🔆اهمیت بحثهای روشی فقه در بیان رهبر معظم انقلاب حفظه الله
🔅هدف از آموزش فقه در حوزهها، آموزش نحوهى استنباط فقه جواهرى است. لذا از این جهت فرقی میان کتاب طهارت یا بیع یا جهاد و ... نیست
🔆هدف از آموزش فقه در حوزهها، آموزش نحوهى استنباط فقه جواهرى ... است؛ فقه جواهرى مدل را ياد ميدهد، شيوه را ياد ميدهد؛ كمااينكه شما درس فقه و اصول هم كه ميخوانيد چه در دروس سطح عالى - مثل مثلاً مكاسب، فرض كنيد، يا آنوقتى كه رياض ميخواندند، رياض و يا حتّى شرح لمعه تا حدودى - [چه] بعد هم كه درس خارج مىآييد، كارى كه در درس خارج انجام ميگيرد اين است كه طلبه كيفيّت استنباط را فرا ميگيرد؛ شيوهى استنباط را ياد ميگيرد؛ اين خيلى مهم است؛
🔆اگر شيوهى استنباط را آدم بلد نباشد، به همان چالهاى خواهد افتاد كه بعضى نيمهسوادها با تمسّك به فلان آيهى قرآن يا فلان حديث به آن چاله افتادند؛ يك چيزى را معتقد شدند كه آقا اين را قرآن ميگويد به دليل اين آيه، [درحالىكه] نكتهى آيه را نميفهمند؛ يا به دليل اين روايت، [درحالىكه] معارض آن روايت را نمىبينند يا نكتهاش را درك نميكنند.
🔆درس فقه براى اين است كه ما نحوهى كار را، نحوهى استنباط را ياد بگيريم، كه اين بسيار بسيار مهم است. فقه جواهرى اين است. آنوقت فرق هم نميكند كه در اين فقه جواهرى شما كتاب «طهارت» را بخوانيد، يا كتاب «جهاد» را بخوانيد، يا كتاب «بيع» را بخوانيد؛ تفاوتى نميكند. شيوهى استنباط را استاد خوب و استاد لايق، در همهى اين مباحث درس ميدهد.
🔆البتّه بنده خودم جزو آن كسانى هستم كه از قديم، [دوران] طلبگى - اين حرفهاى تحوّل و اين چيزها كه شما ميگوييد، حرفهايى است كه مال امروز نيست، مال پنجاه سال قبل است؛ زمانى كه بنده هم به سنّ شماها بودم، همين حرفها را از آن زمان ماها ميگفتيم - آن زمان ما اعتراض ميكرديم؛ بنده خودم جزو معترضين [بودم]؛ درس خارج ميرفتيم امّا به استادِ درس خارج در دلمان اعتراض داشتيم كه آقا به جاى مثلاً فرض كنيد «صلاة»، خب مثلاً «اجاره» بگوييد، كه اين كارخانجات عظيم و اين ادارهى مؤسّسات و شركتها همه [مربوط به] اجاره است ديگر؛ بعد مسئلهى كار و كارگر و اين حرفها؛ اينها را حل كنيد؛ خب ما [كتاب] «صلاة» را، فرض كنيد كه مقدّمات صلاة را، مقارنات صلاة را، صد بار [خواندهايم]؛ آنوقت غفلت داشتيم از اينكه اگر كسى بنا است شيوهى استنباط را ياد بگيرد، فرقى نميكند كه بحث «صلاة» را بخواند يا «مزارعه» را بخواند، يا «مساقات» را بخواند، يا «جهاد» را بخواند، يا «قصاص» را بخواند؛
عمده، فراگيرى شيوهى اجتهاد و شيوهى استنباط از كتاب و سنّت است.
🎙رهبر معظم انقلاب ۹۵/۲/۲۵
🔆اجتهاد اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
🔊 قم از نظر معلومات آن طور که باید باشد نیست
🔺آیت الله العظمی شبیری زنجانی دام عزّه در دیدار با جناب آقای اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور:
🛎الان خیلی از چیزها شعار است، اما #شعار جای واقعیت را نمیگیرد! خیلیها در اوّلیات فقه ماندهاند اما از آنها به عنوان #مجتهد یاد میشود.
🔹باید توجه کرد که علم را نباید برای آبادی دنیا خواند. در دانشگاه درس می خوانند برای اینکه مدرکی بگیرند ولی در حوزه، برای خودِ علم، ارزش قائل هستند.
🛎حالا، خیلی طلبه ها همان وضع دانشگاه را پیدا کرده اند. در اینصورت، از آن ها شیخ طوسی و آخوند بیرون نمی آید.
