eitaa logo
سالن مطالعه
192 دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
2.4هزار ویدیو
989 فایل
امروز کتابخوانی و علم‌آموزی نه تنها یک وظیفه‌ی ملّی، که یک واجب دینی است. امام خامنه‌ای مدیر: @Mehdi2506
مشاهده در ایتا
دانلود
1_5817548964.mp3
1.71M
🏴🌹🇮🇷🌹🏴 ◀️ ۱. معنای نوکری امام حسین(ع) 💐حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «نوکری امام حسین و اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) به معنی واقعی کلمه این است که انسان بتواند؛ افکار این‌ها را، خطّ مشی این‌ها را، جهت‌گیری‌های اینها را در جامعه روزبه‌روز گسترش بدهد؛ و این [کار] است که کشور ما را و جامعه‌ی ما را و نظام ما را و مردم ما را عزّتمند و پابرجا خواهد کرد و مشکلات را برطرف می‌کند.» ۱۳۹۵/۱۲/۲۹ 🇵🇸▪️🏴▪️-------------- 📚@salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 بیانات در دیدار مبلغین و طلاب حوزه‌های علمیه سراسر کشور قسمت قبل؛ ◀️ قسمت هفتم؛ البتّه روحیه‌ی جهادی که عرض میکنیم، معنایش این نیست که توانایی‌های معرفتی و اخلاقی و مانند اینها لازم نیست؛ چرا، آنها به جای خودش واجب است امّا روحیه‌ی جهادی هم لازم است. این روحیه‌ی جهادی با توجّه به این آیه‌ی شریفه است: وَ لا یَطَؤُنَ مَوطِئاً یَغیظُ الکُفّارَ وَ لا یَنالونَ مِن عَدُوٍّ نَیلاً اِلّا کُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صالِح؛(۲۴) آن کاری که غیظ کفّار را برانگیزد، عمل صالح است. «یَنالونَ مِنه» یعنی ضربه زدن؛ «نالَ» به دو معنا استفاده میشود، امّا وقتی با «مِن» باشد، لا یَنالونَ مِن عَدُوٍّ نَیلا، معنایش این است که ضربه‌ای به او نمیزند، اِلّا کُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صالِح، [مگر اینکه برای او] عمل صالح مینویسند؛ خب، این بهترین جهاد است دیگر. روحانیّت باید وسط میدان باشد، باید مأیوس نشود؛ خاصیّت عمل جهادی این است. در حاشیه نشستن و گاهی مثلاً یک اشاره‌ای کردن، یک نصیحتی کردن، یک پیامی دادن، مثل روحانیّت مسیحی، کافی نیست. حالا البتّه روحانیّت مسیحی چند جور هستند؛ بعضی‌شان در کلیساها محبوس بودند، [یعنی] خودشان را محبوس کردند، بعضی بعکس، پیش‌قراول استعمار شدند. در آمریکای لاتین و در آفریقا و مانند اینها قبل از اینکه استعمارگرها پا بگذارند و نیروهای نظامی بروند جلو، کشیش‌ها رفتند، مردم را‌ آماده کردند برای اینکه آنها بیایند پدرشان را دربیاورند؛ بعضی‌شان هم این‌جوری وارد شدند. امّا خب روحانیّت اسلام باید وسط میدان جهاد لِلّه و بالله و فی‌الله قرار بگیرد و مأیوس هم نشود. وقتی این عنصر مجاهدت با نگاه علمی، با کار علمی همراه بشود، حتماً تأثیر تبلیغ تضمین‌شده است. این هم یک نکته. نکته‌ی بعدی توجّه ویژه به نسل جوان و نوجوان است که فردای کشور را اینها تشکیل میدهند. البتّه از دیگر قشرها نباید غفلت کرد؛ قشر اهل فکر، صاحبان فکر، صاحبان نظر، عالمان، دانشمندان، هنرمندان، نویسندگان، شاعران؛ برای همه‌ی اینها بایستی انسان خوراک فکری داشته باشد، آمادگی داشته باشد. یک وقتی چند سال قبل از این، تعداد زیادی، شاید پنجاه شصت نفر یا بیشتر از سینماگرهای کشور آمدند اینجا، در بالای این حسینیّه با بنده ملاقات داشتند؛(۲۵) حرفهایی میزدند، گله‌هایی داشتند. من به این نتیجه رسیدم که ما گاهی توقّع زیادی میکنیم از اینها؛ ما کِی معارف لازم را در اختیار اینها گذاشتیم که حالا گله کنیم که چرا بر اساس این معارف شما فیلم نساختید؟ مواد را ما باید بدهیم؛ یکی از کارها این است. اینها درست است؛ یعنی بنابراین در بخشهای مختلف باید مواجهه‌ی تبلیغیِ مناسب با اصحاب فکر، اصحاب هنر، اصحاب قلم، اصحاب بیان بشود لکن اهمّ از همه، قشر جوان و نوجوان است؛ فردای کشور مال اینها است، در اختیار اینها است؛ ایمانشان باید محکم باشد، ذهنشان باید خالی از شبهه باشد. ابزارهای ترغیب جوانان به التزامِ عملی به دین، خیلی مهم است. ما گاهی جوانی داریم که حماسه و علاقه و شور حسینی مثلاً فرض کنید او را میکشاند به یک راه درستی، به راه مجاهدت، امّا در اعمال عبادی ضعیف است. خب اعمال عبادی خیلی اهمّیّت دارد. نماز خیرالعمل است دیگر؛ از همه‌ی اعمال بالاتر است دیگر؛ فلاح است، خیرالعمل است؛ مثلاً فرض کنید از نماز گاهی غفلت میکند؛ از این قبیل داریم. [برای اینکه] چیزی بتواند این جوان را به اعمال عبادی و اجتناب از گناهان تشویق کند، عواملی، جاذبه‌هایی وجود دارد؛ یکی از این جاذبه‌ها مسجد است، یکی از این جاذبه‌ها هیئت است؛ اینها مهم است. آباد کردن مساجد، زنده نگه داشتن مساجد، یکی از کارهای واجب است. البتّه ما در سطح کشور نسبت به جمعیّت، مسجد که کم داریم امّا همانی هم که داریم، بعضی‌هایش یا شاید بسیاری‌اش، معمور نیست، آباد نیست. حدّاکثر [این است که] وقت نماز باز میکنند، نماز آنجا خوانده میشود، بعد درِ مسجد بسته میشود! این[طور] نمیشود. مسجد بایستی محلّ رفت ‌و آمد دائمی مردم باشد. البتّه هیئتها خوبند؛ هیئت هم یکی از چیزهایی است که مشوّق جوانها است. از موعظه هم غفلت نشود که من اوّل هم عرض کردم. همه احتیاج داریم به موعظه؛ همه، همه، بی‌استثنا! همه‌ی ما احتیاج داریم به موعظه. گاهی چیزهایی را میدانیم امّا گاهی در شنیدن، اثری هست که در دانستن نیست؛ باید بشنویم موعظه را، مواعظ حسنه را. خب حالا اینها مواردی بود که به ‌عنوان [موارد] کاربردی، عرض کردیم. نکته‌ی آخر ــ که به نظر من این نکته‌ی آخر، از جهاتی اهمّ نکات است ــ این است که چطور میشود ما این خواسته‌ها را عملی کنیم. 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 ✡ پرونده‌ی؛ ✳️ مقدمه؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12941 ✳️ هژمونی بانک‌واره‌ها و آغاز دلار https://eitaa.com/salonemotalee/12978 ✳️ نقش شبکه بانکداران بزرگ در جنگ‌ جهانی اول و تشکیل اسرائیل https://eitaa.com/salonemotalee/13033 ✳️ نقش بانک مرکزی آمریکا در جنگ جهانی دوم https://eitaa.com/salonemotalee/13193
