#پرسش_پاسخ | در بعضی پیج ها دیدم که مثلا خطاب به حضرت ابوالفضل علیه السلام میگن یا دلیل المتحیرین. آیا درسته اسما الحسنی را برای خطاب به ائمه بکار ببریم این شرک نیست ؟
📌سرابمعنویت ؛ پایگاه تخصصی نقد و بررسی معنویت های نوظهور
ایتا | آپارات |
جادو و پائولو
تنها معنویتی که کوئیلو می شناسند وبا تمام وجود به دیگران معرفی می کند ورود به عالم جادوست، تاجایی که وی جادو را اسم اعظم می داند ودر بریدا می گوید:
جادوگری یکی از راه های نزدیکی به خرد اعظم است، اما هرکار دیگری که آدم می کند، تا زمانی که با قلبی سرشار از عشق کار می کند، می تواند اورا تا این مرحله نزدیک کند.
برگرفته از سایت حق پژوهی
🔴 پایگاه تخصصی نقد و بررسی معنویت های نوظهور
◀️ سراب معنویت @sarabemanaviat
دو فصلنامه علمی معنویت پژوهی منتشر شد.
برای دانلود رایگان به آدرس زیر مراجعه کنید:👇👇
https://spiritualitystudies.ir/journal/
🔴 پایگاه تخصصی نقد و بررسی معنویت های نوظهور
◀️ سراب معنویت @sarabemanaviat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 #متن_موشن | اشکال دیگری که معنویت نوین دارد این است که ، اثری از «تکلیف» نیست ...
🔴 پایگاه تخصصی نقد و بررسی معنویت های نوظهور
◀️ سراب معنویت @sarabemanaviat
ایتا | آپارات |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 #متن_موشن | یکی از اشکالات معنویت های نوپدید این است که معنویت بدون دین را ترویج می کنند .
🔴 پایگاه تخصصی نقد و بررسی معنویت های نوظهور
◀️ سراب معنویت @sarabemanaviat
ایتا | آپارات |
تالیف پائولو کوئیلو
مقام معظم رهبری در بازدید از یکی از غرفه های نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ،کتابی را از پائولو کوئیلو مشاهده فرمودند،پرسیدند:این کتاب درباره چیست؟ فروشنده گفت:درباره یک سفر معنوی است.ایشان فرمودند:اما این نویسنده اصلا اهل معنویت نیست.
برگرفته از سایت حق پژوهی
🔴 پایگاه تخصصی نقد و بررسی معنویت های نوظهور
◀️ سراب معنویت @sarabemanaviat
نقد کتاب «سایبان خودساخته عرفان مدرن»
جلسه نقد و بررسی کتاب «سایبان خودساخته عرفان مدرن»، یکشنبه ۱۴ مرداد ماه با حضور ابوالفضل تاجیک و محمد اسماعیل عبداللهی نویسنده کتاب، در سرای کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.
🔴 پایگاه تخصصی نقد و بررسی معنویت های نوظهور
◀️ سراب معنویت @sarabemanaviat
#عکسنوشته | اومانیسم و معنویت های نوظهور
گرایش مردم غرب بعد از پست مدرنیزم باعث شد تا دوباره ، اذهان عمومی جوامع به سمت دین و خداوند متوجه شود و روشنفکران غربی هم خود را از مقاومت در برابر این حس فراگیر به سوی معنویت ، ناتوان دیدند.
و همین موضوع سبب شد تا جلوی این موج معنوی را بگیرند و سوار بر موج معنوی شوند . آنها عرفان های نوظهوری را که سازگار با تفکر اومانیست داشت را با چاشنی شرقی و قالبی غربی ، عرضه کردند.
#امانیسم
#معنویت_نوظهور
📌سرابمعنویت ؛ پایگاه تخصصی نقد و بررسی معنویت های نوظهور
ایتا | آپارات |
🔴حکم اعدام مرد رمال و متجاوز در یزد اجرا شد
🔹رئیس کل دادگستری استان یزد: رمالی که تحت عنوان تخلیه انرژی منفی و بازکردن گرههای زندگی، به زنان و دختران تعرض میکرد در زندان یزد اعدام شد.
🔹حکم این رمال متجاوز، پس از صدور در دادگاه انقلاب یزد و تایید در مرجع عالی قضایی اجرا شد.
🔹این فرد که تحت عنوان دعانویسی مبادرت به رمالی میکرد، در چندین مورد با فریب مراجعهکنندگان به زنان و دختران مراجعهکننده تحت عناوین واهی، تعرض و تجاوز کرده بود.
