#تحلیل_تاریخی
#دشمن_شناسی
✡🔥 #تبار_انحراف 🔥✡
#پژوهشی_در_دشمنشناسی_تاریخی ۵۹
🖋 مقالهی پانزدهم:
#جنگهایخلفا_و_منفعتیهود_از_آن
◀️ قسمت اول؛
🔷جنگهای خلفا را به دو دسته کلی میتوان تقسیم کرد:
🔹جنگهای داخلی
🔹جنگهای خارجی.
🔹جنگهای داخلی
در قلمرو اسلام بود و این قبیل جنگها به جنگهای ارتداد یا "جنگهای ردّه" شهرت یافته است.
این جنگها هم خود به دو معنا اطلاق شده است:
🔸جنگ با مدعیان نبوت،
🔸جنگ با مانعان زکات.
🔹جنگهای خارجی خلفا با دول غیرمسلمان، مثل ایران و روم روی داده است.
🔹الف. جنگهای رده
در کتابهای تاریخی و سیره، تمام جنگهای داخلی که پس از پیامبر با قبایل اطراف مدینه رخ داد، جنگهای رده نام یافته است.
در ابتدا چنین به ذهن میرسد که این افراد پس از پیامبر، همه از اسلام به دامن کفر برگشته و منکر اسلام بودند.
برخی تمام مسلمانان جز ساکنان مکه و مدینه را پس از پیامبر مرتد دانستند و علت جنگ خلیفه اول با آنها را این دانستهاند که آنها اصل اسلام را انکار کرده بودند!
جنگهای موسوم به رده، یک ترفند سیاسی بود که حکومت وقت با مارک ارتداد مخالفان خود را سرکوب کند و در این عمل مورد انتقاد صحابه و آیندگان واقع نشود.
کسانی که پس از پیامبر از اصل دین برگردند و منکر اصل دین شوند مرتدند؛
اما عمده کسانی که به اتهام ارتداد، به شمشیر ظالمانه امثال خالد بن ولید کشته شدند، مسلمان بودند و هرگز اصل دین و یا وجوب زکات را انکار نمیکردند.
👈 ماجرای رده چنین بود؛
پس از شهادت نبی مکرم اسلام، مسلمانانی که در اطراف مدینه میزیستند، اخبار مدینه را دنبال میکردند و ماجرای غدیر خم و بیعت با علی علیهالسلام را به عنوان وصی پیامبر (ص) به خاطر داشتند.
از طرفی میدیدند که ابوبکر بر مسند خلافت تکیه زده و مدعی خلافت و وصایت رسول خداست و هنوز شمار بسیاری از صحابه بر بیعت با او حاضر نیستند و او را خلیفه مسلمین نمیشمارند.
آنان میدیدند که حتی انصار و رئیس قبیله خزرج، سعد بن عباده و اصحاب با وفای پیامبر، چون سلمان، عمار، عباس و مقداد و دیگران هنوز حکومت مدینه را به رسمیت نمیشناسند و سران سقیفه را غاصب میشمارند.
سرپیچی علی بن ابیطالب علیهالسلام از بیعت که به فرمودهی پیامبر اسلام، محور حق بود و مظلومیت صدیقهی کبرا، فاطمه زهرا علیهاالسلام خط بطلان بر قدرت حاکم بر مدینه میکشید.
در چنین فضایی، بدیهی است عشایر و قبایل اطراف مدینه نمیتوانستند به بیعت ابوبکر تن دهند و زکات اموالشان را به او بدهند؛ بنابراین از پرداخت زکات به وی خودداری میکردند.
زکات قبل از شهادت پیامبر (ص) به مدینه منتقل میشد تا تحت نظر حاکم الهی که پیامبر باشند و بر اساس دستور قرآن مصرف شود.
ابوبکر و جریان نفاق مدعی شدند جانشین واقعی پیامبر به دلیل جوان بودن توان مقابله با انحرافها را ندارد پس ابوبکر باید بر مسند حکومت بنشیند.
معنای این سخن قبول این مطلب بود که ابوبکر منصوب پیامبر و در نتیجه منصوب خداوند نیست بلکه تنها نماینده مردم مدینه است.
نتیجه اینکه؛ او در عین فقدان نمایندگی خدا و رسولخدا، زکات را جمعآوری و به مصرف میرساند.
سران قبایل و عشایر به خود حق دادند آنها نیز زکات را جمعآوری و با تشخیص خود به مصرف برسانند و دلیلی برای ارسال به مدینه نمیدیدند.
