eitaa logo
محتوای ثامن پیربکران
126 دنبال‌کننده
10.5هزار عکس
8.8هزار ویدیو
852 فایل
این کانال مخصوص جهادگران تبیین است
مشاهده در ایتا
دانلود
د داشته است و با مساعد شدن زمینههای مختلف در اشکال متفاوت از سوی دو طرف از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ایران، حمله نظامی آمریکا به طبس، حمایت از صدام و حمله به هواپیمای مسافربری و ... خود را نشان داده است، این تحقیق کوشش دارد با استفاده از اسناد تاریخی و بیانات و مواضع حضرت امام خمینی (ره) ریشههای اختلاف بین آمریکا و ایران را بررسی نماید. برای بروز منازعه و جنگ بین دو مجموعه متخاصم اعم از اقوام، دولتها و سازمانها، دو دسته از عوامل موثر هستند. الف- ریشه ها ریشههای اختلافات بین دو مجموعه متخاصم همیشه وجود دارند و عمیق میباشند و بنا به شرایط در زمینههای مختلف خود را بروز داده و آشکار میسازند. ریشهها در زمان طولانی شکل میگیرند و تقریباً دائمی هستند و از بین نمیروند. یک درخت همیشه ریشه دارد، منتهی گاهی در زمستان و به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی رشدی از خود نشان نمیدهد. عمدهترین ریشههای منازعات شامل ریشههای تاریخی، ژئوپلتیک، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نژادی میباشند. شناخت ریشهها میزان عمق اختلافات بین دو مجموعه متخاصم را نشان میدهد و بر اساس شدت و گسترش دامنه آنها میتوان آینده روابط آن دو کشور را حدس زده و پیشبینی نمود. ب- زمینه ها عواملی هستند که با توجه به ریشه اختلافات زمینه بروز پیدا میکنند اما علت اصلی اختلافات نیستند بلکه نمودی از آن میباشند که خود را به شکل مذکور نشان میدهند. مثلا ریشه اصلی اختلافات هند و پاکستان از زمان جدایی این دو کشور از یکدیگر و اختلافات ریشهای هندوها و مسلمانان سرچشمه میگیرد اما این ریشه در زمینههای مختلف از قبیل بحران کشمیر، متهم نمودن دو کشور به اقدامات تروریستی، کارشکنی در زمینههای مختلف اقتصادی و... خود را نمایان میکند. انواع ریشه های منازعات بین آمریکا و ایران 1- ریشه های تاریخی کشور آمریکا سابقه تاریخی چندانی در جهان ندارد. کشوری است که کمی بیش از دویست سال از عمرش میگذرد اما سابقه حضور او در ایران به اواسط جنگ جهانی دوم برمیگردد. تا سال 1320 شمسی (1941 میلادی) مقامات آمریکا تمایل چندانی به حضور در ایران ابراز نمیکنند. اما از اواسط 1320هجری شمسی به دلیل ارزیابی جدید دولت آمریکا از موقعیت استراتژیک ایران توجه ویـژهای به ایران نمود به طوری که تا دی ماه سال 1321 تعداد نظامیان آمریکایی در ایران به سی هزار نفر رسید. در ماجرای اشغال شمال ایران به دست ارتش روس، آمریکاییها تلاش جدی در عرصة بینالمللی در حمایت از ایران و اخراج سربازان روسی از این کشـور به عمل آوردند. البته این حمایتها به لحاظ اهمیتی بود که آمریکاییها برای این منطقه حساس که منبع و ذخیره عظیم انرژی است، قائل بودند و آمریکا به تدریج سیاستهای خود را تغییر داد و در پوشش روابط دوستانه با دولت ایران، به دخالت مستقیم در تمامی امور داخلی کشور ما روی آورد و به شکل مستعمره با آن برخورد کرد و ستمهای بیشماری در حق ملت ایران مرتکب شد. امام خمینی(ره) رابطه ایران با آمریکا را به رابطه گرگ و میش تشبیه میکنند که بین این دو آشتی نیست (امام خمینی، ج6، 75). شرح همه شرارتها و اقدامات نفرت انگیز آمریکا طولانی است از این رو به شرح مختصر برخی از مهمترین آنها میپردازیم. 1-1- کودتای 28 مرداد 1332 با کوشش آیت ا... کاشانی و حمایت مردم، دولت ملی- مردمی مصدق روی کار آمد. طرح کودتای 28 مرداد پس از مطالعـات فراوان و بازنگریهای مکـرر توسط طراحان انگلیسی و آمریکایی در قاب طرح تیپی آژاکس ( (TP.AJaaxدر تاریخ 21 تیر ماه توسط رئیس سازمان سیا، وزیر خارجه آمریکا و رئیس جمهور آمریکا ( آیزنهاور) به امضای نهایی رسید و در 28 مرداد با موفقیت انجام پذیرفت (آمبروز، ج2، 400). در نتیجه این کودتا دکتر مصدق از نخست وزیری برکنار شد و حکومت مردمی وی سقوط کرد. شاه که از بیم مردم به ایتالیا گریخته بود مجدداً به ایران بازگشت و به این صورت سلطه همه جانبه رژیم پهلوی و آمریکا بر کشور مجدداً آغاز شد. 2-1- حمایت و تحکیم پایه های حکومت استبدادی شاه بعد از کودتای 28 مرداد، آمریکاییها با تمام توان از شاه حمایت کردند و ایران عمدتاً به عنوان کشوری دست نشانده در حوزه نفوذ آمریکا مطرح شد. آمریکاییها برای جلوگیری از نفوذ شوروی بلافاصله بعد از کودتای 28 مرداد فعالیت گستردهای را برای تقویت حکومت زاهدی که ثمره کودتای 28 مرداد بود شروع کردند. در این راستا در 12 شهریور 1332 ایالات متحده اعلام کرد که دولت آمریکا سالانه مبلغ 4/23 میلیون دلار بابت کمک های فنی در قالب اصل چهار ترومن در اختیار ایران قرار میدهد (معباوی، 1381، 35). یکسال بعد از کودتا 35 درصد سهام نفتی ایران در اختیار شرکتهای آمریکایی قرار گرفت و سه سال بعد یعنی در سال 1957م ایران و آمریکا عهدنامه مودت امضاء کردند. در سال 1955 آمریکا بر اساس تز کمربند ایمنی و تکمیل حلقه رابطه سیتو و ناتو شرایط ایجاد و توسعه پیمان بغداد را بین ایر
ان، ترکیه، انگلیس، عراق و پاکستان فراهم کرد که در سال 1958م به سنتو تغییر نام داد (مهدوی، ج1،ص199). رابطه آمریکا با ایران در طول این سالها و حتی در سالهای بعد و در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی بگونهای بود که کارتر رئیس جمهور آمریکا در دی ماه 1356 یکسال قبل از پیروزی انقلاب در حالی که ملت ایران یک صدا فریاد نابودی شاه را سر میدادند ایران را "جزیره ثبات" توصیف کرد و گفت: "هیچ رهبر دیگری نزد من احترام عمیقتر و رابطة دوستانهتر از شاه ندارد (بیل،27). 3- 1- تحمیل قانون کاپتیولاسیون و تحقیر ملت بزرگ ایران لایحه اعطای مصونیت قضایی به اتباع آمریکایی (کاپتیولاسیون) یکی از اقدامات تحقیر آمیز دولت ایالات متحده بر علیه ایران بود. به موجب این لایحه دستگاه قضایی ایران حق نداشت هیچ یک از مستشاران، نظامیان، کارمندان و کارکنان آمریکایی و نیز خانواده و بستگان آنها را تحت پیگرد قانونی قرار دهد. این لایحه با فشار مکرر آمریکا در مهر ماه 1343 به تصویب نمایندگان مجلس شورای ملی رسید. امام خمینی با شدت در مقابل این تحقیر واکنش نشان دادند و فرمودند: ملت ایران را از سگهای آمریکایی پستتر کردند! اگر کسی یک سگ آمریکایی را زیر بگیرد او را باز خواست میکنند ولی چنانچه یک آشپز آمریکایی شاه ایران را زیر بگیرد، بزرگترین مقام ایران را زیر بگیرد کسی حق تعرض ندارد ... ما را جزء دول مستعمره حساب کرد. ملت مسلمان ایران را در دنیا از وحشیها عقب ماندهتر معرفی نمود (امام خمینی،ج1،ص110). ایشان در قسمت دیگری از سخنانشان فرمودند: آیا ملت ایران می داند در این روزها در مجلس چه گذشت؟ میداند بدون اطلاع ملت و بطور قاچاق چه جنایتی واقع شد؟ می داند مجلس به پیشنهاد دولت سند بردگی ملت ایران را امضا کرد؟ اقرار به مستعمره بودن ایران نمود؟ سند وحشی بودن ملت مسلمان را به آمریکا داد؟ قلم سیاه و سرخ بر جمیع مفاخر اسلامی و ملی ما، قلم سرخ کشید بر تمام لاف و گزاف های چندین ساله سران قوم، ایران را از عقب افتادهترین ممالک دنیا پستتر کرد؟ اهانت به ارتش محترم ایران و صاحب منصبان و درجه داران نمود؟ حیثیت دادگاههای ایران را پایمال نمود؟ به ننگینترین تصویبنامه دولت سابق با پیشنهاد دولت حاضر بدون اطلاع ملت با چند ساعت صحبتهای سرّی رأی مثبت داد؟ ملت ایران را در تحت اسارت آمریکاییها قرارداد؟ اکنون مستشاران نظامی و غیر نظامی آمریکا با جمیع خانواده و مستخدمین آنها آزادند هر جنایتی بکنند، هر خیانتی بکنند، پلیس ایران حق بازداشت آنها را ندارد. دادگاههای ایران حق رسیدگی ندارند، چرا؟ برای اینکه آمریکا مملکت دلار است و دولت ایران محتاج دلار (امام خمینی جلد یک ص 109). 4- 1- حمله نظامی به طبس پس از تسخیر لانه جاسوسی در تهران که حیثیت جهانی آمریکا را به شدت خدشهدار و ابهت این ابرقدرت را درهم شکست. آمریکاییها در حمله نظامی به ایران مصمم شدند و سر انجام در پنجم اردیبهشت ماه 1359 نیروهای خود را در یکی از فرودگاههای متروکه واقع در صحرای طبس پیاده کردند. اما در نهایت اعجاب و ناباوری، به امر خداوند هواپیماها و بالگردهای آمریکایی در دام طوفان سهمگین شن گرفتار شدند و ناگهان طبس به جهنمی هولناک و گورستانی وحشتانگیز برای آمریکاییها تبدیل شد و عملیات نظامی آمریکا به طور مفتضحانه به شکست انجامید. آمریکاییها پس از این حادثه به دشمنیهای خود با ایران ادامه دادند. کودتای نوژه، تحریم اقتصادی و اقدامات تحریمی علیه نظام اسلامی، تحریک عراق به جنگ علیه ایران و ... نمونههایی دیگر از ریشههای تاریخی دشمنی آمریکا با ایران است. کارشکنیهای مکرر در موضوع دستیابی ایران به فنآوری صلحآمیز هستهای آخرین نمونه این شرارتها است. اقدامات تاریخی آمریکا در دشمنی با ملت ایران سابقه ذهنی بسیار بدی از دولتمردان آمریکا در نزد ملت ایران باقی گذارده است. امام خمینی(ره) پس از تصویب لایحه کاپتیولاسیون فرمودند: رئیس جمهور آمریکا بداند این معنی را که امروز منفورترین افراد بشر است پیش ملت ما (امام خمینی، ج1، 127). 2- ریشه های ژئو پلوتیک 1-2- موقعیت ژئوپلتیک ایران و خاورمیانه خاورمیانه را در شرایط فعلی میتوان به هارتلند (قلب زمین) نامگذاری کرد. خاورمیانه در طول سدههای اخیر با اهمیت بوده است و با گذر زمان هر روز بر اهمیت آن افزوده شده است. خاورمیانه از نظر جغرافیایی سه قاره اروپا، آسیا، آفریقا را به هم متصل ساخته و مهمترین آب راههای جهان شمال خلیج فارس، دریای عمان، دریای سرخ و مدیترانه، در این منطقه قرار دارد. چندین نقطه از نقاط استراتژیک دنیا شامل تنگه هرمز، و باب المندب در این نقطه قرار دارد. از نظر مذهبی خاورمیانه خاستگاه سه دین بزرگ آسمانی اسلام، مسیحیت و یهود میباشد و اکنون 93 درصد جمعیت خاورمیانه را مسلمانان تشکیل میدهند. در این میان ایران قلب خاورمیانه است. همسایگی با شوروی سابق در دوران جنگ سرد و تنها مانع دستیابی روسها به آبهای گرم خلیج
فارس بر اهمیت استراتژیک ایران افزوده است. دارا بودن ساحل طولانی و قابل استفاده در دریای عمان و خلیج فارس و وجود جزایر راهبردی در آن، موقعیت دروازة ورود به اقیانوس هند را به ایران داده است. تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکا حاکم بلامنازع منطقه خاورمیانه بود و فعالترین دولت خارجی در صحنه سیاسی ایران را به خود اختصاص داده بود و ایران به عنوان مهمترین و قویترین متحد استراتژیک آمریکا در خاورمیانه و خلیج فارس محسوب میگردید. رژیم شاه نیز با هدف مقابله با بحرانهای داخلی و آسیبپذیریهای خارجی، وجود حامی قدرتمندی چون آمریکا را ضروری میدانست. پیروزی انقلاب اسلامی در ایران ضربه سهمگینی بر تسلط آمریکا بر منطقه خاورمیانه و ایران وارد نمود و آمریکا یک متحد بزرگ و مصرفکننده مهم تسلیحات آمریکایی، یک منبع صدور نفت به اسرائیل و یک دشمن سر سخت کمونیسم را از دست داد و منافع حیاتی او در خلیج فارس در معرض خطر قرار گرفت. مقام معظم رهبری میفرمایند: عملاً هم منطقه عظیم و حساسی که به آن خاورمیانه میگویند و شمال آفریقا و خلیج فارس- منطقه نفت- دریچه اقتدار آمریکا بود. نفت، خون حیاتبخش تحرک دنیای امروز است. تسلط بر اینجا مهم است که آمریکا هم تسلط پیدا کرده بود. در وسط خاورمیانه، ایران قرار داشت پایگاه اصلی استکبار، انقلاب اسلامی این منطقه اصلی را از زیر سیطره آمریکا بیرون کشید (امام خامنهای، 8/8/87). 3- ریشه های سیاسی 1-3- ایران مانع رهبری مطلق آمریکا بر جهان بعد از پایان جنگ جهانی دوم به دلیل خسارتهای فراوان وارد شده بر انگلیس، فرانسه و آلمان، آمریکا داعیه رهبری مطلق جهان را داشت. آمریکا با سیاستها و راهبردهای مختلف رژیم شوروی را در تنگنا گذاشت بطوری که در یک رقابت همه جانبه، رژیم شوروی دچار فروپاشی گردید. به دنبال فروپاشی شوروی آمریکا ادعای نظم نوین و رهبری مطلق بر جهان را سر داد. در این میان جمهوری اسلامی با راهبرد نه شرقی نه غربی، در مقابل این خوی سلطهگری ایستاد. حضرت آیه ا... العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی میفرمایند: دعوا بر سر چند مسئله سیاسی نیست،... خوب دو کشور با همدیگر سر مسائلی ممکن است اختلاف داشته باشند که مینشینند با مذاکره این اختلاف را حل میکنند. مسئله جمهوری اسلامی و دولت مستکبر آمریکا از این قبیل نیست. مسئله ریشهایتر است. مسئله این است که رژیم ایالات متحده آمریکا از بعد از جنگ جهانی دوم، داعیة ابر قدرتی مطلق دنیا را داشت، البته آن روز شوروی در مقابلش بود، اما این مسئله رقابت بین آمریکا و شوروی آن روز صرفاً رقابت بین دو ابر قدرت نبود. آمریکا میخواست بر روی تمام منابع حیاتی عالم دست بگذارد... در وسط این بحبوهة روز افزون اقتدار استکباری و در حساسترین نقطه، انقلاب اسلامی ایران بوجود آمد که مهمترین شعار این انقلاب مقابله با ظلم و استکبار بود. دفاع از حقوق ملتها بود (امام خامنه ای، 8/8/87). ایران همچنان به مقابله با سیاستهای افزون خواهانه آمریکا در منطقه و جهان ادامه داد و اکنون پس از گذشت سی سال از انقلاب اسلامی و مقابله ایران با سلطهگریهای آمریکا، ایران به یک قدرت منطقهای تبدیل شده است به گونهای که دشمنان ایران نیز بر آن اعتراف دارند مقام معظم رهبری در دیدار با فرماندهان نیروی دریایی ارتش به موقعیت منطقهای ایران در خاورمیانه اشاره کردند و فرمودند: این کشور با برکت اعتماد و توکل به خدا و میدان آوردن دل و جان و همه امکانات خود اکنون به یک قدرت منطقهای تبدیل شده است به طوری که دشمنان هم به این واقعیت اعتراف دارند. 