eitaa logo
پاسخگو
913 دنبال‌کننده
418 عکس
95 ویدیو
8 فایل
مجموعه پرسش و پاسخ های (پایه های 1 تا 10) حوزوی؛ تحت اشراف جمعی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم مدیر کانال: @Salooni
مشاهده در ایتا
دانلود
فراخوان شانزدهمین جشنواره علامه حلی آغاز شد طلاب جوان (زیر 35 سال) حوزه‌های علمیه برادران و خواهران سراسر کشور [متولدین 1368/01/01 و مابعد آن] تا پایان روز سه‌شنبه 15 خرداد 1403 فرصت دارند فرایند ثبت‌نام در این جشنواره را تکمیل نمایند. همچنین، اساتید حوزه‌های علمیه [بدون شرط سنی] و منوط به داشتن کد استادی در حوزه‌های علمیه برادران در سال جاری یا مجوز تدریس در حوزه‌های علمیه خواهران و جامعةالزهراء(س) در سال جاری، می‌توانند در بخش اساتید این جشنواره شرکت نمایند. آثار ارسالی می‌بایست در یکی گروه‌های علمی دوازده‌گانه جشنواره شامل: ▫️ تفسیر و علوم قرآنی ▫️ علوم حدیث و درایه ▫️ کلام ▫️ اخلاق و تربیت ▫️ فقه و حقوق اسلامی ▫️ فلسفه و منطق ▫️ اصول فقه ▫️ تاریخ اسلام ▫️ ادبیات و زبان‌شناسی ▫️ سیاسی و اجتماعی ▫️ اقتصاد و مدیریت ▫️ علوم تربیتی و روان‌شناسی باشد. همچنین آثار ارسالی طلاب جوان می‌بایست در یکی از قالب‌های «مقاله»، «کتاب»، «تحقیق پایانی سطح دو» و «پایان‌نامه سطح سه حوزه یا کارشناسی ارشد دانشگاهی طلاب» باشد. [تحقیق پایانی و پایان‌نامه در بخش اساتید پذیرفته نمی‌شود.] «نقش حوزه‌های علمیه در راهبردهای فرهنگ عمومی و دین‌داری جامعه» و «پژوهش و تبلیغ ؛ ابزارها و شیوه‌ها» به عنوان موضوعات بخش ویژه جشنواره شانزدهم است و افرادی که در این موضوع آثار خود را به جشنواره ارسال نمایند از 5 امتیاز ویژه در ارزیابی آثار و در صورت برگزیده شدن، معادل 1.5 برابر جوایز منتخبین بخش عادی جشنواره بهره‌مند خواهند شد. 🌐 لینک ثبت‌نام در جشنواره 🔰 فایل راهنمای ثبت‌نام ‌ @jhelli_ir
❓پرسش ۱۴۶: تعریف ، و را توضیح دهید؟ ✍🏽پاسخ: 🌀یکی از تقسیمات کلی، تقسیمات کلی به منطقی، طبیعی و عقلی است که توضیح آن به شرح زیر می باشد: 🔹 : زمانی که عقل، نفس ذات موصوف به کلی را بدون اوصاف آن لحاظ می کند، مثلا «الانسان» را بدون توجه به وصف کلی بودن لحاظ می کند، به این کلی، کلی طبیعی گفته می شود که در این صورت طبیعت شیئ قصد شده است. 🔅نکته: کلی طبیعی وجودش در خارج، به وجود افرادش است. 🔸: اگر عقل مفهوم وصف به کلی را به تنهایی لحاظ کند، یعنی مفهوم «ما لا یمتنع فرض صدقه علی کثیرین» را مجرد از هر ماده ای مانند انسان، حجر و... لحاظ کند، به آن کلی منطقی می گویند. 🔅نکته: کلی منطقی وجودش در عالم ذهن است و موطنی در عالم خارج ندارد. 🔹: اگر عقل مجموع موصوف و وصف کلیت را لحاظ کند یعنی مثلاً انسان بما هو لا یمتنع صدقه علی کثیرین را ملاحظه کند، به آن کلی عقلی می گویند. 🔅نکته: کلی عقلی نیز وجودش در عالم ذهن است و وجود خارجی ندارد زیرا موجودات در عالم خارج، جزئی حقیقی هستند. 📚المنطق(للعلامه مظفر)، ص105 📚الحاشیه ص48 📚نهایة الحکمة ص74 ‌🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 به کانال بپیوندید ⬇️ https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭❀❓❀╮ @saluni ╰❀📚❀╯
سه‌شنبه اول رمضان است 🔹دفتر رهبر انقلاب: هلال ماه رمضان غروب امروز رؤیت نشد و سه‌شنبه ۲۲ اسفندماه اولین روز ماه مبارک رمضان خواهد بود. یاد در کلام آیت_الله «رحمة الله علیه» ‌🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙 به کانال بپیوندید ⬇️ https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭❀❓❀╮ @saluni ╰❀📚❀╯
ای دوست! زِ رحمت دلِ آگاهم ده در ماه دعا، سیرِ الی اللهم ده ماه و ماه مهمانی توست در محفلِ مهمانی خود راهَم ده😭 ✍مرحوم 📚اقتباس از کانال «اشعار‌آیینی‌حسینیه» ‌🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙 به کانال بپیوندید ⬇️ https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭❀❓❀╮ @saluni ╰❀📚❀╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش ۱۴۷: عبارت «و المقصر فی حقکم زاهق» در را توضیح دهید؟ ‌🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙 به کانال بپیوندید ⬇️ https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭❀❓❀╮ @saluni ╰❀📚❀╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢در ماه مبارک رمضان توفیق باشه، برنامه قرآنی ویژه ای داریم انشاء الله. البته به امید خدا بحث پرسش و پاسخ‌ها، ادامه خواهد داشت.💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️به امید خدا اگر توفیق بشه، از امروز به واسطه زحمات استاد ، روزی چند دقیقه در محضر زانو می زنیم تا با معارفش بیشتر آشنا بشیم. 🔆 از ابتدای ماه 🌙 رمضان، بهار قرآن، شروع می‌کنیم و بحول و قوه الهی تا زمانی که عمری باقی باشه، ادامه خواهیم داد.
