هدایت شده از ریحانه
⁉️ هدف از پیگیری حقوق زنان چه باید باشد؟
🔻رهبر انقلاب در اجتماع یکصد هزارنفری بانوان۷۶/۷/۳۰:
👌 «حرکت در جهت احقاق حقوق زنان حتماً باید انجام گیرد...
⛔️ هدف، صفآرایی زن در مقابل مرد نیست. هدف، رقابت خصمانه زن و مرد نیست.
❇️ هدف این است که زنان و دختران بتوانند همان سیر و همان حرکتی را انجام دهند که وقتی مردان آن حرکت را انجام دهند، به صورت یک انسان بزرگ در خواهند آمد؛ زنان انسان بزرگ شوند.
🌸 این ممکن است و در اسلام تجربه شده است.»
✅ #بازخوانی_یک_دیدار
زن، خانواده و سبک زندگی در نگاه رهبر انقلاب👇
❣️ @Khamenei_Reyhaneh
این گزارش صدا و سیما یا روزنامه کیهان نیست...
ایندیپندنت که یک رسانه غربی است نوشته که طی دو سال اخیر، بیش از 220 هزار گزارش تعرض و تجاوز جنسی به خانمها در حمل و نقل عمومی فرانسه ثبت شده؛ هنوزم هستن کسانی که بگن غربیا چشم و دلشون سیره!!
#غرب_بدون_روتوش
💬 استیون هاونکوب
🚺 @Sanaa_ir
سنا | بازیابی هویت زن
🚦مسابقه ی کم نیاوردن
جریانی در کشور احیای هویت زن در جامعه را در جا نماندن از تمام عرصه هایی که مرد حضور دارد می بیند. اسمش واقعا کم نیاوردن است. فریاد می زند ببینید زن هم توانست! ببینید زن کم نیاورد! زن را دست کم نگیرید! جنبه اثباتی هویت سازی زن در این جریان چشمش به مرد است. مرد هر کجا پا بگذارد زن هم الا و لابد باید خودش را در این حوزه نشان بدهد. و هر جا خودی نشان ندهد، احساس ضعف می کند. حتی اگر مرد اگر پایش را کج گذاشت هر طور شده باید زن هم پایش را کج بگذارد و عقب نماند.
فمینیست ها سالها با جامعه مردسالار مبارزه کردند. با این که مردها بر اریکه هنجارسازی بنشینند مقابله کردند. و سالها از حقی که احساس میکردند تمام و کمال در اختیار مردان است، و زنان از آن بی بهره اند شکایت کرده و میکنند. آن حق که از زنان دریغ شده، مهم ترینش، امکان برابر حضور اجتماعی است. اما همین حین که برای شکست سلطهی مردان در نظام ارزش گذاری اجتماعی تلاش می کردند، خود برای احقاق حقوق پایمال شده، مردانه نگریستند. هر جایی که پرچم مرد بالا رفت، زن هم باید با عجله سر برسد و تا دیر نشده خودش را دست کم به خودش ثابت کند. حتی اگر مرد وارد عرصه هایی شده باشد که معلوم نیست برای خود او هم فضیلتی به شمار آید.
قبلا ذوق زدگی صدا و سیما را در گزارش راننده تریلی زن، و مصاحبه با دختران مکانیک و .... دیده بودیم. مسابقه دست فرمون از شبکه نسیم اما، تجربه دیگری از این تکاپو برای مرد شدن است. این بار زنها مستقیما و بدون واسطه با مردها هم مسابقه میدهند. رانندگی خوب زن فی نفسه محل اشکال نیست، چه بسا که مهارت ویژه رانندگی هم امری مختص به مردان نباشد که در حصار مردان بماند و زن ها را به مردوارگی متهم کنیم. اما نه تنها برای زن فضیلت نیست، بلکه فوریتی هم ندارد. حالا زنی بتواند در رانندگی دست کمی از مردان نداشته باشد. خب؟ ثم ماذا؟ بعدش؟ چه فضیلتی است؟ چه اصراری بر نمایش این رقابت بی فایده است؟
اصرار و پا فشاری بر کم نیاوردن زن از مرد، حرکت جامعه زنان در مسیر مردانه است. دست کم مسیری که مردها پیش تر از زنان قدم به عرصه گذاشتند. زن در این میان نه تنها نمی تواند جنبه های اجتماعی استعدادهایش را در جای صحیح تر به رخ بکشاند، بلکه روز به روز از بازیابی هویت اختصاصا زنانه اش نیز دور می شود. این برنامههای سرگرم کننده ی دوران مدرن، کمترین آسیبش این است که خواهش های جامعه زنانه را از خودش و غیر خودش، براساس اولویت های واژگون ترتیب می دهد و همواره این از خودبیگانگی، زن را از رهیافت به هویت ها و فضیلت های اصیلش دورتر می گرداند.
بزرگترین اشکال این است: زن برای بازیابی هویتش، به مرد نگاه میکند. این اجازه استقلال و طیب خاطر را از زنان در انتخاب ها میگیرد.
خنک آن قماربازی که بباخت هر چه بودش
و نماند هیچش الا هوس قمار دیگر...
