eitaa logo
سنا | بازیابی هویت زن
117 دنبال‌کننده
18 عکس
1 ویدیو
1 فایل
پرداخت علمی و کارشناسی به مسائل زنان تلاش برای بازیابی هویت حقیقی زن @adminch
مشاهده در ایتا
دانلود
📕 کتابچه | حضور اجتماعی زنان در نگاه اسلام ↔️ موضوع حضور اجتماعی زنان و نقش‌آفرینی آنان در عرصه‌ی مسائل جامعه یکی از نقاط مورد بحث و چالش‌برانگیز در جوامع و فرهنگ‌های مختلف بوده است. در جامعه‌ی ایران نیز برخوردهای توأم با افراط و تفریط و نگاه‌های غرب‌زده یا متحجرانه در مواجهه با این مسئله مشکلاتی را ایجاد کرده است. 🌸 بخش زن و خانواده پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR (ریحانه) در این گزیده بیانات، مسئله‌ی «حضور اجتماعی زنان» را در چارچوب جهت‌گیریِ انقلاب اسلامی و براساس بیانات رهبر انقلاب اسلامی مورد بررسی و بازخوانی قرار داده است. 📲 مطالعه متن کامل در http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=41459 دریافت جزوات قابل چاپ 🔻
341057024_-213021.pdf
293.4K
📕 حضور اجتماعی زنان | نسخه چاپ در قالب «کتابچه»
⚠️ لطفا این طور خانه داری را ترویج نکنید! (قسمت دوم) 🚫 آیا زن فقط باید مادر و همسر باشد؟ 🔰 ابتدا قسمت اول یادداشت را مطالعه کنید https://eitaa.com/sanaa_ir/31 ‼️ بطور کلی سه دیدگاه در برابر موضوع اعلام نظر کرده اند و می شود جمیع نظرات و مواضع در مورد نحوه زن را در این سه دیدگاه دسته بندی کرد. این دسته بندی و آشنایی بیشتر با اصطلاحات و مفاهیم، ما را در شناخت جریانات فرهنگی و اجتماعی مجهزتر میکند. ضمن این که نگارنده تلاش دارد اصطلاحات جدیدی را به ادبیات اضافه کند. این سه دیدگاه به این ترتیب است: 1. سنتی 2. مدرن 3. انقلابی 1️⃣ تفکر که در عقب نگاه داشتن زن ایرانی، در مسائل فرهنگی و معرفتی بی تاثیر نبوده، ایفای نقش زن را در تربیت و منحصر میکند. خودش مستقیماً ، موضع گیری و فعالیت سیاسی و فرهنگی ندارد، بلکه در این دیدگاه، زن موظف است در خانه بماند و فرزند و شوهر خود را سامان بدهد تا آنها چرخ جامعه را بچرخانند. تفکر سنتی عمدتاً‌ مخالف حضور اجتماعی زن است و در مواجهه با روایات و آیات در مورد زنان هم، اخباری عمل میکند. با تحصیل، کسب معارف میانه ی خوبی ندارد و پستو را برای زن بهتر میداند؛ و را یگانه فعالیت بلامنازع زن می انگارد.علاوه بر این، در ترویج خانه داری نیز افراط میکند. جرم دیگر این تفکر این است که کم بهانه دست مدرن ها نداده است. اما مدرن ها... 2️⃣ تفکر مدرن، که زن را از آن طرف بوم به پایین می اندازد، اصالت را به حضور در اجتماع می دهد. حضور اجتماعی زن، یک حضور فرهنگی و معنوی نیست، منظور مدرن ها از حضور اجتماعی، مشخصاً تحصیل و شغل در درجه اول است. در نظر مدرن ها، خانه داری ننگ است و نه تنها افتخار نیست، بلکه اگر مانع پیشرفت ها و موفقیت های فردگرایانه زن در جامعه شود باید به اقل برسد. مدرن ها خانه داری را میان زن و مرد به طور مساوی تقسیم میکنند و با این کار خانه داری را به شست و شو آشپزی و ... تقلیل میدهند. اگر به یک یا نهایتا دو بچه هم راضی شدند، باز هم در تفاوتی میان زن و مرد نمی بینند. زن مدرن یک چشمش به زن سنتی است که سعی میکند هر کاری که او میکرد،‌ انجام ندهد! و چشم