eitaa logo
سنا | بازیابی هویت زن
117 دنبال‌کننده
18 عکس
1 ویدیو
1 فایل
پرداخت علمی و کارشناسی به مسائل زنان تلاش برای بازیابی هویت حقیقی زن @adminch
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از توییتگرام
‏طیبه سیاوشی:تقاضای وام ازدواج زیر ۱۵ سال،۷۰برابر شده که نشان‌دهنده‌ی تأثیر این وام روی افزایش کودک‌همسری است! طبق آمار ثبت احوال،ازدواج زیر15سال از 41هزار مورد در سال92 به30هزار در97رسیده و 6ماه نخست امسال13هزار مورد بوده! باور اینکه طیبه سیاوشی از این آمار خبر نداشته باشه سخته! °علیرضا گرائی ° @OfficialTwitTelegram
📌 نتیجه دنیا طلبی جامعه.... سلسله جلسات 🔹هیأت زوارالزهرا سلام الله علیها 🔻محرم ۹۸ 💠 @rezakarimi_ir 💠 @ZovvaralZahra
هدایت شده از ریحانه
📕 کتابچه | حضور اجتماعی زنان در نگاه اسلام ↔️ موضوع حضور اجتماعی زنان و نقش‌آفرینی آنان در عرصه‌ی مسائل جامعه یکی از نقاط مورد بحث و چالش‌برانگیز در جوامع و فرهنگ‌های مختلف بوده است. در جامعه‌ی ایران نیز برخوردهای توأم با افراط و تفریط و نگاه‌های غرب‌زده یا متحجرانه در مواجهه با این مسئله مشکلاتی را ایجاد کرده است. 🌸 بخش زن و خانواده پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR (ریحانه) در این گزیده بیانات، مسئله‌ی «حضور اجتماعی زنان» را در چارچوب جهت‌گیریِ انقلاب اسلامی و براساس بیانات رهبر انقلاب اسلامی مورد بررسی و بازخوانی قرار داده است. 📲 مطالعه متن کامل در http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=41459 دریافت جزوات قابل چاپ 🔻
هدایت شده از ریحانه
341057024_-213021.pdf
293.4K
📕 حضور اجتماعی زنان | نسخه چاپ در قالب «کتابچه»
سنا | بازیابی هویت زن
⚠️ لطفا این طور خانه داری را ترویج نکنید! (قسمت دوم) 🚫 آیا زن فقط باید مادر و همسر باشد؟ 🔰 ابتدا قسمت اول یادداشت را مطالعه کنید https://eitaa.com/sanaa_ir/31 ‼️ بطور کلی سه دیدگاه در برابر موضوع اعلام نظر کرده اند و می شود جمیع نظرات و مواضع در مورد نحوه زن را در این سه دیدگاه دسته بندی کرد. این دسته بندی و آشنایی بیشتر با اصطلاحات و مفاهیم، ما را در شناخت جریانات فرهنگی و اجتماعی مجهزتر میکند. ضمن این که نگارنده تلاش دارد اصطلاحات جدیدی را به ادبیات اضافه کند. این سه دیدگاه به این ترتیب است: 1. سنتی 2. مدرن 3. انقلابی 1️⃣ تفکر که در عقب نگاه داشتن زن ایرانی، در مسائل فرهنگی و معرفتی بی تاثیر نبوده، ایفای نقش زن را در تربیت و منحصر میکند. خودش مستقیماً ، موضع گیری و فعالیت سیاسی و فرهنگی ندارد، بلکه در این دیدگاه، زن موظف است در خانه بماند و فرزند و شوهر خود را سامان بدهد تا آنها چرخ جامعه را بچرخانند. تفکر سنتی عمدتاً‌ مخالف حضور اجتماعی زن است و در مواجهه با روایات و آیات در مورد زنان هم، اخباری عمل میکند. با تحصیل، کسب معارف میانه ی خوبی ندارد و پستو را برای زن بهتر میداند؛ و را یگانه فعالیت بلامنازع زن می انگارد.علاوه بر این، در ترویج خانه داری نیز افراط میکند. جرم دیگر این تفکر این است که کم بهانه دست مدرن ها نداده است. اما مدرن ها... 2️⃣ تفکر مدرن، که زن را از آن طرف بوم به پایین می اندازد، اصالت را به حضور در اجتماع می دهد. حضور اجتماعی زن، یک حضور فرهنگی و معنوی نیست، منظور مدرن ها از حضور اجتماعی، مشخصاً تحصیل و شغل در درجه اول است. در نظر مدرن ها، خانه داری ننگ است و نه تنها افتخار نیست، بلکه اگر مانع پیشرفت ها و موفقیت های فردگرایانه زن در جامعه شود باید به اقل برسد. مدرن ها خانه داری را میان زن و مرد به طور مساوی تقسیم میکنند و با این کار خانه داری را به شست و شو آشپزی و ... تقلیل میدهند. اگر