🚺 @Sanaa_ir
سنا | بازیابی هویت زن
📜 تذکراتی راجع به ترویج امر #خانه_داری (قسمت اول)
#ویژه_اهالی_فرهنگ
⚖️ شکی نیست که خانه داری یک وظیفه لاینفک زندگی زنانه است. مساله ای که امروز در کشور ما، در گذار از چیزی که «سنت» مینامند به سوی چیزی که به «مدرنیته» موسوم است، در اولویت های پایین تر قرار گرفته است. بی آن که بخواهم به این دو گانه «سنت_مدرنیته» وقعی بنهم، باید پذیرفت مدرنیته با اوصاف و قرائت خاص خودش از عالم، سبک زندگی و زن، حدود صد سالی ست که ناخوانده وارد کشور ما شده است و به شدت تاثیرگذار بوده است. بخشی از زنان ایرانی برای فرار از نارساییهایی که در سنّت احساس میکردند به مدرنیته پناهنده شدند و در این گذار، خانه داری، همسری، مادری و کدبانوگری، واپسگرایی و ننگ تلقی و یا از چشم افتاد و هویت زن، در حضور اجتماعی اش، در قالب شغل و تحصیل طلب شد. به تبع سالها باید فعالان فرهنگی برای بازسازی عرصه خصوصی تر زن، برای او تلاش کنند. اما این تلاش مستلزم رعایت نکات زیر است:
⚖️ #اول/ آنکه در فریاد وجوب و ضرورت خانه داری و شیوه های جذاب سازی آن نباید دچار افراط شد.
به تبع آن چه در مجموعه منویات رهبری، به عنوان یک منبع اصلی برای شناخت #اسلام_انقلابی دریافت می شود این است که، امر خانه داری، جزء اصلی و لاینفک زندگی زن است. یعنی خانه داری فعالیتی ست که به زندگی زنانه ضمیمه شده و بسیار ضرورت دارد. در اندیشه رهبری، بهبود و ارتقاء و پیشرفت یک جامعه، از خانه و خانواده آغاز می شود و سکاندار این حرکتِ رو به جلو، زن است.
⚖️ اما آیا ضرورت و اولویتی بالاتر از خانه داری برای زن موجود نیست؟
در بیانات رهبری به دفعات، ضرورتی بالاتر از خانه داری را مشاهده میکنیم: #فعالیت_اجتماعی. فعالیت اجتماعی در اندیشه رهبری به معنای احساس وظیفه ی دائمی نسبت به وضعیت #انقلاب و آرمان های آن است. مسئولیت اجتماعی در اندیشه رهبری، نسبت به خانه داری از اولویت بالاتری برخوردار است. آنقدر که اگر فعالیت اجتماعی زن _که مسئولیت پذیری او نسبت به #حکومت_اسلامی است_ ایجاب میکرد که امر خانه داریاش به لحاظ کمی (نه به لحاظ کیفی) تحت الشعاع قرار بگیرد، زن باید میزان خانه داری را محدود کرده و از کیان انقلاب اسلامی و آرمان هایش دفاع کند.
⚖️ اساساً ایفای نقش مسئولانه در انقلاب اسلامی اصلی ترین امر زندگی در جامعه ی اسلامی است و در این موضوع هیچ تفاوتی میان زن و مرد متصور نیست. به عبارتی، این که خانه داری وظیفه ی لاینفک و حذف ناپذیر زندگی زنانه است، اثبات نمیکند که او میتواند نسبت به انقلاب بی تفاوت باشد. چه بسا که یک زن، یک مادر، یک همسر، اگر در طراز انقلاب اسلامی نباشد، معلوم نیست چقدر بتواند فرزند و شوهر خویش را برای اسلام تربیت کند. زنی که هم سرعت با انقلاب حرکت نمیکند، فرزندان و شوهرش را از انقلاب عقب نگه میدارد. و این را به کرات در بیانات امام و رهبری مشاهده میکنیم.
⚖️ البته انقلابی گری زن، یا به تعبیری فعالیت اجتماعی زن، لزوماً به معنای حضور در اجتماع و عدم حضور در خانه نیست. حتی لزوماً شغل او به معنای مرسوم نیست. بلکه، به معنای احساس تکلیف و عمل به تکالیف او نسبت به جامعه اسلامی و اهداف آن است. یک زن میتواند ضمن آن که عرفاً خانه دار به شمار می رود، فعالیت هایی متناسب با باری که میتواند از دوش انقلاب بردارد برای خودش دست و پا کند.
⚠️لذا نباید طوری خانه داری را تبلیغ کنیم که زن از تکالیف اجتماعی اش بازبماند و یا آن را فقط از مسیر فرزند و شوهر پیگیری نماید.
(ادامه دارد....)
💌 سنا | بازیابی هویت حقیقی زن
🚺 @Sanaa_ir
هدایت شده از توییتگرام
طیبه سیاوشی:تقاضای وام ازدواج زیر ۱۵ سال،۷۰برابر شده که نشاندهندهی تأثیر این وام روی افزایش کودکهمسری است!
