eitaa logo
سالن مطالعه
194 دنبال‌کننده
8.4هزار عکس
2هزار ویدیو
893 فایل
امروز کتابخوانی و علم‌آموزی نه تنها یک وظیفه‌ی ملّی، که یک واجب دینی است. امام خامنه‌ای مدیر: @Mehdi2506
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🌸🍃 ۱۴۰۲ قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/10600 ◀️ قسمت هفتم؛ 🔹امروز همه دارند می‌گویند دیگر ــ ما گفتیم، دیگران هم همه دارند می‌گویند ــ که دنیا در حال تحوّل است؛ این تحوّل را چه کسی به وجود می‌آورد؟ مغزهای متفکّر، آدم‌های فعّال، دست‌اندرکاران کارهای بزرگ؛ تحوّل را اینها به وجود می‌آورند. او همین شما هستید؛ شما امروز دانشجویید، فردا همان کسی هستید که می‌توانید آن تحوّل را به وجود بیاورید. بنابراین، توقّع ما این است که شما به آینده این‌جوری نگاه کنید. 🔹البتّه این کسی که می‌تواند فردا تحوّل ایجاد کند، لزوماً یک انسانِ پارسای برجسته‌ی مؤمنِ وفاداری نیست؛گاهی هم بعضی‌ها منحرف می‌شوند. باید سعی کنید منحرف نشوید؛ باید سعی کنید در خطّ درست و صراط مستقیم الهی حرکت کنید؛ شما دارید به سمت آن‌چنان فردایی می‌روید. بنیه‌ی خودتان را، بنیه‌ی فکری را، بنیه‌ی ایمانی را، بنیه‌ی عقلانی را، در خودتان از امروز قوی کنید برای اینکه برای آن‌‌چنان فردایی آماده باشید. 🔶🔸من اینجا به نظرم رسید چهار نکته هست: دین، خرد، علم، عزم. این چهار چیز لازم است. بنیه‌ی دینی، بنیه‌ی علمی، بنیه‌ی عقلی، و بنیه‌ی ارادی، عزمی؛ عزم راسخ، اراده‌‌ی راسخ؛ اینها را باید در خودتان قوی کنید. 🔹هر کس که در این کارها خودسازی بیشتری انجام بدهد، فردا امکان تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت. بعضی‌ها به قلّه میرسند؛ بعضی‌ها ممکن است به قلّه نرسند، امّا در یک حدودی تأثیر می‌گذارند. بستگی دارد به اینکه شما چقدر خودتان را آماده کنید. این هم یک مطلب. 🔶🔸مطلب دیگر در مورد مجموعه‌های دانشجویی. خب وقتی میگوییم دانشجو، عنوان «دانشجو» یک سلسله عناوین را جلوی چشم ما متبادر می‌کند، به ذهن ما متبادر می‌کند. 🔹مثلاً وقتی میگوییم «دانشجو»، دانش‌طلبی، جوان بودن، پُرتحرّک بودن، نوطلبی، نوزایی، احساسات انسان‌دوستانه مثل دشمنی با فساد، دشمنی با بی‌عدالتی و مانند اینها به ذهن انسان متبادر می‌شود، لکن از همه‌ی اینها مهم‌تر، به نظر من داشتن یک زیربنای فکری است که اوّل هم به آن اشاره کردم. 🔹زیربنای فکری را باید محکم کنید، مستحکم کنید. ببینید؛ نمی‌خواهم بگویم که حالا فعلاً برنامه‌های دیگر را کنار بگذارید، بروید مشغول فکر کردن و مطالعه کردن [بشوید]؛ نه، اینها همزمان باید انجام بگیرد؛ یعنی مطالعه و فکر و خودسازی در حال عمل، شانس و اقبال پیشرفت بیشتری دارد تا اینکه آدم برود بنشیند، همه‌ی کارها را تعطیل کند، فعّالیّت‌های دانشجویی را تعطیل کند و [فقط] مثلاً کتاب‌های خوب را مطالعه بکند. با منابع دینی اُنس پیدا کنید، با متفکّران عمیق و امین ارتباط برقرار کنید. امروز در بین افراد متفکّر، علمای متفکّر، آدم‌های خوبی داریم. 🔶🔸یک مطلب دیگری که اینجا یادداشت کرده‌ام که بگویم، این است که در مورد شناخت نقشه و راهبرد دشمن، بِروز باید باشیم؛ 🔹همه‌ی ما باید بِروز باشیم. البتّه بعضی هستند تا ما اسم دشمن را می‌آوریم عصبی می‌شوند که باز انداختند به گردن دشمنان خارجی! کأنّه وقتی که ما می‌گوییم: «ما دشمن داریم»، ضعف خودمان و سستی‌ها و کم‌کاری‌های خودمان را می‌خواهیم انکار کنیم؛ نه، اینها هست امّا آن را نباید فراموش کرد. دشمن وجود دارد، چه ما بخواهیم، چه نخواهیم، چه بفهمیم، چه نفهمیم، دشمن وجود دارد، مشغول کار هم هست، دائم دارد کار می‌کند. پول خرج می‌کنند، امکانات فراهم میکنند، علیه جبهه‌ی حق دارند کار می‌کنند. ما غافل هم باشیم، او غافل نمی‌شود. «مَن نامَ لَم یُنَم عَنه‌»،(۱۴) امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه می‌گوید. مَن نامَ لَم یُنَم عَنه‌! این‌‌جور نیست که اگر شما در سنگر خوابت برد، در سنگر دشمن هم خواب غلبه کرده باشد و او هم خوابش برده باشد؛ نه. ممکن است شما خواب باشی، او بیدار باشد. بنابراین دشمن وجود دارد و نمی‌شود این را انکار کرد. 