eitaa logo
پاسخگو
913 دنبال‌کننده
418 عکس
95 ویدیو
8 فایل
مجموعه پرسش و پاسخ های (پایه های 1 تا 10) حوزوی؛ تحت اشراف جمعی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم مدیر کانال: @Salooni
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸بندهٔ عزیزم🌸 ❌شما تا این لحظه بیش از ۷۰ درصد حجم بسته ویژه ۳۰ روزه استفاده از رحمت خاص خداوند را مصرف کرده‌ايد و کمتر از ۳۰ درصد یعنی حدود ۷ روز دیگر از حجم بسته باقی مانده است. 💢پس از به پایان رسیدن حجم باقی‌مانده، عبادات شما با نرخ عادی محاسبه می‌شود. 〽️یعنی بعد از اتمام بسته: نه یک آیه، برابر ختم قرآن، نه نفس‌هایتان مانند تسبیح و نه خواب‌هایتان عبادت محسوب می‌شود. 🛑تمديد این بسته نیز امکان‌پذیر نخواهد بود. پس، از روزهای باقی‌مانده، کمال استفاده را ببرید. 🌷هیچکس تنها نیست، 🌷همراه اول و آخر، 🌷خداوند مهربان💓♥️ @ttafakor 🌺〰🌸〰🌼〰🌺〰🌸〰🌼〰🌺 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
❓پرسش 81: علت مخالفت برخی از بزرگان با فلسفه چیست؟! 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️ دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش 81: علت مخالفت برخی از بزرگان با فلسفه چیست؟! ✍🏽پاسخ: 🌀 «رحمة الله علیه» ، 5گروه را مخالف فلسفه می دانند که هر گروه به دلایلی به مخالفت با فلسفه پرداخته است که عبارتند از: معتزله، اهل حدیث، اشاعره، جریان تلفیقی(تلفیقی از اهل حدیث و فلسفه حسی) و عارفان مسلمان. 🌀 به لزوم متون دینی تأکید دارند و استقلالی برای و قائل نیستند بلکه آن را از توابع می دانند. ، با وجود برخورداری از حدیث، از نیز متأثر هستند. اگرچه منکر ارزش براهین عقلی نیستند اما در مقایسه با ، دست برتر را از آن شهود دانسته اند. و در این میان، به بیشتر قرابت دارند اگرچه برخی آرای فلسفی خصوصا را نمی پذیرند. 🌀به بیان دیگر، ادلۀ مخالفین فلسفه در چند دلیل خلاصه می شود: 1️⃣ افرادی که با هر گونه خردورزی در مخالفت دارند. قائلین این نظریه در شامل سه گروه ، و هستند و در ، چهارگروه معروف به این تفکر هستند: • (این تفکر در قرن 5 و رسوبات آن تا اواخر قرن 8 تقریباً منقرض شد) • (قرن11) • (قرن13) • و شاگردانش (قرن14) 2️⃣ افرادی که رسیدن به را با و ، بسیار هموارتر از فلسفه می دانند. این تفکر در اهل بیشتر مشاهده می شود. میرزای اصفهانی نیز چنین تفکری دارد اما این گرایش در شاگردانش شدت کمتری دارد. 3️⃣ دسته سوم افرادی هستند که با فلسفه خوانی قبل از تهذیب نفس مخالفند نه با فلسفه. 4️⃣ دسته چهارم افرادی هستند که با فلسفه خوانی بدون استفاده از آیات و روایات مخالفت دارند. 5️⃣ مخالفان با یا مخالفان به جهت آثار و نتایج نادرست آن 📚مقالۀ مخالفان فلسفه در فرهنگ اسلامی از دیدگاه استاد شهید مرتضی مطهری، حسین مظفری 📚مقالۀ حاج شیخ محمد حسن وکیلی در سایت عرفان و حکمت 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش 82: تفاوت تقیه و نفاق چیست؟ 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️🌿 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقاجان خیط‌مون نکنی... 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش 82: تفاوت و چیست؟ ✍🏽پاسخ: ♨️یکی از اشکالاتی که نسبت به عقاید ، مطرح شده است این است که آنها اهل تقیه‌ هستند و تقیه یک شعبه‌ای از نفاق است و در حقیقت شیعه دارای یک نوع نفاق می‌باشند. یا به بیان ، اگر دروغ و نفاق، گناه و حرام است پس چگونه است که تقیه یکی از مسلمات شیعه شمرده می‌شود؟ در پاسخ می توان گفت: 1️⃣ "تقیه" در لغت به معنای خویشتن‌داری و خودنگهداری است و در اصطلاح عبارت است از اینکه انسان برای حفظ جان، مال و یا آبروی خود از گزند مخالف مجبور شود سخنی بگوید و یا عملی مرتکب شود که در باطن بدان اعتقاد ندارد. نفاق درست نقطه مقابل تقیّه است، منافق کسى است که در باطن به مبانى اسلام اعتقاد ندارد یا در آن تردید دارد و متزلزل است، ولى در میان مسلمین اظهار اسلام مى کند. تقیّه اى که ما مى گوییم این است که در باطن اعتقاد صحیح دارد، منتها تابع نظر بعضى از تندروان که همه را جز خودشان، مى دانند و براى آنها خط و نشان مى کشند و تهدید مى کنند، نیست؛ هرگاه فرد با ایمانى عقیده خود را براى حفظ جان و مال و ناموس خود، از این گروه متعصّب کتمان کند، تقیّه است و عکس آن نفاق. به بیان دیگر، بین تقیه و نفاق از ، است، منافق «یظهر الإیمان و یبطن الکفر» است اما در تقیه انسان « یظهر الکفر و یبطن الإیمان» می باشد. 2️⃣ تقیه شیعه در است نه در و . 3️⃣ در متعددی از ، ذکر شده است. برای مثال در آیه 28 سوره مبارکه ، این مطلب آمده است و حتی مانند ،در این آیه را دلیل بر مشروعیت تقیه دانسته است. 📚المکاسب،جلد2،ص29 📚شیعه پاسخ می گوید، «حفظه الله» ، ص34 📚مجموعه مقالات فارسی، «حفظه الله» 📚خارج فقه آیت الله سبحانی « حفظه الله» 94/09/04 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️ دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش 83: توثیق خاص و عام در مباحث رجالی به چه معنا است؟ 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
🌙 کم کم غروب دیده میشود صد حیف از این بساط که برچیده میشود 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️♨️♨️تشرف سید عبدالکریم "کفاش" به محضر «عجل الله تعالی فرجه الشریف» 🎙حاج آقا 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خداحافظ ای...😔😭 🥀ببین چطوری با معشوقه اش حرف میزنه😭😭😭 🥀➿🥀➿🥀➿🥀➿🥀➿🥀 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
❓پرسش 83: توثیق خاص و عام در مباحث رجالی به چه معنا است؟ ✍🏽پاسخ: 🔆تعریف توثیق خاص و عام: 🔅منظور از توثیق خاص، این است که شواهد و قرائنی بر بودن راوی وجود داشته باشد بدون آن که ضابطۀ خاصی برای تعمیم آن به دیگران وجود داشته باشد. 🔅منظور از توثیق عام، این است که ضوابط و قواعدی برای ثقه و مورد اعتماد بودن راوی وجود داشته باشد. 🔆مصادیق توثیق خاص: موارد متعددی برای توثیق خاص عنوان شده است که به طور اجمال به برخی از آنها اشاره می‌شود: 🔅یکی از «علیهم السلام» بر وثاقت راوی تأکید کند، در این صورت قطعاً وثاقتش ثابت می‌شود. مانند آنچه که «علیه السلام» در فرمود و او را امین دین و دنیای مردم نامید. 🔅در صورتی که یکی از متقدم و یا یکی از قدمای بر وثاقت شخصی تأکید کنند؛ مانند گواهی _صدوق، ، ، یا بر وثاقت شخصی. 🔆مصادیق توثیق عام:همچنین موارد متعددی برای توثیق عام ذکر شده است که به مهم‌ترین آنها اشاره می‌شود: 🔅قاعدۀ : در بین عالمان رجالی قاعده‌ای معروف است به نام «اصحاب اجماع» که در تعداد و یا افراد این مجموعه اختلافاتی است. 🔅رجال : با توجه به مقدمه کتاب، گفته شده همه افراد در سلسله اسناد این کتاب یا افراد بی واسطه، ثقه و مورد اعتماد هستند. 🔅رجال : با توجه به مقدمه کتاب، گفته شده همه افراد در سلسله اسناد این کتاب یا افراد بی واسطه، ثقه و مورد اعتماد هستند. 🔅گواهی رجالی بزرگ به ثقه و مورد اعتماد بودن برخی از خاندان‌‌های ساکن کوفه: مثلا ایشان خاندان ابی شعبه را از ثقات و مورد اعتماد میداند. 