طبق آمار ثبت احوال،ازدواج زیر15سال از 41هزار مورد در سال92 به30هزار در97رسیده و 6ماه نخست امسال13هزار مورد بوده!
باور اینکه طیبه سیاوشی از این آمار خبر نداشته باشه سخته!
°علیرضا گرائی °
@OfficialTwitTelegram
هدایت شده از حجت الاسلام رضا کریمی
📌 نتیجه دنیا طلبی جامعه....
سلسله جلسات #عاشقان_حسین_قاتلان_امام
🔹هیأت زوارالزهرا سلام الله علیها
🔻محرم ۹۸
💠 @rezakarimi_ir
💠 @ZovvaralZahra
هدایت شده از ریحانه
📕 کتابچه | حضور اجتماعی زنان در نگاه اسلام
↔️ موضوع حضور اجتماعی زنان و نقشآفرینی آنان در عرصهی مسائل جامعه یکی از نقاط مورد بحث و چالشبرانگیز در جوامع و فرهنگهای مختلف بوده است. در جامعهی ایران نیز برخوردهای توأم با افراط و تفریط و نگاههای غربزده یا متحجرانه در مواجهه با این مسئله مشکلاتی را ایجاد کرده است.
🌸 بخش زن و خانواده پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR (ریحانه) در این گزیده بیانات، مسئلهی «حضور اجتماعی زنان» را در چارچوب جهتگیریِ انقلاب اسلامی و براساس بیانات رهبر انقلاب اسلامی مورد بررسی و بازخوانی قرار داده است.
📲 مطالعه متن کامل در
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=41459
دریافت جزوات قابل چاپ 🔻
سنا | بازیابی هویت زن
⚠️ لطفا این طور خانه داری را ترویج نکنید! (قسمت دوم)
🚫 آیا زن فقط باید مادر و همسر باشد؟
🔰 ابتدا قسمت اول یادداشت را مطالعه کنید
https://eitaa.com/sanaa_ir/31
‼️ بطور کلی سه دیدگاه در برابر موضوع اعلام نظر کرده اند و می شود جمیع نظرات و مواضع در مورد نحوه #حضور_اجتماعی زن را در این سه دیدگاه دسته بندی کرد. این دسته بندی و آشنایی بیشتر با اصطلاحات و مفاهیم، ما را در شناخت جریانات فرهنگی و اجتماعی مجهزتر میکند. ضمن این که نگارنده تلاش دارد اصطلاحات جدیدی را به ادبیات #مطالعات_زنان اضافه کند. این سه دیدگاه به این ترتیب است: 1. سنتی 2. مدرن 3. انقلابی
1️⃣ تفکر #سنتی که در عقب نگاه داشتن زن ایرانی، در مسائل فرهنگی و معرفتی بی تاثیر نبوده، ایفای نقش زن را در تربیت #فرزند و #شوهرداری منحصر میکند. خودش مستقیماً #کنش_اجتماعی، موضع گیری و فعالیت سیاسی و فرهنگی ندارد، بلکه در این دیدگاه، زن موظف است در خانه بماند و فرزند و شوهر خود را سامان بدهد تا آنها چرخ جامعه را بچرخانند. تفکر سنتی عمدتاً مخالف حضور اجتماعی زن است و در مواجهه با روایات و آیات در مورد زنان هم، اخباری عمل میکند. با تحصیل، کسب معارف میانه ی خوبی ندارد و پستو را برای زن بهتر میداند؛ و #خانه_داری را یگانه فعالیت بلامنازع زن می انگارد.علاوه بر این، در ترویج خانه داری نیز افراط میکند. جرم دیگر این تفکر این است که کم بهانه دست مدرن ها نداده است. اما مدرن ها...
2️⃣ تفکر مدرن، که زن را از آن طرف بوم به پایین می اندازد، اصالت را به حضور در اجتماع می دهد. حضور اجتماعی زن، یک حضور فرهنگی و معنوی نیست، منظور مدرن ها از حضور اجتماعی، مشخصاً تحصیل و شغل در درجه اول است. در نظر مدرن ها، خانه داری ننگ است و #مادری نه تنها افتخار نیست، بلکه اگر مانع پیشرفت ها و موفقیت های فردگرایانه زن در جامعه شود باید به اقل برسد. مدرن ها خانه داری را میان زن و مرد به طور مساوی تقسیم میکنند و با این کار خانه داری را به شست و شو آشپزی و ... تقلیل میدهند. اگر به یک یا نهایتا دو بچه هم راضی شدند، باز هم در #بچه_داری تفاوتی میان زن و مرد نمی بینند. زن مدرن یک چشمش به زن سنتی است که سعی میکند هر کاری که او میکرد، انجام ندهد! و چشم دیگرش به مرد مدرن است و در تکاپوست از انجام هر فعالیتی که مرد انجام میدهد باز نماند.
♨️ جرم اول مدرن ها این است که با بیرون کردن زن از متن خانواده، بنیان خانواده را به شدت سست کرده اند که دود این آتش در چشم مردان هم رفته است. نتیجه این وضعیت است که در غرب و به تبع آن در ایران می بینیم. جرم دیگرشان این است که با افراط در بیرون آوردن زن، و لحاظ نکردن ملاحظات در اختلاط زن و مرد، زن را ابزاری برای بهره کشی اقتصادی و جنسی و ... مرد قرار دادند.