این از اولین نتایج به قدرت رسیدن ابوبکر است که اطراف مدینه در دور و نزدیک از ارسال زکات خودداری کردند.
ادامه دارد...
قسمت بعد: https://eitaa.com/salonemotalee/6772
▪️🌺▪️--------------
🖋"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
@salonemotalee
#رمانهای_دفاع_مقدس_و_شهدا
🌷🇮🇷 #خداحافظ_سالار 🇮🇷🌷
روایتی از زندگی ۴۰ساله همسر گرامی
سرلشکر شهید حاج حسین همدانی
◀️ قسمت شصتم؛
با تولد وهب؛ دیگر فرصت رفتن به سپاه را نداشتم با تجربه تلخی که از بچه اولم زینب داشتم روی سلامت وهب حساس بودم
تا احساس میکردم که حالش خوب نیست میبردمش دکتر
ایران به شوخی میگفت:
«پروانه تو با دکتر ترابی قرارداد بستی. و از سر دلسوزی میگفت چقدر از این دره چالهقامدین بالا و پایین میری؟!»
میگفتم:
«چه کنم، حسین که شبانه روز درگیر کاره! اگه به وهب نرسم، میترسم قصهی زینب تکرار بشه.»
با مریضی وهب و نبودن حسین میساختم،
بدن نحیف وهب به آمپولهای پنیسیلین و سرم عادت کرده بود.
دکتر ترابی میگفت:
"بچه ضعیفه! کمک شیر میخواد، خیلی از بچهها تا ده سالگی این جوری هستن."
من و عمه برای اینکه بفهمیم حسین کجاست گوشمان به رادیو بود که ناگهان خبر حمله سراسری عراق از مرزهای جنوبی و غربی را اعلام کرد.
یک جنگ تمام عیار از هوا و زمین و دریا که با بمباران چند فرودگاه از جمله فرودگاه همدان آغاز شد.
حسین و دوستانش قبل از هجوم
سراسری عراق به مرز رفته بودند و تا وهب چهار ماهه شدحسین نیامد.
حاجمحمد سماوات میآمد و برای بچههای سپاه همدان که در قصرشیرین و سرپلذهاب بودند تدارکات میبرد
هر بار که میآمد، سری به ما میزد و خبری از حسین میداد.
میگفت:
«حسینآقا قبل از شروع جنگ در جلسهای به بنیصدر هشدار داده بود که نیروی زمینی عراق از سمت مرز قصرشیرین در تدارک حملهس
بنیصدر در حضور سران ارتش پرسیده بود: آقا! بر چه اساس شما این ادعا رو میکنی!؟
حسینآقا گفته بود؛
من امروز از اونجا اومدم. خودم صد و پنجاه تانک عراقی رو شمردم که مقابل پاسگاه تیلهکوه آرایش گرفتن.
رئیس جمهور خندیده بود و گفته بود:
نه آقا! اونا که شما دیدی تانک نیس ماکت تانکه.»
یادم آمد که حسین یک بار هم زخم زبان رئیس جمهور را وقتی به سپاه همدان آمده بود چشیده بود.
خودش برایم تعریف کرد:
"وقتی بنیصدر اومد سپاه؛ یه نامه بهش دادیم. موضوع نامه درخواست واگذاری ساختمان ساواک به سپاه بود. همون جا نامه رو خوند و جلوی ما پارهش کرد و با عصبانیت گفت: «شما میخواین مرکز قدرت بشین؟ این مملکت باید از چند جا دستور بگیره؟»"
اواخر مهر بود که حسین آمد.
پیش عمه بودم و بیحوصله.
حسین میخواست از جنگ بگوید و من از نجس کاری وهب،
پیش عمه دهنم را بستم و چیزی نگفتم
حسین وهب را بغل گرفت و گفت:
«پروانه!
نمیدونی چقدر مردم آواره دیدم که از قصرشیرین فرار میکردن.
آواره کوه و بیابون بودن.
نه ماشین داشتن که باهاش مسیر ۳۵ کیلومتری قصرشیرین به سرپلذهاب رو بیان و نه فرصتی که اسباب و اثاثیهشون رو جمع کنن.
بچهها از گرسنگی و تشنگی وسرمای شب توی بیابونها میمردن.
بعثیها هم به اموال مردم تعدی کرده بودن و هم به ناموسشون.
ما امکانات جنگیدن نداشتیم.
اونا با تانک میآمدن و ما با ژسه مقابلشون بودیم.