4-ریشه های فرهنگی همانگونه که ملاحظه شد ریشههای اختلاف و منازعه بین ایران و آمریکا در زمینههای مختلف خود را نشان داده است. دقت و علتیابی در تمام ریشههای فوق به موضوع مخالفت ایران با خوی سلطهطلبی و استکباری آمریکا باز میگردد. آمریکا خود را سلطان و حاکم بلامنازع عالم و از جمله ایران میداند و معتقدان به اسلام ناب محمدی (ص) حاضر به پذیرش هیچگونه سلطهای نیستند. ریشههای تاریخی- ژئوپلتیک و سیاسی اختلاف بین ایران و آمریکا تابع و روبنایی از این ریشه اصلی هستند و تا تکلیف این ریشه روشن نشود سایر ریشههای اختلاف باقی خواهد ماند. امام خمینی (ره) حتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بر این خوی و خصلت آمریکا تأکید کردند و مخالفت خود را بطور مکرر با آن نشان دادند. ایشان پس از تصویب لایحه کاپتیولاسیون توسط دولت ایران که با فشار آمریکا انجام شد طی بیانی در سال 1343 آمریکا و اجانب را چنین معرفی کردند: دنیا بداند که هر گرفتاریای که ملت ایران و ملل مسلمین دارند، از اجانب است، از آمریکاست. ملل اسلام از اجانب عموماً و از آمریکا خصوصاً متنفر است، بدبختی دول اسلامی، از دخالت اجانب در مقدرات آنهاست. اجانبند که مخازن پر قیمت زمین ما را به یغما برده و میبرند... دیروز ممالک اسلامی به چنگال انگلیس و عمال آن مبتلا بودند. امروز به چنگال
آمریکا و عمال آن. آمریکاست که از اسرائیل و هواداران آن پشتیبانی میکند. آمریکاست که به اسرائیل قدرت میدهد تا اعراب مسلمان را آواره کند. آمریکاست که کالا را یا با واسطهیابی واسطه بر ملت ایران تحمیل میکند. آمریکاست که اسلام و قرآن مجید را به خیال خود مسخره میداند و میخواهد آنها را از جلوی پای خود بردارد. آمریکاست که روحانیون را خار راه استعمار میداند و باید آنها را به حبس و زجر و اهانت بکشد. آمریکاست ... با ملت اسلام معامله وحشیگری و بدتر از آن میکند (امام خمینی، 4/8/1343). در جریان اشغال سفارت آمریکا در تهران و هیاهو و تبلیغات شدید غرب و دولت ایالات متحده بر ضد ایران، امام طی سخنانی مجدداً خوی استکباری آمریکا را یادآور شدند و فرمودند: اما قضیه اینجایی که شما اسمش را سفارت میگذارید و ما اسمش را جاسوس خانه میگذاریم ... اینجا اصلاً یک سفارتخانه نیست، با اسم سفارتخانه یک محلی درست کردند برای جاسوسی و توطئه منطقه نه توطئه تنها برای ایران (امام خمینی، ج10، 411). حضرت امام در همین رابطه پیامی به دانشجویان پیرو خط امام به تشریح بیشتر گروگانگیری میپردازند و عزم ملت ایران در نفی هرگونه سلطهگری را بیان میفرمایند: مرکز توطئه و جاسوسی به اسم سفارت آمریکا و اشخاصی که در آن بر ضد نهضت اسلامی ما توطئه نمودهاند از احترام سیاسی بینالمللی برخوردار نیست. تهدیدات و تبلیغات دامنهدار ملت آمریکا به قدر پشیزی نزد ملت ما ارزش ندارد... کارتر یک اشتباه دارد و آن اینکه گمان میکند همه دولتها چشم بسته به خدمت او ایستاده اند... ملت بزرگ ایران به پا خواسته است که نگذارد لانههای جاسوسی در ایران به عمل ننگین خود ادامه دهند (امام خمینی، ج10، 264). حضرت امام (ره) در مورد حمله نظامی کارتر به طبس که نمونه آشکار نقض قوانین بینالمللی بود فرمودند: این آقایان که هی فریاد میزنند که شما نقض قراردادهای اجتماعی و بینالمللی را کردید. خودش هم همین نقض قرار داد بینالمللی را کرده است که نظامی وارد کرده در یک مملکتی که مستقل است (امام خمینی، ج10، 195). هنگامی که کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا دستور قطع رابطه با ایران را صادر کرد. امام (ره) در پیامی به ملت شریف ایران، قطع رابطه آمریکا با ایران را نشانه پیروزی دانستند به ملت ایران به دلیل این قطع رابطه که نشان از پایان چپاولگری آمریکا در ایران بود تبریک گفتند و نوید پیروزی و استقلال دادند. ملت شریف ایران، خبر قطع رابطه بین ایران و آمریکا را دریافت کردم. اگر کارتر در عمر خود یک کار کرده باشد که بتوان گفت به خیر و صلاح مظلوم است همین قطع رابطه است. رابطه یک ملت به پاخاسته برای رهایی از چنگال چپاولگران بین الملل با یک چپاولگر عالم خوار، همیشه به ضرر ملت مظلوم و به نفع چپاولگر است. ما این قطع رابطه را به فال نیک میگیریم چون که این قطع رابطه دلیلی بر قطع امید آمریکا از ایران است. ملت رزمنده ایران این طلیعه پیروزی نهایی را که ابر قدرت سفاکی را وادار به قطع رابطه یعنی خاتمه دادن به چپاولگریها کرده است اگر جشن بگیرد حق دارد. من کراراً گوش زد کردهام که رابطه ما با اماکن آمریکا رابطه ملت مظلوم با جهان خواران است (امام خمینی، ج12، 59). سرانجام امام خمینی(ره) در پیامی تمامی گرفتاریهای ملتهای مظلوم عالم را از آمریکا و خوی سلطهطلبی و استکباری آن دولت میدانند و عزم ملت ایران را تا ریشهکنی این خوی بیان میفرمایند و علت اساسی اختلاف بین ایران و آمریکا را کنار نیـامدن و تحت سلطه آمریکا قرار نگرفتن ملت ایران معرفی میکنند و تمام مصائب وارده بر ایران را ناشی از همین موضوع میدانند: آمریکا دشمن شماره یک مردم محروم و مستضعف جهان است. آمریکا برای سیطره سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و نظامی خویش بر جهان زیر سلطه، از هیچ جنایتی خودداری نمینماید. او مردم مظلوم جهان را با تبلیغات که به وسیله صهیونیسم بین الملل سازماندهی میگردد، استثمار مینماید. او با ایادی مرموز و خیانت کارش چنان خون مردم بیگناه را میمکد که گویی در جهان هیچ کس جز او و اقمارش حق حیات ندارند. ایران که خواسته است از هر جهت با این شیطان بزرگ قطع رابطه نماید امروز گرفتار این جنگهای تحمیلی است.... ملتهای مسلمان باید بدانند که ایران کشـوری است که رسمـاً با آمریکـا میجنگد و شهدای ما، این جوانان و دلاوران ارتش و سپاه از ایران و اسلام عزیز در مقابل آمریکا دفاع میکنند... چه اگر ما با آمریکا و سایر ابر قدرتها کنار آمده بودیم گرفتار این مصائب نبودیم... ما با آمریکا در ستیزیم (امام خمینی، ج12، 40). ایشان در بیانات دیگری نیز بر سایر جنبههای اختلافات ایران و آمریکا اشاره مینمایند: این منازعه بین ما و آمریکا نیست، بین اسلام و کفر است (امام خمینی، ج10، 224) اگر آمریکا و اسراییل لااله الا الله بگویند ما قبول نداریم چرا که آنها میخواهند سر ما کلاه بگذارند (امام خمینی، ج15، 209) امام خمینی در جای دیگر م