دیگرش به مرد مدرن است و در تکاپوست از انجام هر فعالیتی که مرد انجام میدهد باز نماند. ♨️ جرم اول مدرن ها این است که با بیرون کردن زن از متن خانواده، بنیان خانواده را به شدت سست کرده اند که دود این آتش در چشم مردان هم رفته است. نتیجه این وضعیت است که در غرب و به تبع آن در ایران می بینیم. جرم دیگرشان این است که با افراط در بیرون آوردن زن، و لحاظ نکردن ملاحظات در اختلاط زن و مرد، زن را ابزاری برای بهره کشی اقتصادی و جنسی و ... مرد قرار دادند. اما در این میان تفکر سومی هم وجود دارد (ادامه دارد....) 💌 سنا | بازیابی هویت حقیقی زن 🚺 @Sanaa_ir
⚠️ لطفا این طور خانه داری را ترویج نکنید! (قسمت سوم) 🚫 آیا زن فقط باید مادر و همسر باشد؟ 🔰 ابتدا قسمت دوم یادداشت را مطالعه کنید https://eitaa.com/sanaa_ir/38 اما دیدگاه سوم 3️⃣ اما تفکر که محصول امام و هدایت رهبری است،‌ از این دوقطبی جعلی عبور میکند و نه حضور در اجتماع را به تنهایی اصل میداند و نه خانه داری بی خبر از عالم و آدم را برای زن می پذیرد. 🔰 انسان بماهو انسان نسبت به مساله توحید و برپایی حکومت توحیدی است. اعتقاد به لا اله الا الله به دوش انسان تکالیفی بار میکند. این تکالیف میان زن و مرد مشترک است با اندک تفاوت ها و ملاحظاتی. اگر حکومت اسلامی ایحاد نشده باشد، زن و مرد برای ایجاد آن مسئولند. اگر ایجاد شده باشد وظیفه ی همگی پیشرفت آن است. آیا قرآن می پذیرد که مردها مسئول پیشبرد جامعه باشند و زن ها بگویند: « فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُونَ». 🔰 زن و مرد هر دو یک وظیفه ی اجتماعی دارند و یک وظیفه ای . وظیفه اجتماعی زن و مرد، مشترکاً ایفای نقش در جهت حرکت جامعه اسلامی به سوی آرمانهای آن است. آیه ی «وَ جاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ» مختص به یک گروه نیست. هر دوی زن و مرد بایستی در راه خدا کنند. «مَن اَصبَحَ وَ لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم» فقط به عهده مردان نیست. زنها نسبت به وضعیت جامعه اسلامی مسئولند. برپایی حکومت توحیدی چقدر مهم است؟ آنقدر که امام معصوم حاضر است جانش را در این مسیر فدا کند. 🔰 اما وظیفه ی خانوادگی زن، که تعطیل بردار نیست، بلکه خودش نوعی از مسئولیت اجتماعی زن است به معنای کلان آن است. وظیفه خانوادگی مرد نیز، تامین نیازهای مادی (یا همان نفقه) است. در تفکر انقلابی انجام وظایف اجتماعی و مسئولیت های خانوادگی مانع یکدیگر نیستند و اساساً در یک راستا فهم میشوند. اصلا خانه داری و تربیت فرزند نیز باید با هدف تامین نیازهای جامعه اسلامی انجام شود. لذا میشود هر دو را (حتی اگر کمی سخت هم باشد) پیش برد، اما انتخاب یکی به ازای حذف دیگری اسیر شدن در تفکر مدرن یا سنتی است. 🔰 امام و رهبری مکرر فرموده اند که پیروزی این انقلاب، مرهون حضور اجتماعی زنان است. آنجا که زنان پیش از مردان به خیابان ها ریختند و فریاد زدند: « قسم به سرور زنان فاطمه، ندارم از کشته شدن واهمه» و به تبع آنها مردها هم انگیزه پیدا کردند و آمدند. این امر اثبات میکند که اگر در «ایجاد» جامعه اسلامی «زن» وسط میدان بوده است، پس در «حفظ و پیشرفت» آن هم بایستی دائما در صحنه باشد. 