تقریباً همه اعضای شورای فرماندهی سپاه همدان رو تو پاسگاه مرزی تیلهکوه به اسارت گرفتن و من شاهد صحنه تلخ اسارتشون بودم ...
ادامه دارد ...
▪️🌺▪️--------------
🖋"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
@salonemotalee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ تا اینکه سلیمانی رو دیدم ...
▪️🌺▪️--------------
@salonemotalee
🎬 #تحلیل_فیلم
#تلماسه (Dune)
قسمت قبل: https://eitaa.com/salonemotalee/6694
قسمت ششم؛
🔹جغرافیای شهر مرکزی آراکیس، بسیار شبیه شهر مکه مکرمه است و این شهری است که روزی در آیندهی نزدیک، «پائول آتریدیس» یا همان «منجی» کذایی، به همراه سلحشوران فرمن، آن را فتح خواهد کرد.
🔹شاید بد نباشد که یادآور شویم، یکی از ایدههای اصلی الهامبخش فرانک هربرت در خلق دنیای داستانی «تلماسه» و بهویژه شخصیت «پائولحک آتریدیس»، شخصیت تی. ای. لارنس (T. E. Lawrence)، سرجاسوس بریتانیایی بود که در جریان جنگ اول جهانی، با نفوذ در بین اعراب شبهجزیره حجاز، آنها را به شورش علیه خلافت عثمانی واداشت و صربهی سنگینی در جهت فروپاشی عثمانی وارد کرد.
🔹فرانک هربرت در عمق فکر خود به شدت تحت تأثیر یهودیت است و این را در جای جای داستان او میتوان ردیابی کرد و در نسخهی سینمایی دنی ویلنوو، این تأثیر برجستهتر هم شده است.
قطعاً در این برجستگی و نمادپردازی یهودی، نقش نویسندهی فیلمنامه، «اریک راث» (Eric Roth)، فیلمنامهنویس یهودی و برندهی جایزهی اسکار (بهخاطر فیلم فارست گامپ) پُررنگ است.
🔹برای مثال، لقب اصلی «منجی» و «انسان کامل» (طبق آموزههای بنیجزریت)، «Kwisatz Haderach» (کویساتز هادراخ) یا «کوتاهکنندهی راه» است که بهشدت شبیه اصطلاح عبری «kefitzat haderech» با همان معناست. خود «فِرِمِن»ها که در شرایط بهشدت سخت و توانفرسای زیست در بیابان هستند و بزرگترین دغدغهی آنها «بقا» است، باز یادآور «آباء یهود» طبق روایات عهد عتیق هستند.
🔹بازی با مفاهیم شیعی چون «ولایت»، «انسان کامل» و «منجی» در مهمترین پروژهی دوران پساکرونایی هالیوود که در گزارشهای رسانههای آمریکایی القابی چون «ناجی سینما» به آن دادهاند، بهشدت قابلتأمل است.
🔹مرد سیاهپوست فرمن خطاب به پائول میگوید:
«وقتی تفنگ «مولایت» را خواهی داشت که تلاش کنی آن را بهدست بیاوری»
و دقیقاً واژهی عربی «مولا» را استفاده میکند.
در همان سکانس مبارزهی پائول، وقتی که او «جامیس» (Jamis) را میکشد، فرمنها که «برگزیده» بودن او را پذیرفتهاند، با او «بیعت» میکنند.
🔹حتی شیوهی مبارزهی «دانکن آیداهو» (Duncan Idaho)، جایی که میخواهد برای فرار «منجی» و مادرش، زمان بخرد، و نحوهی کشتهشدن او شبیه صحنههای شهادت یاران ائمه در آثار سینمایی ما (مثلاً «مختارنامه») تصویر شده است و او مرگی «شهادتگونه» دارد.
🔹اما گویی از این همه کدهای آشکار و پنهان، دل دنی ویلنوو از القای تطبیق با «منجی شیعه» به ذهن مخاطب، آرام نگرفته و از زبان «چانی» (Chani) دختر فرمن، خطاب به پائول میشنویم:
«میگن تو “مهدی” هستی. ولی شبیه پسربچهها هستی!»
🔹حتی اقلیم خاص «آراکیس»، بهویژه تابندگی شدید خورشید و لمیزرع بودن آن و حرارتی که انسانهای عادی تاب تحمل آن را ندارند و فرمنها که فیزیولوژی بدن آنها متناسب با این اقلیم تغییر کرده، باز یادآور کدهای قرآنی و روایی ماست.
