بحث، می توان برای اثبات وثاقت ابی الجارود به اکثار چند جلیل استناد کرد چرا که تنها کسی که به تنهایی اکثار از ابی الجارود دارد، محمد بن سنان است و اگرچه محمد بن سنان به نظر ما ثقه است، اما دلیلی نداریم که او اکثار روایت از ضعفاء نداشته است؛ ولی با این حال، تعداد زیادی از اجلاء از ابی الجارود روایت کرده اند و اجمالا احراز می شود که در تمام این موارد اعتماد بر قرینه‌ی خارجی نبوده و به وثاقت ابی الجارود تکیه شده است. درس خارج اصول ۹۶/۱۲/۱۲ و ۹۶/۱۲/۱۳ @Taraaif @salmanraoofi
🔆نکاتی پیرامون بحث دلالت اکثار بر وثاقت ۵ 🔆برگرفته از دروس خارج استاد محقق سیدمحمد جواد شبیری در بحث اکثار، گفته می شود که کثرت روایت راوی جلیل از شخصی، اماره‌ی وثاقت آن شخص در نزد آن جلیل است. سابقا بیان شد که مراد از جلیل در این بحث، ثقه ای است که اکثار روایت از ضعفاء نداشته باشد (چنانکه شیوه‌ی غالب محدثین (در قبال اهل الاخبار) این گونه بوده است که اکثار از ضعفاء نداشته باشند) و جلالت به این معنی، از توثیق راوی و عدم ذکر این نقطه‌ی ضعف اثبات می شود. چرا که وقتی مثلا نجاشی کسی را ثقه معرفی می کند اما بیان نمی کند که «إنه یروي عن الضعفاء»، این توثیق به همراه سکوت، کاشف از نبود مشکل اکثار روایت از ضعفاء است. بنا بر این چنانکه گذشت اگرچه ما مثلا محمد بن سنان را به قرینه‌ی اکثار روایت احمد بن محمد بن عیسی از او ثقه می دانیم ولی نمی توانیم ثابت کنیم که او اکثار روایت از ضعفاء نداشته و وثاقت ابی الجارود را با اکثار او اثبات کنیم. به بیان دیگر، کاشف از عدم اکثار روایت از ضعفاء سکوت نجاشی (مثلا) از بیان این نقطه‌ی ضعف بود. وقتی نجاشی راوی را توثیق کند، در مقام بیان این نقطه‌ی ضعف هست و می توان به دلالت سکوتی تمسک کرد؛ اما وقتی صریحا او را تضعیف می کند نمی توان گفت که اگر مشکل اکثار روایت از ضعفاء را داشت متعرض می شد و لذا نمی توان از سکوت از بیان این مشکل، عدم آن را نتیجه گرفت؛ خصوصا این که ممکن است خود اکثار روایت از ضعفاء منشا تضعیف شده باشد (یا به این جهت که مراوده ی زیاد با ضعفاء منشا همراه دانستن اعتقادی شخص با ضعفاء می شود یا به این جهت که کثرت نقل از ضعفاء موجب ورود مضامین اشتباه به روایات شخص می شود) همچنین اگر راوی صریحا نیز توثیق شده باشد اما شخص توثیق کننده در مقام بیان مشکل اکثار روایت از ضعفاء نباشد، در این صورت نیز نمی توان با دلالت سکوتی، اکثار روایت از ضعفاء را نفی کرد لذا نمی توان برای اثبات عدم اکثار روایت از ضعفاء در مورد محمد بن سنان، به توثیق صریح شیخ مفید در الارشاد و همچنین عبارت کشی در رجال استناد کرد؛ چرا که شیخ مفید در مقام ذکر روایات دال بر امامت امام رضا علیه السلام است و در مقام بیان مشکل اکثار روایت از ضعفاء در مورد محمد بن سنان نیست و همچنین تعبیر کشی نیز در قبال تضعیفات شدیدِ نقل شده است و نظارتی به این جهت ندارد. خارج اصول مورخ ۹۶/۱۲/۱۲ و ۹۶/۱۲/۱۳ @Taraaif @salmanraoofi
