❓پرسش 71:
تفاوت «تزکیه» در آیه 9شمس «قد أفلح من زکاها» و در آیه 32 نجم «فلا تزکوا انفسکم» چه تفاوتی دارد؟
#تزکیه
#لغت #صرف #ادبیات_عرب #تفسیر
دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید
🔻🔻🔻
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
╭━❀❓❀━╮
@saluni
╰━❀📚❀━╯
❓پرسش 71:
تفاوت «تزکیه» در آیه 9 #شمس «قد أفلح من زکاها» و در آیه 32 #نجم «فلا تزکوا انفسکم» چه تفاوتی دارد؟
✍🏽پاسخ:
💠کلمۀ «زکّاها» در آیۀ (قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها- 9/ شمس) ، ماضی باب تفعیل و کلمۀ « تُزَكُّوا » در آیۀ (فَلا تُزَكُّوا أَنْفُسَكُمْ- 32/ نجم) ، مضارع مجزوم به لای نهی باب تفعیل است.
#تَزْكِيَه كردن و پاک کردن نفس انسان بر دو گونه است:
1️⃣ تزكيه عملى: تزکیه عملی، پسندیده است و نمونۀ آن در آیۀ (قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها- 9/ شمس) و همينطور آيه (قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى- 14/ اعلى) ذکر شده است.
2️⃣ تزكيه زبانى: تزکیه زبانی با سخن گفتن يعنى مدح ديگرى یا مدح خود انسان، مذموم و ناپسند است و لذا در آيه (فَلا تُزَكُّوا أَنْفُسَكُمْ- 32/ نجم) نهى از چنين تزكيه اى شده است. اين نهى در آيه، تأديب و تربيتى است براى زشت بودن خود ستايى و اينكه انسان نفس خويش را بستايد كه عقلا و شرعا ناپسند است. (زمانی که تذکیه با نفس استعمال می شود به معنای خودستایی است.)
🔥به حكيمى گفته شد چه چيزى است كه اگر حقّ هم باشد ناپسند است و نيكو نيست پاسخ داد: «مَدْح الرَّجُل نفسَه»
#تزکیه
#مفردات_الفاظ_القرآن #مفردات_راغب
#لغت #صرف #ادبیات_عرب #تفسیر
📚مفردات الفاظ القرآن، جلد1، ص381
🍀🌸🍀🌸🍀🌸🍀🌸🍀🌸🍀🌸🍀🌸
دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید
🔻🔻🔻
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
╭━❀❓❀━╮
@saluni
╰━❀📚❀━╯
❓پرسش 72:
با توجه به قاعدهٔ«کلما حکم به العقل حکم به الشرع»، چطور علامه #مظفر «رحمة الله علیه» قائل به #عقلی بودن لزوم ترک #ضدعام و یا لزوم انجام #مقدمه_واجب شده اند اما #شرعی بودن آن را نمیپذیرند بلکه آن را عبث میدانند⁉️
#قاعدهٔ_ملازمه #کلما_حکم_به_العقل_حکم_به_الشرع
#اصول_مظفر
#اصول_فقه
دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
╭━❀❓❀━╮
@saluni
╰━❀📚❀━╯
پاسخگو
❓پرسش 72: با توجه به قاعدهٔ«کلما حکم به العقل حکم به الشرع»، چطور علامه #مظفر «رحمة الله علیه» قائل
✏️این سؤال، بسیار اهمیت دارد و این قاعده، بحث بسیار مفصلی دارد که در پاسخ سؤال مذکور، به اهم مطالب، اشاره می گردد (برای مثال، استاد محمدی خراسانی در شرح اصول فقه، نزدیک به 60صفحه پیرامون قاعده سخن گفته است.) بنابر این، طبیعی است که پاسخ سؤال، مختصر نباشد.
❌امیدواریم طولانی بودن پاسخ، مانع استفادۀ کامل شما نشود☺️
👇🏻👇🏻👇🏻
❓پرسش 72:
با توجه به قاعدهٔ«کلما حکم به العقل حکم به الشرع»، چطور علامه #مظفر «رحمة الله علیه» قائل به #عقلی بودن لزوم ترک #ضدعام و یا لزوم انجام #مقدمه_واجب شده اند اما #شرعی بودن آن را نمیپذیرند بلکه آن را عبث میدانند⁉️
✍🏽پاسخ:
❇️ نکته1: بحث پیرامون قاعده، شامل 4 قسمت است:
1- آیا #حسن_و_قبح_ذاتی است یا عارضی و اعتباری؟ (نزاع #اشاعره و #امامیه )
2- آیا عقل حسن و قبح را درک میکند یا نه؟ (نزاع #اخباریین و #اصولیین )
3- اگر عقل حسن و قبح را درک کند، آیا لازم است شرع به همان حکم کند؟ ( نزاع گروهى از اخباريين مانند #سيد_صدر #شارح_وافيه و برخى از اصوليين مانند #صاحب_فصول با سایرین)
4- آیا این درک عقل، #حجت است؟ بعبارت دیگر، آیا شارع میتواند مانع حجیت آن شود؟ (کما این که مثلا طبق نظر بعضی در #قطع_قطاع شارع مانع حجیت قطع شده است.)