🆔 @sedayehowzeh
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
#لزوم_تفکیک_خروجی_حوزه
🌀 بزرگان و شورای عالی را وادار به تحول کنید
📝 طلاب باید درد را منتشر کنند
💠 امام خامنهای
✅ مراحل علاج مشکلات حوزه:
9⃣ تقسیم تدریجى طلاب بر حسب اهداف و استعدادها
تاسعاً، تقسیم تدریجى طلّاب برحسب اهداف است. آمارى که من دریافت کردم، حدود بیست و سه چهار هزار طلبه را در حوزه نشان مىدهد. اگر این آمار را ملاک محاسبه قرار دهیم، از این تعداد، حدود هفت، هشت هزار نفر جزو فضلاى بزرگ و علما هستند که در این تقسیمبندى نمىگنجند. این افراد، کسانى هستند که مراحلى را گذراندهاند و به مدارج عالى علمى رسیدهاند. بخش دیگر، کسانى هستند که در جوانى اهل درس خواندن نبودند و حالا هم دیگر وقتش را ندارند.
✅ تربیت فقها و مجتهدین تراز
فرض کنید اگر پانزده هزار طلبه در قم وجود داشته باشد، بر اساس ضابطهى قبلى، حدود هزار نفر از آنها را گزینش کنیم تا فقیه و مجتهد بزرگ تربیت شوند. البته این کار باید در زمان و وقت خودش انجام گیرد. مثلًا یک دورهى بیستساله را در نظر بگیریم که طبیعتاً هر سال، جمع جدیدى اضافه خواهند شد و جمع دیگرى هم خارج خواهند گردید؛ ولى میانگین تقریباً همین بیست سال است. این افراد باید افراد مستعدى باشند که استعداد و شوق فقاهت داشته باشند و اهل انصراف از فقاهت نباشند. باید اینها را گزینش کرد و روى آنها کار ویژهى فقاهتى انجام داد. از بین اینها، مدرّسین و مؤلّفینِ بزرگِ فقه و مراجع تقلید در خواهند آمد. هزار نفر فقیه، کم نیست که این حوزه بتواند در ظرف مدت بیست سال بیرون بدهد. این، خیلى زیاد است.
اگر شما بیست سال یا چهل سال پیش تاکنون را نگاه کنید، متوجّه مىشوید هزار فقیه زبدهى برجستهى بزرگى که بتوانند دنیاى اسلام را از لحاظ فقاهت علمى بپوشانند و هزار نفر متکلّمِ مجتهد در کلام، نیازهاى جهان اسلام را تأمین کنند؛ کم نیستند. کسانى که شوق و علاقه دارند، اینها را پیدا کنند. باید به اینها درسِ مخصوص داده شود. اگر لازم است، دورههاى خارج بروند و یا در دانشگاهها بورسیه شوند و بورس بگیرند.
✅ تربیت علمای شهری
از این تعداد که بگذریم، در مرحلهى بعد، پنج هزار نفر عالم شهرى در حدود متوسّط تربیت کنیم. در میان این افراد، مجتهد و قریب الاجتهاد و مجتهد متجزّى هست و آنچه که لازم دارند، تأمین مىشود. البته این هم یک دورهى مشخّص خواهد داشت. ممکن است مثلًا یک دورهى بیستساله لازم داشته باشند. اگر آن دو دستهى اوّل، حدود بیست سال طول مىکشد، این دستهى دوم کمتر خواهد بود. همهى اینها قابل برنامهریزى است.
✅ تربیت مبلغین (منبری، نویسنده و...)
پنج هزار نفر هم به عنوان مبلّغ و منبرى و نویسنده و گویندهى عالِم و فاضل انتخاب شوند و سه هزار نفر هم به منظور تبلیغ در خارج از کشور و در سطح دنیا گزینش شوند. مجموع اینها پانزده هزار نفر مىشود.
⛔️ فردا دیر است
البته، فردا این کار نخواهد شد. اگر ما امروز شروع کنیم، ممکن است پنج سال دیگر بتوانیم چنین تقسیمبندىاى را بکنیم؛ لیکن حوزه باید به اینجا برسد و بالاخره هر روز که چنین کارى را انجام ندهیم، دیر است. مىدانم که کار پیچیده و دشوارى است؛ اما اگر حوزه- نه یک نفر- تصمیم بگیرد، این کار خواهد شد.