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 ✡ قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/13193 قسمت نهم: ✳️نقش بانک‌مرکزی‌آمریکا در جنگ‌جهانی‌دوم ۲. 🔹مک‌فادن در تاریخ ۱۰ ژوئن ۱۹۳۲م/۱۳۱۱ش در سخنرانی ۲۵ دقیقه‌ای در کنگره – که فایل آن هنوز موجود است – آشکارا بیان کرد: «این مسئله به هیچ‌وجه اتفاقی نبود و رویدادی به‌ دقت برنامه‌ریزی شده به‌شمار می‌رفت … بانکداران بین‌المللی به‌دنبال ایجاد شرایطی از یأس و ناامیدی بودند تا خود را زمامداران امور نشان دهند.» (۱۳) وی در ادامه همین فایل بانکداران وال‌استریت را به بنیان‌گذاری انقلاب اکتبر روسیه متهم نمود. (۱۴) 🔹در خلال رکود بزرگ منافع سرشاری نصیب بانکداران آمریکا شد. برای مثال دارایی جوزف کندی (۱۵)، پدر جان‌اف. کندی در خلال رکود بزرگ ۱۹۲۹م/۱۳۰۸ش از ۴ میلیون به ۱۰۰ میلیون دلار افزایش یافت. جالب است بدانید کندیِ پسر در چهارم ژوئن ۱۹۶۳م/۱۳۴۲ش، دستور اجرایی ۱۱۱۱۰ را امضا کرد که قدرت انتشار پول را از فدرال رزرو به دولت ایالات متحد باز می‌گرداند. وی کمتر از ۶ ماه بعد، در ۲۲ نوامبر، ترور شد، در حالی که پدرش هنوز در قید حیات بود. 🔹در ادامه با وجود نیاز اقتصادی جامعه آمریکا به رونق و عرضه پول در تنگنای اقتصادی، فدرال رزرو بین سال‌های ۱۹۲۹ تا ۱۹۳۳ عرضه‌ی‌ پول را ۳۳درصد دیگر کاهش داد. «میلتون فریدمن» (۱۶) برنده‌ جایزه‌ نوبل اقتصاد ۱۹۷۶، در مصاحبه‌ای رادیویی در ژانویه‌ ۱۹۹۶ گفت: «به یقین فدرال رزرو با کاهش یک سوم از مقدار پول در گردش از سال ۱۹۲۹ تا ۱۹۳۳، باعث رکود بزرگ اقتصادی شد.» (۱۷) 🔹وی همچنین در مصاحبه‌ی سال ۲۰۰۶ (سال پایانی زندگی‌اش) با «راس رابرتز» (۱۸) استاد اقتصاد «دانشگاه استنفورد» (۱۹) تصریح کرد: «شواهد کاملاً آشکار بودند. از سال ۱۹۲۹ تا سال ۱۹۳۳ شما شاهد کاهش در کمیت پول تا یک سوم بودید و این همزمان بود با کاهش رشد اقتصادی تا حدود نصف.» (۲۰) 🔶🔸آن سوی جهان در اروپا 🔹در خلال رکود بزرگ ایالات متحده، ده‌ها میلیارد دلار از سوی روچیلدها به اقتصاد آلمان تزریق شده بود که صرف شکل‌گیری سریع قدرت آلمان هیتلری بعد از جنگ اول شد. جنگ دیگری در پیش بود… (۲۱) 🔹برای این‌که فضای این روزهای آلمان را بهتر درک کنیم رجوع به سخنان افشاگرانه‌ی «مک‌فادن» باز هم راه‌گشاست. وی تصریح کرد: «بعد از جنگ اول جهانی، آلمان به دست بانکداران بین‌المللی آلمانی افتاد. آنان در واقع آلمان را خریدند و هم‌اکنون این کشور در دست آنان است. آنان صنایع این کشور را خریده‌اند، اراضی آن را به رهن گذاشته‌اند، تولیدات آن را کنترل می‌کنند و تمام خدمات عمومی را تحت سلطه‌ی خود دارند. این بانکداران به دولت فعلی آلمان یارانه داده‌اند و نیز تمام هزینه‌های گزاف انتخاباتی آدولف هیتلر را که در جهت تهدید دولت برونینگ (۲۲) به کار گرفته می‌شد، تأمین کردند. زمانی که برونینگ در اطاعت از دستورات بانکداران بین‌المللی آلمان کوتاهی کرد، هیتلر به میدان