❇️نکته2: عده ای منکر قاعدۀ ملازمه شده اند زیرا ملاکات را مقتضی برای احکام و نه علت تامه می دانند و چه بسا عقل حسن یا قبح را درک کند اما شرع حکم به وجوب یا حرمت ننماید. (منکرین برای تأیید کلام خود، به #افعال_صبی که سنش نزدیک و مقارن بلوغ است یا به واجبات مهم در زمانی که با اهم #تزاحم دارند و یا به #احکام_ارشادی مثال زده اند. ) و در مقابل، برخی از باب همین قاعده، قائل به #وجوب_مقدمه یا #حرمت_ضد شده اند و عده ای علیرغم پذیرش قاعده، قائل به وجوب شرعی مقدمه یا حرمت شرعی ضد و... نشده اند.(که توضیح آن در ضمن نکته بعد مطرح می شود.)
❇️نکته3: عده ای مانند مرحوم #مظفر، قاعده را پذیرفته اند اما مقصود آنها از قاعده متقاوت است. در نظر ایشان، کلما حکم العقل بالحکم الشرعی حکم به الشرع صحیح است یعنی اگر عقل گفت شارع باید حکم کند، شارع حکم می کند نه اینکه هر آن چه عقل بگوید صحیح باشد! مثلاً اگر شارع ذی المقدمه را واجب کرده باشد، عقل میگوید برای تحقق خارجی ذی المقدمه باید مقدمه انجام شود اما عقل نمیگوید شارع باید مقدمه را واجب کند بلکه عقلاً جعل حکم در چنین مواردی لغو است. بله، در مواردی که عقل مصلحت ملزمه یا مفسده ملزمه را تشخیص دهد، شرع حکم به وجوب یا حرمت می نماید. اما در ما نحن فیه، مصلحت ملزمه در مقدمه نیست بلکه در ذی المقدمه است.
❇️نکته4: عقل دو نوع است:
1- #عقل_فطرى خالص كه به واسطه او خدا و شريعت را ميشناسيم.
2- #عقل_سقيم و مريض كه براساس هواها و هوسها و شهوات و تمايلات حكم میکند.
مراد اصوليين در قاعدۀ ملازمه، عقل فطرى و خالص است كه عقلاء بما هم عقلاء و صرفا به مقتضاى عقلشان نه به مقتضاى عادت و انفعالات و ... برطبق امرى حكم كنند و بدان قاطع می شوند.
#قاعدهٔ_ملازمه #کلما_حکم_به_العقل_حکم_به_الشرع
#اصول_مظفر #شرح_اصول_فقه #شرح_اصول_استنباط #اصطلاحات_الأصول_و_معظم_أبحاثه
#اصول_فقه
📚اصول فقه مظفر
📚شرح اصول فقه محمدی خراسانی، ج2، ص29
📚اصطلاحات الأصول و معظم أبحاثها، ص 208
📚شرح اصول استنباط علی محمدی، جلد1، ص349
دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
╭━❀❓❀━╮
@saluni
╰━❀📚❀━╯
✏️سلام
سحر بخیر☺️ از همۀ اعزه ای که تا اکنون ما رو همراهی کردند سپاسگزارم و به همۀ اعضای جدید هم خوش آمد میگم🌸
از همۀ شما تقاضا دارم در صورتی که از فعالیت ما رضایت دارید، کانال رو به دوستانتون معرفی کنید واگر انتقادی یا پیشنهادی به ذهنتون میرسه، به ما هدیه بدید😊
اما نکتۀ مهم👇🏻
اگرچه کانال پاسخگو(سلونی) برای پاسخ به سؤالات درسی حوزوی دایر شده اما در خدمت همۀ دانشجوهای با رشته های مرتبط با ادبیات عرب، منطق، فلسفه، کلام، عقاید، رجال و درایه و... هستیم و حتی علاقه مندان به این علوم هم میتونن از کانال ما استفاده کنند اگرچه طلبه یا دانشجو نباشند؛ لذا ممنون میشم دوستان علاقه مند رو به کانال دعوت کنید🙏🏻
❓پرسش 73:
تفاوت دین و مذهب و شریعت چیست؟!
✍🏽پاسخ:
❇️تعریف #دین و #مذهب و #شریعت:
☀️دین: عقاید و دستورهای عملی و اخلاقی است که #پیغمبران از طرف خدا برای راهنمایی و هدایت بشر آورده اند ( #حقیقت_دین همان #تسلیم در برابر خدایی است که سلطه و شایستگی پرستش را دارد.)
☀️مذهب: اعتقادی است که بر اساس آن فعلی را انجام می دهند. در تعابیر #علماء_دین ، مذهب طریقهی خاصی از دین است در اصطلاح #متکلمان ، مذهب به معناى روش خاصى است در فهم مسائل #اعتقادى که منشاء اختلاف در آن توجیه مقدمات #منطقى و یا #تفسیر ظاهر قرآن است ؛ مانند مذهب #شیعه امامیه ، مذهب #اشاعره ، مذهب #معتزله. و در اصطلاح #فقهى به معناى روش خاصى در #استنباط_احکام از #ظواهر_کتاب_و _سنت است ، مانند مذهب #جعفرى ، #حنفى ، #مالکى ، #شافعى ، #حنبلى و....
☀️شریعت: شریعت در لغت به راهی گفته می شود که انسان را به مقصد می رساند و اصطلاحاً عبارت است از راه و روشی خاص برای امتی یا پیامبری است. به عبارت دیگر، شریعت آموزه های عملی و اخلاقی است که با زندگی #فردی و #اجتماعی و مسؤولیت انسان در مقابل خدا و مردم ارتباط دارد. البته به چیزهایی که خداوند برای بندگانش قرار داده و بر آنان فرض نموده است مثل #نماز ، #زکات ،#روزه ، #حج و امثال آنها شریعت گفته میشود.
❇️نسبت دین و مذهب و شریعت:
🌟دین شامل مذهب می شود و عام است و مذهب جزء دین است و خاص می باشد مثلا دین مبین اسلام عام است و شامل همه مذاهب اسلامی می شود پس کلمه و عنوان «مذهب» بر شعباتی اطلاق میشود که از دین انشعاب پیدا کرده باشند به عبارت دیگر مذهب زیرمجموعة دین است که توسط پیروان یک دین در آن ایجاد میشود مانند مذهب #تسنن و مذهب #تشیع در #اسلام و مذهب #ملکان و مذهب #نسطوری در #مسیحیت.
🌟شریعت از نظر مفهومی اخص از دین است در حالی که دین عبارت است از روش عام الهی نسبت به همه امتها (در عرف مردم، مذهب به معنای دین استعمال می شودو زمانی که می خواهند افراد مقید به دین و متدین را توصیف کنند می گویند فلانی شخص #مذهبی است.)
❇️تفاوتهای دین و شریعت:
⚡️1. دین واحد است اما شریعت متعدد است.
⚡️2. دین نسخ پذیر نیست اما شریعت قابل #نسخ است.
⚡️3. دین ثابت است اما شریعت بر حسب مصالح و #مقتضیات_زمانی_و_مکانی از لحاظ کمّی و کیفی قابل تحوّل است.
#دین #مذهب #شریعت
#عقاید #کلام
🍀🌸🍀🌺🍀🌸🍀🌺🍀🌸🍀🌺
دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
╭━❀❓❀━╮
@saluni
╰━❀📚❀━╯
❓پرسش 74:
منظور از #الهیات_بالمعنی_الاعم و #الهیات_بالمعنی_الاخص چیست؟
#الهیات
#فلسفه
🍀🌸🍀🌺🍀🌸🍀🌺🍀🌸🍀🌺
دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
╭━❀❓❀━╮
@saluni
╰━❀📚❀━╯
❓پرسش 74:
منظور از #الهیات_بالمعنی_الاعم و #الهیات_بالمعنی_الاخص چیست؟
✍🏽پاسخ:
#الهیات ، دانشی است که به آن #فلسفۀ_اولی ، #ما_بعد_الطبیعه ، #متافیزیک، #حکمت_الهی ، #علم_کلی ، #علم_الهی نیز گفته می شود و به دو صورت زیر استعمال می شود:
🔵الهیات بمعنی الاعم: مقصود از آن کل مسایل #فلسفه_اولی و احکام #وجود_مطلق است.
🔴الهیات بمعنی الاخص: مقصود از آن، احکام #وجود_واجب از قبیل #اثبات_وجود_خدا ، #وحدت_وجود، #صفات_ثبوتیّه_و_سلبیّه ی او، عموم و شمول قدرت و مشیّتش، #جبر_و_تفویض، #خیر_و_شر ، #صدور_كثیر_از_واحد ، #عوالم_كلّی_وجود و برخی مباحث و مسائل دیگر است. (البته در برخی اطلاقات، آن بخش از این دانش که به شناخت خدا و جهان #موجودات_مجرد از ماده اختصاص دارد، «الهیات به معنی اخص» نامیده شده است.)
🔅تذکر: در فلسفة #ابن_سینا الهیات بالمعنی الأعم با فلسفة أولی مساوی است. اما #ملاصدرا الهیات بالمعنی الأعم را مقسم قرار می دهد برای فلسفة أولی و الهیات بالعمنی الأخص.
#الهیات_بالمعنی_الاعم #الهیات_بالمعنی_الاخص
#مجموعه_آثار_شهید_مطهری #شرح_و_تعلیقه_صدرالمتألهین_بر_الهیات_شفا
#فلسفه
📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج5، ص 468
📚شرح و تعلیقه صدرالمتألهین بر الهیات شفا، ص256
🍀🌸🍀🌺🍀🌸🍀🌺🍀🌸🍀🌺🍀🌸🍀🌺🍀🌸🍀🌺
دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
╭━❀❓❀━╮
@saluni
╰━❀📚❀━╯
❓پرسش 75:
آیا کشتن کودکی که بالغ نیست عقلا قبیح است؟ چرا حضرت خضر«علیه السلام» قصاص قبل از جنایت کرد؟
🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️
دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
╭━❀❓❀━╮
@saluni
╰━❀📚❀━╯
❓پرسش 75:
آیا کشتن کودکی که بالغ نیست، عقلا قبیح نیست؟ چرا حضرت خضر«علیه السلام» قصاص قبل از جنایت کرد؟
✍🏽پاسخ:
با توجه به آیات74و80 سورۀ مبارکه #کهف و تفاسیر پیرامون آن، جواب پرسش مذکور به طور خلاصه به شرح زیر است:
🌀1. اگرچه شکی از #شرایط_قصاص، #بلوغ است اما طبق نظر برخی مفسرین، کلمۀ #غلام مطلق است و لذا معلوم نیست آن فرد کودک نابالغ بوده است.
🌀2. بر فرض که آن شخص کودک #نابالغ یا #بالغ بوده و #حضرت_خضر «علیه السلام» او را کشته است، معلوم نیست #قصاص_قبل_از_جنایت بوده باشد کما این که در #قراءة_أبي عبارت «و اما الغلام فكان كافراً و كان أبواه مؤمنين» آمده و اشاره به #ارتداد این فرزند دارد.
🌀3. بر فرض که قصاص قبل از جنایت بوده، هیچ بعدی ندارد که در شریعت حضرت خضر یا طبق مأموریت شخصی که از طرف خدای متعال به ایشان داده شده، این امر جایز بوده است. یعنی همانطور که خداوند از #ملائکه و بقیه موجودات همانند سیل، زلزله و ... برای ایجاد یک امر خاص استفاده میکند و تمام #علت ها و موجودات در جهان مامور الهی هستند، #خضر «علیهالسّلام» نیز در اینجا مامور انجام این امور خاص است؛ و شاید آیه شریفه ۶۱ سوره #انعام اشاره به همینمطلب باشد که میفرماید: «وَهُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ وَیُرْسِلُ عَلَیْکُمْ حَفَظَةً حَتَّی اِذَا جَاءَ اَحَدَکُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنَا وَهُمْ لَا یُفَرِّطُونَ؛
یعنی حضرت خضر (علیهالسّلام)، مانند یک #فرشته که مامور به #قبض_روح است، مامور به قبض روح شده است؛ و این که میبینیم #حضرت_موسی «علیهالسّلام» تاب تحمل کارهای خضر«علیهالسّلام» را نداشته به همین خاطر بوده که ماموریت آن دو یکدیگر فرق داشته است. موسی «علیهالسّلام» #مامور_به_ظاهر و خضر #مامور_به_باطن بوده است.
🌀4. این قتل طبق مصالحی انجام شده است که ممکن است از آیات بعدی به نحو قطعی یا لااقل ظنی فهمیده شود. این #مصالح عبارتند از:
⭐️الف- با توجه به عبارت" أَنْ يُرْهِقَهُما طُغْياناً وَ كُفْراً" ممکن بود آن فرزند، پدر و مادر را با طغيان و كفر خود ارهاق كند، يعنى طاغى و كافر نماید و خدا امر فرموده او را بكشد تا فرزندى ديگر بهتر از او و صالحتر و رحم دوستتر از او به آن دو بدهد. در برخی #روایات اشاره شده است که خداوند بجاى آن پسر، دخترى به آنها داد كه هفتاد پيامبر از نسل او به وجود آمدند.
⭐️ب- جزای دنیایی #ارتداد غلام (کشته شدن به دست خضر) موجب تخفیف #جزای_اخروی وی میشود.
⭐️ج- خداوند علم داشت که ادامه زندگانی پسر نتیجهای جز خسارت #معنوی و #مادی ندارد. این شخص با ادامه حیات، والدین خود را کافر میکرد و گناه ارتداد آن دو نیز به عهده او میشد.
#کشتن_غلام_توسط_حضرت_خضر
#المیزان #نمونه #التبیان
#تفسیر #کلام #عقاید
📚ترجمه تفسير الميزان،ج13، ص483
📚تفسير نمونه، ج12، ص504
📚التبيان فى تفسير القرآن، ج7، ص81
〰️🌸〰️🍀〰️🌸〰️🍀〰️🌸〰️🍀
دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
╭━❀❓❀━╮
@saluni
╰━❀📚❀━╯
❓پرسش 76:
منظور از #فلسفه_اولی چیست؟ چه تفاوتی با #فلسفه_مطلق دارد؟
#معنای_فلسفه
#فلسفه
🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺
دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
╭━❀❓❀━╮
@saluni
╰━❀📚❀━╯
❓پرسش 76:
منظور از #فلسفه_اولی چیست؟ چه تفاوتی با #فلسفه_مطلق دارد؟
✍🏽پاسخ:
🌀واژۀ #فلسفه، در اصطلاح شایع در میان مسلمین، به معنای #دانش_عقلی است و نوعاً مسلمین همه دانش های عقلی که بر اساس عقل و اندیشه (و نه نقل) بدست می آید را فلسفه می نامند. گر چه به طور خاص، نوعاً فلسفه به دانشی گفته می شود که درباره #هستی_شناسی بحث می کند.
🌀#ارسطو فلسفه را به سه قسم #فلسفه_نظری ، #فلسفه_عملی و #فلسفه_ادبی تقسیم می کند. فلسفه نظرى آن است که درباره اشیاء آنچنانکه هستند بحث میکند و فلسفه عملى آن است که درباره افعال انسان آنچنانکه باید و شایسته است باشد، بحث میکند و فلسفه ادبی، شامل مواردی همچون #شعر ، #ادبیات ، #سخنرانی و چیزهایی نظیر آن است. فلسفه نظری شامل سه قسم فلسفه اولی(یا #فلسفه_علیا یا #الهیات ) ، #فلسفه_وسطی و #فلسفه_سفلی( #طبیعیات ) تقسیم می شود. فلسفه اولی شامل #وجودشناسی و #واجب_شناسی است و فلسفه وسطی همان #ریاضیات است و فلسفه سفلی همان #طبیعیات و شامل مباحثی مانند #طب و #فیزیک و... می باشد.
🌀از نظر فلاسفه، در میان بخشهای متعدد فلسفه، یک بخش نسبت به سایر بخشها امتیاز خاص دارد و گویی یک سر و گردن از همه آنها بلندتر است که به آن فلسفه اولی گفته می شود. امتیاز این علم نسبت به سایر علوم یکی در این است که:
1️⃣ به عقیده قدما- از هر علم دیگر برهانیتر و یقینیتر است.
2️⃣ بر همه علوم دیگر ریاست و حکومت دارد و در واقع #ملکه_علوم است، زیرا علوم دیگر به او نیاز کلی دارند و او نیاز کلی به آنها ندارد.
3️⃣ از همه علوم دیگر کلیتر و عامتر است.
☀️تعریف فلسفه اولی، عبارت است از: «علم به احوال موجود از آن جهت که موجود است نه از آن جهت که تعین خاص دارد، مثلًا جسم است یا کمّ است یا کیف است یا انسان است یا گیاه است و غیره».
#فلسفه_اولی #فلسفه_مطلق
#مجموعه_آثار_شهید_مطهری #شرح_الهیات_شفا
#فلسفه
📚مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج5، ص 127 - 131
📚مصباح یزدی، محمد تقی، شرح الهيات شفاء، جلد1، ص 144
🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸
دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
╭━❀❓❀━╮
@saluni
╰━❀📚❀━╯