سلمان رئوفی
🔅دفتر طلاب استان فارس در گردهمایی روحانیون این استان 🔅در اقدامی نسنجیده حجت الاسلام حسین کرمانی که
باسمه تعالی
🔅حسب اطلاعات موثق جایی که حجت الاسلام والمسلمین کرمانی را برای سخنرانی دعوت کرده است
🔅دفتر طلاب فارس می باشد که هیات امنای موسس آن آیت الله حسین شب زنده دار ره، آیت الله شرعی ره و افراد دیگر بوده اند، میباشد
🔅دفتر این تشکل در دورشهر مستقر است
و این مجلس نیز در قم برقرار بوده است
🔅نکته مهم دیگر اینکه مجمع نمایندگان فارس هیچ جلسه ای با دعوت سخنران مذکور نداشته
و مساله دیگر اینکه ارتباط سخنران مذکور با بیت شیرازیها محرز نیست
🔅البته حسب نقل مطلعین مسئول فعلی این دفتر دارای گرایشات اصلاح طلبی می باشد ولی نسبت به بیت شیرازیها هیچ تمایلی ندارد
و السلام
@salmanraoofi
🔅اسناد حضور و ارتباط حجت الاسلام والمسلمین کرمانی در بیت شیرازیها
🔅که برای سخنرانی در دفتر طلاب استان فارس از او دعوت شده بود
🔅جایی که حجت الاسلام والمسلمین کرمانی را برای سخنرانی دعوت کرده، دفتر طلاب فارس می باشد که یک تشکل خودجوش است و مجمع نمایندگان استان فارس هیچ جلسه ای با دعوت سخنران مذکور نداشته
@salmanraoofi
#حدیث_شناسی
#رجال_الحدیث
#رجال_پژوهی
#شیخ_محمد_سند
🔅🔅🔅
قسمت اول مصاحبه
https://eitaa.com/salmanraoofi/6973
🔅🔅🔅
📌 استاد شیخ محمد سند در گفتگوی اختصاصی با شبکه اجتهاد:(2)
▫ روش تصحیح حدیث از راه رجال، بسیار خطرناک است
▫ آیتالله خوئی مسیر مشهور بررسی احادیث را منحرف کرد
▫ این روشی که ما بیان می کنیم، روش بسیار مهم و مؤثری است. فقیه گاهی مسئله را با ابزار فقه حلاجی میکند ولی گاهی فقه را با ابزار رجالی بررسی میکند. مثلاً روایات را بررسی میکند و برخی را تضعیف میکند و بعد تعارض میشود و بعد یکی را بر دیگری ترجیح میدهد. متأسفانه علاج مسئله فقهی را با علم رجال انجام میدهند.
▫ روش مرحوم خویی این اشکال را دارد. مرحوم صاحب جواهر مسائل فقهی را با متن حدیث حلاجی میکند. باید مشخص شود که این آقا فقیه است یا رجالی است؟ بیشتر شاگردان مرحوم خویی بحث رجالی را مطرح میکنند. بله، فقط مرحوم روحانی خود را از بند رجال آزاد کرد. لذا ایشان به فقه رضوی بها و اعتبار میداد چون متن آن قوی بود. اگر روش حلاجی فقه، به علم رجال باشد، بسیار خطرناک خواهد بود. آیا علم رجال به علم فقه تکیه دارد یا فقه تکیه به رجال دارد؟ مرحوم نجاشی که استاد شیخ مفید است، وقتی کلمه صحیح را که استفاده میکند، به دنبال طریق صحیح است یا متن قوی؟ قطعا دومی مراد است.
▫ بزرگترین شاخص اعتبار حدیث، کتاب و سنت است که کار فقیه است و رجالی چنین توانایی ندارد. این روش فعلی که فقط به رجال بهاداده میشود بسیار خطرناک است و درد بیدرمان است.
▫ مرحوم آقای خویی در این زمینه بسیار افراط کرده است. ایشان خودش میفرماید مبانی من خلاف مشهور است. ایشان هیچیک از مبانی مشهور در پذیرش روایات را قبول ندارد و این شاذ از مشهور است. حال این شاذ، مشهور شده است و بالعکس، روش مشهور در میان قدما، شاذ گردیده است. متأسفانه این روش کمکم به علم کلام و شبهات و … هم سرایت کرده است. مثلاً اعتبار کتاب تحف العقول فقط به سند تنهاست یا اعتبار آن به متن است؟ آقا بزرگ تهرانی که یک کتابشناس قوی است، تحف العقول را معتبر میداند.
▫ این روشهای مختلف فقهی که وجود دارد، در کتابی جمعآوریشده است و مراحل استنباط نیز نگاشته شده است که بهزودی منتشر خواهد شد.
📝 اجتهاد: به نظر می رسد با روش اعتبار سندی صرف، بسیاری از مسائل مستحدثه بیجواب میماند؛ زیرا طبق این روش، لازم است روایات زیادی کنار گذاشته شوند.
🎤 سند: بله، این روشی که مرحوم خویی آن را مشهور کردند، شذوذاتی دارد که بیان شد. باید این مطالبی را که عرض کردم منتشر کنید تا حوزه از خواب بیدار شود. آنچه اهمیت دارد، متن است. متکلم باید به متن نگاه کند. علم رجال به علوم دیگر دینی تکیه دارد نه اینکه سایر علوم به علم رجال تکیه داشته باشند. علم حدیث از علم رجال مهمتر است. علم حدیث، مواد است. اینکه بفهمیم شخصی کثیر الروایه هست یا نه، از علم حدیث استفاده میشود. شیخ مفید و صدوق و دیگران محدث هستند. با احترام شایان به مرحوم آقای خویی، اما روش ایشان بسیار خطرناک است. تکیه اهلبیت علیهمالسلام نیز بر متن بوده است کما اینکه فرمودهاند: «حدیث تدریه خیر من الف حدیث ترویه» فهمیدن حدیث مهم است و آن آگاهی از متن است و کاری به سند ندارد. بله سند خوب است اما پایه اصلی و رکن نیست.
@salmanraoofi
🔅بیانیه اعتراضی جمعی از طلاب و فضلای استان فارس نسبت به دعوت چهره نزدیک به جریان شیرازی توسط دفتر طلاب فارس
بسم الله الرحمن الرحیم
🔅در آغاز دهه پنجم استقرار جمهوری اسلامی و در آستانه سالگرد صدور بیانیه گام دوم، شایسته نیست که برخی جریانهای سادهاندیش یا مرموز، چون موریانه بر تن ستون خیمه انقلاب اسلامی در قم المقدسه افتاده باشند و روز به روز بتوانند در بدنه طلاب و روحانیون نفوذ کنند.
🔅شایسته نیست که همزمان با اعلان جنگ جریان #تشیع_لندنی علیه مرجعیت اعلای عراق، افراد نزدیک و مرتبط با رهبران این فرقه در قم، با غصب عناوین فریبنده چون آیتالله و استاد اخلاق و ... بتوانند فرصت شستشوی مغزی طلاب بیدار فارس را بیابند و متولیان امر با بی توجهی به هشدارها و انذارهای برادرانه طیف وسیعی از روحانیون فاضل و متعهد، همچنان بر تصمیم غلط خود پای فشاری داشته باشند.
🔅ما فرزندان انقلابی شهر مجاهدپرور شیراز فراموش نمی کنیم که فرزند تشیع لندنی چه اهانت بزرگی به رهبری عزیز و مظلوم و رزمندگان دفاع مقدس روا داشته و شاید صبر انقلابی انقلابیون موجب شد که اکنون با تلاش برای شبکهسازی و جریان سازی، بر تفکرات انحرافی فرقه گرایانه و ضداسلامی خود پای فشاری می نمایند.
🔅متأسفانه علیرغم اعتراضات جمعی از طلاب استان فارس، دفتر طلاب استان فارس در گردهمایی روحانیون این استان در جلسۀ بعد از ظهر پنجشنبه، با کمال تعجب، «شیخ حسین کرمانی» را به عنوان سخنران گردهمایی خود دعوت کرده است. نام برده، از افرادی است که با «بیت سید صادق شیرازی» و شخص ایشان در ارتباط است و این مطلب، بر کسی که ذره ای در مورد ایشان پرس و جو کرده باشد پوشیده نیست.
