eitaa logo
پاسخگو
913 دنبال‌کننده
418 عکس
95 ویدیو
8 فایل
مجموعه پرسش و پاسخ های (پایه های 1 تا 10) حوزوی؛ تحت اشراف جمعی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم مدیر کانال: @Salooni
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش 71: تفاوت «تزکیه» در آیه 9 «قد أفلح من زکاها» و در آیه 32 «فلا تزکوا انفسکم» چه تفاوتی دارد؟ ✍🏽پاسخ: 💠کلمۀ «زکّاها» در آیۀ (قَدْ أَفْلَحَ مَنْ‏ زَكَّاها- 9/ شمس) ، ماضی باب تفعیل و کلمۀ « تُزَكُّوا » در آیۀ (فَلا تُزَكُّوا أَنْفُسَكُمْ‏- 32/ نجم) ، مضارع مجزوم به لای نهی باب تفعیل است. ‏ كردن و پاک کردن نفس انسان بر دو گونه است: 1️⃣ تزكيه عملى: تزکیه عملی، پسندیده است و نمونۀ آن در آیۀ (قَدْ أَفْلَحَ مَنْ‏ زَكَّاها- 9/ شمس) و همينطور آيه (قَدْ أَفْلَحَ مَنْ‏ تَزَكَّى‏- 14/ اعلى) ذکر شده است. 2️⃣ تزكيه زبانى: تزکیه زبانی با سخن گفتن يعنى مدح ديگرى یا مدح خود انسان، مذموم و ناپسند است و لذا در آيه (فَلا تُزَكُّوا أَنْفُسَكُمْ‏- 32/ نجم) نهى از چنين تزكيه ‏اى شده است. اين نهى در آيه، تأديب و تربيتى است براى زشت بودن خود ستايى و اينكه انسان نفس خويش را بستايد كه عقلا و شرعا ناپسند است. (زمانی که تذکیه با نفس استعمال می شود به معنای خودستایی است.) 🔥به حكيمى گفته شد چه چيزى است كه اگر حقّ هم باشد ناپسند است و نيكو نيست پاسخ داد: «مَدْح الرَّجُل نفسَه» 📚مفردات الفاظ القرآن، جلد1، ص381 🍀🌸🍀🌸🍀🌸🍀🌸🍀🌸🍀🌸🍀🌸 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید 🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
❓پرسش 72: با توجه به قاعدهٔ«کلما حکم به العقل حکم به الشرع»، چطور علامه «رحمة الله علیه» قائل به بودن لزوم ترک و یا لزوم انجام شده اند اما بودن آن را نمیپذیرند بلکه آن را عبث میدانند⁉️ دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پاسخگو
❓پرسش 72: با توجه به قاعدهٔ«کلما حکم به العقل حکم به الشرع»، چطور علامه #مظفر «رحمة الله علیه» قائل
✏️این سؤال، بسیار اهمیت دارد و این قاعده، بحث بسیار مفصلی دارد که در پاسخ سؤال مذکور، به اهم مطالب، اشاره می گردد (برای مثال، استاد محمدی خراسانی در شرح اصول فقه، نزدیک به 60صفحه پیرامون قاعده سخن گفته است.) بنابر این، طبیعی است که پاسخ سؤال، مختصر نباشد. ❌امیدواریم طولانی بودن پاسخ، مانع استفادۀ کامل شما نشود☺️ 👇🏻👇🏻👇🏻
❓پرسش 72: با توجه به قاعدهٔ«کلما حکم به العقل حکم به الشرع»، چطور علامه «رحمة الله علیه» قائل به بودن لزوم ترک و یا لزوم انجام شده اند اما بودن آن را نمیپذیرند بلکه آن را عبث میدانند⁉️ ✍🏽پاسخ: ❇️ نکته1: بحث پیرامون قاعده، شامل 4 قسمت است: 1- آیا است یا عارضی و اعتباری؟ (نزاع و ) 2- آیا عقل حسن و قبح را درک میکند یا نه؟ (نزاع و ) 3- اگر عقل حسن و قبح را درک کند، آیا لازم است شرع به همان حکم کند؟ ( نزاع گروهى از اخباريين مانند و برخى از اصوليين مانند با سایرین) 4- آیا این درک عقل، است؟ بعبارت دیگر، آیا شارع میتواند مانع حجیت آن شود؟ (کما این که مثلا طبق نظر بعضی در شارع مانع حجیت قطع شده است.) ❇️نکته2: عده ای منکر قاعدۀ ملازمه شده اند زیرا ملاکات را مقتضی برای احکام و نه علت تامه می دانند و چه بسا عقل حسن یا قبح را درک کند اما شرع حکم به وجوب یا حرمت ننماید. (منکرین برای تأیید کلام خود، به که سنش نزدیک و مقارن بلوغ است یا به واجبات مهم در زمانی که با اهم دارند و یا به مثال زده اند. ) و در مقابل، برخی از باب همین قاعده، قائل به یا شده اند و عده ای علیرغم پذیرش قاعده، قائل به وجوب شرعی مقدمه یا حرمت شرعی ضد و... نشده اند.