خداوند متعال در آیهی ۹۰ سورهی مبارکه کهف دربارهی سفر ذوالفرنین میفرماید:
«حَتَّى إِذَا بَلَغَ مَطْلِعَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَطْلُعُ عَلَى قَوْمٍ لَمْ نَجْعَلْ لَهُمْ مِنْ دُونِهَا سِتْرًا ؛
تا چون به مشرق زمین رسید آنجا دید که خورشید بر قومی میتابد که ما میان آنها و آفتاب ساتری قرار ندادهایم (یعنی لباس و خیمه و مسکنی که از حرارت خورشید سایبان کنند نداشتند)».
🔹یا اینکه فرمنها خنجری مقدس به نام «خنجر کریس» دارند که از دندان شای هولود ساخته شده و هیچگاه آن را از خود جدا نمیکنند
حتی وقتی «استیلگار» (Stilgar) به نزد لتو آتریدیس، شاه جدید آراکیس میرود، اجازه نمیدهد خنجرش را بگیرند.
این بهشدت یادآوریکنندهی سنّت مردمان یمن است که همواره خنجر به کمر میبندند و خنجر نزد آنها بسیار محترم است و حرمت دارد.
ادامه دارد ...
قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/6782
▪️🌺▪️--------------
🖋"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
@salonemotalee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این کلیپ باید هر روز چند بار ببینیم؛ همه مسئولیم و انتقاد موجب تقویت است.
انتشار به مناسبت سالگرد علامه مصباح
▪️🌺▪️--------------
@salonemotalee
📖 #متن_قانون_اساسی
🇮🇷 #جمهوری_اسلامی_ایران
🔷 قسمت بیست و دوم؛
🔷🔹فصل ششم- قوه مقننه
🔹مبحث دوم- اختیارات و صلاحیت مجلس شورای اسلامی
🔸اصل هشتاد و هشتم
در هر مورد كه حداقل یك چهارم كل نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رئیس جمهور و یا هر یك از نمایندگان از وزیر مسئول، درباره یكی از وظایف آنان سؤال كنند، رئیس جمهور یا وزیر موظف است در مجلس حاضر شود و به سؤال جواب دهد و این جواب نباید در مورد رئیس جمهور بیش از یك ماه و در مورد وزیر بیش از ده روز به تأخیر افتد مگر با عذر موجه به تشخیص مجلس شورای اسلامی.
🔸اصل هشتاد و نهم
۱- نمایندگان مجلس شورای اسلامی میتوانند در مواردی كه لازم میدانند هیئت وزیران یا هر یك از وزرا را استیضاح كنند.
استیضاح وقتی قابل طرح در مجلس است كه با امضای حداقل ده نفر از نمایندگان به مجلس تقدیم شود.
هیئت وزیران یا وزیر مورد استیضاح باید ظرف مدت ده روز پس از طرح آن در مجلس حاضر شود و به آن پاسخ گوید و از مجلس رأی اعتماد بخواهد.
در صورت عدم حضور هیئت وزیران یا وزیر برای پاسخ، نمایندگان مزبور درباره استیضاح خود توضیحات لازم را میدهند و در صورتی كه مجلس مقتضی بداند اعلام رأی عدم اعتماد خواهد كرد.
اگر مجلس رأی اعتماد نداد هیئت وزیران یا وزیر مورد استیضاح عزل میشود. در هر دو صورت وزرای مورد استیضاح نمیتوانند در هیئت وزیرانی كه بلافاصله بعد از آن تشكیل میشود عضویت پیدا كنند.
🔹ادامه دارد ...
▪️🌺▪️--------------
@salonemotalee
🔹بیش از ۶۰۰۰ کودک آمریکایی در سال ۲۰۲۲ بر اثر خشونت با سلاح گرم کشته شدهاند که حداقل ۳۰۶ نفر از آنها کمتر از ۱۲ سال سن داشتهاند.
🔹تیراندازی در مدرسه ابتدایی اووالده که منجر به کشته شدن ۱۹ کودک شد، تنها یکی از ۶۳۹ #تیراندازی دسته جمعی در سال ۲۰۲۲ بود. (لینک)
▪️🌺▪️--------------
@salonemotalee
📙 #داستان
🔅#سرزمین_زیبای_من
قسمت بیست و هفتم؛
تنها یک راه برای نجات ما وجود داشت!
مبارزه.
یک جنبش علیه ظلم و نابرابری.
جنبشی برای رسیدن به عدالت...
اما این، نیاز به آرمان و هدف و ایدئولوژی و شیوه مبارزه داشت.
