eitaa logo
آیت الله علیدوست
1.1هزار دنبال‌کننده
183 عکس
9 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت الله علیدوست
https://eitaa.com/salsabeal
باسمه تعالی 🔖 رفع یک ابهام 🔻اخیرا بخشی از سخنرانی اینجانب با عنوان «وضعیت مطلوب فقه پس از انقلاب اسلامی» در چند رسانه منتشر شده که موجب برخی ابهامات برای بزرگوارانی شده است. ▪️باید توجه داشت آن چه منتشر شده بخشی اندک ازیک سخنرانی بیش ازیک ساعت است که اصل آن در سایت اینجانب بارگذاری شده است. ▪️درآن سخنرانی گفته شده ما با دو پدیده مواجه هستیم: فقه مسائل معاصر و که به گسست این دو باید توجه کرد. ▪️چنان که نباید با برداشتی خاص از دیدگاه «دیانت ما عین سیاست ما است» فقه را به ساحت هایی برد که جزو مأموریت های فقه به شمار نمی رود و نباید باری را بر دوش فقه گذاشت که کار حوزه های کارشناسی دیگر است. ▪️از این رو در آن سخنرانی پیشنهاد درس های دو ضلعی و سه ضلعی (متشکل از استاد درس فقه و کارشناس مربوطه) داده شده است. ما در گذشته جلسات فقه اقتصادی را به اینگونه برگزار میکردیم. چنان که گفته شده فقیه باید در نظام فقاهت، به دنبال کشف نظام و نظام ها باشد و تنها به استنباط چند گزاره اتمیک اکتفا نکند. ▪️ مخاطبان فرهیخته می دانند آن چه در این سخنرانی گفته شده با قطع رابطه فقاهت، شریعت و سیاست ندارد و اینجانب را در کتاب های فقه و عرف، فقه و مصلحت ، روش شناسی اجتهاد، به تفصیل بیان کرده ام. ▪️از فرهیختگان صاحب دغدغه که ابهامات خود را دراطراف بخش منتشر شده از سخنرانی اینجانب ابراز کرده اند، تشکر میکنم. قم ـ حوزه علمیه ابوالقاسم علیدوست جمعه 5/8/1402 https://eitaa.com/salsabeal
جریان شناسی فقهی امامیه (1401-1402) - جلسه 2.mp3
16.62M
🔔 انقلاب اسلامی و فقه های مضاف 👤 آیت الله ابوالقاسم علیدوست https://eitaa.com/salsabeal
یکی از آسیب های خلق فقه های مضاف، بدون حساب و کتاب ؛ فقه های مضاف ناموجه ..مثل فقه حسینی یا فقه اموی که در صحبت یکی از آقایان بیان شده بود معتقدم اینها بار اضافه بر فقه گذاشتن است و آسیب آن این است که در آینده هر چه سوء مدیریت شود همه به فقها و نظرات آنها نسبت داده می شود. ناکامی های بسیاری حواله به فقه داده میشود؛ من نمیگویم فقه الان نمره آن صد است ؛ فقه مضاف باید حساب و کتاب داشته باشد نه این که همین طور هر مضاف الیه ی به آن اضافه شود؛ فقه آسانسور یا فقه پله یا فقه وزارت صمت یا فقه جهاد کشاورزی ! .. باید حساب و کتاب داشته باشد. https://eitaa.com/salsabeal
هدایت شده از حسینی کمال آبادی
