eitaa logo
محتوای ثامن پیربکران
131 دنبال‌کننده
10.2هزار عکس
8.4هزار ویدیو
847 فایل
این کانال مخصوص جهادگران تبیین است
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون خانواده محترم شهید ابراهیمی «و هر از گاه در گذر زمان در گذر بی صدای ثانیه های دنیای فانی، جرس کاروان از رحیل مسافری خبر می دهد که در سکونی، آغازی بی پایان را می سراید» درگذشت مادر مهربانتان را به شما و خانواده محترمتان تسلیت عرض نموده برایشان از درگاه خداوند متعال مغفرت، برای شما و سایر بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل خواهانم سبزیپور مورخه ۹۹/۱۱/۱۸
1.mp3
4.84M
موضوع: علل و عوامل یا ریشه های انقلاب اسلامی ویژه دوران بعد از سقوط رضا شاه و جریان نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران سخنران: حامد سبزی پور (کارشناس مسائل سیاسی) (فایل 1)
2.mp3
4.8M
موضوع: علل و عوامل یا ریشه های انقلاب اسلامی ویژه دوران بعد از سقوط رضا شاه و جریان نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران سخنران: حامد سبزی پور (کارشناس مسائل سیاسی) (فایل 2)
3.mp3
3.99M
موضوع: علل و عوامل یا ریشه های انقلاب اسلامی ویژه دوران بعد از سقوط رضا شاه و جریان نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران سخنران: حامد سبزی پور (کارشناس مسائل سیاسی) (فایل 3)
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت ۷۷ 🔰 ناسیونالیسم ایراني شاید بتوان آغاز ناسیونالیسم ایرانی را همزمان با مشروطه دانست. اگر این دوران را آغاز ناسیونالیسم ایرانی بدانیم، عصر حکومت پهلوی اوج جریان ناسیونالیسم بود. چندگانگی ناسیونالیسم ایرانی بر پایه تنوع منابع فرهنگی و ارزشی خاص و سوگیری های واگرایانه گرایش های ناسیونالیستی در مشروطه ایرانی، امکان اشتراك بر سر تعریف فراگیر ملت و استقرار و نهادینه کردن حاکمیت ملت و حکومت قانون را تحلیل برد. به گونه ای که از مشروطه به این سو، مسأله ملت و حق حاکمیت ملت به عنوان مهمترین مسأله معاصر ایران همچنان در کانون توجه قرار دارد. باید توجه داشت که ملی گرایی در دوره مشروطه به ادبیات سیاسی ایران وارد شد و همچنین ملی گرایی در ایران وجه سلبی داشته و عمدتاً در وجه همبستگی در مقابل بیگانگان شکل گرفته است. ♦️شکل گیری دولت مدرن از سال ۱۳۰۰ خورشیدی، نقش نخبگان فکری و سیاسی و سیاست بین الملل حاکم در طول یك قرن گذشته به عنوان عوامل اصلی به وجود آمدن ناسیونالیسم قومی در ایران مطرح می شود. این امر در عصر پهلوی اول به خوبی نمایان شد و با اجرای سیاست ناسیونالیسم فرهنگی، ارائه قدرتی برهنه با عملکرد معلق و تقریباً یك سویه، تقابل صرفاً نظامی با ایلات و قومیتها و طرد آنها و تلاش در جهت حذف خرده فرهنگ ها و زبان آنان در روند ملت سازی از تحقق مفهوم ناسیونالیسم در بین نیروهای اجتماعی و سیاسی جلوگیری شد. 🔹مظاهر ناسیونالیسم در رژیم پهلوی را می توان در سه مؤلفه باستانگرایی، میهن دوستی و شاه پرستی مشاهده نمود. بنابراین می توان اذعان داشت؛ دوره سلطنت رضاشاه به دلیل تلاش حکومت برای تأسیس دولت مدرن و گسترش غرب گرایی و تلاش شخص رضاشاه و روشنفکران همراه و همرأی وی برای کسب مشروعیت سیاسی از طریق پیوند دادن سلطنت پهلوی با پادشاهی های باستانی ایران، یك مقطع دوران ساز و مؤثر در شکل دهی بنیان های فکری ایران نوین به شمار می رود. 🔸در این میان ناسیونالیسم که به عنوان یکی از ایدئولوژی های اصلی و ماهوی جریان تجددخواهی، با پیروزی انقلاب مشروطیت در فضای سیاسی و فرهنگی ایران تثبیت شده بود، از یك نقش محوری در تحولات فکری عصر پهلوی اول برخوردار شد. از سوی دیگر، ناامنی و ناکارآمدی گسترده بعد از دوران مشروطه، موجب گرایش هر چه بیشتر روشنفکران و رجال سیاسی آن عهد به سوی ملی گرایی و مظاهر اصلی آن همچون دولت ملی برای ایجاد ثبات و امنیت و توسعه در ایران شد. در چنین فضایی رضاخان پا به عرصه قدرت سیاسی گذاشت و توانست با در دست گرفتن اقتدار نظامی و ایجاد ثبات و امنیت نسبی در کشور، وجهه خوبی برای خود به دست آورد و سپس، با اتخاذ ایدئولوژی ناسیونالیسم تلاش کرد تا ضمن رسیدن به مقام سلطنت ایران، برای حکومت خود مشروعیت سیاسی استواری فراهم کند.ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi 📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت ۷۸ 🔰 ادامه بحث ناسیونالیسم ایرانی می توان اذعان داشت که مشروطه توسط رادیکال های انقلابی مثل تقی زاده از حالت اصلاح طلبی خود منحرف شد و به صورت ناسیونالیسم رضاخانی و پس از شهریور ۲۰ به صورت ناسیونال سیوسیالیسم مصدقی درآمد و لیبرالیسم و دموکراسی طلبی مشروطه به عقب رانده شد. ناسیونالیسم افراطی در ایران با تأکید بر زبان فارسی و نژاد آریایی و منحط دانستن زبانهای دیگر قومی و محلی و نژادهای غیر فارس در صدد احیاء آیین های دوران باستان ایرانی بودند و در مقام عمل به لحاظ آمیختگی عمیق فرهنگ های مختلف در دوران مختلف و تأثیرناپذیری عمیق فرهنگ و آداب و سنن در ایران از فرهنگ و اخلاق اسلامی عملا چنین تجزیه ای امکان پذیر نبود. ♦️تمامی اقدامات و اصلاحات فرهنگی سلطنت رضاشاهی در پی ایجاد هویت ملی جدید صورت می گرفت و جوهره اصلی آنها تأکید بر ناسیونالیسم بود. با فروپاشی استبداد رضاخانی که نماینده ناسیونالیسم تجددگرا بود، در دهه نخست عصر پهلوی دوم جامعه ایرانی شاهد شکل گیری ناسیونالیسم ضد استعماری بود که محصول آن نهضت ملی کردن صنعت نفت است. ولی رفته رفته و با قدرتمند شدن محمدرضا شاه ادامه نوسازی جامعه ایران در امتداد دوران پهلوی اول ادامه پیدا کرد. شاه با استفاده از ابزار سرکوب مخالفان توانست یك دولت اقتدارگرای سلسله مراتبی تأسیس کند؛ وی از ابتدای دهه ۱۳۴۰ با حمایت غرب فصل تازه ای را در ساختار اجتماعی ایران گشود و ایران را به دوره تازه ای از عصر نوسازی وارد کرد و آن را عصر تمدن بزرگ نامید. 🔹بدین ترتیب دوره دوم تجددگرایی آمرانه آغاز شد و مظاهر و تجلیات تمدن غرب وارد جامعه ایران شدند، بدون اینکه در این اقتباس منطق و عقلانیتی به کار رفته باشد. باستان گرایی، مدرنیسم اجباری و دیگر سیاست های فرهنگی عصر پهلوی سرانجام به بروز شکافها، تعارضات و تنش های فرهنگی در جامعه ایرانی منجر شدند. حکومت پهلوی می کوشید که زمانی به جبر و ا
کراه به مقابله با اسلام و بازگشت به ایران باستان بپردازد و زمانی دیگر با فرهنگ سازی و اجرای برنامه هایی چون برگزاری جشنهای ۲۵۰۰ ساله، تبدیل تاریخ هجری به تاریخ شاهنشاهی و تغییر دادن کلمات عربی به زبان فارسی، به این هدف دست یابد. 🔸یکی از نمادهایی که در عصر پهلوی قبله ی باستان گرایی و بازگشت به دوران پیش از اسلام محسوب می شد، تخت جمشید بود. تخت جمشید که در کنار دیگر بناهایی چون: قبر کوروش و نقش رستم از آثار برجای مانده از زمان هخامنشیان بود، در دوران پهلوی از قداستی ملی برخوردار شد. کارگزاران فرهنگ و سیاست حکومت پهلوی برای مقابله با اسلام به ترویج فرهنگ باستانی و رجوع به گذشته پیش از اسلام مبادرت می ورزیدند. از این رو تخت جمشید و دیگر بناهای باستانی اهمیتی مضاعف یافت. از بین تمام شعرا نیز فردوسی را صاحب نام و آوازه ای بلند کردند و به ترویج شاهنامه و شاهنامه خوانی(خصوصا قسمتهای آخر شاهنامه که به نوعی نشانگر بغض و کینه ی برخاسته از وطن پرستی است.)، مبادرت ورزیدند و در تمام شهرهای کشور، خیابان ها، میادین، دانشگاه ها و مدارس بسیاری به نام فردوسی نام گذاری شد. 🆔 @Jarianshenasi 📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت ۷۹ 🔰 ادامه ناسیونالیسم ایرانی... از اوایل دهه چهل شمسی در نتیجه برخی تحولات نظیر: تشدید اقدامات اسلام ستیزانه رژیم، سرخوردگی اندیشمندان ایرانی از ایدئولوژی های رقیب نظیر ناسیونالیسم، شکل گیری ظرفیت های جدید برای طرح اسلام مدرن در جامعه، فاصله گرفتن اندیشه امام خمینی(ره) از دیگر روحانیون در حوزه علمیه و هژمونیك شدن اندیشه ایشان، پیوند جدیدی در عرصه سیاست و دین به وجود آمد که زمینه ادغام دو فرمِ دین و سیاست را فراهم آورد؛ محصول این تلفیق ساختاری شکل گیری اسلام سیاسی بود که متولی محتوای جدیدی تحت عنوان سیاست برای دین شد. این محتوای جدید، مخالف ملی گرایی افراطی و نگرش ناسیونالیستی غربی بود. ♦️گفتمان ناسیونالیسم ایرانی جدید که بعد از تحولات انقلاب اسلامی باقی ماند، با مؤلفه هایی چون عظمت و شکوه تاریخی، استقلال، تنفر و بیزاری از بیگانگان شناخته می شود. و به تعبیر رضا داوری اردکانی، در مکتب ناسیونالیسم ایران نیز فرد با حفظ همه ویژگی های خود چون؛ شخصیت، موقعیت و موضع اجتماعی، حقوق انسانی و... منافع ملی را برتر از منابع شخصی خود می داند و حتی آماده است در صورت لزوم برای حفظ منافع ملی از گزند حوادث، جان خود را فدا کند. به همین دلیل است که خیلی از محققین اعتقاد دارند ناسیونالیسم مثبت ایرانی که از افراطی گری به دور است، سرشار از الفت و مهربانی است. 