🔹جامعه باید نسبت به تکرار این گونه حوادث آگاه باشد و بداند مراجعه به رمال نه تنها گرهگشا از کار نیست بلکه در بسیاری از موارد مثل همین تجربه تلخ، چه بسا دامی خوفناک در پیش پای انسان باشد.
🔹این فرد در سال ۹۹ دستگیر و پس از تکمیل تحقیقات و شناسایی بزهدیدگان و رسیدگیهای مکرر و متقن سرانجام حکم اعدام برای وی صادر شد و با توجه به اینکه درخواست عفو او نیز به جهت تعدد شکات رد شد و حکم اعدام این مجرم با کسب اذن از مراجع عالی قضایی کشور اجرا شد.
🔴 پایگاه تخصصی نقد و بررسی معنویت های نوظهور
◀️ سراب معنویت @sarabemanaviat
هدایت شده از پیشنویس معنویت
41.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هر اندیشه، دانش یا معنویتی که مدعی درمان روحی و جسمی انسانهاست، معمولاً از سه راه میتواند ادعای خود را اثبات کند. نخست، راه وحیانی و الهی؛ دوم، شیوه علمی؛ سوم، مسیر منطقی و عقلانی. حال باید بررسی شود که یوگا را با کدامیک از این روشها، میتوان ثابت کرد.
راه وحیانی
در هیچکدام از کتب آسمانی، سخنی از یوگا نیست و پیامبران آسمانی، چه اولوالعزم و چه غیر اولوالعزم دربارهی آن سخنی نگفتهاند. البته احتمال اینکه در گذشتههای بسیار دور، پیامبری سخنی دربارهی یوگا گفته باشد و به ما نرسیده باشد، وجود دارد اما یک اندیشه را بر اساس احتمال و گمانهزنی نمیتوان اثبات کرد. بنابراین یوگا یک اندیشه وحیانی نیست. حال اگر یوگا ادعا کند که یک راه و سلوک معنوی است -که البته ادعا میکند- چگونه به آن اطمینان کنیم و عمرمان را در اختیار چنین اندیشهای بگذاریم.
راه علمی
راه علمی، یکی دیگر از مسیرهایی است که میتوان یک اندیشه را به وسیله آن، اثبات یا رد نمود. اگر یوگا را از طریق علم هم بخواهیم ثابت کنیم، چه استدلال علمی وجود دارد؟ این ادعا وجود دارد که تکنیکهای یوگا تماماً علمی است، اما این سوال وجود دارد که اگر اینگونه عقاید به علوم تجربی متکی است، در چه علم و کدام آزمایشگاه علمی، به اثبات رسیده است؟ تاکنون هیچ دانشمندی در حوزه علوم تجربی، ادلهای بر اثبات آن اقامه نکرده و هیچکس مدعی وجود ۷۲ هزار نادی و ۸۸ هزار چاکرا در بدن نبودهاست. یکی از دلایل اختلافنظر در مورد تعداد نادیها و چاکراهها (از مفاهیم کلیدی یوگا) در بین یوگیها همین امر است. چاکرا، جسم است یا روح؟ اگر جسم است که باید بتواند زیر تیغ جراحی برود و اگر روح است، تفاوت آن با روح در چیست؟ اگر هیچکدام نیست، پس چه ماهیتی دارد؟ این پرسشها و سوالات فراوان دیگر درباره یوگا وجود دارد که هیچکدام جواب داده نشدهاست. چگونه میتوان به مسیری اعتماد کرد که نمیتوان آن را از طریق علمی ثابت کرد.
راه عقلانی
هیچکدام از آموزههای یوگا جنبه عقلانی ندارند و نمیتوان برای اثبات آن به استدلالهای عقلی تمسک جست و هیچ دلیل عقلی و برهانی قابل قبولی در کتابهای مربوط به یوگا نیز ارائه نشده است. اینکه یک نفر به مدت طولانی در یک حالت خاص قرار بگیرد، چه توجیه منطقی میتواند داشته باشد؟
هرچند در اسلام هم ریاضتهایی وجود دارد اما اسلام در هر امر، جانب میانه را رها نکرده و اگر ریاضتی بیش از حد توان باشد و برای انجام آن صدماتی به جسم یا روح وارد شود، در اسلام، حرام و ممنوع است.