(که توضیح آن در ضمن نکته بعد مطرح می شود.) ❇️نکته3: عده ای مانند مرحوم ، قاعده را پذیرفته اند اما مقصود آنها از قاعده متقاوت است. در نظر ایشان، کلما حکم العقل بالحکم الشرعی حکم به الشرع صحیح است یعنی اگر عقل گفت شارع باید حکم کند، شارع حکم می کند نه اینکه هر آن چه عقل بگوید صحیح باشد! مثلاً اگر شارع ذی المقدمه را واجب کرده باشد، عقل میگوید برای تحقق خارجی ذی المقدمه باید مقدمه انجام شود اما عقل نمیگوید شارع باید مقدمه را واجب کند بلکه عقلاً جعل حکم در چنین مواردی لغو است. بله، در مواردی که عقل مصلحت ملزمه یا مفسده ملزمه را تشخیص دهد، شرع حکم به وجوب یا حرمت می نماید. اما در ما نحن فیه، مصلحت ملزمه در مقدمه نیست بلکه در ذی المقدمه است. ❇️نکته4: عقل دو نوع است: 1- خالص كه به واسطه او خدا و شريعت را ميشناسيم. 2- و مريض كه براساس هواها و هوسها و شهوات و تمايلات حكم میکند. مراد اصوليين در قاعدۀ ملازمه، عقل فطرى و خالص است كه عقلاء بما هم عقلاء و صرفا به مقتضاى عقلشان نه به مقتضاى عادت و انفعالات و ... برطبق امرى حكم كنند و بدان قاطع می شوند. 📚اصول فقه مظفر 📚شرح اصول فقه محمدی خراسانی، ج‏2، ص29 📚اصطلاحات الأصول و معظم أبحاثها، ص 208 📚شرح اصول استنباط علی محمدی، جلد1، ص349 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش 73: تفاوت دین و مذهب و شریعت چیست؟! 🍀🌸🍀🌸🍀🌸🍀🌸🍀🌸 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✏️سلام سحر بخیر☺️ از همۀ اعزه ای که تا اکنون ما رو همراهی کردند سپاسگزارم و به همۀ اعضای جدید هم خوش آمد میگم🌸 از همۀ شما تقاضا دارم در صورتی که از فعالیت ما رضایت دارید، کانال رو به دوستانتون معرفی کنید واگر انتقادی یا پیشنهادی به ذهنتون میرسه، به ما هدیه بدید😊 اما نکتۀ مهم👇🏻 اگرچه کانال پاسخگو(سلونی) برای پاسخ به سؤالات درسی حوزوی دایر شده اما در خدمت همۀ دانشجوهای با رشته های مرتبط با ادبیات عرب، منطق، فلسفه، کلام، عقاید، رجال و درایه و... هستیم و حتی علاقه مندان به این علوم هم میتونن از کانال ما استفاده کنند اگرچه طلبه یا دانشجو نباشند؛ لذا ممنون میشم دوستان علاقه مند رو به کانال دعوت کنید🙏🏻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش 73: تفاوت دین و مذهب و شریعت چیست؟! ✍🏽پاسخ: ❇️تعریف و و : ☀️دین: عقاید و دستورهای عملی و اخلاقی است که از طرف خدا برای راهنمایی و هدایت بشر آورده اند ( همان در برابر خدایی است که سلطه و شایستگی پرستش را دارد.) ☀️مذهب: اعتقادی است که بر اساس آن فعلی را انجام می دهند. در تعابیر ، مذهب طریقه‌ی خاصی از دین است در اصطلاح ، مذهب به معناى روش خاصى است در فهم مسائل که منشاء اختلاف در آن توجیه مقدمات و یا ظاهر قرآن است ؛ مانند مذهب امامیه ، مذهب ، مذهب . و در اصطلاح به معناى روش خاصى در از _سنت است ، مانند مذهب ، ، ، ، و.... ☀️شریعت: شریعت در لغت به راهی گفته می شود که انسان را به مقصد می رساند و اصطلاحاً عبارت است از راه و روشی خاص برای امتی یا پیامبری است. به عبارت دیگر، شریعت آموزه های عملی و اخلاقی است که با زندگی و و مسؤولیت انسان در مقابل خدا و مردم ارتباط دارد. البته به چیز‌هایی که خداوند برای بندگانش قرار داده و بر آنان فرض نموده است مثل ، ، ، و امثال آنها شریعت گفته می‌شود. ❇️نسبت دین و مذهب و شریعت: 🌟دین شامل مذهب می شود و عام است و مذهب جزء دین است و خاص می باشد مثلا دین مبین اسلام عام است و شامل همه مذاهب اسلامی می شود پس کلمه و عنوان «مذهب» بر شعباتی اطلاق می‌شود که از دین انشعاب پیدا کرده باشند به عبارت دیگر مذهب زیرمجموعة دین است که توسط پیروان یک دین در آن ایجاد می‌شود مانند مذهب و مذهب در و مذهب و مذهب در . 