4_327849576851570689.mp3
1.76M
🔰مقدمه و آشنایی با سوره حمد حجت الاسلام و المسلمین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_327849576851570690.mp3
2.18M
🔰بسم الله الرحمن الرحیم حجت الاسلام و المسلمین
پاسخگو
❓پرسش ۱۴۷: عبارت «و المقصر فی حقکم زاهق» در #زیارت_جامعه‌کبیره را توضیح دهید؟ ‌🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙 به کان
سلام. صبحتون بخیر☺️ امروز در مورد این سؤالی که پرسیده شده، با هم دیگه صحبت می‌کنیم؛ منتظر باشید...
❓پرسش ۱۴۷: عبارت «و المقصر فی حقکم زاهق» در را توضیح دهید؟ ✍🏽پاسخ: 🌀مقدمه: عبارت مورد سؤال، در ادامۀ جملات قبل در زیارت جامعۀ کبیره آمده است که «فَالرَّاغِبُ عَنْكُمْ مَارِقٌ وَ اللاَّزِمُ لَكُمْ لاَحِقٌ وَ الْمُقَصِّرُ فِي حَقِّكُمْ زَاهِقٌ‏» و نظير اين جملات نیز در به شکل «اَلْمُتَقَدّمُ لَهُمْ مارِقٌ وَ الْمُتَأَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَ اللاّزِمُ لَهُمْ لاحِقٌ» وجود دارد. مضمون کلی عبارت این است که هر كس از شما خاندان عصمت و طهارت جلو بيفتد يا عقب بماند، از حقّ جدا شده و رو به هلاك دائم مي‌ رود. تنها كسي كه ملازم و همراه با شما باشد،در مسير حقّ افتاده و رو به سعادت ابدي مي ‌رود. 🌀شرح واژگان: واژگان پیچیدۀ عبارت، کلمات «مقصر» و «زاهق» می باشد که معنای آن به شرح زیر است: 🔹کلمۀ «المُقَصِّر» به معنای مسامحه كار ، سهل انگار یا كوتاهى كننده است. 🔹کلمۀ «زاهِق» به معنای نابود شدنى، هلاك شدنى و فناپذير است. 🌀ترجمه و شرح عبارت: با توجه به معانی واژگان، معنای عبارت «وَ الْمُقَصِّرُ فِي حَقِّكُمْ زَاهِقٌ‏» که مورد سؤال است این است که: و آنان که در شناختن شما كوتاهي مي ‌كنند، در واقع، خود را به وادي پوچي و تباهي و بطلان و نابودی مي ‌افكنند. انسان عاقل كه مي ‌تواند قدم بردارد تا راه حقّ و سعادت ابدي را بشناسد و خود را به خوشبختي دائم برساند، اگر اين كار را نكند و همچنان در جهل و بي خبري بماند. حركت بالنده تعاليم اصلاحى اهل بيت «عليهم السلام» ، همواره از كوتاهى دينداران ، زيان ديده است. بسيارى از مسلمانانى كه به اسلام علاقه اى نيز داشتند ، در زمان لازم ، اين دين را يارى نكردند. براى نمونه ، مردم و كه در عاشوراى سال ۶۱ هجرى، «عليه السلام» را يارى نكردند ، پس از چندى ، پشيمان شدند و با قيام هاى گوناگون عليه حاكمان وقت، به مفاسد يزيد اعتراض كردند ، در حالى كه زمان يارى دين ، سپرى شده بود و حركت با تأخير آنان ، سودى نبخشيد . تاريخ اسلام ، نمونه هاى فراوانى از تعلّل مسلمانان دارد كه نتايج آن ، بسيار زيانبار بوده است . 🔅نکته: عبارات فوق، توصیه به است. و ، هر دو نكوهش شده اند و ريشه هر دو جريان ، در نادانى است . سردمداران اين دو جريان ، از نادانى مردم ، سود مى جويند و آنان را به سوى خود ، فرا مى خوانند. «عليه السلام» ، در سخنى مى فرمايد : لَا تَرَى الجَاهِلَ إلَا مُفْرِطا أوْ مُفَرِّطا . نادان را جز افراط گر يا تفريط گر، نخواهى يافت . 📚شرح زیارت جامعه کبیره، محمد محمدی ری شهری 📚نهج البلاغة ، حكمت ۷۰ . 📚لسان العرب ، ج ۵ ، ص ۹۶ 📚لسان العرب ، ج ۱۰ ، ص ۱۴۷ 📚العين ، ج ۳ ، ص 363 ‌🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙 به کانال بپیوندید ⬇️ https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭❀❓❀╮ @saluni ╰❀📚❀╯