به یک یا نهایتا دو بچه هم راضی شدند، باز هم در تفاوتی میان زن و مرد نمی بینند. زن مدرن یک چشمش به زن سنتی است که سعی میکند هر کاری که او میکرد،‌ انجام ندهد! و چشم دیگرش به مرد مدرن است و در تکاپوست از انجام هر فعالیتی که مرد انجام میدهد باز نماند. ♨️ جرم اول مدرن ها این است که با بیرون کردن زن از متن خانواده، بنیان خانواده را به شدت سست کرده اند که دود این آتش در چشم مردان هم رفته است. نتیجه این وضعیت است که در غرب و به تبع آن در ایران می بینیم. جرم دیگرشان این است که با افراط در بیرون آوردن زن، و لحاظ نکردن ملاحظات در اختلاط زن و مرد، زن را ابزاری برای بهره کشی اقتصادی و جنسی و ... مرد قرار دادند. اما در این میان تفکر سومی هم وجود دارد (ادامه دارد....) 💌 سنا | بازیابی هویت حقیقی زن 🚺 @Sanaa_ir
سنا | بازیابی هویت زن
⚠️ لطفا این طور خانه داری را ترویج نکنید! (قسمت سوم) 🚫 آیا زن فقط باید مادر و همسر باشد؟ 🔰 ابتدا قسمت دوم یادداشت را مطالعه کنید https://eitaa.com/sanaa_ir/38 اما دیدگاه سوم 3️⃣ اما تفکر که محصول امام و هدایت رهبری است،‌ از این دوقطبی جعلی عبور میکند و نه حضور در اجتماع را به تنهایی اصل میداند و نه خانه داری بی خبر از عالم و آدم را برای زن می پذیرد. 🔰 انسان بماهو انسان نسبت به مساله توحید و برپایی حکومت توحیدی است. اعتقاد به لا اله الا الله به دوش انسان تکالیفی بار میکند. این تکالیف میان زن و مرد مشترک است با اندک تفاوت ها و ملاحظاتی. اگر حکومت اسلامی ایحاد نشده باشد، زن و مرد برای ایجاد آن مسئولند. اگر ایجاد شده باشد وظیفه ی همگی پیشرفت آن است. آیا قرآن می پذیرد که مردها مسئول پیشبرد جامعه باشند و زن ها بگویند: « فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُونَ». 🔰 زن و مرد هر دو یک وظیفه ی اجتماعی دارند و یک وظیفه ای . وظیفه اجتماعی زن و مرد، مشترکاً ایفای نقش در جهت حرکت جامعه اسلامی به سوی آرمانهای آن است. آیه ی «وَ جاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ» مختص به یک گروه نیست. هر دوی زن و مرد بایستی در راه خدا کنند. «مَن اَصبَحَ وَ لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم» فقط به عهده مردان نیست. زنها نسبت به وضعیت جامعه اسلامی مسئولند. برپایی حکومت توحیدی چقدر مهم است؟ آنقدر که امام معصوم حاضر است جانش را در این مسیر فدا کند. 🔰 اما وظیفه ی خانوادگی زن، که تعطیل بردار نیست، بلکه خودش نوعی از مسئولیت اجتماعی زن است به معنای کلان آن است. وظیفه خانوادگی مرد نیز، تامین نیازهای مادی (یا همان نفقه) است. در تفکر انقلابی انجام وظایف اجتماعی و مسئولیت های خانوادگی مانع یکدیگر نیستند و اساساً در یک راستا فهم میشوند. اصلا خانه داری و تربیت فرزند نیز باید با هدف تامین نیازهای جامعه اسلامی انجام شود. لذا میشود هر دو را (حتی اگر کمی سخت هم باشد) پیش برد، اما انتخاب یکی به ازای حذف دیگری اسیر شدن در تفکر مدرن یا سنتی است. 🔰 امام و رهبری مکرر فرموده اند که پیروزی این انقلاب، مرهون حضور اجتماعی زنان است. آنجا که زنان پیش از مردان به خیابان ها ریختند و فریاد زدند: « قسم به سرور زنان فاطمه، ندارم از کشته شدن واهمه» و به تبع آنها مردها هم انگیزه پیدا کردند و آمدند. این امر اثبات میکند که اگر در «ایجاد» جامعه اسلامی «زن» وسط میدان بوده است، پس در «حفظ و پیشرفت» آن هم بایستی دائما در صحنه باشد. 🔰 خانه داری وظیفه لاینفک زندگی زن است. نه تنها تعطیل بردار نیست، بلکه مدیریت جامعه مردان هم از همین طریق به عهده زنان است. یعنی زنان از دو جنبه حضور اجتماعی دارند. یک مستقیم و دو از طریق مدیریت فرهنگی خانواده. اما زنی که خودش را با نیازهای جامعه اسلامی هماهنگ نمیکند، نمیتواند همسر و فرزندی در تراز جامعه اسلامی تربیت کند. 🔰 اما این مسئولیت اجتماعی زن لزوما به معنای شاغل شدن او نیست. زن میتواند در معنای جامعه شناختی اش خانه دار باشد اما با فعالیت های غیر رسمی در پیشرفت حکومت اسلامی سهیم باشد. 💌 سنا | بازیابی هویت حقیقی زن 🚺 @Sanaa_ir
