eitaa logo
سالن مطالعه
191 دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
2.6هزار ویدیو
1هزار فایل
امروز کتابخوانی و علم‌آموزی نه تنها یک وظیفه‌ی ملّی، که یک واجب دینی است. امام خامنه‌ای مدیر: @Mehdi2506
مشاهده در ایتا
دانلود
6.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 سرافراز و تاریخ‌ساز نماهنگی از روایت فرمانده کل قوا از حرکت تاریخ‌ساز افسران نیروی دریایی ارتش: ... این کار شما مصداق آیه‌ی شریفه‌ی: "و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه..." است... ... توانایی‌ها را به رخ کشیدید؛ "ما می‌توانیم" را که بن‌مایه‌ی پیشرفت است. پیشرفت متکی به اعتقاد به "ما می‌توانیم" است. این "ما می‌توانیم" را تقویت کرد در ذهن‌ها. دشمن هم وقتی که این را می‌بیند مجبور می‌شود دست و پایش را جمع کند ... 🔸🌺🔸-------------- @salonemotalee
🍃 🌸🇮🇷 🌸🍃 در کلام معصومین علیهم‌السلام https://eitaa.com/salonemotalee/12852 علیهماالسلام https://eitaa.com/salonemotalee/13829 در روایات علیه‌السلام https://eitaa.com/salonemotalee/12511 علیهماالسلام؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12936 در روایات علیه‌السلام https://eitaa.com/salonemotalee/12283 علیه‌السلام https://eitaa.com/salonemotalee/12774 🔗 ادامه دارد ... 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
🏴🌹 🇮🇷 🌹🏴 علیهماالسلام امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه در کلمات و دعاهای امام سجاد علیه‌السلام قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/13874 ✳️ قسمت سوم ◀️ یاران مهدی علیه‌السلام حضرت سجاد علیه‌السلام در تفسیر آیه: "حَتّی اِذا رَأوْا ما یُوعَدُونَ فَسَیَعْلَمونَ مَنْ أضْعَفُ ناصِراً وَ أَقَلُّ عدداً" «هنگامی که ببینند آنچه را که وعده می­‌شوند، پس می­‌فهمند که چه کسی یاورش ضعیف­‌تر و نفراتش کمتر است»، فرمود: «یَعْنی القائِمَ و انْصارَهُ بِالنِسْبةِ لِاعْدائِهِ؛ مقصود از "مایُوعَدوُنَ" قائم علیه‌السلام و یاران او در مقایسه با دشمنان او می­باشند.» در جای دیگر فرمود: «...کَأنّی بِصاحِبِکُمْ قَدْ عَلا فَوْقَ نَجَفِکُمْ بِظَهْرِ کُوفان فی ثَلاثَمأةٍ وَ بِضْعَةَ عَشَرَ رَجُلا، جَبرئیلُ عَنْ یَمِینهِ وَ میکائیلُ عَِِنْ شِمالِهِ وَ اِسْرافیلُ أَمامَهُ، مَعَهُ رایَةُ رَسُول الله صلی الله علیه و آله قَد نَشَرها لایَهْوِی بِها الی قَوْم الاّ أَهْلَکَهُم اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ؛ گویا صاحب شما (مهدی) را می‌بینم پشت کوفه بالای نجف در بین سیصد و سیزده نفر قرار گرفته، جبرئیل از راستش، و میکائیل از سمت چپش و اسرافیل جلو آن حضرت قرار دارند. و با او پرچم رسول خدا است که آن را برافراشته است. و بر قومی فرود نمی­آید جز آنکه آنها را به امرخدای عزیز و جلیل هلاک می­‌کند.» ◀️ دوران ظهور با ظهور حضرت مهدی ارواحنافداه برکات فراوانی عاید بشریت و متدینین می­‌شود؛ از جمله، آنچه حضرت سجاد علیه‌السلام فرمود: «اذا قامَ القائِمُ أَذْهَبَ اللهُ عَن شِیعَتنا العاهَةَ و جَعَل قُلُوبَهُمْ کَزُبَرِ الحَدیدِ وَ جَعَلَ قُوَّةَ الرَّجُل مِنْهُم قُوَّةَ أرْبَعینَ رَجُلا وَ یَکونُونَ حُکّامَ الاَرْضِ وَ سَنامَها؛ وقتی قائم قیام کند، خداوند رنج را از شیعیان ما دور می­‌کند و دل‌های آن‌ها را چون پاره آهن قرار می­‌دهد و خداوند قدرت هر مرد از آن‌ها را برابر چهل مرد قرار می‌دهد و آن‌ها حاکمان زمین خواهند شد.» ◀️ دعاهای امام سجاد درباره امام زمان علیهماالسلام پیشتر اشاره شد که یکی از برکات وجود حضرت سجاد علیه‌السلام، تعلیم شیوه و روش دعا نمودن است. درباره انتظار مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه و دعا برای فرج و نصرت آن حضرت و... نیز دعاهای متعددی وجود دارد که به اهّم آنها اشاره می‌شود: 🤲 دعا برای ظهور در روز عرفه این دعا از چهار بخش تشکیل شده است؛ 🔸لزوم وجود امام در هر زمان و اطاعت مطلق از امر و نهی او، 🔸دعا برای نصرت و یاری و محافظت آن حضرت، 🔸بیان نتایج و پی آمدهای ظهور مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه در قالب دعا، 🔸بیان اوصاف یاران آن حضرت و دعا در حق آنان. 👈 در بخش اول چنین می­‌خوانیم: «اللّهُمَّ! اِنَّکَ أَیَّدْتَ دینَکَ فی کُلِّ أَوانٍ بِاِمامٍ أَقَمْتَهُ عَلَماً لِعبادِکَ وَ مَناراً فی بِلادِکَ بَعْد اَنْ وَصَلْتَ حَبْلَهُ بِحَبْلِکَ وَ جَعَلْتهُ الذَّریعَةَ الی رِضْوانِکَ وَ افْتَرَضْتَ طاعَتَهُ وَ حَذَّرْتَ مَعْصِیَتَهُ وَ اَمَرْتَ بِامْتِثالِ اَمْرِهِ و الانْتِهاءِ عِند نَهْیِهِ و اَنْ لایَتَقَدَّمَهُ مُتَقَدِّمٌ و لایَتأَخَّرَ عَنهُ مُتَأخِّرٌ فَهُوَ عِصْمَةُ اللاّئذیْنَ وَ کَهْفُ المؤمِنینَ و عُرْوَةُ المُتَمسِّکینَ وَ بَهاءُ العالمینَ ؛ «بار الها! تو در هر زمان دین خود را به وسیله امامی تایید فرموده­‌ای او را برای بندگانت به عنوان عَلَم و در کشورهایت به جای منار (هدایت) برپا داشته­‌ای؛ پس از آنکه ریسمان او را به ریسمان خود پیوسته و او را وسیله خشنودی خود ساخته‌ای و طاعتش را واجب کرده و از نافرمانیش بیم داده­‌ای و به اطاعت فرمانش و باز ایستادن در برابر نهی‌اش فرمان داده‌ای و سبقت نگرفتن بر او و عقب نماندن از او فرمان داده­‌ای! پس او نگهدارنده پناهندگان و ملجأ مؤمنان و دستاویز متمسکان و جمال و عظمت جهانیان است.» 👈 و در بخش دوم می­خوانیم: «اللّهُمَّ! فَاَوْزِعْ شُکرَ ما اَنْعَمْتَ بِهِ علیه وَ اَوْزِعْنا مِثْلَهُ فیهِ و أیِّد مِن لَدُنکَ سُلطاناً نصیراً وَا فْتَحْ لَهُ فتْحاً یَسیراً وَ اَعِنْهُ بِرُکنِکَ الاعَزّ وَ اشْدُد اَزْرَهُ وَ قَوِّ عَضُدَهُ و راعِهِ بِعَیْنِکَ وَاحْمِهِ بِحِفْضِکَ و انْصُرْهُ بِملائِکَتِکَ... ؛ 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/13944 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotale
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 غلام هشت و چهار یا بابی ازلی؟ قسمت قبل؛ ◀️ قسمت سوم 🔶🔸میرزا رضا کرمانی 🔹صورت استنطاق میرزا رضا کرمانی، با تلاش فعالان بابی چون میرزا علی‌اکبر ساعت‌ساز (حکیم)، قاضی قزوینی، و نیز با کمک سفارت بریتانیا، به‌دست آمد، و سرانجام به‌دست مشروطه‌خواهان بابی، و ازجمله، میرزا جهانگیرخان شیرازی (مدیر صور اسرافیل) رسید. (۱۷) وی، صورت این بازجویی را برای نخستین‌بار، در جریده‌ی خود، در اختیار همگان قرار داد، اما این بخش را که بر بابی‌بودن استاد فقید و متهم به بابی‌گری‌اش، شیخ هادی نجم‌آبادی، (۱۸) و نیز میرزا رضا کرمانی، مُهر تأیید می‌گذاشت، حذف کرد! 🔹همچنین، باید دانست که بر پایه‌ی برخی گزارش‌ها، میرزا رضا، در مسیر حرکت از اسلامبول به ایران، در بادکوبه، با یکی از بابیان برجسته دیدار داشت، (۱۹) و حتی در نامه‌ای برای یکی دیگر از بابیان فعال آنجا، «تقریباً، مرگ شاه را پیشگویی کرده»، و نوشته بود: «به‌زودی، روزگار بهتری خواهد رسید که «م. ک.»، چنین امر فرموده است!» (۲۰) (این احتمال جدّی است که «م. ک.»، همان میرزا آقاخان کرمانی باشد.) 🔹در میان تاریخ‌نگاران معاصر، ابراهیم صفائی، میرزا رضا را «ازلی» خوانده (۲۱) و نوشته: «بابیان و ازلیان، قصد انتقام‌جویی از ناصرالدین‌شاه را داشتند، نه بهائیان». (۲۲) 🔶🔸توصیف‌های کلی درباره‌ی دخالت بابیان (ازلیان) در کشتن ناصرالدین‌شاه 🔹در کنار آنچه آمد، اشاره‌های کلی نیز در این موضوع وجود دارد. عباس افندی (عبدالبهاء) – که آن زمان، رهبری غالب بهائیان را در دست داشت – در نامه‌ای که مدتی پیش از کُشته‌شدن ناصرالدین‌شاه برای امین‌السلطان فرستاد، چنین نوشت که: «حضرت سیّد جمال‌الدین، و ازلی‌ها، در اسلامبول گردآمده، قصد اقدام بر علیه شاه دارند، و دولت بداند که بهائیان، از این امر برکنارند»! (۲۳) روشن است که او می‌خواست تا از اتهام احتمالی بر بهائیان پیشگیری کرده باشد. 🔹حاج‌آقا محمد علاقبند (یکی از بهائیان صدر مشروطیت) نیز کُشتن ناصرالدین‌شاه را به بابیان (ازلیان) نسبت داده است: از روضه‌خوان‌ها، یکی، آقا سید جمال [واعظ اصفهانی] نام داشت؛ و یکی، حاجی میرزا نصرالله [ملک‌المتکلمین]. هردو، از اهل اصفهان، و هردو، از معتقدین به یحیی. با پسرهای حاجی میرزا هادی دولت‌آبادی [یعنی حاج میرزا یحیی و حاج میرزا علی‌محمد] هم‌دست شده، و در عقب مرام و اعتقاد مذهبی (۲۴) … خیال کردند که اگر سلطان کشته شود، سلطنت به ازل می رسد. [لذا]، تیر به ناصرالدین‌شاه زدند. (۲۵) 🔶🔸واکنش میرزا یحیی صبح ازل به کشته شدن ناصرالدین‌شاه 🔹زمانی‌که خبر کُشته‌شدن ناصرالدین‌شاه پخش شد، گروهی از پیروان صبح ازل – که برای دیدار او به قبرس رفته بودند – جشنی گرفته، و او را نیز به آن میهمانی دعوت کردند. در آن جمع بود که صبح ازل، «لوح ضیافت» را به زبان عربی نگاشت. (۲۶) 🔹صبح ازل، در لوح ضیافت، از انتشار خبر کشته‌شدن «عدوّ الله» (دشمن خداوند، یعنی ناصرالدین‌شاه)، سخن گفته، و به ظلم‌های او و پدرش (محمدشاه)، در زندانی کردن «نقطه» (باب)، اشاره کرده است. او، کسی را که در «ظاهر الامر» به کارهای «عدوّ الله» می‌رسید، زندانی‌کننده‌ی باب دانسته، و او را «ظالم عنید»، خوانده است. روشن است که این شخص، میرزا تقی‌خان امیرکبیر (صدراعظم آن زمان ناصرالدین‌شاه) بود، که نقش اصلی را در سرکوب بابیان، زندانی کردن چندساله‌ی باب، و سرانجام کُشتن او داشت. والحمدلله 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotale
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/13877 ◀️ قسمت سوم لحنش آرام اما نافذ بود. پیش‌بند را از دور کمرم باز کردم. آن را روی چهارپایه‌ام انداختم و در میان نگاه خیره شاگردان، پشت سر پدربزرگ از پله‌ها پایین رفتم. ….نگاهم به این‌طرف و آن‌طرف می‌پرید. می‌ترسیدم دو فروشنده دیگر و پدر بزرگم متوجه حالتم شده باشند. مادر ریحانه گوشواره‌ها را برداشت تا آن را به دخترش نشان دهد. خاطره‌های کودکی به ذهنم هجوم آورده بودند. به این می‌اندیشیدم که چگونه روزی با ریحانه هم بازی بودم. ولی حالا پسندیده نبود که به او نگاه کنم. می‌دانستم که ما دیگر آن کودکان دیروز نیستیم. پدربزرگ، با اخمی دلپذیر، دستش را دراز کرد. مادر ریحانه گوشواره‌ها را کف دست او گذاشت. - نه خانم! این اصلا” در شان ریحانه‌ی عزیز ما نیست. کسی که حافظ قرآن است و احکام و تفسیر می‌داند، باید گوشواره‌ای از بهشت به گوش کند. ما متاسفانه چنین گوشواره‌ای نداریم؛ ولی بگذارید ببینم کدام یک از گوشواره‌های ما برای دخترم برازنده است. پدربزرگ از پشت قفسه‌ها بیرون آمد و به گوشواره‌ای زیبا و گران‌بها که من آن را طراحی کرده و ساخته بودم، اشاره کرد. خوشحال شدم که پدربزرگ آن را برای ریحانه انتخاب کرده بود؛ اما بعید بود که مادرش زیر بار قیمت آن برود. گوشواره‌ها را بیرون آوردم و به پدربزرگ دادم. - طراحی و ساخت این گوشواره‌ها، کار هاشم است. حرف ندارد. مادر ریحانه گوشواره ها را گرفت و برانداز کرد. - واقعا” زیباست؛ ولی ما چیزی ارزان قیمت می‌خواهیم. پدربزرگ به جای اولش برگشت. - من می‌خواهم نظر ریحانه را بدانم. تو چه می‌گویی دخترم؟ خیلی ساکتی! کنجکاوانه به ریحانه نگاه کردم تا ببینم چه می‌گوید. شبحی از صورتش را در نور دیدم. همان ریحانه روزگار گذشته بود. دستش را باز کرد و دو دیناری که در آن بود را نشان داد. - از لطف شما متشکرم؛ اما فکر کنم این دو سکه به اندازه کافی گویا باشند. آهنگ صدایش نیز آشنا بود. پدربزرگ خندید و گفت: چه نکته‌سنج و حاضرجواب! مادر ریحانه گوشواره‌ها را روی قفسه گذاشت و با نگاهش همان گوشواره‌های اولی را جست‌وجو کرد. پدربزرگ گوشواره‌های گران‌بها را درون جعبه‌ی کوچکی که آستر و جلد آن از مخمل بنفش بود قرار داد و آن را جلوی مادر ریحانه گذاشت. - از قضا قیمت این گوشواره‌ها دو دینار است. در دلم به پدربزرگم آفرین گفتم. از خدا خواستم که ریحانه صاحب آن گوشواره‌ها شود. قیمت واقعی آن ده دینار بود. یک هفته روی آن زحمت کشیده بودم. چهار زن وارد مغازه شدند. پدربزرگ آنها را به دو فروشنده دیگر حواله داد. مادر ریحانه جعبه را به طرف پدربزرگم برگرداند. - من می‌دانم که قیمت این گوشواره‌ها خیلی بیشتر است. ما نمی‌توانیم این‌ها را ببریم. پدربزرگ جعبه را به جای اولش برگرداند و ابروها را در هم فرو برد. - به خدا قسم، باید آن را ببرید. این گوشواره‌ها از روز اول برای ریحانه ساخته شده است. شما آن دو دینار را بدهید و بروید. من خودم می‌دانم و ابوراجح. بالاخره ما خرده حساب‌هایی با هم داریم. پدربزرگ با زبانی که داشت سرانجام آن‌ها را راضی کرد گوشواره ها را بردارند و با خود ببرند. وقتی ریحانه دو دینار را روی پارچه گلدوزی شده قرار داد، مادرش گفت: این دست مزد گلیم‌هایی است که ریحانه بافته است. پدربزرگ سکه‌ها را برداشت و سپس آن‌ها را در دست من گذاشت. - این سکه‌ها را باید به هاشم بدهم تا او هم دستمزدی برای کارش گرفته باشد. تصمیم گرفتم آن دو سکه را برای همیشه نگه دارم …….. 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/13948 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotale
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 ✳️ مقاله اول یهود؛ آتش‌افروز جنگ ایران و عثمانی https://eitaa.com/salonemotalee/13787 ✳️ مقاله دوم؛ نقش خرم سلطان در افول امپراتوری عثمانی https://eitaa.com/salonemotalee/13841
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 ✡ قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/13879 ✳️ مقاله دوم؛ نقش خرم سلطان در افول امپراتوری عثمانی ۳. 🔹خرم سلطان برای انتقال قدرت به پسرانش با موانعی روبرو شد و با تمام توان مشکلات را یک به یک از پیش رو برداشت، از جمله این موانع ابرهیم پاشا صدراعظم عثمانی‌ها و مخالف سرسخت جنگ با ایران و طرفدار جانشینی مصطفی فرزند ماه دوران سلطان بود که روکسلانه با طرح‌ریزی سناریویی دسیسه قتل او را اجرا نمود. 🔹«روکسلانه مدعی بود ابراهیم اختیارات سلطان را غصب کرده است و بسیاری از درباریان هم با او هم عقیده بودند. روکسلانه و کانون هوادارش سناریویی را ترتیب دادند تا نشان دهند که ابراهیم دیوانه شده است و ده ها نفر شهادت دادند که او با لحن سرزنش‌باری گفته است: اگر او (سلطان) دستوری بدهد و من مخالفت کنم، آن دستور اجرا نخواهد شد. اما اگر من دستوری بدهم و او مخالفت کند به طور قطع اجرا خواهد شد». (۷) 🔹با همه این اوصاف سلطان سلیمان حاضر به قتل ابراهیم پاشا نبود، زیرا او قسم خورده بود که تا زنده است بر ابراهیم خشم نگیرد. تا این که یکی از مشاوران حقوقی‌اش به او پیشنهاد داد که دستور دهید وقتی در خواب هستید ابراهیم را خفه کنند، زیرا انسان زمانی که در خواب است در حقیقت زنده نیست و تکلیف ندارد و شکستن قسم مطرح نمی شود. بدین ترتیب ابراهیم پاشا مخالف سرسخت جنگ امپراتوری عثمانی با ایران و طرفدار جانشینی مصطفی کشته شد. 🔹«و آنگاه که، به دلیل انعقاد پیمان اتحاد سلیمان و فرانسوای اوّل، پادشاه فرانسه، علیه کارل پنجم (۱۵۳۶)، این ترفند [ تحریک سلطان برای حمله به ایران و منحرف کردن آماج حمله عثمانی ها از غرب به شرق ] به مخاطره افتاد، دسیسه قتل ابراهیم پاشا، صدراعظم عثمانی، را اجرا کردند (۱۵ مارس ۱۵۳۶) زیرا وی تمایل به تداوم جنگ با ایران نداشت.» (۸) 🔶🔸صدارت رستم پاشا و تشدید سیاست ضد شیعی – ایرانی 🔹«در سال ۱۵۴۳م/۹۲۲ش، هفت سال پس از قتل ابراهیم پاشا، سرداری از اهالی کرواسی بنام رستم پاشا، صدراعظم شد… [او داماد روکسلانه بود]. بدین سان، دوران اقتدار مطلق روکسلانه و وابستگانش آغاز گردید و دولت عثمانی، همپای تشدید سیاست ضدشیعی-ضدایرانی ، در سراشیب انحطاطی قرار گرفت که رواج روزافزون خویشاوندسالاری و دخالت فزاینده حرم در امور حکومتی و بهره‌گیری از مقام و منصب حکومتی برای انباشت ثروت شخصی از عوامل مهم مؤثر در آن