🔰 خانه داری وظیفه لاینفک زندگی زن است. نه تنها تعطیل بردار نیست، بلکه مدیریت جامعه مردان هم از همین طریق به عهده زنان است. یعنی زنان از دو جنبه حضور اجتماعی دارند. یک مستقیم و دو از طریق مدیریت فرهنگی خانواده. اما زنی که خودش را با نیازهای جامعه اسلامی هماهنگ نمیکند، نمیتواند همسر و فرزندی در تراز جامعه اسلامی تربیت کند. 🔰 اما این مسئولیت اجتماعی زن لزوما به معنای شاغل شدن او نیست. زن میتواند در معنای جامعه شناختی اش خانه دار باشد اما با فعالیت های غیر رسمی در پیشرفت حکومت اسلامی سهیم باشد. 💌 سنا | بازیابی هویت حقیقی زن 🚺 @Sanaa_ir
‏خانم سیاوشی دوهفته پیش گفتن افزایش ‎ باعث 90 برابر شدن کودک همسری شده،پس وام رو زیاد نکنید! دیروزرفتن یادداشت نوشتن که افزایش وام باعث افزایش ازدواج نمیشه!پس وام روزیادنکنید! خانم سیاوشی یه خرده سرعت تغییر مواضعتون رو کم کنین برای سلامتیتون خطرناکه! °حامد جلالی کاشانی ° 💌 سنا | بازیابی هویت حقیقی زن 🚺 @Sanaa_ir
▪️دکتر مریم کوچکی‌نژاد دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف به‌عنوان چهل استاد برتر جوان زیر ۴۰ سال رشته مدیریت در دنیا معرفی شدند. ایشون اگر حجاب نداشت صدر اخبار براندازان و مریض دلان داخلی و خارجی قرار می‌گرفت. 💬علی بهرانوند @sanaa_ir
تا دو بشمار 👇👇
تا دو بشمار... خوش خیالانه تصور میکردیم پس از ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت، در اردیبهشت ۹۳ تمام هیکل نظام با تمامی دستگاه‌ها و نهاد‌هایش از صدر تا ذیل، تغییر جهت داده و در این راستا آماده طراحی و عملیات می‌شود. اما در شرایطی که کشور در سراشیبی پیرسالی قرار گرفته و تا سی سال آینده باید مهدهای کودک را به خانه سالمندان تغییر کاربری بدهیم، گویا در بدنه دولت و سایر نهادهای ذی ربط حوزه جمعیت چندان خواهان ندارد و بوی بهبودی هم ز اوضاع آمارها شنیده نمی شود. باید بگویم که چالش امروز ما در زمینه ، فقط خانم و این که در خواب و بیداری، یاد خانواده‌ی مدرن می‌افتد نیست. مسأله اساسی این است که در ناحیه ارتکاز عمومی خانواده عبارت است از : «پدر، مادر، فرزند اول و با ارفاق فرزند دوم». در حالیکه در دهه هفتاد خانواده‌های ایرانی به طور متوسط ۵ نفره بوده‌اند، امروزه این عدد به ۳/۳ نفر رسیده است. ضمن تأیید إن قُلت‌های احتمالی در مورد مشکلات اقتصادی، باید یادآور شد که خانواده‌های متموّل و دهک‌های بالایی جامعه هم، نوعاً تمایلی به فرزند دوم و سوم ندارند! ارتکازات ذهنی مفاهیمی هستند که بدون توجه، دقت و اراده در اعماق پنهان ذهن جا خوش می‌کنند. بدون هیچ مطالعه یا استدلالی! و انسان تا زمانی که به ذهن خود مراجعه نکرده، متوجه آن‌ها نمی‌شود، در حالی که به طور روزمره بر اساس آن کنش کرده و زندگی‌اش را با استفاده از آن‌ها سامان می‌دهد. این ارتکازات چگونه شکل می‌گیرند؟ بی آن که بخواهیم همه تقصیرات را به گردن یکی بیندازیم، به عنوان یکی از مهم‌ترین مجاری، ضمن تمام اقداماتی که تا کنون نکرده است، تصویری که از عنصر خانواده بازنمایی می‌کند، عمدتاً تصویر خانواده‌ی سه یا چهار نفره است. مخاطب ایرانی روزانه چندین ساعت از روز را به تماشای الگوی می نشیند و بی‌آن که بداند و بخواهد تأثیر می‌پذیرد. گویا اصلاً خانواده‌ پنج یا شش نفره را به رسمیت نمی شناسد و دستی نامرئی تمام ظرفیت‌ها از سریالها و ملودرامها و برنامه‌های سرگرم‌کننده گرفته تا آگهی‌های بازرگانی را برای ترویج خانواده‌های با یک یا دو فرزند به خدمت گرفته است. پستوهای ذهن جامعه ایرانی سال‌هاست که با این نمادها و نشانه‌ها در حال بمباران است و زوج ایرانی بی آن که نفی کنند، اصلاً به بیش از دو فرزند فکر نمیکنند. مادامی که مسائل کلان فرهنگی را تک بعدی، در درجه چندم و در عرض سایر عرصه‌ها می‌بینیم، توقع نتایج مطلوب نابجاست. به عنوان یک پیشنهاد اساسی: عجالتاً شمایل خانواده‌ی تلویزیونی را تغییر دهید کافی ست. 囧 @Segerme
ناموس یعنی چی؟ از دیروز کم قصه لیلی و مجنون نخواندیم و از دیروز کم انسان فرصت طلب ندیدیم. پدر قاتل را چسباندند به اسلام و مسلمین و فرهنگ و قانون و نظام. حاشا و کلا! اتفاقاً اگر بنا به نسبت دادن باشد، آن پسر 29 ساله بیشتر به شما و تفکراتتان شبیه است که زن را برای تمتع مرد یله و رها و بی قید و بی خانواده می خواهید. در اردوگاه فمینیست ها و روشنفکرنماهای کاسب، به جای حلوا و خرما دارند شیرینی و شربت پخش میکنند. نشسته اند کنار قبر آن دختر و دارند عوض فاتحه ماهی میگیرند. چرا باید باور کنیم شما عزادار رومینا و نگران رومیناها هستید؟ شما کمین کرده بودید چماقتان را یک چنین روزی بر سر اسلام و مفاهیم مقدس اسلامی و فرهنگ ایرانی بکوبید. نه! اجازه نمیدهیم ناموس و غیرت و حیا و کانون خانواده و ... را لگدمال سیاسی کاری تان کنید. نوشته رومینا یکی از بی شمار در ایران است. میگوئیم خب بی شمار یعنی دقیقاً چند؟ چند تا باشد باید گفت فرهنگ ایرانی و اسلامی مؤید است؟ چطور می شود این قدر مبتذل یک جنایت را این قدر راحت فرهنگی دید؟ می گوئیم بر اساس کدام پژوهش علمی؟ میگوید این آمارها انتشار پیدا نمیکند! خب اگر منتشر نمی شود تو از کجا خبر داری؟ نوشته قانون تسهیل گر قتل است. معنایش این است که پدر چون می دانسته بعد از قتل قصاص نمی شود با خیال راحت رفته دختر را سر بریده! آن هم با داس! اما اگر محکوم به قصاص می بود می رفت دخترش را نوازش و با او به منطق صحبت میکرد. گویا نمی دانند قتل یعنی چه؟ نمیدانند قتل برای بار اول یعنی چه؟ نمیدانند سر بریدن یعنی چه؟! نوشته در ایران زن ناموس مرد است. یعنی مایه آبرو پس اگر بی آبرویی کرد و غیرت مرد خدشه دار شد، طبق این فرهنگ ناموسی باید دمار از روزگار او در آورد. نخیر! رفتار این پدر هیچ نسبتی با ناموس پرستی و غیرت ندارد. ناموس مایملک مرد و زن تحت سلطه او نیست. این تفکر سنتی را اسلام خیلی وقت است که مردود اعلام کرده. ناموس هم در ادبیات سنتی ایرانی و هم در سیره اسلامی به معنای زنانی است که مرد حفظ حریم و حرمت و عصمت آنها را به عهده دارد. مراقبت از لطافت و ظرافت طبع و رقت و زنده بودن احساسات در زن به عهده مرد است. استعداد جلالی این هم به مرد داده شده. کما این که مراقبت از جنبه های روحی و عاطفی مرد هم به زن سپرده شده است و ظرفیت های جمالی زن هم به همین جهت به او اعطا شده. نه این کسر شأن و تنزیل جایگاه مرد است و نه آن تبعیض علیه زن. یک تقسیم وظایف خانوادگی که ریشه در طبیعت خلقت زن و مرد دارد. بحث بسیار است... 囧 @Segerme