🔹راهبرد دشمن این است که ما به خودمان بدبین بشویم. حالا یکی از برادرها اینجا راجع به مسئله‌ی امید صحبت کردند؛ البتّه صحبت خوبی هم بود، من رد نمی‌کنم آن صحبت را، امّا اینکه ناامیدی عمدتاً منشأ داخلی دارد، این را من قبول ندارم. بله، مشکلاتی در داخل حتماً وجود دارد و ما این مشکلات را می‌دانیم امّا این‌جور نیست که این مشکلات، جوان دانشجوی پُرانگیزه را ناامید کند. 🔹جوان دانشجوی پُرانگیزه جور دیگری ناامید می‌شود؛ [آن وقتی که] استاد یا مثلاً فرض کنید فلان آدمی که تعهّدی ندارد، می‌نشیند پای دل جوان ــ به صورت فردی و البتّه همین کار به شکل دیگری به صورت جمعی و گسترده انجام می‌گیرد ــ که؛ «شما به چه دلخوشی‌ای اینجا درس می‌خوانی؟ ول کن برو»! 🔗 ادامه دارد ... 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
🍃🌸🍃 ◀️ سکولاریسم مقدس آمریکایی قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/10601 قسمت سوم؛ 🔹از نگاه حنایی کاشانی، نه تنها پیروزی انقلاب اسلامی، بلکه دلبستگی ایرانیان به تشیع انقلابی «بخت گمراهی» بود؛ پس «چاره» نبود جز آن‌که به هر نحوی با «اسلام انقلابی» مبارزه کرد و در این راه از آثار آرنت بهره گرفت. او از دهه ۱۳۷۰ عضو حلقه کیان و از شرکاء سیاسی رامین جهانبگلو و عزت‌الله فولادوند در پروژه «براندازی نرم» است (۱۰۳) که تا امروز نیز با نهادهای دولتی نظیر سازمان صدا و سیما و مرکز بازشناسی ایران و اسلام (زیرنظر سیدمصطفی میرسلیم) برای اجرای پروژه‌های پژوهشی در زمینه‌ی «علوم انسانی» همکاری نزدیک دارد، (۱۰۴) اما در نوشتارهایش مانند یادداشت «آخوند – خدا» با تقلید از ادبیات گروهک تروریستی منافقین، نظام جمهوری اسلامی را «یک حکومت آخوندی» می‌خواند (۱۰۵) و همداستان با عطاءالله مهاجرانی از زبان محمد عابد الجابری (فیلسوف مراکشی) برای تمسخر روحانیت انقلابی می‌گوید: "همیشه فکر می‌کردم که علما نمایندگان خداوند بر روی زمین‌اند، اما بعد از انقلاب اسلامی ایران دریافتم که درست برعکس، خداوند نماینده آقایان در آسمان است! متدینان واقعی را نباید در میان روحانیون جست." (۱۰۶) 🔹حنایی کاشانی سال ۱۳۸۳ با تحریر یادداشتی پیرامون «ماجرای کسب قدرت پس از انقلاب اسلامی» مدعی است: "آنان که بهتر و بیشتر می‌توانند بکُشند حاکم مطلق می‌شوند." (۱۰۷) او سال ۱۳۸۴ برای تعقیب نقشه‌ی راه جنگ نرم، ابتدا پروژه‌ای مشترک را با رامین جهانبگلو و منصور انصاری در تجلیل از اندیشه‌های صهیونیستی آرنت برای برنامه «اندیشه‌ها» در BBC فارسی به انجام رساند. (۱۰۸) سپس در نشریات دانشگاه آزاد اسلامی به ترجمه نظریه‌های دین ستیزانه‌ی پرداخت (۱۰۹) تا فروپاشی نظام‌های دینی را اجتناب‌ناپذیر نشان دهد؛ گفتارهایی که آرنت در آنها حتی وجود خداوند را انکار می‌کند و می‌گوید: "هر نوع فلسفه و علمی که به سراغ اثبات وجود خدا برود، دارای «نگرش غیرانتقادی خرافی» است." (۱۱۰) سپس نتیجه می‌گیرد که جهان راهی جز «سکولار شدن» ندارد: "مایلم به شما هشدار دهم که در اهمیت «احیاء دین» در عصر کنونی مبالغه نکنید. این «پُف‌های روح زمانه» از عصر روشنگری تا به حال، خط مارپیچ خود را دنبال کرده‌اند و هر بیست سال یا در همین حدود، نگرشی طبیعت‌گرایانه با ادعای «احیاء دین» می‌آید. امر