سنجش اعتبار «عمل اصحاب» در استنباط احکام فقهی نوع مقاله : مقاله پژوهشی نویسندگان ابوالقاسم علیدوست 1 سیدمرتضی حسینی کمال‌آبادی 2 1 استاد درس خارج حوزه قم، استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 2 استاد سطح عالی حوزه قم و ریاست پژوهشکده ادیب فقه جواهری چکیده عمل اصحاب، از نهادهای پرکاربست در متون فقهی است که مورد پژوهش جدی قرار نگرفته است، شاید به همین دلیل، فقیهان و اصولیان درباره آن، اختلاف نظر دارند. موافقان برای این نهاد کاربست‌های زیادی قائل شده‌اند و مخالفان، دلیلی بر اعتبار این کاربست‌ها نیافته‌اند و البته گروهی به تفصیل روی آورده‌اند. حل این مسئله در گرو شناخت دقیق جایگاه اصحاب و عمل آنان است و معیار بهره‌مندی از آن، رسیدن مستنبط به اطمینان است. برای این مهم شرایطی بیان شده تا در رسیدن به اطمینان، از توهم آن رهایی حاصل شود. بهره‌بری از این نهاد تابعی از روش‌های استنباطی است؛ از این رو، با مکتب ریاضی سازگاری ندارد اما با مکتب تراکم ظنون یا مکتب اطمینان، سازگار است. کلیدواژه‌ها عمل اصحاب اعراض شهرت جبر سندی جبر دلالی مکتب ریاضی مکتب تراکم ظنون مکتب اطمینان https://eitaa.com/hkamal
هدایت شده از کتابگاه| arabadib.ir
کتاب فقه و عرف اثر آیت الله علیدوست به چاپ دهم رسید کتاب فقه و عرف رابطه عرف را با شریعت و نقش آن را در استنباط احکام به دور از افراط و تفریط بیان می نماید. افزون بر این برخی از آشفتگی ها که در بیان سهم عرف در شریعت و فقه به وجود آمده، یادآوری کند؛ آسیب ها و شبهاتی که در موضوع مورد بحث وجود دارد، شناسایی نماید و به سئوالات مطرح در این زمینه پاسخ دهد، مسائلی که در مورد «فقه و عرف» وجود دارد و تا کنون مورد بحث جدّی قرار نگرفته است، مطمح نظر قرار دهد؛ برخی از نسبت ها که در زمینه مرجعیت، عرف و بنای عقلا به دانشمندان اصول فقه قرار داده شده، بررسی و صحّت یا عدم صحّت این نسبت ها را روشن و با فراغ از صحّت یا بطلان نسبت ها، مطلب را بررسی و فحص نماید. این کتاب در سه بخش با ساختاز زیر تدوین شده است: بخش نخست، به بیان کلیات، تحلیل مفاهیم تحقیق و واژه های همسو می پردازد. بخش دوم، از کارایی های عرف در استنباط احکام شرع دردو فصل بحث می نماید. در فصل نخست از کارایی استقلالی گفتگو نموده، آن را غیر قابل قبول می داند و در فصل دوم به بیان کارایی ابزاری و موارد آن پرداخته است. بخش سوم، به بحث از پرسش ها، پاسخ ها و آسیب های موجود در مسیر کاربرد عرف در فقه، اجتهاد و شریعت می پردازد. خرید آنلاین از کتابگاه https://arabadib.ir/shop/product/view/1/1209 کتابگاه ادیب www.arabadib.ir کتابگاه تماس 09197459063 کتابگاه تخفیف فقط با خرید200 هزارتومان= ارسال رایگان کتابگاه ایتا https://eitaa.com/ketabgah
بسم الله الرحمن الرحیم * و لا تلبسوا الحق بالباطل و تکتموا الحق وانتم تعلمون *(سوره بقره؛ 42) (حق را با باطل نیامیزید و حق را با این که میدانید، کتمان نکنید). ضرورت تعظیم شعائر فاطمی چند سالی است در ایام فاطمیه، تلاشهایی در راستای به زیر سوال بردن بزرگداشت این ایام، در قالب تشکیل هیئات عزاداری، مجالس عزا، بیان تاریخ و حوادث مرتبط با این ایام در صدر اسلام، از سوی برخی نهادهای مرتبط با اهل سنت و دیگران صورت می‌پذیرد؛ نمونه اخیر آن را میتوان مصاحبه آقای سید عقیل هاشمی از شبکه کلمه (مقیم لندن!) با آقای شیخ احمد عابدینی از ایران دانست. در این مصاحبه «شهادت صدیقه طاهره سلام الله علیها یک افسانه انگاشته می‌شود. بزرگداشت فاطمیه، یک انحراف تلقی می‌گردد که در زمان ائمه - علیهم السلام – سابقه ندارد. و گفته شد: در این باره امکاناتی صرف می‌شود که باید در مسیر تبیین معارف به کار گرفته شود، نه در راستای عزاداری و درگیری افراد با یکدیگر».  