ناموس پرست واقعی بر این باورم در مرگ دخترها، فرشته ها بیشتر گریه میکنند. به قدر یک تاریخ، جاهلان و فلاسفه در انقیاد زن تبانی کردند و او را به نام در پستو نشاندند. انسانیت او را به رسمیت نشناختند و حقوقش را پایمال کردند. اما این زن، این دختر، هنوز از سرگیجه ی خاطرات چند قرنی اش بیرون نیامده، به دستان ستمگر تجّار و سیاست مداران افتاد. همانهایی که به ظاهر انسانیتش را به رسمیت شناختند اما برای شرافت او تور پهن کردند. افسوس که زن از شر سنت به ظلم تجدد گرفتار شد. از چاهی به چاله ای.. عجب استعاره عجیبی است. نماینده تمام دختران قربانی صد سال اخیر است که برای فرار از دگم های سنتی به آغوش گرگ های مدرن تن دادند و در کشاکش این دوگانه غیرواقعی از دست رفتند. پدر قاتل، نماینده تفکر عقب مانده در مورد زن است. نگوئید غیرتی شده که غیرتی می شوم! غیرت و آبرو برای مردهای واقعی است، برای کریمان است. عرب های جاهلی هم اگر می شنیدند پدری بعد از اسلام هم بوده که با داس سر از دختر ببرد کف و خون قاطی میکردند. پسر عذب ۲۹ ساله هم که قسر در رفته، نماینده دزدهای کراواتی است که زن را برای هوسرانی و التذاذ از کانون خانواده می ربایند. هیچ کدام بویی از ناموس نبرده اند. ناموس پرست واقعی خمینی است که به زن جرأت داد و او را حساب کرد. از پستو و نقش های درجه چندم رهایی داد و نقش اصیل و محوری او را به رخ عالم کشید. پدرانی که حق تحصیل را هم از دخترانشان می گرفتند با خمینی فرق دارند. با خامنه ای فرق دارند. ناموس پرست واقعی خمینی بود که زن را از کاباره ها و کازینوها نجات داد و کرامت و شرافت زن را به او یادآور شد. زن ریحانه است را شما نمی فهمید. ناموس پرست های واقعی می فهمند. خمینی و شاگردان او می فهمند. همانهایی که با روایت "خلخال از پای یهودی" تن و بدنشان می لرزد! ناموس پرست واقعی خامنه ای ست که ۳۰ سال است اجازه نمیدهد زن را در دعوای سنت و مدرنیته به غارت ببرند و به بند هزار کنوانسیون و سند غیر بشری بکشند. ناموس پرست واقعی بچه های مکتب انقلابی خرمشهرند که برای این که جناره عریان دختر ایرانی را از مرعا و منظر بپوشانند خون دادند. ناموس پرست واقعی بود که با همان دستی که گردن داعش را می فشرد گونه های دختران شهدای مدافع حرم را نوازش میکرد. اینها که من می شناسم هر هفته با روضه های غیرتی و ناموسی خون گریه میکنند. شما ناموس نمی فهمید یعنی چه.. شما غیرت نمیدانید چیست. ما بیزاریم از همه شما. هم شما که در تار عنکبوت تعصب زن را اسیر کرده اید و امکان تجلی او را نمی دهید. هم شما که از زن جز گوشت و مو سراغ ندارید. ما مجبور نیستیم در دوگانه شما بازی کنیم. انقلاب برای خودش دیدگاهی به زن دارد... 囧 @Segerme
چگونه فمینیست نباشیم؟! من اعتقاد ندارم هر کس که تابلوی دفاع از را به دست گرفت و در فحوای کلامش نحوی از اعتراض خوابیده بود، به قرائت های فمینیستی متعلق است. فمینیسم، به ویژه در دوران پسامدرنش کم درگیر تکثرات نشده است؛ آن قدر که به راحتی نمیتوان از آن برای برچسب زدن استفاده کرد. به نظر هم می رسد این خط کشی ها و وصله زدن ها بیشتر برای عرصه ی سیاست مناسب باشد تا بستر دانش. اما برای برائت از سویه های فمینیسم باید ابتدا سنت حکمی