‏خانم سیاوشی دوهفته پیش گفتن افزایش ‎ باعث 90 برابر شدن کودک همسری شده،پس وام رو زیاد نکنید! دیروزرفتن یادداشت نوشتن که افزایش وام باعث افزایش ازدواج نمیشه!پس وام روزیادنکنید! خانم سیاوشی یه خرده سرعت تغییر مواضعتون رو کم کنین برای سلامتیتون خطرناکه! °حامد جلالی کاشانی ° 💌 سنا | بازیابی هویت حقیقی زن 🚺 @Sanaa_ir
▪️دکتر مریم کوچکی‌نژاد دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف به‌عنوان چهل استاد برتر جوان زیر ۴۰ سال رشته مدیریت در دنیا معرفی شدند. ایشون اگر حجاب نداشت صدر اخبار براندازان و مریض دلان داخلی و خارجی قرار می‌گرفت. 💬علی بهرانوند @sanaa_ir
تا دو بشمار 👇👇
تا دو بشمار... خوش خیالانه تصور میکردیم پس از ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت، در اردیبهشت ۹۳ تمام هیکل نظام با تمامی دستگاه‌ها و نهاد‌هایش از صدر تا ذیل، تغییر جهت داده و در این راستا آماده طراحی و عملیات می‌شود. اما در شرایطی که کشور در سراشیبی پیرسالی قرار گرفته و تا سی سال آینده باید مهدهای کودک را به خانه سالمندان تغییر کاربری بدهیم، گویا در بدنه دولت و سایر نهادهای ذی ربط حوزه جمعیت چندان خواهان ندارد و بوی بهبودی هم ز اوضاع آمارها شنیده نمی شود. باید بگویم که چالش امروز ما در زمینه ، فقط خانم و این که در خواب و بیداری، یاد خانواده‌ی مدرن می‌افتد نیست. مسأله اساسی این است که در ناحیه ارتکاز عمومی خانواده عبارت است از : «پدر، مادر، فرزند اول و با ارفاق فرزند دوم». در حالیکه در دهه هفتاد خانواده‌های ایرانی به طور متوسط ۵ نفره بوده‌اند، امروزه این عدد به ۳/۳ نفر رسیده است. ضمن تأیید إن قُلت‌های احتمالی در مورد مشکلات اقتصادی، باید یادآور شد که خانواده‌های متموّل و دهک‌های بالایی جامعه هم، نوعاً تمایلی به فرزند دوم و سوم ندارند! ارتکازات ذهنی مفاهیمی هستند که بدون توجه، دقت و اراده در اعماق پنهان ذهن جا خوش می‌کنند. بدون هیچ مطالعه یا استدلالی! و انسان تا زمانی که به ذهن خود مراجعه نکرده، متوجه آن‌ها نمی‌شود، در حالی که به طور روزمره بر اساس آن کنش کرده و زندگی‌اش را با استفاده از آن‌ها سامان می‌دهد. این ارتکازات چگونه شکل می‌گیرند؟ بی آن که بخواهیم همه تقصیرات را به گردن یکی بیندازیم، به عنوان یکی از مهم‌ترین مجاری، ضمن تمام اقداماتی که تا کنون نکرده است، تصویری که از عنصر خانواده بازنمایی می‌کند، عمدتاً تصویر خانواده‌ی سه یا چهار نفره است. مخاطب ایرانی روزانه چندین ساعت از روز را به تماشای الگوی می نشیند و بی‌آن که بداند و بخواهد تأثیر می‌پذیرد. گویا اصلاً خانواده‌ پنج یا شش نفره را به رسمیت نمی شناسد و دستی نامرئی تمام ظرفیت‌ها از سریالها و ملودرامها و برنامه‌های سرگرم‌کننده گرفته تا آگهی‌های بازرگانی را برای ترویج خانواده‌های با یک یا دو فرزند به خدمت گرفته است. پستوهای ذهن جامعه ایرانی سال‌هاست که با این نمادها و نشانه‌ها در حال بمباران است و زوج ایرانی بی آن که نفی کنند، اصلاً به بیش از دو فرزند فکر نمیکنند. مادامی که مسائل کلان فرهنگی را تک بعدی، در درجه چندم و در عرض سایر عرصه‌ها می‌بینیم، توقع نتایج مطلوب نابجاست. به عنوان یک پیشنهاد اساسی: عجالتاً شمایل خانواده‌ی تلویزیونی را تغییر دهید کافی ست. 囧 @Segerme