🌟شریعت از نظر مفهومی اخص از دین است در حالی که دین عبارت است از روش عام الهی نسبت به همه امتها (در عرف مردم، مذهب به معنای دین استعمال می شودو زمانی که می خواهند افراد مقید به دین و متدین را توصیف کنند می گویند فلانی شخص است.) ❇️تفاوتهای دین و شریعت: ⚡️1. دین واحد است اما شریعت متعدد است. ⚡️2. دین نسخ پذیر نیست اما شریعت قابل است. ⚡️3. دین ثابت است اما شریعت بر حسب مصالح و از لحاظ کمّی و کیفی قابل تحوّل است. 🍀🌸🍀🌺🍀🌸🍀🌺🍀🌸🍀🌺 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
❓پرسش 74: منظور از و چیست؟ 🍀🌸🍀🌺🍀🌸🍀🌺🍀🌸🍀🌺 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش 74: منظور از و چیست؟ ✍🏽پاسخ: ، دانشی است که به آن ، ، ، ، ، نیز گفته می شود و به دو صورت زیر استعمال می شود: 🔵الهیات بمعنی الاعم: مقصود از آن کل مسایل و احکام است. 🔴الهیات بمعنی الاخص: مقصود از آن، احکام از قبیل ، ، ی او، عموم و شمول قدرت و مشیّتش، ، ، ، و برخی مباحث و مسائل دیگر است. (البته در برخی اطلاقات، آن‌ بخش‌ از این‌ دانش‌ که‌ به‌ شناخت‌ خدا و جهان از ماده اختصاص‌ دارد، «الهیات‌ به‌ معنی‌ اخص‌» نامیده‌ شده‌ است‌.) 🔅تذکر: در فلسفة الهیات بالمعنی الأعم با فلسفة أولی مساوی است. اما الهیات بالمعنی الأعم را مقسم قرار می دهد برای فلسفة أولی و الهیات بالعمنی الأخص. 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج5، ص 468 📚شرح و تعلیقه صدرالمتألهین بر الهیات شفا، ص256 🍀🌸🍀🌺🍀🌸🍀🌺🍀🌸🍀🌺🍀🌸🍀🌺🍀🌸🍀🌺 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
❓پرسش 75: آیا کشتن کودکی که بالغ نیست عقلا قبیح است؟ چرا حضرت خضر«علیه السلام» قصاص قبل از جنایت کرد؟ 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️ دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش 75: آیا کشتن کودکی که بالغ نیست، عقلا قبیح نیست؟ چرا حضرت خضر«علیه السلام» قصاص قبل از جنایت کرد؟ ✍🏽پاسخ: با توجه به آیات74و80 سورۀ مبارکه و تفاسیر پیرامون آن، جواب پرسش مذکور به طور خلاصه به شرح زیر است: 🌀1. اگرچه شکی از ، است اما طبق نظر برخی مفسرین، کلمۀ مطلق است و لذا معلوم نیست آن فرد کودک نابالغ بوده است. 🌀2. بر فرض که آن شخص کودک یا بوده و «علیه السلام» او را کشته است، معلوم نیست بوده باشد کما این که در عبارت «و اما الغلام فكان كافراً و كان أبواه مؤمنين» آمده و اشاره به این فرزند دارد.