🔹سامی زبیده معتقد است ناسیونالیسم ایران در دوران مدرن، تاریخ ایران را از تاریخ اعراب جدا کرده است. ناسیونالیسم ایرانی گذشته ی پیش از اسلام را گرامی می دارد و بر استمرار فرهنگ ایرانی به رغم فتوحات اسلام و اعراب پای می فشارد. در واقع ناسیونالیسم ایرانی از رسوخ فرهنگ ایرانی در تمدن اسلامی و شکل دادن به آن مطابق با مضامین و درونمایه های خود به نیکی یاد می کند. اسلام ایرانی متمایز دیده می شود و تشیعِ آن در ادامه ی مضامین معنوی پیش از اسلام تلقی می گردد. رژیم پهلوی از چنین مضامینی به نفع خود بهره برداری می کرد و باستانی بودن ایرانیان یا سلطنت آریایی را تکریم می نمود. این مضامین اساساً سکولار بودند و به استهزای تشکیلات روحانیون،عقب ماندگی و ارتجاع آنان می پرداختند. در برابر پرورش چنین مضامینی، تشکیلات روحانیون، وابستگی مسخ شده به غرب و ضربه زدن و دشمنیِ آن با اسلام و مسلمانان را محکوم می ساختند و به دشمنی با آن می پرداختند. 🔸آیت الله خمینی مشخصاً در متهم کردن سکولاریسم و خودنمایی های پهلوی انتقادات تندی داشت و بر وحدت مسلمین جهان و رسالت مشترك جهان اسلام تأکید می کردند. بنابراین ایدئولوژی جمهوری اسلامی انترناسیونالیستی بود. جمهوری اسلامی ایران ادعای پیشبردِ پروژه ی آزادسازی و همبستگی را در سراسر جهان اسلام داشت و آشکارا برای صدور انقلاب می کوشید. انقلاب ایران یك انقلاب مردمی بود، نه کودتایی نظامی به سبك اعراب؛ و توده ی مردم تحت لوای اسلام و باورهای راستین آن بسیج شده بودند. این انقلاب نه تنها نظر اسلام گرایان، بلکه نظر بسیاری از ناسیونالیست ها و چپگرایان را در جهان عرب به خود جلب کرد. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi 📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت ۸۰ 🔰 ناسیونالیسم از نگاه امامین انقلاب باستان گرایی و تفکر ناسیونالیستی در دولت پهلوی به اوج خود رسید. پیروزی انقلاب اسلامی ایران، این تفکر غربی را به حاشیه راند. ملی گرایان دولت موقت که از اعضای جبهه ملی و نهضت آزادی بودند، برای احیای این اندیشه تلاش فراوان کردند و حضرت امام(ره) در مقابل آنها ایستاد. ایشان، ملی گرایی و شاهنشاهی را دو روی یک سکه معرفی می کرد. ملی گرایان
به اعتقاد امام می خواهند با این اصطلاح منافع اجنبی ها را حفظ کنند. امام(ره)، ملی گرایان را خیانت کار و مخالف اسلام دانسته و به طرد آنها هشدار می دهد. ♦️ناسیونالیسم از نگاه امام خمینی(ره) : تفکر امام خمینی از آغاز نهضت اسلامی مبتنی بر اندیشه وحدت اسلامی و نگرش امت مدارانه به مسائل جهان اسلام بوده است. ایشان مصالح اسلام و مسلمانان را همواره در کنار مصالح و منافع ملی قرار داده و رفع مشکلات از جامعه مسلمانان را یک اصل مسلم می شمردند. ایشان تا هنگامی به قومیت، حب وطن و احساسات پاک ملی گرایانه ارج می نهد که در قالب یک ایدئولوژی در برابر اسلام قرار نگرفته باشد.  ایشان معتقدند که اسلام برای رفع تبعیض ها آمده است و برای هیچ گروهی ویژگی خاص قرار نداده است. امام خمینی (ره) در یکی از بیانات خود تعالیم اسلام را ضد نژاد پرستی می داند و می گوید: «اسلام آمده است که بگوید همه نژادها با هم اند، هیچ کدام بر هیچ کدام تفوق ندارند، نه عرب بر عجم و نه عجم بر عرب و نه ترک بر هیچ یک از اینها و نه هیچ نژادی بر دیگری و نه سفید بر سیاه و نه سیاه بر سفید، هیچ کدام بر دیگری فضلیت ندارند. فضیلت با تقوا است، فضیلت با تعهد است...» 