eitaa logo
سنا | بازیابی هویت زن
117 دنبال‌کننده
18 عکس
1 ویدیو
1 فایل
پرداخت علمی و کارشناسی به مسائل زنان تلاش برای بازیابی هویت حقیقی زن @adminch
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از ریحانه
⁉️ هدف از پیگیری حقوق زنان چه باید باشد؟ 🔻رهبر انقلاب در اجتماع یکصد هزارنفری بانوان۷۶/۷/۳۰: 👌 «حرکت در جهت احقاق حقوق زنان حتماً باید انجام گیرد... ⛔️ هدف، صف‌آرایی زن در مقابل مرد نیست. هدف، رقابت خصمانه زن و مرد نیست. ❇️ هدف این است که زنان و دختران بتوانند همان سیر و همان حرکتی را انجام دهند که وقتی مردان آن حرکت را انجام دهند، به صورت یک انسان بزرگ در خواهند آمد؛ زنان انسان بزرگ شوند. 🌸 این ممکن است و در اسلام تجربه شده است.» ✅ #بازخوانی_یک_دیدار زن، خانواده و سبک زندگی در نگاه رهبر انقلاب👇 ❣️ @Khamenei_Reyhaneh
این گزارش صدا و سیما یا روزنامه کیهان نیست... ایندیپندنت که یک رسانه غربی است نوشته که طی دو سال اخیر، بیش از 220 هزار گزارش تعرض و تجاوز جنسی به خانمها در حمل و نقل عمومی فرانسه ثبت شده؛ هنوزم هستن کسانی که بگن غربیا چشم و دلشون سیره!! 💬 استیون هاون‌کوب 🚺 @Sanaa_ir
سنا | بازیابی هویت زن
🚦مسابقه ی کم نیاوردن جریانی در کشور احیای هویت زن در جامعه را در جا نماندن از تمام عرصه هایی که مرد حضور دارد می بیند. اسمش واقعا کم نیاوردن است. فریاد می زند ببینید زن هم توانست! ببینید زن کم نیاورد! زن را دست کم نگیرید! جنبه اثباتی هویت سازی زن در این جریان چشمش به مرد است. مرد هر کجا پا بگذارد زن هم الا و لابد باید خودش را در این حوزه نشان بدهد. و هر جا خودی نشان ندهد، احساس ضعف می کند. حتی اگر مرد اگر پایش را کج گذاشت هر طور شده باید زن هم پایش را کج بگذارد و عقب نماند. فمینیست ها سالها با جامعه مردسالار مبارزه کردند. با این که مردها بر اریکه هنجارسازی بنشینند مقابله کردند. و سالها از حقی که احساس میکردند تمام و کمال در اختیار مردان است، و زنان از آن بی بهره اند شکایت کرده و میکنند. آن حق که از زنان دریغ شده، مهم ترینش، امکان برابر حضور اجتماعی است. اما همین حین که برای شکست سلطه‌ی مردان در نظام ارزش گذاری اجتماعی تلاش می کردند، خود برای احقاق حقوق پایمال شده، مردانه نگریستند. هر جایی که پرچم مرد بالا رفت، زن هم باید با عجله سر برسد و تا دیر نشده خودش را دست کم به خودش ثابت کند. حتی اگر مرد وارد عرصه هایی شده باشد که معلوم نیست برای خود او هم فضیلتی به شمار آید. قبلا ذوق زدگی صدا و سیما را در گزارش راننده تریلی زن، و مصاحبه با دختران مکانیک و .... دیده بودیم. مسابقه دست فرمون از شبکه نسیم اما، تجربه دیگری از این تکاپو برای مرد شدن است. این بار زنها مستقیما و بدون واسطه با مردها هم مسابقه میدهند. رانندگی خوب زن فی نفسه محل اشکال نیست، چه بسا که مهارت ویژه رانندگی هم امری مختص به مردان نباشد که در حصار مردان بماند و زن ها را به مردوارگی متهم کنیم. اما نه تنها برای زن فضیلت نیست، بلکه فوریتی هم ندارد. حالا زنی بتواند در رانندگی دست کمی از مردان نداشته باشد. خب؟ ثم ماذا؟ بعدش؟ چه فضیلتی است؟ چه اصراری بر نمایش این رقابت بی فایده است؟ اصرار و پا فشاری بر کم نیاوردن زن از مرد، حرکت جامعه زنان در مسیر مردانه است. دست کم مسیری که مردها پیش تر از زنان قدم به عرصه گذاشتند. زن در این میان نه تنها نمی تواند جنبه های اجتماعی استعدادهایش را در جای صحیح تر به رخ بکشاند، بلکه روز به روز از بازیابی هویت اختصاصا زنانه اش نیز دور می شود. این برنامه‌های سرگرم کننده ی دوران مدرن، کمترین آسیبش این است که خواهش های جامعه زنانه را از خودش و غیر خودش، براساس اولویت های واژگون ترتیب می دهد و همواره این از خودبیگانگی، زن را از رهیافت به هویت ها و فضیلت های اصیلش دورتر می گرداند. بزرگترین اشکال این است: زن برای بازیابی هویتش، به مرد نگاه میکند. این اجازه استقلال و طیب خاطر را از زنان در انتخاب ها میگیرد. خنک آن قماربازی که بباخت هر چه بودش و نماند هیچش الا هوس قمار دیگر... 🚺 @Sanaa_ir
سنا | بازیابی هویت زن
📜 تذکراتی راجع به ترویج امر (قسمت اول) ⚖️ شکی نیست که خانه داری یک وظیفه لاینفک زندگی زنانه است. مساله ای که امروز در کشور ما، در گذار از چیزی که «سنت»‌ می‌نامند به سوی چیزی که به «مدرنیته» موسوم است، در اولویت های پایین تر قرار گرفته است. بی آن که بخواهم به این دو گانه «سنت_مدرنیته» وقعی بنهم، باید پذیرفت مدرنیته با اوصاف و قرائت خاص خودش از عالم، سبک زندگی و زن، حدود صد سالی ست که ناخوانده وارد کشور ما شده است و به شدت تاثیرگذار بوده است. بخشی از زنان ایرانی برای فرار از نارسایی‌هایی که در سنّت احساس میکردند به مدرنیته پناهنده شدند و در این گذار، خانه داری، همسری، مادری و کدبانوگری، واپس‌گرایی و ننگ تلقی و یا از چشم افتاد و هویت زن، در حضور اجتماعی اش،‌ در قالب شغل و تحصیل طلب شد. به تبع سالها باید فعالان فرهنگی برای بازسازی عرصه خصوصی تر زن، برای او تلاش کنند. اما این تلاش مستلزم رعایت نکات زیر است: ⚖️ / آنکه در فریاد وجوب و ضرورت خانه داری و شیوه های جذاب سازی آن نباید دچار افراط شد. به تبع آن چه در مجموعه منویات رهبری، به عنوان یک منبع اصلی برای شناخت دریافت می شود این است که، امر خانه داری، جزء اصلی و لاینفک زندگی زن است. یعنی خانه داری فعالیتی ست که به زندگی زنانه ضمیمه شده و بسیار ضرورت دارد. در اندیشه رهبری، بهبود و ارتقاء و پیشرفت یک جامعه، از خانه و خانواده آغاز می شود و سکاندار این حرکتِ رو به جلو، زن است. ⚖️ اما آیا ضرورت و اولویتی بالاتر از خانه داری برای زن موجود نیست؟ در بیانات رهبری به دفعات، ضرورتی بالاتر از خانه داری را مشاهده میکنیم: . فعالیت اجتماعی در اندیشه رهبری به معنای احساس وظیفه ی دائمی نسبت به وضعیت و آرمان های آن است. مسئولیت اجتماعی در اندیشه رهبری، نسبت به خانه داری از اولویت بالاتری برخوردار است. آنقدر که اگر فعالیت اجتماعی زن _‌که مسئولیت پذیری او نسبت به است_ ایجاب میکرد که امر خانه داری‌اش به لحاظ کمی (نه به لحاظ کیفی) تحت الشعاع قرار بگیرد، زن باید میزان خانه داری را محدود کرده و از کیان انقلاب اسلامی و آرمان هایش دفاع کند. ⚖️ اساساً ایفای نقش مسئولانه در انقلاب اسلامی اصلی ترین امر زندگی در جامعه ی اسلامی است و در این موضوع هیچ تفاوتی میان زن و مرد متصور نیست. به عبارتی، این که خانه داری وظیفه ی لاینفک و حذف ناپذیر زندگی زنانه است، اثبات نمیکند که او میتواند نسبت به انقلاب بی تفاوت باشد. چه بسا که یک زن، یک مادر، یک همسر، اگر در طراز انقلاب اسلامی نباشد، معلوم نیست چقدر بتواند فرزند و شوهر خویش را برای اسلام تربیت کند. زنی که هم سرعت با انقلاب حرکت نمیکند، فرزندان و شوهرش را از انقلاب عقب نگه میدارد. و این را به کرات در بیانات امام و رهبری مشاهده میکنیم. ⚖️ البته انقلابی گری زن، یا به تعبیری فعالیت اجتماعی زن، لزوماً به معنای حضور در اجتماع و عدم حضور در خانه نیست. حتی لزوماً شغل او به معنای مرسوم نیست. بلکه، به معنای احساس تکلیف و عمل به تکالیف او نسبت به جامعه اسلامی و اهداف آن است. یک زن میتواند ضمن آن که عرفاً خانه دار به شمار می رود، فعالیت هایی متناسب با باری که میتواند از دوش انقلاب بردارد برای خودش دست و پا کند. ⚠️لذا نباید طوری خانه داری را تبلیغ کنیم که زن از تکالیف اجتماعی اش بازبماند و یا آن را فقط از مسیر فرزند و شوهر پیگیری نماید. (ادامه دارد....) 💌 سنا | بازیابی هویت حقیقی زن 🚺 @Sanaa_ir
هدایت شده از توییتگرام
‏طیبه سیاوشی:تقاضای وام ازدواج زیر ۱۵ سال،۷۰برابر شده که نشان‌دهنده‌ی تأثیر این وام روی افزایش کودک‌همسری است! طبق آمار ثبت احوال،ازدواج زیر15سال از 41هزار مورد در سال92 به30هزار در97رسیده و 6ماه نخست امسال13هزار مورد بوده! باور اینکه طیبه سیاوشی از این آمار خبر نداشته باشه سخته! °علیرضا گرائی ° @OfficialTwitTelegram
📌 نتیجه دنیا طلبی جامعه.... سلسله جلسات 🔹هیأت زوارالزهرا سلام الله علیها 🔻محرم ۹۸ 💠 @rezakarimi_ir 💠 @ZovvaralZahra
هدایت شده از ریحانه
📕 کتابچه | حضور اجتماعی زنان در نگاه اسلام ↔️ موضوع حضور اجتماعی زنان و نقش‌آفرینی آنان در عرصه‌ی مسائل جامعه یکی از نقاط مورد بحث و چالش‌برانگیز در جوامع و فرهنگ‌های مختلف بوده است. در جامعه‌ی ایران نیز برخوردهای توأم با افراط و تفریط و نگاه‌های غرب‌زده یا متحجرانه در مواجهه با این مسئله مشکلاتی را ایجاد کرده است. 🌸 بخش زن و خانواده پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR (ریحانه) در این گزیده بیانات، مسئله‌ی «حضور اجتماعی زنان» را در چارچوب جهت‌گیریِ انقلاب اسلامی و براساس بیانات رهبر انقلاب اسلامی مورد بررسی و بازخوانی قرار داده است. 📲 مطالعه متن کامل در http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=41459 دریافت جزوات قابل چاپ 🔻