واقع مهم تاریخی این است که اکثریت غالب مردم از اعتقاد به «روز جزاء در آخرالزمان» دست برداشته‌اند… این تصور که آدم «می‌تواند» یا «می‌باید» دین را همچون «نهادی» سازمان دهد، همواره به نظرم بیشتر خنده‌آور بوده است. به نظر می‌آید که همه‌ی چنین کوشش‌هایی محکوم به شکست خواهد بود." (۱۱۱) 🔹آرنت دین را «پُف‌های روح زمانه» می‌دانست که هیچ‌گاه «احیاء» نخواهد شد و به «سامان سیاسی» نخواهد رسید؛ چون دیگر مردمان جهان به اعتقادات مذهبی همچون «قیامت» معتقد نیستند و «آگاهی عمومی به سوی دور شدن از مقولات دینی است.» (۱۱۲) 🔹او در این گفتار «زوال اعتقادات دینی» را بسیار قدرتمندتر از «احیاء دینی» می‌بیند و می‌گوید جهان آینده صرفاً سکولار است؛ «به این دلیل که جهانی توأم با شک است.» (۱۱۳) 🔹علیرغم شکست این پیش‌بینیِ او با وقوع انقلاب اسلامی که به روایت میشل فوکو «روح یک جهان بی روح»، بود، (۱۱۴) محمدسعید حنایی کاشانی همزمان با اقبال اکثریت ایرانیان به اندیشه «دین‌باوری» ترجمه و تبلیغ این تزها را در دانشگاه‌های کشور گسترش داد تا این بار از رهگذر نفی «وجود خداوند» به تبیین «سکولاریسم از منظر آرنت» بپردازد: "«سکولاریسم» از حیث سیاسی، دقیقاً بدان معناست که «اعتقادات» و «نهادهای دینی» هیچ آمریت و «ولایت» الزم‌آور عمومی ندارند و به عکس، «زندگانی سیاسی» نیز هیچ‌گونه «حرمت دینی» ندارد." (۱۱۵) 🤲 والحمدلله 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
🍃🌸🍃 👈 سؤالاتی درباره عملیات طبس 👈چراییِ ازبین‌بردن اسناد و مدارک 👈دستگیری فرمانده وقت نیروی هوایی ارتش قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/10602 ◀️ قسمت سوم 🔹آیت‌الله مهدوی‌کنی سرپرست وزارت کشور در مورد بمباران هلیکوپترها و هواپیماهای آمریکایی گفت: «شکاری‌های نیروی هوایی به‌دستور رئیس‌جمهور آن‌ها را بمباران کردند، به‌شکلی که بعداً بتوان از آن‌ها استفاده کرد، ولی در حال حاضر قابل استفاده نباشند.» 🔹امیربهمن باقری فرمانده وقت نیروی هوایی ارتش هرچند اعلام کرد که مخالف این تصمیم بوده است، اما نیروهای تحت امر او اقدام به اجرای این تصمیم کردند. 🔶🔸انتقادها به بمباران‌ها 🔹برخی از شخصیت‌ها و گروه‌ها با پذیرفتن ادعای بنی‌صدر در خصوص دلایل تیراندازی به‌سوی بالگردهای آمریکایی، اما عنوان کردند که با اقدامات دیگری می‌شد بالگردها را از کار انداخت که هم محمد منتظرقائم به شهادت نرسد و هم اسناد از بین نرود. 🔹برخی از این گروه‌ها که موضع‌گیری نرم‌تری داشتند عنوان کردند: «اما آن نگرانی که رسماً عامل بمباران بود، می‌توانست با هماهنگی بیشتر بین سپاه و ارتش و توجه بیشتر به گزارش‌ها و اقدامات سپاه مرتفع شود. خبر حضور نیروهای زبده از سپاه که ظرف مدت کوتاهی در محل حادثه حاضر شدند و درصدد گردآوری اسناد و وسایل جامانده در منطقه برآمدند، خود نشانه‌ی امکان چنین اطمینانی می‌توانست باشد.» 🔹دانشجویان پیرو خط امام نیز در مجموعه‌ای با عنوان “نگرشی بر ماجرای طبس” این‌گونه انتقاد خود را عنوان کردند:‌ «کسی که دائماً دم از تخصص و علم می‌زد، در به‌کار انداختن هلیکوپترهایی که حامل اسناد بسیار مهم عملیاتی بوده‌اند و مضافاً این‌که در آینده با به‌کارگیری آن‌ها قدرت نظامی ما نیز دامنه وسیع‌تری می‌گرفت، به‌جای از کار انداختن آن‌ها به‌وسیله بازنمودن وسایل حساس پروازی، تنها راه را بمباران آن‌ها می‌یابد!» 🔶🔸ارتباط عناصر داخل کشور با آمریکایی‌ها 🔹هرچند گزارش مستند و رسمی از برنامه آمریکایی‌ها در ایران و نوع همکاری عناصر داخل کشور با آنان هیچ‌گاه اعلام نشده است؛ اما آمریکایی‌ها اعتراف کرده‌اند که عده‌ای در داخل قصد همکاری با آنان را داشتند. 