🔹بنابر این، برتری قومی و نژادی که یکی از دلایل مهم ایجاد تفرقه و جنگ های خونین است، از نظر امام خمینی مردود است؛ زیرا این مسئله مخالف صلح بوده و امری است که اساس دعوت پیامبران را برهم می زند: «آن چیزی که آنها اصرار دارند این است که ما با هم مجتمع نشویم، ما با هم برادر نباشیم، مسلمان ها در هر کجا که هستند با اشکال مختلفه (باشند)، یک شکل آن ملی گرایی، آن می گوید ملت فارس، آن می گوید ملت عرب، آن می گوید ملت ترک، این ملی گرایی که به این معنا است که هر کشوری، هر زبانی بخواهد مقابل کشور دیگر و زبان دیگر بایستد، این امری است که اساس دعوت پیامبران را به هم می زند».  از نظر امام خمینی(ره) منشأ ملی گرایی و قوم پرستی، استعمار است که در صدد چپاول مخازن کشورهای مسلمان است: «این تبلیغات که این عرب است، آن ترک است و یا فارس یا کرد، تبلیغاتی است که اجانب برای چپاول مخازنی که در این ممالک است رواج می دهند که مسلمانان را از هم جدا کنند». 🔸بنابر این امام خمینی(ره) ناسیونالیسم منفی را که در صدد برتری قومی، زبانی، نژادی و ... است نمی پذیرد. امام خمینی(ره) ملیت را تنها در صورتی می پذیرد که در سایه تعالیم اسلام باشد؛ بر همین اساس ایشان دفاع از میهن را از واجبات می داند و همواره بر حفظ و یک پارچگی آن تأکید می کردند:« ما ملت را و فداکاری در راه میهن را در سایه اسلام می پذیریم. ما ملیت را در سایه تعالیم اسلام قبول داریم و ملت، ملت ایران است، برای ملت ایران هم، همه جور فداکاری می کنیم، اما در سایه اسلام، نه اینکه همه اش ملیت و همه اش گبریت. ملیت، حدودش حدود اسلام است، و اسلام هم تأیید می کند او را، ممالک اسلامی را باید حفظ کرد، دفاع از ممالک اسلامی جزء واجبات است،لکن نه اینکه ما اسلامش را کنار بگذاریم و بنشینیم فریاد ملیت بزنیم. همچنین اگر ملت گرایی را به معنای حب وطن نیز در نظر بگیریم و ناسیونالیست را کسی بدانیم که دوستدار وطن و سرزمین خود است و سایرین را انسان و همنوع خود می داند نه غیر انسان و غیر همنوع، در این صورت نیز مورد تأیید امام خمینی (ره) است: «حب وطن، حب اهل وطن و حفظ و حدود کشور مسأله ای است که در آن حرفی نیست». ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi 📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت ۸۱ 🔰 ادامه ناسیونالیسم، از نگاه امام خمینی... حضرت امام(ره) با ملی گرایی اگر به معنای استقلال طلبی مردم یک سرزمین برای مقابله با قدرت های استعماری و مستکبران بی گانه باشد که در قالب نهضت های ملی تظاهر و تجلی یافته، نیز مخالفت نیست. اما آن ناسیونالیسم غربی که منشأ نژادپرستی دارد و در جداکردن آدمیان و نوع بشر از یک دیگر نقش به سزایی داشته و به پیدایش ایدئولوژی های محدود و اختلاف برانگیز انجامیده و ثمره ای جز تضییع حقوق انسان ها و دفاع از گروه خاصی را نداشته به شدت از سوی امام خمینی(ره) طرد و نفی شده است. ♦️ایشان در یکی از سخنرانی هایش می فرماید: «چند روز پیش از این در یک نوشته ای دیدم که می گوید که چرا از ملی می ترسید شماها؟ چرا نمی گویید مجلس شورای ملی؟ من به آن آقا می گویم، شما چرا از اسلامی می ترسید؟! ما این ملی که مجلس شورای ملی باشد، حالا بیش از پنجاه سال از آن می گذرد، و ما یک اثر صحیحی از آن ندیدیم. هر وقت یک آدم صحیح پیدا می شد، پنجاه نفر هم از نوکرهای استعمار پیدا می شدند و او را می کوبیدند. من می گویم به این ها که ما تابع این ملت هستیم، این جمعیت ما که خودمان برای خودمان یک کاره نیستیم، 🔹ما می خواهیم ببینیم خواست این ۳۵ میلیون جمعیت چی است؟ ما دیدیم که خواست این ۳۵ میلیون جمعیت این بود که ما اسلام را می خواهیم. در ت
مام صحبت ها از اول تا آخر این نبود که ما ملی گرا هستیم. ملی گرایی بر خلاف اسلام است. اسلام آمده است که همه را به یک نحو به آن نظر بکند، همه جوامع را. 🔸ملی گرایی این است که الان در آمریکا بین سیاه ها و سفید دارد واقع می شود، و این کارتری که دعوی این را می کند که من طرفدار بشر هستم، این سیاهان را این طور می کشد و این طور آزار می دهد. ملی گرایی این است که بعضی از این دولت های عربی می گویند عربیت و نه غیر. ملی گرایی این پان ایرانیسم است، این پان عربیسم است، این برخلاف دستور خداست و برخلاف قرآن مجید است. ما که می گوئیم که جمهوری اسلامی، مجلس شورای اسلامی، برای اینکه از آن امام زاده، ما معجزه ای ندیدیم! پنجاه سال است، بیشتر، ما را عقب راندند، پنجاه سال بیشتر است که اینها کارشکنی کردند». قصه ملی گرایی نهضت آزادی و جبهه ملی با رهبری امام خمینی(ره)، رو به افول رفت. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi 📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت ۸۲ 🔰 ناسیونالیسم در کلام رهبری آیت الله خامنه ای در یك تقسیم بندی کلی، ناسیونالیسم را براساس ارزشهای حاکم بر آنها به دو دسته ناسیونالیسم مثبت و ناسیونالیسم منفی تقسیم می نمایند. ایشان در فرمایشات خود بیان می کنند: ما ناسیونالیسم را به معناى مثبتش قبول داریم. هرکس باید به میهن خودش علاقه داشته باشد. مگر می شود کسى از میهن خودش دور باشد؟ ناسیونالیسم به این معنا چیز خوبى است؛ اما به این معنا که چون من اهل اینجا هستم، پس بایستى علیه همه ى ملتهاى دیگر توطئه کنم و بدخواه آنان باشم و علیه آنان کید و مکر داشته باشم، این بد است؛ یعنى اثبات وابستگى من به اینجا، جزئیت من از خانواده ى عمومى وجهانى را نفى کند. معمولا این ناسیونالیست ها، وقتی که گرایش ناسیونالیستى در یك جا خیلى قوى می شود، اینطورى هستند. علی ای حال، توجه بکنید که این، آن را نقض نکند.... ♦️ایشان در تقسیم بندی دیگر، بر ناسیونالیسم افراطی براساس نوع ملیت ها تأکید می نمایند که برخی از آنها عبارت از ناسیونالیزم ایرانی مآبى، ناسیونالیزیم عربى، ناسیونالیزم ترکى و... می باشد. و بیان می کنند: در داخل این کشورها، هرجا اقلیّتى وجود داشت، به تقویت ناسیونالیزم افراطى قومىِ آن اقلیّت می پرداختند. فرض بفرمایید در داخل ایران، نسبت به بعضى از اقوام ایرانى، القائات و تلقینهایى می شد، تا جنبه ى قوم گرایى آنها، به شکل افراطى بروز کند. در کشورهاى شمال آفریقا- در مصر و جاهاى دیگر- بین بعضى از اقوام عربْ که از زمانهاى گذشته در آن مناطق بوده اند، به تقویت شعارها و احساسات قومىِ خاصّ آنها می پرداختند و وادارشان می کردند که حول آن محورها بگردند. هرجا اقلیت مذهبى بود، آن را تقویت می کردند؛ و هلمّ جرّا. تلاشهایى چنین را که در زمان سابق هم بود، بعد از انقلاب اسلامی در ایران، مضاعف و تقویت کردند؛ چون دیدند خورشید وحدت آفرین اسلام، در نهایت تلالؤ و گرمابخشى، در حال تابیدن بر دنیاى اسلام است. اما آنها به این تلاش ها هم اکتفا نکردند و عناصرى را وادار نمودند تا به ایجاد تفرقه بپردازند. 🔹آیه الله خامنه ای در جایی دیگر تأکید می نمایند: اساسی تر از این مسائل، گسیختگى دنیاى اسلام است که این هم تلخىِ بزرگى است و شاید اساس مشکل در آن باشد. ملت هاى اسلامى از هم جدایند. چندین سال- شاید نزدیك به صد سال- است که دست هایى احساسات ناسیونالیستى را در ملت هاى اسلامى تقویت می کنند. در کشورهاى عربى، احساس ناسیونالیسم عربى را؛ در ترکیه احساس ناسیونالیسم ترکى را؛ در ایران احساس ناسیونالیسم ایرانى را و در سایر ملتهاى مسلمان، احساسات ناسیونالیسمى دیگر را. 🔸کسانى که این احساسات را در ملت هاى اسلامى تزریق کردند و دمیدند، شاید نظر بدى نداشتند؛ اما توجّه نکردند که پان عربیسم و پان ترکیسم و پان ایرانیسم و مانند آن به چه قیمت تمام خواهد شد. توجّه نکردند که تزریق چنین احساساتى به قیمت این تمام خواهد شد که ملتهاى یکپارچه این طور از هم گسیخته شوند و دشمنان اسلام هر بلایى می خواهند بر سر مسلمانان بیاورند. این هم یك گسیختگى دردآور است که به دلیل احساسات ناسیونالیستى یا احساسات فرقه اى بین شیعه و سنّى و اباضىّ و از این قبیل رخ نموده است. اینها تلخی هاست. همه هم این تلخی ها را می بینند. ملت ها که دستشان از صحنه هاى تصمیم گیرى کوتاه است و غمگینند؛ اما متأسّفانه مسئولین هم کمتر به فکر ترمیم این رخنه و شکاف در امّت اسلامی اند. مع الاسف این اشکالِ موجود، از دردهاى بزرگ امّت اسلامى است. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با پیوستن به این پویش وبا نصب پرچم بر سردر های منزل خود عکس بگیرید و برای ما ارسال کنید 👇👇 @FAGHATAHLBIT1399 👉 @basijnews_pirbakran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روایت رهبر انقلاب از دوران مبارزه با رژیم پهلوی 🔹رهبر انقلاب: در دوران مبارزه با رژیم پهلوی، شب می‌ریختند در خانه­‌ی آدم، جلوی زن و بچّه‌ی آدم، آدم را کتک می‌زدند، دستبند به دست آدم می‌زدند، بعد هم می‌بردند آدم را، یا از اینها بالاتر. 🔹از شکست‌های مقطعی نباید مأیوس بشوید؛ اگر بنا باشد که انسان از شکست‌ها مأیوس بشود، ما صد بار باید در دوران مبارزه عقب­‌نشینی می‌کردیم. @samen_pirbakran