بارزه ایران و آمریکا را تا قطع منافع آمریکا مستمر میدانند و میفرمایند: جهان باید بداند که ایران راه خود را پیدا کرده است و تا قطع منافع آمریکای جهانخوار این دشمن کینه توز مستضعفین جهان، با آن مبارزه آشتیناپذیر دارد (امام خمینی، ج15، 125). نتیجه اگر چه آمریکا در ایران دارای سابقه طولانی نیست ولی از همان ابتدا سابقه حضور بسیار بدی از آن کشور در دل ایرانیان مانده است. دخالت مستقیم در شکست دولت دکتر مصدق و انجام کودتای 28 مرداد ماه 1332 اولین و آشکارترین اقدام آمریکا در ایران است. تصویب قانون کاپیتولاسیون و حق قضاوت کنسولی در سال 1341 و ایجاد مصونیت برای کلیه کارکنان آمریکایی در ایران بغض و کینه ایرانیان نسبت به آمریکا را افزود. حوادث 15 خرداد سال 1342 کشتار طلاب و مردم بی گناه در آن حوادث و متعاقب آن تبعید امام خمینی(ره) به خارج از کشور، گونهای دیگر از سابقه سیاه آمریکا، قبل از انقلاب اسلامی در ایران است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز آمریکا دست از دشمنی خود برنداشت و با پذیرش محمدرضا، شاه فراری ایران در آمریکا بر این خصومت افزود. دخالت نظامی در ایران که به واقعه طبس مشهور گشت، پشتیبانی از کودتای نقاب و نوژه، پشتیبانی از عراق در جنگ تحمیلی، کارنامه تاریخی آمریکا در ایران است. در بعد ریشههای ژئوپلتیک، ایران در زمان حکومت پهلوی بزرگترین و مهمترین متحد آمریکا در خاورمیانه بوده است که نقش ژاندارمی را برای او ایفا کرده است. همسایگی اتحاد جمایر شوروی، دسترسی به ساحل طولانی ایران در خلیج فارس و دریای عمان، موقعیت مرکزی درخاورمیانه و اتصال سه قاره اروپا، آسیا و آفریقا هم بر اهمیت ژئوپلتیک ایران افزوده است و اکنون که جمهوری اسلامی شعار نه شرقی، نه غربی را استراتژی خود قرار داده است آمریکا به عنوان پیگیر منافع سلطهطلبانه خود با ایران دشمنی میکند ایران در بعد سیاسی نیز جلوی جاهطلبیها و زیادهخواهیهای آمریکا ایستاده است. قطع دست آمریکا در منطقه و صدور تفکر انقلاب اسلامی به سایر مسلمانان و دعوت آنان به ایستادگی در مقابل ظلم و استکبار، علت دیگر دشمنیهای آمریکا با ایران است و مهمترین بعد دشمنی ایران با آمریکا جنبه فرهنگی است. از نظر مسئولان و رهبران انقلاب اسلامی، آمریکا خوی استکباری دارد. که این نکوهش و لزوم ایستادگی در مقابل این خصلت حتی در قبل از انقلاب و در بیانات و پیامهای حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جهموری اسلامی کاملاً مشاهده میشود و به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی، این بعد از دشمنی کاملاً قویتر، در عمل خود را نشان داده است. امام خمینی(ره) بنیانگذار و سیاستگذار اصلی انقلاب اسلامی آمریکا را شیطان بزرگ معرفی نمودند و همه گرفتاریها ملل جهان را از آن کشور میدانند . ایشان طرفداران آمریکا در جهان اسلام را با واژه اسلام آمریکایی معرفی میکنند (امام خمینی، ج15، 154) و جنگ اصلی را جنگ اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی (امام خمینی، ج13، 83) و اسلام مرفههای بی درد معرفی میکنند. لذا دشمنی ایران و آمریکا همچنان پایدار خواهد ماند و در کوتاه مدت انتظار از بین رفتن آن متصور نیست. @samen_pirbakran
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون خانواده محترم شهید ابراهیمی «و هر از گاه در گذر زمان در گذر بی صدای ثانیه های دنیای فانی، جرس کاروان از رحیل مسافری خبر می دهد که در سکونی، آغازی بی پایان را می سراید» درگذشت مادر مهربانتان را به شما و خانواده محترمتان تسلیت عرض نموده برایشان از درگاه خداوند متعال مغفرت، برای شما و سایر بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل خواهانم سبزیپور مورخه ۹۹/۱۱/۱۸
1.mp3
4.84M
موضوع: علل و عوامل یا ریشه های انقلاب اسلامی ویژه دوران بعد از سقوط رضا شاه و جریان نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران سخنران: حامد سبزی پور (کارشناس مسائل سیاسی) (فایل 1)
2.mp3
4.8M
موضوع: علل و عوامل یا ریشه های انقلاب اسلامی ویژه دوران بعد از سقوط رضا شاه و جریان نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران سخنران: حامد سبزی پور (کارشناس مسائل سیاسی) (فایل 2)
3.mp3
3.99M
موضوع: علل و عوامل یا ریشه های انقلاب اسلامی ویژه دوران بعد از سقوط رضا شاه و جریان نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران سخنران: حامد سبزی پور (کارشناس مسائل سیاسی) (فایل 3)
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت ۷۷ 🔰 ناسیونالیسم ایراني شاید بتوان آغاز ناسیونالیسم ایرانی را همزمان با مشروطه دانست. اگر این دوران را آغاز ناسیونالیسم ایرانی بدانیم، عصر حکومت پهلوی اوج جریان ناسیونالیسم بود. چندگانگی ناسیونالیسم ایرانی بر پایه تنوع منابع فرهنگی و ارزشی خاص و سوگیری های واگرایانه گرایش های ناسیونالیستی در مشروطه ایرانی، امکان اشتراك بر سر تعریف فراگیر ملت و استقرار و نهادینه کردن حاکمیت ملت و حکومت قانون را تحلیل برد. به گونه ای که از مشروطه به این سو، مسأله ملت و حق حاکمیت ملت به عنوان مهمترین مسأله معاصر ایران همچنان در کانون توجه قرار دارد. باید توجه داشت که ملی گرایی در دوره مشروطه به ادبیات سیاسی ایران وارد شد و همچنین ملی گرایی در ایران وجه سلبی داشته و عمدتاً در وجه همبستگی در مقابل بیگانگان شکل گرفته است. ♦️شکل گیری دولت مدرن از سال ۱۳۰۰ خورشیدی، نقش نخبگان فکری و سیاسی و سیاست بین الملل حاکم در طول یك قرن گذشته به عنوان عوامل اصلی به وجود آمدن ناسیونالیسم قومی در ایران مطرح می شود. این امر در عصر پهلوی اول به خوبی نمایان شد و با اجرای سیاست ناسیونالیسم فرهنگی، ارائه قدرتی برهنه با عملکرد معلق و تقریباً یك سویه، تقابل صرفاً نظامی با ایلات و قومیتها و طرد آنها و تلاش در جهت حذف خرده فرهنگ ها و زبان آنان در روند ملت سازی از تحقق مفهوم ناسیونالیسم در بین نیروهای اجتماعی و سیاسی جلوگیری شد. 