#معرفی_کتاب
روش تفسیر قرآن به قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی ره
🔆از استاد محقق حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن وکیلی حفظه الله
🔆کتاب مختصر و خوبیست
@salmanraoofi
#معرفی_کتاب
انوار درخشان به نظر حقیر جزو چند تفسیر درجه ۱ است
مولف رحمت الله علیه حقیقتا با فضل و محقق است
@salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
#اختصاصی (نشر بدون لینک کانال ممنوع است)
#فوائد_مکتب_شناسی_فقهی 5
#مکتب_شناسی_فقهی
گوشه هایی از دروس #مکتب_شناسی_فقهی_شیخ_اعظم_نصاری ره
2-2. در رسیدن به #حکم_فقهی
🔆جای دیگر گره گشایی #مکتب_شناسی_فقهی مباحث مربوط به #حکم_شناسی است.
👈در روند رسیدن به حکم حتی در یک مسئله کوچک فقهی مثل استخاره شما به بن بست می خورید
👈چند سوال مهم درباره استخاره مطرح است
🔆1/ اصلا شارع استخاره را در کجا تشریع کرده است؟ استخاره در امور شخصی تشریع شده است یا در امور سیاسی یا اجتماعی هم تشریع شده است و میتوان از استخاره برای انجام دادن یا انجام ندادن امور غیر شخصی استفاده کرد؟
🔆2/ فرضا استخاره برای کارهای سیاسی و اجتماعی تشریع نشده باشد آیا در مسائل سیاسی اجتماعی، استخاره برای فرد جایز است یا حرام است؟ مثلا فرد صاحب مسئولیت استخاره کند که فلان کارمند را بردارد، آیا این کار جائز است؟ بسیار مبتلا به هم هست و شنیده ام که بعضی مدیران در بن بست از استخاره استفاده می کنند. این کار جایز است یا حرام است؟
🔆3/ اگر نظر فقیهی این بود که استخاره برای این امور تشریع نشده ولی استخاره برای این امور جایز است و حرام نیست آیا استخاره در این موارد کاشفیت دارد یا کاشفیت ندارد؟
👈مثال مساله مثل استفاده از عینک برای دیدن ثواب عمل می شود. یعنی ابزار استخاره درست است که استفاده از آن حرام نیست ولی نسبت به موضوع کاشفیت ندارد؟
🔆در همه این موارد شما نص ندارید که جواب را به شما بگوید.
البته روایاتی و نکات تاریخی داریم که رسول الله صلی الله علیه و آله استخاره را جای چه آورد که این را بنده از چندین تفسیر و جاهای دیگر جمع کردم که اصلا استخاره کجا تشریع شد، ولی همین متون را هم که شما جمع می کنید باز شما متوجه نمی شوید که استخاره جعلش دقیقا کجاست، این مساله خیلی ساده ولی بسیار مبتلا به است، در هر مسئله ای شما بروید ما بن بست داریم.
🔆اگر کسی مکاتب فقهی را بلد باشد حالا با روش #شیخ_اعظم_انصاری در #موضوع_شناسی_فقهی جای جعل استخاره را به دست نمی آورم
ولی با روش #مکتب_فقهی_قم جای جعل را به دست می آورم
اما با روش تاریخی مکتب قم اینکه استخاره در این امور سیاسی مثلا استفاده شده یا می تواند بشود را به دست نمی آورم
لذا در دایره جعل شک دارم اما با روش #امام_خمینی ره در موضوع شناسی و حکم شناسی میفهمم دایره جعل در این امور سیاسی بوده یا نه؟
و یا با روش لجنه فقهی و تضارب آراء #شیخ_اعظم_انصاری اینکه جواب سوال دوم و سوم بین اهل فن چیست راحت به دست می آید
لذا یک فرع فقهی شاید با یک مکتب و روش حل بشود شاید هم حل نشود با آن مکتب حل نشد می روم با یک روش دیگر استفاده می کنم و مشکل را حل می کنم و حکم را به دست می آورم.
@salmanraoofi
🔸باید تلاش کنیم بانکداری موجود به بانکداری بدون ربا تبدیل شود
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید عباس موسویان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:
🔹باید سایر آموزههای اسلامی را به بانکداری تزریق کنیم.
🔹در عین حال مطالعاتی جامع برای طراحی نظام اقتصادی اسلام و در دل آن نظام مالی اسلام و در دل آن نظام بانکی اسلام داشته باشیم.
🔹 ما باید بتوانیم یک حرف روشنی برای تحول بانکداری اسلامی به آن معنای پنجم به بانک اسلامی به عنوان نظام اقتصادی اسلام داشته باشیم.
#اقتصاد
🌐 yon.ir/7D1Np
@vasael_ir
🔆 @salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری فارس
تحریف امام، بزک کردن دشمنان امام است
🔹آنچه مقدس است «امام خمینی» است نه کسانی که با هر القاب و عنوانی سعی دارند خود را به امام متصل کرده و اقدام به مقدسنمایی کنند.
🔹خوب است گردانندگان سایت منسوب به موسسه امام بدانند که نتیجه موجه کردن دشمنان امام، قطعاً تحریف است.
🔸در لینک زیر بخوانید👇
fna.ir/bmogdo
@Farsna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆حجت الاسلام سید حمید روحانی
🔆من و شمای طلبه رهبری را تنها گذاشته ایم!
🔆این گرانی ها جان مردم را به لب رسانده چرا شما طلبه ها ساکتید؟! شما کجا هستید؟!
🔆 @salmanraoofi
#اختصاصی (نشر بدون لینک کانال ممنوع است)
#مکتب_شناسی_فقهی
#فوائد_مکتب_شناسی_فقهی 6
گوشههایی از دروس #مکتب_شناسی_فقهی_شیخ_اعظم_نصاری ره
🔆3-2: حل تعارضات:
نقطه دیگر در #اجتهاد که مباحث #مکتب_شناسی_فقهی به درد میخورد در #حل_تعارض است که در هر #روش_اجتهادی این مشکل به وجود میآید
🔆مثلا روشی که #آیت_الله_العظمی_بروجردی برای حل تعارض روایات استفاده می کند، فرق می کند
🔆با روش #آیت_الله_خوئی، همین دو روش
🔆با روش حضرت #امام_خمینی ره فرق می کند،
خوب همین دو روش جایی هست که راحت جواب نمی دهد، شما می بینید روش #امام_خمینی ره خیلی خوب جواب می دهد، این خیلی دست آدم را باز می کند که در جاهای مختلف بتوانیم گره ها را باز بکنیم.
👈نمونه حل این تعارضات با روش متفاوت حل مسئله فروش سلاح به دشمنان است که #شیخ_اعظم_انصاری ره با روشی حل کرده
آیت الله بروجردی هم با روشی ممکن است حل کنند
و #امام_خمینی ره با روش دیگری حل کرده که جدید است و ایشان می گوید در بیع سلاح به کفار و دشمنان آنچه موضوعیت دارد مصالح اسلام است و زمان و مکان نه کافر بودن یا غیره.
@salmanraoofi
#معرفی_کتاب
مبانی اصولی شیخ اعظم انصاری ره
کتاب خوبیست
مقدمه تاریخی خوبی دارد اما کلیت ساختار و بعضی فصول آن ضعیف است
@salmanraoofi
هدایت شده از بیداری ملت
🔴اجرای گسترده و وسیع سند استعمار آموزشی ۲۰۳۰
به گزارش خبرنگار مهر
کبری خزعلی در نشست بررسی مدیریت چندگانه دولت در مواجهه با سند ۲۰۳۰، اظهار داشت:
در حال حاضر سند ۲۰۳۰ به طور وسیع در مدارس، مهد کودک ها، مراکز بهداشتی و ... اجرا می شود و در مرحله جدید رسانه ملی را هدف گرفته اند.وی ادامه داد: شبکه سلامت رسانه ملی به شکل وسیع و دیگر شبکه ها در حال آموزش مسایل جنسی در قالب سند ۲۰۳۰ است.
🔷رییس سابق شورای فرهنگی اجتماعی زنان تاکید کرد: در دانشگاه ها فضای مجازی و امروز صدا و سیما و حتی مساجد هدف اجرای سند ۲۰۳۰ قرار گرفته اند.
خزعلی با اشاره به بررسی اساسنامه کانونهای فرهنگی و هنری مساجد در شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد:
این اساسنامه هنوز قانونی نشده اما قرار است با تکیه بر سند پشتیبان آن که به صورت مخفیانه در حال بررسی است. مساجد از اختیار روحانیت خارج شود و تحت کنترل دولت قرار بگیرد‼️
وی گفت: در تاریخ اسلام شاهد نبودیم که دولت مساجد را تصرف کند.
مسجد از شئون ولی فقیه است و وظیفه مدیریت امور دینی برعهده ولی فقیه است که باید با کمک سازمانهایی چون تبلیغات اسلامی و تربیت نیرو در حوزه های علمیه انجام شود اما با این طرح مسجد در اختیار وزارت ارشاد قرار می گیرد. حتی رشته دانشگاهی مسجدداری همانند هتل داری تاسیس کرده اند و افرادی وارد شده اند که قرابتی با فضای مسجد ندارند.
🔹خزعلی افزود: حتی مباحث اقتصاد مسجد را هدف گرفته اند تا در تصرف دولت در آید و در چارچوب سیستم استخدامی٬ از روحانی سلب اختیار کنند و روحانی فقط بتواند در حد پیشنهاد مدیریت مسجد در امور دخالت کند.
🔸وی ادامه داد: با اجرای این طرح مدیرکل ارشاد یک شهرستان بر روحانیان سلطه می یابد.
و در سند پشتیبان اساسنامه آمده است که فعالان مسجد باید راه را باز کنند تا مجاوران به مسجد بیایند و به اصطلاح فضا را بانشاط کنند. جوانان و هنرمندان را جذب کنند و مسئولان مسجد تاب آوری داشته باشند و تحمل کنند تا مسجد با نشاط شود! 😳
🔹خزعلی اضافه کرد: می خواهند اختیار روحانی مسجد در حد خواندن نماز جماعت باشد. می گویند مسجد باید یک نهاد غیر دولتی، غیر انتفاعی و فرهنگی باشد اما این با دولتی شدن مساجد در تناقض است.
در بدنه مساجد شوراهایی شوراهایی تعیین کرده اند که دولتی است و با تغییر دولتها ممکن است تغییر کند و این یعنی سیاستهای فرهنگی در مساجد با تغییر دولتها عوض شود!
منبع خبر: خبرگزاری مهر
گپ👇
gap.im/bidariymelat
سروش👇
sapp.ir/bidariymelat
ایتا👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تصمیمی که مسیر زندگی رهبر انقلاب را تغییر داد
@salmanraoofi
باسمه تعالی
کانال فقاهت کلیپی از یک فعال فرهنگی منتشر کرده که تحلیلهایی درباره اتفاقات اخیر می کند.
https://eitaa.com/Feghahat/809
متاسفانه کم کاری روحانیت در ورود به عرصه های فرهنگِ مردمی و اشتباهات فاحش بعضی نهادهای خاص در چهره کردن افرادی که صلاحیتهای لازم علمی، فرهنگی و اخلاقی را ندارند باعث شده این افراد برد فکری و فرهنگی پیدا کنند.
کسی که کل سواد او، سواد اینترنتی است و کمی هم زبان عربی بلد است چنان صحبت میکند که انگار تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی است.
کل صحبتهای این فرد یک حرفهای روشن و واضح است که الان همه می دانند، نکته آن فقط این است که از قضا هیچ راه حلی هم ندارد و فقط داد میزند، گرچه اگر راه حلی هم داشته باشد برای سطح تفکر خودش خوب است و با افق امام خمینی ره فاصله زمین تا آسمان است.
در نقص تفکر و پایین بودن سطح تفکر امثال این افراد همین بس که هنوز متوجه سطحی بودن مرجعیت و نفوذ امثال سلبریتی ها نیستند و نیروی خود را صرف مبارزه با افراد بی ارزشی می کنند که از قضا، همین کار به این افراد جایگاه می بخشد.
امام سجاد علیه السلام در دورانی زندگی می کردند که در مجالس این افراد خواننده و امثالهم، فقهای زمان حضور پیدا می کردند ولی یکبار هم حضرت برای موعظه این افراد با آن شانهای اجتماعی کذا که در هر جا حضورشان ازدحام مردمی را همراه داشت، تلاش نکردند.
فارغ از این که ایشان گفته خوب است جایی مثل رمی جمرات مکه، در مشهد درست کنیم و حرفای نامربوط دیگر اگر باز هم طالب نکاتی در این زمینه هستید می توانید با کلید واژهایی چون نقد، مزخرفات و گافها حرفهای اشتباه ایشان را در اینترنت جستجو کنید.
بحمد لله فرزندان روح الله الموسوی الخمینی ره و رهبر معظم انقلاب بیدارند و بهتر از امثال این افراد باسوادِ اینترنی متوجه مشکلات و راه حلها هستند.
برادران کانال فقاهت هم اگر از امور رسانه ای بیخبرند و در امور فرهنگی کم اطلاع، بهتر است با افراد مطلع مشورت کنند و بیخود به طرح افرادی با تفکر غیرمستقیم و ضعیف نپردازند.
بحمد الله استاد اکبرنژاد فارغ از صحبتهایشان و نقدهای حوزه، متناوبا درباره خطراتی که انقلاب را تهدید می کند صحبت می کنند و چند دقیقه صحبت ایشان در این مسایل بهتر از یک ساعت سخنرانی چنین افراد کذاییست.
اما این وضع تداومی ندارد و این رییس جمهور هم سرنوشتی بدتر از اسلاف کذایی خود خواهد داشت و سرنوشت جمهوری اسلامی اتصال به قیام جهانی بقیت الله است ان شاءالله
درباره وضع جمهوری اسلامی و دلیل امیدواری رهبرانقلاب حفظه الله هم به زودی صوتی ارائه خواهم کرد.
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
سلمان رئوفی
۱۳۹۷/۳/۲۳
@salmanraoofi
@salmanraoofi_tahlil.m4a
21.1M
🔆تحلیلی از وضعیت دولت جمهوری اسلامی و دشمنان
🔆منظومه تحلیل سیاسی رهبر معظم انقلاب حفظه الله
🔆نشر بدون لینک کانال جایز نیست
@salmanraoofi
#اختصاصی (نشر بدون لینک کانال ممنوع
#مکتب_شناسی_فقهی
#فوائد_مکتب_شناسی_فقهی 7
گوشه هایی از دروس #مکتب_شناسی_فقهی_شیخ_اعظم_نصاری
🔆4-2: فقه الحدیث(روش فهم حدیث)
منظور ما از #فقه_الحدیث روش های فهم و ظهورگیری از حدیث است نه آن علم اصطلاحات حدیث، حدیث چه دلالتی دارد، روش فهم و فهمی که یک روش به شما از حدیث می دهد در یک مکتب، بعضا فهم جدیدی است.
🔆 #آیت_الله_العظمی_بروجردی ره در فهم حدیث یک مبنای مهم دارند و آن اینکه احادیث ما یک زمینه تاریخی دارد و این زمینه تاریخی با دانستن اقوال #اهل_سنت حاصل می شود لذا ما باید توجه به اقوال اهل سنت داشته باشیم
تا
زمینه صدور متن را بفهمیم.
👈 بسیار جالب است که ایشان بدون دانستن اسم #هرمونوتیک یکی از اصول مسلم هرمونوتیک و اصول مسلم عقلایی را در روش فهم هر کلامی و خصوصا حدیث به کار میگیرند.
🔆در این روش فلان روایتِ به ظاهر مطلق، اطلاقی به آن معنای قانونی ندارد که شما بگویید که روایت دیگری به معنای قانونی تقییدش است.
مثلا بعضی روایات مطلق در باب نماز را آیت الله العظمی بروجردی قائل به اطلاقش نبودند بلکه قائل به ظهور آن در نقد یک مبنای رایج از اهل سنت بودند و لذا روایات دیگر اصلا تقیید نمی شد و تعارض یا اختلاف هم بین این روایات نبود.
این روشِ نگاه به زمینه صدور روایت، در ظهورگیری و حل تعارض و بسیاری از مباحث مربوط به فهم حدیث و تبعات فهم از حدیث بسیار موثر است و دانستن روش فقها در این زمینه بسیار موثر است.
👈چون فهم از معنای روایت وقتی عوض شد به تبع همه مسائل تحت الشعاع آن قرار میگیرد.
از عام یا مطلق بودن و به تبع مقید یا خاص داشتن تا پیدا کردن معارض با معنای روایت دیگر و ...
دانستن #مکاتب_فقهی فقها ما را به این اشراف نسبت به روش فهم حدیث می رساند و چه بسا فهم ما را نسبت به تعداد زیادی از روایات عوض کند و به تبع گره گشایی یا معضلات خاص خود را به وجود بیاورد.
@salmanraoofi
🔴 پاسخ شبهه اسیران زن شوهردار و آیه 24 نسا👆 آیا هر اسیری به بردگی میرفته؟ آیا هر زنی اسیر میشده؟ شرایط ازدواج با زن اسیر چه بوده؟ دستور صریح قرآن در مورد اسیران جنگی چیست؟👆
@salmanraoofi