هدایت شده از صراط
روز نیروی هوایی دکتر شبان شهیدی مؤدب یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ نوزدهم بهمن، یادآور دیدار تاریخی همافران و خلبانان هوانیروز با امام خمینی در سال ۱۳۵۷ است که به لحاظ اهمیت و نقش آن در پیروزی انقلاب اسلامی، «روز نیروی هوایی» لقب گرفته است. به این مناسبت، هر سال در چنین روزی فرماندهان و پرسنل نیروی هوایی با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند. این روز به دلایل ذیل در تاریخ انقلاب نقش نمادین دارد: ۱- هوانیروز که از اوایل ۱۳۴۱ طراحی شد در واقع بخش هوایی نیروی زمینی بود که برای پشتیبانی و جابجایی نیروها انواع هلی‌کوپترهای پیشرفته را در اختیار داشت. ۲- به جز تعداد اندکی از پرسنل و خلبانان این نیرو که در ایتالیا دوره دیده بودند، سایر خلبانان‌ و همافران آن یا در پایگاه‌های نیروی هوایی ارتش امریکا تربیت شده بودند یا در ایران با نظامیان امریکایی تماس داشتند. ۳- در لشگرکشی شاه به کشور عمان برای سرکوب انقلابیون ظفار که از سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۴ به‌طول انجامید، خلبانان و همافران هوانیروز بودند که با پشتیبانی از واحدهای زمینی ارتش، انقلابیون جدایی‌طلب دارای تمایلات مارکسیستی ظفار را شکست دادند و توانستند حکومت سلطان قابوس را تثبیت کنند. ۴- فرمانده هوانیروز از سال ۱۳۵۲ تا روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ سرلشگرخلبان منوچهر خسروداد، یکی از وفادارترین امرای ارتش به شخص شاه به عنوان فرمانده نیروهای مسلح بود. با این حال همافران و خلبانان هوانیروز از نخستین واحدهای ارتش شاهنشاهی بودند که پیش از اعلام بی‌طرفی ارتش به انقلاب پیوستند. قبل از دیدار تاریخی ۱۹ بهمن ۱۳۵۷، با برنامه‌ریزی خاصی آن بخش از نیروها که در نگهداری هلی‌کوپترها نقش نداشتند، پادگان‌های هوانیروز را ترک کردند و به مردم پیوستند و در ۱۲ بهمن که امام به ایران وارد شد، هلی‌کوپتر هوانیروز رهبرانقلاب را از بهشت زهرا به بیمارستان «هزارتخت خوابی» برای عیادت و دلجویی از مجروحان آن دوره برد. با توجه به نقش روانی دیدار یاد شده که روحیه فرماندهان ارتش را تضعیف می‌کرد، ابتدا ستاد ارتش این دیدار را تکذیب کرد و پس از حادثه‌ای که در غذاخوری پادگان گارد شاهنشاهی به‌وجود آمد و شماری از درجه‌داران و افسران کشته شدند، روز ۲۰ بهمن ۱۳۵۷ تعدادی از نیروهای لشگر گارد به بهانه اعلام همبستگی هوانیروز با امام خمینی به پادگان هوانیروز در حوالی نارمک حمله‌ کردند. درگیری بین همافران صبح روز بیستم بهمن با ورود نیروهای حکومت نظامی در ساعت سه و نیم بامداد وارد مرحله تازه‌ای شد. همافران درهای اسلحه‌خانه را گشودند و تفنگ‌ها و مسلسل‌ها را بین کسانی که ورقه پایان خدمت داشتند، توزیع کردند و مردم نیز با فریاد «مردم چرا نشستیدر همافران را کشتند» به سمت پادگان هوانیروز حمله کردند و با نیروهای گارد درگیر شدند. پس از آن، در روزهای اولیه جنگ، نیروی هوایی با ابتکار سرهنگ خلبان جواد فکوری در عملیات کمان، نه تنها جلوی پیشروی نیروهای بعثی را گرفت؛ بلکه با بمباران اهداف نظامی در داخل عراق، باعث غافلگیری نیروهای متجاوز شد. در غائله کردستان نیز، هوانیروز و نیروی هوایی دست در دست هم شهرهای پاوه، سقز، بانه و دیگر شهرهای کردستان را از محاصره نجات دادند و مواضع نیروهای حزب دموکرات قاسملو و کومله را درهم کوبیدند و مردم کرد را ازسیطره آنان خلاص کردند. شهیدان خلبان شیرودی و فیض هرسینی و نوژه و سروان خلبان ناظوری که بعدها با درجه سرهنگی خاطرات خود را منتشر کرد، بسیار برجسته‌اند. نقش نیروی هوایی ارتش و سپاه در زمان حاضر در تضمین دستاوردهای انقلاب و حفظ کیان جمهوری اسلامی از گذشته بارزتر شده است، زیرا با وجود تحریم‌های متعدد بعد از پیروزی