آیت الله علیدوست
💢با کشاندن فقه به مدیریت کشور وارد ساحاتی شدهایم که ماموریت فقه نیست/ فقه سنتی رشد کمّی داشته ولی رشد کیفی نداشته است/ در فقه معاصر نقشه راه نداریم، کجدار و مریز رفتار میکنیم
✔️استاد ابوالقاسم علیدوست:
🔹در فقه سنتی رشد کمّی داشتهایم ولی رشد کیفی نداشتیم؛ امروز حوزه ۷۰۰ نفری حاج شیخ به چند ده هزار رسیده است و در عرصه آموزشی و ایجاد مدارس و تربیت طلاب پیشرفتهای خوبی حاصل شده، ولی رشد کیفی نداریم.
🔸فقه باید حریم خود را بشناسد یعنی نه حق خود را به دیگران بدهد و نه حقی از دیگران بگیرد؛ ما قبل از انقلاب به خاطر برخی تصورات مانند اینکه سیاست ما عین دیانت است و کشاندن فقه به مدیریت کشور وارد ساحاتی شدهایم که ماموریت و رسالت فقه نیست لذا تصورات سادهای از تفکیک قوا، حق مشارکت و پول و مرگ مغزی و بورس دارد و اینها را وارد فقه میکند؛ این را بگذارید کنار فقیهی که خودش عهدهدار این مسائل نمیشود و به کارشناسان ارجاع میدهد.
🔹باید در فقههای معاصر به دروس دو ضلعی و حتی سه ضلعی یعنی با حضور کارشناسان برسیم؛ غیبت این کارشناسان سبب شده است تا فقیه خودش عهدهدار کارشناسی شود و همین سبب خروجیهایی شده که در شان فقاهت نیست و عمدتا مباحث با احتمال طرح شده است... در فقه تربیت به این بحث میرسیم که بیدار کردن بچه در صبح از خواب کراهت دارد یا ندارد؟ یعنی نظام درست نمیکنیم. لذا به خروجی مناسب نمیرسد. بنابراین چون در فقه معاصر نقشه راه نداریم کجدار و مریز رفتار میکنیم.
📝در «اجتهاد» بخوانید: وضعیت مطلوب فقه پس از انقلاب اسلامی: http://ijtihadnet.ir/?p=73870
https://eitaa.com/salsabeal
May 11
آیت الله علیدوست
https://eitaa.com/salsabeal
باسمه تعالی
🔖 رفع یک ابهام
🔻اخیرا بخشی از سخنرانی اینجانب با عنوان «وضعیت مطلوب فقه پس از انقلاب اسلامی» در چند رسانه منتشر شده که موجب برخی ابهامات برای بزرگوارانی شده است.
▪️باید توجه داشت آن چه منتشر شده بخشی اندک ازیک سخنرانی بیش ازیک ساعت است که اصل آن در سایت اینجانب بارگذاری شده است.
▪️درآن سخنرانی گفته شده ما با دو پدیده مواجه هستیم: فقه مسائل معاصر و #فقاهت_معاصر که به گسست این دو باید توجه کرد.
▪️چنان که نباید با برداشتی خاص از دیدگاه «دیانت ما عین سیاست ما است» فقه را به ساحت هایی برد که جزو مأموریت های فقه به شمار نمی رود و نباید باری را بر دوش فقه گذاشت که کار حوزه های کارشناسی دیگر است.
▪️از این رو در آن سخنرانی پیشنهاد درس های دو ضلعی و سه ضلعی (متشکل از استاد درس فقه و کارشناس مربوطه) داده شده است.
ما در گذشته جلسات فقه اقتصادی را به اینگونه برگزار میکردیم.
چنان که گفته شده فقیه باید در نظام فقاهت، به دنبال کشف نظام و نظام ها باشد و تنها به استنباط چند گزاره اتمیک اکتفا نکند.
▪️ مخاطبان فرهیخته می دانند آن چه در این سخنرانی گفته شده #هیچ_ارتباطی با قطع رابطه فقاهت، شریعت و سیاست ندارد و اینجانب #ارتباط_نفیس_و_معقول_فقاهت_شریعت_و_سیاست را در کتاب های فقه و عرف، فقه و مصلحت ، روش شناسی اجتهاد، به تفصیل بیان کرده ام.
▪️از فرهیختگان صاحب دغدغه که ابهامات خود را دراطراف بخش منتشر شده از سخنرانی اینجانب ابراز کرده اند، تشکر میکنم.
قم ـ حوزه علمیه
ابوالقاسم علیدوست
جمعه 5/8/1402
https://eitaa.com/salsabeal
جریان شناسی فقهی امامیه (1401-1402) - جلسه 2.mp3
16.62M
🔔 انقلاب اسلامی و فقه های مضاف
👤 آیت الله ابوالقاسم علیدوست
#فقه
#فقه_مضاف
#انقلاب_اسلامی
https://eitaa.com/salsabeal
یکی از آسیب های خلق فقه های مضاف، بدون حساب و کتاب ؛ فقه های مضاف ناموجه ..مثل فقه حسینی یا فقه اموی که در صحبت یکی از آقایان بیان شده بود معتقدم اینها بار اضافه بر فقه گذاشتن است و آسیب آن این است که در آینده هر چه سوء مدیریت شود همه به فقها و نظرات آنها نسبت
داده می شود.
ناکامی های بسیاری حواله به فقه داده میشود؛ من نمیگویم فقه الان نمره آن صد است ؛ فقه مضاف باید حساب و کتاب داشته باشد نه این که همین طور هر مضاف الیه ی به آن اضافه شود؛ فقه آسانسور یا فقه پله یا فقه وزارت صمت یا فقه جهاد کشاورزی ! .. باید حساب و کتاب داشته باشد.
https://eitaa.com/salsabeal
هدایت شده از حسینی کمال آبادی
سنجش اعتبار «عمل اصحاب» در استنباط احکام فقهی
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
ابوالقاسم علیدوست 1 سیدمرتضی حسینی کمالآبادی 2
1 استاد درس خارج حوزه قم، استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
2 استاد سطح عالی حوزه قم و ریاست پژوهشکده ادیب فقه جواهری
چکیده
عمل اصحاب، از نهادهای پرکاربست در متون فقهی است که مورد پژوهش جدی قرار نگرفته است، شاید به همین دلیل، فقیهان و اصولیان درباره آن، اختلاف نظر دارند. موافقان برای این نهاد کاربستهای زیادی قائل شدهاند و مخالفان، دلیلی بر اعتبار این کاربستها نیافتهاند و البته گروهی به تفصیل روی آوردهاند. حل این مسئله در گرو شناخت دقیق جایگاه اصحاب و عمل آنان است و معیار بهرهمندی از آن، رسیدن مستنبط به اطمینان است. برای این مهم شرایطی بیان شده تا در رسیدن به اطمینان، از توهم آن رهایی حاصل شود. بهرهبری از این نهاد تابعی از روشهای استنباطی است؛ از این رو، با مکتب ریاضی سازگاری ندارد اما با مکتب تراکم ظنون یا مکتب اطمینان، سازگار است.
کلیدواژهها
عمل اصحاب اعراض شهرت جبر سندی جبر دلالی مکتب ریاضی مکتب تراکم ظنون مکتب اطمینان
https://eitaa.com/hkamal
هدایت شده از کتابگاه| arabadib.ir
کتاب فقه و عرف اثر آیت الله علیدوست به چاپ دهم رسید
کتاب فقه و عرف رابطه عرف را با شریعت و نقش آن را در استنباط احکام به دور از افراط و تفریط بیان می نماید. افزون بر این برخی از آشفتگی ها که در بیان سهم عرف در شریعت و فقه به وجود آمده، یادآوری کند؛ آسیب ها و شبهاتی که در موضوع مورد بحث وجود دارد، شناسایی نماید و به سئوالات مطرح در این زمینه پاسخ دهد، مسائلی که در مورد «فقه و عرف» وجود دارد و تا کنون مورد بحث جدّی قرار نگرفته است، مطمح نظر قرار دهد؛ برخی از نسبت ها که در زمینه مرجعیت، عرف و بنای عقلا به دانشمندان اصول فقه قرار داده شده، بررسی و صحّت یا عدم صحّت این نسبت ها را روشن و با فراغ از صحّت یا بطلان نسبت ها، مطلب را بررسی و فحص نماید. این کتاب در سه بخش با ساختاز زیر تدوین شده است:
بخش نخست، به بیان کلیات، تحلیل مفاهیم تحقیق و واژه های همسو می پردازد.
بخش دوم، از کارایی های عرف در استنباط احکام شرع دردو فصل بحث می نماید. در فصل نخست از کارایی استقلالی گفتگو نموده، آن را غیر قابل قبول می داند و در فصل دوم به بیان کارایی ابزاری و موارد آن پرداخته است.
بخش سوم، به بحث از پرسش ها، پاسخ ها و آسیب های موجود در مسیر کاربرد عرف در فقه، اجتهاد و شریعت می پردازد.
خرید آنلاین از کتابگاه
https://arabadib.ir/shop/product/view/1/1209
کتابگاه ادیب
www.arabadib.ir
کتابگاه تماس
09197459063
کتابگاه تخفیف
فقط با خرید200 هزارتومان= ارسال رایگان
کتابگاه ایتا
https://eitaa.com/ketabgah