🔹مظاهر ناسیونالیسم در رژیم پهلوی را می توان در سه مؤلفه باستانگرایی، میهن دوستی و شاه پرستی مشاهده نمود. بنابراین می توان اذعان داشت؛ دوره سلطنت رضاشاه به دلیل تلاش حکومت برای تأسیس دولت مدرن و گسترش غرب گرایی و تلاش شخص رضاشاه و روشنفکران همراه و همرأی وی برای کسب مشروعیت سیاسی از طریق پیوند دادن سلطنت پهلوی با پادشاهی های باستانی ایران، یك مقطع دوران ساز و مؤثر در شکل دهی بنیان های فکری ایران نوین به شمار می رود. 🔸در این میان ناسیونالیسم که به عنوان یکی از ایدئولوژی های اصلی و ماهوی جریان تجددخواهی، با پیروزی انقلاب مشروطیت در فضای سیاسی و فرهنگی ایران تثبیت شده بود، از یك نقش محوری در تحولات فکری عصر پهلوی اول برخوردار شد. از سوی دیگر، ناامنی و ناکارآمدی گسترده بعد از دوران مشروطه، موجب گرایش هر چه بیشتر روشنفکران و رجال سیاسی آن عهد به سوی ملی گرایی و مظاهر اصلی آن همچون دولت ملی برای ایجاد ثبات و امنیت و توسعه در ایران شد. در چنین فضایی رضاخان پا به عرصه قدرت سیاسی گذاشت و توانست با در دست گرفتن اقتدار نظامی و ایجاد ثبات و امنیت نسبی در کشور، وجهه خوبی برای خود به دست آورد و سپس، با اتخاذ ایدئولوژی ناسیونالیسم تلاش کرد تا ضمن رسیدن به مقام سلطنت ایران، برای حکومت خود مشروعیت سیاسی استواری فراهم کند.ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi 📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت ۷۸ 🔰 ادامه بحث ناسیونالیسم ایرانی می توان اذعان داشت که مشروطه توسط رادیکال های انقلابی مثل تقی زاده از حالت اصلاح طلبی خود منحرف شد و به صورت ناسیونالیسم رضاخانی و پس از شهریور ۲۰ به صورت ناسیونال سیوسیالیسم مصدقی درآمد و لیبرالیسم و دموکراسی طلبی مشروطه به عقب رانده شد. ناسیونالیسم افراطی در ایران با تأکید بر زبان فارسی و نژاد آریایی و منحط دانستن زبانهای دیگر قومی و محلی و نژادهای غیر فارس در صدد احیاء آیین های دوران باستان ایرانی بودند و در مقام عمل به لحاظ آمیختگی عمیق فرهنگ های مختلف در دوران مختلف و تأثیرناپذیری عمیق فرهنگ و آداب و سنن در ایران از فرهنگ و اخلاق اسلامی عملا چنین تجزیه ای امکان پذیر نبود. ♦️تمامی اقدامات و اصلاحات فرهنگی سلطنت رضاشاهی در پی ایجاد هویت ملی جدید صورت می گرفت و جوهره اصلی آنها تأکید بر ناسیونالیسم بود. با فروپاشی استبداد رضاخانی که نماینده ناسیونالیسم تجددگرا بود، در دهه نخست عصر پهلوی دوم جامعه ایرانی شاهد شکل گیری ناسیونالیسم ضد استعماری بود که محصول آن نهضت ملی کردن صنعت نفت است. ولی رفته رفته و با قدرتمند شدن محمدرضا شاه ادامه نوسازی جامعه ایران در امتداد دوران پهلوی اول ادامه پیدا کرد. شاه با استفاده از ابزار سرکوب مخالفان توانست یك دولت اقتدارگرای سلسله مراتبی تأسیس کند؛ وی از ابتدای دهه ۱۳۴۰ با حمایت غرب فصل تازه ای را در ساختار اجتماعی ایران گشود و ایران را به دوره تازه ای از عصر نوسازی وارد کرد و آن را عصر تمدن بزرگ نامید. 🔹بدین ترتیب دوره دوم تجددگرایی آمرانه آغاز شد و مظاهر و تجلیات تمدن غرب وارد جامعه ایران شدند، بدون اینکه در این اقتباس منطق و عقلانیتی به کار رفته باشد. باستان گرایی، مدرنیسم اجباری و دیگر سیاست های فرهنگی عصر پهلوی سرانجام به بروز شکافها، تعارضات و تنش های فرهنگی در جامعه ایرانی منجر شدند. حکومت پهلوی می کوشید که زمانی به جبر و ا
کراه به مقابله با اسلام و بازگشت به ایران باستان بپردازد و زمانی دیگر با فرهنگ سازی و اجرای برنامه هایی چون برگزاری جشنهای ۲۵۰۰ ساله، تبدیل تاریخ هجری به تاریخ شاهنشاهی و تغییر دادن کلمات عربی به زبان فارسی، به این هدف دست یابد. 🔸یکی از نمادهایی که در عصر پهلوی قبله ی باستان گرایی و بازگشت به دوران پیش از اسلام محسوب می شد، تخت جمشید بود. تخت جمشید که در کنار دیگر بناهایی چون: قبر کوروش و نقش رستم از آثار برجای مانده از زمان هخامنشیان بود، در دوران پهلوی از قداستی ملی برخوردار شد. کارگزاران فرهنگ و سیاست حکومت پهلوی برای مقابله با اسلام به ترویج فرهنگ باستانی و رجوع به گذشته پیش از اسلام مبادرت می ورزیدند. از این رو تخت جمشید و دیگر بناهای باستانی اهمیتی مضاعف یافت. از بین تمام شعرا نیز فردوسی را صاحب نام و آوازه ای بلند کردند و به ترویج شاهنامه و شاهنامه خوانی(خصوصا قسمتهای آخر شاهنامه که به نوعی نشانگر بغض و کینه ی برخاسته از وطن پرستی است.)، مبادرت ورزیدند و در تمام شهرهای کشور، خیابان ها، میادین، دانشگاه ها و مدارس بسیاری به نام فردوسی نام گذاری شد. 🆔 @Jarianshenasi 📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت ۷۹ 🔰 ادامه ناسیونالیسم ایرانی... از اوایل دهه چهل شمسی در نتیجه برخی تحولات نظیر: تشدید اقدامات اسلام ستیزانه رژیم، سرخوردگی اندیشمندان ایرانی از ایدئولوژی های رقیب نظیر ناسیونالیسم، شکل گیری ظرفیت های جدید برای طرح اسلام مدرن در جامعه، فاصله گرفتن اندیشه امام خمینی(ره) از دیگر روحانیون در حوزه علمیه و هژمونیك شدن اندیشه ایشان، پیوند جدیدی در عرصه سیاست و دین به وجود آمد که زمینه ادغام دو فرمِ دین و سیاست را فراهم آورد؛ محصول این تلفیق ساختاری شکل گیری اسلام سیاسی بود که متولی محتوای جدیدی تحت عنوان سیاست برای دین شد. این محتوای جدید، مخالف ملی گرایی افراطی و نگرش ناسیونالیستی غربی بود. ♦️گفتمان ناسیونالیسم ایرانی جدید که بعد از تحولات انقلاب اسلامی باقی ماند، با مؤلفه هایی چون عظمت و شکوه تاریخی، استقلال، تنفر و بیزاری از بیگانگان شناخته می شود. و به تعبیر رضا داوری اردکانی، در مکتب ناسیونالیسم ایران نیز فرد با حفظ همه ویژگی های خود چون؛ شخصیت، موقعیت و موضع اجتماعی، حقوق انسانی و... منافع ملی را برتر از منابع شخصی خود می داند و حتی آماده است در صورت لزوم برای حفظ منافع ملی از گزند حوادث، جان خود را فدا کند. به همین دلیل است که خیلی از محققین اعتقاد دارند ناسیونالیسم مثبت ایرانی که از افراطی گری به دور است، سرشار از الفت و مهربانی است. 🔹سامی زبیده معتقد است ناسیونالیسم ایران در دوران مدرن، تاریخ ایران را از تاریخ اعراب جدا کرده است. ناسیونالیسم ایرانی گذشته ی پیش از اسلام را گرامی می دارد و بر استمرار فرهنگ ایرانی به رغم فتوحات اسلام و اعراب پای می فشارد. در واقع ناسیونالیسم ایرانی از رسوخ فرهنگ ایرانی در تمدن اسلامی و شکل دادن به آن مطابق با مضامین و درونمایه های خود به نیکی یاد می کند. اسلام ایرانی متمایز دیده می شود و تشیعِ آن در ادامه ی مضامین معنوی پیش از اسلام تلقی می گردد. رژیم پهلوی از چنین مضامینی به نفع خود بهره برداری می کرد و باستانی بودن ایرانیان یا سلطنت آریایی را تکریم می نمود. این مضامین اساساً سکولار بودند و به استهزای تشکیلات روحانیون،عقب ماندگی و ارتجاع آنان می پرداختند. در برابر پرورش چنین مضامینی، تشکیلات روحانیون، وابستگی مسخ شده به غرب و ضربه زدن و دشمنیِ آن با اسلام و مسلمانان را محکوم می ساختند و به دشمنی با آن می پرداختند. 🔸آیت الله خمینی مشخصاً در متهم کردن سکولاریسم و خودنمایی های پهلوی انتقادات تندی داشت و بر وحدت مسلمین جهان و رسالت مشترك جهان اسلام تأکید می کردند. بنابراین ایدئولوژی جمهوری اسلامی انترناسیونالیستی بود. جمهوری اسلامی ایران ادعای پیشبردِ پروژه ی آزادسازی و همبستگی را در سراسر جهان اسلام داشت و آشکارا برای صدور انقلاب می کوشید. انقلاب ایران یك انقلاب مردمی بود، نه کودتایی نظامی به سبك اعراب؛ و توده ی مردم تحت لوای اسلام و باورهای راستین آن بسیج شده بودند. این انقلاب نه تنها نظر اسلام گرایان، بلکه نظر بسیاری از ناسیونالیست ها و چپگرایان را در جهان عرب به خود جلب کرد. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi 📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت ۸۰ 🔰 ناسیونالیسم از نگاه امامین انقلاب باستان گرایی و تفکر ناسیونالیستی در دولت پهلوی به اوج خود رسید. پیروزی انقلاب اسلامی ایران، این تفکر غربی را به حاشیه راند. ملی گرایان دولت موقت که از اعضای جبهه ملی و نهضت آزادی بودند، برای احیای این اندیشه تلاش فراوان کردند و حضرت امام(ره) در مقابل آنها ایستاد. ایشان، ملی گرایی و شاهنشاهی را دو روی یک سکه معرفی می کرد. ملی گرایان
به اعتقاد امام می خواهند با این اصطلاح منافع اجنبی ها را حفظ کنند. امام(ره)، ملی گرایان را خیانت کار و مخالف اسلام دانسته و به طرد آنها هشدار می دهد. ♦️ناسیونالیسم از نگاه امام خمینی(ره) : تفکر امام خمینی از آغاز نهضت اسلامی مبتنی بر اندیشه وحدت اسلامی و نگرش امت مدارانه به مسائل جهان اسلام بوده است. ایشان مصالح اسلام و مسلمانان را همواره در کنار مصالح و منافع ملی قرار داده و رفع مشکلات از جامعه مسلمانان را یک اصل مسلم می شمردند. ایشان تا هنگامی به قومیت، حب وطن و احساسات پاک ملی گرایانه ارج می نهد که در قالب یک ایدئولوژی در برابر اسلام قرار نگرفته باشد.  ایشان معتقدند که اسلام برای رفع تبعیض ها آمده است و برای هیچ گروهی ویژگی خاص قرار نداده است. امام خمینی (ره) در یکی از بیانات خود تعالیم اسلام را ضد نژاد پرستی می داند و می گوید: «اسلام آمده است که بگوید همه نژادها با هم اند، هیچ کدام بر هیچ کدام تفوق ندارند، نه عرب بر عجم و نه عجم بر عرب و نه ترک بر هیچ یک از اینها و نه هیچ نژادی بر دیگری و نه سفید بر سیاه و نه سیاه بر سفید، هیچ کدام بر دیگری فضلیت ندارند. فضیلت با تقوا است، فضیلت با تعهد است...» 🔹بنابر این، برتری قومی و نژادی که یکی از دلایل مهم ایجاد تفرقه و جنگ های خونین است، از نظر امام خمینی مردود است؛ زیرا این مسئله مخالف صلح بوده و امری است که اساس دعوت پیامبران را برهم می زند: «آن چیزی که آنها اصرار دارند این است که ما با هم مجتمع نشویم، ما با هم برادر نباشیم، مسلمان ها در هر کجا که هستند با اشکال مختلفه (باشند)، یک شکل آن ملی گرایی، آن می گوید ملت فارس، آن می گوید ملت عرب، آن می گوید ملت ترک، این ملی گرایی که به این معنا است که هر کشوری، هر زبانی بخواهد مقابل کشور دیگر و زبان دیگر بایستد، این امری است که اساس دعوت پیامبران را به هم می زند».  از نظر امام خمینی(ره) منشأ ملی گرایی و قوم پرستی، استعمار است که در صدد چپاول مخازن کشورهای مسلمان است: «این تبلیغات که این عرب است، آن ترک است و یا فارس یا کرد، تبلیغاتی است که اجانب برای چپاول مخازنی که در این ممالک است رواج می دهند که مسلمانان را از هم جدا کنند». 🔸بنابر این امام خمینی(ره) ناسیونالیسم منفی را که در صدد برتری قومی، زبانی، نژادی و ... است نمی پذیرد. امام خمینی(ره) ملیت را تنها در صورتی می پذیرد که در سایه تعالیم اسلام باشد؛ بر همین اساس ایشان دفاع از میهن را از واجبات می داند و همواره بر حفظ و یک پارچگی آن تأکید می کردند:« ما ملت را و فداکاری در راه میهن را در سایه اسلام می پذیریم. ما ملیت را در سایه تعالیم اسلام قبول داریم و ملت، ملت ایران است، برای ملت ایران هم، همه جور فداکاری می کنیم، اما در سایه اسلام، نه اینکه همه اش ملیت و همه اش گبریت. ملیت، حدودش حدود اسلام است، و اسلام هم تأیید می کند او را، ممالک اسلامی را باید حفظ کرد، دفاع از ممالک اسلامی جزء واجبات است،لکن نه اینکه ما اسلامش را کنار بگذاریم و بنشینیم فریاد ملیت بزنیم. همچنین اگر ملت گرایی را به معنای حب وطن نیز در نظر بگیریم و ناسیونالیست را کسی بدانیم که دوستدار وطن و سرزمین خود است و سایرین را انسان و همنوع خود می داند نه غیر انسان و غیر همنوع، در این صورت نیز مورد تأیید امام خمینی (ره) است: «حب وطن، حب اهل وطن و حفظ و حدود کشور مسأله ای است که در آن حرفی نیست». ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi 📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت ۸۱ 🔰 ادامه ناسیونالیسم، از نگاه امام خمینی... حضرت امام(ره) با ملی گرایی اگر به معنای استقلال طلبی مردم یک سرزمین برای مقابله با قدرت های استعماری و مستکبران بی گانه باشد که در قالب نهضت های ملی تظاهر و تجلی یافته، نیز مخالفت نیست. اما آن ناسیونالیسم غربی که منشأ نژادپرستی دارد و در جداکردن آدمیان و نوع بشر از یک دیگر نقش به سزایی داشته و به پیدایش ایدئولوژی های محدود و اختلاف برانگیز انجامیده و ثمره ای جز تضییع حقوق انسان ها و دفاع از گروه خاصی را نداشته به شدت از سوی امام خمینی(ره) طرد و نفی شده است. ♦️ایشان در یکی از سخنرانی هایش می فرماید: «چند روز پیش از این در یک نوشته ای دیدم که می گوید که چرا از ملی می ترسید شماها؟ چرا نمی گویید مجلس شورای ملی؟ من به آن آقا می گویم، شما چرا از اسلامی می ترسید؟! ما این ملی که مجلس شورای ملی باشد، حالا بیش از پنجاه سال از آن می گذرد، و ما یک اثر صحیحی از آن ندیدیم. هر وقت یک آدم صحیح پیدا می شد، پنجاه نفر هم از نوکرهای استعمار پیدا می شدند و او را می کوبیدند. من می گویم به این ها که ما تابع این ملت هستیم، این جمعیت ما که خودمان برای خودمان یک کاره نیستیم، 🔹ما می خواهیم ببینیم خواست این ۳۵ میلیون جمعیت چی است؟ ما دیدیم که خواست این ۳۵ میلیون جمعیت این بود که ما اسلام را می خواهیم. در ت
مام صحبت ها از اول تا آخر این نبود که ما ملی گرا هستیم. ملی گرایی بر خلاف اسلام است. اسلام آمده است که همه را به یک نحو به آن نظر بکند، همه جوامع را. 🔸ملی گرایی این است که الان در آمریکا بین سیاه ها و سفید دارد واقع می شود، و این کارتری که دعوی این را می کند که من طرفدار بشر هستم، این سیاهان را این طور می کشد و این طور آزار می دهد. ملی گرایی این است که بعضی از این دولت های عربی می گویند عربیت و نه غیر. ملی گرایی این پان ایرانیسم است، این پان عربیسم است، این برخلاف دستور خداست و برخلاف قرآن مجید است. ما که می گوئیم که جمهوری اسلامی، مجلس شورای اسلامی، برای اینکه از آن امام زاده، ما معجزه ای ندیدیم! پنجاه سال است، بیشتر، ما را عقب راندند، پنجاه سال بیشتر است که اینها کارشکنی کردند». قصه ملی گرایی نهضت آزادی و جبهه ملی با رهبری امام خمینی(ره)، رو به افول رفت. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi 📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت ۸۲ 🔰 ناسیونالیسم در کلام رهبری آیت الله خامنه ای در یك تقسیم بندی کلی، ناسیونالیسم را براساس ارزشهای حاکم بر آنها به دو دسته ناسیونالیسم مثبت و ناسیونالیسم منفی تقسیم می نمایند. ایشان در فرمایشات خود بیان می کنند: ما ناسیونالیسم را به معناى مثبتش قبول داریم. هرکس باید به میهن خودش علاقه داشته باشد. مگر می شود کسى از میهن خودش دور باشد؟ ناسیونالیسم به این معنا چیز خوبى است؛ اما به این معنا که چون من اهل اینجا هستم، پس بایستى علیه همه ى ملتهاى دیگر توطئه کنم و بدخواه آنان باشم و علیه آنان کید و مکر داشته باشم، این بد است؛ یعنى اثبات وابستگى من به اینجا، جزئیت من از خانواده ى عمومى وجهانى را نفى کند. معمولا این ناسیونالیست ها، وقتی که گرایش ناسیونالیستى در یك جا خیلى قوى می شود، اینطورى هستند. علی ای حال، توجه بکنید که این، آن را نقض نکند.... ♦️ایشان در تقسیم بندی دیگر، بر ناسیونالیسم افراطی براساس نوع ملیت ها تأکید می نمایند که برخی از آنها عبارت از ناسیونالیزم ایرانی مآبى، ناسیونالیزیم عربى، ناسیونالیزم ترکى و... می باشد. و بیان می کنند: در داخل این کشورها، هرجا اقلیّتى وجود داشت، به تقویت ناسیونالیزم افراطى قومىِ آن اقلیّت می پرداختند. فرض بفرمایید در داخل ایران، نسبت به بعضى از اقوام ایرانى، القائات و تلقینهایى می شد، تا جنبه ى قوم گرایى آنها، به شکل افراطى بروز کند. در کشورهاى شمال آفریقا- در مصر و جاهاى دیگر- بین بعضى از اقوام عربْ که از زمانهاى گذشته در آن مناطق بوده اند، به تقویت شعارها و احساسات قومىِ خاصّ آنها می پرداختند و وادارشان می کردند که حول آن محورها بگردند. هرجا اقلیت مذهبى بود، آن را تقویت می کردند؛ و هلمّ جرّا. تلاشهایى چنین را که در زمان سابق هم بود، بعد از انقلاب اسلامی در ایران، مضاعف و تقویت کردند؛ چون دیدند خورشید وحدت آفرین اسلام، در نهایت تلالؤ و گرمابخشى، در حال تابیدن بر دنیاى اسلام است. اما آنها به این تلاش ها هم اکتفا نکردند و عناصرى را وادار نمودند تا به ایجاد تفرقه بپردازند. 🔹آیه الله خامنه ای در جایی دیگر تأکید می نمایند: اساسی تر از این مسائل، گسیختگى دنیاى اسلام است که این هم تلخىِ بزرگى است و شاید اساس مشکل در آن باشد. ملت هاى اسلامى از هم جدایند. چندین سال- شاید نزدیك به صد سال- است که دست هایى احساسات ناسیونالیستى را در ملت هاى اسلامى تقویت می کنند. در کشورهاى عربى، احساس ناسیونالیسم عربى را؛ در ترکیه احساس ناسیونالیسم ترکى را؛ در ایران احساس ناسیونالیسم ایرانى را و در سایر ملتهاى مسلمان، احساسات ناسیونالیسمى دیگر را. 🔸کسانى که این احساسات را در ملت هاى اسلامى تزریق کردند و دمیدند، شاید نظر بدى نداشتند؛ اما توجّه نکردند که پان عربیسم و پان ترکیسم و پان ایرانیسم و مانند آن به چه قیمت تمام خواهد شد. توجّه نکردند که تزریق چنین احساساتى به قیمت این تمام خواهد شد که ملتهاى یکپارچه این طور از هم گسیخته شوند و دشمنان اسلام هر بلایى می خواهند بر سر مسلمانان بیاورند. این هم یك گسیختگى دردآور است که به دلیل احساسات ناسیونالیستى یا احساسات فرقه اى بین شیعه و سنّى و اباضىّ و از این قبیل رخ نموده است. اینها تلخی هاست. همه هم این تلخی ها را می بینند. ملت ها که دستشان از صحنه هاى تصمیم گیرى کوتاه است و غمگینند؛ اما متأسّفانه مسئولین هم کمتر به فکر ترمیم این رخنه و شکاف در امّت اسلامی اند. مع الاسف این اشکالِ موجود، از دردهاى بزرگ امّت اسلامى است. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با پیوستن به این پویش وبا نصب پرچم بر سردر های منزل خود عکس بگیرید و برای ما ارسال کنید 👇👇 @FAGHATAHLBIT1399 👉 @basijnews_pirbakran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روایت رهبر انقلاب از دوران مبارزه با رژیم پهلوی 🔹رهبر انقلاب: در دوران مبارزه با رژیم پهلوی، شب می‌ریختند در خانه­‌ی آدم، جلوی زن و بچّه‌ی آدم، آدم را کتک می‌زدند، دستبند به دست آدم می‌زدند، بعد هم می‌بردند آدم را، یا از اینها بالاتر. 🔹از شکست‌های مقطعی نباید مأیوس بشوید؛ اگر بنا باشد که انسان از شکست‌ها مأیوس بشود، ما صد بار باید در دوران مبارزه عقب­‌نشینی می‌کردیم. @samen_pirbakran
هدایت شده از صراط
روز نیروی هوایی دکتر شبان شهیدی مؤدب یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ نوزدهم بهمن، یادآور دیدار تاریخی همافران و خلبانان هوانیروز با امام خمینی در سال ۱۳۵۷ است که به لحاظ اهمیت و نقش آن در پیروزی انقلاب اسلامی، «روز نیروی هوایی» لقب گرفته است. به این مناسبت، هر سال در چنین روزی فرماندهان و پرسنل نیروی هوایی با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند. این روز به دلایل ذیل در تاریخ انقلاب نقش نمادین دارد: ۱- هوانیروز که از اوایل ۱۳۴۱ طراحی شد در واقع بخش هوایی نیروی زمینی بود که برای پشتیبانی و جابجایی نیروها انواع هلی‌کوپترهای پیشرفته را در اختیار داشت. ۲- به جز تعداد اندکی از پرسنل و خلبانان این نیرو که در ایتالیا دوره دیده بودند، سایر خلبانان‌ و همافران آن یا در پایگاه‌های نیروی هوایی ارتش امریکا تربیت شده بودند یا در ایران با نظامیان امریکایی تماس داشتند. ۳- در لشگرکشی شاه به کشور عمان برای سرکوب انقلابیون ظفار که از سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۴ به‌طول انجامید، خلبانان و همافران هوانیروز بودند که با پشتیبانی از واحدهای زمینی ارتش، انقلابیون جدایی‌طلب دارای تمایلات مارکسیستی ظفار را شکست دادند و توانستند حکومت سلطان قابوس را تثبیت کنند. ۴- فرمانده هوانیروز از سال ۱۳۵۲ تا روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ سرلشگرخلبان منوچهر خسروداد، یکی از وفادارترین امرای ارتش به شخص شاه به عنوان فرمانده نیروهای مسلح بود. با این حال همافران و خلبانان هوانیروز از نخستین واحدهای ارتش شاهنشاهی بودند که پیش از اعلام بی‌طرفی ارتش به انقلاب پیوستند. قبل از دیدار تاریخی ۱۹ بهمن ۱۳۵۷، با برنامه‌ریزی خاصی آن بخش از نیروها که در نگهداری هلی‌کوپترها نقش نداشتند، پادگان‌های هوانیروز را ترک کردند و به مردم پیوستند و در ۱۲ بهمن که امام به ایران وارد شد، هلی‌کوپتر هوانیروز رهبرانقلاب را از بهشت زهرا به بیمارستان «هزارتخت خوابی» برای عیادت و دلجویی از مجروحان آن دوره برد. با توجه به نقش روانی دیدار یاد شده که روحیه فرماندهان ارتش را تضعیف می‌کرد، ابتدا ستاد ارتش این دیدار را تکذیب کرد و پس از حادثه‌ای که در غذاخوری پادگان گارد شاهنشاهی به‌وجود آمد و شماری از درجه‌داران و افسران کشته شدند، روز ۲۰ بهمن ۱۳۵۷ تعدادی از نیروهای لشگر گارد به بهانه اعلام همبستگی هوانیروز با امام خمینی به پادگان هوانیروز در حوالی نارمک حمله‌ کردند. درگیری بین همافران صبح روز بیستم بهمن با ورود نیروهای حکومت نظامی در ساعت سه و نیم بامداد وارد مرحله تازه‌ای شد. همافران درهای اسلحه‌خانه را گشودند و تفنگ‌ها و مسلسل‌ها را بین کسانی که ورقه پایان خدمت داشتند، توزیع کردند و مردم نیز با فریاد «مردم چرا نشستیدر همافران را کشتند» به سمت پادگان هوانیروز حمله کردند و با نیروهای گارد درگیر شدند. پس از آن، در روزهای اولیه جنگ، نیروی هوایی با ابتکار سرهنگ خلبان جواد فکوری در عملیات کمان، نه تنها جلوی پیشروی نیروهای بعثی را گرفت؛ بلکه با بمباران اهداف نظامی در داخل عراق، باعث غافلگیری نیروهای متجاوز شد. در غائله کردستان نیز، هوانیروز و نیروی هوایی دست در دست هم شهرهای پاوه، سقز، بانه و دیگر شهرهای کردستان را از محاصره نجات دادند و مواضع نیروهای حزب دموکرات قاسملو و کومله را درهم کوبیدند و مردم کرد را ازسیطره آنان خلاص کردند. شهیدان خلبان شیرودی و فیض هرسینی و نوژه و سروان خلبان ناظوری که بعدها با درجه سرهنگی خاطرات خود را منتشر کرد، بسیار برجسته‌اند. نقش نیروی هوایی ارتش و سپاه در زمان حاضر در تضمین دستاوردهای انقلاب و حفظ کیان جمهوری اسلامی از گذشته بارزتر شده است، زیرا با وجود تحریم‌های متعدد بعد از پیروزی انقلاب، از یک سو افسران و درجه‌داران نیروی هوایی درآموزش، نگهداری و تعمیرات به خودکفایی رسیده‌اند و از سوی دیگر در نو‌آوری‌های تسلیحاتی نیروهای مسلح سهم مهمی را ایفا می‌کنند. افسرانی که در گذشته می‌بایست برای دوره‌های آموزشی و تکمیلی چندین سال از دوره آموزشی خود را در امریکا بگذرانند، امروز بی‌نیاز از مستشاران خارجی به خوبی و مستقلانه و با خودکفایی در انجام وظایف مقدس سربازی خود ایفای نقش می‌‌کنند. همچنین هوشیاری مرحوم امام که روز ۱۹ بهمن ۱۳۵۷همافران و خلبانان را سربازان امام زمان و اسلام نامید و با حمایتی که از ارتش کرد، مهر باطل را به ادعای واهی گروه‌های وابسته که خواهان انحلال ارتش و تشکیل ارتش توحیدی بی‌طبقه شده بودند، زد؛ باعث شد در مقابل تجاوز بعثی‌ها قد علم کنیم. نفش شهیدان سرلشگر فکوری و ستاری نیز در هویت بخشی مجدد به نیروی هوایی غیرقابل انکار است. شهید سرلشگر ستاری در زمان حمله اول امریکا به عراق، به‌خوبی از حریم هوایی کشور مراقبت کرد و با رصد دقیق نوع هواپیماهای ائتلاف امریکایی در منطقه، مشخصات راداری صدها هواپیما را ثبت و خلبانان را با آنها آشنا کرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📡آئین رونمایی از واکسن رازی کوو پارس؛ 🎥روایت وزیر بهداشت از تلاش برای ارتقای فناوری های رازی و نقش موثر دکتر حسین میرشمسی، چهره ماندگار سرم سازی ایران @samen_pirbakran
🔸آغاز صحن علنی ۱۹ بهمن مجلس/ بررسی تقاضای تفحص از شرکت دخانیات در دستور 🔹صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس آغاز شد. @samen_pirbakran
نماینده کارگران: حقوق کارگر باید ۹ میلیون شود «اسدی» نماینده کارگران در شورای عالی: 🔹از آنجایی که حقوق کارگران باید بر مبنای سبد معیشت خانوار تعیین شود، ارزش این سبد معیشتی بیش از ۹ میلیون تومان برآورد می‌شود و حقوق کارگران باید همین اندازه باشد. 🔹ساختار شورای کار به نفع کارفرمایان است؛ در جدال مزدی ۳ نماینده کارگری باید با ۷ نماینده دولت رایزنی کنند. 🔹دولت خودش بزرگترین کارفرما محسوب می‌شود و قاعدتاً به سمت تایید نظرات کارفرمایان گرایش دارد. @samen_pirbakran
41.pdf
1.15M
🌀 🌐نسخه pdf ✅ موضوع: انقلاب اسلامی برای زنان چه به ارمغان آورد؟ ✍️ محمدجواد قصابی‌فرد- کارشناس جامعه‌شناسی سیاسی 🔹🌺🔸 🔻زن محور اساسی تربیت انسان‌ها است. 🔹نگاه جمهوری اسلامی به زن نگاه تکریم و احترام است. در حالی که همین نگاه در غرب نگاه کالایی است. 🔺نوع نگاهی که انقلاب اسلامی به زنان دارد حاصل تفکر اصیل اسلامی است. @samen_pirbakran
چطور به اعضای خانواده «احساس دیده شدن» بدیم؟ 🔸یکی از بهترین کارهایی که می‌تونید برای یک نفر انجام بدید، اینه که بهش این حس رو القا کنید که «دیده» میشه، در کنار «امید» و «انگیزه» این کار باعث تقویت ارتباطتون هم میشه. 1️⃣ وقتی باهاتون صحبت می‌کنه، مخصوصا زمان «درد دل» با دقت به حرف‌هاش گوش بدید و اگه جوابی داشت سعی کنید که بهش بگین. 2️⃣ بابت پیشرفت‌ها و اتفاقات کوچیک بهش تبریک بگید و از اینکه بهش بگید «مایه افتخار شماست» کم نذارید. 3️⃣ وقتی از هم دور هستید یا تو شرایط خوبی نیست بهش یه پیام یا عکس بفرستید و یادآوری کنید که همیشه تو ذهن شماست و بهش فکر می‌کنید. 4️⃣ وقتی براتون کاری انجام میده، ازش تشکر کنید. 5️⃣ اگه به هر دلیلی ناراحتش کردید، ازش معذرت‌خواهی کنید، هرچند که می‌دونیم سخته، ولی ارزشش رو داره! 6️⃣ وقتی که حالش خوب نیست باهاش همدردی کنید، همین نشون دادن توجه شما به اعضای خانواده‌تون، حتی به ظاهر، معجزه میکنه! باور ندارید؟! امتحان کنید. @samen_pirbakran