انقلاب، از یک سو افسران و درجه‌داران نیروی هوایی درآموزش، نگهداری و تعمیرات به خودکفایی رسیده‌اند و از سوی دیگر در نو‌آوری‌های تسلیحاتی نیروهای مسلح سهم مهمی را ایفا می‌کنند. افسرانی که در گذشته می‌بایست برای دوره‌های آموزشی و تکمیلی چندین سال از دوره آموزشی خود را در امریکا بگذرانند، امروز بی‌نیاز از مستشاران خارجی به خوبی و مستقلانه و با خودکفایی در انجام وظایف مقدس سربازی خود ایفای نقش می‌‌کنند. همچنین هوشیاری مرحوم امام که روز ۱۹ بهمن ۱۳۵۷همافران و خلبانان را سربازان امام زمان و اسلام نامید و با حمایتی که از ارتش کرد، مهر باطل را به ادعای واهی گروه‌های وابسته که خواهان انحلال ارتش و تشکیل ارتش توحیدی بی‌طبقه شده بودند، زد؛ باعث شد در مقابل تجاوز بعثی‌ها قد علم کنیم. نفش شهیدان سرلشگر فکوری و ستاری نیز در هویت بخشی مجدد به نیروی هوایی غیرقابل انکار است. شهید سرلشگر ستاری در زمان حمله اول امریکا به عراق، به‌خوبی از حریم هوایی کشور مراقبت کرد و با رصد دقیق نوع هواپیماهای ائتلاف امریکایی در منطقه، مشخصات راداری صدها هواپیما را ثبت و خلبانان را با آنها آشنا کرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📡آئین رونمایی از واکسن رازی کوو پارس؛ 🎥روایت وزیر بهداشت از تلاش برای ارتقای فناوری های رازی و نقش موثر دکتر حسین میرشمسی، چهره ماندگار سرم سازی ایران @samen_pirbakran
🔸آغاز صحن علنی ۱۹ بهمن مجلس/ بررسی تقاضای تفحص از شرکت دخانیات در دستور 🔹صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس آغاز شد. @samen_pirbakran
نماینده کارگران: حقوق کارگر باید ۹ میلیون شود «اسدی» نماینده کارگران در شورای عالی: 🔹از آنجایی که حقوق کارگران باید بر مبنای سبد معیشت خانوار تعیین شود، ارزش این سبد معیشتی بیش از ۹ میلیون تومان برآورد می‌شود و حقوق کارگران باید همین اندازه باشد. 🔹ساختار شورای کار به نفع کارفرمایان است؛ در جدال مزدی ۳ نماینده کارگری باید با ۷ نماینده دولت رایزنی کنند. 🔹دولت خودش بزرگترین کارفرما محسوب می‌شود و قاعدتاً به سمت تایید نظرات کارفرمایان گرایش دارد. @samen_pirbakran
41.pdf
1.15M
🌀 🌐نسخه pdf ✅ موضوع: انقلاب اسلامی برای زنان چه به ارمغان آورد؟ ✍️ محمدجواد قصابی‌فرد- کارشناس جامعه‌شناسی سیاسی 🔹🌺🔸 🔻زن محور اساسی تربیت انسان‌ها است. 🔹نگاه جمهوری اسلامی به زن نگاه تکریم و احترام است. در حالی که همین نگاه در غرب نگاه کالایی است. 🔺نوع نگاهی که انقلاب اسلامی به زنان دارد حاصل تفکر اصیل اسلامی است. @samen_pirbakran
چطور به اعضای خانواده «احساس دیده شدن» بدیم؟ 🔸یکی از بهترین کارهایی که می‌تونید برای یک نفر انجام بدید، اینه که بهش این حس رو القا کنید که «دیده» میشه، در کنار «امید» و «انگیزه» این کار باعث تقویت ارتباطتون هم میشه. 1️⃣ وقتی باهاتون صحبت می‌کنه، مخصوصا زمان «درد دل» با دقت به حرف‌هاش گوش بدید و اگه جوابی داشت سعی کنید که بهش بگین. 2️⃣ بابت پیشرفت‌ها و اتفاقات کوچیک بهش تبریک بگید و از اینکه بهش بگید «مایه افتخار شماست» کم نذارید. 3️⃣ وقتی از هم دور هستید یا تو شرایط خوبی نیست بهش یه پیام یا عکس بفرستید و یادآوری کنید که همیشه تو ذهن شماست و بهش فکر می‌کنید. 4️⃣ وقتی براتون کاری انجام میده، ازش تشکر کنید. 5️⃣ اگه به هر دلیلی ناراحتش کردید، ازش معذرت‌خواهی کنید، هرچند که می‌دونیم سخته، ولی ارزشش رو داره! 6️⃣ وقتی که حالش خوب نیست باهاش همدردی کنید، همین نشون دادن توجه شما به اعضای خانواده‌تون، حتی به ظاهر، معجزه میکنه! باور ندارید؟! امتحان کنید. @samen_pirbakran
📸 تصویری از دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش با فرمانده کل قوا. ۹۹/۱۱/۱۹ @samen_pirbakran