🔅ما ضمن محکوم کردن این اقدام جاهلانه، اعلام می داریم که ضمن رصد همه تحرکات انحرافی، از مجریان این امر در دفتر طلاب استان فارس، انتظار داریم که ضمن توبه و اصلاح گذشته، به فاصله گذاری با جریانات انحرافی و مشکوک بپردازد و بجای دامن زدن به حواشی بیهوده و انجام اقدامات نسنجیده، رسیدگی به مشکلات مادی و معنوی مردم نجیب و شریف و انقلابی استان فارس را در اولویت قرار دهد.
14آذر98/قم مقدسه
جمعی از طلاب و روحانیون استان فارس:
سید مهدی هاشمی،محمدعلی افضلی،سیدعلی سیادت،اسلام نطاق،وحید تابنده،سیدعلی فیروزی،سیدمحمد هاشمی ،مهدی کشتکاران،علیرضا حشمتی،مجتبی امیری،مرتضی محمدی،علی کشکول،علیرضا ارجی،علی اصغر زارعی،مصطفی شاپور جانی،رسول لطفی
@salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 فیلم| جزئیات همایش هوش مصنوعی و علوم اسلامی
این همایش در روز ۲۸ فروردین سال ۹۹ در قم برگزار خواهد شد.
🔆پ ن: کاش حوزه با کار رسانه ای بر روی خبر این همایش به روز بودن خود را به فرهیختگان نشان می داد
@HawzahNews
@salmanraoofi
#ولایت
#امام_خمینی
#مصباح_الهدایه
#فروغ_معرفت
#بازخوانی_کتاب
🔅🔅🔅
📌 نشست «نگاهی به مصباح الهدایه امام خمینی (س)»؛ قسمت دوم
▪️ با خواندن کتاب «مصباح الهدایه» بسیاری از اسرار ولایت حل می شود.
🍀🍀🍀
▪️چیزی که برای من خیلی شگفت آور است در باب حضرت امام این رساله را ایشان در 28 سالگی نوشتند و حتی ما میتوانیم حدس بزنیم ایشان از کی شروع کردند فلسفه را و چه زمانی عرفان را خواندند. این که دارند این را مینگارند دو سال است که خدمت مرحوم آقای شاه آبادی هست دقت میکنید این حدودها است. سرمایه قبلیشان هم منظومه ای است که خواندند و بعد اندکی از اسفار که خدمت آقای رفیعی قزوینی خواندند. این مقدار. برای من اینی که شگفت آور است این است. تمام آن معیارهای اجتهادی که میگوییم در همین رساله ما میتوانیم پیدا کنیم. برام خیلی خیلی تعجب آور است که در 28 سالگی که ایشان الان وقتی شما نگاه کنید در باب فیض اقدس تحلیل خاصش را دارد. بنده تا آخر بحثهای ایشان بودم همه کتابها تا این اواخر کار که داشتند و هر جایی تقریر که هست کتابها نگاه کردم دیدم همان که بعدها به صورت تقریرات گفته میشود در همین کتاب وجود دارد. تقریرهای نوی ایشان در مورد فیض اقدس مخصوص خودشان است. کسانی که کار قیصری را دیده باشند میدانند فیض اقدس اصلاً این تحلیل در آنجا به این شکل وجود ندارد. در باب مشیت مطلقه گرچه از سفرة اندیشههای صدرایی استفاده شده ولی میتوانیم باز بگوییم چیز عجیبی دارد اینجا روی میدهد حالا من نمیخواهم وارد جزئیات بشوم.
▪️ از این جهت هم تقریرهای نو، هم آن نظام منسجمی که عرض کردم لذا منسجم و ما میتوانیم در همین کتاب ببینیم. یعنی از اول دست بر قضا یکی از این کتابهایی که حضرت امام تمام دیدگاه هایش را به شکل نظام مند گفته همین کتاب است یعنی این کتاب مصباح الهدایه از مقام ذات شروع میکند و احدیت و فیض اقدس و به یک لحاظ مطرح میکند و میرسد به اسم الله و اعیان ثابته و مشیت مطلقه و عقل اول و به همین شکل میآید تا پایینترین ساحت است. این کتاب از این جهت خیلی مغتنم است. یعنی یک دستگاه نظام مند اندیشه حضرت امام میتوانید شما پیدا کنید. بعدها حضرت امام همین را در جاهای دیگر گزارش کرده یعنی چند جای دیگر هم هست. در چهل حدیث هست تو جاهای دیگر هم دیده ام حتی در کتاب به اصطلاح تعلیقات و مصباح و فصوص هم هست. آنجا لابلایش میتوانیم پیدا کنیم و اینجا مفصل تر است.
▪️عرضم این است این نگاه اجتهادی که بتواند هم تقریر نو باشد هم دستگاه نظام مند باشد و هم تفریعات باشد چنین چیزی برای من شگفت آور است. در کار ایشان میبینم در همین مصباح الهدایه در 28 سالگی یعنی مجتهد در عرفان نظری به معنای دقیقش در 28 سالگی هستند. هر چند شرح دیگر را افزود. من خیلی از بزرگواران را میبینم در عینی که در عرفان نظری قوی هستند قلمشان قلم ساحت عرفان نظری نیست. ولی در مورد حضرت امام این را همیشه گفت و خیلی هم شگفت آور است اصلاً هیچ کوتاه نیامدند قلم همان قلم عرفان نظری است که میتواند داشته باشد. یعنی هیچ جا حتی از بحثهای فلسفی سوم و دوم از فضای عرفان نظری در نیامدند و قلم عرفان نظری، این هم یکی از ویژگیهای حضرت امام است. این یک نکته...
ادامه دارد...
@salmanraoofi
▫️▫️▫️▫️▫️
🔻انگیزه تأسیس این کانال🔺
مدتها ذهن اینحقیر درگیر این مسأله بود که "چرا طلاب عزیز، زمانیکه شروع به خواندن کفایةالاصول مرحوم آخوند خراسانی میکنند، فهم آن را دشوار میبینند، و چنین تلقّیای پیدا میکنند که کتاب کفایه، کتابی دشوار و بهاصطلاح سنگین است؛ و بهدلیل همین تلقّی، و بهجهت فهم کفایه، علاوه بر حضور در درس، به حواشی و شروح متعددی مراجعه میکنند تا فهم این کتاب اصولی، برایشان آسان گردد.
اهمیت کفایةالاصول، بدینجهت است که محور دروس خارج (سطح عالی) است.
اینحقیر با توجه به اینکه مدتها در مراکز تخصصی فقه و اصول، تحصیل نمودهام و اکنون نیز در یکی از همین مراکز تخصصی، مشغول تدریس #اصول_فقه هستم، با قاطعیت اینرا به شما عرض میکنم که #بهترین_شرح و #پیش_نیاز کفایةالاصول، کتاب اصول فقه مرحوم علامه مظفر است.
با توجه به دغدغه مذکور که شرح آن گذشت، به لطف خداوند متعال و عنایت حضرت ولیّعصر (عجّل اللّٰهتعالی فرجه الشریف)، اینحقیر توفیق یافتهام که #شرح_نموداری اصول فقه را، با توجه به #منابع_متعدد، و #مقایسه_تطبیقی با کفایةالاصول، و ذکر #ثمرات و کاربردهای هر بحث (حتیالمقدور)، به رشته تحریر و تدوین درآورم و اکنون طلاب عزیز علاقهمند را دعوت میکنم آنرا ملاحظه کنند؛ باشد که مورد قبول و استفاده قرار بگیرد إنشاءاللّٰه🌼
📢 کانال شرح اصول فقه
🔰 @osoul_mozaffar 👈
🔘 شرح تحقیقی و روان اصول فقه علامه مظفر ره
🆔 @PoorAli 👈 ارتباط با ادمین
✅ دومین نشست #روش_شناسی_اجتهاد حضرت آیت الله #خامنهای
بر اساس کتاب غنا
🔹سخنران: استاد #مبلغی
🔹 زمان و مکان:
یکشنبه ۱۷ آذر، ساعت ۱۸
قم، بلوار جمهوری اسلامی، موسسه عالی فقه و علوم اسلامی
@Qom_khamenei_ir
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)👇
🆔http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
@salmanraoofi
#ولایت
#امام_خمینی
#مصباح_الهدایه
#فروغ_معرفت
#بازخوانی_کتاب
🔅🔅🔅
📌 نشست «نگاهی به مصباح الهدایه امام خمینی (س)»؛ قسمت سوم
▪️ با خواندن کتاب «مصباح الهدایه» بسیاری از اسرار ولایت حل می شود.
