🏴#لطیفه_نکته ۲۷۲
▪️#متن_خطبهی_فدکیه ۱۷
قسمت هفدهم
اَلا، وَ قَدْ أَری اَنْ قَدْ اَخْلَدْتُمْ اِلَی الْخَفْضِ،
وَ اَبْعَدْتُمْ مَنْ هُوَ اَحَقُّ بِالْبَسْطِ وَ الْقَبْضِ،
وَ خَلَوْتُمْ بِالدَّعَةِ،
وَ نَجَوْتُمْ بِالضّیقِ مِنَ السَّعَةِ،
فَمَجَجْتُمْ ما وَعَبْتُمْ،
وَ دَسَعْتُمُ الَّذی تَسَوَّغْتُمْ،
فَاِنْ تَكْفُرُوا اَنْتُمْ وَ مَنْ فِی الْاَرْضِ جَمیعاً فَاِنَّ اللَّـهَ لَغَنِی حَمیدٌ.
اَلا، وَ قَدْ قُلْتُ ما قُلْتُ هذا عَلی مَعْرِفَةٍ مِنّی بِالْخِذْلَةِ الَّتی خامَرْتُكُمْ،
وَ الْغَدْرَةِ الَّتِی اسْتَشْعَرَتْها قُلُوبُكُمْ،
وَ لكِنَّها فَیضَةُ النَّفْسِ،
وَ نَفْثَةُ الْغَیظِ،
وَ حَوَزُ الْقَناةِ،
وَ بَثَّةُ الصَّدْرِ،
وَ تَقْدِمَةُ الْحُجَّةِ،
فَدُونَكُمُوها فَاحْتَقِبُوها دَبِرَةَ الظَّهْرِ،
نَقِبَةَ الْخُفِّ،
باقِیةَ الْعارِ،
مَوْسُومَةً بِغَضَبِ الْجَبَّارِ وَ شَنارِ الْاَبَدِ،
مَوْصُولَةً بِنارِ اللَّـهِ الْمُوقَدَةِ الَّتی تَطَّلِعُ عَلَی الْاَفْئِدَةِ.
فَبِعَینِ اللَّـهِ ما تَفْعَلُونَ،
وَ سَیعْلَمُ الَّذینَ ظَلَمُوا اَی مُنْقَلَبٍ ینْقَلِبُونَ،
وَ اَنَا اِبْنَةُ نَذیرٍ لَكُمْ بَینَ یدَی عَذابٌ شَدیدٌ،
فَاعْمَلُوا اِنَّا عامِلُونَ،
وَ انْتَظِرُوا اِنَّا مُنْتَظِرُونَ.
🏴🏴🏴🏴🏴
آگاه باشید میبینم که به تن آسایی جاودانه دل داده،
و کسی را که سزاوار زمامداری بود را دور ساختهاید،
با راحتطلبی خلوت کرده،
و از تنگنای زندگی به فراخنای آن رسیدهاید،
در اثر آن آنچه را حفظ کرده بودید را از دهان بیرون ریختید،
و آنچه را فروبرده بودید را بازگرداندید،
پس بدانید اگر شما و هرکه در زمین است کافر شوید، خدای بزرگ از همگان بینیاز و ستوده است.
آگاه باشید آنچه گفتم با شناخت کاملم بود، به سستی پدید آمده در اخلاق شما،
و بیوفائی و نیرنگ ایجاد شده در قلوب شما،
ولی اینها جوشش دلِ اندوهگین،
و بیرون ریختن خشم و غضب است،
و آنچه قابل تحمّلم نیست،
و جوشش سینهام
و بیان دلیل و برهان،
پس خلافت را بگیرید، ولی بدانید که پشت این شتر خلافت زخم است،
و پای آن سوراخ و تاولدار،
عار و ننگش باقی
و نشان از غضب خدا و ننگ ابدی دارد،
و به آتش شعلهور خدا که بر قلبها احاطه مییابد متصل است.
آنچه میکنید در برابر چشم بینای خداوند قرار داشته،
و آنانکه ستم کردند به زودی میدانند که به کدام بازگشتگاهی بازخواهند گشت،
و من دختر کسی هستم که شما را از عذاب دردناک الهی که در پیش دارید خبر داد،
پس هرچه خواهید بکنید و ما هم کار خود را میکنیم،
و شما منتظر بمانید و ما هم در انتظار بسر میبریم.
ادامه دارد ...
▪️🌺▪️--------------
🖋"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
@salonemotalee
🎥 هر جمعه با یک؛
🎬 #تحلیل_فیلم
#تلماسه (Dune)
قسمت اول؛
🔷 فیلم «تلماسه»: حماسهی «دجّال» کِرمسوار در وادی تیه؛ «منجی موعود» به روایت گوسالهپرستان نوین
نام فیلم: تلماسه
ژانر: علمی - تخیلی
کارگردان: دنیس ویلنوو (Denis Villeneuve)،
کشور: آمریکا
انتشار: ۲۰۲۱
دومین اقتباس سینمایی از رمان معروف «تل ماسه» اثر فرانک هربرت (Frank Herbert) که نخستین بار در سال ۱۹۶۵ منتشر شد، بعد از نسخه سینمایی دیوید لینچ در سال ۱۹۸۴، همانطور که از بودجه و لجیستیکی که صرف ساخت آن شد و طبق انتظار از سوابق کاری دنیس ویلنوو، از لحاظ سینمایی چشمگیر از کار درآمده و به لحاظ محتوایی هم بسیار جذاب است.
📽 نقد فیلم تلماسه
«تلماسه» فیلم مهمی است
و بهطور خاص برای ایرانیها بهعنوان قطب تشیع در جهان، بسیار قابل تأمل و توجه است.
این مسأله، البته ربطی به برخی تفاسیر و نظرات سادهدلانهی داخلی ندارد که اثر ویلنوو را فیلمی در تقدیس مفهوم «منجی» و با نمادها و دلالتهای دینی پنداشتهاند!
«تلماسه» مهم است، چون؛ یکی از استراتژیکترین آثار سینمایی «منجیستیز» یا «مسیحاستیز» (به تعبیر فرنگی آنتیکرایست [Antichrist]) دو دههی اخیر هالیوود است
و البته رندانه و هوشمندانه نعل وارونه میزند و خود را «منجیگرایانه» و در جبههی «حق» مینمایاند.
ادامه دارد ...
▪️🌺▪️--------------
🖋"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
@salonemotalee
30.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 هر جمعه با یک؛
🎬 #تحلیل_فیلم
#تلماسه (Dune)
قسمت دوم؛
در زمان تماشای فیلم، یاد روایتی منسوب به پیامبر خاتم (ص) در باب «دجال» آخرالزمان میافتیم. ایشان فرمودند:
«…وَ إِنَّهُ يَخْرُجُ عَلَى حِمَارٍ عَرْضُ مَا بَيْنَ أُذُنَيْهِ مِيلٌ يَخْرُجُ وَ مَعَهُ جَنَّةٌ وَ نَارٌ وَ جَبَلٌ مِنْ خُبْزٍ وَ نَهَرٌ مِنْ مَاءٍ أَكْثَرُ أَتْبَاعِهِ الْيَهُودُ وَ النِّسَاءُ وَ الْأَعْرَابُ…؛
او در حالىكه سوار بر الاغى است كه فاصلۀ ميان دو گوشش یک میل راه باشد، خروج مىكند؛
بهشت و جهنم با اوست و كوهى از نان و نهرى پر از آب دارد
بيشتر پيروانش یهودی و زنان و اعراب هستند.» (الخرائج و الجرائح، ج۳، ص۱۱۴۲)
🔹قرائن فیلم را مرور کنیم
«پائول»، کسی که «منجی» آینده است
تحتالحمایه مادر خود جسیکا است که خود او نیز تحتالحمایه خواهران «بنیجزریت» (Bene Gesserit = سازمان کهانت در امپراتوری) قرار دارد.