معرفتی خود را مشخص کرد. فمینیسم نبودن اگر به معنای هر چیزی بودن و هر چیزی گفتن و التقاط است، که هر یک از ما برای خودمان مکتب های یک نفره هستیم با تعدادی فالوور که کم و بیش قبولمان دارند. نمی شود همان موقع که فاقد تخصص در فقه و اصول هستیم، فقه، فقها و صاحب نظران را عقب مانده تلقی کنیم، چه اگر واقعا هم این چنین باشد این مدعا را باید برای اهلش فروگذاشت. نمی شود گزاره های مدرن را در بسته بندی های گزینشی از روایات تزئین کرد و یا با گزیده خوانی از بیانات امام و رهبری و سایر علما، غسل میت داد. نمی شود رهبران جنبش های فمینیستی و جوادی آملی و مطهری را سر یک سفره نشاند. باید با شناسنامه های اصیل و شفاف وارد بحث های این چنینی شد. اما مع الاسف حوزه مباحث نظری در این عرصه آلوده است. جای پا در این عرصه به طرز غیرمنصفانه ای شیب دار است و رویکردهای سنت ستیزانه غلبه دارند. در شرایطی که تبیین مواضع اسلامی از هویت و حقوق زن دائماً در معرض اتهامات سنت گرایی و واپسگرایی، محافظه کاری و تحریف است، تبادل نظر به سرعت به دعواهای استادیومی تغییر کاربری میدهد. یک جنبه اش این است که روشنفکران و پژوهشگران با مواضع گرایشی شخصی وارد میادین بینشی می شوند؛ در حقیقت این گرایش ها و تمایل ها هستند که صحنه ی علم را مدیریت میکنند و در این شرایط مباحث مفصل انسان شناختی، جهان بینی و ایدئولوژیک به مجادلات عوامانه ی اینستاگرامی تقلیل می یابد. و از سوی دیگر بحث ها بدون اجماع در لایه های بنیادین معرفت و از مجادلات کف صحنه و روزمره آغاز می شود که هیچ گاه نتیجه یکسان به دست نمی دهد. قبل از هر چیز باید معیارها را مشخص کرد. قبل از اعلام موضع در مورد سنت، تفاوت های جنسیتی، حضور اجتماعی، و جزئیات هویتی و حقوقی دیگر باید در بنیادین ترین سطوح بحث بنا را بر مداقه و مباحثه گذاشت. حوزه زنان نیاز به تلاشهای علمی دارد و تنها در این صورت است که کنش علمی کرده ایم و به این ترتیب است که از گزاره های زرد روزنامه نگارانه دور شده ایم. 囧 @Segerme
لشگر فاطمة الزهرا (س) پژوهشی در متن و فرامتن حضور زنان در جنگ به نظر محروم دانستن زنان از جنگ در حقیقت محروم نمودن جنگ از حضور زنان است. زن واجد عنصر حیات بخشی است. حیات معنوی، فرهنگی و تربیتی انسان بواسطه ی آنچه که اوصاف خلقت زن را از مرد متمایز میکند در گرو زنان است. آنجا که زن در مسیر حیات طیبه قرار بگیرد، روح انسانیت و معنویت را دست کم در خانواده خود می دمد و آنجا که این زن برای جامعه انسانی مسأله مند گردید حیات دیگری را به جامعه موهبت میکند. چناچه زن انقلابی بود، انقلابی گری در جامعه سازمانی نو می یابد و آنگاه که زن برای مجاهده برخاست، جهاد به معنای حقیقی اش برپا میشود. آنچه که در تاریخ معجزه آسای این 41ساله دیده ایم گواه محکمی است بر این باور و شکل گیری انقلاب، دفاع مقدس، جبهه مقاومت و مقابله با کرونا و ... این واقعیت را بر ما تحمیل میکند. حضور زنان در جنگ اما متنی دارد و فرامتنی. من به هر دو می پردازم. در متن قضیه زن مانند مرد نسبت به سرنوشت جامعه اسلامی مسئول است و به تبع از این جهت مشمول حکم جهاد خواهد شد. تنها مساله محل افتراق میان زن و مرد، صحنه نبرد رودررو و یا قتال است. قتال به