🔴 به حکومت فحش بده و با همین حکومت قرارداد 14 میلیاردی ببند! 🔺 در ایران مخالف حکومت که باشی میتوانی هم از توبره بخوری هم آخور با قرارداد میلیاردی و آخر جهت تشکر لگدی هم به نظام و انقلاب بزنی!! 🔺 وریا غفوری بازیکن تیم استقلال که بارها علیه نظام و انقلاب موضع گیری کرده است و مورد علاقه رسانه های ضد انقلاب است به برکت جمهوری اسلامی، قراردادی به مبلغ ۱۴ میلیارد تومان ! از پول مردم برای دو فصل بازی با تیم استقلال بسته است! 🔺در حالی که مردم در وضعیت بد اقتصادی هستند، وریا غفوری دو لپی از پول مردم و انقلاب را میخورد و علیه مردم و انقلاب موضع گیری می کند! @samen_pirbakran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴دکتر "ویولت داغر" رئیس کمیسیون حقوق بشر عربی در پاریس در گفتگو با جام‌نیوز: 🔸سخنان امام خامنه‌ای و سیدحسن نصرالله درباره ممنوعیت استفاده از واکسن‌های آمریکایی کاملا درست است؛ چراکه شرکت فایزر تاکنون به خاطر آسیبی که دروهای آن به مردم زده چندین بار محکوم و جریمه شده است. 🔸به گفته متخصصان، فایزر در مقایسه با سایر واکسن‌ها عوارض زیادی دارد و در واقع اصلا واکسن نیست کاش میشد تاج زاده و زیباکلام و دارودسته شون رو داد و یکی دو تا از این انسان های با وجدان گرفت! @samen_pirbakran
🔴 دروغ‌هایی پیرامون FATF ✍️ 🔹 سال گذشته در مواجهه با لیبرال‌های وطنی بر سر FATF روزهای سختی را گذراندیم. آن ایام لیبرال‌ها به سبک و سیاق همیشه در حال وحشت‌آفرینی بودند که اگر ایران وارد لیست سیاه شود، تجارت خارجی‌اش صفر خواهد شد. 🔸 در مقابلِ هیچ استدلالی هم کوتاه نمی‌آمدند. چون ایران سابقه حضور ۷ ساله در لیست سیاه FATF را داشت- از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶- تصمیم گرفتم اثر حضور در لیست سیاه روی تجارت خارجی را بررسی کرده و روی نمودار بیاورم. ✅ نتیجه بررسی نشان داد تجارت خارجی غیرنفتی ایران در دوره حضور در لیست سیاه نه تنها کاهش نداشته، بلکه در موردی افزایش نیز داشته است! 🔹 با این وجود، لیبرال‌ها باز هم کوتاه نیامدند و به جوسازی‌های خلاف‌واقع خود ادامه دادند. با اینهمه اما خوشبختانه عقلای مجمع تشخیص مصلحت نظام زیر بار این عملیات روانی نرفته و الحاق به دو کنوانسیون تکلیفی FATF را تایید نکردند. 🔸 زمستان ۹۸ ایران وارد لیست سیاه FATF شد و امروز نزدیک به یک سال از آن می‌گذرد. حجم تجارت خارحی ایران نه فقط صفر نشد، بلکه در ۱۰ماهه ۹۹ حدود ۵۹ میلیارد دلار بوده است. وزیر نفت نیز با صراحت می‌گوید صادرات نفت افزایش یافته است. این یعنی ما از شوک تحریم عبور کرده‌ و در تجارت خود در حال رسیدن به تعادل هستیم. ✅ امروز معلوم شده است که ادعای صفر شدن حجم تجارت خارجی خلاف واقع بود. اما اینک که صدق سخن سال گذشته ما روشن شده و بررسی الحاق به کنوانسیون‌های تکلیفی FATF نیز با استمهال آقای روحانی مجددا در دستور کار مجمع قرار گرفته است، هشدار قبلی خود را تکرار می‌کنیم: اجرای استانداردهای FATF مساوی هوشمندسازی تحریم‌های آمریکا و محدود شدن تجارت خارجی ایران به غذا و دارو خواهد بود. 🔹 امروز ایران در لیست سیاه FATF قرار دارد و بالاتر از سیاهی رنگی نیست. اما با این وجود همچنان در حال اجرای ۳۹ بند از ۴۱ بند تعهد دولت آقای روحانی به این نهاد غیربین‌المللی هستیم و اجرای همین استانداردها، محدودیت‌های بسیاری در برابر تجارت ما ایجاد کرده است. 💢 دولت_جوان_حزب‌الهی وظیفه دارد تا در روز نخست فعالیت خود، غل و زنجیرهای فعلی FATF را نیز از پای تجارت خارجی ایران باز کند. @samen_pirbakran
🔴 رفتار بایدن؛ VS رفتار روحانی! ✍️ 🔹 در گزارش‌های امنیتی سال گذشته آمریکا، از ایران در کنار چین و روسیه به عنوان یکی از سه تهدید و چالش قدرتمند پیش روی آمریکا یاد شده است؛ 🔸 اما بایدن در سخنرانی خود درباره سیاست خارجی ترجیح داد نامی از ایران یا توافق نقض شده (برجام) نیاورد تا این موضوع پر اهمیت را به عنوان مسئله‌ای که برایش مهم است، وانمود نکند و نخواهد برایش هزینه‌ای بپردازد. ✅ در مقابل، برخی سیاستمداران ما چنان با ذوق‌زدگی کودکانه درباره روی کار آمدن بایدن و توهم بازگشت آمریکا به برجام سخن گفته‌اند و لایحه بودجه سالیانه را بر مبنای همین رویا اندیشی رمانتیک نوشتند، که نزدیک است ایران از طرف طلبکار با دست برتر، به طرف بدهکار از موضع پایین تبدیل شود! 💢 معنای این که ما دنیا دیده‌ایم و دیپلماسی را می‌شناسیم، یعنی همین رفتار نا متوازن و موهن در حق ملت ایران و نظام مقتدر جمهوری اسلامی؟! جای وقار و متانت، و عزت، حکمت، مصلحت، در این رویکرد عقیم کجاست؟ @samen_pirbakran