بهترین شیوه مبارزه برای این جنبش چه بود؟
روشی که پاسخگوی قرن جدید باشد.
روشی که صددرصد به پیروزی ختم شود.
برای یافتن پاسخی برای پرسشهای ذهنم، شروع به مطالعه در مورد قیامها، انقلابها و اصلاحات سیاسی بزرگ جهان کردم.
علی الخصوص حرکتهایی که به جامعه سیاه و بومی مربوط میشد.
راهها، شیوهها و ایدئولوژیهای فراوانی پیش پای من قرار گرفته بود.
راههایی که گاه بسیار به هم نزدیک میشد
و گاه بسیار دور.
بعضی از اوقات تلفات انسانی زیادی داشت اما به خاطر سوء مدیریت به مقصد نرسیده بود و نابود شده بود
یا یک تغییر ساده،
جریان آن را به کلی از بین برده بود.
بعد از تحقیق زیاد فهمیدم؛
یک جنبش علاوه بر روش و هدف،
باید توسط رهبر قوی، دانا و غیرقابل تزلزل اداره شود
کسی که آیندهنگر باشد
وسعت دید داشته باشد تا موانع را شناسایی کند و بتواند در بحرانها بهترین تصمیم را بگیرد و آینده جنبش را از خطرات حفظ کند.
فقط در چنین شرایطی میشد از اشتباهات بزرگ جنبشهای گذشته پیشگیری کرد.
علیالخصوص که در جامعه ما تبعیض نژادی بود
در این صورت فقط یک راه وجود داشت.
تغییر اندیشه دنیای سفید برای همراهی و حرکت در این جنبش.
دنیای سفید باید تساوی را قبول میکرد.
اما چطور؟
آیا راهی برای تغییر افکار وجود داشت؟
غرق در میان این افکار و سوالات، یاد قرآن افتادم. قرآن و حج! این تنها راه بود...
سراغ قرآن رفتم.
دوباره آن را خواندم ...
و بعد از آن دنبال جنبشهای دینی و سرنوشتشان در سراسر جهان گشتم.
حج تنها مصداق حقیقی جنبش بر ضد تبعیض نژادی بود.
بهترین راه این بود که برابری و عدالت قرآن در دنیا حاکم شود...
اما چگونه؟
بین تمام انقلابهای دینی،
عظیمترین و بزرگترین آنها، انقلاب اسلامی ایران بود که به تغییر کل سیستم ختم شده بود.
همان انقلابی که نژادپرستان مدام برای تخریب کردنش حرف میزدند
و همین موضوع باعث شد تا عزمم را جزم کنم و به سمتش بروم.
در هر حال از دو حالت خارج نبود:
یا ایرانیها موجوداتی پستتر و شیطانیتر از نژاد پرستهای سرمایهدار بودند،
یا انسانهایی بودند که مثل ما محکوم به فنا شده بودند...
ادامه دارد ...
▪️🌺▪️--------------
🖋"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
@salonemotalee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️ بازنشر به مناسبت دهه بصیرت
📹 نماهنگ | أین عمار...
🔻 رهبر انقلاب:
من در سال ۸۸، مسئلهى بصیرت را مطرح کردم؛
عدّهاى این را مسخره کردند،
«بصیرت» را مسخره کردند؛
مسخره نداشت،
واقعیّت بود؛
الان هم واقعیّت است.
▪️🌺▪️--------------
@salonemotalee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تا حالا دیدید
رهبرانقلاب
اینطوری با گریه و بغض
داستان تعریف کنه؟!
برای #حاج_قاسم تعریف کرد
چقدر قشنگ،
چقدر زیبا...
... این عمار ...
▪️🌺▪️--------------
@salonemotalee
🤼♀ ورزش در بزرگسالی !!!؟
💪 توان بالای جسمانی رهبران دینی در بزرگ سالی
طبق منافع موجود، رهبران دینی ما، در سنین بالا به فعالیت های جسمانی میپرداخته و از توان جسمانی بسیار عالی برخوردار بوده اند.
🚩 پیامبر گرامی اسلام (ص) در سنین بالا در مسابقاتی، همچون شتردوانی و اسب سواری شرکت می کرد، گاه برنده می شد (۱) و گاهی نیز می باخت. (۲)
👈 در روایتی می خوانیم که آن حضرت (ص) در مسیر بازگشت از جنگ تبوک، با اُسامه به مسابقهی شتردوانی پرداخت.