او در «رؤیاهای صادقه»اش توسط دختری از بادیهنشینان موسوم به «فِرِمن» هدایت میشود.
حتی تثلیت معروف مسیحیت (پدر، پسر، روح القدس) در فیلم، تبدیل به (مادر، پسر، لسانالغیب) میشود.
بنیجزریت هم یک نهاد کاملاً زنانه است که هیچ مردی حق عضویت در آن را ندارد.
طبق داستان «تلماسه»، نوشتهی فرانک هربرت (۱۹۶۵) که مبنای ساخت نسخهی سینمایی قرار گرفته، قرار بود طبق تعلیمات بنیجزریت، جسیکا یک دختر به دنیا بیاورد که در آینده تبدیل به «انسان کامل» مد نظر بنیجزریت شود، لیکن جسیکا به عشق شوهرش، پسری به دنیا میآورد.
ادامه دارد ..
▪️🌺▪️--------------
🖋"سالن مطالعه"
@salonemotalee
🎬 #تحلیل_فیلم
#تلماسه (Dune)
قسمت سوم؛
قوم موسوم به «فِرِمِن» (Fremen) در نوول و فیلم «تلماسه»، بهشدت به اعراب بادیهنشین یا «بدوی» (یا بدوئین) شباهت دارند که همین حالا هم در مناطق مختلفی از غرب آسیا و شمال آفریقا سکونت دارند.
فرمنها بهواسطهی زیست در شرایط مافوق طاقت و صعب بیابان، خشن و زمخت و بیگانه با تمدن شهری هستند.
طبق اطلاعات فیلم، آنها پرستندگان کِرم عظیمالجثه و غولآسایی بهنام «شای هولود» [Shai-hulud = شیءالخلود (شیء جاودانه) یا شیخ الخلود (پیر جاودانه)] هستند که سلطان واقعی سیارهی «آراکیس» است.
بازیگر نقش منجی،
«تیموتی شالامی» (Timothée Chalamet) از طرف مادری خون یهودی دارد.
در داستان فیلم هم او بیش از پدر، به مادر وابسته است و توسط مادر تربیت میشود.
در یهودیت، بر اساس «تلمود» (کتاب تورات شفاهی) وراثت خون یهودی از مادر اصل است.
خاندان آتریدیس به حکم «امپراتور» (که ظاهراً بالاترین مرجع در جهان فیلم است)، به سیارهای سراسر بیابانی و لمیزرع منتقل میشود.
یکی از مهمترین اسطورههای دینی یهود، سرگردانی در بیابان (وادی تیه یا صحرای سینا) به امر «یَهُوَه» است،
حتی همین امروز هم ساکنین اصلی صحرای سینا، بدوئین (بدویها) هستند.
ادامه دارد ...
▪️🌺▪️--------------
🖋"سالن مطالعه"
@salonemotalee
🎬 #تحلیل_فیلم
#تلماسه (Dune)
قسمت چهارم؛
🔹خط الحادی فیلم دنی ویلنوو دقیقاً همینجا عیان میشود.
طبق روایت عهد عتیق، و تأیید قرآن کریم، خداوند بهواسطهی نافرمانیها و بهانهگیریهای مستمر بنیاسرائیل در اجرای فرامین الهی، ورود به سرزمین مقدس را تا ۴۰ سال بر آنان ممنوع میکند و سرگردانی آنها در بیابان (وادی تیه) آغاز میشود.
🔹یکی از بزرگترین گناهان بنیاسرائیل که خشم الهی را برانگیخت، گرد آمدن این قوم در غیاب موسی (ع) حول «گوساله سامری» و پرستش آن بود.