فرستاده شد تا آلمان‌ها را با ایجاد رعب و وحشت وادار به تسلیم نماید… بیش از سی میلیارد دلار از پول آمریکا از طریق هیئت مدیره‌ی فدرال رزور به آلمان سرازیر شد که قطعاً از صرف بودجه‌های هنگفت، احداث اقامتگاه‌های جدید، آسمان‌نماهای بزرگ، باشگاه‌های ورزشی، استخرهای شنا، بزرگراه‌های فاخر و کارخانه‌های تمام عیار در آلمان باخبر شده‌اید. تمام این موارد با پول ما انجام شد. تمام این مبالغ از طریق هیئت مدیره‌ی فدرال رزرو به آلمان اعطا شد. هیئت مدیره‌ی فدرال رزرو چنان مبالغ هنگفتی را به آلمان سرازیر کرده‌اند که حالا جرأت گفتن مقدار کل این مبالغ را ندارند.» (۲۳) 🔹فراموش نکنیم این سخنان از سوی کسی طرح شد که در سال ۱۹۳۶ ترور شد و به قتل رسید. بنابراین جنگ جهانی دوم به یک‌باره در سال ۱۹۳۹ رخ نداد و زمینه‌سازی آن از مدتی پیش از آن در حال پیگیری بود. 👈 در بخش بعدی گزارش خواهیم دید باز هم فدرال رزرو نقشِ کلاسیکِ «قرض‌دهنده به طرفین جنگ» را بازی کرده است؛ 🔹ضمن این‌که بزرگ‌ترین دستاورد جنگ برای صاحبان فدرال رزرو، نه این بدهی بزرگ، و نه حتی تشکیل اسرائیل، که آغاز حاکمیت دلار از زمان برگزاری کنفرانس «برتون وودز» بود. 🔹زرسالاران فدرال رزرو از تحولات این سه دهه، بهره‌ و منافع حداکثری داشته‌اند. در بخش بعدی به نقطه‌ی حساس و کانونی این تحولات خواهیم رسید و به اتفاقات جهانی در مقطع برگزاری «پیمان برتون وودز» خواهیم پرداخت و سپس خواهیم دید که چگونه «دلار» چتر سیطره‌ی خود را با ابزار سازمان‌های بین‌المللی بر تمامی جهان می‌گسترد 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/13272 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
هدایت شده از سالن مطالعه
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 🇮🇷 🇮🇷 ◀️ قسمت ۱۶۳م قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/13163 📒 فصل دوازدهم 🔶🔸پاره‌های تنم در شلمچه ۱۲. قرآن را باز کردم خونی و خیس بود چند آیه خواندم و آرام شدم آنقدر آرام که بهرام را با آن لب همیشه خندانش کنارم دیدم بعد از اقامه نماز و صرف یک شام مختصر به راه افتادیم باران می‌بارید و گل‌ولای مانع از حرکت سریع خودروها بود همزمان دشمن تنها جاده منتهی به خط مقدم را زیر آتش گرفته بود به جایی رسیدیم که تانک‌های خودی میان گل گیر کرده و راه را بسته بودند حضور تانک‌ها نشان از این داشت که اینجا جنگ تانک‌هاست وقتی به خط رسیدیم؛ علی‌آقا فرمانده اطلاعات عملیات لشکر را دیدیم که نیروها را در خط سازماندهی می‌کرد جبهه عجیب و غریبی بود هم از روبرو تیر می‌آمد و هم از راست و هم از پشت سر با مجروحیت دوباره فرمانده گردان حاج رضا زرگری؛ سالار آبنوش به لودرچی‌ها گفت از هر طرف که تیر می‌آید به همان سمت خاکریز بزنند سه لودر جانانه زیر آتش تیر و تیربار عراقی‌ها خاکریزی نیم دایره‌ای زدند که بعدها به خاکریز عصایی معروف شد حماسه لودرچی‌ها باعث شد که همان شب بچه‌ها به سه طرف آرایش بگیرند گروهان