این رقابت، بسیار تنگاتنگ انجام شد؛ همهی حاضران، رسول خدا (ص) را برنده اعلام کردند، ولی آن حضرت، اُسامه را برندهی مسابقه معرفی فرمود. (۳)
شایان توجه است غزوه ی تبوک، آخرین غزوه ی پیامبر اکرم (ص) بود که در سال نهم هجرت رخ داد. (۴) و رسول خدا (ص) در آن زمان، ۶۲ سال سن داشت.
👈 کشتی گرفتن پیامبر اکرم (ع) با شخصی به نام رُکانه که کشتیگیری شکستناپذیر بود و شکست دادن وی - آن هم سه بار پیاپی - به منظور اثبات ادّعای پیامبری خویش نیز در تاریخ معروف است. (۵)
👈 از سوی دیگر، شرکت کردن آن حضرت در دهها جنگ سنگین و نابرابر در ده سال آخر عمر پربرکت خود (۵۳ تا ۶۳ سالگی) از دیگر نشانه های توان بالای پیامبر است.
💪 در کلام رهبری؛
ایشان میفرمایند:
🔸امروزه ورزش یکی از اموری است که به عناوین مختلف در جهان مطرح شده و گروه زیادی به اشکال گوناگون با آن سرو کار دارند.
برخی از مردم، ورزشکار حرفه ای اند
و گروهی از مردم صرفا به خاطر سلامتی جسم و تن ورزش می کنند.
پیامبر اعظم(ص) فرمود:
«پروردگارت بر تو حقی دارد، و بدنت بر تو حقی دارد، و خانواده ات بر تو حقی دارد.»
🔸توجه بسیار رسول گرامی اسلام(ص) به سلامت جسم است که حق بدن را در کنار حق خداوند بیان می کند.
زمانی انسان میتواند حق پروردگار و خانوادهاش را به بهترین صورت ادا کند که از بدنی سالم و نیرومند برخوردار باشد.
ازاین روست که پیامبر مکرم اسلام(ص) میفرماید:
«شخص با ایمان قوی و نیرومند، از شخص با ایمان ضعیف، بهتر و دوست داشتنیتر است.»
💪 به تأخیر انداختن عوارض نامطلوب پیری
🔸پیری فرایندی است طبیعی که در تمام موجودات زنده رخ میدهد،
بنابراین نمیتوان آن را متوقف کرد، اما میتوان آن را به تأخیر انداخت یا از عوارض آن پیشگیری کرد.
🔸پیری معمولاً با کاهش توانایی جسمانی و سلامتی همراه است،
امّا تحقیقات نشان داده است که فعالیت جسمانی منظم، ممکن است عوارض نامطلوب پیری را به پایینترین حد برساند. (۹)
🔸بر این اساس، اگر افراد میانسال و سالمند ورزش کنند، میتوانند بین ۱۰ تا ۲۵ سال به عمر خود بیفزایند. (۱۰)
🔸امّا این که برخی میگویند
«ورزش برای افراد سنین بالا ضرورتی ندارد و ممکن است به قلب صدمه زده و ناراحتیهایی را برای آنان به وجود آورد»
ناشی از دو اشتباه است:
👈 اول: این که عدّه ای از این افراد فقط به جنبهی قهرمانی ورزش اهمیت میدهند و بزرگسالان را در این مورد به حساب نمیآورند.
👈 دوم: نداشتن اطلاع کافی یا بیتوجهی گروهی دیگر در مورد تأثیر ورزش در جلوگیری از بیماریها و معالجهی بسیاری از آن ها. (۱۱)
▪️🌺▪️--------------
@salonemotalee
┄┅═✧🇮🇷❁﷽❁🇮🇷✧═┅┄
امام خامنهای:
همان طور که ورزش برای جوان ها لازم است، برای مسن ترها هم لازم است.
بلکه می شود گفت برای جوان ها لازم است، برای مسن ها واجب مؤکّد است.
شروع به کار "ورزش بزرگسالان"
"آمادگی جسمانی و حرکات اصلاحی"
در
باشگاه فرهنگی ورزشی "شهدای زینبیه"؛
روزهای فرد ساعت ۱۸:۳۰ الی ۱۹:۳۰
از یکشنبه ۱۱ دی
زیرزمین مسجد حضرت زینب علیهاالسلام
شهرک شهید زینالدین/ خ دکتر حسابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاطره «علی لاریجانی» از روزهای ابتدایی جنگ ۳۳ روزه لبنان.
▪️🌺▪️--------------
@salonemotalee