🔹برژینسکی مشاور امنیت ملی کارتر و تصمیم‌گیرنده اصلی عملیات نجات گروگان‌ها در یادداشت‌های خود درباره روند حوادث شب اول عملیات طبس آورده است که: «ترنر رئیس سیا به او گفته است گروهی که در تهران با ما همکاری خواهند کرد خیلی به امکان موفقیت خوش‌بین هستند.» 🔹یک ژنرال آمریکایی نیز در روز دهم اردیبهشت به‌صراحت اذعان کرد که: «ما از کمک شایان از خارج از محوطه سفارت برخوردار بودیم.» 🔹بنی‌صدر نیز در نشست خبری که در روز ۶ اردیبهشت برگزار شد، در پاسخ به سؤال خبرنگار نیویورک تایمز که پرسید: “آیا هیچ نشانه‌ای در دست دارید که در این جریان ایرانیان نیز دخالت داشته‌اند؟” رئیس‌جمهور پاسخ داد: «بله، نشانه‌های بسیار داریم و به همین جهت گفتیم این مسئله بی‌رابطه با آنچه هفته پیش در ایران گذشت نبوده است و بی‌عقبه هم نخواهد بود و ادامه پیدا خواهد کرد.» 🔹امیر بهمن باقری فرمانده وقت نیروی هوایی ارتش هم گفت: «عوامل ضدانقلاب در حمله نظامی آمریکا به ایران دخالت داشته‌اند.» 🔗 ادامه دارد ... 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
هدایت شده از سالن مطالعه
🍃🌸🍃 🌹 🇮🇷 🇮🇷🌹 روایتی از زندگی ۴۰ساله همسر گرامی سرلشکر شهید حاج حسین همدانی ◀️ قسمت ۱۵۴م؛ می‌دانستم که سال‌هاست منتظر رسیدن همین دوسه روز بوده است. از همان روز که می‌گفت: "همه‌ی کار من به زینب حسین (ع)، گره خورده تا من امتحانی حسینی بدهم و تو امتحانی زینبی" از همان روز که خواب دید از یک معبر تنگ و تاریک به سختی می‌گذرد و به یک کانون نور می‌رسد. دلم داشت توفانی می‌شد قرآنی را که سیدحسن نصرالله به سارا هدیه کرده بود باز کردم و "سوره یاسین" را خواندم قلبم آرام‌تر شد. عقربه‌ها ساعت ۹ را نشان می‌دادند یعنی وقت پرواز تهران - دمشق از گوشی‌ام صدای دریافت پیامک آمد اسم بابا حسین افتاده بود. پیام این بود: «خداحافظ.» سه روز از رفتنش به سوریه گذشته بود هر روز دو سه بار زنگ زد احوال بچه‌ها را پرسید و آخر سر تأکید کرد که حتماً برای عروسی برادر یکی از دوستانش به شمال برویم. شمال و عروسی برای من و بچه‌هایی که دل‌مان با حسین بود زندان به حساب می‌آمد اما نمی‌توانستم حرف و تأکید چندباره او را زمین بگذارم و عملی نکنم، حتماً این تأکیدها علتی داشت که من متوجه آن نبودم با امین و زهرا و سارا راهی شمال شدیم. همان جمعی که چهار سال پیش در آن شرایط بحرانی به سوریه رفته بودیم حالا حسین تنها درسوریه بود و ما بی‌حوصله و دل‌گرفته در شمال. امین پشت فرمان بود زهرا و سارا هم دمق و کم‌حرف، چپ و راست من نشسته بودند و شاید که نه، حتماً به حرف‌های روز آخر بابای‌شان فکر می‌کردند حرف‌هایی که یادش از درون آتشم می‌زد و مدام در ذهنم تکرار می‌شد: "این دفعه آخره که می‌رم، اما خیلی زود برمی‌گردم" "یک کار ناتمام دارم که باید تمامش کنم." "کار از نخوردن قند گذشته." "منو پیش دوستان شهیدم، توی گلزار شهدای همدان دفن کنید." و ... هر چقدر با خودم کلنجار می‌رفتم، خودم را مهیای رفتن به عروسی نمی‌دیدم آخر چه دلیلی داشت که بعد از آن وداع تلخ از سوریه زنگ بزند و اصرار کند: "برید شمال! عروسی پسر دوستم و آدرس بدهد و هی زنگ بزند تا مطمئن شود که رفته‌ایم به عروسی یا نه!" غروب روز سومی که حسین رفته بود؛ به ساری رسیدیم. شمال سرسبز و همیشه زیبا در هجوم پاییز رنگ باخته بود و از آن گرفته‌تر آسمان بود که در توده‌هایی از ابرهای خاکستری و سیاه به هم می‌پیچید که شاید ببارد. به سالن محل برگزاری عروسی رسیدیم نماز مغرب و عشا را خواندیم بعد بی‌حوصله با نگاه‌مان با هم حرف زدیم حرف‌های بی‌کلامی که پر بود از یاد «بابا حسین». داشتیم آماده رفتن به سالن می‌شدیم که عقده دل آسمان باز شد و بدون اینکه ببارد چند رعدوبرق به جان ابرها افتاد سارا