اما در این میان تفکر سومی هم وجود دارد
(ادامه دارد....)
💌 سنا | بازیابی هویت حقیقی زن
🚺 @Sanaa_ir
سنا | بازیابی هویت زن
⚠️ لطفا این طور خانه داری را ترویج نکنید! (قسمت سوم)
🚫 آیا زن فقط باید مادر و همسر باشد؟
🔰 ابتدا قسمت دوم یادداشت را مطالعه کنید
https://eitaa.com/sanaa_ir/38
اما دیدگاه سوم
3️⃣ اما تفکر #انقلابی که محصول #انقلاب امام و هدایت رهبری است، از این دوقطبی جعلی عبور میکند و نه حضور در اجتماع را به تنهایی اصل میداند و نه خانه داری بی خبر از عالم و آدم را برای زن می پذیرد.
🔰 انسان بماهو انسان نسبت به مساله توحید و برپایی حکومت توحیدی #مسئول است. اعتقاد به لا اله الا الله به دوش انسان تکالیفی بار میکند. این تکالیف میان زن و مرد مشترک است با اندک تفاوت ها و ملاحظاتی. اگر حکومت اسلامی ایحاد نشده باشد، زن و مرد برای ایجاد آن مسئولند. اگر ایجاد شده باشد وظیفه ی همگی پیشرفت آن است. آیا قرآن می پذیرد که مردها مسئول پیشبرد جامعه باشند و زن ها بگویند: « فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُونَ».
🔰 زن و مرد هر دو یک وظیفه ی اجتماعی دارند و یک وظیفه ای #خانوادگی. وظیفه اجتماعی زن و مرد، مشترکاً ایفای نقش در جهت حرکت جامعه اسلامی به سوی آرمانهای آن است. آیه ی «وَ جاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ» مختص به یک گروه نیست. هر دوی زن و مرد بایستی در راه خدا #جهاد کنند. «مَن اَصبَحَ وَ لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم» فقط به عهده مردان نیست. زنها نسبت به وضعیت جامعه اسلامی مسئولند. برپایی حکومت توحیدی چقدر مهم است؟ آنقدر که امام معصوم حاضر است جانش را در این مسیر فدا کند.
🔰 اما وظیفه ی خانوادگی زن، که تعطیل بردار نیست، بلکه خودش نوعی از مسئولیت اجتماعی زن است #خانه_داری به معنای کلان آن است. وظیفه خانوادگی مرد نیز، تامین نیازهای مادی (یا همان نفقه) است. در تفکر انقلابی انجام وظایف اجتماعی و مسئولیت های خانوادگی مانع یکدیگر نیستند و اساساً در یک راستا فهم میشوند. اصلا خانه داری و تربیت فرزند نیز باید با هدف تامین نیازهای جامعه اسلامی انجام شود. لذا میشود هر دو را (حتی اگر کمی سخت هم باشد) پیش برد، اما انتخاب یکی به ازای حذف دیگری اسیر شدن در تفکر مدرن یا سنتی است.
🔰 امام و رهبری مکرر فرموده اند که پیروزی این انقلاب، مرهون حضور اجتماعی زنان است. آنجا که زنان پیش از مردان به خیابان ها ریختند و فریاد زدند: « قسم به سرور زنان فاطمه، ندارم از کشته شدن واهمه» و به تبع آنها مردها هم انگیزه پیدا کردند و آمدند. این امر اثبات میکند که اگر در «ایجاد» جامعه اسلامی «زن» وسط میدان بوده است، پس در «حفظ و پیشرفت» آن هم بایستی دائما در صحنه باشد.
🔰 خانه داری وظیفه لاینفک زندگی زن است. نه تنها تعطیل بردار نیست، بلکه مدیریت جامعه مردان هم از همین طریق به عهده زنان است. یعنی زنان از دو جنبه حضور اجتماعی دارند. یک مستقیم و دو از طریق مدیریت فرهنگی خانواده. اما زنی که خودش را با نیازهای جامعه اسلامی هماهنگ نمیکند، نمیتواند همسر و فرزندی در تراز جامعه اسلامی تربیت کند.
🔰 اما این مسئولیت اجتماعی زن لزوما به معنای شاغل شدن او نیست. زن میتواند در معنای جامعه شناختی اش خانه دار باشد اما با فعالیت های غیر رسمی در پیشرفت حکومت اسلامی سهیم باشد.
💌 سنا | بازیابی هویت حقیقی زن
🚺 @Sanaa_ir
خانم سیاوشی دوهفته پیش گفتن افزایش #وام_ازدواج باعث 90 برابر شدن کودک همسری شده،پس وام رو زیاد نکنید!
دیروزرفتن یادداشت نوشتن که افزایش وام باعث افزایش ازدواج نمیشه!پس وام روزیادنکنید!
خانم سیاوشی یه خرده سرعت تغییر مواضعتون رو کم کنین برای سلامتیتون خطرناکه!
