🍃🌸🇮🇷🌸🍃
#یهود_و_بهائیت
ادوارد براون در خدمت بابیان ازلی
🇵🇸🔸🌺🔸--------------
📚@salonemotalee
🍃🌸🇮🇷🌸🍃
#یهود_و_بهائیت
#ادوارد_براون در خدمت بابیان ازلی
قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/23135
◀️ قسمت سوم:
🔹میرزا محمدخان قزوینی (که از دستیاران براون بود و مقدمهی «نقطة الکاف» را زیر نظر او و با انشای خود نگاشت) وی را سببساز اصلی آگاهی اروپاییان نسبت به بابیان و بهائیان دانسته است:
"… این کتب استاد براون در موضوع بابیه، و معلومات صحیحهی متّکی به اسناد و وثایق و عکسهای خطوط و اشخاص رؤسای این طایفه و غیر ذلک که در آن مندرج است، به اندازهای در اروپا مهم است، و به اندازهای طرف وثوق و اعتماد علما واقع شده است که این کتب، مقام براون را در اروپا مابین علمای فن تحقیق مذاهب و ادیان، به اولین درجه ارتقا داده است؛
و بالاجماع اقوال او را درین موضوع حجّت میدانند و مؤلّفات او را درین رشته از امهات و اصول کتب این فن محسوب میدارند.
و بهطور حتم میتوان گفت که اگر تصادفات عالم کنجکاوی این دو نفر اروپائی (یعنی گوبینو و براون) را اتفاقاً درین راه نینداخته بود و این تألیفات گرانبهای ایشان بهوجود نیامده بود، وقایع تاریخی این طایفه بهکلّی از صفحهی دنیا محو میشد.
و اطلاع بر حقیقت آن وقایع برای اعقاب و اخلاف، بلکه حتی برای معاصرین از جملهی محالات میگشت؛
زیرا که:
در ضمن غوغا و مناقشات فِرَق مختلفهی این مذهب،
و تعصّبات مغرضانهی ایشان نسبت به یکدیگر،
و اکاذیب و مفتریات هریکی در حق دیگری،
و اتلاف هر فرقه کتب فرقهی دیگر را،
و غشّ و تدلیس هر حزبی وقایع تاریخی حزب دیگر را،
و تجاهل عمدی یا بهاصطلاح فرنگیها «اجماع سکوتی» هر یک از فریقین نسبت به امور راجعه به طرف مقابل (که همهی این امور از همان ابتدای ظهور انقسام دائماً مابین ایشان واقع شده و میشود و خواهد شد،)
اصل مطلب واضح است بهکلّی از میان میرفت و ابدالدهر در پردهی خفا میماند.
و مخفی نماناد که اهمیت اطلاع بر احوال و اوضاع این طایفه، بخصوص در اروپا، فقط از نقطه نظر فن تحقیق مذاهب و ادیان (و بهاصطلاح ما «ملل و نحل») و نیز از نقطه نظر مطلق فن تاریخ است و بس…
🔶🔸رویکرد ادوارد براون نسبت به بابیان
🔹رابطهی براون با بهائیان پس از طبع «نقطة الکاف» صمیمی نبوده است.
سیدمهدی گلپایگانی در نقد نقطة الکاف «مستر برون را از الدّ اعداء این امر اعظم مانند شیخ باقر [اصفهانی] و ناصرالدینشاه و ازل» یاد کرده است.
اما در مجموع، براون را باید دوستدار بابیان (ازلیان) دانست.
🔹بهنوشتهی بابیان، وی پس از ملاقات با صبح ازل، بارها به قبرس رفت و با او دیدارهایی داشت.
نخستین نامهای که براون به صبح ازل نگاشت، چنان رویکردی دارد که اگر خواننده از هویّت نویسندهی آن آگاه نباشد، به یقین خواهد گفت که آن را یک بابی نگاشته است:
"بسم الله الامنع الاقدس
عریضة من العبد الفقیر الاحقر المستغنى الى رحمة ربه الغفور، ادوارد کرانویل براون الانکلیسى، الى حضرة صبح ازل المقیم فی قبرس.
خدمت ذیسعادت آن حضرت عرض میشود:
از آن حضرت پوشیده و مستور نباشد که بنده شخص انگلیسی میباشم که به تحصیل السنهی شرقیه پرداختم، و بعد از حصول آن مقدار علم که کفایت میکنند، از برای فهمیدن کتابهای عرفان سعی و کوشش نمودم که به شمّهای از حقائق الهی نائل شوم.