گفت: "مامان! اومدیم اینجا که چی؟! وقتی بابا نیست!" جوابی ندادم یعنی جوابی نداشتم که بدهم. آسمان دوباره صاعقه زد و توفان روی زمین خودی نشان داد و آنسوی دشت گردبادی عظیم و چرخان ساخت که تنوره می‌کشید ومثل هیولا همه چیز را در خود می‌بلعید. خودمان را جمع و جور کردیم باز غبار تردید این بار از زبان زهرا: "مامان! برگردیم تهران، شاید بابا امشب بیاد" غمی تلنبار شده وجودم را چنگ می‌زد و بغضی گلوگیر داشت خفه‌ام می‌کرد. امین به جای من جواب زهرا را داد: "اگه برگردیم خیلی بد می‌شه. حالا که تا اینجا آمدیم، امشب رو بمونیم، فردا برگردیم." 🔗 ادامه دارد ... 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
🍃🌸🍃 🔸🌺🔸-------------- 📖 @salonemotalee
بزرگی را پرسیدند: تا بهشت چقدر راه است؟ گفت: یک قدم گفتند: چطور؟! گفت: یک قدم را روی نفس بگذارید قدم دیگرتان در بهشت خواهد بود ... درست مثل شهداء ... 🔸🌺🔸-------------- 📖 @salonemotalee
🍃🌸🍃 پنجشنبه ڪه مے‌آید؛ باز دلتنگ شهیدان مےشوم بی‌قرارِ یـاد یاران مےشوم یاد جانبازان میدان جنون آشنایان غبار و خاڪ و خون یاد آنانےڪه مجنون بوده‌اند. تشنهٔ اروند و کارون بوده اند… 🔸🌺🔸-------------- 📖 @salonemotalee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تا نصف شب پیگیر مشکلات مردم بود، چون مسئول بود! 🌹 سالروز شهادت آیت‌الله مهدی شاه‌آبادی در جزیره مجنون 🤲 صلوات 🔸🌺🔸-------------- 📖 @salonemotalee
🍃🌸🍃 ✡️ رمزگشایی از لقب سِر و نشان شوالیه‌گری عبدالبهاء ✳️ مقدمه 🔹یکی از حوادث مهم در تاریخ پر از خیانت فرقهٔ ضالّهٔ ، ماجرای اعطای لقب «سِر» و نشان از سوی استعمار بریتانیا به (عبدالبهاء)، سومین شخصیت محوری این فرقه است. 🔹 برای توجیه این رسوایی، با توجه به میزان اطلاعات مخاطب، روش‌های مختلفی را پیش می‌گیرند: 👈 گاهی اصلِ اعطای این نشان را مسألهٔ کم‌اهمیتی عنوان می‌کنند. 👈 اگر مخاطب از اهمیت این نشان مطلع باشد، به او می‌گویند که اعطای این نشان ربطی به آن‌ها ندارد و دولت بریتانیا این نشان را به پاس خدمات انسان‌دوستانهٔ [!!] به او اعطا کرده و او خود هیچ علاقه‌ای به دریافت نشان نداشته است! 👈 و اگر مخاطب بداند و بگوید: "این نشان، نشانی نیست که صرفاً به پاس خدمات انسان‌دوستانه به کسی اعطا شود" برای ریختنِ قبح دریافت آن، به برخی اسامی مثل اشاره می‌کنند که ببینید فلانی هم همین نشان را گرفته! با این روش‌ها، مخاطبان گرفتار این شده و قدرت پاسخ‌گویی ندارند. 🔹برای اطلاع از ماهیت این نشان و تفاوت نشان شوالیه‌ای که به عبدالبهاء داده شد با سایر نشان‌های شوالیه؛ به سراغ متن مناظرهٔ چندسال قبل استاد با جمعی از بهائیان رفتیم که اتفاقاً در لابه‌لای آن مباحث به همین مسأله هم اشاره شده بود: 🔶🔸 خلاصه‌ی مناظره استاد عبدالله شهبازی با جمعی از بهائیان؛ 🔹اگر، طبق ادعای بهائیان، رهبران در قبال همهٔ جنگ‌ها بی‌تفاوت و اهل صلح و صفا هستند، پس رویّهٔ مرکزیت در دوران جنگ اوّل جهانی را چگونه توجیه می‌کنند که به خدمات فراوان به سود بریتانیا مشغول بود؟! 🔹آیا این درست است که در دوران جنگ اوّل جهانی، که شدید و کمبود گندم بخش مهمی از جمعیت را نابود کرد، برخی خاندان‌های ثروتمند به تأمین خواروبار و آذوقه برای ارتش بریتانیا اشتغال داشتند؟! 🔹آیا این درست است که در دوران جنگ اوّل جهانی فرقه بهائی در سرزمین به‌عنوان یکی از استعمار بریتانیا و شرکای آن، علیه روسیه و عثمانی،‌ عمل می‌کرد؟! 🔹و این اقدامات کار را بدان‌جا رسانید که در اواخر جنگ ، فرمانده کل قشون عثمانی، تصمیم گرفت عباس افندی را اعدام کند و اماکن در حیفا و عکا را منهدم نماید؛ که به‌ علت شکست عثمانی در جنگ این اقدامات عملی نشد؟! 🔗 ادامه دارد ... 🔸🌺🔸-------------- 📖 @salonemotalee