°حامد جلالی کاشانی °
💌 سنا | بازیابی هویت حقیقی زن
🚺 @Sanaa_ir
▪️دکتر مریم کوچکینژاد دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف بهعنوان چهل استاد برتر جوان زیر ۴۰ سال رشته مدیریت در دنیا معرفی شدند.
ایشون اگر حجاب نداشت صدر اخبار براندازان و مریض دلان داخلی و خارجی قرار میگرفت.
💬علی بهرانوند
@sanaa_ir
هدایت شده از جامعه متعادل | مهدی تکلّو
تا دو بشمار...
خوش خیالانه تصور میکردیم پس از ابلاغ سیاستهای کلی جمعیت، در اردیبهشت ۹۳ تمام هیکل نظام با تمامی دستگاهها و نهادهایش از صدر تا ذیل، تغییر جهت داده و در این راستا آماده طراحی و عملیات میشود. اما در شرایطی که کشور در سراشیبی پیرسالی قرار گرفته و تا سی سال آینده باید مهدهای کودک را به خانه سالمندان تغییر کاربری بدهیم، گویا در بدنه دولت و سایر نهادهای ذی ربط حوزه جمعیت چندان خواهان ندارد و بوی بهبودی هم ز اوضاع آمارها شنیده نمی شود.
باید بگویم که چالش امروز ما در زمینه #خانواده، فقط خانم #مولاوردی و این که در خواب و بیداری، یاد خانوادهی مدرن میافتد نیست. مسأله اساسی این است که در ناحیه ارتکاز عمومی خانواده عبارت است از : «پدر، مادر، فرزند اول و با ارفاق فرزند دوم». در حالیکه در دهه هفتاد خانوادههای ایرانی به طور متوسط ۵ نفره بودهاند، امروزه این عدد به ۳/۳ نفر رسیده است. ضمن تأیید إن قُلتهای احتمالی در مورد مشکلات اقتصادی، باید یادآور شد که خانوادههای متموّل و دهکهای بالایی جامعه هم، نوعاً تمایلی به فرزند دوم و سوم ندارند!
ارتکازات ذهنی مفاهیمی هستند که بدون توجه، دقت و اراده در اعماق پنهان ذهن جا خوش میکنند. بدون هیچ مطالعه یا استدلالی! و انسان تا زمانی که به ذهن خود مراجعه نکرده، متوجه آنها نمیشود، در حالی که به طور روزمره بر اساس آن کنش کرده و زندگیاش را با استفاده از آنها سامان میدهد.
این ارتکازات چگونه شکل میگیرند؟ بی آن که بخواهیم همه تقصیرات را به گردن یکی بیندازیم، به عنوان یکی از مهمترین مجاری، #صدا_و_سیما ضمن تمام اقداماتی که تا کنون نکرده است، تصویری که از عنصر خانواده بازنمایی میکند، عمدتاً تصویر خانوادهی سه یا چهار نفره است. مخاطب ایرانی روزانه چندین ساعت از روز را به تماشای الگوی #خانواده_کوچک می نشیند و بیآن که بداند و بخواهد تأثیر میپذیرد. گویا #رسانه_ملی اصلاً خانواده پنج یا شش نفره را به رسمیت نمی شناسد و دستی نامرئی تمام ظرفیتها از سریالها و ملودرامها و برنامههای سرگرمکننده گرفته تا آگهیهای بازرگانی را برای ترویج خانوادههای با یک یا دو فرزند به خدمت گرفته است. پستوهای ذهن جامعه ایرانی سالهاست که با این نمادها و نشانهها در حال بمباران است و زوج ایرانی بی آن که نفی کنند، اصلاً به بیش از دو فرزند فکر نمیکنند.
مادامی که مسائل کلان فرهنگی را تک بعدی، در درجه چندم و در عرض سایر عرصهها میبینیم، توقع نتایج مطلوب نابجاست. به عنوان یک پیشنهاد اساسی: عجالتاً شمایل خانوادهی تلویزیونی را تغییر دهید کافی ست.
囧 @Segerme
هدایت شده از جامعه متعادل | مهدی تکلّو
ناموس یعنی چی؟
از دیروز کم قصه لیلی و مجنون نخواندیم و از دیروز کم انسان فرصت طلب ندیدیم.
پدر قاتل را چسباندند به اسلام و مسلمین و فرهنگ و قانون و نظام. حاشا و کلا! اتفاقاً اگر بنا به نسبت دادن باشد، آن پسر 29 ساله بیشتر به شما و تفکراتتان شبیه است که زن را برای تمتع مرد یله و رها و بی قید و بی خانواده می خواهید.
در اردوگاه فمینیست ها و روشنفکرنماهای کاسب، به جای حلوا و خرما دارند شیرینی و شربت پخش میکنند. نشسته اند کنار قبر آن دختر و دارند عوض فاتحه ماهی میگیرند. چرا باید باور کنیم شما عزادار رومینا و نگران رومیناها هستید؟ شما کمین کرده بودید چماقتان را یک چنین روزی بر سر اسلام و مفاهیم مقدس اسلامی و فرهنگ ایرانی بکوبید. نه! اجازه نمیدهیم ناموس و غیرت و حیا و کانون خانواده و ... را لگدمال سیاسی کاری تان کنید.