من از ابتدای خاکریز تا سمت چپ را پر کرد و گروهان عباس علافچی قسمت قوسی و عصایی خاکریز یعنی پشتِ سرِ ما را تامین می‌کرد توصیه‌ام فقط به بچه‌ها این بود که تا صبح نشده سنگرهای محکمی پشت خاکریز برای مقابل با پاتک دشمن آماده کنند در این فاصله نیروهای پیاده عراق از سمت مقابل ما چند چند خیز برای زدن خاکریز برداشتند اما با رگبار بچه‌ها زمین‌گیر شدند حالا زخم انگشتم آنقدر خوب شده بود که خودم چند نوار فشنگ تیربار گرینوف را روی آن‌ها خالی کنم دشمن تا آن ساعت از منور اصلاً استفاده نکرد می‌دانستم که گزینه اول آنها تا روشن شدن آفتاب تک شبانه است لذا هر یک ربع یک کلت منور به آسمان می‌زدم هوا که روشن شد بچه‌ها آن‌ها را که گاهی تا چند متری خاکریز آمده بودند می‌دیدند و می‌زدند نزدیک صبح بود که اولین منورهای عراقی بالا رفت پیام این منورها این بود که از حملات پی‌درپی شبانه طرفی نبسته‌اند و حالا نوبت تک زرهی رسیده است بچه‌ها در همان حالت اضطرار نماز صبح را خواندند که دیدم در سمت راست ما به فاصله ۲۰۰ متری حدود ۴۰ دستگاه تانک به ستون حرکت می‌کنند و بی‌توجه به ما در حال دور زدن خاکریز عصایی‌اند آن‌ها دقایقی بعد به شکل دشتبان مقابل گروهان عباس علافچی آرایش گرفتند با دمیدن صبح اولین تیرهای تانک به سینه خاکریز عصایی نشست ثقل آتش جنگ آن‌جا بود که عباس و ۱۲۰ نفر نیروی بسیجی‌اش پشت یک خاکریز کوتاه نشسته بودند و سمت تانک‌ها آرپی‌جی می‌زدند نگاه من و بچه‌هایم به سمت دشتی بود که هیچ تانکی نبود عراقی‌ها درست فهمیده بودند که اگر دهانه خاکریز عصایی را از پشت بگیرند ما نیز در چنگ آن‌ها خواهیم بود دلم می‌خواست که بخشی از تانک‌ها سمت ما بودند و فشار از عباس کم می‌شد اما عباس و گروهانش سینه‌به‌سینه تمام تانک‌ها ایستاده بودند شاید برای هر سه نفر یک تانک شلیک می‌کرد تیر تانک‌ها گاهی از محل از خاکریز استقرار گروهان عباس رد می‌شد و از پشت به خاکریز ما می‌خورد تیربارهای تانک هم همین‌طور ما هم اگر می‌خواستیم به سمت آن‌ها شلیک کنیم بیش از همه، نیروهای عباس در معرض تیرمان قرار می‌گرفتند 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/13274 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
مستند «»، جامع‌ترین مستند یهود و صهیونیسم‌شناسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 ✡ مستند قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/13165 🎯 قسمت سی‌ونهم؛ سلطهٔ آموزشی مدیریت یهود بر ساختار علمی-پژوهشی! 🔹 سریال مستند با موضوع «بررسی حرکت نظام‌مند جبههٔ باطل با محوریت صهیونیسم جهانی و مبانی پروتکل‌های دانشوران صهیون» تهیه شده است. 🔹 این سریال با نگاهی کلان و استراتژیک به جریان و اصیل‌ترین ایادی حزب‌الشیطان یعنی -جهانی، بندهای کلیدی را بررسی می‌کند؛ پروتکل‌هایی که حاکی از یک برنامهٔ مرموز و شیطانی برای جهان است. 