🍃🌸🍃 ✡️ رمزگشایی از لقب سِر و نشان شوالیه‌گری عبدالبهاء ◀️ قسمت دوم 🔹به‌دلیل همین کمک‌ها بود که پس از پایان جنگ، نشان به عبدالبهاء اعطا شد. به‌نوشتهٔ : "دولت انگلستان به حمایت جدّی از بهائیان برخاست و لرد ، وزیر امور خارجه بریتانیا، طی تلگرافی به ژنرال ، فرمانده ارتش بریتانیا در فلسطین، تأکید کرد: 👈 «به جمیع قوا در حفظ و صیانت حضرت عبدالبهاء و عائله و دوستان آن حضرت بکوشند.»" 🔹و به پاس این خدمات در جنگ اوّل جهانی بود که سِر یهودی؛ اولین کمیسر عالی فلسطین و سِر ، مأمور سیاسی بریتانیا در فلسطین، در تشییع جنازهٔ شرکت کردند. 🔹 برای توجیه اعطای مقام (شوالیه‌گری) به مکرر به اعطای این نشان به علامه استناد می‌کنند.؛ می‌دانیم اقبال در زمانی که هند هنوز استقلال نیافته و جزو امپراتوری بریتانیا بود به پاس خدمات ادبی و اشعارش نشان شهسواری دریافت کرد. 🔹اما توجّه نمی‌شود که تفاوت‌های اساسی دارد برخی نشان‌هاست که به پاس خدمات سیاسی و اقتصادی به امپراتوری بریتانیا اعطا می‌شود و برخی نشان‌ها به پاس خدمات علمی و هنری 🔹نشانی که به علامه اقبال اعطا شد «نایت بچلر» (Knight Bachelor) بود که علامت اختصاری این نشان KB است دارنده نشان فوق هرچند عنوان «سِر» را به‌کار می‌برد ولی عضو هیچ طریقت وابسته به دربار بریتانیا نیست 🔹اما نشانی که به عبدالبهاء اعطا شد، بود که علامت اختصاری آن KBE است دارنده این نشان عضو طریقتی است به‌نام که پادشاه یا ملکه بریتانیا عالی‌ترین مقام آن به‌شمار می‌رود و خود وی یا فرد منصوب از سوی او آن است «طریقت امپراتوری بریتانیا» تداوم طریقت‌های شهسواری (شوالیه‌گری) قرون وسطی است. 🔹عضو «طریقت امپراتوری بریتانیا»، طبق سنّت قدیمی طریقت‌های شهسواری، مقیّد است به به طریقت و از رهبر و استاد اعظم طریقت. ملکه الیزابت دوّم رهبر «طریقت امپراتوری بریتانیا» و پرنس فیلیپ، شوهرش، استاد اعظم طریقت است [هردو اخیراً درگذشتند] این همان نشانی است که به سِر اعطا شد هم به پاس نقش مؤثر وی در انعقاد قراردادهای کلان نظامی میان ایران و بریتانیا، که اعلام شد، و هم به پاس فعالیت‌های طولانی او در ایران، که رسماً اعلام نشد. 🔹در مقابل، بسیاری شخصیت‌های بزرگ فرهنگی و علمی را می‌شناسیم که نشان «نایت بچلر» دریافت کرده‌اند بی آن‌که عضو «طریقت امپراتوری بریتانیا» باشند. اما نشانی که به عبدالبهاء اعطا شد، وی را عضو یک فرقه یا می‌کند که تابع فرمانروای بریتانیا و استاد اعظم فرقه است. این است تفاوت این دو نشان. ✍️ استاد عبدالله شهبازی 🤲 والحمدلله 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
✡️ مراسم اعطای لقب سِر و نشان شوالیه‌گری به عباس افندی (عبدالبهاء) 🔸🌺🔸-------------- 📖 @salonemotalee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هر جمعه با یک؛ این هفته؛ (Lamb) تمسخر «برّه خداوند» در حضور «بافومت» کفرآمیزترین فیلم سال ۲۰۲۱ نام فیلم: بَرّه (Lamb) کارگردان: «والدمار جوهانسون» کشور: ایسلند انتشار: ۲۰۲۱ ژانر: وحشت. هیجانی ◀️ قسمت اول؛ ✳️ مقدمه؛ 🔹مدتی است که هم هالیوود و هم سینمای اروپا، تعارفات و پیرایه‌ها را کناری گذاشته‌اند و به صراحت و عیان، مفاهیم بسیار شوم و تاریکی را به تصویر می‌کشند، چنان که گویی در حال آماده‌سازی اذهان برای عادی‌پنداری آن مفاهیم شوم هستند. 🔹«درهم‌آمیزی» نژاد انسان با سایر جانوران و شکل‌گیری موجوداتی موسوم به؛ «هیبرید» (دورگه) مدتی است که بسامدی بالا و معنادار در محصولات سینمای غربی یافته است. 🔹انیمیشن «آرلو: پسر تمساحی» محصول نتفلیکس، یکی از سمّی‌ترین محصولات سال ۲۰۲۱ در این زمینه بوده سریالی دیگری از نتفلیکس با عنوان «دندان شیرین»، باز درباره‌ی همین مفهوم است. 🔹فیلم Lamb (برّه)، محصول سال ۲۰۲۱ کشور ایسلند به کارگردانی «والدمار جوهانسون» (Valdimar Jóhannsson) که نماینده‌ی این کشور در جایزه اسکار است، یکی از وحشتناک‌ترین و شوم‌ترین آثار با محوریت همین مفهوم خبیثانه است. 🔗 ادامه دارد ... 🔸🌺🔸-------------- @salonemotalee