🔴 پایگاه تخصصی نقد و بررسی معنویت های نوظهور
◀️ سراب معنویت @sarabemanaviat
⛔️گزارش از جولان فعالیت های مسترهای عرفان حلقه در شهر تبریز (بخش اول)
🔴 پایگاه تخصصی نقد و بررسی معنویت های نوظهور
◀️ سراب معنویت @sarabemanaviat
👇👇
⛔️گزارش از جولان فعالیتهای مسترهای عرفان حلقه در شهر تبریز
💢یک آسیب دیده عرفان حلقه در مورد فضای حاکم در شهر تبریز چنین گفته است: با وجود گذشت بیش از یک دهه و پس از زیر و رو شدن زندگی عادی ام و پس از تبدیل شدن ام به یک جنازه عمودی، تازه امروز میفهمم وجود یکی از همین مسترهای روان پریش در اطراف انسان و حتی خیلی دورتر از اینکه بشود جزو اطرافیان خوانده شود، کافی ست تا زندگی آدم به طور کامل فلج شود. طوری که مانند یک غده سرطانی تاثیر مرض گونه حضور چنین فردی شالوده خانواده ات را نیز از هم بپاشد و تو خصوصاً در طول سالهای اخیر به دنبال یک دلیل منطقی و قابل توجیه باشی تا بتوانی خودت را قانع کنی که کجای کار ایراد داشته که چنین تجربیات تلخی را از سر گذراندی در حالی که این شبیه به جستجوی منطق در پس رفتارهای یک بیمار روانی خطرناک آلوده به زهر شیطان می ماند.
💢واقعاً امروز دیگر نام طاهری مانند سالهایی که زندانی شدن او اسباب دست دشمن برای بدگویی از ایران اسلامی مان بود در زبان ها جاری نیست.
طاهری با معرفی یکی از دو گرایش عرفان یعنی عرفان قدرت و معرفی حتی شده اجمالی آن با اشاره به مثالها و مصداق های درگیری با آن از جمله ذهن خوانی، تله پاتی، کنترل ذهن دیگران ، ورود به قلوب و افکار انسان ها و تاثیرگذاری بر تصمیمات و انتخابهای افراد، جادو، نفوذ و… تخم وسوسه را برای دستیابی شاگردانش به این توانایی ها در ذهن شان کاشت و رفت.
💢امروز ما در جامعه روانشناسی داریم که جن گیری می کند و بیمارانی که به وی مراجعه می کنند هیچ اطلاعی از این ندارند که دچار چه عوامل و عواقبی خواهند شد. معلم هایی داریم که خدا می داند بر اساس چه معیاری اما دانش آموز و دانشجو گلچین می کنند و با خود به دام حلقه می کشانند و در آن ورطه نابودی شان را تضمین می کنند . کارشناس و کارمند و وکیل و مشاور سیاسی هم که دیگر جای خود را دارد که وقتی میفهمی از مسترهای عرفان حلقه بوده اند و این عنوان حتی بعد از گذشت بیش از یک دهه از فرار طاهری اما در مورد این افراد قابل انکار و فراموشی و پاکسازی نبوده است، اینجاست که حال و هوای همان افکار ترویجی مهندسی شده بر اساس نیازهای فردی مستر موردنظر و سیطره این افکار در میان افرادی که به لحاظ رتبه سیاسی، علمی، فرهنگی و… وی افراد اطرافش را نیز آلوده و فاسد نموده است، کاملا در فضا قابل استنشاق می گردد.
💢وای از زمانی که این توده های سرطانی در حوزه های مختلف نیز با یکدیگر دست همکاری بدهند. آن وقت است که
ارضای امیال گوناگون اینها، اقتصادی، مالی ، شهوانی ، تفریحی، شیطانی، هر آنچه که هست تبدیل به هیولایی می شود در یک سو و جان افراد عادی جامعه از زن و کودک و جوان و نوجوان و سالخورده نیز در سوی دیگر و این روند خونخوارانه تخیل و توهم و قصه سرایی تیست. بلکه از مدتها پیش، تا همین لحظه در حال مکیدن خون از رگهای افراد بسیاری است که حتی نمی دانند از کجا دارند زخم می خورند تا زمانیکه که مرگ به یاری شان بشتابد و از چنگ آسیب های این جن گیران و شیطان پرستان و جادوگران نجات شان دهد.
💢شهر من امروز از جای جای پیکرش با این توده های سرطانی آلوده شده است. توده های سرطانی که هیچ رعب و وحشتی از کرده هایشان ندارند.
✍️تجربیات یک آسیب دیده عرفان حلقه از تبریز
🔴 پایگاه تخصصی نقد و بررسی معنویت های نوظهور
◀️ سراب معنویت @sarabemanaviat
هندوهایی که به یاد امام حسین (ع) نوشتند
✍ هندوهایی که به یاد امام حسین (ع) نوشتندشجاعت علی قدری در مقاله ای با عنوان «نویسندگان هندو که مرثیه را به یاد امام حسین نوشتند» می نویسد که قدمت سنت عزاداری در ماه محرم در هند به اندازه ظهور اسلام در شبه قاره است.