هدایت شده از ریحانه
341057024_-213021.pdf
293.4K
📕 حضور اجتماعی زنان | نسخه چاپ در قالب «کتابچه»
سنا | بازیابی هویت زن
⚠️ لطفا این طور خانه داری را ترویج نکنید! (قسمت دوم) 🚫 آیا زن فقط باید مادر و همسر باشد؟ 🔰 ابتدا قسمت اول یادداشت را مطالعه کنید https://eitaa.com/sanaa_ir/31 ‼️ بطور کلی سه دیدگاه در برابر موضوع اعلام نظر کرده اند و می شود جمیع نظرات و مواضع در مورد نحوه زن را در این سه دیدگاه دسته بندی کرد. این دسته بندی و آشنایی بیشتر با اصطلاحات و مفاهیم، ما را در شناخت جریانات فرهنگی و اجتماعی مجهزتر میکند. ضمن این که نگارنده تلاش دارد اصطلاحات جدیدی را به ادبیات اضافه کند. این سه دیدگاه به این ترتیب است: 1. سنتی 2. مدرن 3. انقلابی 1️⃣ تفکر که در عقب نگاه داشتن زن ایرانی، در مسائل فرهنگی و معرفتی بی تاثیر نبوده، ایفای نقش زن را در تربیت و منحصر میکند. خودش مستقیماً ، موضع گیری و فعالیت سیاسی و فرهنگی ندارد، بلکه در این دیدگاه، زن موظف است در خانه بماند و فرزند و شوهر خود را سامان بدهد تا آنها چرخ جامعه را بچرخانند. تفکر سنتی عمدتاً‌ مخالف حضور اجتماعی زن است و در مواجهه با روایات و آیات در مورد زنان هم، اخباری عمل میکند. با تحصیل، کسب معارف میانه ی خوبی ندارد و پستو را برای زن بهتر میداند؛ و را یگانه فعالیت بلامنازع زن می انگارد.علاوه بر این، در ترویج خانه داری نیز افراط میکند. جرم دیگر این تفکر این است که کم بهانه دست مدرن ها نداده است. اما مدرن ها... 2️⃣ تفکر مدرن، که زن را از آن طرف بوم به پایین می اندازد، اصالت را به حضور در اجتماع می دهد. حضور اجتماعی زن، یک حضور فرهنگی و معنوی نیست، منظور مدرن ها از حضور اجتماعی، مشخصاً تحصیل و شغل در درجه اول است. در نظر مدرن ها، خانه داری ننگ است و نه تنها افتخار نیست، بلکه اگر مانع پیشرفت ها و موفقیت های فردگرایانه زن در جامعه شود باید به اقل برسد. مدرن ها خانه داری را میان زن و مرد به طور مساوی تقسیم میکنند و با این کار خانه داری را به شست و شو آشپزی و ... تقلیل میدهند. اگر به یک یا نهایتا دو بچه هم راضی شدند، باز هم در تفاوتی میان زن و مرد نمی بینند. زن مدرن یک چشمش به زن سنتی است که سعی میکند هر کاری که او میکرد،‌ انجام ندهد! و چشم دیگرش به مرد مدرن است و در تکاپوست از انجام هر فعالیتی که مرد انجام میدهد باز نماند. ♨️ جرم اول مدرن ها این است که با بیرون کردن زن از متن خانواده، بنیان خانواده را به شدت سست کرده اند که دود این آتش در چشم مردان هم رفته است. نتیجه این وضعیت است که در غرب و به تبع آن در ایران می بینیم. جرم دیگرشان این است که با افراط در بیرون آوردن زن، و لحاظ نکردن ملاحظات در اختلاط زن و مرد، زن را ابزاری برای بهره کشی اقتصادی و جنسی و ... مرد قرار دادند. اما در این میان تفکر سومی هم وجود دارد (ادامه دارد....) 💌 سنا | بازیابی هویت حقیقی زن 🚺 @Sanaa_ir