و در این اثنا، کتابی فرانسه به دست افتاد که در آن وقایع ظهور سنهی ستّین [= ظهور باب در ۱۲۶۰ق] بهطور تفصیل نوشته شد.
لابد از مطالعهی آن حوادث جانگداز و مصائب آن دلبر شیراز، روح ماسواه فداه [= باب] سرشک خونآلود از چشم ریختم و آتش طلب بالا گرفت.
من و عشق آن مه خوبرو،
که چو زد صلای بلا بر او
به نشاط و قهقهه شد فرو،
که انا الشهید بکربلا
ولی تا مدتی دراز، هیچیک از کتابهای حضرت اعلی [= باب] به دست نیامد،
و هرچند جستوجو نمودم، ثمره نداشت،
تا دو سال قبل از این، که به منصب معلّمی در این دارالفنون (کیمبریج) انتخاب شدم، و سفر ایران میسّر شد.
و در اثنای سفر، اکثر بلدان را سیاحت نمودم و با انواع ناس از اکابر و اصاغر صحبت کردم، و آخرالامر، با صد زحمت، دو سه جلد از کتابهای حضرت اعلی روح ما سواه فداه [را] به دست آوردم.
مثل بیان فارسی و زیارتنامه و دلائل سبعه.
ولی هرچند مشتاق حاصل کردن سائر کتب ایشان بودم، مثل بیان عربی و تفسیر سوره بقره و تفسیر سوره کوثر و غیره، به هیچوجه ممکن نبود.
چون از ایران به وطن مألوف خود برگشتم، شمّهای از آنچه فهمیده بودم، به ابنای جنس خود باز نمودم، و دو رسالهی مختصره در بیان این امر ممتنع ترتیب دادم و پیش انجمن علوم شرقیهی لندن خواندم. ولی معلومات کافی نداشتم. خیلی مطلبها غیرواضح بود.
🔗 ادامه دارد ...
قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/23319
🇵🇸🔸🌺🔸 --------------
"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
📚 @salonemotalee
🍃🌸🇮🇷🌸🍃
♦️شیعهپژوهی در غرب معاصر♦️
🔹«پروژه تشیع و مسائل جهانی» (Project On Shi'ism And Global Affairs) در سال ۲۰۱۹ آغاز به کار کرد و در سال ۲۰۲۲ به دانشکده الهیات دانشگاه هاروارد منتقل شد
🔹این پروژه چند سالی است با برگزاری نشستها و تولید محتواهای مختلف در صدد پیگیری اهداف خود می باشد.
🔹فعالیت های این پروژه بر ۴ محور زیر متمرکز است:
👈 تاریخ و هویت شیعه
👈 ژئوپلتیک تشیع
👈 تنشهای قومی، مذهبی و فرقهای
👈 پراکندگی جهانی شیعیان.
🔹از جمله محصولات این نهاد میتوان به کتابچهای با عنوان «امام غایب و آخرالزمان: مقدمهای درباره مهدی، الهیات اسلامی و سیاست جهانی» اشاره کرد که در ابتدای سال ۲۰۲۲ توسط دکتر پیام محسنی (از هاروارد) و دکتر محمد سقا (از شیکاگو) منتشر شد.
🔹محتوای این جزوه تا حدود زیادی منطبق بر واقعیت اعتقادی شیعیان است.
💥 وجود چنین پروژه های تحقیقاتی در جهان غرب حاکی از عمق تاثیرگذاری و نفوذ استراتژیک مذهب تشیع در جهان میباشد.
استاد زهیر دهقانی آرانی
#غرب_و_مهدویت
#منجیپژوهی_در_غرب
🇵🇸🔸🌺🔸--------------
📚@salonemotalee
🍃🌸🇮🇷🌸🍃
#غرب_و_مهدویت
✳️ تقابل آخرالزمانی ایران و اسرائیل از دیدگاه اوانجلیستها
🔹تقابل میان ایران و اسرائیل از جمله موضوعاتی است که در سلسله مباحث آخرالزمانی مطرح در میان جریانهای مذهبی فعال در غرب (به ویژه جریان اوانجلیستی) بسیار مورد توجه واقع شده است.
🔹پس از حملات مقتدرانه جمهوری اسلامی علیه اسرائیل در وعده صادق ۱و۲، تعدادی از کشیشهای صهیونیست مسیحی در این زمینه به بیان دیدگاه آخرالزمانی خود پرداختهاند.