✍ قدمت سنت عزاداری در ماه محرم در هند به اندازه ظهور اسلام در شبه قاره است. در هند، محرم از کشمیر تا کانیاکوماری متفاوت است. در هند تعزیه نماد امام حسین(ع) و محرم، دیگ ذوب اتحاد هندوها و مسلمانان است. در محرم، احساسات مذهبی هندو و مسلمان در غم و اندوه در هم می آمیزند و در نتیجه آن تعداد زیادی از شاعران هندو در میان نویسندگان مرثیه حضور برجسته ای دارند. غذای متبرک که در ماه محرم توزیع می شود، توسط هندوها و سیک ها نیز با احترام فراوان پذیرفته می شود.
✍ مرثیه نویسنده هندو مارسیا به کالی داس گوپتا رازا از مراجع غالب به شمار می رود. او از شیفتگان امام رضا(ع) بود و با ارادت خود به ایشان، «رضا» را به عنوان «تخلّص» خود برگزید. لاکنو لالا رام پراساد نیز مرثیههایی را با نام مستعار «بشار» مینوشت. او از ارادتمندان اهل بیت(ع) بود. در آخرین روزهای زندگی خود به کربلا هجرت و در آنجا دفن شد.
✍ این مقاله به پدیده فرهنگی جالب نویسندگان #هندو میپردازد که به یاد امام حسین(ع) شعر مرثیه سرودهاند و سنتهای ترکیبی در هند را به نمایش گذاشته اند. این پدیده یکپارچگی فرهنگی منحصر به فرد در هند را برجسته می کند، جایی که مرزهای مذهبی در بیان احساسات مشترک انسانی و فداکاری معنوی محو می شود.
در اینجا چند نکته کلیدی وجود دارد:
1⃣ برگزاری مراسم محرم در هند: محرم به ویژه روز دهم(عاشورا) در سراسر هند به مناسبت شهادت امام حسین(ع) به طور گسترده برگزار می شود. اعتقاد بر این است که سنت عزاداری در ماه محرم در هند به قدمت ظهور اسلام در شبه قاره است.
2⃣ شرکت هندوها در محرم: بسیاری از شاعران هندو مرثیه سروده اند که تلفیقی از حساسیت های مذهبی هندو و مسلمان را نشان می دهد. این سنت از منطقه دکن تا شمال هند را در بر می گیرد.
3⃣ مرثیه نویسان برجسته هندو: رام رائو (با نام مستعار سایوا) از گلبارگا، اولین مرثیه نویس هندو محسوب می شود.منشی چنو لعل لخنوی که با نام های «طاراب» و «دلگیر» می نوشت.
روپ کانوار کوماری، یک زن پاندیت کشمیری که اصطلاحات هندو باکتی را با عبارات فارسی ترکیب کرد.راجا بالوان سینگ، پسر مهاراجه چایت سینگ از بنارس.چندین شاعر هندو و سیک دیگر مانند راجندر کومار، رام بیهاری لال 'سابا'، کونوار محیندر سینگ بدی و غیره.
4⃣ اهمیت فرهنگی: این سنت نمونه ای از ماهیت ترکیبی فرهنگ هند است که در آن شاعران هندو به شخصیت های اسلامی ابراز ارادت می کنند.نشان می دهد که چگونه محرم به دیگ ذوبی برای اتحاد هندوها و مسلمانان در هند تبدیل شده است.
5⃣ رعایت مسالمت آمیز: با وجود اجتماعات بزرگ و ابراز احساسات، مراسم محرم در هند عموماً مسالمت آمیز است.مددکاران اجتماعی هندو و #سیک اغلب در مدیریت این رویدادها کمک می کنند.
🔴 پایگاه تخصصی نقد و بررسی معنویت های نوظهور
◀️ سراب معنویت @sarabemanaviat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آش مستاجر برای خونه دار شدن😍😊👆
🔸ترویج خرافات با ادبیات دینی، روش جدیدی برای کسب فالوور و کسب درآمد شده است.
🔹شکی نیست که نذر و احسان امری توصیه شده است، اما برخی افراد با سوء استفاده از احساسات پاک مذهبی مردم از قداست گزاره های دینی برای مقاصد غیر الهی بهره می برند.
🔴 پایگاه تخصصی نقد و بررسی معنویت های نوظهور
◀️ سراب معنویت @sarabemanaviat