بود.» (۹) 🔹هامر پورگشتال سرآغاز رواج فساد مالی و ارتشاء در دولت عثمانی، بعنوان یکی از عوامل مهم انحطاط این دولت، را در این دوران یعنی دوران صدارت رستم پاشا و اقتدار مطلق روکسلانه می‌داند و بر نقش مهم یهودیان در پیدایش و گسترش آن تأکید می نماید: «ثالثاً، فقره گرفتن رشوه بود که رستم پاشای صدراعظم متداول و معمول نمود و حکومت‌های ولایات را به مبلغ معینی می‌فروخت و همچنین خالصه‌های پادشاهی و املاک دولتی را به یهودیان و مردمان اراذل اجاره و مقاطعه می‌داد تا همه را خراب و ویران کردند.» (۱۰) 🔶🔸قتل شاهزاده مصطفی 🔹«خرم سلطان برای از میان برداشتن شاهزاده مصطفی نیز نقشه‌ای طرح کرد و آرام‌آرام به اجرای آن پرداخت… در اجرای نقشه‌های طرح‌شده علیه شاهزاده مصطفی… نامه‌های ساختگی از سوی او برای شاه ایران تهیه کرده بود [امضای مصطفی توسط داماد رستم پاشا تقلید شده بود]» (۱۱) 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/13980 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotale
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 ✡ ✡ 🕎 روچیلدها و امپراتوری جهانی صهیونیسم https://eitaa.com/salonemotalee/13514 🕎 روچیلدها و اقتصاد غرب https://eitaa.com/salonemotalee/13727 🕎 پدر «ارض اسرائیل» https://eitaa.com/salonemotalee/13791 🕎 روچیلدها و استعمار بریتانیا https://eitaa.com/salonemotalee/13882
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 ✡ روچیلدها و امپراتوری جهانی صهیونیسم قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/13882 ◀️ قسمت نهم مقاله چهارم؛ روچیلدها و استعمار بریتانیا ۲. 🔶🔸لرد روچیلد اول 🔹ناتانیل مایر روچیلد (۱۸۴۰ـ۱۹۱۵)، پسر ارشد لیونل ناتان، پس از پدر در رأس شاخه انگلیسی امپراتوری روچیلد قرار گرفت. ناتانیل مایر، که به‌گفته دائرةالمعارف یهود در ایجاد «پیوندهای یهودی-انگلیسی» نقش مهمی ایفاء کرد، در رأس جامعه یهودیان انگلیس جای داشت و نخستین یهودی بود که با دریافت عنوان «بارون» نامش به‌عنوان اولین لُرد خاندان روچیلد انگلیس ثبت شد. 🔹لرد روچیلد اول به‌عنوان رئیس «بانک انگلیس» (بانک آو اینگلند) و رئیس کمپانی‌های متعدد، تنها عضو یهودی «کمیسیون سلطنتی امور بیگانگان» بود و تمام توان سیاسی و مالی امپراتوری روچیلدها را در جهت استقرار یهودیان در فلسطین به کار گرفت. 🔹در دوران لرد روچیلد اول پیوند روچیلدها با حکومت بریتانیا به اوج رسید. او و برادرانش (آلفرد که به گردآوری عتیقه‌جات و آثار هنری اشتغال داشت و لئوپولد که یک چهره جامعه ورزشی انگلیس بود) نزدیک‌ترین دوستان پرنس ولز، که بعداّ با نام ادوارد هفتم شاه انگلیس شد، بودند. 🔹در این زمان فردیناند جیمز روچیلد، عموزاده آن‌ها از شاخه وین، در لندن اقامت گزید و تبعه انگلیس و عضو مجلس عوام شد و به گردآوری عتیقه‌جات و آثار هنری پرداخت. فردیناند نخستین روچیلدی بود که در خانه خود از ملکه ویکتوریا پذیرایی کرد. (۷) در همین دوران بود که در سفر سال ۱۳۰۶ق/۱۸۸۸م/۱۲۶۷ش. ناصرالدین‌شاه قاجار به انگلیس، وی در خانه روچیلدها میهمان شد و به‌گفته محمدحسن‌خان اعتمادالسلطنه: "شنیدم عزیزالسلطان [ملیجک] در خانه روچیلد که رفته بودند بعضی اسباب دزدیده بودند، صاحب‌خانه ملتفت شده بود به افتضاح پس گرفته بود." (۸) 🔹در دوران لرد روچیلد اول (ناتانیل مایر) بود که به سال ۱۹۰۲م/۱۲۸۱ش «تراست مستعمراتی یهود» به‌عنوان ابزار مالی صهیونیسم، که هدف خود را «عمران و توسعه صنعتی و بازرگانی فلسطین» اعلام داشت، با سرمایه روچیلدها به مبلغ ۲ میلیون پوند تأسیس شد. 