🔹 بررسی صریح و بی‌پرده از این جریان منسجم شیطانی به‌منظور عمیق‌تر و نیز تنوع عناوین و موضوعات، همراه با رویکرد قرآنی و غلبهٔ جریان حق و نابودی جبههٔ باطل از دیگر خصوصیات این مستند است. 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/13276 🔸🌺🔸-------------- @salonemotalee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴🌹🇮🇷🌹🏴 چرا امام حسین تو کربلا فرمود: "اگه دین ندارید، آزاده باشید!؟؟؟" تو کربلا، برای تشخیص حق از باطل، شما دیگه به دین نیاز نداری.. ✖️جنگی که الان باهاش مواجهیم اینه ... 🇵🇸▪️🏴▪️-------------- 📚@salonemotalee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴🌹🇮🇷🌹🏴 ؟! تفسیر بسیار زیبا و حکیمانه امام خامنه‌ای از فلسفه قیام سالار شهیدان. قسمت اول: قضیه چیست؟ ▪️🌹▪️-------------- 🖋"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴🌹🇮🇷🌹🏴 🗞 نامه‌های ◀️ قسمت دوم ▪️ماریه امروز هم با کمک کبوترش گندم از کاروان عاشورا برامون نامه فرستاده. این دختر کوچولو توی نامه دومش کلی برامون حرف زده؛ از آقای امام حسین که دوست نداره زیر بار حرف زور یزید بره تا هم‌بازی شدن با رقیه کوچولو و علی اصغر شش ماهه‌ ✍️ نویسنده: حامد عسکری قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/13243 ▪️🌹▪️-------------- 🖋"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴🌹 🇮🇷 🌹🏴 •┈┈••🍃 ۴۳۴🍃••┈┈• در نام رقیه، فاطمه پنهان است از این دو یکی جان و یکی جانان است در روی کبود این دو پیداست خدا آیینه بزرگ و کوچکش یکسان است ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ --------▪️🌹▪️-------- 🤲 بنام خدای حسین و مهدی ✋ سلام؛ 💐 سَأَلَ سَعْدبْنُ‌عَبْدِ‌اللَّهِ الْقَائِمَ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه عَنْ تَأْوِیلِ کهیعص قَالَ (علیه السلام): هَذِهِ الْحُرُوفُ مِنْ أَنْبَاءِ الْغَیْبِ أَطْلَعَ اللَّهُ عَلَیْهَا عَبْدَهُ زَکَرِیَّا علیه‌السلام ثُمَّ قَصَّهَا عَلَی مُحَمَّدٍ صلی‌الله‌علیه‌وآله وَ ذَلِکَ أَنَّ زَکَرِیَّا علیه‌السلام سَأَلَ رَبَّهُ أَنْ یُعَلِّمَهُ أَسْمَاءَ الْخَمْسَهًْ فَأَهْبَطَ عَلَیْهِ جَبْرَئِیلَ علیه‌السلام فَعَلَّمَهُ إِیَّاهَا سعدبن‌عبداللَّه از حضرت قائم عجل‌الله‌تعالی‌فرجه درباره تاویل آیه "کهیعص" سوال کرد. 🌺 حضرت فرمود: «این حروف از اخبار غیبی می‌باشند که خداوند بنده‌ی خود حضرت زکریّا را از آن‌ها آگاه نمود و سپس داستان را برای حضرت محمّد شرح داد. جریان این قضیه بدین شرح است: حضرت زکریّا از پروردگارش خواست که نام‌های مبارک پنج تن را به او یاد دهد. جبرئیل به زمین هبوط کرد و آن‌ها را به او تعلیم داد. 🔹فَکَانَ زَکَرِیَّا علیه‌السلام إِذَا ذَکَرَ مُحَمَّداً وَ عَلِیّاً وَ فَاطِمَهًَْ وَ الْحَسَنَ علیهم‌السلام سُرِّیَ عَنْهُ هَمُّهُ وَ انْجَلَی کَرْبُهُ وَ إِذَا ذَکَرَ اسْمَ الْحُسَیْنِ علیه‌السلام خَنَقَتْهُ الْعَبْرَهًُْ وَ وَقَعَتْ عَلَیْهِ الْبُهْرَهًُْ هر وقت حضرت زکریّا نام‌های مبارک: محمّد، علی، زهرا، و حسن را می‌برد غم و اندوه وی برطرف می‌شد، ولی هرگاه نام مبارک حسین را می‌برد گریه راه گلوی او را می‌گرفت و نفس وی بشماره می‌افتاد! 