بدون مجامله خبر زیر یعنی در هفته ده نوزاد که احتمال حرامزادگی دارند در تهران متولد می شود یعنی سالی حدود پانصد نوزاد و این نشانه ی چیزی نیست مگر موفق بودن تهاجم فرهنگی در تهران و خواب بودن مسئولین فرهنگی که کار به این وخامت رسیده و از نظر بنده یکی از علل اصلی این رواج فحشا باز گذاشتن فضای مجازی و رعایت نشدن مسلمات و اولیات اسلام در این فضاست اصولا فحشا در فضای مجازی آزادست و هیچ نظارتی نیست و نتایج این آزادی رواج فحشا در جامعه است خبر دوم هم موید خبر اول و مدعای بنده است 🔻🔻🔻🔻🔻 ♦️ثبت هفتگی 10 نوزاد بی هویت در بیمارستان های تهران معاون اجتماعی و سیاسی استاندار تهران: 🔹در بسیاری از موارد مشخص نیست این نوزادان ایرانی یا اتباع سایر کشورها هستند 🔹 برخی زنان مدرک قانونی از جمله شناسنامه و کارت ملی ندارند و اظهارات آنان در مورد مشخصات سجلی خودشان نیز قابل استناد نیست و اغلب اطلاعاتی که ارایه می دهند غلط است 🔹در صورتی که هویت مادر مشخص شود و هویت پدر مبهم باقی بماند شناسنامه فقط به نام مادر صادر و در غیر اینصورت موضوع برای تصمیم گیری به دادگاه ارجاع می شود 🔹بهره مندی از مزایای اجتماعی از جمله مدرسه رفتن نیازمند شناسنامه دار بودن افراد است 🔹مقرر شد کمیته ای برای بررسی هویت این نوزدان در بیمارستان با حضور نهادهای مرتبط از جمله سازمان ثبت احوال و دادگستری تشکیل شود/ایرنا ♦️اخبار کوتاه 🔺همایون هاشمی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس: آمار زنان مبتلا به ایدز در حال افزایش است، به گونه ای که بر اساس آمارها در دو سال گذشته آمار مبتلایان به 10 برابر افزایش پیدا کرده است 🔻🔻🔻🔻🔻 این هم یک نمونه از آزادی خلاف شرع در یکی از مهمترین سایتهای ایران داشتن کانال رسمی ترویج مد و صحبت افراد کذایی در این عرصه https://www.aparat.com/v/Kcpvs 🔆ترویج این طور امور در فضای مجازی یعنی تضعیف اسلام و متولیان اسلام که روحانیت باشند 🔆تعجب نکنید اگر هر روز اسلام و روحانیت بیشتر تضعیف می شود @salmanraoofi
alesteshab-1-taghrirat.net.pdf
1.4M
🔆استصحاب آیت الله العظمی سیستانی حفظه الله 🔆بقلم سید مرتضی مهری 🔆جلد اول @salmanraoofi
alesteshab-2-taghrirat.net.pdf
1.57M
🔆استصحاب آیت الله العظمی سیستانی حفظه الله 🔆بقلم سید مرتضی مهری 🔆جلد دوم @salmanraoofi
alesteshab-3-taghrirat.net.pdf
1.78M
🔆استصحاب آیت الله العظمی سیستانی حفظه الله 🔆بقلم سید مرتضی مهری 🔆جلد سوم @salmanraoofi
alghawaed-alfeghheyah-taghrirat.net.pdf
3.28M
🔆تقریرات قواعد فقهیه آیت الله العظمی سیستانی حفظه الله 🔆بقلم محمدعلی ربانی 🔆فراغ، تجاوز، صحت، ید، قرعه @salmanraoofi
ejtehad-taghrirat.net.pdf
3.48M
🔆تقریرات آیت الله العظمی سیستانی حفظه الله 🔆بقلم محمدعلی ربانی 🔆اجتهاد تقلید و احتیاط در 40 صفحه اشاراتی به بحث ولایت فقیه دارد @salmanraoofi
elzam-taghrirat.net.pdf
1.99M
🔆تقریرات آیت الله العظمی سیستانی حفظه الله 🔆بقلم محمدعلی ربانی 🔆قاعده الزام @salmanraoofi
esteshab-taghrirat.net.pdf