♨️ 10 توصیه کاربردی ای برای بهره برداری مؤمنانه از ماه مبارک ‌🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙 به کانال بپیوندید ⬇️ https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭❀❓❀╮ @saluni ╰❀📚❀╯
☀️سورۀ مبارکۀ ، آیۀ4 💠 و في‏ خَلْقِکُمْ وَ ما يَبُثُّ مِنْ دابَّةٍ آياتٌ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ و نیز در خلقت شما و هرجانداری که می پراکند، برای اهل یقین نشانه هایی است. ‌🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙 به کانال بپیوندید ⬇️ https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭❀❓❀╮ @saluni ╰❀📚❀╯
سؤال بعدی رو شما بپرسید😉 سؤال در هر زمینه حوزوی باشه، کارشناسان ما به شما پاسخ خواهند داد😊 بسم الله... ♨️♨️♨️سؤالات درسی خودتون رو به نشانی مدیر کانال @Salooni ارسال و پاسخش رو از طریق همین کانال دریافت کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_327849576851570691.mp3
1.77M
🔰سورهٔ ، آیهٔ۱ حجت الاسلام و المسلمین
❓پرسش ۱۴۸: در عبارت «هذا بسرا اطیب رطبا»، بسرا حال و معمول و عاملش اطیب است. چطور عامل که فرع بر عمل است، موخر شده است؟! ‌🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙 به کانال بپیوندید ⬇️ https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭❀❓❀╮ @saluni ╰❀📚❀╯
«رحمة الله علیه» 📚اقتباس از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✔️٣٠جزءقـرآن کریم بصورت فایل صوتی 👈فقط کافيست روی لینک بزنید🔻 *جزء ١ ⇨ http://j.mp/2b8SiNO* *جزء ٢ ⇨ http://j.mp/2b8RJmQ* *جزء ٣ ⇨ http://j.mp/2bFSrtF* *جزء ۴ ⇨ http://j.mp/2b8SXi3* *جزء ۵ ⇨ http://j.mp/2b8RZm3* *جزء ۶ ⇨ http://j.mp/28MBohs* *جزء ٧ ⇨ http://j.mp/2bFRIZC* *جزء ٨ ⇨ http://j.mp/2bufF7o* *جزء ٩ ⇨ http://j.mp/2byr1bu* *جزء ١٠ ⇨ http://j.mp/2bHfyUH* *جزء ١١ ⇨ http://j.mp/2bHf80y* *جزء ١٢ ⇨ http://j.mp/2bWnTby* *جزء ١٣ ⇨ http://j.mp/2bFTiKQ* *جزء ١۴ ⇨ http://j.mp/2b8SUTA* *جزء ١۵ ⇨ http://j.mp/2bFRQIM* *جزء ١۶ ⇨ http://j.mp/2b8SegG* *جزء ١٧ ⇨ http://j.mp/2brHsFz* *جزء ١٨ ⇨ http://j.mp/2b8SCfc* *جزء ١٩ ⇨ http://j.mp/2bFSq95* *جزء ٢٠ ⇨ http://j.mp/2brI1zc* *جزء ٢١ ⇨ http://j.mp/2b8VcBO* *جزء ٢٢ ⇨ http://j.mp/2bFRxNP* *جزء ٢٣ ⇨ http://j.mp/2brItxm* *جزء ٢۴ ⇨ http://j.mp/2brHKw5* *جزء ٢۵ ⇨ http://j.mp/2brImlf* *جزء ٢۶ ⇨ http://j.mp/2bFRHF2* *جزء ٢٧ ⇨ http://j.mp/2bFRXno* *جزء ٢٨ ⇨ http://j.mp/2brI3ai* *جزء ٢٩ ⇨ http://j.mp/2bFRyBF* *جزء ٣٠ ⇨ http://j.mp/2bFREcc*