🔹فَقَالَ علیه‌السلام ذَاتَ یَوْمٍ: إِلَهِی مَا بَالِی إِذْ ذَکَرْتُ أَرْبَعَهًًْ مِنْهُمْ تَسَلَّیْتُ بِأَسْمَائِهِمْ مِنْ هُمُومِی وَ إِذَا ذَکَرْتُ الْحُسَیْنَ علیه‌السلام تَدْمَعُ عَیْنِی وَ تَثُورُ زَفْرَتِی فَأَنْبَأَهُ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی عَنْ قِصَّتِهِ؛ فَقَالَ: "کهیعص" فَالْکَافُ اسْمُ کَرْبَلَاءَ وَ الْهَاءُ هَلَاکُ الْعِتْرَهًِْ وَ الْیَاءُ یَزِیدُ وَ هُوَ ظَالِمُ الْحُسَیْنِ علیه‌السلام وَ الْعَیْنُ عَطَشُهُ وَ الصَّادُ صَبْرُهُ یک روز حضرت زکریّا گفت: بار خدایا! برای چیست که هر وقت من نام آن چهار نفر را می‌برم غم و اندوه من برطرف می‌شود، ولی موقعی که نام حسین را می‌برم چشمانم اشکبار و نفسم به شماره می‌افتد»!؟ خدای علیم داستان امام حسین را برای زکریّا شرح داد و فرمود: "کهیعص"؛ "ک" اشاره به کربلا "ه" اشاره به شهادت عترت. "ی" اشاره به یزید است که در حقّ حسین ظلم کرد، "ع" اشاره به عطش حسین "ص" اشاره به صبر آن بزرگوار است. 🔹فَلَمَّا سَمِعَ ذَلِکَ زَکَرِیَّا علیه‌السلام لَمْ یُفَارِقْ مَسْجِدَهُ ثَلَاثَهًَْ أَیَّامٍ وَ مَنَعَ فِیهِنَّ النَّاسَ مِنْ الدُّخُولِ عَلَیْهِ وَ أَقْبَلَ عَلَی الْبُکَاءِ وَ النَّحِیبِ وَ کَانَ یُرْثِیهِ: إِلَهِی أَ‌تُفْجِعُ خَیْرَ جَمِیعِ خَلْقِکَ بِوَلَدِهِ إِلَهِی أ تُنْزِلُ بَلْوَی هَذِهِ الرَّزِیَّهًِْ بِفِنَائِهِ إِلَهِی أَ‌تُلْبِسُ عَلِیّاً وَ فَاطِمَهًَْ ثِیَابَ هَذِهِ الْمُصِیبَهًِْ إِلَهِی أَتَحُلُّ کُرْبَهًَْ هَذِهِ الْمُصِیبَهًِْ بِسَاحَتِهَا هنگامی که حضرت زکریّا این جریان را شنید مدّت سه روز از مسجد خویش خارج نشد و در آن مدّت اجازه‌ی ورود به احدی نداد آنگاه مشغول گریه‌وزاری شد، و برای امام حسین مرثیه می‌خواند: خدای من! آیا بهترین خلق خود را دچار مصیبت فرزندش می‌کنی؟ خدای من! آیا چنین بلایی را بر در خانه‌ی آن حضرت پیاده خواهی کرد؟ خدای من! آیا لباس چنین مصیبتی را به علی و فاطمه می‌پوشانی! خدای من! آیا چنین مصیبتی را نصیب آنان خواهی کرد»؟ 🔹ثُمَّ کَانَ یَقُولُ: إِلَهِی؛ ارْزُقْنِی وَلَداً تَقَرُّ بِهِ عَیْنِی عَلَی الْکِبَرِ فَإِذَا رَزَقْتَنِیهِ فَافْتِنِّی بِحُبِّهِ ثُمَّ افْجَعْنِی بِهِ کَمَا تَفْجَعُ مُحَمَّداً حَبِیبَکَ بِوَلَدِهِ سپس دعاء کرد و گفت: خدای من! پسری به من عطا کن که در این زمان پیری، چشم من به وی روشن شود، سپس مرا شیفته‌ی محبّت وی بگردان، سپس مرا دچار مصیبت او بکن همچنان‌که حضرت محمّد حبیب خود را دچار مصیبت فرزند خواهی کرد! 🔹فَرَزَقَهُ اللَّهُ یَحْیَی وَ فَجَعَهُ بِهِ آنگاه خدا یحیی را به زکریّا عطا کرد و او را دچار مصیبت وی نمود». 📚 الاحتجاج؛ ج۲، ص۴۶۳ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🔸🌺🔸-------------- 📖 @salonemotalee