در روایت الحادی فیلم «تلماسه»، امپراتور بهعنوان بالاترین مرجع در جهان فیلم، خاندان آتریدیس را به حکمرانی «آراکیس» (که در واقع بیابانی بی آب و علف و سوزان است) مأمور میکند
خیلی زود درمییابیم که این در واقع تنبیهی از جانب امپراتور بوده است.
🔹اینجاست که تأکید بر تصویر «گاو» روی قبر پدر لتو آتریدیس که شاه بزرگ این سلسله بوده،
تأکید بر سر گاو که در بالاترین ارتفاع در مقر حکمرانی لتو آتریدیس نصب شده
و همچنین مجسمه گاو خشمگین متعلق به پائول برای اهل نظر معنا پیدا میکند.
🔹ذکر این نکته لازم است که طبق نظر برخی پژوهندگان عهد عتیق، گوساله سامری، مظهر یکی از خدایان اقوام ملحد فنیقی و کنعانی (بهعنوان دشمنان بنیاسرائیل) بهنام «مولوخ» یا «مولِخ» بوده است.
ادامه دارد ...
▪️🌺▪️--------------
🖋"سالن مطالعه"
@salonemotalee
🎬 #تحلیل_فیلم
#تلماسه (Dune)
قسمت پنجم؛
🔹عطف به روایت رسولالله (ص) که ذکر شد، حتی در باب مرکب عجیب و هولناک «دجال»، که بین دو گوش آن یک میل فاصله است، در سکانس پایانی «تلماسه» کُدی نهچندان پوشیده برای مطابقت وجود دارد.
🔹پائول و مادرش که اکنون عضوی از جامعهی فرمنها هستند، وقتی وارد محدودهی زیستی فرمنها (سیچ تبر) میشوند، یکی از رزمندگان فرمن را میبینند که سوار بر کرم غولآسا در حال تاختن است.
این کرمها آن اندازه عظیم و مخوف هستند که در هنگام تاختن، در صحرا طوفان بهراه میافتد (طول آنها به ۴۰۰ متر هم میرسد).
در واقع، زمانی پائول از دید فرمنها، جلوهی یک «ابرانسان» را مییابد که یکی از این کرمها در برابر او آرام میگیرد و بعد از کمی مکث راه خود را میگیرد و میرود، چنانکه گویی تحت فرمان پائول قرار گرفته است.
🔹بر اساس نوول فرانک هربرت میدانیم که در نهایت پائول رام کردن و سواری گرفتن از این هیولاها را فرا میگیرد و در هنگام فتح آراکیس سوار بر همین مرکب هیولایی است.
حتی بر اساس منابع مسیحی، بهویژه «مکاشفات یوحنا»، میدانیم که دو هیولا برای یاری ضدمسیح ظهور میکنند که یکی از دریا بیرون میآید و دیگری از دل زمین
🔹به یاد بیاوریم که دکتر لیت کاینس خطاب به یکی از اعضای گارد امپراتور که او را به خیانت متهم میکند، خود و مردمش را نه بندهی امپراتور، که بندهی «شای هولود» (شاه کرمهای شنی) میخواند.
ادامه دارد ...
قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/6737
▪️🌺▪️--------------
@salonemotalee
11.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 اذعان به عظمت شخصیت حاج قاسم در رسانههای انگلیسی زبان؛ شخصیتی کاریزماتیک، استراتژیست نابغه، دلهرهآور برای دشمنان
🔹 در این ویدئو به بازخوانی تحلیلهای شبکههای انگلیسی زبان درباره ابعاد مختلف شخصیتی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی پس از شهادت ایشان به طور خلاصه پرداخته شده.
🔹 انتشار به مناسبت سومین سالگرد شهادت سردار عزیز حاج قاسم سلیمانی رضوان الله علیه
▪️🌺▪️--------------
@salonemotalee