نوشته رومینا یکی از بی شمار #قتل_ناموسی در ایران است. میگوئیم خب بی شمار یعنی دقیقاً چند؟ چند تا باشد باید گفت فرهنگ ایرانی و اسلامی مؤید #فرزندکشی است؟ چطور می شود این قدر مبتذل یک جنایت را این قدر راحت فرهنگی دید؟ می گوئیم بر اساس کدام پژوهش علمی؟ میگوید این آمارها انتشار پیدا نمیکند! خب اگر منتشر نمی شود تو از کجا خبر داری؟
نوشته قانون تسهیل گر قتل است. معنایش این است که پدر چون می دانسته بعد از قتل قصاص نمی شود با خیال راحت رفته دختر را سر بریده! آن هم با داس! اما اگر محکوم به قصاص می بود می رفت دخترش را نوازش و با او به منطق صحبت میکرد. گویا نمی دانند قتل یعنی چه؟ نمیدانند قتل برای بار اول یعنی چه؟ نمیدانند سر بریدن یعنی چه؟!
نوشته در ایران زن ناموس مرد است. یعنی مایه آبرو پس اگر بی آبرویی کرد و غیرت مرد خدشه دار شد، طبق این فرهنگ ناموسی باید دمار از روزگار او در آورد. نخیر! رفتار این پدر هیچ نسبتی با ناموس پرستی و غیرت ندارد. ناموس مایملک مرد و زن تحت سلطه او نیست. این تفکر سنتی را اسلام خیلی وقت است که مردود اعلام کرده. ناموس هم در ادبیات سنتی ایرانی و هم در سیره اسلامی به معنای زنانی است که مرد حفظ حریم و حرمت و عصمت آنها را به عهده دارد. مراقبت از لطافت و ظرافت طبع و رقت و زنده بودن احساسات در زن به عهده مرد است. استعداد جلالی این هم به مرد داده شده. کما این که مراقبت از جنبه های روحی و عاطفی مرد هم به زن سپرده شده است و ظرفیت های جمالی زن هم به همین جهت به او اعطا شده. نه این کسر شأن و تنزیل جایگاه مرد است و نه آن تبعیض علیه زن. یک تقسیم وظایف خانوادگی که ریشه در طبیعت خلقت زن و مرد دارد.
بحث بسیار است...
囧 @Segerme
هدایت شده از جامعه متعادل | مهدی تکلّو
ناموس پرست واقعی
بر این باورم در مرگ دخترها، فرشته ها بیشتر گریه میکنند. به قدر یک تاریخ، جاهلان و فلاسفه در انقیاد زن تبانی کردند و او را به نام #ضعیفه در پستو نشاندند. انسانیت او را به رسمیت نشناختند و حقوقش را پایمال کردند. اما این زن، این دختر، هنوز از سرگیجه ی خاطرات چند قرنی اش بیرون نیامده، به دستان ستمگر تجّار و سیاست مداران افتاد. همانهایی که به ظاهر انسانیتش را به رسمیت شناختند اما برای شرافت او تور پهن کردند. افسوس که زن از شر سنت به ظلم تجدد گرفتار شد. از چاهی به چاله ای..
عجب استعاره عجیبی است. #رومینا نماینده تمام دختران قربانی صد سال اخیر است که برای فرار از دگم های سنتی به آغوش گرگ های مدرن تن دادند و در کشاکش این دوگانه غیرواقعی از دست رفتند.
پدر قاتل، نماینده تفکر عقب مانده در مورد زن است. نگوئید غیرتی شده که غیرتی می شوم! غیرت و آبرو برای مردهای واقعی است، برای کریمان است. عرب های جاهلی هم اگر می شنیدند پدری بعد از اسلام هم بوده که با داس سر از دختر ببرد کف و خون قاطی میکردند. پسر عذب ۲۹ ساله هم که قسر در رفته، نماینده دزدهای کراواتی است که زن را برای هوسرانی و التذاذ از کانون خانواده می ربایند. هیچ کدام بویی از ناموس نبرده اند.
ناموس پرست واقعی خمینی است که به زن جرأت داد و او را حساب کرد. از پستو و نقش های درجه چندم رهایی داد و نقش اصیل و محوری او را به رخ عالم کشید. پدرانی که حق تحصیل را هم از دخترانشان می گرفتند با خمینی فرق دارند. با خامنه ای فرق دارند. ناموس پرست واقعی خمینی بود که زن را از کاباره ها و کازینوها نجات داد و کرامت و شرافت زن را به او یادآور شد.
زن ریحانه است را شما نمی فهمید. ناموس پرست های واقعی می فهمند. خمینی و شاگردان او می فهمند. همانهایی که با روایت "خلخال از پای یهودی" تن و بدنشان می لرزد! ناموس پرست واقعی خامنه ای ست که ۳۰ سال است اجازه نمیدهد زن را در دعوای سنت و مدرنیته به غارت ببرند و به بند هزار کنوانسیون و سند غیر بشری بکشند. ناموس پرست واقعی بچه های مکتب انقلابی خرمشهرند که برای این که جناره عریان دختر ایرانی را از مرعا و منظر بپوشانند خون دادند. ناموس پرست واقعی #قاسم_سلیمانی بود که با همان دستی که گردن داعش را می فشرد گونه های دختران شهدای مدافع حرم را نوازش میکرد. اینها که من می شناسم هر هفته با روضه های غیرتی و ناموسی خون گریه میکنند. شما ناموس نمی فهمید یعنی چه.. شما غیرت نمیدانید چیست.