🔹به عنوان مثال گَرِگ لوری از کشیشهای اوانجلیستی فعال در آمریکا در پاسخ به این سؤال که:
آیا حمله ایران به اسرائیل در ۲۶ فروردین ماه از نشانههای نزدیک شدن دوران ظهور عیسی مسیح علیهالسلام میباشد یا خیر؟
چنین میگوید:
"کتاب مقدس پیشبینی میکند که در آستانه ظهور عیسی مسیح، یک ملت بزرگ در شمال اسرائیل که به عنوان مأجوج شناخته میشود، به او حمله خواهد کرد.
بسیاری از محققان معتقدند که مأجوج اشارهای به روسیه امروزی است.
هرچند روسیه به اسرائیل حمله نکرده است اما متحد او یعنی ایران این حمله را عملیاتی کرده است و این میتواند به نوعی همان پیشگویی کتاب مقدس باشد."
💥هرچند خود کشیش لوری هم هیچکدام از این وقایع را نشانه قطعی نمیداند؛ اما ابراز امیدواری میکند و به مخاطبان خود هشدار آمادگی برای ورود به عصر ظهور عیسی مسیح را میدهد.
استاد مسعود زائری
🇵🇸🔸🌺🔸--------------
📚@salonemotalee
🍃🌸🇮🇷🌸🍃
#ارتش_سرّی_روشنفکران
#ارباب_فتنهها
هاشمی و خاتمی؛
دو روی یک سکه؟
سیاستمداران عملگرا و دولت سرمایهداری
🇵🇸🔸🌺🔸 --------------
📚 @salonemotalee
🍃🌸🇮🇷🌸🍃
#ارتش_سرّی_روشنفکران
#ارباب_فتنهها
هاشمی و خاتمی؛
دو روی یک سکه؟
سیاستمداران عملگرا و دولت سرمایهداری
قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/23225
◀️ قسمت سوم:
🔹کارگزاران دولت هاشمی میپنداشتند اگر منطقِ «جهان سرمایهداری مدرن» درک گردد، میفهمیم سرمایهدارِ مدنظر جان لاک (ایدئولوگ کودتای سبز انگلیس) کسی است که «ارزش افزوده بر پول میافزاید» و فقط به اعتبار سرمایهاش میتواند صاحب دولت و قدرت شود.
🔹نزد آنان «قانون سرمایهداری مدرن» هم «دینی» و هم «عادلانه» است؛
چون همانند قرائت اکبر هاشمی رفسنجانی:
«کام گرفتن از خلقت دنیا» را «فریضهی اسلامی» میپندارند.
و میگویند:
«لیبرالها و محافظهکاران سعی میکنند از دنیا لذت ببرند، اما لذت مشروع؛
و شریعت در اینجا نه اخلاق که قانون است.»
🔹این قانون البته منافع «کمونیستها» و «مسلمانان» را هم بهتر تامین میکند!
چون:
"در چنین نظامی، بلوکهای اجتماعی نمایندگان سیاسی خود را دارند.
«نهادهای اقتصادی» وابسته به هر بلوک از نمایندگان خاص خود با پول و رای دفاع میکنند و برای به دست آوردن حکومت رقابت میکنند.
در چنین نظامی، سرمایهداری مانند «فردریش انگلس» میتواند از «حزب کمونیست» دفاع کند و سرمایهداری مانند «حضرت خدیجه» از «جامعه اسلامی» حمایت کند.
🔹اینگونه است که نه تنها «دین» و «ایدئولوژی» بلکه «دموکراسی» و «قدرت» هم بازیچهی «ثروت» میشود؛
زیرا «سرمایهداری» در سیر تجربه تاریخیاش جز به «سودانگاری محض» و «فاشیسم» نینجامیده است.
🔹از دل همین منطق انگلیسی، سیاستهای «تعدیل اقتصادی» و استراتژی لیبرالی توسعهی دولتهای عصر «سازندگی» و «اصلاحات» درآمد و باز هم قصد تحمیل حیات خود را بر دهه ۱۳۹۰ دارد.
🔹مشخصاً و صریحاً نیم دههی پیش، حسین مرعشی دبیر کل حزب کارگزاران ایران در تبیین مرامنامه و فلسفهی نزدیکترین گروه سیاسی به «سردار سازندگی» گفت:
"در عرصهی سیاسی، اسلام و لیبرالیسم آشتی پذیرند و «دیدگاه لیبرالیِ ما معتقد است که حاکمیت مسئول هدایت مردم نیست و این درسی است که قرآن به ما میدهد.»"
🔹مرعشی سپس با لحن ویژهی خودش، خیلی هیجانزده درباره پروژه سرمایهداران و تکنوکراتها برای «تغییر رهبری نظام» ابتدا خیلی محافظهکارانه اظهار داشت:
"اگر سیاستهای حزب کارگزاران با سیاستهای رهبری مغایر بود، کارگزاران در چارچوب سیاستهای رهبری عمل میکند"
اما یک دفعه تفسیری خلاف نص از «قانون اساسی» ارائه داد:
"این پتانسیل در قوانین موجود است که «کارگزاران سازندگی» به تنهایی و یا در ائتلاف با مجموعهای از احزاب میتواند «ترکیب مجلس خبرگان» را به شکلی تعیین کند که اعضای آن خبرگان به این دلیل که سیاستهای رهبری در آن مقطع را مناسب با زمان و شرایط کشور نمیدانند، اقدام به «تغییر رهبری» کنند. لذا بر همین اساس رهبر «تغییر» میکند. اینچنین است که احزابی که «ترکیب خبرگان» را چیدهاند، میتوانند اهداف و سیاستهای مدنظر را از طریق «رهبری جدید» اعمال کنند."
🔹رویکرد کارگزاران، ناشی از همان ذات سرمایهداری نوپا و بورژوازی نوخاستهای است که در انگلستان بهخاطر منافع اقتصادیاش حاکم وقت را برکنار و اعدام کرد و در ایران هم خرده بورژوازی شبهمدرن را برای مقابله با سیاستهای نظام به کوچه و خیابان فرستاد؛
"مدلی دیگر از «شورش اشرافیت علیه جمهوریت» با پشتوانه «ارتش بورژوازی در کوچه»".
🔹منشاء ظهور این انگارهها را باید درون یک پیوند سیاه جست و تنها اصلاحطلبان هم دربارهی نتایج «پیوند» دولت اکبر هاشمی رفسنجانی با طبقه «سرمایهداری نوپا» اتفاقنظر نداشتند.
یرواند آبراهامیان، تاریخدان ایرانیتبار و یکی از اعضاء هشتگانهی مرکز نشر اسناد تاریخی CIA در کتاب تاریخ ایران مدرن معتقد است:
"سیاستهای توسعهی اقتصادی دولت سازندگی اگرچه کشور را به «بحران» کشید، اما «راه را نه برای یک انقلاب بلکه برای اصلاحات هموار کرد.»"
🔹سعید حجاریان هم که با امکانات «دولت سازندگی» پژوهش و صورتبندی «پروژه توسعه سیاسی» را با همکاری استادش حسین بشیریه در «مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری» پیش میبرد،
پس از دوم خرداد چهرهی خود را به منتقد جدّی هاشمی رفسنجانی تغییر داد و معتقد بود:
"شکلگیری انتخابات سال ۱۳۷۶ را باید واکنشی انتقادی به عملکرد «دولت سازندگی» دانست."
🔹عبدالله نوری و سیدحسین مرعشی بهعنوان چهرههای شاخص «دولت اصلاحات» اما نظری سراپا متفاوت با او داشتند.
مرعشی میگفت هاشمی رفسنجانی «لیبرالترین سیاستمدارِ جمهوری اسلامی» است ...
🔗 ادامه دارد ...
قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/23322
🇵🇸🔸🌺🔸 --------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
📚 @salonemotalee
هدایت شده از سالن مطالعه
🍃🌸🇮🇷🌸🍃
#یهود_و_تغذیه_و_بهداشت
#بیوتروریسم نوین
💥تعریف عمومی بیوتروریسم؛ ارعاب و ترساندن مردم یک کشور با استفاده وحشیانه از عوامل بیولوژیک، میباشد.
اما آیا این تعریف با مصداقهای امروز بیوتروریسم نیز مطابقت دارد؟!
🇵🇸🔸🌺🔸--------------
📚@salonemotalee
🍃🌸🇮🇷🌸🍃
#یهود_و_تغذیه_و_بهداشت
#بیوتروریسم نوین
قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/23229
◀️ مقدمه
بیوتروریسم
قسمت هفتم:
یکی از تهدیدات مهم در بحث آگروتروریسم، تنوع زیستی یا BioDiversity است.
این رشته در حال حاضر یکی از امنیتیترین رشتههای زیستشناسی در جهان محسوب میشود و شاهد آن این است که پذیرش دانشجو در این رشته از کشورهای جهان سوم به ویژه ایران به هیچ وجه صورت نمیگیرد.
این درحالی است که بیشترین بودجهها در زیستشناسی به این بخش اختصاص داده شده است.
در واقع، گوناگونی درون و بین موجودات زندهی یک منطقه را تنوع زیستی آن منطقه میدانند؛
تنوع زیستی بالا، یعنی ژنهای متنوع بالا که این باعث افزایش تولید، افزایش کیفیت محصول و افزایش مقاومت در برابر آفتها میشود.
این تنوع زیستی در طول زمانهای بسیار طولانی شکل گرفته است و هرگونه دستکاری انسان در آن باعث تغییر و تخریب چرخههای زیستی در موجودات یک اکوسیستم میشود که تأثیرات جبرانناپذیری به دنبال خواهد داشت.
برای نمونه میتوان به شالیزارهای شمال کشور اشاره نمود که با وارد کردن سرخس آزولا توسط محقق داخلی از ژاپن، نابودی شالیزارها و تبدیل آنها به مرداب را سبب شده است.
سرخس آزولا در ژاپن، باعث عدم نیازمندی برنج به کود نیترات میشود و بازده تولید را چند برابر میکند،
اما در آنجا حشرهای وجود دارد که با خوردن سرخس باعث کنترل جمعیت آن میشود.
عدم توانایی برای جلوگیری از رشد این سرخس در مزارع شمال و در حقیقت متفاوت بودن زیستبوم آن منطقه با منطقهی شمال و عدم توجه به تنوع زیستی هر منطقه باعث شده است كه تولید داخل به شدت تحت تأثیر قرار بگیرد.
تنوع زیستی از جنبههای مختلفی مورد اهمیت میباشد که در اینجا تنها به دو مورد بسنده میشود:
اولاً تنوع زیستی بالا باعث تولید بالاتر میشود.
امروز مساله تضمین غذا و تولید یکی از مهمترین مسائلی است که در جهان وجود دارد.
درآمد سالانه یکی از گیاهان دارویی چین به نام جین سینگ تقریباً نصف درآمد سالانه ایران در فروش نفت میباشد.
ایران از لحاظ گیاهان دارویی یکی از داغترین نقاط از لحاظ تنوع زیستی میباشد.
این تنوع زیستی بالا میتواند به تولید محصولات متنوعتر و همچنین افزایش تولیدات بیانجامد.
به دست آوردن ثروت و درآمد یکی از مهمترین جنبههای علوم پایه در جهان میباشد که همیشه در صحبتهای مقام معظم رهبری نیز از جایگاه ویژهای برخوردار است.
ثانیاً تنوع زیستی منبعی برای دانش بشر امروز تلقی میشود.
دانش بیوتکنولوژی و کار روی ژنها در آینده با نداشتن منبع کافی از ژنوم، مانند داشتن دانش مناسب در مورد نفت است، اما ذخیرهی نفتی موجود نباشد.
اخیراً قانونی به تصویب کشورهای جهان رسیده است مبنی بر اینکه:
«هر کسی كه ژنوم یک موجود زنده را توالییابی نمود، مالکیت آن موجود زنده را بر عهده خواهد داشت».
این قانون باعث شده است تا کشور هند تجارت خون را به کلی قطع کند!
چرا که با این تجارت و قانون مصوب شده مالکیت تمامی خونهای فروخته شده را از دست میداد.
هند بزرگترین کشوری است که از راه تجارت خون سود هنگفتی را به دست میآورد.
این درحالی است که به دلیل نبود قوانین مناسب در کشور ما گونههای گیاهی، جانوری و میکروبی بسیاری برای توالییابی شدن به خارج از کشور میرود.
حتی بسیاری از دانشجویان ما با همراهی اساتید برای چاپ مقاله خود در ژورنالهای خارجی اقدام به فرستادن گونههای خود به خارج از کشور میکنند.
🔗 ادامه دارد ...
قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/23326
🔸🌺🔸--------------
"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
📚@salonemotalee
هدایت شده از قرارگاه خادمیاران مهدوی
51.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃🌸🇮🇷🌸🍃
امام رضا علیهالسلام:
الْإِمَامُ..
الْوَالِدُ الشَّفِيقُ...
وَ الْأُمُّ الْبَرَّةُ بِالْوَلَدِ الصَّغِير
امام،
پدری دلسوز
و مادری نیکوکار
نسبت به فرزند کوچکش است...
📚الکافی، ج۱، ص۲۰۰
🔸🌺🔸--------------
@khademyaran_mahdavi
🍃🌸🇮🇷🌸🍃
#آیات_فتح؛
#دعای_نصر
توصیه رهبر انقلاب به قرائت سوره فتح، دعای ۱۴ صحیفه سجادیه و دعای توسل برای پیروزی جبهه مقاومت
🎙بشنوید👇