🔅 : بزرگانی که اجازه روایت کتاب و حدیث به دیگر راویان داده‌اند، ولی خودشان در کتاب‌های رجالی توثیق نشده‌اند، توثیق می شوند. 🔅 «علیه السلام»: عده‌ای که در کتاب‌های رجالی توثیقی برای آنان نیامده است، جزء وکلای ائمه«علیهم السلام» در اقصی نقاط عالم اسلام بوده‌اند که یکی دیگر از مصادیق توثیق عام است. 🔅 شخص ثقه از یک نفر: اگر فرد به خصوصی باشد که دلیلی بر ثقه بودنش نداریم ولی راوی یا راویان ثقه و مورد اعتماد از او بسیار نقل کرده‌اند، همین کثرت نقل شخص یا اشخاص ثقه از او می‌تواند دلیلی بر ثقه بودنش باشد. 📚المدخل الی علم الرجال و الدرایه، شیخ محمد حسینی ، ص81 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
❓پرسش 84: علت بناء بر ضم در منادای مفرد معرفه چیست؟! 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
رمضان میرود و پشت سرش هم دل ما رفت تا سال دگر زنده بمانیم یا نه 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
🔆مژده به همۀ طلبه های عزیز و دانشجوهای عزیز علوم انسانی در کلیه رشته های 📙ادبیات عرب، 📘منطق، 📗فلسفه، 📕کلام، 📒اصول، 📙فقه، 📘تفسیر، 📗رجال و 📕درایه: از این به بعد، نگران اشکالات درسی خودتون نباشید👇🏼👇🏼👇🏼 ♨️♨️♨️سؤالات درسی خودتون رو به نشانی مدیر کانال @Salooni ارسال و پاسخش رو از طریق همین کانال دریافت کنید. https://eitaa.com/saluni 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
♨️ نماز به امامت مسلمین_جهان ✏️نماز باشکوه عید سعید فطر به امامت حضرت در مصلای (قدس سره) تهران اقامه خواهد شد. 🎥 پخش زنده⬅️ KHAMENEI.IR و شبکه‌های صدا وسیما پخش خواهد شد. ⏰ زمان مراسم: 🔷بازگشایی درب مصلا: نماز صبح 🔶شروع برنامه: ساعت ۷ صبح 🔷اقامه نماز و ایراد خطبه‌ها : ۸ صبح 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش 84: علت بناء بر ضم در منادای مفرد معرفه چیست؟! ✍🏽پاسخ: 🌀مقدمه: در مورد منادای مفرد معرفه، سه نظر وجود دارد: 🔹 آن را و می دانند. 🔸 (از کوفیین) آن را مبنی بر ضم می داند ولی نقش و برای آن قائل نیست. 🔹 آن را مبنی بر ضم و آن را در و مفعول برای مانند (ادعو یا انادی) می دانند. هر کدام از این سه گروه، توجیهی برای کلام خود ذکر کرده اند که با توجه به مورد سؤال، صرفا به توضیح نظر بصریین می پردازیم و توضیح سایر انظار در نشانی ذیل این متن، موجود است: 🌀منادای مفرد معرفه، در نظر بصریون مبنی بر ضم است. 🔹دلیل : 1- اگرچه در اصل کلماتی مانند «مریم» معرب هستند اما در جایگاه منادی مانند آیه شریفه «یا مریمُ انا لک هذا»مبنی اند. علت بناء، شباهت با « » است و وجه شباهت، سه وجه « »، « » و « » می باشد. از آن جا که «کاف خطاب» مبنی و منادای مفرد معرفه شبیه آن است، ضرورتاً مبنی است. 2- برخی دیگر علت بناء را این دانسته اند که منادای مفرد معرفه، در جایگاه «کاف خطاب» واقع شده است به این بیان که مثلا اصل در «یا مریمُ» ، «یا انتِ» یا «یا ایاکِ» بوده است و چرا که در خطاب، شایسته است به جای اسم، ذکر شود. و چون ضمیر مخاطب، مبنی است، منادی که در جای آن نشسته نیز مبنی است. 🔸دلیل ضمه: 1- اگر منادی یا میشد، موجب می گردید فلذا مبنی بر ضم شده است. توضیح مطلب این است که بنای بر فتح، سبب التباس منادی با میشد و بنای بر کسر سبب التباس با می گردید. بنابر این مبنی بر ضم شده است. 2- دلیل بنای بر ضم، برای ایجاد فرق بین منادی و است زیرا مضاف به نفس مکسور و است فلذا مبنی بر ضم شده است تا با مضاف اشتباه نشود. 📚الإنصاف في مسائل الخلاف بين النحو البصريين و الكوفيين، ج‏1، ص264 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