در همین راستا، چند سال قبل هم امام جمعه شهر خاش با انکار هرگونه ایراد حادثه تلخ بر حضرت فاطمه زهرا – سلام الله علیها – مرگ حضرت را شش ماه بعد از رحلت پیامبر – صلی الله علیه و آله – بر اثر تب دانست؟! و به دلالت التزام و اشاره، کل عالمان شیعه را در طول تاریخ، بدهکار و متهم به تحریف تاریخ کرد. طبیعی است که در آینده نیز با این سخنان و مصاحبه‌ها مواجه خواهیم بود، به ویژه اگر پاسخی درخور به این بیانات طلبکارانه داده نشود.  گفتنی است رفتار مزبور، از اصل  و قاعده‌ای سرچشمه می‌گیرد که اهل سنت به آن پایبند بوده‌اند؛ قاعده‌ای که می‌گوید: تاریخ صدر اسلام نباید بررسی شود، مطالعه و تحلیل آن حرام است، حتی در اطراف آن، نباید فکر شود. (عدم الخوض لا بالفکر و لا بالبحث و الطلب). باید از آن چه بین اصحاب گذشته، چشم پوشید(الامساک عما شجر بین الاصحاب)ر.ک: ابن تیمیه، مجموع الفتاوی ، ج4، ص 332؛ ابن حجر ، الصواعق المحرقة، ج2، ص 621، محمد صالح العثیمین. شرح العقیدة الواسطیة، ج26، ص 2، محمد بن عبدالله الوهیبی؛ دیدگاه اهل سنت در مورد اصحاب (ترجمه اسحاق بن عبدالله دبیری عوضی)، ص 44-45و ص 59-61؛و... صفحه یکم ادامه در پیام بعدی https://eitaa.com/salsabeal
اهل سنت در ترکیز بر این قاعده، تا به آن حد اصرار ورزیده‌اند که عالمانی چون ابن عبدالبر صاحب الاستیعاب و ابن قتیبه دینوری صاحب الامامة و السیاسة به دلیل نقل بخشی از تاریخ اصحاب مورد بی‌مهری دیگران قرار گرفتند.(ر.ک: قاضی ابوبکر بن العربی العواصم من القواصم، ج1، ص 261). اهل تسنن با همین ابزار به ویژه با توسعه قاعده نسبت به تابعین و دیگران بسیاری از اصحاب، تابعان و عالمان نامی آن روزگار را سر پا نگه داشتند. و اگر نبود این تمسک، وجود احادیثی چون حدیث «کلاب حوأب و جمل ادبب»، حدیث «فئه باغیه» و «معیار بودن رضایت و غضب حضرت فاطمه سلام الله علیها و حرمت آزار ایشان» بسیاری از کنشگران صدر اسلام را زمین گیر می‌کرد. در کنار این قاعده، اضافه کنید منع ناموجه کتابت احادیث نبوی و اجازه ندادن به ثبت تاریخ تا اواخر قرن اول! که هرکدام اثر خود را در جهت دادن به افکار مسلمانان گذاشت.  واضح است که ما - به هیچ وجه - مدافع ایجاد اختلاف، هتک حرمت‌ها و به زیر سوال بردن معتقدات هیچ مذهب و گروهی از مسلمانان نیستیم. ما معتقدیم قرآن، پیامبر عظیم الشأن، امامان معصوم، عقل و عقلا بر پرهیز از آنچه گفته شد، بلکه بر تقریب و همگرایی در عمل دلالت و هدایت دارند. پدیده‌ای که جهان اسلام به ویژه در دوران معاصر به آن نیازمند است. لکن: صفحه دوم ادامه در پیام بعد https://eitaa.com/salsabeal