‏ 🌀3. بر فرض که قصاص قبل از جنایت بوده، هیچ بعدی ندارد که در شریعت حضرت خضر یا طبق مأموریت شخصی که از طرف خدای متعال به ایشان داده شده، این امر جایز بوده است. یعنی همان‌طور که خداوند از و بقیه موجودات همانند سیل، زلزله و ... برای ایجاد یک امر خاص استفاده می‌کند و تمام ها و موجودات در جهان مامور الهی هستند، «علیه‌السّلام» نیز در این‌جا مامور انجام این امور خاص است؛ و شاید آیه شریفه ۶۱ سوره اشاره به همین‌مطلب باشد که می‌فرماید: «وَهُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ وَیُرْسِلُ عَلَیْکُمْ حَفَظَةً حَتَّی اِذَا جَاءَ اَحَدَکُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنَا وَهُمْ لَا یُفَرِّطُونَ؛ یعنی حضرت خضر (علیه‌السّلام)، مانند یک که مامور به است، مامور به قبض روح شده است؛ و این که می‌بینیم «علیه‌السّلام» تاب تحمل کارهای خضر«علیه‌السّلام» را نداشته به همین خاطر بوده که ماموریت آن دو یکدیگر فرق داشته است. موسی «علیه‌السّلام» و خضر بوده است. 🌀4. این قتل طبق مصالحی انجام شده است که ممکن است از آیات بعدی به نحو قطعی یا لااقل ظنی فهمیده شود. این عبارتند از: ⭐️الف- با توجه به عبارت‏" أَنْ يُرْهِقَهُما طُغْياناً وَ كُفْراً" ممکن بود آن فرزند، پدر و مادر را با طغيان و كفر خود ارهاق كند، يعنى طاغى و كافر نماید و خدا امر فرموده او را بكشد تا فرزندى ديگر بهتر از او و صالح‏تر و رحم دوست‏تر از او به آن دو بدهد. در برخی اشاره شده است که خداوند بجاى آن پسر، دخترى به آنها داد كه هفتاد پيامبر از نسل او به وجود آمدند. ⭐️ب- جزای دنیایی غلام (کشته شدن به دست خضر) موجب تخفیف وی می‌شود. ⭐️ج- خداوند علم داشت که ادامه زندگانی پسر نتیجه‌ای جز خسارت و ندارد. این شخص با ادامه حیات، والدین خود را کافر می‌کرد و گناه ارتداد آن دو نیز به عهده او می‌شد. 📚ترجمه تفسير الميزان،ج‏13، ص483 📚تفسير نمونه، ج‏12، ص504 📚التبيان فى تفسير القرآن، ج‏7، ص81 〰️🌸〰️🍀〰️🌸〰️🍀〰️🌸〰️🍀 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش 76: منظور از چیست؟ چه تفاوتی با دارد؟ 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش 76: منظور از چیست؟ چه تفاوتی با دارد؟ ✍🏽پاسخ: 🌀واژۀ ، در اصطلاح شایع در میان مسلمین، به معنای است و نوعاً مسلمین همه دانش های عقلی که بر اساس عقل و اندیشه (و نه نقل) بدست می آید را فلسفه می نامند. گر چه به طور خاص، نوعاً فلسفه به دانشی گفته می شود که درباره بحث می کند. 🌀 فلسفه را به سه قسم ، و تقسیم می کند. فلسفه نظرى آن است که درباره اشیاء آن‌چنان‌که هستند بحث می‌کند و فلسفه عملى آن است که درباره افعال انسان آن‌چنان‌که باید و شایسته است باشد، بحث می‌کند و فلسفه ادبی، شامل مواردی همچون ، ، و چیزهایی نظیر آن است. فلسفه نظری شامل سه قسم فلسفه اولی(یا یا ) ، و ( ) تقسیم می شود. فلسفه اولی شامل و است و فلسفه وسطی همان است و فلسفه سفلی همان و شامل مباحثی مانند و و... می باشد. 🌀از نظر فلاسفه، در میان بخشهای متعدد فلسفه، یک بخش نسبت به سایر بخشها امتیاز خاص دارد و گویی یک سر و گردن از همه آنها بلندتر است که به آن فلسفه اولی گفته می شود. امتیاز این علم نسبت به سایر علوم یکی در این است که: 1️⃣ به عقیده قدما- از هر علم دیگر برهانیتر و یقینیتر است. 2️⃣ بر همه علوم دیگر ریاست و حکومت دارد و در واقع است، زیرا علوم دیگر به او نیاز کلی دارند و او نیاز کلی به آنها ندارد. 3️⃣ از همه علوم دیگر کلیتر و عامتر است. ☀️تعریف فلسفه اولی، عبارت است از: «علم به احوال موجود از آن جهت که موجود است نه از آن جهت که تعین خاص دارد، مثلًا جسم است یا کمّ است یا کیف است یا انسان است یا گیاه است و غیره». 📚مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج5، ص 127 - 131 📚مصباح یزدی، محمد تقی، شرح الهيات شفاء، جلد1، ص 144 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا