eitaa logo
سیمای صالحان -ثامن فلاورجان
210 دنبال‌کننده
8.3هزار عکس
6.9هزار ویدیو
1.1هزار فایل
اللهم عجل لولیک الفرج
مشاهده در ایتا
دانلود
📌نماینده اصلح از منظر امیرالمومنین | 🔹️به مناسبت فرا رسیدن میلاد مسعود امیرمومنان حضرت علی علیه السلام و نزدیک شدن به ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی، شاخص‌ها و ملاک‌های نماینده اصلح را در کلام نورانی ایشان مرور می‌کنیم. 📎دریافت فایل اصلی با کیفیت_کلیک کنید
🔰 انتخابات فراتر از گزینش افراد 📌 عبدالله گنجی 🔹معنای انتخابات در فرهنگ سیاسی ایرانیان به انتخاب زید و عمرو یا اصلاح‌طلب- اصولگرا یا عضو فلان قوم و طایفه تقلیل یافته است. این فهم تقلیل‌گرایانه از رأی را زمانی بهتر متوجه می‌شویم که در جمع رأی‌دهندگان حاضر شویم یا با آنان پرسش و پاسخی داشته باشیم. عمده سؤالات این است که «فکر می‌کنید کی رأی بیاورد»، «اصلاح‌طلبان در مجلس آینده حاکم‌اند یا اصولگرایان»، «به فلانی رأی دادیم کاری نکرد»، «باید کاری کنیم فلانی رأی بیاورد»، «من فقط به این دلیل شرکت می‌کنم که فلانی رأی نیاورد و برای این کار تلاش می‌کنم» و... 🔹این گزاره‌ها نشان می‌دهد نازل‌ترین معنای انتخابات در صدر معنادهی به انتخابات نشسته است. نه اینکه انتخاب نوع آدم‌ها مهم نباشد، اما معنای رأی- خصوصاً در جمهوری اسلامی ایران- بسیار موسع‌تر از انتخاب افراد است و اگر مردم در این تراز به انتخابات معنادهی کنند قطعاً انگیزه‌های مشارکت متنوع خواهد شد. دقیقاً به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: کسانی که بنده را قبول ندارید یا جمهوری اسلامی را قبول ندارید شما هم مشارکت کنید. 🔹آیا منظور رهبری حضور مردم برای رأی آوردن فلان کس است؟ حتماً خیر! رهبری امنیت ایران را گوشزد می‌کند، پس انتخابات معنایی والا دارد که در ایران والاتر هم جلوه می‌کند. 🔹اولین معنای آن امنیت‌آوری است. ما دشمنان قسم خورده و قدرتمندی داریم که میزان مشارکت مردم محل دوری و نزدیکی یا محل استقرار آنان را تنظیم می‌کند. قطعاً مشارکت کم دشمن را به جلو خواهد آورد و مشارکت بالا او را به عقب برمی‌گرداند. دشمنان جایگاه مردمی نظام را از راهپیمایی روز قدس یا ۲۲ بهمن استنتاج نمی‌کنند، بلکه سه عنصر میزان، کیفیت و جهت‌گیری رأی ملت ایران دریچه‌های منازعه را بسته و باز می‌کند. رهبر معظم انقلاب بعد از مشارکت ۲۹ میلیونی مردم در خرداد ۱۳۷۶ با صراحت اعلام کردند این رأی یک تهدید بزرگ را از کشور دور کرد و آن تهدید حد فاصل ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ اتفاق افتاده بود که مشارکت مردم حدود ۱۵ میلیون و رئیس‌جمهور منتخب (هاشمی) ده و نیم میلیون رأی آورد. 🔹دومین معنای رأی اصرار بر استمرار نظام جمهوری اسلامی است. اینجا غرب نیست که مشارکت مردم صرفاً رأی به برنامه‌هایی نظیر بیمه بیکاری، سن بازنشستگی، نحوه مواجهه با مهاجرین خارجی، قانون کار، تعرفه واردات و صادرات و درمان باشد. اینجا رأی‌دهندگان به کسانی رأی می‌دهند که مورد تأیید نظام سیاسی هم هستند و این‌چنین معنای رأی و رفراندوم به نظام سیاسی هم هست. اگرچه عدم مشارکت بخشی از مردم (عدم استفاده از حق خویش) مانعی بر سر مشروعیت و قانونی بودن انتخابات نیست، اما معنایی که مشارکت بالا می‌دهد اصلاً در قانون انتخابات نیامده است و آن تولید سرمایه اجتماعی و اقتدار ملی است. 🔹سومین معنای انتخابات ایستادگی ملت ایران در مقابل ۱۸۰۰ تحریم دشمن است و نشان می‌دهند که به‌رغم اینکه چکمه دشمن روی گلوی ملت ایران است، اما همچنان نفس می‌کشیم و شما قدرت خفه کردن این ملت را ندارید. رأی نشان‌دهنده شکست پروژه شکاف ملت-حاکمیت است. رأی نشان می‌دهد هدف تحریم محقق نشده است و دشمن باید راه‌های دیگری را بپیماید. 🔹چهارمین معنای آن وحدت ملی است. انتخابات نوعی سازمان‌یافتگی اکثریت ملت در یک سو است. با هم بودن، هم‌جهت بودن و مثل هم اندیشیدن از معانی اصولی مشارکت ملی است. شعار «ما همه با هم هستیم» هیچ جا به اندازه انتخابات معنا نمی‌شود و کثرتی از ملت ایران را نشان می‌دهد که در عین وحدت است. 🔹معنای پنجم انتخابات ما «میثاق‌گرایی» است. آنان که امام می‌فرمود تا پایان راه با ما هستند مردان و زنان مشارکت‌جو هستند. انتخابات تجدید عهد با امام، حاج قاسم و همه شهدای گمنام و برجسته انقلاب اسلامی است که خون خود را به صندوق ریختند تا ما بر روی آن رأی بریزیم. عدول از مسیر پربهجت آنان یادآور تجربه تلخ اسلام و تشیع در قرن اول اسلام و همه تاریخ است. اصرار بر «راه ما راه امام است» در زیر فشار حداکثری دشمن، معنایی مقدس دارد که نباید با نظام‌های عرفی که از رأی صرفاً فایده‌گرایی و سودگرایی ماتریالیستی را مطالبه می‌کنند مقایسه شود. حاکمیت باید برای رفاه مردم هر آنچه می‌تواند بکند، اما عزت در فرهنگ سیاسی ایران در رتبه‌ای بالاتر از امور دنیوی است که البته خود انقلاب اسلامی مؤید این مدعاست. ناامید کردن دشمن خود یکی از پله‌های رفاه و توسعه کشور است. او باید بفهمد تحریم اهدافش را محقق نمی‌کند و این فهم با رأی مردم محقق و منتقل می‌شود. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷
انتخابات۱۴۰۲: 🔰سند راهبرد انتخاباتى اصلاح طلبان به نام خدا اصلاح طلبی جنبشی سیاسی و اجتماعی است که اصلاح امور کشور را از طریق اصلاح سیاست‌ها، مدیریت‌ها و تغییر ساختارها با هدف افزایش کارآمدی نظام سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اداری برای اعتلای ایران از طریق فعالیت‌های قانونی و با اتکای به ظرفیت‌های مدنی و به شیوه مسالمت‌آمیز و خشونت‌پرهیز پیگیری می‌کند. با الهام از حقوق ملت مصرح در قانون اساسی، انتخابات و مراجعه به آرای عمومی نقش محوری در برنامه‌های اصلاح‌طلبی داشته و در نتیجه اصلاح‌طلبان هرگونه محدودیت در نقش‌آفرینی مردم را خلاف قانون اساسی و مغایر با مصالح عالیه ملت دانسته و از هر فرصت واقعی برای تحکیم اراده ملت استفاده می کنند. الف: تحلیل وضعیت موجود در مقطع کنونی واقعیات زیر در چگونگی راهبرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس آینده نقش تعیین کننده دارد: ۱- جامعه ایران به رغم استقبال از صندوق رأی در دوره‌های انتخاباتی گذشته، در تحقق مطالبات خود ناکام مانده است. هم‌چنین حوادث سال‌های اخیر و نیز تشدید بحران‌ها و مشکلات فزاینده اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و محیط‌زیستی طی سال‌های گذشته و ناتوانی نظام در رفع آن‌ها بر حجم نارضایتی‌ها و اعتراض‌ها افزوده است. در این میان بی اعتنایی بلکه تصلب و ایستادگی حاکمیت در برابر خواسته‌های مردم و برخورد خشن با معترضان، شکاف میان جامعه و حاکمیت را عمیق‌تر از گذشته کرده است. مجموعه این عوامل موجب بی‌اعتباری نهادهای انتخابی و رویگردانی جامعه از صندوق رأی شده است. ۲- فرایند اصلاح قانون انتخابات طی سال‌های پس از انقلاب همواره در جهت محدودتر کردن هرچه بیشتر قدرت و گستره انتخاب مردم و در نتیجه بی معنا کردن انتخابات بوده است. رویکردهای تنگ‌نظرانه و انحصارطلبانه مجریان و ناظران انتخابات و دخالت بی‌رویه نهادهای غیرمسئول از طریق مهندسی صحنه رقابت انتخاباتی، به ویژه در سال‌های اخیر، نهاد انتخابات را عملاً بلاموضوع کرده است. ۳- روند یکدست‌سازی حاکمیت و حذف نیروهای منتقد و توانمند در تمامی عرصه‌ها و کلیه سطوح، طی چند سال اخیر برای نیروهای سیاسی و اجتماعی و نیز عموم جامعه حاوی پیام عزم حاکمیت بر اداره کشور بدون اتکا به ظرفیت‌های متنوع موجود در جامعه و آرای مردم است. در نتیجه نهادهای انتخابی از جمله مجلس بیش از هر زمان دیگری کارویژه خود را از دست داده است در حالی که طبق قانون اساسی، مجلس تنها مرجع قانون‌گذاری کشور است؛ ایجاد نهادهای انتصابی متعدد قانونگذاری در کنار مجلس شورای اسلامی و نیز ممنوعیت نظارت مجلس بر نهادهایی که بیشترین نقش را در اقتصاد و اداره کشور دارند به روشنی از این واقعیت تلخ حکایت دارد. ب: اصول راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات ایران با توجه به نکات فوق، معنابخشی به انتخابات و کنشگری برای بازگرداندن مجلس به جایگاه واقعی خویش آن گونه که قادر به قانون‌گذاری و نظارت مؤثر بر کلیه شئون کشور باشد، مهمترین رسالت اصلاح‌طلبان در مقطع کنونی به شمار می‌آید. دستیابی به این هدف مهم جز از طریق قانع ساختن جامعه به عدم انفعال و تمهید کارزار مدنی و سیاسی جهت قانع ساختن یا وادار ساختن حاکمیت به پذیرش و احترام به مشارکت جامعه در اداره امور خویش و به رسمیت شناختن حقوق اساسی جامعه امکان‌پذیر نیست. بر این اساس چارچوب راهبرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان به شرح زیر اعلام می‌شود: ۱- ضرورت ارتباط نهادینه با جامعه و نهادهای مدنی، ایجاب می‌کند اصلاح‌طلبان چگونگی وضع و نسبت جامعه در قبال انتخابات را به مثابه عاملی تعیین کننده در راهبرد انتخاباتی خود در نظر داشته باشند. ۲- هدف اصلاح‌طلبان از شرکت در انتخابات کمک به حرکت کشور به سوی توسعه و پیشرفت است که تنها از مسیر انتخاباتی رقابتی، منصفانه و مشارکتی تامین می‌شود. ۳- شرکت و مشارکت در انتخابات یک حق عمومی و شهروندی است و هدف از آن تلاش برای حضور موثر در ساختار نظام به منظور اصلاح امور است. طبعا انتخاباتی می‌تواند هدف اصلاح‌طلبان را تامین کند که در چگونگی اداره کشور نقش و تاثیر جدی داشته و نمایشی و حاشیه‌ای نباشد. ج: اصلاح‌طلبان و وضعیت‌های انتخاباتی محتمل براساس اصول راهبردی فوق اصلاح‌طلبان ممکن است با شرایط مختلفی مواجه شوند: ۱- از میان سه اصل فوق طبعاً آشتی جامعه با انتخابات حایز بیشترین اهمیت است. به طوری که اگر حاکمیت بتواند به هر نحو جامعه را به آشتی با صندوق‌های رأی قانع سازد، اصلاح‌طلبان حتی اگر به عدم اقبال جامعه به کاندیدای خود مطمئن باشند، ناگزیر از شرکت در انتخابات خواهند بود، زیرا در چنین شرایط مفروضی عدم شرکت در انتخابات، پشت کردن به جامعه است. مرجع تشخیص اقبال جامعه به انتخابات، مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران است. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 ۲-در شرایط برگزاری انتخابات آزاد، رقابتی و منصفانه، که طی آن احزاب و تشکل‌های مختلف با کاندیداهای خود امکان مشارکت داشته باشند، اصلاح‌طلبان باید تمام تلاش خود را برای قانع کردن جامعه به شرکت در انتخابات به عمل آورند و به منظور ترغیب حاکمیت به تداوم این رویکرد حتی المقدور بکوشند در چنین انتخاباتی شرکت کنند. ۳- طبعاً اصول راهبردی سابق الذکر اصولی غیر منعطف نیستند. بدین معنا که به هر میزان و نسبتی که اصول مذکور قابل تحصیل باشند و حاکمیت در قبال آن‌ها از خود انعطاف نشان دهد، اصلاح‌طلبان به همان میزان باید از تغییرات استقبال کنند. این تحولات علی‌القاعده باید چندان علنی و محسوس باشند که عرصه عمومی را دست‌کم به تغییر امیدوار سازد. ۴- در صورتی که هیچ‌یک از احتمالات فوق رخ نداد، طبعاً اصلاح‌طلبان نمی‌توانند در انتخاباتی تهی از معنا، غیررقابتی، غیرمنصفانه و غیرمؤثر در اداره کشور شرکت کنند. این البته به معنای قهر آنان با صندوق رأی نیست، بلکه بر عکس، اصلاح‌طلبان موظفند به رغم عدم مشارکت در چنین انتخاباتی تمامی مساعی خود را برای اقناع یا الزام حاکمیت به برگزاری انتخابات مطلوب مبذول دارند. ۵- در صورت تصمیم جبهه اصلاحات ایران برای ارائه لیست در انتخابات براساس ارزیابی و رای جمعی به شیوه دموکراتیک در مجمع عمومی جبهه اصلاحات هر استان با رای دو سوم اعضا اتخاذ تصمیم خواهد شد. تصمیم مجمع عمومی جبهه اصلاحات در مرکز و استان‌ها موضع رسمی جبهه بوده و رعایت مفاد تبصره یک ماده شش اساسنامه جبهه اصلاحات برای اعضا الزامی است و اعضا نمی‌توانند با عنوان اصلاح‌طلبی و جبهه اصلاحات برخلاف آن اقدام به ارائه لیست کنند. جبهه اصلاحات ایران ۱۴۰۲/۱۱/۰۱ 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
محتواسازی معنا.pdf
1.22M
🌿🌹🌿 مجموعه عملکرد درخشان دولت فقط در ۳۰ ماه 🍃🇵🇸🇮🇷🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ اراده‌ی حق 📽 برشی بسیار دیدنی و خاطره برانگیز از مستند ( شلمچه ) 🎙 با کلام آسمانی شهید آوینی 🌱 ‌‌‌اراده‌ای كه بر انگیزه‌های الهی متكی باشد بزرگ‌ترین قدرتی است كه در جهان وجود دارد و آفریدگار متعال ، همه‌ی آفرینش را مسخر همین قدرت قرار داده است. « اگر شما با حق باشید ، همه‌ی عالم با شماست » و جبهه‌های ما سراسر ، عرصه‌ی تحقق این سخن حكیمانه‌ای است كه لقمان عصر ما فرمودند. همان‌گونه كه این جنگ به هیچ یك از جنگ‌های دیگر در قرون جدید شباهتی ندارد ، سپاه حق را نیز هرگز نمی توان با ارتش‌های دیگر دنیا مقایسه كرد. اراده‌ی ما نوری است كه از شمس باطنی ایمانمان تجلی یافته است و اینچنین ، اراده‌ی ما اراده‌ی حق است. و كدام قدرتی است كه مسخر اراده‌ی او نباشد...؟ 🍃🇵🇸🇮🇷🍃
نمودار بیانات.pdf
328.6K
📘 بخوانید | ترسیم نموداری بیانات رهبر انقلاب در دی ماه 1402 درباره انتخابات و نقش مردم 🍃🇵🇸🇮🇷🍃
سال ۱۹۹۵ ـ یعنی ۷سال پس از روز نکبت ـ بود که یشایاهو لیبوویتس فیلسوف یهودی، در نامه‌ای به بن‎گوریون نخست‌وزیر وقت رژیم ‎صهیونیستی به ترور فلسطینیان بی‌گناه توسط صهیونیست‌ها اعتراض کرد و گفت که موافق این رویه نیست. داوید بن‎گوریون در پاسخ به این نامه نوشته بود: «گرچه بودن صلح در اقصی نقاط جهان خوب است اما مهمتر آن است که ما (صهیونیست‌ها) در آن جهان وجود داشته باشیم.» چرا صهاینه دست به ترور فرماندهان جبهه مقاومت زده است؟/ ✍مشخص است کسی که درحال غرق‌شدن است، به هرچیز و هرکسی دست‌می‌اندازد و به آن متوسل می‌شود تا خود را از این منجلاب و سختی نجات دهد یا بقیه را هم مثل خود مغروق سازد رژیم صهیونیستی که سابقه‌ای طولانی در ترور مخالفان و منتقدان خود دارد و همواره از این ابزار برای حفظ بقای خود و جبران شکست در میدان جنگ استفاده می‌کند. در تازه‌ترین مورد ار جنایات خود، پس از ۱۰۰ روز جنگ در نوار غزه و صرف هزینه‌های گزاف سیاسی و نظامی هنوز نتوانسته‌است تا اهداف تعیین شده در این درگیری را محقق کنند، و اخیرا بعد از دست زدن به ترورهای دیگری در سوریه و لبنان با حمله‌ای به منزل مسکونی در حوالی دمشق چند مستشار ایرانی و تعدادی از نیروهای سوریه را به شهادت رساند که معلوم می کند بعد از پاسخ سختی که اخیرا ایران اسلامی بابت جنایت‌های رژیم صهیونیستی و ایادی تروریست‌ آن در منطقه اعمال کرد، این رژیم با شهادت نیروها و مستشاران نظامی ایرانی خواست چنین القا کند که مثلا عملیات ضد تروریستی ایران را در اربیل عراق تلافی کرده است. در قبال جنایت جدید صهیونیست‌ها شکی نیست که مجددا جمهوری اسلامی پاسخ درخور و محکمی به صهیونیست ها خواهد داد، که قطعا در زمان و مکانی که خودش تعیین می‌کند این مسئله رخ خواهد داد. زیرا نظام جمهوری اسلامی نشان داده است به لحاظ قدرت نظامی و موشکی در وضعیت مطلوبی قرار دارد و از این جهت توان پاسخگویی به شرارت های مذبوحانه اسرائیل را دارد زیرا برد موشک‌های ایران تعیین کننده این حقيقت است که می‌تواند مواضع رژیم صهیونیستی را با دقت مورد هدف قرار دهد. در اینجا شاید شبهه‌ای ایجاد شود و آن عبارت باشد از اینکه ترورهای اخیر و شهادت فرماندهان مهم جبهه مقاومت شاید حکایت از ضعف نکات و امور امنیتی و اطلاعاتی ما دارد. در پاسخ به چنین القائاتی که از سوی رسانه‌های بیگانه دائماً مطرح می‌شود باید گفته شود کافی است به وضعیت کنونی میدان نبرد نگاه کرد تا دیده شود دست بالای منطقه در ضربه‌زدن اساسی با کدام طرف از این درگیری است ؟ یکصد روز ناتوانی رژیم صهيونيستي در تحقق اعمال شرارت آمیز علیه مردم غزه نشان داد که تاکنون نه تنها پيروز میدان نبوده اند بلکه با از دست دادن ادوات و تسلیحات زرهي زیاد و تلفات سنگین نیروی انسانی متحمل خسارات شدید نظامی شده اند که اگر کمک‌های آمریکا، انگلستان، فرانسه و آلمان بصورت مستقیم نبود اسرائیل قطعاً نمی‌توانست خود را در این مدت سرپا نگه دارد و در حال حاضر ادامه حیاتش را نیز مدیون کمک این دولت‌های حامی تروریست است. همین مسئله به خوبی نمایانگر این است که جبهه مقاومت ضربات خود را وارد ساخته و کارش را به خوبی در حال انجام است لذا هم رژیم صهیونیستی و هم شخص نتانیاهو بعد از شکست های پی در پی در برابر جریان مقاومت خصوصا در برابر حماس به دستاوردی از این جنگ نیاز دارد زیرا در عملیات طوفان الاقصی ابهت ادعایی اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی بی‌اعتبار شد که ابتدا برای بازگردان اعتبار خود به جنگ سنگین علیه غزه روی آورد، اما ناکامی در دستیابی به اهداف اعلام شده، بر بی‌اعتباری ادعاهای نظامی و اطلاعاتی تل‌آویو افزود.لذا نتانیاهو شدیداً در داخل اراضی اشغالی تحت فشار قرار دارد. و در این میان منتقدان بر این باور هستند که نتانیاهو راهبردی برای پایان دادن به جنگ غزه ندارد و خانواده‌های اسرای صهیونیست نیز خواستار آزادی اسرا از طریق مذاکره هستند. پس ترورها و شاید هم ترور شخصیت‌های دیگر در روزهای آتی، تلاشی برای کاستن از سنگینی شکست در جنگ علیه غزه و فرونشاندن اعتراض‌های داخل اراضی اشغالی است. با این تفاوت که محور مقاومت مملو از فرماندهان عاشق شهادت هستند که با شهادت هر کدام مأموریت نابودی اسرائیل به فرد جایگزین بعدی عاشق شهادت سپرده می شود که هر کدام در طول حیات دنیوی خود ضربات سهمگینی بر پیکره پوشالی رژیم صهیونیستی وارد می سازند ✍ علیرضا نمکی 🍃🇵🇸🇮🇷🍃
بنام خدا و برای خدا با سلام با توجه به اعلام پیش از موعد عدم تائید صلاحیت حسن فریدون (روحانی )و قبل از اعلام عمومی شورای نگهبان چند تحلیل متصور است 🔹اول اینکه این رسانه سعی دارد اوضاع جامعه را محک بزند تادر صورت داشتن پتانسیل، خود را برای فشار بر نطام از طریق اغتشاشات هرچند محدود آماده نماید . به تعبیری این عمل را می توان فراخوان عمومی طرفداران برای اغتشاشات خیابانی قلمداد نمود 🔹دوم ایجاد جنگ روانی علیه شورای نگهبان وقرار دادن شورا در وضعیت انفعال وایجاد موج رسانه ای علیه این شورا و احتمالا اهرم فشاری برای تائید صلاحیت مجدد وبه نوعی محک زدن آستانه تحمل روانی شورای نگهبان جهت اخد تصمیم منفعلانه 🔹سوم از یک سو گرا دادن به برخی نامزدهای همسو جهت انصراف جمعی از نامزدی مجلس خبرگان و از طرفی به رسانه های همسو جهت ایجاد پروپاگاندا علیه نطام،شورای نگهبان و به نوعی تحریم انتخابات 🔹چهارم مظلوم ‌نمایی که این روزها بیشتر نطریه پردازان اصلاحات ان را در سخنرانی های خود مستمسک قرارداده اند جهت ناامیدی مردم برای شرکت انتخابات ✍مجید احدی
💢اما و اگرهای افزایش نرخ ارز 🔹نرخ ارز طی روزهای اخیر، کمی روند صعودی به خود گرفته و وارد کانال ۵۴ هزار تومان شده است. این در حالی است که تقریبا در سال جاری روند ثابتی را طی کرده است. 🔸درباره دلایل افزایش نرخ ارز نظرهای گوناگونی وجود دارد، اما افزایش نرخ ارز که در حقیقت گویای کاهش ارزش پول ملی است، تابع تورم است؛ یعنی تورم سبب کاهش ارزش پول ملی و کاهش ارزش پول ملی موجب افزایش نرخ ارز می‌شود. با این احتساب تورم حدود ۴۰ درصدی منجر به افزایش حدود ۴۰ درصدی نرخ ارز می‌شود؛ قاعدتا چنین موضوعی پذیرفتنی نیست، زیرا نرخ پایه ارز بر مبنای قیمت ابتدای سال واقعی نیست. 🔹برای نمونه، با این قاعده در سال گذشته که تورم ۴۶/۵ درصدی داشته‌ایم، باید نرخ ارز نیز همین اندازه افزایش پیدا می‌کرد؛ در حالی که در سال گذشته نرخ دلار حدود ۱۰۰ درصد افزایش داشته است؛ بنابراین چون نرخ پایه در این موضوع محل مناقشه است، نمی‌توان افزایش نرخ ارز را در کوتاه‌مدت مانند تورم انتظار داشت، اما در بلندمدت این مسئله درست است. 🔸برخی افزایش نرخ ارز را تابع تورم انتظاری می‌دانند،؛ در یک دسته‌بندی سه نوع تورم داریم، تورم از ناحیه تولید، تورم از ناحیه مصرف و تورم انتظاری؛ تورم از ناحیه تولید مربوط به افزایش هزینه تولید می‌شود که این تورم به نوعی تورم واقعی است، تورم از ناحیه مصرف مربوط به رقابت عرضه و تقاضاست و اتفاقی که در دی و بهمن سال گذشته افتاد، در همین راستا تحلیل می‌کنند و نوع سوم تورم، یعنی تورم انتظاری تابع عنصر روانی جامعه برای افزایش نرخ ارز است. از نظر این دسته از تحلیل‌گران افزایش فعلی قیمت ارز به دلیل تورم انتظاری است. 🔹بر اساس این نگاه، رکود چهار بازار جذب سرمایه در طول سال جاری باعث شده در این مقطع نگاه‌ها به افزایش نرخ ارز و طلا معطوف شود. این چهار بازار عبارتند از مسکن، خودرو، بورس و طلا؛ رکود در این بازارها باعث شد که نقدینگی جامعه به سمت بانک متمایل شود ولی بانک نمی‌تواند جذابیت خود را حفظ کند؛ چون سود بانکی کمتر از نرخ تورم است و سرمایه‌دار مایل به سرمایه‌گذاری در بانک نیست. در این شرایط فضای جامعه به این سمت سوق پیدا کرده است که ثبات نرخ ارز دائمی نیست و به زودی ما شاهد افزایش نرخ ارز خواهیم بود، از آنجا که طلا نیز چسبندگی بالایی با نرخ ارز دارد، قیمت طلا نیز متناسب با نرخ ارز افزایش پیدا کرده است. 🔸سخن پایانی اینکه در شرایط فعلی، افزایش نرخ ارز بیشتر تابع تورم انتظاری در جامعه است و اگر این فضا از سوی مردم و مسئولان مدیریت شود و به شایعات و انتظارات افزایشی دامن زده نشود، قاعدتا شاهد ثبات نسبی در این بازار حساس خواهیم بود. ناشناس 🍃🇵🇸🇮🇷🍃
236_56143158180707.pdf
4.36M
مولای مهربان روزت مبارک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷🇵🇸 ﷽ 🎥 این روزها خیلی از سیاسیون دغدغه افزایش مشارکت در را دارند؛ اما کسی به این سوال پاسخ نمی‌دهد که چه فرد و جریانی باعث کاهش مشارکت مردم در انتخابات شدند؟ 🍃🌹🍃 |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وصف القاب امیرالمؤمنین علی علیه السلام در حضور رهبر معظم انقلاب 🎬 صابر خراسانی خجسته میلاد با سعادت امیرالمؤمنین علی‌ (علیه السلام)🌹🌿🌹🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ علی (علیه‌السلام) همه چیز است 🔰علی (علیه‌السلام) در هر جا می‌رویم اسم او هست، پیش فقها وقتی می‌رویم فقه علی، پیش زاهدها وقتی که می‌رویم زهد علی، پیش صوفی‌ها وقتی که می‌رویم آنها هم می‌گویند تصوف علی، پیش ورزشکاران هم که می‌رویم آنها هم می‌گویند که علی و با اسم علی شروع می‌کنند. این علی همه چیز است. یعنی در همه ابعاد انسانیت درجه یک است. و لهذا هر طایفه‌ای خودشان را به او نزدیک می‌کنند. ۲۳اردیبهشت۱۳۵۸ 📆 ولادت امیرالمؤمنین امام علی (علیه‌السلام)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بح بح بح بح بح بح بح 🥰🥰🥰 جااااااااااااااااااااااااااااااانم امیرالمؤمنین ع 🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*_🚨تفکر معیوب و مضحک روحانی_* *_🚨و پاسخ بسیار بسیار عالی، مستدل و عاقلانه رهبر معظم انقلاب به این اراجیف را بشنوید ......._* اللهم‌احفظ قائدناالخامنه‌ای https://eitaa.com/basijnews_falavarjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 عبدالحمید نقشه خود را آشکار کرد؛ تحریم انتخابات مجلس 🔹عبدالحمید در نماز جمعه :مردم هیچ انگیزه‌ای برای حضور در انتخابات ندارند و بسیار بعید می‌دانم که مردم در انتخابات آینده شرکت کنند. ♨️ هشدار؛ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
🔰 اگر نظارت شورای نگهبان نباشد... 🔻اگر نظارت شورای نگهبان نباشد، و اگر تأیید صحت انتخابات به وسیله‌ی شورای نگهبان انجام نگیرد، اصل این انتخابات زیر سؤال خواهد رفت و اعتبار خود را از دست خواهد داد؛ 🔻چه انتخابات مجلس، چه انتخابات خبرگان، چه انتخابات ریاست جمهوری، و هر انتخاباتی که نظارت آن بر عهده‌ی شورای نگهبان است. 📍 در هیچ نظام مستحکم عقلائیای شاید نشود فرض کرد و پیدا کرد جائی را که برای مراقبت و نظارت بر اجرای اصول حاکم بر آن نظام، دستگاهی وجود نداشته باشد؛ این، همه‌جائی است. البته اصول حاکم بر هر نظامی، ارزشهای معتبر در هر نظامی، با هم متفاوت است؛ ولی تقریباً در همه جا دستگاهی وجود دارد که تأیید کند، امضاء کند، تصدیق کند که کاری که دارد به وسیله‌ی حکومت انجام میگیرد، بر روی خط ارزشها و در جهت اهداف آن نظام است. حالا بعضی جاها اسمش را میگذارند دادگاه قانون اساسی، بعضی جاها مثلاً پاسدار قانون اساسی - از این قبیل تعبیرات دارند - اینجا شورای نگهبان است. 🔹بدون شورای نگهبان، بدون دستگاهی که تضمین کند سلامت این خطی را که حکومت دارد دنبال میکند، معقول نیست که یک نظامِ دارای اصول، دارای ارزشها و دارای اهداف، بتواند کار خودش را دنبال بکند. 🦚 دشمنان نظام اسلامی هم در تبلیغاتِ خودشان یکی از نقاطی که متصل - شاید در هیچ برهه‌ای نباشد که این نقطه را فراموش کنند - مورد بمباران تبلیغاتی قرار میدهند، شورای نگهبان است. آنها از وجود این دستگاه مهم و اثرگذار ناراحتند. 20-4-1386 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🔰 کار مهم شورای نگهبان 🔻کاری که شما انجام میدهید، بسیار کار مهمی است. 🔻این کار خلاصه‌اش عبارت از این است که 🔻کسانی که بناست برای کشور و ملت تصمیم بگیرند - چه در قالب مجلس خبرگان، چه در قالب مجلس شورای اسلامی، چه در قالب رئیس جمهوری - و سرنوشت کشور به دست اینها داده میشود، از صلاحیت لازم برخوردار باشند. 🔻نمیشود هر کسی را مسلط بر سرنوشت مردم کرد. 🔻نمیشود به هر کسی با هر کیفیتی در رفتار و اخلاق و عقاید و سلائق و ممشا و معلومات و معرفت و اینها، اجازه داد که برای اداره‌ی یک کشورِ هفتاد میلیونی، با این عظمت، با این تاریخ، بیاید قانون بنویسد؛ او را الزام کند که باید تو اینطور بکنی، اینطور نکنی؛ این شرائطی دارد. 🔹آن کسی که بناست رهبر را انتخاب کند، شرائطی دارد، صلاحیتهائی دارد؛ همه کس که نمیتوانند بیایند رهبر بشناسند، رهبر انتخاب کنند، رهبر را برکنار کنند؛ اینها وظایف مجلس خبرگان است. کسانی با صلاحیتهای سطح بالا، از چنین اختیاری برخوردارند. 🔹یا آن کسانی که بناست برای این کشور قانون بنویسند، یعنی حرکت قوه‌ی اجرائی را و قوای عامله‌ی کشور را ریل‌گذاری کنند و بگویند قطار دولت باید از این ریل عبور کند، در واقع سرنوشت کشور دست اینهاست. نمیشود هر کسی بدون صلاحیتهای لازم در این مسند حساس بنشیند؛ صلاحیتهائی لازم است. 🔹یا آن کسی که بناست رئیس قوه‌ی مجریه‌ی کشور بشود؛ یعنی همه‌ی موجودی کشور، دارائی کشور، امکانات کشور در اختیار او باشد، برای اینکه به مدت چهار سال این کشور را اداره کند، نظم بدهد، پیش ببرد، آباد کند، مشکلاتش را برطرف کند؛ نمیشود هر کسی بیاید در اینجا قرار بگیرد؛ صلاحیتهائی لازم است. 🔻این صلاحیتها را کی باید تشخیص بدهد؟ 🔻آیا جائی لازم نیست که تشخیص بدهد این صلاحیتها در این شخص یا در این اشخاص هست یا نیست؟ 🔻بدیهی است و واضح است که دستگاهی لازم است؛ این دستگاه، همین دستگاه شورای نگهبان و واسطه‌های نظارتی‌ای است که این دستگاه دارد. 🔻ببینید که این کار چقدر مهم است. 🔻 وقتی فهمیدیم چقدر مهم است، آنگاه میفهمیم که چرا بعضی از جریانهائی که دل خوشی با نظام اسلامی ندارند، اینقدر به این کار حمله میکنند، هجوم میبرند و علیه آن تبلیغات میکنند. دستگاه‌های تبلیغاتی بیگانه هم که کارشان همین است. همیشه و بخصوص در وقتی که انتخاباتی وجود دارد، یکی از حرفهای دائم‌التکرار اینها همین مسئله‌ی نظارت و شورای نگهبان و رد صلاحیت و اینهاست. 🔹اثبات صلاحیت، امضای صلاحیت یا رد صلاحیت، یک وظیفه است. 🔻اگر این را از مجموعه‌ی فعالیتهای نظام برداریم، چیزی برای نظام باقی نمی‌ماند. 🔻چطور اجازه بدهند یک آدمی که : 🔻از لحاظ عقیده، اعتقاد محکمی به مبانی نظام ندارد؛ 🔻از لحاظ ممشای عملی، یک انسان سالم و مستقل و دارای روش و اخلاق مستقیمی نیست؛ 🔻از لحاظ سیاسی، دلبستگی او به مسائل کشورش و مردم کشورش کمتر از دلبستگی او به مصالح بیگانگان است، 🔻فرضاً بیاید در رأس دستگاه اجرائی یا در مسند قانونگذاری قرار بگیرد؟ 🔻این کار جایز است؟ 🔻نظارت شورای نگهبان در مسائل انتخابات، یکی از مهمترین کارهائی است که انجام میدهد؛ کار بسیار مهمی است، کار بسیار لازمی است. به جوسازیهائی که علیه این کار میشود، ابداً نباید اعتناء کرد. 🦚البته کار را باید درست انجام داد. به همان اندازه که کار مهم است، به همان اندازه سلامت کار مهم است. 🔻یعنی باید معیارها را درست فهمید، و فقط بر اساس این معیارها قبول کرد یا رد کرد. 🔻از این معیارها نباید تخطی شود، کوتاهی هم نباید بشود، غفلت هم نباید بشود. 20-4-1386 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🔰 ضابطه مقدم است بر هر مصلحت‌اندیشی / رعایت قانون از رعایت آن مصلحت بالاتر و لازم‌تر است 🦚کار را باید درست انجام داد. به همان اندازه که کار مهم است، به همان اندازه سلامت کار مهم است. 🔻یعنی باید معیارها را درست فهمید، و فقط بر اساس این معیارها قبول کرد یا رد کرد. 🔻از این معیارها نباید تخطی شود، کوتاهی هم نباید بشود، غفلت هم نباید بشود. 🔹معیار عبارت است از مقررات و قانون. 🔻 سلائق نباید دخالت کند. 🔻گرایش سیاسی، گرایش گروهی، گرایش جناحی نباید دخالت کند. 🔻سفارش و توصیه نباید دخالت کند. 🔹معیار بایستی بین خود و خدا، همان معیار قانونی باشد؛ هم در مسئله‌ی نظارتها، هم در مسئله‌ی قبول یا رد قوانین مجلس. فقط باید معیار را معیار قانون قرار داد. مرّ قانون باید رعایت شود. 📣📣گاهی ممکن است انسان به نظرش برسد که اگر اینجا بر طبق قانون عمل کنیم، مصلحت نباشد. در همان‌جا رعایت قانون از رعایت آن مصلحت بالاتر و لازم‌تر است؛ چون اگر چنانچه بنا شد که با نظر اشخاص و افراد و مصلحت‌اندیشىِ این و آن، معیارها و ضابطه‌ها به هم بخورد، دیگر ضابطه‌ای باقی نخواهد ماند؛ یک روز یک کسی یک جور مصلحت میداند، یک روزِ دیگر کس دیگری جور دیگری ممکن است مصلحت بداند، یا در یک روز دو نفر دو جور مصلحت بدانند؛ لذا دیگر قانونی باقی نمی‌ماند، ضابطه‌ای باقی نمی‌ماند. ضابطه مقدم است بر هر مصلحت‌اندیشی، بر هر نگاه و دید و بینش. 🔹البته در نگاه فقهی یا استنباط حقوقی در شورای نگهبان ممکن است تغییراتی پیش بیاید؛ این ایرادی ندارد؛ برای هر مجتهدی تبدّل رأی پیش می‌آید. امروز از دلیل، یک چیز میفهمد؛ یک روز دیگر ممکن است به همان دلیل نگاه کند، چیز دیگری بفهمد؛ این اشکالی ندارد. تبدّل رأی شورای نگهبان در موارد گوناگون، عیب نیست؛ منتها همین تبدّل رأی هم بایستی منطبق باشد بر ضوابط و قوانین، و منضبط باشد. 20-4-1386 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🔰 شاهدان بازاری سیاست 🔻 انتخابات میدان فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی است و می‌توان آن‌ها را پس از مردم، مهم‌ترین بازیگران مؤثر در این آوردگاه دانست. احزاب و گروه‌های سیاسی شکل می‌گیرند تا اولاً در مسیر جامعه‌پذیری سیاسی در جامعه فعالیت نمایند، ثانیاً در فرایند جابه‌جایی قدرت مؤثر باشند و بستر را برای فعال‌سازی جامعه معطوف به صندوق رأی نقش‌آفرین باشند تا آن را که اکثریت می‌پذیرد، بر صندلی قدرت بنشیند. بنابراین، مهم‌ترین تریبون‌هایی که وظیفه دارند تا مشوق حضور مردم در انتخابات و پررونق بودن میدان رقابت باشند، بدون شک تریبون‌های احزاب و گروه‌های سیاسی هستند. کافی است نگاهی به انتخابات‌های متعدد کشور‌های مدعی دموکراسی غربی بیندازیم تا مشخص گردد که متولیان رونق مشارکت احزاب هستند و میزان مشارکت نسبت مستقیمی با فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی دارد. 🔻در این معرکه، حاکمیت و نظام سیاسی به مثابه پرده‌نشینان عمل می‌کنند و تنها وظیفه بسترسازی را بر عهده دارند و این احزاب سیاسی هستند که به مثابه شاهدان بازاری جلوه‌گری و با ابزار‌های تبلیغاتی که دارند کالای خود را تبلیغ می‌کنند تا مشتریان (مردم) را به گزینش و انتخاب و رأی دادن ترغیب کنند. حزب سیاسی اگر قرار باشد که در بزنگاه انتخابات غیرفعال باشد یا آنکه ژستی تحریم بگیرد و هواداران را دعوت به قهر با صندوق نماید، نه تنها به رسالت قانونی خود عمل نکرده است، بلکه در مسیر گروه‌هایی حرکت کرده است که از آنان به عنوان اپوزیسیون و براندازان یاد می‌کنند. 💢 متن کامل را اینجا بخوانید: https://www.javanonline.ir/fa/news/1210934/ 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🔰 حرام شرعی اشغال پست 🔻 اگر کسی در نظام جمهوری اسلامی در مسؤولیتی مشغول کار است، ولی آرمانهای نظام جمهوری اسلامی را آن‌گونه که امام بزرگوار ترسیم کرده است و در قانون اساسی تجسّم پیدا کرده، در دلش قبول ندارد، اشغال آن پست برای او حرام شرعی است. 🔻آن‌جایی که صحبت از مسائل اساسی نظام اسلامی است، آن‌جایی که وحدت دین و سیاست مطرح است، آن‌جایی که اصول قانون اساسی مورد نظر است، آن‌جایی که الزام به تبعیّت از دین و شریعت مطرح است، اگر یک مسؤول عقیده‌ای غیر از این دارد، میتواند شهروند جمهوری اسلامی باشد - مانعی ندارد - اما نمیتواند مسؤول باشد؛ بخصوص در مسؤولیتهای بالا. مدیران ارشد، نمایندگان مجلس و مسؤولان عالی‌مقام قوّه قضایی، 🔻درعین‌حال که مسؤولیت مهمّی در نظام جمهوری اسلامی دارند، نمیتوانند به آرمانهای نظام جمهوری اسلامی و اصول قانون اساسی اعتقادی نداشته باشند؛ چون اعتقاد انسان در عمل و گفتار او اثر میگذارد. 8-8-80
🔰 وصیت امام در مورد انتخابات خبرگان رهبری 🔻وصیت من به ملت شریف آن است که در تمام انتخابات، چه انتخاب رئیس جمهور و چه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و چه انتخاب خبرگان برای تعیین شورای رهبری یا رهبر، در صحنه باشند 🔻و اشخاصی که انتخاب می‌کنند روی ضوابطی باشد که اعتبار می‌شود 🔻مثلاً در انتخاب خبرگان برای تعیین شورای رهبری یا رهبر، توجه کنند که اگر مسامحه نمایند و خبرگان را روی موازین شرعیه و قانون انتخاب نکنند، چه بسا که خساراتی به اسلام و کشور وارد شود که جبران پذیر نباشد. 🔻و در این صورت همه در پیشگاه خداوند متعال‌ مسئول می‌باشند.