ما بیزاریم از همه شما. هم شما که در تار عنکبوت تعصب زن را اسیر کرده اید و امکان تجلی او را نمی دهید. هم شما که از زن جز گوشت و مو سراغ ندارید. ما مجبور نیستیم در دوگانه شما بازی کنیم. انقلاب برای خودش دیدگاهی به زن دارد...
囧 @Segerme
هدایت شده از جامعه متعادل | مهدی تکلّو
چگونه فمینیست نباشیم؟!
من اعتقاد ندارم هر کس که تابلوی دفاع از #حقوق_زنان را به دست گرفت و در فحوای کلامش نحوی از اعتراض خوابیده بود، به قرائت های فمینیستی متعلق است. فمینیسم، به ویژه در دوران پسامدرنش کم درگیر تکثرات نشده است؛ آن قدر که به راحتی نمیتوان از آن برای برچسب زدن استفاده کرد. به نظر هم می رسد این خط کشی ها و وصله زدن ها بیشتر برای عرصه ی سیاست مناسب باشد تا بستر دانش.
اما برای برائت از سویه های فمینیسم باید ابتدا سنت حکمی معرفتی خود را مشخص کرد. فمینیسم نبودن اگر به معنای هر چیزی بودن و هر چیزی گفتن و التقاط است، که هر یک از ما برای خودمان مکتب های یک نفره هستیم با تعدادی فالوور که کم و بیش قبولمان دارند. نمی شود همان موقع که فاقد تخصص در فقه و اصول هستیم، فقه، فقها و صاحب نظران را عقب مانده تلقی کنیم، چه اگر واقعا هم این چنین باشد این مدعا را باید برای اهلش فروگذاشت. نمی شود گزاره های مدرن را در بسته بندی های گزینشی از روایات تزئین کرد و یا با گزیده خوانی از بیانات امام و رهبری و سایر علما، غسل میت داد. نمی شود رهبران جنبش های فمینیستی و جوادی آملی و مطهری را سر یک سفره نشاند. باید با شناسنامه های اصیل و شفاف وارد بحث های این چنینی شد.
اما مع الاسف حوزه مباحث نظری در این عرصه آلوده است. جای پا در این عرصه به طرز غیرمنصفانه ای شیب دار است و رویکردهای سنت ستیزانه غلبه دارند. در شرایطی که تبیین مواضع اسلامی از هویت و حقوق زن دائماً در معرض اتهامات سنت گرایی و واپسگرایی، محافظه کاری و تحریف است، تبادل نظر به سرعت به دعواهای استادیومی تغییر کاربری میدهد.
یک جنبه اش این است که روشنفکران و پژوهشگران با مواضع گرایشی شخصی وارد میادین بینشی می شوند؛ در حقیقت این گرایش ها و تمایل ها هستند که صحنه ی علم را مدیریت میکنند و در این شرایط مباحث مفصل انسان شناختی، جهان بینی و ایدئولوژیک به مجادلات عوامانه ی اینستاگرامی تقلیل می یابد. و از سوی دیگر بحث ها بدون اجماع در لایه های بنیادین معرفت و از مجادلات کف صحنه و روزمره آغاز می شود که هیچ گاه نتیجه یکسان به دست نمی دهد.
قبل از هر چیز باید معیارها را مشخص کرد. قبل از اعلام موضع در مورد سنت، تفاوت های جنسیتی، حضور اجتماعی، و جزئیات هویتی و حقوقی دیگر باید در بنیادین ترین سطوح بحث بنا را بر مداقه و مباحثه گذاشت. حوزه زنان نیاز به تلاشهای علمی دارد و تنها در این صورت است که کنش علمی کرده ایم و به این ترتیب است که از گزاره های زرد روزنامه نگارانه دور شده ایم.
囧 @Segerme
هدایت شده از جامعه متعادل | مهدی تکلّو
لشگر فاطمة الزهرا (س)
پژوهشی در متن و فرامتن حضور زنان در جنگ
به نظر محروم دانستن زنان از جنگ در حقیقت محروم نمودن جنگ از حضور زنان است. زن واجد عنصر حیات بخشی است. حیات معنوی، فرهنگی و تربیتی انسان بواسطه ی آنچه که اوصاف خلقت زن را از مرد متمایز میکند در گرو زنان است. آنجا که زن در مسیر حیات طیبه قرار بگیرد، روح انسانیت و معنویت را دست کم در خانواده خود می دمد و آنجا که این زن برای جامعه انسانی مسأله مند گردید حیات دیگری را به جامعه موهبت میکند. چناچه زن انقلابی بود، انقلابی گری در جامعه سازمانی نو می یابد و آنگاه که زن برای مجاهده برخاست، جهاد به معنای حقیقی اش برپا میشود. آنچه که در تاریخ معجزه آسای این 41ساله دیده ایم گواه محکمی است بر این باور و شکل گیری انقلاب، دفاع مقدس، جبهه مقاومت و مقابله با کرونا و ... این واقعیت را بر ما تحمیل میکند.