🍀🍀🍀
▪️یک نکتة دیگر در باب این کتاب که میشود به آن اشاره کرد یک مسئله ای بود ما در دوره دوم عرفان نظری با آن روبرو شدیم. دوره دوم عرفان نظری از ابن عربی شروع میشود تا جامی تقریباً. یعنی تقریباً از قرن هفتم تا نهم. این سه قرن بزرگانی آمدند و مطالبی دارند. آنجا یک چیز روی داد برای خیلیها سوال شد این از کجاست چی است این وسط پیدا شد؟ چیزی است به اسم مباحث ولایت در عمیقترین ساحتهایش. آنجا پیدا شد یعنی بحث توحید دارد بحث موحد دارد، آن موحد را که بحث میکنند و انسان کامل را یک ظرفیتی وجود دارد ظرفیت سنگینی است آنجا وجود دارد. آن ظرفیت سنگین برای کسانی که میروند در کار کتابها را میخوانند میفهمند. من خیلی ها را دیدم وقتی آن کتابها را میخوانند به راحتی مسئله ولایت شیعه با عمیق ترین ساحت ها برایشان معنادار است، خیلی راحت، نور اهل بیت همه جا را گرفته. مثلاً همین تعبیر حضرت امام در تعلیقات مصباح الهدایه، مصباح الانس و فصوص آنجا یک تعبیر دارد این بیانی که از زیارت جامعه نفوسهم فی النفوس وارواحکم فی الارواح خب واقعاً حل این مسئله تمام ارواح را جمع کند اهل بیت در دل همه ارواح هست. تمام نفوس در دل همه اینها هست. ابدانهم فی الابدان اینها خیلی حلش سخت است. کسانی که با ظرفیت عرفان نظری دور دوم داشته باشند یک بحث ولایت عمیقی آنجا وجود دارد و برخیها اخیرا این سوال را مطرح میکنند. چرا این ظرفیت بعداً آمد در حوزههای شیعی یعنی بعداً تدریس این کتابها مثل فصوص میآید در حوزة شیعی قرار میگیرد. برخیها این سؤال را دارند. چطور شد آمد اینها در حوزههای شیعی قرار گرفت خب برخی از اینها را ما میگوییم که در بستر اهل سنت هستند. چی باعث شده اینجا آمد. یکی از دلایلش همین ظرفیت امامتی است که آنجا وجود دارد ظرفیت ولایتی است که آنجا وجود دارد ظرفیت اندیشه عمیق ولایی است که آنجا وجود دارد. توضیح دارد برای خودش وقت نیست که در این جلسه مطرح کنیم.
▪️این ظرفیت که آنجا وجود داشت بعد از اینکه در بستر شیعی قرار گرفت در همین کتاب هم گفته شد در دورة سوم عرفان نظری کلاً بعد از صدرا دیگر آمد در فضای شیعی قرار گرفته تدریس میشده این کتاب به اصطلاح فصوص و اینها. این ظرفیت شناخته شد و کنارش حواشی خورد. نکتههایی گفته شد. روایات اهل بیت را از این به بعد بهتر فهمیدند.
▪️بگذارید من یک مثالی بزنم واضح بشوید. این کتاب الحجه کافی که دست ما هست، از اول دست ما بود دیگر. شروحی هم بر آن زدهاند. بر این کتاب الحجه کافی. ببینید کتاب الحجه از قبل هم شرح داده شد. شما نگاه کنید بعد از اینکه عرفان نظری دور دوم آمد به صحنه و این تحلیلها را داشت از آن به بعد شما نگاه کنید اصلاً میبینید بحثهای ما در فهم روایات تغییر کرده. الان یکی از آنها شرح صدراست. شرح اصول کافی صدرا نگاه کنید اندکی از بحثهای کتاب الحجه را ایشان توضیح دادند بعدش که به رحمت خدا رفتند. نگاه کنید، این ظرفیت خیلی عمیق شده. شرح همه روایات. روایات هم قبلاً بود. چطور قبلاً معنا نمیکردند. ولی بعد از صدرا دارد شروع میشود.
ادامه دارد...
@salmanraoofi
#فقه_حکومتی
#احادیث_فقه_حکومتی
#حفاظت33
🔅🔅🔅
📚33-فی الإحتجاج عن مُعَاوِيَةُ بْنُ وَهْبٍ عَنْ سَعِيدِ بْنِ السَّمَّانِ قَالَ: «كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِذْ دَخَلَ عَلَيْهِ رَجُلَانِ مِنَ الزَّيْدِيَّةِ فَقَالا لَهُ أَ فِيكُمْ إِمَامٌ مُفْتَرَضٌ طَاعَتُهُ قَالَ فَقَالَ لَا فَقَالا لَهُ قَدْ أَخْبَرَنَا عَنْكَ الثِّقَاتُ أَنَّكَ تَقُولُ بِهِ وَ سَمَّوْا قَوْماً وَ قَالُوا هُمْ أَصْحَابُ وَرَعٍ وَ تَشْمِيرٍ وَ هُمْ مِمَّنْ لَا يَكْذِبُ فَغَضِبَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع وَ قَالَ مَا أَمَرْتُهُمْ بِهَذَا فَلَمَّا رَأَيَا الْغَضَبَ بِوَجْهِهِ خَرَجَا الْخَبَرَ .»
◽️در احتجاج از معاوية بن وهب، از سعيد سمان كه گفت: نزد امام جعفر صادق عليه السلام بودم كه ناگاه دو نفر از طايفه زيديه بر آن حضرت داخل شدند، و به آن حضرت گفتند كه: آيا در ميان شما امامى هست كه طاعت او واجب باشد؟ حضرت فرمود: «نه». گفتند كه: چند نفر از معتمدين ما را از جانب تو خبر دادند كه تو به آن فتوا مىدهى، و به آن اقرار و اعتقاد دارى، و ما نامهاى ايشان را براى تو ذكر مىكنيم فلانى و فلانى، و ايشان اصحاب ورع و پارسايىاند، و در عبادت، دامنهاى خويش را بر زده، كمال جد و جهد دارند، و از كسانى هستند كه دروغ نمىگويند.
پس حضرت غضبناك شد و فرمود كه: «من ايشان را به اين امر نكردهام». چون آثار غضب در روى مبارك آن حضرت ديدند، بيرون رفتند ادامه خبر ... .
ادامه دارد...
@salmanraoofi
#ولایت
#امام_خمینی
#مصباح_الهدایه
#فروغ_معرفت
#بازخوانی_کتاب
🔅🔅🔅
📌 نشست «نگاهی به مصباح الهدایه امام خمینی (س)»؛ قسمت چهارم
▪️ با خواندن کتاب «مصباح الهدایه» بسیاری از اسرار ولایت حل می شود.
🍀🍀🍀
▪️این حواشی و این نکته ها گفته میشوند و واقعیتش این است که ما در روایات شیعی در مورد اهل بیت یک دسته مقامات عالی نورانی داریم که در روایات آمده، حل و فصلش واقعاً سخت است. واقعاً سخت است. یعنی جزو معضلات برخیها بخواهند با این سطح اندیشههای اولیه بتوانند حلش کنند. که گاه حمل بر غلو هم میشد ولی این روایات در همین کافی هم هست یعنی نمیخواهد هیچ جای دیگر بگردد. در خیلی از کتابها اصلاً کتابها چیست؟ تمام آنچه که حتی صدوق نقل کرده شما نگاه کنید گاهی میبینید همین مسائل در باب اهل بیت گفته شده با آن طول و تفسیر گفته شده خب، این جور که هست این سرمایه با این شکل احتیاج داشت کسی بیاید بسیاری از اینها را شرح دهد.
▪️یکی از کارهای مهم حضرت امام در این کتاب مصباح الهدایه همین است. چه کار کرده؟ ایشان آمده بسیاری از روایات سخت اهل بیت که سعل و مستصعب است که واقعاً حلش هم سخت است. من تعجب میکنم در 28 سالگی بتواند با این مهارت این را شرح کند که الان ما نگاه میکنیم کسانی که معمولاً پنجاه سال در عرفان نظری کار میکنند گهگاهی برخی از جاها میتوانند بگویند که بله احتمال دارد اینجوری معنا بشود حضرت امام خیلی خوب معنا کرده است، خیلی عالی، من عرضم این است آن ظرفیتی که در دوره دوم پدید آمد و دلیل دارد برای خودش اگر کسی بخواهد برود مناشئش را میتواند در همان دور دوم پیدا کند. بی دلیل نیست چه چیزی که این عارفان در بستر اهل سنت دارند کاری میکنند از آن به بعد بدانید که بسیاری از عارفان به سمت شیعه کشیده شدهاند. بسیاری از عرفا به سمت شیعه کشیدهاند. حالا برای خودش دلیلی دارد و باید در جای خودش بحث کرد. این ظرفیت در کار حضرت امام به فعلیت تبدیل شد.