📅 ۱۳ آذر ۱۳۷۴
⏱ ۲۶ سال گذشت... ‼️
#حوزه_بیمار
#راه_علاج
#تحول_حوزه
@Manahejj
علوم انسانی اسلامی ۶.m4a
19.45M
#علوم_انسانی_اسلامی
جلسه ۶
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
برنامه ای برای اجتهاد ۵.m4a
4.84M
جلسه ۵
#برنامه_ای_برای_اجتهاد
سر فصلها
۱/ کتبی برای مطالعه بیشتر در منطق قدیم
✅متاسفانه باطری موبایل تمام شد و یک سوم جلسه بیشتر ضبط نشد ان شاءالله جلسه بعد با ترتیب و تنظیم بهتر ارائه می شود
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
علوم انسانی اسلامی ۷.m4a
16.11M
#علوم_انسانی_اسلامی
جلسه ۷
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
برنامه ای برای اجتهاد ۶.m4a
12.53M
جلسه ۶
#برنامه_ای_برای_اجتهاد
۱/ تذکرات برای منطق جدید و مطالعه بیشتر
۲/ نکاتی درباره لمعه
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
هدایت شده از طرائف | علوم حدیث و اعتبارسنجی احادیث
♨️ لیست کتب موجود در سایت طرائف
✳️ تخفیف ویژه
📚 «فضای صدور حدیث و تاثیر آن در بازشناخت قضایای حقیقیه و خارجیه»
🖊 حسین محققیان
🌐 http://taraef.ir/product/fazaye-sodor/
📚 «تاریخ حدیث مکتوب شیعه»
🖊 عباس مفید
🌐 http://taraef.ir/product/tarikhe-maktob-hadith/
📚 «اعتبار سنجی احادیث شیعه: زیرساخت ها، فرایندها، پیامدها»
🖊 سیدعلیرضا حسینی شیرازی
🌐 http://taraef.ir/product/etebarsanji-ahadis/
📚 «بانوان محدث شیعه و خدمت به حدیث تا پایان قرن پنجم هجری قمری»
🖊 سیده طیبه موسوی اصل
🌐 http://taraef.ir/product/banvan-mohades-shiei/
📚 «علل پیدایش و تطور مذاهب کلامی»
🖊 رسول رضوی
🌐 http://taraef.ir/product/elale-peydayeshe-va-tatavor-mazaheb-kalami/
📚 «مدرسه تفسیری قم» تا قرن پنجم هجری با تاکید بر تفسیر اثری ابن الولید
🖊سیدمصطفی مطهری
🌐 http://taraef.ir/product/madrase-tafsiri-qom/
📚 «میراث مکتوب رضوی»
🖊سیدمصطفی مطهری 🖊رضا یاری نیا
🌐 http://taraef.ir/product/miras-maktob-razavi/
📚 «درباره رساله منسوب به میّاح المدائنی»
🖊سیدمصطفی مطهری
🌐 http://taraef.ir/product/miyah-almadaeni/
📚 ابراهیم بن هاشم _ بازخوانی فرآیند انتقال حدیث کوفه به قم
🖊 سیدعلیرضا حسینی شیرازی
🌐 http://taraef.ir/product/ebrahim-ebne-hashem/
🔗 https://zil.ink/taraef
🆔 @taraef_ir
هدایت شده از سلمان رئوفی
باسمه تعالی
چهارشنبه ها
بحث کتاب مبانی علوم انسانی اسلامی دکتر احمدحسین شریفی
ساعت ۴ تا ۵
و بحث برنامه ای برای اجتهاد
۵ تا اذان
برقرار است ان شاءالله
مکان میدان سپاه، به سمت بلوار شهید اخلاقی، کمی بعد از کوچه یکم شهید اخلاقی، پلاک ۱۲ موسسه فتوت
👈طبقه ۱
👈مدرس ۳
موقعیت تقریبی موسسه فتوت
https://eitaa.com/salmanraoofi/8904
@salmanraoofi
علوم انسانی اسلامی ۸.m4a
15.7M
#علوم_انسانی_اسلامی
جلسه ۸
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
برنامه ای برای اجتهاد ۷.m4a
11.77M
جلسه ۷
#برنامه_ای_برای_اجتهاد
۱/ نکاتی درباره لمعه
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
6.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کار اجتهادی و دقیق در موارد و مسائل زیادی لازم است
از جمله نشانه های آخر الزمان، بحث تولی و تبری و برائت
طب اسلامی و و و
وقتی افرادی دقیق و قوی کار کنند مثل سخنران محترم روی حساب صحبت میکنند
وقتی افرادی با پایه های ضعیف وارد این گونه مباحث می شوند نتیجه اش کتابهایی با مطالب ضعیف در مهدویت و علائم ظهور، برائت با تقریر و فهم ضعیف، طب ضعیف و .... می شود
دقیق، قوی و با حوصله درس بخوانید و کار کنید که بتوانید دقیق قوی و متین صحبت کنید
@salmanraoofi