5.53M
🔆تقریرات آیت الله العظمی سیستانی حفظه الله 🔆بقلم محمدعلی ربانی 🔆کل استصحاب در یک جلد @salmanraoofi
mabahethalhojaj-taghrirat.net.pdf
2.97M
🔆تقریرات آیت الله العظمی سیستانی حفظه الله 🔆بقلم محمدعلی ربانی 🔆مباحث حجج؛ حجیت خبرواحد، اجماع، شهرت، استحسان @salmanraoofi
mabahethrejaleyya-taghrirat.net.pdf
1.02M
🔆تقریرات آیت الله العظمی سیستانی حفظه الله 🔆بقلم مرتضی مهری 🔆 @salmanraoofi
helal-taghrirat.net.pdf
300.4K
🔆تقریرات آیت الله العظمی سیستانی حفظه الله 🔆 سوالات حول رویت هلال @salmanraoofi
lebas-almosalli-taghrirat.net.pdf
1.69M
🔆تقریرات آیت الله العظمی سیستانی حفظه الله 🔆لباس مصلی 🔆 بقلم مرتضی مهری @salmanraoofi
makan-almosalli-taghrirat.net.pdf
2.24M
🔆تقریرات آیت الله العظمی سیستانی حفظه الله 🔆مکان مصلی 🔆بقلم مرتضی مهری @salmanraoofi
qaedah-ladharar-taghrirat.net.pdf
2.01M
🔆تقریرات آیت الله العظمی سیستانی حفظه الله 🔆قاعده لاضرر 🔆بقلم محمدباقر سیستانی حفظه الله @salmanraoofi
tarodh-aladella-taghrirat.net.pdf
6.1M
🔆تقریرات آیت الله العظمی سیستانی حفظه الله 🔆تعارض الادله و اختلاف الحدیث 🔆بقلم سید هاشم هاشمی 🔆🔆🔆بسیار کتاب مهمی است @salmanraoofi
zawaj-albekr-taghrirat.net.pdf
970.2K
🔆تقریرات آیت الله العظمی سیستانی حفظه الله 🔆بقلم محمدرضا سیستانی حفظه الله 🔆ازدواج دختر باکره بدون اذن ولی @salmanraoofi
alrafid-taghrirat.net.pdf
1.89M
🔆تقریرات اصول آیت الله العظمی سیستانی حفظه الله 🔆بقلم سید منیر سید عدنان قطیفی حفظه الله 🔆الرافد @salmanraoofi
کل کتب موجود آیت الله سیستانی حفظه الله که در نت هم موجود است
باسمه تعالی ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ ماه مبارک رمضان که به آن ایام البیض میگویند خواندن دعای مجیر وارد است و ثواب عظیمی دارد این بنده روسیاه را فراموش نکنید و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین @salmanraoofi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعای مجیر با صدای ملکوتی حاج مهدی سماواتی التماس دعا @salmanraoofi
🚨فوری/ دستور رهبر انقلاب به رئیس قوه قضائیه حدود الهی در رابطه با متهمان جنایت مدرسه‌ی غرب تهران اجرا شود در پی جنایت اندوهبار در یکی از مدارس غرب تهران، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به ریاست قوه قضاییه دستور دادند پس از محاکمه، در اسرع وقت حدود الهی در رابطه با متهمان اجرا شود. متن دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی به شرح زیر است: بسم الله الرحمن الرحیم آیت الله آملی ریاست محترم قوه قضاییه با سلام خبر جنایت در یکی از مدارس غرب تهران موجب اندوه و تأسف شد. مقتضی است پس از محاکمه سریعاً حدود الهی را در رابطه با محکومین اجرا نمایید. سید علی خامنه‌ای ۸ خرداد ۱۳۹۷ @Khamenei_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مکتب شناسی اصولی و فقهی حفظه الله 🔆جلسه ۵ @salmanraoofi