واسطه تطابق تشریع با تکوین از زن خواسته نشده است. هر چند از عدم وجوب جنگ برای زنان دلیلی بر عدم جواز هم دریافت نمی شود لیکن باید مشخص گردد که این عدم وجوب، مشتمل بر حکم مباح است یا فضیلت و تعالی زن. از مطالعه در سیره و قرآن و رجوع به عقل، به حکم استحبابی نایل می شویم. یعنی زن چنانچه در جنگ حاضر شود از حد واجب عبور و جنبه تعالی مساله را پیگیری کرده است. مگر آنجا که بواسطه قحط الرجال جهاد دفاعی برای زن هم وجوب تعینی پیدا کند. اما مهم تر از متن موضوع، فرامتن است. یعنی آن دستگاه فکری که نیاز داریم برای پاسخ دادن به پرسش های حقوقی و هویتی زنان. من این جا قصد دارم کمی نقد روشی کنم. اول/ این که در مطالعه هویت زنان ما باید دائماً اتصال خود را با طرح کلی نظام هویتی و حقوقی زن برقرار نگاه داریم. نگاه از بالا و درنظرداشت هندسه کلان و منسجم از هویت زن و نقشه جامع در این زمینه ما را از افراط و تفریط مصون میدارد. ما آنگاه که در یک مساله جزئی حکمی صادر میکنیم آیا همزمان حکم دیگری را نادیده نگرفته ایم؟ آیا جزء دیگر را مخدوش نکرده ایم؟ آیا در نهایت از کنار هم قراردادن این اجزاء حقوقی و مسایل متکثر، یک نقشه کلان و منسجم و هماهنگ و بدون خودخوری و تناقض از زن بدست می آوریم؟ من خوش بین نیستم! اندیشه های غربی هم گرفتار این جزئی نگری شدند. دوم/ در مطالعات زنان باید منشأ انگیزش علمی خود را مشخص کنیم. نحوه ورود و خروج ما از مساله مهم است. چرا از حضور زنان در جنگ صحبت میکنیم؟ آیا در ضمن پژوهش ما، مدعایی برابری خواهانه نهفته است؟ آیا وقتی که از زنان جنگجوی صدر اسلام یا تاریخ دفاع مقدس روایت میکنیم داریم با شبحی از مردسالاری مبارزه میکنیم؟ آیا میخواهیم ثابت کنیم زن دست کمی از مرد ندارد؟ اگر چنین است حتی در فرض صحت محتوا گرفتار سطحی نگری شده ایم. سوم/ در مورد فعالیت نظامی زن باید اختصاصات و ظرفیت های زنانه را در تقسیم کار ملاحظه کنیم. جنگ و جهاد لزوماً عرصه ای مردانه نیست. همانگونه که می شود در ساختار اجتماعی از تقسیم کار کلان زن و مرد صحبت کرد باید این وضعیت را در جنگ ببینیم. برخی عرصه های نظامی اتفاقاً زنانه است آن گونه که مردها در آن کم توانند. در مقابل نیز واسپاری امور نامتناسب با ترکیب جسمی و روحی زنان به آنها، محل اشکال است. (قابل بحث) چهارم/ نظام تکالیف الهی، سلب و کلی نیست. متکثر است و تابع ماموریت گرایی تعریف میشود، لذا حکم نهایی ممکن است شخصی باشد. بنابراین در مورد حضور زنان در جنگ با توجه به حکم عدم وجوب نمیتوان حکم همگانی صادر کرد. به این معنا که زن برای ورود به این عرصه باید احراز کند تکلیف بالاتری چه در جنگ، یا جامعه یا عرصه خانواده متوجه او نیست. 囧 @Segerme
📣📣📣 شروع شد 🔻ثبت نام دوره های نیمسال دوم ۱۳۹۹ بنیاد فرهنگی تربیتی مصلحون ✅ دوره های حضوری و مجازی، ویژه فعالین عرصه فرهنگ و تربیت در سراسر کشور ‼️ اساتید برجسته حوزه و دانشگاه 📎 اعطای گواهی پایان دوره ⚠️ ظرفیت محدود و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی 🔰 اطلاعات بیشتر و ثبت نام از طریق سایت: www.moslehoun.ir . . . . https://eitaa.com/joinchat/466026523Ced184aa636 ✅ بنیاد فرهنگی تربیتی مصلحون 💠 @moslehoun_ir