🔶🔸روچیلدها، افول عثمانی و تمدن بزرگ یهود 🔹در دو دهه‌ی آغازین قرن بیستم، فعالیت روچیلدها در جهت اضمحلال دولت مقتدر عثمانی و مهاجرت یهودیان به فلسطین و تغییر جغرافیای سیاسی خاورمیانه به سود تأسیس «تمدن بزرگ یهود» متمرکز بود. 🔹در این حوادث لرد روچیلد دوم (لیونل والتر ۱۸۶۸ـ۱۹۳۷)، پسر ارشد ناتانیل مایر روچیلد، نقش اساسی داشت. لرد روچیلد دوم به‌عنوان یک طبیعی‌دان و مالک یک باغ‌وحش خصوصی منحصر به‌فرد در جامعه علمی انگلیس نیز شهرت داشت. 🔹تحقق آرمان صهیونیستی «ارض موعود» در سرزمین فلسطین، همان‌گونه که با نام بارون ادموند روچیلد فرانسه در یپوند است، با نام عموزاده انگلیسی او، لرد روچیلد دوم، نیز پیوند تنگاتنگ دارد. 🔹این تلاش‌ها به ثمر نشست و در سال ۱۹۱۷م/۱۲۹۶ش با اعلامیه بالفور تحقق آرمان صهیونیستی «ارض موعود» به سیاست رسمی و علنی دولت بریتانیا بدل شد. 🔹اعلامیه معروف بالفور نامه‌ای است که جیمز بالفور، وزیر خارجه وقت انگلیس، به لرد لیونل والتر روچیلد نوشت. متن این نامه چنین است: وزارت خارجه [۲ نوامبر ۱۹۱۷] لرد روچیلد عزیز بسیار خوشوقتم اطلاعیه زیر را که از طرف دولت اعلی‌حضرت در جهت همدردی با آمال صهیونیستی یهود، به کابینه تسلیم و به‌وسیله آن مورد تصویب قرار گرفته است به اطلاع شما برسانم: «دولت اعلی‌حضرت تأسیس یک موطن ملی برای مردم یهود در فلسطین را به دیده مساعد می‌نگرد و بهترین تلاش‌های خود را برای تسهیل وصول به این هدف به‌کار می‌برد و صریحاً تاکید می‌ورزد که هیچ عملی نباید به زیان حقوق مدنی و مذهبی جوامع غیریهودی موجود در فلسطین یا حقوق و موقعیت سیاسی یهودیان در هیچ کشور دیگر صورت گیرد. باعث امتنان من خواهد بود اگر این اطلاعیه را به اطلاع فدراسیون صهیونیست برسانید.» ارادتمند شما آرتور جیمز بالفور (۹) 🔶🔸وینستون چرچیل و روچیلدها 🔹تاریخ خاندان روچیلد در نیمه اول قرن بیستم با نام سِر وینستون چرچیل (۱۸۷۴ـ۱۹۶۵)، سیاستمدار مقتدر انگلیس، آمیخته است. 🔹بررسی زندگینامه سیاسی چرچیل نشان می‌دهد که این نخست‌وزیر نامدار بریتانیا در استراتژی صهیونیستی روچیلدها همان جایگاهی را دارا بود که در نیمه دوم قرن نوزدهم بنجامین دیزرائیلی واجد آن بود. همان‌طور که خواهیم دید در نیمه دوم قرن بیستم نام روچیلدها با دولت محافظه‌کار ادوارد هیث پیوند تنگاتنگ یافت. 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/13982 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotale
17.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴🌹 🇮🇷 🌹🏴 یوتیوبر انگلیسی اومده پیاده روی اربعین ببینید چقدر از این حرکت عظیم تعریف می‌کنه و از برخورد‌های خوب مردم حیرت‌زده شده 🔸🌺🔸-------------- @salonemotalee