هر جمعه با یک؛ این هفته؛ (Lamb) تمسخر «برّه خداوند» در حضور «بافومت» کفرآمیزترین فیلم سال ۲۰۲۱ نام فیلم: بَرّه (Lamb) کارگردان: «والدمار جوهانسون» کشور: ایسلند انتشار: ۲۰۲۱ ژانر: وحشت. هیجانی ◀️ قسمت دوم؛ ✳️ داستان فیلم؛ 🔹زوجی با نام‌های اینگوار و ماریا که پیشه‌ی آن‌ها زراعت و دامپروری است، در منطقه‌ای بکر و دورافتاده در کوهستان‌های ایسلند زندگی می‌کنند. این‌دو تجربه‌ی تلخ مرگ دختربچه خود با نام «آدا» را دارند و سایه‌ی این تراژدی در سکانس‌های نخستین به وضوح بر زندگی آن‌ها آشکار است. 🔹روزی اتفاقی عجیب می‌افتد و یکی از میش‌های متعلق به این زوج، برّه‌ای بسیار عجیب به‌دنیا می‌آورد. برّه‌ای با سر گوسفند و پیکره‌ای شبیه انسان که آشکارا یک «هیبرید» است. به‌طرز عجیبی مِهر این موجود عجیب‌الخلقه بر دل ماریا و سپس اینگوار می‌نشیند و آن‌ها دقیقاً شبیه به یک طفل انسانی او را بزرگ می‌کنند. همزمان میش مادر مرتب پشت پنجره‌ی اتاقی که این موجود در آن است، می‌ایستد و او را صدا می‌زند. در یکی از شب‌ها (چون این منطقه در مدار قطبی است، شب‌ها هم هوا روشن است)، ماریا از صدای میش مادر به ستوه می‌آید و با تفنگ آن را می‌کشد و در جایی در همان نزدیکی دفن می‌کند. 🔹موجود عجیب‌الخلقه بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود و سر گوسفندی و پیکره‌ی کاملاً انسانی با یک دست شبیه انسان و یک دست سم‌دار پیدا می‌کند که بسیار خوف‌آور و شوم است. این زوج نام دختر از دست رفته‌ی خود را بر او می‌گذارند. 🔹در این میان، حضور «پتر»، برادر اینگوار در آن خانه، قرار است نماد «عقل سلیم» جامعه باشد. او که به مرور پی می‌بریم قبلاً ارتباط عاطفی با همسر برادر خود داشته، در ابتدا مرتب یادآور می‌شود که این موجود، کودک انسان نیست، بلکه یک «حیوان» است، ولی با برخورد شدید برادر و همسر برادرش مواجه می‌شود. پتر حتی نیمه‌شبی «موجود» را از اتاق آن زوج برمی‌دارد و با تفنگ به علفزار می‌برد تا خلاصش کند، اما «مِهر» موجود بر دل او نیز می‌نشیند و از قضا رابطه‌ی عاطفی بسیار نزدیکی با «آدا» پیدا می‌کند! 🔹اما سکانس پایانی و صحنه‌ی ظهور و حضور «پدر» واقعی آن موجود قوچ-انسان، تکمیل‌کننده‌ی پازل تاریک فیلم والدمار جوهانسون است. این موجود مخوف که نیمه‌انسان، نیمه‌قوچ است، اینگوار را می‌کشد و «آدا» را با خود می‌برد. 🔗 ادامه دارد ... 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
هر جمعه با یک؛ این هفته؛ (Lamb) تمسخر «برّه خداوند» در حضور «بافومت» کفرآمیزترین فیلم سال ۲۰۲۱ ◀️ قسمت سوم؛ ✳️ تحلیل فیلم 🔹قرار دادن سوژه، یعنی موجود شوم و عجیب‌الخلقه، یا همان «هیبرید» که حاصل آمیزش انسان با غیرانسان است، در «وضعیت عاطفی»، عمدتاً محور اصلی این نوع آثار هدفمند و به‌شدت خبیثانه است. به‌عبارت دیگر، هوشمندانه‌ترین شیوه در برآوردن همان هدف «عادی‌نمایی»، جلب توجه عاطفی شخصیت‌های فیلم (و بالتبع تماشاگران) به «موجود» است. 🔹حالات معصومانه و «برّه-طفل»وار موجود در فیلم در عین حال که به لحاظ عاطفی بسیار تأثرانگیز است، در بطن خود بسیار تاریک، شوم و شیطانی است. 🔹نفسِ انتخاب «برّه» (نماد معصومیت در دنیای حیوانات)، جدای از ملاحظات دراماتیک، مبتنی بر شناخت دقیق روان‌شناختی مخاطب، با هدف عادی‌‌سازی است. 