حضور زنان در جنگ اما متنی دارد و فرامتنی. من به هر دو می پردازم.
در متن قضیه زن مانند مرد نسبت به سرنوشت جامعه اسلامی مسئول است و به تبع از این جهت مشمول حکم جهاد خواهد شد. تنها مساله محل افتراق میان زن و مرد، صحنه نبرد رودررو و یا قتال است. قتال به واسطه تطابق تشریع با تکوین از زن خواسته نشده است. هر چند از عدم وجوب جنگ برای زنان دلیلی بر عدم جواز هم دریافت نمی شود لیکن باید مشخص گردد که این عدم وجوب، مشتمل بر حکم مباح است یا فضیلت و تعالی زن. از مطالعه در سیره و قرآن و رجوع به عقل، به حکم استحبابی نایل می شویم. یعنی زن چنانچه در جنگ حاضر شود از حد واجب عبور و جنبه تعالی مساله را پیگیری کرده است. مگر آنجا که بواسطه قحط الرجال جهاد دفاعی برای زن هم وجوب تعینی پیدا کند.
اما مهم تر از متن موضوع، فرامتن است. یعنی آن دستگاه فکری که نیاز داریم برای پاسخ دادن به پرسش های حقوقی و هویتی زنان. من این جا قصد دارم کمی نقد روشی کنم.
اول/ این که در مطالعه هویت زنان ما باید دائماً اتصال خود را با طرح کلی نظام هویتی و حقوقی زن برقرار نگاه داریم. نگاه از بالا و درنظرداشت هندسه کلان و منسجم از هویت زن و نقشه جامع در این زمینه ما را از افراط و تفریط مصون میدارد. ما آنگاه که در یک مساله جزئی حکمی صادر میکنیم آیا همزمان حکم دیگری را نادیده نگرفته ایم؟ آیا جزء دیگر را مخدوش نکرده ایم؟ آیا در نهایت از کنار هم قراردادن این اجزاء حقوقی و مسایل متکثر، یک نقشه کلان و منسجم و هماهنگ و بدون خودخوری و تناقض از زن بدست می آوریم؟ من خوش بین نیستم! اندیشه های غربی هم گرفتار این جزئی نگری شدند.
دوم/ در مطالعات زنان باید منشأ انگیزش علمی خود را مشخص کنیم. نحوه ورود و خروج ما از مساله مهم است. چرا از حضور زنان در جنگ صحبت میکنیم؟ آیا در ضمن پژوهش ما، مدعایی برابری خواهانه نهفته است؟ آیا وقتی که از زنان جنگجوی صدر اسلام یا تاریخ دفاع مقدس روایت میکنیم داریم با شبحی از مردسالاری مبارزه میکنیم؟ آیا میخواهیم ثابت کنیم زن دست کمی از مرد ندارد؟ اگر چنین است حتی در فرض صحت محتوا گرفتار سطحی نگری شده ایم.
سوم/ در مورد فعالیت نظامی زن باید اختصاصات و ظرفیت های زنانه را در تقسیم کار ملاحظه کنیم. جنگ و جهاد لزوماً عرصه ای مردانه نیست. همانگونه که می شود در ساختار اجتماعی از تقسیم کار کلان زن و مرد صحبت کرد باید این وضعیت را در جنگ ببینیم. برخی عرصه های نظامی اتفاقاً زنانه است آن گونه که مردها در آن کم توانند. در مقابل نیز واسپاری امور نامتناسب با ترکیب جسمی و روحی زنان به آنها، محل اشکال است. (قابل بحث)
چهارم/ نظام تکالیف الهی، سلب و کلی نیست. متکثر است و تابع ماموریت گرایی تعریف میشود، لذا حکم نهایی ممکن است شخصی باشد. بنابراین در مورد حضور زنان در جنگ با توجه به حکم عدم وجوب نمیتوان حکم همگانی صادر کرد. به این معنا که زن برای ورود به این عرصه باید احراز کند تکلیف بالاتری چه در جنگ، یا جامعه یا عرصه خانواده متوجه او نیست.
囧 @Segerme
هدایت شده از مصلحون
📣📣📣 شروع شد
🔻ثبت نام دوره های نیمسال دوم ۱۳۹۹ بنیاد فرهنگی تربیتی مصلحون
✅ دوره های حضوری و مجازی، ویژه فعالین عرصه فرهنگ و تربیت در سراسر کشور
‼️ اساتید برجسته حوزه و دانشگاه
📎 اعطای گواهی پایان دوره
⚠️ ظرفیت محدود و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی
🔰 اطلاعات بیشتر و ثبت نام از طریق سایت:
www.moslehoun.ir
.
.
.
.
https://eitaa.com/joinchat/466026523Ced184aa636
✅ بنیاد فرهنگی تربیتی مصلحون
💠 @moslehoun_ir