▪️یعنی شما کتاب مصباح الهدایه را میخوانید میبینید بسیاری از اسرار ولایت حل میشود در باطنی ترین ساحت ببینید ما در روایات اهل بیت گاهی میگوییم حجت خدا باید باشد تا مردم را هدایت کند این سخن درستی است حقی است در روایات هم آمده است ولی گاهی صحبت بکند حجت خدا نباشد عالم نیست. لو للحجة لساحت الارض واهلها دیگر اینجا سطحش به تعبیر ملاصدرا دیگر سطح هدایت مردم نیست کل عالم نسبت به ملائکه میشود امام تمام ملائکه میشوند خاضع و از این دست مسائل اینجا که میرسیم میبینیم یک بحث عمیق تری است بویژه یک دسته بحث هاست بهتون عرض بکنم همین الانش هم وقتی گفته میشود همه را برخی ها بر صعود معنا میکنند ولی این جوری نیست در روایات اهل بیت نور اهل بیت از ازل گفته شده و وجود دارد حلش واقعاً سخت است از یک جهات ولی الحمدلله حضرت امام در این کتاب توانسته به راحتی بسیاری از اسرار را بیاورد حل کند و برخی از جاها حرفهای ابتکاری حتی در فهم روایات در کار ایشان هست انصافاً جای شگفتی دارد برای بنده در 28 سالگی حالا اگر میشد مثلاً هفتاد سالگی هشتاد سالگی میگفتیم خب بالاخره بعد از اینکه ورزیده شد انقدر با اینها بوده ولی حضرت امام از همان اول این را داشت و خیلی هم برای من جذاب است این حرکت حضرت امام این نگارش حضرت امام جالب است. خوبی این مسئله این است که توانسته نشان بدهد در روایات اهل بیت بحث ولایت از سطح بسته نشده از عمق شروع میشود که حضرت امام هم شروع کرد. از فیض اقدس شروع کرد ولایت اصلیه را از آنجا شروع میکند و کم کم آورد تا این ساحت و حتی نشان داد که اهل بیت برخی از بیاناتشان صحبت مشیت مطلقه است و فیض مقدس و برخی از بیانات ناظر است به فیض اقدس. برخی از بیانات ناظر است به این نشیه عنصری و این کاری که حضرت امام کرد روایات ما الان معنادار میشود در باب ولایت به یکی از آرزوهای ما در حوزههای شیعه این است که ما حقیقت ولایت که تقریباً افتخار ما این است که در این زمینه حرکت کنیم باید برای ما معنا بشود حضرت امام الحمد لله این کار را انجام دادند و این توفیقی است که انجام شده است. یک نکته دیگر هم من عرض کنم حضرت امام کارش به این مقدار ختم نشد من چون حالا فرصت نیست نمیخواهم دیگر بعضی از این بحثها را در مورد مصباح الهدایه بگویم چند تا کار دیگر حضرت امام کردند من میخواهم تاکید کنم در این کتاب هم اشاره کردم اینها را تاکید کردم اینها را باید توجه بکند.
ادامه دارد...
@salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔸خروج طلاب با استعداد از حوزه به دلیل فشارهای معیشتی خسارت است
آیت الله #شبیری_زنجانی در دیدار مدیر حوزههای علمیه:
🔹وقتی که کسی برای مدرک درس می خواند ملّا نمی شود.
🔹سیره علمای گذشته این بوده که درباره افرادی که از نظر علمی مستعد بودند، رسیدگی خاصی داشتند.
🔹بسیاری از طلاب با استعداد به خاطر شرایط مالی نمی توانند ادامه بدهند.
🔹آقای مطهری گفته بود اگر وضع مالی ام قابل تحمل بود از حوزه خارج نمی شدم.
🔹حوزه باید برای پرورش شخصیتهایی نظیر آخوند خراسانی و حاج شیخ عبدالکریم حائری، برنامه مشخص داشته باشد.
🔹اگر افراد مستعد بخواهند به خاطر مسائل مالی ترک تحصیل کنند خسارت بزرگی به حوزه وارد می شود.
🔹بسیاری از طلاب گمان می کنند لفّاظی و صِرف دانستن اصطلاحات متداول، نشان دهنده علمیت است.
🌐 rasanews.ir/002dqm
🆔 @rasanewsagency
#ولایت
#امام_خمینی
#مصباح_الهدایه
#فروغ_معرفت
#بازخوانی_کتاب
🔅🔅🔅
📌 نشست «نگاهی به مصباح الهدایه امام خمینی (س)»؛ قسمت پنجم
▪ با خواندن کتاب «مصباح الهدایه» بسیاری از اسرار ولایت حل می شود.
🍀🍀🍀
▪ یک کاری حضرت امام کرده در اخلاق عرفانی برای خودش یک بحثی دارد من به سرعت تذکر میدهم. دیگر وقت نیست نمیدانم چقدر وقت داریم. یکی اخلاق عرفانی است. حضرت امام افزون بر اینکه خودشان یک دورههایی تدریس منازل داشتند بعد خودشان گزارش کردند خواستم این را برای مردم بگویند. وقتی آمد برای مردم این را بگوید تبدیلش کرد به اخلاق عرفانی یعنی سیر و سلوک را در آن حال و هوای خالص منازلیش درآورد آورد در فضای اخلاقی و این به نظرم بسیار مفید است یعنی یک چیز دیگری داریم به اسم اخلاق عرفانی الان فرصت نیست من توضیح بدهم که اخلاق عرفانی با سیر و سلوک چقدر تقارب دارد و چقدر اختلاف دارد. ولی این کاری است که حضرت امام کرده ما لمحهای از این را در بیانات حضرت امام بعد از انقلاب در نوع مطالبی که از حضرت امام میشنیدیم در این سخنرانی ها میدیدیم این حالت هست ولی قبلاً این گزارشها را داشت تبدیل شد به چهل حدیث و دیگر موارد که میتوانید رجوع کنید.
▪ یک نکته که من به نظرم دارای اهمیت است اسرار عبادات ما زیاد داشتیم نوشتند اسرار صلاة نوشتند. ولی اسرار صلاة هر دو حضرت امام به نظرم برای خودش اندیشههای نو نوآوریها و به نظرم بسط فراوان گهگاهی که در جای دیگر که میشود پیدا کرد در کار حضرت امام میبینیم.
▪ در سر الصلاة انماج دارد در آداب الصلاة مفصل است. هر که یک دور بخواند میبیند. ایشان سر سفره برخی از بزرگان نشسته است مثل آقا میرزا جواد ملکی در کارهایی که در باب نماز انجام داده و اینها واضح است ولی در عین حال بقیه بسطی که حضرت امام میدهد و این بسطی که با آن قوت فقهی ایشان تمام ابعاد نماز هر آنچه که در نماز گفته شده از نظر فقهی برای خودش یک تحلیل عرفانی خورده این به نظرم ارزشمند است فرصت نیست که بیشتر از این توضیح بدهم.
ادامه دارد...
@salmanraoofi
#فقه_حکومتی
#احادیث_فقه_حکومتی
#حفاظت34
🔅🔅🔅
📚 34- فی تفسیر البرهان عن ابن بابويه باسناده رفعه إلى موسى بن جعفر (عليه السلام)، قال: «لما دخلت على هارون الرشيد فسلمت عليه فرد عليّ السلام، قال: يا موسى بن جعفر، خليفتان يجبى إليهما الخراج؟! فقلت: يا أمير المؤمنين، أعيذك بالله أن تبوء بإثمي و إثمك، و تقبل الباطل من أعدائنا علينا، فقد علمت أنه كذب علينا منذ قبض رسول الله (صلى الله عليه و آله) بما علم ذلك عندك، فإن رأيت بقرابتك من رسول الله (صلى الله عليه و آله)- إن تأذن لي أن أحدثك بحديث أخبرني به أبي عن آبائه عن جده رسول الله (صلى الله عليه و آله)، [فقال: قد أذنت لك. فقلت: أخبرني أبي، عن آبائه، عن جده رسول الله (صلى الله عليه و آله)] أنه قال: الرحم إذا مست الرحم تحركت و اضطربت، فناولني يدك، جعلني الله فداك. فقال: ادن، فدنوت منه، فأخذ بيدي في يده، ثم جذبني إلى نفسه، و عانقني طويلا، ثم تركني، و قال: اجلس يا موسى، فليس عليك بأس. فنظرت إليه فإذا أنه قد دمعت عيناه، فرجعت إلى نفسي، فقال: صدقت، و صدق جدك (صلى الله عليه و آله) لقد تحرك دمي، و اضطربت عروقي، حتى غلبت علي الرقة و فاضت عيناي ، و أنا أريد أن أسألك عن أشياء تتلجلج في صدري منذ حين، لم أسأل عنها أحدا، فإن أنت أجبتني عنها خليت عنك، و لم أقبل قول أحد فيك، و قد بلغني أنك لم تكذب قط، فاصدقني عما أسألك مما في قلبي؟
فقلت: ما كان علمه عندي فإني سأخبرك إن أنت أمنتني. قال: لك الأمان إن صدقتني و تركت التقية التي تعرفون بها، معشر بني فاطمة . »
▫ در تفسیر برهان با اسنادش از ابن بابویه با اسنادش که تا موسى بن جعفر (ع) رسیده روايت كرده است كه: آن جناب فرمود چون بر هارون وارد شدم سلام كردم پس از رد سلام گفت اى موسى بن جعفر بسوى دو خليفه جمع مىشود خراج يعنى تو نيز خليفه خواهى بود حضرت فرمود يا امير المؤمنين پناه ميبرم بخدا كه تو بازگشت كنى بگناه كشتن من و گناه خود چه قبول خواهى كرد قول باطل از دشمنان ما را بر ضرر ما و حال آنكه بعد از وفات رسول خدا (ص) دروغ بسيار بر ضرر ما گفتند و اين مقدار كه دروغ از براى من نزد تو گفتند بر تو معلومست پس تو اگر قرابت و خويشى خود را نسبت برسول خدا قبول دارى اذن ميدهى كه بگويم حديثى را كه خبر داده مرا پدر بزرگوارم از پدران خود از جد بزرگوارم رسول خدا (ص) هارون گفت اذن دادم آن جناب ميفرمايد كه من گفتم خبر داده است مرا پدر بزرگوارم از پدران خود از جد بزرگوارم كه آن جناب فرمود كه خويشى و رحم هر گاه نزديك شود خويش و رحم را قرابت و خويشى بحركت و هيجان مىآيد پس دست خود را بسوى من دراز كن فداى وجودت هارون گفت نزديك بيا من نزديك او رفتم دست مرا گرفت و مرا بخود چسبانيد و معانقه طولانى با من نمود پس مرا واگذاشت و گفت اى موسى بنشين باكى بر تو نيست پس من باو نظر نمودم ديدم كه اشك از دو چشم او جارى شد چون بخود آمدم گفت راست گفتى و درست فرموده جد تو خون من بجوش آمد و رگهاى من بحركت آمد و رفت بر من دست داد و اشك از دو چشمم روان شد و من خيال دارم كه سؤال كنم از تو چيزهائى را كه چون تا بحال از كسى سؤال نكردهام در سينه من گره شده است و سينه من از آنها گرفته است: پس اگر در اين مسائل جواب مرا ميدهى ذهن خود را از شوائب و خيالاتى كه در حق تو كردهام خالى ميكنم و قول كسى را در حق تو قبول نميكنم و چنين بمن رسيده است كه تو هرگز دروغ نميگوئى.
پس براستى و درستى جواب بده مرا آنچه از تو سؤال ميكنم از چيزهائى كه در قلب من است من باو گفتم كه آنچه ميدانم بتو خبر ميدهم اگر امان دهى مرا گفت امان مر ترا است اگر راست بگوئى و ترك كنى تقيه را كه بنى فاطمه بآن معروفند و هميشه تقيه ميكنند.
ادامه دارد...
@salmanraoofi
#ولایت
#امام_خمینی
#مصباح_الهدایه
#فروغ_معرفت
#بازخوانی_کتاب
🔅🔅🔅
📌 نشست «نگاهی به مصباح الهدایه امام خمینی (س)»؛ قسمت ششم
▪ با خواندن کتاب «مصباح الهدایه» بسیاری از اسرار ولایت حل می شود.
🍀🍀🍀
▪ یک کار دیگر حضرت امام بگذارید من مطرح کنم پایان بخش عرایض بنده باشد و آن چیزی است به اسم بسط عرفان در ساحت اجتماعی و تمدنی. ما این مسئله را در حضرت امام میدیدیم یعنی عملاً دیدیم همین عارف آمده سر صحنه حکومت و آمده یک نهضتی را برپا کرده بر اساس آن حکومتی را تشکیل داده ما اینها را که دیدیم و برخی از اندیشههای حضرت امام من فی الجمله میگویم ولی واقعیتش یک نکته دیگر است که من معتقدم. آیا صرفاً عرفانی بود که امام را در کارش استفاده کرد ولی بسطش نداد در فضای انقلاب یا بسطش نداد در فضای اجتماعی یا آن کار را کرد. من معتقدم حضرت امام این کار را کرد.
▪ برای نمونه این مقدمه را اگر نگاه کنید سعی کردیم اینجا از جناب هلالی هم خواستم بیشتر بحث ها را موارد و شواهد و اینها چند نمونه را حذف کردم ایشان زحمتش را کشیدند. تا میتوانید اندیشههای حضرت امام را بیاورید. که چگونه در علوم و در بحث دانشگاه این را پیاده کرد چگونه در بحث به اصطلاح سیاست و حاکمیت پیاده کرد. چگونه در تمدن مطرح کرد.
▪ هر جایی که امام، البته حرف امام من معتقدم بیش از اینهاست. ولی به عنوان نمونه آوردیم باور کنند. چگونه مسئله توحید را حضرت امام با آن حالت نابش ما همه هیچیم هیچ فقط خداست. این تعابیرهایی که این شکلی دارد. آن بیانات حضرت امام چگونه آمد سر حاکمیت. در اخلاق سیاست حاضر شد. در مسئله دانشگاه اندیشه امام حاضر شد در بحث تمدن حاضر شد این مسئله ای که ما همیشه شنیدیم ما موظف به نتیجه نیستیم موظف به وظیفهایم. فضای وظیفه حضرت امام آنقدر ناب است نه آن حرفی که برخی ها میگویند وظیفه خشکی که نمیدانیم اینجوری اصلاً در کار حضرت امام نیست. نگاه کنید مشخص است.
▪ به نظرم اینها را اگر کسی بیاید بسط بدهد و اگر بشود در این موسسه فکری به حالش شود یعنی بزرگانی بیایند سرورانی بیایند این را امتداد اجتماعی حرکت که انصافاً این کار را کرد من معتقدم امام این کار را انجام داد به پایان برده از منظر خودش کار را انجام داده این را بسط بدهند اندیشه حضرت امام را و این فضا را نشان بدهند. چون اخیراً برخیها من دیدهام این شکلی میگویند حضرت انقلاب کرد به دلیل فقاهتش. ولاغیر. من به این قائل نیستم. فقاهت حضرت امام حاضر است یقیناً. عقلانیت امام حضرت امام حاضر است یقیناً. معنویت حضرت امام حاضر است یقیناً. ولی باید سهم هر یک من معتقدم حضرت امام سهم عرفان را در مغز تمدن میداند در آن به اصطلاح اصل تمدن میداند به تعبیر دیگر لایههای تمدنی اگر درست کنیم باطنیترین لایه که خود را باید باز کند را امام عرفان میداند و احوال معنوی میداند تمدن اسلامی را با این معنا میکند که اگر اینها فکر میکنم روش کار بشود میتواند مفید باشد به نظرم پیشنهاد میخواهم بدهم حالا که یک جمعی است هم رو اخلاق عرفانی امام کار بشود هم روی اسرار صلاة حضرت امام کار بشود هم روی عرفان و بسط عرفان در فضای اجتماعی حضرت امام کار بشود. کار عالمانه ای که بشود نشان داد و تبیینهای دقیقی ازش ارائه داده بشود. من تشکر میکنم از سرورانی که فرصت را برای من تهیه کردند از همه سرورانی که محبت کردند تشریف آوردید زحمت کشیدید از اظهار محبتهایی که فرمودید بسیار ممنونم خداوند سبحان ان شاء الله همه ما را از پیروان حقیقی حضرت امام قرار بدهد.
والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته.
ادامه دارد...
@salmanraoofi
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 طرحی کمهزینه برای تعمیر خانههای خالی مهدیه
🖋 محمد حقپرست
🔹 طبق بررسیها ۵۰۰ واحد مسکونی خالی از سکنه در شهرک مهدیه وجود دارند که فقط به علت تعمیرات معطل ماندهاند. هزینه تقریبی این تعمیرات حدود هشت میلیارد تومان برآورد میشود.
تاکنون چند طرح برای رفع این مشکل از سوی کانال مناهج ارائه شده است.
🔹 پیشنهاد دیگری نیز میتوان به این لیست اضافه کرد:
از هشت میلیارد ذکر شده، تقریبا ۷۰ درصد آن صرف هزینههای عمرانی و نیروی انسانی است که میشود ۵/۶ میلیارد، و برای تأمین مصالح و مواد اولیه حدود ۲/۴ میلیارد نیاز است.
🔹 از سویی دیگر، گروه های «جهادی سازندگی طلبگی» داریم که در مناطق مختلف کشور فعالیت میکنند. اگر تعدادی از نیروهای جهادی حاضر شوند برای خود حوزه آستینی بالا بزنند، با یک مدیریت و هماهنگی ساده میتوان از ظرفیت خود طلاب برای تعمیرات مهدیه استفاده کرد و فقط دغدغه تأمین هزینه مصالح را داشت.
🔹 به عنوان مثال، اگر نقاشی یک خانه دو میلیون تومان هزینه داشته باشد: ۲۰۰ هزار تومان بهای رنگ و یک میلیون و ۸۰۰ هزارتومان اجرت نقاش. هزینه نقاش، همان هزینه نیروی انسانی است که ۹۰ درصد هزینه میباشد. حالا حسابش را بکنید با همکاری نیروهای جهادی چقدر از هزینهها میتوان کم کرد و طلاب زیادی را از وضعیت بحرانی مسکن نجات داد.
🔹 ناگفته نماند، هرچند طلاب جهادی که اعلام آمادگی میکنند انگیزه مالی ندارند، اما تشویقها و امتیازاتی را باید برای ایشان در نظر گرفت.
کانال «مناهج» آمادگی دارد برای فراخوان و هماهنگی با گروههای جهادی اقدام کند.
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #معضل_مسکن_طلاب
#مهدیه
#مسکن
@Manahejj
سلمان رئوفی
🌀 طرحی کمهزینه برای تعمیر خانههای خالی مهدیه 🖋 محمد حقپرست 🔹 طبق بررسیها ۵۰۰ واحد مسکونی خالی ا
باسمه تعالی
کاش به این پیشنهادات توجه شود متاسفانه نوع آنچه از مدیر حوزه شنیده می شود طرحهای راهبردی است
که بعدا هم از گوشه و کنار شنیده می شود مدیر حوزه ناله کرده اند که چون پول نیست طرحها متوقف است
نمی دانم چرا تفکر استفاده از این همه طلبه جوان و جهادی که در بسیاری امور حاضرند با حوزه و مدیر آن کار کنند دیده نمی شود
واقعا پاسخ استفاده نکردن آیت الله اعرافی از این همه نیروی متراکم جوان چیست نمی دانم
به عنوان نمونه دفتر فقه معاصر که خدمات خوبی داشته و الحمدلله ادامه دارد کارهای عمده آن حاصل تلاش یک طلبه جوان است که استاد آیت الله شب زنده دار به کار گرفته اند
و همینطور حوزه علمیه معصومیه که فعلا دائما اخبار خوبی از آن شنیده می شود حاصل همین مدیریت جوان، جهادی و انقلابی است
به نظر آیت الله اعرافی از اساس باید در روش مدیریت اجرایی و بکارگیری نیروها تجدید نظر کنند
و برای اجرای تفکرات تحولی و اصلاحی رویکرد دیگری اتخاذ کنند و راه دیگری بپیمایند
و السلام
سلمان رئوفی
۱۳۹۸/۹/۲۱
@salmanraoofi
#ولایت
#امام_خمینی
#مصباح_الهدایه
#فروغ_معرفت
#بازخوانی_کتاب
🔅🔅🔅
📌 نشست «نگاهی به مصباح الهدایه امام خمینی (س)»؛ قسمت هفتم
▪️ با خواندن کتاب «مصباح الهدایه» بسیاری از اسرار ولایت حل می شود.
🍀🍀🍀
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا غفوریان
بسم الله الرحمن الرحیم
کاش خود حاج آقای یزدانپناه تشریف داشتند من یکی دو نکته راجع به شرح بسیار ارزشمندی که ایشان تالیف فرمودند میخواستم عرض کنم و یکی دو نکته راجع به کتاب شریف مصباح الهدایه و بعد یک پیشنهاد. راجع به شرحی که امروز رونمایی شده من بدون اغراق عرض میکنم اولی که این کتاب به دستم رسید چند تا بحث در مصباح الهدایه وجود دارد حداقل به تشخیص ناقص خودم عرض میکنم که هم عبارتهای مرحوم امام و هم خود محتوای مطلب پیچیده است و مشکل هست گرچه سرتاسر این کتاب و اساسا رشته عرفان نظری یک علم آسان و راحتی نیست متونی هم که هست معمولا مشکل است در همین بستر پیچیدگی این علم و اغلاق و مشکل بودن متون بعضی جاها در مصباح الهدایه مشکل تر هست من وقتی این کتاب شرح به دستم رسید اول رفتم سراغ یکی دو مورد از همین جور بحث ها واقعا هم دیدم خیلی خوب مولف محترم اینها را توضیح داده من فقط به دو موردش میخواهم اشاره کنم و در یک موردش یک مثال کمکی برای بحث بگویم. یکی در بحث تحلیل بداء با تکیه بر یک روایت شریفه ای حضرت امام نکته ای میفرمایند در مصباح الهدایه فرصت و موقعیت نیست بخواهم عبارت و مطلب را بخوانم. میخواهم به این اشاره کنم که مرحوم امام با تکیه بر روایت، نظری و حرفی را در باب بداع میفرمایند و با دیدگاه مرحوم صدر المتاللهین هم مخالف میکند این را من همان اول کتاب که به دستم رسید نگاه کردم و دیدم شرح و توضیح این مطلب کار آسانی هم نبود. دیدم در این شرح خیلی خوب بهش پرداخت شده این یک مورد که در مصباح سی و ششم در همین کتاب هست. این را عزیزان بعدا میتوانند مراجعه بکنند هم در متن و هم در شرح ببینند.
ادامه دارد...
@salmanraoofi
#فقه_حکومتی
#احادیث_فقه_حکومتی
#حفاظت35
🔅🔅🔅
📚35-فی الکافی باسناده عن هشام بن سالم قال: كنا بالمدينة- بعد وفاة أبي عبد الله عليه السلام- أنا و محمد بن النعمان صاحب الطاق، و الناس مجتمعون على عبد الله بن جعفر، فدخلنا عليه فسألناه عن الزكاة في كم تجب؟ قال: في مائتي درهم خمسة دراهم. قلنا: ففي مائة؟فقال: درهمان و نصف.
▪️قال: فخرجنا ضلالا، ما ندري إلى أين نتوجه و إلى من نقصد، نقول: إلى المرجئة، إلى القدرية، إلى المعتزلة، إلى الخوارج، إلى الزيدية؟ فنحن كذلك إذ رأيت شيخا لا أعرفه يومئ إلي بيده، فخفت أن يكون عينا من عيون أبي جعفر المنصور، و ذلك أنه كان له بالمدينة جواسيس على من يجتمع بعد جعفر بن محمد عليهما السلام الناس، فيؤخذ فتضرب عنقه، فخفت أن يكون منهم، فقلت للأحول: تنح، فإني خائف على نفسي و عليك، و إنما يريدني ليس يريدك. فتنحى عني بعيدا.
▪️و أتبعت الشيخ، و ذلك أني ظننت لا أقدر على التخلص منه، فما زلت أتبعه حتى ورد على باب أبي الحسن موسى عليه السلام ثم خلاني و مضى، فإذا خادم بالباب فقال لي: ادخل رحمك الله، فدخلت فإذا أبو الحسن موسى عليه السلام، فقال لي ابتداء منه: «إلي لا إلى المرجئة، و لا إلى القدرية، و لا إلى المعتزلة، و لا إلى الخوارج، و لا إلى الزيدية».
▪️فقلت: جعلت فداك، مضى أبوك؟ قال: «نعم». قلت: مضى موتا؟ قال: «نعم». قلت: فمن لنا بعده؟ قال: «إن شاء الله أن يهديك هداك». قلت: جعلت فداك، إن عبد الله أخاك يزعم أنه إمام من بعد أبيه. فقال: «عبد الله يريد أن لا يعبد الله». قلت: جعلت فداك، فمن لنا بعده؟ قال: «إن شاء الله أن يهديك هداك». قلت: جعلت فداك، فأنت هو؟ قال: «لا، ما أقول ذلك».
▪️قال: فقلت في نفسي: لم أصب طريق المسألة، ثم قلت له: جعلت فداك عليك إمام؟ قال: «لا». قال: فدخلني شيء لا يعلمه إلا الله تعالى إعظاما له و هيبة، ثم قلت: جعلت فداك، أسألك كما كنت أسأل أباك؟ قال: «سل تخبر و لا تذع، فإن أذعت فهو الذبح». قال: فسألته فإذا بحر لا ينزف قلت: جعلت فداك، شيعة أبيك ضلال فألقي إليهم هذا الأمر و أدعوهم إليك؟ فقد أخذت علي الكتمان. قال: «من آنست منه رشدا فألق إليه و خذ عليه الكتمان، فإن أذاع فهو الذبح» و أشار بيده إلى حلقه. قال: فخرجت من عنده و لقيت أبا جعفر الأحول فقال لي: ما وراءك؟ قلت: الهدى، و حدثته بالقصة، ثم لقينا زرارة بن أعين و أبا بصير فدخلا عليه و سمعا كلامه و سألاه و قطعا عليه، ثم لقينا الناس أفواجا، فكل من دخل عليه قطع عليه، إلا طائفة عمار الساباطي، و بقي عبد الله، لا يدخل عليه إلا القليل من الناس . »
ادامه دارد...
@salmanraoofi
ترجمه حدیث را در پست زیر دنبال کنید👇🏾👇🏾👇🏾
#فقه_حکومتی
#احادیث_فقه_حکومتی
#حفاظت35
🔅🔅🔅
📌ترجمه:
◽️در کافی با اسنادش از هشام بن سالم آمده که گويد: من با محمّد بن نعمان صاحب طاق پس از وفات حضرت صادق عليه السّلام در مدينه بوديم و روزى با گروهى از مردم در منزل عبد اللَّه بن جعفر گرد آمده بوديم، و در باره زكاة از وى پرسش ميكرديم، عبد اللَّه گفت: در هر دويست درهم پنج درهم زكاة است، گفتم: در صد درهم چه مقدار است؟ جواب داد: دو درهم و نصف درهم.
در اين هنگام با حيرت و درماندگى از منزل او بيرون شديم، و نميدانستيم به كجا برويم، آيا رو به مرجئه، و يا قدريه، يا معتزله و يا خوارج و يا زيديه برويم، در اين هنگام كه متحير بوديم، ناگهان پيرمردى كه با وى آشنا نبوديم بطرف ما آمد و اشاره كرد كه نزد او برويم. ما از اين جريان واهمه كرديم مبادا اين مرد جاسوس باشد، زيرا بعد از وفات حضرت صادق عليه السّلام در مدينه جاسوسان زيادى بودند كه مىخواستند بفهمند مردم پس از وفات آن حضرت بطرف چه كسى خواهند رفت تا گردن او را بزنند، لذا من ترسيدم مبادا اين مرد از آن جاسوسان باشد.
🔹در اين هنگام به احول گفتم: از من دور شو و من از اين جريان ميترسم، وى اكنون مرا احضار ميكند، و با شما كارى ندارد و او هم مقدارى از من دور شد، من دنبال پيرمرد براه افتادم و چاره از خلاصى او نداشتم، پيرمرد مرا برد تا در خانه حضرت موسى ابن جعفر عليهما السّلام رسانيد، و سپس مرا تنها گذاشت ناگهان خادمى رسيد و گفت: خداوند شما را رحمت كند وارد منزل شويد، من وارد شدم و حضرت موسى بن جعفر عليهما السّلام قبل از اينكه با وى سخن بگويم، فرمود: نه بطرف مرجئه، و نه بطرف قدريه، و نه زيديه، و نه خوارج، عرض كردم: قربانت گردم پدرت وفات كرد؟ فرمود: آرى، گفتم: پس امام بعد از وى كيست؟ فرمود: بزودى خداوند تو را به امام بعد از وى هدايت خواهد كرد، عرض كردم: برادرت عبد اللَّه خيال ميكند وى پس از پدرش امام است فرمود: عبد اللَّه كارى ميكند كه خداوند پرستش نگردد، بار ديگر عرض كردم: امام ما اكنون كيست؟ فرمود: خداوند تو را باو خواهد رسانيد، عرض كردم شما امام هستى؟ فرمود: من اين را نخواهم گفت.
🔹راوى گويد: من فهميدم در طرز سؤال اشتباه كردهام، گفتم: قربانت گردم، آيا امامى بر شما حاكم است؟ فرمود: من تحت نظر امام ديگرى نيستم، در اين هنگام عظمت و هيبت او در دلم راه پيدا كرد، گفتم: قربانت گردم اينك از شما مىپرسم همان گونه كه از پدرت مىپرسيدم فرمود: بپرس و ليكن انتشار نده، اگر مطالب را در بين مردم آشكار كنى خطر كشته شدن هست.
گويد: از وى مسائلى را پرسيدم و او را مانند دريائى بىپايان يافتم، پس از اين عرض كردم: قربانت گردم شيعيان پدرت هم اكنون متحير و سرگشتهاند اجازه ميدهيد جريان را به آنان برسانم و آنها را بطرف شما دعوت كنم؟ و ليكن شما از من پيمان ميگيرى كه اين مطالب را در جاى ديگرى اظهار نكنم. فرمود: اگر افرادى را ديدى كه مورد اعتماد و محل اطمينان هستند جريان را به آنان اطلاع بده و از آنان عهد و ميثاق بگير تا اين مطالب را علنى نكنند كه خطر كشته شدن در بين هست، حضرت در اين هنگام بسوى خود اشاره كرد يعني سر مرا خواهند بريد.
🔹راوى گويد: من از خدمت آن جناب بيرون شدم و جريان را به ابو جعفر احول گفتم، و پس از اين با زراره و ابو بصير ملاقات كرديم و آنان را هم از قضيه مطلع كرديم و آنها خودشان نزد امام عليه السّلام رفت و مطالب را از خود آن جناب استماع كردند و به امامتش عقيده پيدا نمودند، و سپس جريان را بمردم رسانيديم و مردم دسته دسته به خانه او ميرفتند مگر گروهى كه با عمار ساباطى بودند، و عبد اللَّه هم در خانهاش نشسته و جز اندكى از مردم، كسى با وى رفت و آمد نداشت.
ادامه دارد...
@salmanraoofi
#ولایت
#امام_خمینی
#مصباح_الهدایه
#فروغ_معرفت
#بازخوانی_کتاب
🔅🔅🔅
📌 نشست «نگاهی به مصباح الهدایه امام خمینی (س)»؛ قسمت هشتم
▪️ با خواندن کتاب «مصباح الهدایه» بسیاری از اسرار ولایت حل می شود.
🍀🍀🍀
▪️مورد دیگه مطلبی است که تا آنجایی که من گشتم این نکته را اختصاصاً در مصباح الهدایه و یک جای دیگه ای هم به اشاره از حضرت امام دیدم به نظرم میرسد که توضیحش هم آسان نیست و آن مطلبی است که حضرت امام یک بخشی از آن را نقل میکنند و بعد خودشان تکمیل میکنند و میفرمایند نوع ارتباط و نسبت ساحت روحانی و غیبی وجود و ساحت ناسوتی و شهودی و سافلتر وجود به گونه ای است که هر یک از این عرصه ها استداره ای است خوب از قدیم در نجوم میگفتند که دایره شکل بسیطی است، کره بسیط هست، زاویه ندارد اضلاع ندارد، اینها این را آوردند در تبیین نظری در عرفان، حضرت امام هم این را میفرمایند که آن هسته مرکزی و آن لبّ و مغز اصل هستی که تجلیاتش بعدا بروز کرده و حتی به عالم جسمانی و ناسوت و اینها ارتباطش مثل کرات مسمت هست، کره توپر، منتها تا اینجاش را دیگران هم گفتند فرمودند به این که کرات روحانی غیر از کرات جسمانی هستند.
▪️در کره جسمانی، مثل یک توپ فرض کنید محیطش احاطه دارد بر مرکز اما در کره روحانی به عکس است مرکز بر محیط احاطه دارد این واقعا یعنی چه این را ما چطور تصور کنیم تا تصدیق کنیم تا بفهیم من قبل از بحث بداع اولی که این شرح به دستم رسید رفتم سراغ همین که ببینم این نسبتهای کرات روحانی و جسمانی که حضرت امام میفرمایند ایشان در شرح چگونه به آن پرداختند دیدم خیلی خوب توضیح دادند که اصلاً آن چیزی که در عالم شهود و در عوالم جسمانی ما میبینیم چیزی جز تجلی مرکز نیست من میخواهم یک مثالی عرض کنم برای توضیح این، ببینید ما حتی مثال جسمانی هم میتوانیم پیدا کنیم مثال شهودی به معنای علم حضوری نه، یعنی از عالم شهود از عالم پایینی که به طور محسوس قابل مشاهده حسی هم باشه منتها نه مثال به توپ.
▪️ببینید ما یک کره جسمانی مثل توپ اگر در نظر بگیریم محیط بر مرکز احاطه دارد ولی مرکز بر محیط احاطه ندارد اما اگر شما نور این نور حسی را عرض میکنم نه نور معنوی یا وجود نه. نور شیخ اشراق نه. همین نور خورشید، یا عرض کنم چراغ و امثال اینها. میدانید در فیزیک هم میگویند نور انتشارش بسته به شکل منبع انتشار نور است اگر ما یک منبع کره ای داشته باشیم یعنی اگر شما یک لامپی در نظر بگیرید یا خورشید، که کره است خود منبع انتشار نور کره است البته هر مثالی از یک جهت مقرب است از یک جهت مبعر، خورشید کره است ولی جلوه گری نور خورشید همه جا یک نواخت نیست بعضی جاهاش تشعشعات درش بیشتر است بعضی جاها کمتر است حالا این جور نباشد همه جا هم یک نواخت انتشار نور ازش اتفاق بیفتد این نور منتشر هم به شکل کره منتشر میشود. اما آنچه که منتشر میشود همان نور لامپ و خورشید است هیچ چیز دیگری نیست هر وقت و هر جا از این منبع اگر انتشارش متوقف بشود آن نوری هم که دارد منتشر میشود همانجا متوقف میشود.
▪️اصلا آن نور منتشر محیطی هم اگر داشته باشد آن محیط کاملاً وابسته به همین مرکز است. یعنی در واقع آن مرکز هست که نور منتشر شده را ساخته است و جلوه نور همین است که منتشر شده است. ولذا این مرکز است که مسلط بر محیط است این مرکز است که آن محیط را انتشار داده و جلوه داده آن محیط بر مرکز سلطه و احاطه و چیرگی ندارد برعکس در همین نور حسی هم میشود این مثال را زد. منظورم این است. دو تا مسئله مشکل تری که خود حضرت امام در عبارتش توضیح نداده است. شارح آن کسی نیست که توضیح واضحات یا مرجع ضمیر را در یک عبارتی صرفا بیاید بیان کند. آن محتوا و مطلبی که در بطن ذهن مولف بوده آن را بتواند خوب توضیح بدهد.
ادامه دارد...
@salmanraoofi
#ولایت
#امام_خمینی
#مصباح_الهدایه
#فروغ_معرفت
#بازخوانی_کتاب
🔅🔅🔅
📌 نشست «نگاهی به مصباح الهدایه امام خمینی (س)»؛ قسمت نهم
▪️ با خواندن کتاب «مصباح الهدایه» بسیاری از اسرار ولایت حل می شود.
🍀🍀🍀
▪️من در این شرح هر کجایش را که نگاه کردم با این حجم و این مدت کوتاهی که منتشر شده همه را نگاه نکردم، هر جایش را نگاه کردم دیدم همین جور است، خیلی خوب توضیح داده است. به علاوة مقدمة سیصد و چند صفحه ای که خودش هم محتوای بعضی مسائل است عرفان را خوب بیان فرموده شارح محترم و هم تاریخ پخته و بسیار حساب شده و دسته بندیهای خیلی خیلی استادانه ای که از آثار عرفان، از بزرگان عرفان، ارائه فرموده شارح محترم در این کتاب خیلی مغتنمه. این یک بخش از عرض من است، بخش دیگری از عرض من. یک نکته ای در مورد مصباح الهدایه میخواهم عرض کنم و بعد یک پیشنهادی به دنبالش. امروز هم که صحبتها و افاضات سرور بزرگوار جناب یزدانپناه را در اینجا شنیدم در دل واقعاً انقدر خوشحال شدم که در این دورة، این را خیلی صادقانه و دوستانه و راحت هم عرض میکنم در این قربت علوم عقلی در حوزههای علمیه، که متأسفانه بعد از یک عوجی دوباره انگار عفول کرده ما همچنان میبینیم که کسانی دل در این عرصه سپردهاند و تلاش کردهاند و زحمت کشیدهاند و همچنان دارند با تلاش و پختگی و دلسوزی یک همچین آثاری را عرضه میکنند و تحویل میدهند باز در آنچه که در این مقدمه نوشته شده بود در همین صحبتهای کوتاه امروز چیزهای اضافه و افزودههای خیلی سودمندی در همین صحبت ایشان هم بود من خیلی استفاده کردم. به خاطر همین بود من دوست داشتم این پیشنهاد را حضوری به خود ایشان بگویم. به هر حال یا صحبت ما به ایشان میرسد یا خودم در یک فرصت دیگهای به ایشان عرض میکنم.
▪️این پیشنهاد من مقدمه ای دارد، مقدمهاش این است ببینید کتاب مصباح الهدایه کتابی است که امام مستقلا نوشتهاند. حالا در 28 سالگی که 28 سال 29 سال که خیلی شگفت هست که ایشان هم فرمودند آن به جای خودش. مستقل منظورم این است. حضرت امام در شرح دعای سحر تابع دعای سحر است. یعنی فقرات این دعا را شرح کرده.
▪️نگارش این و کر و فر در بحث و فراز و فرود در بحث دست خودش نیست. میخواهد این دعا را شرح کند بعد از دعای سحر در تعلیقات بر کتاب شریف قاضی سعید تعلیقات بر فوائد الرضویه، آنجا باز همین جور ایشان تعلیقه ای نوشتهاند که تابع متن قاضی سعید است. در تعلیقات فصوص و مصباح الانس حضرت امام تعلیقه ای نوشتهاند که تابع فصوص و مصباح الانس است. در چهل حدیث، در سر الصلوة، همه جا یک اصل دیگری وجود دارد. ایشان دارد شرح مینویسد دارد تعلیقه میزند دارد عرض کنم خدمت شما توضیحی میدهد. ولی مصباح الهدایه کتاب مستقلی است که خودش شروع کرده دستهبندیها، فراز و نشیب بحث و مطالب برای خودش است و به اختیار خودش بحث را تنظیم کرده حضرت امام. من در یک نوشته ناچیزی که خدمت موسسه دادم و چاپ هم شده است. در درسنامه عرفان نظری امام در بخش اولش این نکته را آنجا خیلی بیشتر توضیح دادم، این مطلب را که متون اصلی عرفان نظری ما غالبا منظم و آن چیزی که آقای یزدانپناه هم فرمودند دستگاه و نظام فکری منسجمی داشته باشد ندارد. شما آثار محی الدین را ببینید، فصوص بر حسب انبیای مختلف معارفی را ایشان گنجاندهاند. فتوحات که خیلی گسترده و از این جهت نامنظم است. شاید در آثار عرفان نظری محی الدینی کسی که زودتر از بقیه شروع کرده و منظم خواسته عرضه کند، قیصری و قونوی هستند. قونوی در متن مفتاح الغیب و قیصری در مقدمه شرح فصوص و باز در آن رسالة التوحید و النبوة والولایة که حالا آن رساله توحید و نوبت و ولایت من همچین میخواهم تشبیه کنم برای خودم در ذهن خودم مثل تهذیب المنطق تفتازانی است، این آنقدر تلگرافی و خلاصه است که خود آن باید یک عده ای بنشینند و شرحی بر آن بنویسند.
ادامه دارد...
@salmanraoofi