🔹بگذریم از این‌که فیلمساز ایسلندی، شیطنتی آشکار در بازی با نماد عیسی (ع) در فرهنگ مسیحی صورت می‌دهد، چرا که «برّه‌ی خداوند» از القاب مهم حضرت عیسی در کتاب مقدس است و اشاره به معصومیت او در هنگام تصلیب با هدف بازخریدن گناه نوعِ بشر دارد (طبق روایت مسیحی). در هر دو اثر ذکر شده در ابتدای مطلب (دو محصول نتفلیکس) یعنی «آرلو: پسر تمساحی» و «دندان شیرین» همین راهبرد هوشمندانه اما مسموم، یعنی استفاده از معصومیت کودکانه در عادی‌سازی درآمیختگی انسان و حیوان (bestiality – Zoophilia) به کار گرفته شده است. 🔹اما سکانس پایانی و صحنه‌ی ظهور و حضور «پدر» واقعی آن موجود قوچ-انسان، تکمیل‌کننده‌ی پازل تاریک فیلم والدمار جوهانسون است. این موجود مخوف که نیمه‌انسان، نیمه‌قوچ است، اینگوار را می‌کشد و «آدا» را با خود می‌برد. 🔹نکته‌ی اساسی این‌جاست که این موجود مخوف به‌شدت شبیه یکی از معروف‌ترین تجلیات لوسیفر یا ابلیس در فرهنگ لاتین است. موجود موسوم به «بافومت» (Baphomet) که اولین‌بار در نقاشی «بز شبت» (Sabbatic Goat) اثر الیفاس لِوی (Éliphas Lévi) جادوگر و کابالیست معروف فرانسوی قرن نوزدهم ظاهر شد، معروف‌ترین وجه ابلیس در غرب است. 🔹طبق نظر شماری از تاریخ‌پژوهان قرون وسطی، اولین بار این «شوالیه‌های معبد» بودند که پرستش بافومت را در محافل و مناسک درونی خود رسمیت بخشیدند؛ و این آیین از طریق رسوم شوالیه‌های معبد به سازمان‌های ماسونی جدید راه یافت. 🔹بافومت نیمه‌حیوان، نیمه‌انسان است و خصلت هرمافرودیت (دوجنسی) دارد. اگر دقت کنیم، برّه‌ی عجیب فیلم هم با آن‌که به‌لحاظ پیکر شبیه پسربچه است، اما نام دخترانه بر او گذاشته‌اند. یا حتی میش مادر که او را زاییده، «شاخ» دارد که به‌طور معمول علامت مشخصه‌ی قوچ (گوسفند نر) است. 🔹در واقع «آدا» بلاتردید تجسّم بافومت است که در همین سال ۲۰۲۱ در چند فیلم هالیوودی، کمابیش با همین ظاهر و خصال فیزیکی، حضور پیدا کرده است (از جمله فیلم «پسر» (Son) ساخته‌ی ایوان کاوانا). وجه نمادین فیلم البته بالاست. 🔹انتخاب آن مکان دورافتاده، طبیعت مه‌آلود و وهم‌آور آن کوهستان سرد و تنهایی و ایزوله بودن این زوج نسبت به اجتماع و سایر آدمیان، شاید قرار است شبیه‌سازی آدم و حوا باشد. 🔹«فرزند شیطان» به دامان گرم زوج انسانی راه می‌یابد و رشد می‌کند و آن‌گاه که از آب و گل در آمد، «پدر»َش به‌دنبال او می‌آید و پدرخوانده‌ی انسانی او را نیز می‌کشد. 🔹در واقع، در این‌جا نیز فیلمساز با دیگر لقب عیسی (ع) در مسیحیت یعنی «فرزند انسان» (Son of man) بازی مفهومی انجام می‌دهد و با به تصویر کشیدن «فرزند شیطان» در قالب یک «برّه معصوم»، تقابل‌سازی نه چندان مستوری صورت می‌دهد. 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/10690 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
نگاره قرن نوزدهمی موسوم به «بافومت» در کتاب «اصول و تشریفات پیشرفته جادو» (۱۸۵۶) که موجودی شبیه بز را به تصویر می‌کشد. روی دستان آن کلمات لاتین SOLVE (جدا از هم) و COAGULA (متحد با یکدیگر) نوشته شده است.
🍃🌸🍃 🇮🇷 ┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ امروز؛ جمعه ۸ اردیبهشت ۱‌۴۰۲ ۷ شوال ۱۴۴۴ ۲۸ آوریل ۲۰۲۳ منسوب به ارواحنافداه ذکر امروز؛ یکصد مرتبه اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدِِ وَ آلِ مُحَمَّدِِ •┈┈••✾•🌸مناسبت‌های امروز🌸•✾••┈┈• 📆 مناسبت‌های شمسی 📆 مناسبت‌های قمری 🔹وقوع (٣ق) 👈 شهادت حضرت حمزه عموی پیامبر 👈 فرار ابوبکر و عمر از صحنهٔ نبرد! 👈 جانفشانی امام علی (ع) در دفاع از پیامبر (ص) 📆 مناسبت‌های میلادی 🖊 بیشتر بدانیم؛ 👈 https://eitaa.com/salonemotalee/5158 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee